Häkin tasot

Aiswaraya

Nyt sain rotilleni häkin ja rotat tulee viikon päästä. Mutta miten ihmeessä ja mistä te olette tehneet rottahäkkeihin nuo tasot? Antakaa nyt jotain vinkkiä aloittelijalle... =S Mulla on siis sellainen melko iso lintuhäkki hankittu niille.

8

1514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski87

      Itse olen suosinut rotilla verkkotasoja. Etenkin eniten käytössä olevat tasot olen sitten päällystänyt sanomalehdellä ja rievuilla (sanomalehtimuste ei nykyisellään haitallista eläimille, mutta kannattaa kuitenkin valita vanhempia lehtiä joissa muste on jo kunnolla kuivunut). Tasoja tehdessä on leikannut sopivan kokoisen palan verkosta ja jättänyt kolmelle sivulle verkkoon piikit (=leikannut verkon niin, ettei reunimmaisiksi jää ehjiä ruutuja) ja kiinnittänyt tason paikoilleen kietomalla nämä piikit häkin pinnojen ympäri. Toki verkkotasojen kiinnitys onnistuu myös esim. nippusiteillä.

      Monet suosivat tasoina myös esim. Hong Kongin tyyppisissä kaupoissa myytäviä tiskikaapin hyllyjä, joita saa eri mittaisia ja jotka on pinnoitettu kestämään kosteutta. Nämäkin saa kiinni esim. nippusiteillä. Myös esim. hyllynaluskoreja voi hyödyntää tasoina.

      Eläinkaupoissa on myös usein myynnissä joitain Ferplastin ja Fopin muovitasoja, mutta ne ovat usein kalliita (jopa 15€/kpl) ja rotille monesti epäkäytännöllisiä. Jälkimmäinen siksi, että virtsa jää helposti lillumaan umpitasoille, jolloin häkki alkaa nopeasti haista, ellei tasoja jaksa olla vähän väliä pyyhimässä puhtaiksi.

      Pahvista ja vanerista on myös helppo väsätä tasoja, tosin sellaisinaan ne jäävät helposti lyhytikäisiksi. Vesivaneri on materialinen pitkäikäisempi, koska se ei ime virtsaa sisäänsä, mutta siinäkin tulee ongelmaksi sama kuin umpinaisten muovitasojen kohdalla.

      • Aiswaraya

        Tämä ongelma nimittäin on tosiaan minua askarruttanut eilisillan ja tämän aamua. Häkki pitäisi sisustaa edes jonkinlaiseen kuntoon ennen ensi viikonloppua.

        Jostain kuulin, että verkkotaso olisi paha rotan varpaille ja toisaalta juuri tuota vaneritasolla virtsan lillumista olen pohtinut =S Mutta tuota verkko sanomalehtisysteemi kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Kiitos kaunis vinkistä! Taidetaan lähteä ostamaan verkkoa. =D


      • nans
        Aiswaraya kirjoitti:

        Tämä ongelma nimittäin on tosiaan minua askarruttanut eilisillan ja tämän aamua. Häkki pitäisi sisustaa edes jonkinlaiseen kuntoon ennen ensi viikonloppua.

        Jostain kuulin, että verkkotaso olisi paha rotan varpaille ja toisaalta juuri tuota vaneritasolla virtsan lillumista olen pohtinut =S Mutta tuota verkko sanomalehtisysteemi kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Kiitos kaunis vinkistä! Taidetaan lähteä ostamaan verkkoa. =D

        Minä oon kierrätyskeskuksesta haalinut noita tiskikaapin hyllyjä - mutta myös vanhat jääkaapin hyllyt on käytännöllisiä. Nippusiteillä kun laittaa kiinni, pystyy helposti vaihtelemaan ritilöiden paikkoja ja taas on rotilla uutta ihmeteltävää kun tutkivat mitä häkkiin on tehty.

        Ja mitähän nuo lieneekään... Jostain on tarttunut mukaan tuommosia pienempiä rautalanka... hmm... "koreja", (reunat tosin vain sentin tai pari korkeita), joista saa kivasti pienempiä lisätasoja, hyllyntapaisia, laiteltua suoraan kaltereihin. Jos joku ymmärsi mitä tarkoitan, kuulen mielelläni mitä ne on ;)

        Myös muoviset monitoimikorit, ne vähän pienemmät, tuntuu olevan rotista älyttömän kiva lisä eräänlaisiksi pikkutasoiksi kaltereihin kiinnitettynä. Riepu pohjalla (häkin pinnoihin kiinnitettynä ettei lähde kävelemään muihin tarkoituksiin) helpottaa siivoamista pissan kertyessä pääosin siihen eikä korin pohjalle.

        Onnea matkaan :)


      • Aiswaraya
        nans kirjoitti:

        Minä oon kierrätyskeskuksesta haalinut noita tiskikaapin hyllyjä - mutta myös vanhat jääkaapin hyllyt on käytännöllisiä. Nippusiteillä kun laittaa kiinni, pystyy helposti vaihtelemaan ritilöiden paikkoja ja taas on rotilla uutta ihmeteltävää kun tutkivat mitä häkkiin on tehty.

        Ja mitähän nuo lieneekään... Jostain on tarttunut mukaan tuommosia pienempiä rautalanka... hmm... "koreja", (reunat tosin vain sentin tai pari korkeita), joista saa kivasti pienempiä lisätasoja, hyllyntapaisia, laiteltua suoraan kaltereihin. Jos joku ymmärsi mitä tarkoitan, kuulen mielelläni mitä ne on ;)

        Myös muoviset monitoimikorit, ne vähän pienemmät, tuntuu olevan rotista älyttömän kiva lisä eräänlaisiksi pikkutasoiksi kaltereihin kiinnitettynä. Riepu pohjalla (häkin pinnoihin kiinnitettynä ettei lähde kävelemään muihin tarkoituksiin) helpottaa siivoamista pissan kertyessä pääosin siihen eikä korin pohjalle.

        Onnea matkaan :)

        Rakensin paremman puutteessa banaanilaatikoista väliaikaiset tasot. Mutta kunhan haen rotat saan samalla jonkinlaista metalliverkkoa, josta voin rakentaa kestävämmät versiot. Laitoin niille yhden kukka-amppelinkin riippukeinuksi =)


      • ~Jemina~
        Aiswaraya kirjoitti:

        Rakensin paremman puutteessa banaanilaatikoista väliaikaiset tasot. Mutta kunhan haen rotat saan samalla jonkinlaista metalliverkkoa, josta voin rakentaa kestävämmät versiot. Laitoin niille yhden kukka-amppelinkin riippukeinuksi =)

        Meillä alkujaan oli muoviset tasot, jotka olivat erittäin epäkäytännölliset kusien lainehtimisen takia. siirryin sitten suosiolla verkkotasoihin ja niistä en luovu =D
        Ylimmällä tasolla pidän sanomalehteä, kun sieltä aina kuseksittiin pitkin häkin seiniä.


    • yena

      rotille mieluisan riippumaton voi helposti rakentaa kaksinkerroin taitetusta vanhasta tyynyliinasta. tyynyliinan nurkat noi kiinnittää häkin nurkkiin ja seiniin sopivalle korkeudelle esim. tyynyliinan nurkkien läpi työnnetyillä rautalangan pätkillä, tai hakaneuloilla, jotka on taitettu niin etteivän aukea näppärin rotansormin!=)hyviä tasoja ovat myös pikkuruiset pahvilaatikot joita voi käyttää pesäkoloina tai vaikkapa nakerrella ajan puutteessa. onnea uusien rottien kanssa!=)

      • Aiswaraya

        Ne banaanilaatikkotasot ovat yllättävän toimivat. Tosin vaihdan ne häkin siivouksen yhteydessä, koska nehän imee pissaa. Mulla noita banaanilaatikoita on siunaantunut muuton takia.

        Tilkusta olen rakentanut riippumaton ja ensimmäinen maja oli palasokerilaatikosta. Nyt on tehty mökki muovisesta jätskilaatikosta ja sinne mahtuukin kaikki kolme rottaa =D


      • minäääääääääääääääääääää
        Aiswaraya kirjoitti:

        Ne banaanilaatikkotasot ovat yllättävän toimivat. Tosin vaihdan ne häkin siivouksen yhteydessä, koska nehän imee pissaa. Mulla noita banaanilaatikoita on siunaantunut muuton takia.

        Tilkusta olen rakentanut riippumaton ja ensimmäinen maja oli palasokerilaatikosta. Nyt on tehty mökki muovisesta jätskilaatikosta ja sinne mahtuukin kaikki kolme rottaa =D

        Mo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe