KAstelli, huh huh

Rakentanut jo!

Ihmettelen suuresti mikä saa ihmisen ottamaan Kastelli talopaketin? Itse rakensin suurelementti talon ja päivässä oli aluskate päällä. Naapurini otti Kastellin ja runkoa lyötiin jo yhtä pitkään kun olisi tehty pitkästä tavarasta. Sitä milloin on sisäseinät levytetty ja ulkovuoraus lyöty niin siihen menee aikaa taas huomattamasti enemmän.

Eli jos palapeli kiinnostaa niin varmasti pitkästä tavarasta tulisi halvemmaksi.

Tekstini ei ole tarkoitettu ns. provoksi, mutta asiallisia vastauksia lukisin mielellään Kastellin valinneilta.

51

9501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kädentaitaja

En ole tehnyt Kastellia tai muutakaan tyyppitaloa, mutta ymmärrän hyvin miksi eri ihmiset valitsevat erilaisia taloja. Pitkästä olen tehnyt, koska valmiissa paketeissa ei ollut perheellemme sopivaa.

Eikä sillä rakentamisajalla ole niin suurta merkitystä. Talo tehdään joka tapauksessa vuosikymmeniksi. Silloin on aivan sama valmistuuko se muutamaa kuukautta nopeammin tai hitaammin. Yleensä hitammin tulee parempaa lopputulosta.

Talotehtailla on todellisuudessa varsin suppea valikoima taloja. Katalogit ovat kuin kaupan karkkihyllyt. Toinen toistaan houkuttelevamman näköisä vaihtoehtoja. Todellisuudessa samaa kamaa eri värisenä ja muotoisena.

Jos haluaa nykyaiseen asumiseen sopivan talon, se pitää suunnitella erikseen ja tehdä sitten valitsemallaan tekniikalla. Useimmiten omakotirakentajan on helpointa valita ns. pitkästä rakentaminen.

• Oivoi

Ehkäpä järkevä rakentaja joka haluaa yksilöllistä suunnittelua ja yksilöllisen talon. Niin ja eikös Kastelli on pitkää tavaraa. En kyllä lähtis kehumaan puuelementtitaloja niitä laatikoita rauhaloita, arabelloja ym on Suomi täynnä. Järkevä rakentaja suunnittelee talon tontin ja omien tarpeidensa mukaan. Näitä talokirjan tyyppitalovirityksiä lätkäistään ihan millaiselle tontille vaan. Hyvittavia kellarivirityksiä tasamaatalon alle ja ollaan sitten tyytyväisiä. Vielä naapurille kehaistaan että tulipa rakennettua halvalla=)

Ainoa järkeävä tapa on käyttää suunnittelijoita apuna ja rakentaa joko pitkästä tai kivestä. Kaikki muu rakentaminen on erillaisten viritysten kasaamista mitä talopakettimarkkinoilla on tarjolla.

• jotka tekevät sulle juuri

sellasen pöntön kun herra sattuu haluumaan, ja elementeistä. Tuntuu vaan olevan tän junttilan kehistysaste toistaiseksi niin heikko ettei ymmärretä kuin talokirjoja.

• kädentaitaja
        jotka tekevät sulle juuri kirjoitti:

sellasen pöntön kun herra sattuu haluumaan, ja elementeistä. Tuntuu vaan olevan tän junttilan kehistysaste toistaiseksi niin heikko ettei ymmärretä kuin talokirjoja.

Aivan varmasti on tehtaita, jotka tekevät tilauksen mukaan. Lienetvätköhän täystyöllistettyjä, kun eivät markkinoi näitä palveluitaan. Tavallisen omakotirakentajan on erittäin vaikea löytää palveluhaluista talotehdasta.

• lähes kaikki
        kädentaitaja kirjoitti:

Aivan varmasti on tehtaita, jotka tekevät tilauksen mukaan. Lienetvätköhän täystyöllistettyjä, kun eivät markkinoi näitä palveluitaan. Tavallisen omakotirakentajan on erittäin vaikea löytää palveluhaluista talotehdasta.

precut talopaketit saa "omilla suunnitelmilla". eli omia ideoita saa viedä. Kannustalo ainakin muokkasi pohjiaan seka mittava. Ei ongelmaa. Tietenkin helpottaa jos löytää sopivan pohjan johon teettää muutoksia. Epäilen kuitenkin tekevätkö talotehtaan nimellään mitä tahansa pönttöä asiakkaan mieltymyksen mukaan, itse suunnittelu tapahtuu aina talo"tehtaan" puolelta.

• mitähän yhteistä?
        lähes kaikki kirjoitti:

precut talopaketit saa "omilla suunnitelmilla". eli omia ideoita saa viedä. Kannustalo ainakin muokkasi pohjiaan seka mittava. Ei ongelmaa. Tietenkin helpottaa jos löytää sopivan pohjan johon teettää muutoksia. Epäilen kuitenkin tekevätkö talotehtaan nimellään mitä tahansa pönttöä asiakkaan mieltymyksen mukaan, itse suunnittelu tapahtuu aina talo"tehtaan" puolelta.

Mutta itse asiaan. Totta, lähes kaikki suurelenttitoimittajat totetuttavat asiakkaan omia suunnitelmia (itseasiassa suurin osa on juuri näitä). Toki linjasto (esim elementin korkeus) ja rakennustapa asettavat omat reunaehtonsa.

"Tietenkin helpottaa jos löytää sopivan pohjan johon teettää muutoksia"

Se on lähes yksi lysti tehtaan kannalta tehdäänkö muutoksia olemassa olevaan vai aloitetaanko puhtaalta pöydältä (no joo, jos haluaa siirtää vessan seinää...). Myös asiakkaan kannalta tilanne on lähes sama, koska tyyppitaloille valmiiksi olevia LVIS-suunnitelmia ei voi käyttää. Rakennesuunnitelmat menevät jokatapauksessa uusiksi jos kantaviin väliseiniin kajotaan ja ne noheva insinööri tekee päivässä "normaalille" talolle, joten siitä ei suuria kustannuksia synny.

Ihmeellinen käsitys tällä palstalla, että suurelementti toimittajat tekevät lähes ainoastaan esitekirjansa taloja. Olisiko keskustelemassa ihmiset jotka eivät tiedä asiasta tuon taivaallista - siis tahtoisin-olla-rakentajat? provo :)

• kädentaitaja
        lähes kaikki kirjoitti:

Talotehtailta saa, kunhan pitäytyy suorissa seinissä ja 90 ja 45 asteen kulmissa. Katto on tasoja eri kulmissa.
        Jos haluaa kaarevaa seinää tai että katto on vähän kaarella, menee erikoishommaksi. Silloin heidän teollisista valmiuksistaan ei ole mitään hyötyä.
        Jos ne vähän jaksaisivat kehittää toimintaansa, ne oikeasti voisivat tehdä asikkaan suunnitelmien mukaan.

• Muodokas paketti
        kädentaitaja kirjoitti:

Talotehtailta saa, kunhan pitäytyy suorissa seinissä ja 90 ja 45 asteen kulmissa. Katto on tasoja eri kulmissa.
        Jos haluaa kaarevaa seinää tai että katto on vähän kaarella, menee erikoishommaksi. Silloin heidän teollisista valmiuksistaan ei ole mitään hyötyä.
        Jos ne vähän jaksaisivat kehittää toimintaansa, ne oikeasti voisivat tehdä asikkaan suunnitelmien mukaan.

Paljonkos talossa pitää olla muotoja?
        Meinaan onhan noissa asuntomessuillakin aika paljon noita elementein toteutettuja taloja!
        Meinaan kyllä muotoo löytyy ihan riittämiin "perus" ihmisille.
        Taitaa olla aika vaikeata löytää kirvesmies- porukkaa joka taiteilee jonkun linnakkeen jos semmoisen haluaa/saa johonkin rakentaa!
        Yleinsä vaan tahtoopi olla ,kun pitkästä rakennetaan, niin ne näyttää enemmän älsbyltä kuin esim, Kannustalolta.
        Mahtaako syynä olla just toi työnmäärä ja kustannukset!
        No, jos kastellista puhutaan, niin hinta saadaan hämätty kaikilla ylimääräisillä tavaroilla(mm kodinkoneet) lyödään pakettiin ja puutavaraa jumalaton kasa ja hinta näyttää alhaiselta ja kaupat tuli.
        Sen jälkeen tontille tullee se tikkukasa ja ostaja on palkannu ammattilaiset kasaamaan talon,niin yllätys ettei se talo tullutkaan edulliseksi.
        Eli jos päätyy Kastelliin, niin se ei sovi "kädettömille".
        Eli omaa työtä todella paljon, niin silloin voidaan puhua kohtuu edullisesta paketista.
        Itse "nysvännyt" kyseistä talopakettia lähes 2v

• pienen mökin laittaja
        Muodokas paketti kirjoitti:

Paljonkos talossa pitää olla muotoja?
        Meinaan onhan noissa asuntomessuillakin aika paljon noita elementein toteutettuja taloja!
        Meinaan kyllä muotoo löytyy ihan riittämiin "perus" ihmisille.
        Taitaa olla aika vaikeata löytää kirvesmies- porukkaa joka taiteilee jonkun linnakkeen jos semmoisen haluaa/saa johonkin rakentaa!
        Yleinsä vaan tahtoopi olla ,kun pitkästä rakennetaan, niin ne näyttää enemmän älsbyltä kuin esim, Kannustalolta.
        Mahtaako syynä olla just toi työnmäärä ja kustannukset!
        No, jos kastellista puhutaan, niin hinta saadaan hämätty kaikilla ylimääräisillä tavaroilla(mm kodinkoneet) lyödään pakettiin ja puutavaraa jumalaton kasa ja hinta näyttää alhaiselta ja kaupat tuli.
        Sen jälkeen tontille tullee se tikkukasa ja ostaja on palkannu ammattilaiset kasaamaan talon,niin yllätys ettei se talo tullutkaan edulliseksi.
        Eli jos päätyy Kastelliin, niin se ei sovi "kädettömille".
        Eli omaa työtä todella paljon, niin silloin voidaan puhua kohtuu edullisesta paketista.
        Itse "nysvännyt" kyseistä talopakettia lähes 2v

Ei se muotojen määrä ole tärkeä, vaan se miten niitä käytetään. Asuntomessuhirvityksissä ei voi puhua muodoista vaan muodottomuudesta.
        Nopeasti katsottuna erikoisen muotoisenkin talon voi suunnitella toteutettavaksi tavallisen ammattitimpurin taidoille. Kysymys on siis talovalmistajien halusta suunnitella. Kopiointi on paljon helpompaa.
        Minä olen rakentanut tavallisen timpuriporukan kanssa hyvinkin muodokkaan talon. Kukaan ei pitänyt hommaa mahdottomana nähtyään suunnitelmat. Saman talon voisi mainiosti toteuttaa yhteen tai kahteen kerrokseen ja pinta-alaa vaihdellen. Aivan kuten tavallisiakin taloja. Talotehtaita toteuttaminen ei kiinostanut. Siinä olisi kun olisi joutunut suunnittelemaan.

• pelkät elementit
        pienen mökin laittaja kirjoitti:

Ei se muotojen määrä ole tärkeä, vaan se miten niitä käytetään. Asuntomessuhirvityksissä ei voi puhua muodoista vaan muodottomuudesta.
        Nopeasti katsottuna erikoisen muotoisenkin talon voi suunnitella toteutettavaksi tavallisen ammattitimpurin taidoille. Kysymys on siis talovalmistajien halusta suunnitella. Kopiointi on paljon helpompaa.
        Minä olen rakentanut tavallisen timpuriporukan kanssa hyvinkin muodokkaan talon. Kukaan ei pitänyt hommaa mahdottomana nähtyään suunnitelmat. Saman talon voisi mainiosti toteuttaa yhteen tai kahteen kerrokseen ja pinta-alaa vaihdellen. Aivan kuten tavallisiakin taloja. Talotehtaita toteuttaminen ei kiinostanut. Siinä olisi kun olisi joutunut suunnittelemaan.

Kyllä meillä ainakin saatiin ihan omat suunnitelmat ja sen mukainen talo tehtaalta. Tosin toteuttivat sen myös toteuttivat talon valmiiksi.

• saa ihan

omien piirustusten mukaisen talon. Kokemusta on. Et taida olla kummoinenkaan asiantuntija kun et tuotakaan tiennyt:)

Ei tule vastaa toista samanlaista. Eikä tarvinnut tehdä kuukausitolkulla "pitkästä" eikä Kastellista. Kastellin tarjouskin oli silloin aikoinaan 40 000mk kalliimpi. Mutta paremmuudesta en tiedä.

• löytää
        kädentaitaja kirjoitti:

Itse olen kysynyt "omasta" pohjasta tarjouksen useammaltakin toimittajalta, niin pre-cut, kuin pien- ja suurelementtitoimittajilta. Kaikki ovat tarjouksen tehneet.

• me harkitsemme

...pre-cuttia, emme tosin kastellia. Paketti on vähän halvempi, jos itse jaksaa (osaa) naputella. Jos taas työssä on luotettavat kirvesmiehet, ja itse pääsee olemaan tontilla vaikka apumiehenä, niin tietään tasan tarkkaan mitä rakenteissa on missäkin kohtaa ja näkee kuinka työ tehdään kunnolla. Elementeistä saa kai tehtyä nykyään monenlaista, mutta eivät ne kaikkeen mahdolliseen väänny tai eivät ainakaan ole optimiratkaisu. Perus suorakaiteeseen ehkä kyllä ovatkin :).
      Vastaava mestarimme kertoi muuten juuri elementtitalosta (rak. 2000), jossa puuttui yhdestä elementistä kokonaan villat - ja tämä huomattiin vasta monta vuotta myöhemmin kun rempattiin "vähän kylmää" seinää...

• joihin "mestarit" ja

muut pre-cut ja pitkästä rakentavat törmäilevät.

• legenda-äijä
        joihin "mestarit" ja kirjoitti:

muut pre-cut ja pitkästä rakentavat törmäilevät.

Ala taas selittämään niistä sinun talotehtaiden villanpuristus-systeemeistä jotka vääntävät runkotolpat kieroon ja tekevät täten mahdolliseksi puuttuvan villan havaitsemisen. Ei tarvi muuta kuin kesätyöntekiöitä joilla on pikkuisen peukalo keskellä kämmentä/ motivaatio hukassa. Ohho! Villat jäi, mutta kuori on ehyt.
        Luuletko, että olet ainut joka on/on ollut talotehtaalla töissä.

• ookko tosiaan sitä mieltä
        legenda-äijä kirjoitti:

Ala taas selittämään niistä sinun talotehtaiden villanpuristus-systeemeistä jotka vääntävät runkotolpat kieroon ja tekevät täten mahdolliseksi puuttuvan villan havaitsemisen. Ei tarvi muuta kuin kesätyöntekiöitä joilla on pikkuisen peukalo keskellä kämmentä/ motivaatio hukassa. Ohho! Villat jäi, mutta kuori on ehyt.

että moinen lapsus voisi tapahtua ja se huomattaisiin vasta vuosien asumisen jälkeen? Äly hoi.

• Kokemusta on
        ookko tosiaan sitä mieltä kirjoitti:

että moinen lapsus voisi tapahtua ja se huomattaisiin vasta vuosien asumisen jälkeen? Äly hoi.

Ei vaan ollut urbaani legenda, kun sattui omalle kohdalle.

• ja vielä omalle kohdalle
        Kokemusta on kirjoitti:

Ei vaan ollut urbaani legenda, kun sattui omalle kohdalle.

Ja kyseessä oli rauhala - eiks niin? Älväri ja kastelli kun eivät ole suurelementtejä. Unohdit lisätä, että pitkästä moista lapsusta ei olisi päässyt tapahtumaan!

• .....

...meilläkin vanhasta purueristetystä talosta oli purut valahtaneet puolelta seinältä pois, ja se huomattiin vasta kun alettiin remppaamaan ulkovuorta...

• tehtaalla ole varaa tehdä
        legenda-äijä kirjoitti:

mitään harjoituskappaleita. Liian kallista meininkiä. Lisäksi aiheuttaa helvetillisen paperisodan tehtaille joilla on laatusertifikaatit ja niiden valvonta. Se ei tosiaan ole mitään harrastelijoiden käsiin annettavaa leikkiä. Edes kustannuksiltaan.

• että moinen

lapsus voisi sattua ja se huomattaisiin vasta vuosien jälkeen. Esim. mahdollisesti tilanteessa, jossa eristevahvuus ei puutu kokonaan tai puuttuva eristetila on puun takana. Eli siis vaikkapa yläjuoksupalkin takaa. Voisi olla huomaamaton myös seinissä, jotka eivät ole oleskelutiloissa, tai jostain syystä kylmyyttä ei huomaa vaikkapa katon ylärajassa. ÄÖ140

• internet-testin mukaan
        että moinen kirjoitti:

lapsus voisi sattua ja se huomattaisiin vasta vuosien jälkeen. Esim. mahdollisesti tilanteessa, jossa eristevahvuus ei puutu kokonaan tai puuttuva eristetila on puun takana. Eli siis vaikkapa yläjuoksupalkin takaa. Voisi olla huomaamaton myös seinissä, jotka eivät ole oleskelutiloissa, tai jostain syystä kylmyyttä ei huomaa vaikkapa katon ylärajassa. ÄÖ140

Ja rakennusasiantuntia suomi24-palstalla.

• tarjous

kastellista.
      Paketti oli halvin, mutta olisi tullut kalleimmaksi toteuttaa. Muissa paketeissa hinta oli korkea, mutta sisältöä oli paljon enemmän.

Pyysimme Kastellimyyjältä lisätarjousta, että olisimme saaneet vertailua varten samalle asteelle paketit, ei onnistunut. Eipä kyllä myyjä ole perään soitellut. Käy kauppa ilmeisesti liian hyvin. Joka toinen kaupunkiimme rakennettava talo näyttää olevan Kastelli, mitä ihmettelen suuresti. Itse päädyimme toiseen ratkaisuun.

• samoilla

kamoilla halutessaan kuin suuret elementitkin.

Ja sen tekee 100000 euroa halvemmalla jos osaa pitää vasaraa kädessä.

• rakensin suurelementeistä
        samoilla kirjoitti:

isoon kaupunkinn ja hintaa 150 neliölle tuli 160 t€. Jos oisin älynny ottaa Kastellin ni ei ois tarvinnu käydä pankissa. Nyt ois paljo mukavampaa ku ei tarttis lyhennellä talolainaa...

• Jos osaa
        samoilla kirjoitti:

Pitää paikkansa, mutta suurin osa hommaa sen kirvesmiehen tekemään talon loppuun ja hupsista ei olekkaan mikään halpa sen jälkeen!
        Eli mahdollisimman paljon itse, niin silloin alkaa hinta erottu kastellissa, mutta jos paketin halua samaan valmisuasteeseen kuin monet suurelementti toimitukset, niin metsässä ollaan

• olen ihmetellyt

Sitä mikä saa ihmiset ottamaan suurelementin. Siitä vesikattovaiheesta se rakentaminen vasta alkaa...

• se rakentaminen

alkaa jo perustusten teosta, ei taida olla oikeaa käytännön kokemusta sinullakaan... Raivauksen ja kaivuun tekee kone, perustuksia ei.

• rakentamaan alkanut
        se rakentaminen kirjoitti:

alkaa jo perustusten teosta, ei taida olla oikeaa käytännön kokemusta sinullakaan... Raivauksen ja kaivuun tekee kone, perustuksia ei.

tänä kesänä ja totta puhut mikä ihmeen rakentaminen alkaa muka vesikattovaiheesta? Itse ollaana paiskottu töitä jo kuukausi ja päästy siihen vaiheeseen, että on pohjat valmiina, mutta kyllä hommaa on riittänyt jo tähän mennessä alkaen puunkaadosta, pilkkomisesta, pohjatöistä, muurauksesta jne. jne. siis puhun nyt niistä jotka itse tekee alusta asti, mutta ihan sama teetkö itse vai teetätkö niin kyllä se rahan meno ja rakentaminen alkaa siitä ensimmäisestä "kuokan iskusta".

• naijalangasta sitten...
        rakentamaan alkanut kirjoitti:

tänä kesänä ja totta puhut mikä ihmeen rakentaminen alkaa muka vesikattovaiheesta? Itse ollaana paiskottu töitä jo kuukausi ja päästy siihen vaiheeseen, että on pohjat valmiina, mutta kyllä hommaa on riittänyt jo tähän mennessä alkaen puunkaadosta, pilkkomisesta, pohjatöistä, muurauksesta jne. jne. siis puhun nyt niistä jotka itse tekee alusta asti, mutta ihan sama teetkö itse vai teetätkö niin kyllä se rahan meno ja rakentaminen alkaa siitä ensimmäisestä "kuokan iskusta".

Tarkoitin sitä, että suurelementtitalo nousee vesikattovaiheeseen nopeasti - toki perustukset ottaa omansa... mutta joillekin olen huomannut olevan yllätys kuinka paljon siitä vielä on matkaa siihen kun voidaan kantaa sohva sisälle. Varsinkin sellaisille "insinööreille", jotka teettävät urakkana perustukset ja talopaketti tulee pystytettynä ja siitä eteenpäin sitten meinataankin tehdä se talo parissa kuukaudessa muuttovalmiiksi...

• ei tule
        naijalangasta sitten... kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että suurelementtitalo nousee vesikattovaiheeseen nopeasti - toki perustukset ottaa omansa... mutta joillekin olen huomannut olevan yllätys kuinka paljon siitä vielä on matkaa siihen kun voidaan kantaa sohva sisälle. Varsinkin sellaisille "insinööreille", jotka teettävät urakkana perustukset ja talopaketti tulee pystytettynä ja siitä eteenpäin sitten meinataankin tehdä se talo parissa kuukaudessa muuttovalmiiksi...

jos ottaa etukäteen selvän siitä, mihin on ryhtymässä. Luulen kuule, että vielä suurempi yllätys on pre-cut tai pitkästä rakentamaan lähtevien tilanne. Pitäisi tehdä talo pitkästä ja pitkäksi se meneekin varsin helposti. Taloa kasataan tuulessa ja tuiskussa jo kolmatta vuotta. Halvalla pitäisi saada talo tehtyä, mutta kolmessa vuodessa palaa paljon aikaa ja rahaa. Suurelementistäkään ei talo valmistu parissa kuukaudessa valmiiksi, esim. pelkkä lattiavalu asettaa omat rajansa. (ellei ole tehty jo ennen talopaketin tuloa)

• ingenjööra

"Varsinkin sellaisille "insinööreille", jotka teettävät urakkana perustukset ja talopaketti"

Kummalta pysyy projeksi paremmin haskassa:

Ehdokas nro 1. Nokian bitti insinööri, työnkuvana projektipäällikkö, alaisena 17 muuta insinööriä.

Ehdokas nro 2. Sorvaaja, tekee mitä pomo käskee, käsistään erittäin kätevä.

Itse veikkaan ensimmäistä.

ps. taitaa raksafirmakin palkata johtoon/hallintoo mielummin keltanokkaisen DI:n kuin huippuhyvän laattamiehen :) Ehkä siksi, että sitä laattamiestä tarvitaan oikeisiin töihin...

• huomattavasti paremmin
        ingenjööra kirjoitti:

"Varsinkin sellaisille "insinööreille", jotka teettävät urakkana perustukset ja talopaketti"

Ehdokas nro 1. Nokian bitti insinööri, työnkuvana projektipäällikkö, alaisena 17 muuta insinööriä.

ps. taitaa raksafirmakin palkata johtoon/hallintoo mielummin keltanokkaisen DI:n kuin huippuhyvän laattamiehen :) Ehkä siksi, että sitä laattamiestä tarvitaan oikeisiin töihin...

projekti hanskaassa, jos tulee vähääkään ihmisten kanssa toimeen.
        Nokian projekti-inssi on niin saatanan itseensä täynnä ja koittaa soveltaa niitä bittiprojekteistaan saamia "kokemuksia" ja niissäkin epäonnistuttuaan, vielä talonrakennusprojektiin joka on aivan eri maailmasta.
        1. on totaalisen kusessa, ja varmin ehdokas epäonnistumiseen.
        2. todennäköisempi onnistuja.

• pitää saada toimimaan
        huomattavasti paremmin kirjoitti:

projekti hanskaassa, jos tulee vähääkään ihmisten kanssa toimeen.
        Nokian projekti-inssi on niin saatanan itseensä täynnä ja koittaa soveltaa niitä bittiprojekteistaan saamia "kokemuksia" ja niissäkin epäonnistuttuaan, vielä talonrakennusprojektiin joka on aivan eri maailmasta.
        1. on totaalisen kusessa, ja varmin ehdokas epäonnistumiseen.
        2. todennäköisempi onnistuja.

työmaalla, ehdottomasti se pätevä työmaalla työskentelemään, oikeassa elämässä siis, tottunut pätevä laatoittaja on ehdottomasti kullan arvoinen kontaktiensa ja kokemuksensa pohjalta. Insinöörit olisi parempi pitää mahdollisimman kaukana oikeista kohteista, puhelimen välityksellä voisi ajatella sitä "leikkijohtoa". Siihen löytyy elektroniikka-inssillä kyky, ei muuhun.

• tosi nopeesti ne

talot, jotka tuodaan suoraan tehtaalta kasattuna siis ne joissa on jo sisustukset valmiina esim. valmisvaaja. Outoo kun aamulla lähdet töihin ja illalla tulet niin on talo noussut päivässä aika makeeta. Tuleekohan kalliiksi onkx kellään tietoo?

• punakhmerit
        pitää saada toimimaan kirjoitti:

työmaalla, ehdottomasti se pätevä työmaalla työskentelemään, oikeassa elämässä siis, tottunut pätevä laatoittaja on ehdottomasti kullan arvoinen kontaktiensa ja kokemuksensa pohjalta. Insinöörit olisi parempi pitää mahdollisimman kaukana oikeista kohteista, puhelimen välityksellä voisi ajatella sitä "leikkijohtoa". Siihen löytyy elektroniikka-inssillä kyky, ei muuhun.

kokeillu yhteiskuntaa ilman insinöörejä, ekonomeja yms. yhteiskunnasta vieraantuneita paperin pyörittäjiä? Homma vaan ei oikein pysyny lapasessa duunarin kyvyillä...

• toteutuspuolen projekteissa
        punakhmerit kirjoitti:

kokeillu yhteiskuntaa ilman insinöörejä, ekonomeja yms. yhteiskunnasta vieraantuneita paperin pyörittäjiä? Homma vaan ei oikein pysyny lapasessa duunarin kyvyillä...

eikä rakenneta ihan koko yhteiskuntaa uusiksi. Ei taida olla edes pienoskoossa verrattavissa rakennustyömaa ja yhteiskunta keskenään - luulisin ;D

• et ole koskaan
        ingenjööra kirjoitti:

mitään tehnyt kuten nimimerkkisi väittää. Nokian projektit ovat vähän eri juttuja kuin omakotitalon rakentaminen....

Ps. tuolla veikkaustaidolla en suosittele rahapelejä - voi tulla kalliiksi...

• Rakentaja nyt

Meillä ei valittu Kastellia, vaikka mukana tarjouskisassa olikin. Valittiin kylläkin pre-cut, eikä tässä vaiheessa harmita yhtään.

Tarjouskisassa mukana ollut suurelementti-paketti oli selvästi kallein, enkä ymmärrä, miksi pitäisi maksaa niin paljon ekstraa pystytysnopeudesta. Muutama viikko ihmiselämässä tai yhdessä talon rakentamisprojektissa on lyhyt aika ja mitätön peruste rakentamistapavalinnalle.

Jokaisella on oma näkemys siitä, mikä on paras rakentamistapa. Itse arvostan enemmän paikalla rakennettua, kuin elementtitaloja. Siksi hivenen edullisempi pienelementtitalopaketin tarjoaja jäi tarjouskisassa niukasti kakkoseksi. (Vertailut tehtiin äärettömän huolellisesti, suosittelen käytettäväksi ammattilaisapua)

Omatoimista kappaletavarasta rakentamista suosittelen niille, joilla on kokemusta rakennuttamisesta tai on niin hyvä suhdeverkosto, että homman saa pelaamaan. Me maksamme mieluusti siitä, että saadaan iso osa tarvikkeista kertatoimituksena ja takuun kattavan pystytyksen tehtaan puolesta.

• Tumpelot ja insinöörit

voivat sitten rakennuttaa suurelemetistä tai ostaa Älvärin!

• Päin helvettiä useimmiten,
        Tumpelot ja insinöörit kirjoitti:

voivat sitten rakennuttaa suurelemetistä tai ostaa Älvärin!

onneksi eivät rehvastelultaan edes ymmärrä sitä ennen kuin seuraavan omistajan juristi lähettää yhteydenoton ja vaatimuslistan ;D

• ovat töissä
        Päin helvettiä useimmiten, kirjoitti:

onneksi eivät rehvastelultaan edes ymmärrä sitä ennen kuin seuraavan omistajan juristi lähettää yhteydenoton ja vaatimuslistan ;D

siellä raksalla eivätkä lässytä täällä :-D

• seillä raksalla luomassa
        ovat töissä kirjoitti:

siellä raksalla eivätkä lässytä täällä :-D

ylivertaista laatua, harvinaisen halvalla?

• mahtavaa upeeta=)

Tod järkevää tekstiä ja ilman kiihkoilua. Meillä myös suurelementti oli selvästi kallein vaihtoehto. Rakensimme Kastellin ja homma sujui ihan normaalisti.

• Meillä

Teimme rungon itse hyvästä tavarasta.
        Materiaalit n. 12000,- ja tutuille maksoin pystyyn laitosta, kaksi ukkoo teki kaksi viikkoa. Työkuluja meni n. 1600,-. Aluskate, tuulensuoja ja ruoteet siis ovat paikallaan. Toki meneehän sitä jatkossa vaikka mihin lisääkin :).

• olli tällä
        Meillä kirjoitti:

Teimme rungon itse hyvästä tavarasta.
        Materiaalit n. 12000,- ja tutuille maksoin pystyyn laitosta, kaksi ukkoo teki kaksi viikkoa. Työkuluja meni n. 1600,-. Aluskate, tuulensuoja ja ruoteet siis ovat paikallaan. Toki meneehän sitä jatkossa vaikka mihin lisääkin :).

kertaa precut paras vaihtoehto, johtuen juuri siitä, että osataan paljon tehdä itse mutta aikaa on vain lomat ja illat viikonloput jolloin helpottaa paljon, että tavarat saa samasta paikasta pystytyksen aluilleen. Itselle jää vielä senkin jälkeen paljon töitä ja on kiva miettiä vasta ihan loppuvaiheessa, että mitkä tapetit ja kaakelit valitsee. Tähän mennessä voin paljastaa, että säästöä eniten on tullut perustuksissa (kustannusarvio tehty okon laskurilla siihen verrattu sitten toteutuneita kustannuksia) sitähän täälä monet kyselee että missä säästää eniten itse tekemällä. Teimme myös itse viemäröinnit joten siinä säästö myös aika suuri, mutta onpa jännä nähdä että miten tässä lopulta käy, koska muutama yllätysmenokin on jo matkanvarrelle osunut.

• Rakentanut jo!

Kun kirjoitin tuosta Kastellin tavasta rakentaa, niin suurin osa ihmisistä mainostaa, että saa mieleisen talon. Niin minäkin sain oman näköisen suurelementeistä tehtyinä. Piirrätin kuvat ulkopuolisella inssillä ja Puutalolla tekivät elementin niitten mukaan ( ei oo tavallinen laatikko!). Ja vielä hinnasta...kuvat maksoivat n. 1000e, mutta olisivat kyllä piirtäneet puutalollakin ne kuvat, kun vaan luonnos olisi ollut valmiina! Että se erikoisista pitkän tavaran taloista!

• Rakentanut jo

Mitä talo tuli maksamaan? Pinta-ala 190 neliötä lämmintä alaa, josta asunnon puoli 130 neliötä talli katos ja varastot päälle.

No perustukset siis kaikki ulkopuoliset täytöt, lattiat valettuna ja lupamaksut ym. maksettu rahaa mennyt n. 15.000 e, talopaketti maksoi 50.000 e.(sis. tallin ja varastojenkin elementit) Eli Aluskate päällä ja pirusti tavaraa pihassa rahaa mennyt n.65 T eur.

Pakettiin sisältyi väliovet, k-pölynimuri, kaikki ulko-ovet, tallin ovi ja tietysti ikkunat oli paikoillaan, väliseinätarpeet, raystäs-ja otsalaudat, kaidetarpeet kattotiilet, villat (puhallus ym.) Talo muut. n. 190 neliötä lämmintä alaa) ....no joka tapauksessa en ole puutavaraa ostanut muuta kuin sisäkattoon paneelit ja saunan tarpeet. Koko projekti (talo, talli, varastot pihat ym.) .145.000 Eur.

Sisutuksessa ei olla säästelty hirveästi, muttei kyllä pröystäiltykään. Kuitenkin parketti löytyy ja nätisti on muutenkin laitettu

Aikaa kului n. 6kk, kun olin mennyt tontilta puita kaatamaan ja siihen, kun muutettiin täysin valmiiseen taloon. Timpureita oli kaksi. (töissä n. 2kk) ja omaa työtä niin pirusti, eli en ole insinööri ja vasara pysyy kädessä, mutta suosittelen silti elementtirakentamista....ellei saa aika paljon tuon alle Kastellin "pakettia"... Se kun on vaan tosi asia, että työtunteja kertyy helposti ja työ on tänäpäivänä kallista.
        (Paketti oli siis 50.000 eur. huom. tavaran määrä ja pinta-alahan oli n. 190 neliötä lämmintä seinää...)

Mut ei muuta kun rakentamisen iloa kesän rakentajille! (rakennatpa vaikka kierosta koivusta)

• omaa työtä
        Rakentanut jo kirjoitti:

Mitä talo tuli maksamaan? Pinta-ala 190 neliötä lämmintä alaa, josta asunnon puoli 130 neliötä talli katos ja varastot päälle.

No perustukset siis kaikki ulkopuoliset täytöt, lattiat valettuna ja lupamaksut ym. maksettu rahaa mennyt n. 15.000 e, talopaketti maksoi 50.000 e.(sis. tallin ja varastojenkin elementit) Eli Aluskate päällä ja pirusti tavaraa pihassa rahaa mennyt n.65 T eur.

Pakettiin sisältyi väliovet, k-pölynimuri, kaikki ulko-ovet, tallin ovi ja tietysti ikkunat oli paikoillaan, väliseinätarpeet, raystäs-ja otsalaudat, kaidetarpeet kattotiilet, villat (puhallus ym.) Talo muut. n. 190 neliötä lämmintä alaa) ....no joka tapauksessa en ole puutavaraa ostanut muuta kuin sisäkattoon paneelit ja saunan tarpeet. Koko projekti (talo, talli, varastot pihat ym.) .145.000 Eur.

Sisutuksessa ei olla säästelty hirveästi, muttei kyllä pröystäiltykään. Kuitenkin parketti löytyy ja nätisti on muutenkin laitettu

Aikaa kului n. 6kk, kun olin mennyt tontilta puita kaatamaan ja siihen, kun muutettiin täysin valmiiseen taloon. Timpureita oli kaksi. (töissä n. 2kk) ja omaa työtä niin pirusti, eli en ole insinööri ja vasara pysyy kädessä, mutta suosittelen silti elementtirakentamista....ellei saa aika paljon tuon alle Kastellin "pakettia"... Se kun on vaan tosi asia, että työtunteja kertyy helposti ja työ on tänäpäivänä kallista.
        (Paketti oli siis 50.000 eur. huom. tavaran määrä ja pinta-alahan oli n. 190 neliötä lämmintä seinää...)

Mut ei muuta kun rakentamisen iloa kesän rakentajille! (rakennatpa vaikka kierosta koivusta)

...Kastelli tehtiin eikä timpureita tarvittu, näin ollen suurelementti oli kalliimpi meille. Omalle työlle en laske hintaa, koskapa pankkitili ei siitä miksikään muutu. Talossa on pyöreitä muotoja ja ainakin pari vuotta sitten suurelementtitoimittajat eivät niistä oikein tykänneet.

• omaa työtä
        omaa työtä kirjoitti:

...Kastelli tehtiin eikä timpureita tarvittu, näin ollen suurelementti oli kalliimpi meille. Omalle työlle en laske hintaa, koskapa pankkitili ei siitä miksikään muutu. Talossa on pyöreitä muotoja ja ainakin pari vuotta sitten suurelementtitoimittajat eivät niistä oikein tykänneet.

nuo samat ryjäthän Kastellissakin on muuta oheistarviketta jos ottaa

• Tuula 3

Rakentele sinä vaan omaa taloasi rauhassa :)
      miten ihmeessä sinua kiinnostaa naapurin talo jos oma talo on kesken ?!?!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe