Moottoripyörien katsastus

totta vai tarua?

Olen kuullut muutomalta eri taholta että
suomeen suunnitellaan moottoripyörien katsastusta
eurotyyliin joka toinen vuosi.
tämä rumba alkaisi vuodesta 2008 ja koskisi
kaikkia alle 10v. vanhoja pyöriä.

onko kukaan törmännyt samaan väitteeseen?

13

8129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin kanssa kuulin. Eli ihanaiset eu - direktiivit tuo taas iloa suomalaisille...

    • blackwomans

      mut venataan .. aika kaiken näyttää.. eihän siinä sit muu auta.kun viedä mopo konttorille leimattavaks..eu..se kaikkea teettää...

      • Kim750cc

        Eiköhän Suomen päättäjät ano siirtymäaikaa, niin kuin alkoholituontirajotusten poistamiselle. Mutta eihän se tälläasissä asioissa sitä tee, kun tämähän "kurjistuttaa" suomalaisten elämää entisestään.


      • tuskin jatkoaikaa
        Kim750cc kirjoitti:

        Eiköhän Suomen päättäjät ano siirtymäaikaa, niin kuin alkoholituontirajotusten poistamiselle. Mutta eihän se tälläasissä asioissa sitä tee, kun tämähän "kurjistuttaa" suomalaisten elämää entisestään.

        En oikein usko että tähän anotaan jatkoaikaa
        suomessa taitaa olla mennyt 200 000 moottoripyörän raja rikki ja katsastus ~a'100 eur
        eiköhän nuo ota nämäkin rahat pois kuleksimasta...
        turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarja


      • busines
        tuskin jatkoaikaa kirjoitti:

        En oikein usko että tähän anotaan jatkoaikaa
        suomessa taitaa olla mennyt 200 000 moottoripyörän raja rikki ja katsastus ~a'100 eur
        eiköhän nuo ota nämäkin rahat pois kuleksimasta...
        turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarja

        Eihän nyt eduskunta tuollaiseen ano lisäaikaa, korkeintaan nopeutettua aikataulua. Katsastajilla on nyt hyvät lobbarit, kun osa asemista on ulkolaisten hallinnassa. Kyllä ne putket kelpaavat muualla EU:ssa, mutta SUOMESSA täytyy aina varautua yllätyksiin !


      • tuskin jatkoaikaa kirjoitti:

        En oikein usko että tähän anotaan jatkoaikaa
        suomessa taitaa olla mennyt 200 000 moottoripyörän raja rikki ja katsastus ~a'100 eur
        eiköhän nuo ota nämäkin rahat pois kuleksimasta...
        turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarja

        Joo, kyllä mä olisin turvallisuuden vuoksi valmis maksamaan jonkun vastaavan katsastusmaksun, jonka autokatsastus maksaa - ei kylläkään mitään 100,- €.
        Moposta tulee kuitenkin välillä ulosmitattua sen suorituskykyä ja värkit pitää olla kunnossa tositilanteessa.
        Kun mainitsit tuosta tehoputkesta niin toivonpa, ettei se vanhan -70 luvun kyyläysmenttaliteetti EU:n myötä palaa. Silloin oli mitä ihmeellisempiä määräyksiä, joiden noudattamatta jättämisestä poliisi joskus sakotti. Takaroiskeläpän pituus on hyvä(?) esimerkki.
        onneks nykyään määräykset ei liity noin älyttömiin asioihin.
        Ajan itse nyt niin vanhalla pyörällä, että sen voisi ikänsä puolesta laittaa museokuntoon.
        Siinä on joku edellisistä omistajista vetänyt 4-1 putkeen, joka pitää aika miehekästä murinaa. Tuskin se täyttää mitään vaatimuksia.
        Aika näyttää.


      • Pave.
        Laaksonenster kirjoitti:

        Joo, kyllä mä olisin turvallisuuden vuoksi valmis maksamaan jonkun vastaavan katsastusmaksun, jonka autokatsastus maksaa - ei kylläkään mitään 100,- €.
        Moposta tulee kuitenkin välillä ulosmitattua sen suorituskykyä ja värkit pitää olla kunnossa tositilanteessa.
        Kun mainitsit tuosta tehoputkesta niin toivonpa, ettei se vanhan -70 luvun kyyläysmenttaliteetti EU:n myötä palaa. Silloin oli mitä ihmeellisempiä määräyksiä, joiden noudattamatta jättämisestä poliisi joskus sakotti. Takaroiskeläpän pituus on hyvä(?) esimerkki.
        onneks nykyään määräykset ei liity noin älyttömiin asioihin.
        Ajan itse nyt niin vanhalla pyörällä, että sen voisi ikänsä puolesta laittaa museokuntoon.
        Siinä on joku edellisistä omistajista vetänyt 4-1 putkeen, joka pitää aika miehekästä murinaa. Tuskin se täyttää mitään vaatimuksia.
        Aika näyttää.

        Kyllähän moottoripyörät on varmasti keskimääräistä paremmassa kunnossa, jo pelkästään omankin turvallisuuden takia. Oikeastaan ainut ajoneuvoryhmä joka kaipaisi nykyisten lisäksi katsastusta on traktorit, sillä niissä näkee liian paljon valottomia (tai jopa kaikki valot rikki) ja muutenkin sen oloisessa kunnossa olevia, että niitä ei todellakaan pitäisi päästää liikenteeseen.(Renkaissa halkeamia, jarruissa vikaa, ohjauksessa väljää jne....)


