Onko vaarallista jos syke on 56.

Whilight

Ja muutaman kerran olen huomannut, että on menny ton ki alle aikast paljo.

7

7116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urheilia

Huippu-urheilijoilla menee alle neljänkymmenenkin, koska usein se viittaa vaan sydämen hyvään kuntoon jos on pienempi leposyke. Taisi olla niin, että mitä isompi on sydämen tilavuus, sitä hitaammin se joutuu lyömään. Itsellänikin on ollut tuota luokkaa ja alempikin. Kai toi aika normaali syke on.

• Jukka

Levossa vaiko liikkeessä?

Urheilijoilla syke on levossa jopa 30-35. Sydän on niin vahva, että noinkin harva syke riittää pumppaamaan verta riittävästi.

Itselläni leposyke on 46-50 ja yöllä se on ollut Holterissa alimmillaan 38. Alhainen syke ei ole haitaksi, jos sydän on muuten terve. Se voi altistaa rytmihäiriöille sairaassa sydämessä, mutta terveessä sydämessä näin ei käy.

Syke on liian alhainen, jos huimaa, puristaa rintaa tai pyörtyä kupsahdat. Kevyessä liikkuessakin 50-60 sykkeenä voi riittää ihan hyvin - riippuu sydämen kunnosta.

On erittäin tärkeää, että syke nousee rasituksessa. On vaarallista, jos syke on koko ajan 50-60, vaikka kävelisit tai hölkkäisit nopeasti. Hölkässä/juostessa sykkeen pitäisi kohota nopeasti sadan pintaan tai yli. Mitä huonompi kunto, sitä nopeammin syke nousee. Ja vastaavasti, mitä huonompi kunto, sitä hitaammin rasituksen jälkeen syke asettuu taas matalalle tasolle.

140 on nuorelle hyvä kuntoilusyke ja tuolla sykkeellä mm. laihtuminen on tehokasta. Korkeammalla sykkeellä rasvan poltto ei ole enää niin tehokasta ja syntyy yleensä maitohappoa lihaksiin.

Kuntoilun voi toki aloittaa alemmallakin syketasoalla. Googlella löytyy hyviä ohjeita, jos haluat aloittaa kuntoilun. Sykemittari on erinomainen väline aloittelevalle kuntoilijalle. Ihan peruskävelijäkin hyötyy siitä, että näkee paljonko syke nousee mäissä ja miten vauhti vaikuttaa. Yleensä koitetaan mennä liian lujaa, liikunta tuntuu pahalta ja sitten harrastus jää. Kun kunto kasvaa, voi vauhtia lisätä ja syke pysyy arkiaskareissa alempana.

Jos syke nousee liikunnassa, on kaikki OK. Jos ei, niin kyseessä on tila, joka pitää hoitaa kuntoon. Sitä ei kannata kauaa ihmetellä, vaan hakea apua nopeasti.

• ......................

syke on levossa yli 90 ja usein jopa yli 100? Olen nuori ja mielestäni kohtuullisen hyväkuntoinen nainen ja ihmettelen vähän korkeaa sykettä. Lääkäri sanoi syyksi alhaisen Hb:n (alle 70), mutta nyt Hb on jo ollut useita kuukausia normaali, mutta syke on edelleen korkea. EKG oli normaali, mutta jokin aivan pieni merkityksetön sivuääni kuulemma kuului.

• Mie82
        ...................... kirjoitti:

syke on levossa yli 90 ja usein jopa yli 100? Olen nuori ja mielestäni kohtuullisen hyväkuntoinen nainen ja ihmettelen vähän korkeaa sykettä. Lääkäri sanoi syyksi alhaisen Hb:n (alle 70), mutta nyt Hb on jo ollut useita kuukausia normaali, mutta syke on edelleen korkea. EKG oli normaali, mutta jokin aivan pieni merkityksetön sivuääni kuulemma kuului.

No, mulla oli vuos sitten ajanjakso jolloin mun syke saattoi olla pitkään levossa päälle 120, huippulukemat levossa on ollut lähemmäs 180 ja vielä hengissä ollaan. Sairaalassakin vähän kummastelivat, kun telemetria näytti tollasia lukemia ja mä istun lukemassa lehteä.

• sydämetön?

jos leposyke on 55-60 ja käyttää useaa verenpainelääkettä, ja kuntoilee, mutta lääkkeet estävät sykkeen nousun,mitäs sitten? Voiko laihtu silti?
        Moista olen miettinyt ittekseni. Vointi on hyvä ja sydän terve.

• Whilight

Ja kun kävin veren paineen mittauttaa, ni se onnistus saamaan mult 56, kolmannen yritys kerran jälkeen, ja sen laitteen kans mil ne kuuntelee sydäntä, ni ei se oikeen meinannu kuulla, sen kaa mitään.

• Anonyymi

💓🫀

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      783
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      724
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    Aihe