hei lukekaapa uusimman Segeln lehden paukkuliivitesti.
Mikään 150N paukkuliivi ei riittänyt kääntämään täysissä pukeissa olevaa testihenkilöä oikein päin!
Ainoastaan 275N liivit toimivat kuten pitivät.
Nyt pitäisi kyllä EU direktiivien muuttua ja nopeasti.
Älkääkä enää ostako niitä 150N leluliivejä
paukkuliivit ei pelasta
17
5804
Vastaukset
- lukekaa
lisäksi parit merkkiliivit (BFA) täyttyivät liian hitaasti johtuen viallisesta laukaisinkojeesta
- xxxxx
Ostin itse paukkuliivit ("koska kaikilla muilla on") vuonna 1996. Verrattuna tavallisiin liiveihin:
- Eivät ole kevyitä pitää (rasittaa niskaa).
- Eivät lämmitä (kun on "liivikeli" on monesti myös kylmää).
- Ei voida pitää sadevaatteiden alla (jos tippuu mereen pitäisi päästä puhaltamaan täyteen jos automaattimekanismi pettää. Asennettuna sadevaatteiden päälle luisuu helposti pois sekä tarttuu kaikkialle).
- Riippuvainen teknisestä laukaisumekanismistä, ei mitenkään idioottivarma. Mekanismi vaatii huoltoa.
-ym.
Omasta mielestä paukkuliivit ovat ohimenevä hulluus. Hauskinta mitä olen nähnyt oli Jurmolla kun tukeva kaveri puettuna paksuun valeansiniseen hihattomaan untuvatakkiin, sen päällä paukkuliivit, tepasteli laiturilla! En tiennyt pitäisikö itkeä tai nauraa! Paksu untuvatakki estää liikkuvuuden enemmän kuin tavanomaiset liivit, samalla ne varmistavat että paukkuliivi varmasti luisuu pois jos Ahdin kouraan joutuu.
Varmasti tästä asiasta löytyy monta mielipidettä: Ellet ole kokeillu paukkuliivejä, puettuna, meressä (kyllä, olen itse tehnyt sen) älä ystävällisesti levitä sellaista tietoa mikä voi johtaa toisen hukkumiseen.- paikkansa
tämä X än mielipide. Paukkuliivit ovat kurjia käyttää, painavat niskaa ja hiertävät, mutta ovathan kuitenkin trendikkäät. Käytän mieluiten perinteisiä kevyitä purjehdusliivejä.
- -Petex-
paikkansa kirjoitti:
tämä X än mielipide. Paukkuliivit ovat kurjia käyttää, painavat niskaa ja hiertävät, mutta ovathan kuitenkin trendikkäät. Käytän mieluiten perinteisiä kevyitä purjehdusliivejä.
Itse en ole havainnut tälläistä niskan painamista tai hiertämistä. Eli käytän mieluiten paukkuliivejä. Ja olen kokeillut paukkuliivejä, purjehdusliivejä, pelastusliivejä, jne vedessä. Sellaiset perinteiset liivit, jotka toimivat edes paukkuliivien veroisesti vedessä ovat jo todella epäkäytännöllisen kokoiset. Lisäksi aurinkoisella säällä perinteiset liivit ovat liian kuumat.
Suurin ongelma paukkuliivien, ja perinteistenkin liivien, kanssa on se, että käytössä on harvoin sitä haararemmiä, joka estäisi liivien nousemisen. Yleensä paukkuliivit ovat 150N versioita ja perinteiset purjehdusliivit 50N. Tästä voi helposti päätellä, että paukkuliivit ovat yleensä turvallisemmat kuin purjehdusliivit, varsinkin tajuttomana. Toisaalta veteen tajuissaan pudotessa purjehdusliiveillä uiminen on huomattavasti helpompaa kuin paukkuliiveillä, jos niitä ei ensin tyhjennä.
Miten ne perinteiset purjehdusliivit sitten kääntää veden varaan joutuneen kaikissa tilanteissa? Eipä taida kääntää. Jo uimahoususillaan pystyy kelluskelemaan veneilyliiveillä vatsallaan. - Tyytyväinen avomeriveneilijä
paikkansa kirjoitti:
Olen tyytyväinen omaan paukkuliivi-takki-turvavaljaat -yhdistelmääni. Reaalisena vaihtoehtona tälle pelastusliivit ovat kömpelömmät jos/kun joutuu liikkumaan kannella ja kannen alla. Veneilyliivi on kuitenkin lämpimissä ja rauhallisissa oloissa ihan hyvä vaihtoehto.
- Sitten
paikkansa kirjoitti:
Virkansa puolesta vesillä liikkuvat näyttävät suosivan paukkuliivejä? Saavat siitä palkkaa, joten suostuvat käyttämään näitä kurjia (ja kalliimpia) välineitä?
- xxxxx
N (Newton) on oikea yksikkö ilmoittaa kantoVOIMAA.
Selvennykseksi: Massa ja voima eivät ole sama asia. Massa(kg, mol) on se ainemäärä (tietty määrä molekyylejä ja atomeja, ihmisen ja kurkun tapauksessa 90 % H2O-(vesi)-molekyylejä.) mistä esine koostuu. Massa on skalaari suurre, sillä ei ole suuntaa, ainoastaan arvo.
- Voima on massa kertaa kiihtyvyys, ja koska kiihtyvyydellä aina on suunta (paitsi juovuksissa jolloin emme ymmärrä miksi me tuohon suuntaan kaaduttiin!) voima on aina vektorisuurre (sillä on aina sekä arvo että suunta).
- "Paino" on maan "vetovoimasta", gravitaatiosta, johtuva voima. Gravitaatio, G, on kiihtyvyys, päiväntasaaja tienoilla merenpinnan korkeudessa, se on n. 9.81 m/s2.
- Minä painaan 86 kg (pitäisi hieman laihduttaa). Maapallo vetää minua kohti sydämmensä voimalla 86kg *9,81m/s2=844 kgm/s2, eli 844 N (Newton).
-Jos minä siirryn korkeammalle avaruuteen, massani ei muuttu (olen yhtä iso paskiainen kuin aikaisemmin) mutta gravitaatio, G, pienenee kunnes lopulta käytännössä olen lähes painoton.
-Vedessä "kantovoima" on se ylöspäin suuntautuva voima mitä kohdistetaan "uhriin". Eli 150 N takoittaa että uhria nostetaan vajaan "15 kg:n" voimalla.
Miten näin pieni voima pitää ihmisen pinnalla, varsinkin jos ihminen painaa 100 kg? Ihminen on enimmäkseen vettä, se ei tarvitse kellunta-apua. Huomattava osa on rasvaa ja alkoholia, ne itse asiassa toimivat kellunta-apuna koska ne ovat vettä kevyempiä. Ainoastaan luuranko (huokoista kalkkirakennetta, tiheys 1.5 kg/l (veden tiheys 1 kg/l) vaatii kellutusavustusta.
Käytännössä ei edes tämä vaatii kovin paljon kellutusavustusta. Ongelma on se että pää pitäisi pysyä pinnan yläpuolella (hengityksen helpottamiseksi). Pää painaa n 4 kg, eli 40 N. Eli tehokkain liivi on se joka pyrkii pitämään kehon pinnan alla mutta pää hengitettävässä asennossa.
(ammattilaisen neuvo: syökää paljon kaalia tai herneitä. Nämä kehittäävät niin paljon "suokaasuja", metania CH4, että kellutusvoimanne oleellisesti lisääntyy (mätänemisproseissa kehittyvä CH4 tuovat ruumiit pinnalle ja johtavat koiraat paikalle). Haittapuoleena on että hukutte perse pinnalla, ehkä siinä on joku hyväkin puoli? - liivileevi
olisi muuten jäänyt tietopläjäys pinnalliseksi!
- lisäys
150N liivejä testattiin siten että koehenkilöllä oli täydet sadevarusteet päällä, kuten esim. Suomen suvessa on tapana. Koehenkilö hyppäsi uima-altaaseen etukenossa jalat edellä. Sadevaatteiden sisään jäi ilmapusseja, jotka kelluttivat henkilöä selkä ylöspäin. Missään testatuissa 150N liiveissä ei riittänyt noste kääntämään koehenkilöitä naama ylöspäin. Eli pinnalle jäädään tajuttomana mutta silti hukutaan.
- luonnossa liikkuja
Paukkuliivit on luotettavat, kelluttaa hyvin ja on kevyet päällä. Ainoa miinus on se että niitä ei saa laittaa vaatteiden alle. Niitä kelejä varten voi hankkia muun tyyppiset liivit.
Tärkein pointti merellä liikuttaessa on ymmärtää että meri on vaativa ympäristö ja taitamattomalle hengenvaarallinen elementti. Kaikki varusteet merellä liikuttaessa pitää olla ns. ammattilaislaatua. Kaikenlainen halpisrojutilpehööri pitää unohtaa. Tällaiset vermeet maksavat enemmän kuin jokin honkkarista löytyvä tarjoustuote, mutta voivat pelastaa henkesi. Jos rahat ei riitä hyvään, pysy maissa tai yhteysaluksen kannella.
Järvisuomen olosuhteet ovat ehkä asia erikseen. Niistä minulla ei ole kokemusta.- yhteysaluksen
kannella tarvi pitää liivejä? Voihan sieltäkin pudota tai alus upota. Ei veneily ole vaarallista, mut hauskaa ja mukavaa se on.
- vika myös laatuliiveissä
tämä kirjoittaja ei ymmärtänyt jutun pointtia. Parhaimmat ja kalleimmatkaan ammattilaislaadun 150N liivit eivät riitä kääntämään tajutonta oikein päin luotettavasti.
150N paukkuliivit luovat väärää turvallisuuden tunnetta, ainoa oikea valinta on 275N liivit. - -Petex-
vika myös laatuliiveissä kirjoitti:
tämä kirjoittaja ei ymmärtänyt jutun pointtia. Parhaimmat ja kalleimmatkaan ammattilaislaadun 150N liivit eivät riitä kääntämään tajutonta oikein päin luotettavasti.
150N paukkuliivit luovat väärää turvallisuuden tunnetta, ainoa oikea valinta on 275N liivit.Pitäisi varmaankin sanoa, että 95% käytettävistä pelastus-/veneilyliiveistä luo väärää turvallisuuden tunnetta. Ei syyllisenä ole pelkästään 150N paukkuliivit. Yhtälailla tavalliset veneilyliivit jättää uhrin kääntämättä.
- käyttö
-Petex- kirjoitti:
Pitäisi varmaankin sanoa, että 95% käytettävistä pelastus-/veneilyliiveistä luo väärää turvallisuuden tunnetta. Ei syyllisenä ole pelkästään 150N paukkuliivit. Yhtälailla tavalliset veneilyliivit jättää uhrin kääntämättä.
Kaikkihan on kiinni miten haluaa ajatella tapahtumaketjua.
Tajuttomana pääsee veteen käytänössä kahdella tavalla, joko umpijuopuneena tai sitten puominiskeämästä.
Muulloin käytännössä päädytään veteen tajuissaan jolloin hieman apukelluke auttaa ja pahiteeksi ei ole myöskään mikäli yksin purjehtii että pystyy uimaan veneeseen takaisin (toivottavasti vene nousee tuleen ja jää "odottamaan").
Jos useampi henkilö venessä niin ehkä sieltä löytyy henkilöitä jotka pystyvät auttamaan tai sitten ainut purjehdustaitoinen oli se kippari joka on vedessä, siinäkin tapauksessa joutunee itse uimaan takaisin veneeseen.
Kaikki tietysti väittää että veneessä pitää olla useampi osaaja, mutta miten mahtaa käytänössä olla. - A-36
käyttö kirjoitti:
Kaikkihan on kiinni miten haluaa ajatella tapahtumaketjua.
Tajuttomana pääsee veteen käytänössä kahdella tavalla, joko umpijuopuneena tai sitten puominiskeämästä.
Muulloin käytännössä päädytään veteen tajuissaan jolloin hieman apukelluke auttaa ja pahiteeksi ei ole myöskään mikäli yksin purjehtii että pystyy uimaan veneeseen takaisin (toivottavasti vene nousee tuleen ja jää "odottamaan").
Jos useampi henkilö venessä niin ehkä sieltä löytyy henkilöitä jotka pystyvät auttamaan tai sitten ainut purjehdustaitoinen oli se kippari joka on vedessä, siinäkin tapauksessa joutunee itse uimaan takaisin veneeseen.
Kaikki tietysti väittää että veneessä pitää olla useampi osaaja, mutta miten mahtaa käytänössä olla.Edellinen kirjoittaja viittasi hyvin tuohon liivien kanssa uimiseen. 275N liivit kyllä kääntävät tajuttoman uima-altaassa oikeaan asentoon. Kuinka moni putoaa veteen tyvenessä ja on vielä tajuton. Yrittäkääpä uida 275N paukuilla, kun 150N paukkuliiveistäkin pitää päästää ilmaa pois, ennen kuin pystyy kunnolla uimaan. Lisäksi verrattuna tavallisiin pelastusliiveihin, niin väitän, että 150N paukuissa on niskan alla enemmän kelluketta, kuin yksissäkään tavallisissa pelastusliiveissä. Eli johtopäätökseksi voisi vetää sen, että jos aijot pudota tajuttomana uima-altaaseen sadekamat päällä, osta 275N paukut. Jos pudottuasi veteen haluat päästä veneeseesi takaisin käytä jollaliivejä, pelastusliivejä tai 150N paukkuja. No tuo oli karrikoitua. En kuitenkaan muista yhtään hukkumistapausta, missä hukkuneella olisi ollut liivit päällä. Hypotermiaan on kuollut liivillisiäkin, mutta hypotermian aiheuttama tajuttomuus ja siihen menehtyminen tapahtuu hyvin nopeasti. Tärkeintä kaiketi olisi huolehtia siitä, että liivit on päällä, oli ne sitten mitä mallia tahansa.
Paukkujen etu tavallisiin liiveihin on kiinteät valjaat. Kun valjaat jo ovat päällä, tulee niitä helpommin käytettyäkin. - luonnossa liikkuja
yhteysaluksen kirjoitti:
kannella tarvi pitää liivejä? Voihan sieltäkin pudota tai alus upota. Ei veneily ole vaarallista, mut hauskaa ja mukavaa se on.
Missään aluksessa ei tarvitse KÄYTTÄÄ liivejä jatkuvasti mutta sellaiset tulee jokaiselle alukselta löytyä. Yhteysaluksessa on liivit ja pelastuslauttakin laivayhtiön puolesta. Katsastettuna.
Veneily ei ole vaarallista kunhan tuntee veneensä sekä ympäristönsä. Tätä ei suinkaan voi kaikista vesilläliikkujista sanoa. Turhan usein vain vesillä kovissa olosuhteissa pelleillään sellaisilla varusteilla jotka eivät kunnolla toimisi edes omassa olohuoneessa, saati suolaisessa vesipärskeessä.
Muistetaan sanonta: "Onnekas kapteeni selviää tilanteesta johon HYVÄ kapteeni ei olisi joutunut alunperinkään."
- jare
Minusta ponttisi oli ihan hyvä. Jos kerran hankkii paukkuliivit, niin miksi ei hankkisi kunnollisia.
Purjeveneessä tajuttomana veteen joutuminen on jos ei nyt todennäköistä, niin paljon todennäköisempää kuin moottoriveneessä esim juuri vahinkojiipin seurauksena.
Jo kymmenen minuuttia ilman happea aiheuttaa tilanteen, että minut saa jättää mielummin veteen varmistumaan kuolemasta kuin nostaa elvytettäväksi ja elämään vihanneksena letkuissa.
Kymmenen minuttia on lyhyt aika muulle kuin harjotelleelle miehistölle saada vene kääntymään ja ajaa se pudonneen viereen ja saada vielä ote pudonneesta.
Sitten vielä noita liivejä (paukku, purjehdus,pelastusliivit) vertaillakseni. Purjehdusliivit ovat vain uima-apu ja parhaimmillaan kevytveneilyssä (yritäpä itse ponnistaa täyttyneet paukkuliivit päällä kevytveneen kannelle kaaduttuasi).
Vertaillessa tavallisia pelastusliivejä ja paukkuliivejä ovat paukkuliivit käytettävyydeltään ylivoimaiset. En keksi paukkuliiveistä muuta huonompaa ominaisuutta, kuin että se n toiminta on suuresti riippuvainen tekniikan toiminnasta ja tekniikka voi pettää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760