      • p3ijooni
        tuskin jatkoaikaa kirjoitti:

        En oikein usko että tähän anotaan jatkoaikaa
        suomessa taitaa olla mennyt 200 000 moottoripyörän raja rikki ja katsastus ~a'100 eur
        eiköhän nuo ota nämäkin rahat pois kuleksimasta...
        turvallisuuteen vedotaan, mutta raha se on joka puhuu... mietityttää vaan se että kun on nuo tehoputket kiinni pyörässä, kelpaakohan katsastuksessa??? kyljissä on kyllä CE merkinnät ja joku numerosarja

        mikä pointti noissa putkissa oikein on? Luulis et ne tehtaalla osaavat mitoittaa ne oikein.


      • Ket...
        p3ijooni kirjoitti:

        mikä pointti noissa putkissa oikein on? Luulis et ne tehtaalla osaavat mitoittaa ne oikein.

        Tuskin se taidosta on kiinni,mutta pyörät yritetään saada niin kauhian hiljaiseksi tehtaalla että pakoputket alkaa ahdistaa pakokaasujen virtauksia ja näin ollen moottori menettää luonnollisia tehojaan. itsellä löytyi
        lähes 20 pollea lisää kun asensin avarammat putket


    • se tulee

      Mönkijät, mopoautot yms. pitää jo nyky lain mukaan katsastaa. Mopot, moottoripyörät ja työkoneet ainoita poikkeuksia. Tähän asti on luotettu siihen, että mp on aina kolarissa heikompi osapuoli, joten ne pidetään turvallisena. Nykyään vaan katsastuksessa katsotaan muutakin kuin turvavarusteita, esim. päästömittaukset...

      • katsastus

        Tossa kolme vuotta sitten toin Saksasta moottoripyörän. Nehän pitää käydä katsastuttamassa heti kohta maahantuotua.
        Ja jos katsastuksen taso on samaa kuin tuontipyöräni katsastus, se ei lisää turvallisuutta yhtään.
        Eli kun vein pyöräni katsastettavaksi, niin ko paikasta löytyi yksi nuori katsastusmies, kuka osasi ajaa moottoripyörää. Ennen kuin hän istuuntui pyöräni selkään, hän kysyi minulta "missä tässä on jarrut"...eli luottamukseni tuota katsastuskaveria kohtaan oli tipo tiessään. Koko katsastuksen ajan pelkäsin, ettei hän vaan kaataisi "tuliterää" ajopeliäni heti alkuunsa.
        Eli uskoisin tämän tulevan katsastusrulijanssin olevan pelkkä valtion keino kerätä lisää rahaa pussiinsa...


      • Tuontimopokuski
        katsastus kirjoitti:

        Tossa kolme vuotta sitten toin Saksasta moottoripyörän. Nehän pitää käydä katsastuttamassa heti kohta maahantuotua.
        Ja jos katsastuksen taso on samaa kuin tuontipyöräni katsastus, se ei lisää turvallisuutta yhtään.
        Eli kun vein pyöräni katsastettavaksi, niin ko paikasta löytyi yksi nuori katsastusmies, kuka osasi ajaa moottoripyörää. Ennen kuin hän istuuntui pyöräni selkään, hän kysyi minulta "missä tässä on jarrut"...eli luottamukseni tuota katsastuskaveria kohtaan oli tipo tiessään. Koko katsastuksen ajan pelkäsin, ettei hän vaan kaataisi "tuliterää" ajopeliäni heti alkuunsa.
        Eli uskoisin tämän tulevan katsastusrulijanssin olevan pelkkä valtion keino kerätä lisää rahaa pussiinsa...

        Se olikin maahantuontikatsastus, siinä on tarkoitus saada asiakas hikoilemaan, onko COC-todistuksen kaikki kohdat oikein.Itsellä "inssi" ei edes ajanut pyörällä, vaan totesi että kyllä kai siinä jarrut toimii kun on niin uuden näköinenkin.

        Sitten kun tulee oikea katsastun, on jarrudynot ja iskaritestit. Siinä vaiheessa rupeaa tulemaan vipinää varaosakauppiaan tiskille.


      • Turvallisuus
        Tuontimopokuski kirjoitti:

        Se olikin maahantuontikatsastus, siinä on tarkoitus saada asiakas hikoilemaan, onko COC-todistuksen kaikki kohdat oikein.Itsellä "inssi" ei edes ajanut pyörällä, vaan totesi että kyllä kai siinä jarrut toimii kun on niin uuden näköinenkin.

        Sitten kun tulee oikea katsastun, on jarrudynot ja iskaritestit. Siinä vaiheessa rupeaa tulemaan vipinää varaosakauppiaan tiskille.

        Siis pitäähän jarrujen ja iskarien olla kunnossa!
        Voiko niitä nyt luotettavasti testata jossakin ja mihin hintaan, jos haluaa varmistaa asian?

        Hölmöähän on lähteä varmuuden vuoksi sinne kaupan tiskille. Osta tietämättömyyteesi vaiks uudet iskarit ja käytös ei muuttunutkaan.

        En mä ainakaan tiedä varmasti, missä kunnossa iskarit on, kun pyörä ei ole mulla kauan ollut edes ja ajokokemustakaan ei ole hirveän paljon


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe