Tuleeko skuuttikelkkaa siirtää levangissa aina tuulen puolelle kun noustaan tuuleen? Kovemmassa tuulessahan tulee silloin suurempi venettä kallistava voima eli ei kai hyvä asia eteenpäin menon kannalta.
Levanki tuuleen noustessa
10
4437
Vastaukset
- sama
siis levankikelkka on tämä kelkka
- xxxxx
Puomi ei koskaan keskilinjan yläpuolelle.
Kevyessä tuulessa: Levanki keskilinjan yläpuolelle, skuutti löysällä, puomi n. keskilimjam paikkeilla (näin saa enemmän kierrettä purjeeseen, tuulennopeus 5 m korkeudella on kaksi kertaa se mitä se on merenpinnalla)
Keskituulessa: Skuutti kireällä, jos vene kallistuu enemmän kuin 20 astetta ajetaan levanki ulos.
Kova tuuli: Latistetaan iso (kiristetään falli, pumiliikki, hekki, cunningham, kikka ja mahdollinen trimmireivi) ja ajetaan levanki niin ulos että vene ei kallistu. Jos iso "pakkaa" maston kohdalla siirretään fokan skuuttipistettä vähän taaemmaksi ja avataan tällä tavalla sola ison ja etupurjeen välillä. Kovassa tuulessa on oleellista että etupurje koko ajan on vedossa, vaikka lähes koko isopurje väliaikaisesti pakkaisi, sillä ei ole merkitystä vauhtiin (suurin osa eteenpäin vievästä voimasta tulee takaliikistä, n 60 %, viite NASA ja C.A.Marchaj, jos joku aikoo viisastella).
Kovassa puuskaisessa tuulessa on kaksi tapaa ajaa isoa:
1. Pidetän kikka kireänä ja ajetaan iso ulos skuutin avulla.
2. Ajetaan iso ulos levangin avulla.
Molemmissa tapauksissa kiristetään myös hekkiä puuskissa.
Jossain vaiheessa tulee vastaan se tilanne jolloin on reivattava iso, jos tuuli on puuskainen tätä kannattaa viivytellä mahdollisimman kauan: Puuskien välillä vene ei kulje minnekkään eikä kiihdy reivattuna. Jos tuuli kevenee, reivin avaaminen vie aikaa ja vauhtia.
Oli miten oli, kevyessä tuulessa levanki korkealla, kovassa tuulessa ajetaan ulos.- sama
Kiitos yksityiskohtaisesta selostuksesta mutta pätevätkö nämä neuvot myös kun pyritään nousemaan mahdollisimman ylös tuuleen?
- Joakim
Puomia ei tosiaan kannata koskaan nostaa keskilinjan yläpuolella. Keskilinja on useissa veneissä hyvä paikka puomille kunnes kallistuminen on ongelma.
Kallistuksen tullessa ongelmaksi homma riippuu hyvin paljon isopurjeen muodosta, maston taipuisuudesta, levangin paikasta jne.
Monet venekunnat kisaavat menestyksekkäästi laskematta levankia koskaan keskilinjan alapuolelle. Liika kallistuminen ehkäistään löysäämällä skuuttia, jolloin isopurje kiertyy voimakkaasti ja voimat purjeen yläosassa vähenevät -> vene ei kallistu. Tämä on siis kolmas tapa, jossa kikka on auki ja puomi pääsee hiukan ylös.
Nousukulma tulee lähes täysin etupurjeen mukaan. Kovemmalla tuulella isopurje ajetaan siten, että se pakkaa lattoihin saakka. Tällä menetelmällä voi useimpia veneitä ajaa yli 10 m/s tuuleen reivaamatta. - paatisti
Joakim kirjoitti:
Puomia ei tosiaan kannata koskaan nostaa keskilinjan yläpuolella. Keskilinja on useissa veneissä hyvä paikka puomille kunnes kallistuminen on ongelma.
Kallistuksen tullessa ongelmaksi homma riippuu hyvin paljon isopurjeen muodosta, maston taipuisuudesta, levangin paikasta jne.
Monet venekunnat kisaavat menestyksekkäästi laskematta levankia koskaan keskilinjan alapuolelle. Liika kallistuminen ehkäistään löysäämällä skuuttia, jolloin isopurje kiertyy voimakkaasti ja voimat purjeen yläosassa vähenevät -> vene ei kallistu. Tämä on siis kolmas tapa, jossa kikka on auki ja puomi pääsee hiukan ylös.
Nousukulma tulee lähes täysin etupurjeen mukaan. Kovemmalla tuulella isopurje ajetaan siten, että se pakkaa lattoihin saakka. Tällä menetelmällä voi useimpia veneitä ajaa yli 10 m/s tuuleen reivaamatta.Moro
Mitä se "pakkaaminen" tarkalleen ottaen tarkoittaa????
kits - xxxxx
paatisti kirjoitti:
Moro
Mitä se "pakkaaminen" tarkalleen ottaen tarkoittaa????
kitsettä purje ei vedä mastoliikin kohdalla (purjeen etuosa "lepattele", alkaa työntyä luuvarttiin.)
- ---
kyllä levangin voi kevyessä keskituulessa vetää keskilinjan yläpuolelle. Tätä on harrastettu jopa kevytveneissä - mastonhuipputakiloissa enemmän sääntö kuin poikkeus.
Twistit oikein seileihin ja peräsintuntuma säädetään miehistön painolla&levangilla. - ---
--- kirjoitti:
kyllä levangin voi kevyessä keskituulessa vetää keskilinjan yläpuolelle. Tätä on harrastettu jopa kevytveneissä - mastonhuipputakiloissa enemmän sääntö kuin poikkeus.
Twistit oikein seileihin ja peräsintuntuma säädetään miehistön painolla&levangilla.siis myös puomin voi vetää keskilinjan yläpuolelle. Mitään ei tietenkään pidä liioitella.
- Nimetön
sama kirjoitti:
Kiitos yksityiskohtaisesta selostuksesta mutta pätevätkö nämä neuvot myös kun pyritään nousemaan mahdollisimman ylös tuuleen?
Muistathan että todellisuudessa nousukulman määrittelee se, minne päädyt.
Keula voi kyllä osoittaa kovinkin ylös tuuleen, mutta toisinaan tällä tavalla ajaminen aiheuttaa kovan sorron, ts. vene ajautuu kylki edellä sivusuuntaan, samalla kun se etenee.
Oleellista on siis, että veneessä on sopivasti vauhtia.
Käytännössä: ajamalla hieman alemmas vauhdilla, päädyt "ylemmäksi" kuin ylemmäs, mutta hiljempaa ajanut vene. - Varttitonnari
No voisitteko kertoa myös levangin ja purjeiden säädöstä myötäisellä,KIITOS!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232