Onko vaarallista jos syke on 56.

Whilight

Ja muutaman kerran olen huomannut, että on menny ton ki alle aikast paljo.

7

7034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urheilia

Huippu-urheilijoilla menee alle neljänkymmenenkin, koska usein se viittaa vaan sydämen hyvään kuntoon jos on pienempi leposyke. Taisi olla niin, että mitä isompi on sydämen tilavuus, sitä hitaammin se joutuu lyömään. Itsellänikin on ollut tuota luokkaa ja alempikin. Kai toi aika normaali syke on.

• Jukka

Levossa vaiko liikkeessä?

Urheilijoilla syke on levossa jopa 30-35. Sydän on niin vahva, että noinkin harva syke riittää pumppaamaan verta riittävästi.

Itselläni leposyke on 46-50 ja yöllä se on ollut Holterissa alimmillaan 38. Alhainen syke ei ole haitaksi, jos sydän on muuten terve. Se voi altistaa rytmihäiriöille sairaassa sydämessä, mutta terveessä sydämessä näin ei käy.

Syke on liian alhainen, jos huimaa, puristaa rintaa tai pyörtyä kupsahdat. Kevyessä liikkuessakin 50-60 sykkeenä voi riittää ihan hyvin - riippuu sydämen kunnosta.

On erittäin tärkeää, että syke nousee rasituksessa. On vaarallista, jos syke on koko ajan 50-60, vaikka kävelisit tai hölkkäisit nopeasti. Hölkässä/juostessa sykkeen pitäisi kohota nopeasti sadan pintaan tai yli. Mitä huonompi kunto, sitä nopeammin syke nousee. Ja vastaavasti, mitä huonompi kunto, sitä hitaammin rasituksen jälkeen syke asettuu taas matalalle tasolle.

140 on nuorelle hyvä kuntoilusyke ja tuolla sykkeellä mm. laihtuminen on tehokasta. Korkeammalla sykkeellä rasvan poltto ei ole enää niin tehokasta ja syntyy yleensä maitohappoa lihaksiin.

Kuntoilun voi toki aloittaa alemmallakin syketasoalla. Googlella löytyy hyviä ohjeita, jos haluat aloittaa kuntoilun. Sykemittari on erinomainen väline aloittelevalle kuntoilijalle. Ihan peruskävelijäkin hyötyy siitä, että näkee paljonko syke nousee mäissä ja miten vauhti vaikuttaa. Yleensä koitetaan mennä liian lujaa, liikunta tuntuu pahalta ja sitten harrastus jää. Kun kunto kasvaa, voi vauhtia lisätä ja syke pysyy arkiaskareissa alempana.

Jos syke nousee liikunnassa, on kaikki OK. Jos ei, niin kyseessä on tila, joka pitää hoitaa kuntoon. Sitä ei kannata kauaa ihmetellä, vaan hakea apua nopeasti.

• ......................

syke on levossa yli 90 ja usein jopa yli 100? Olen nuori ja mielestäni kohtuullisen hyväkuntoinen nainen ja ihmettelen vähän korkeaa sykettä. Lääkäri sanoi syyksi alhaisen Hb:n (alle 70), mutta nyt Hb on jo ollut useita kuukausia normaali, mutta syke on edelleen korkea. EKG oli normaali, mutta jokin aivan pieni merkityksetön sivuääni kuulemma kuului.

• Mie82
        ...................... kirjoitti:

syke on levossa yli 90 ja usein jopa yli 100? Olen nuori ja mielestäni kohtuullisen hyväkuntoinen nainen ja ihmettelen vähän korkeaa sykettä. Lääkäri sanoi syyksi alhaisen Hb:n (alle 70), mutta nyt Hb on jo ollut useita kuukausia normaali, mutta syke on edelleen korkea. EKG oli normaali, mutta jokin aivan pieni merkityksetön sivuääni kuulemma kuului.

No, mulla oli vuos sitten ajanjakso jolloin mun syke saattoi olla pitkään levossa päälle 120, huippulukemat levossa on ollut lähemmäs 180 ja vielä hengissä ollaan. Sairaalassakin vähän kummastelivat, kun telemetria näytti tollasia lukemia ja mä istun lukemassa lehteä.

• sydämetön?

jos leposyke on 55-60 ja käyttää useaa verenpainelääkettä, ja kuntoilee, mutta lääkkeet estävät sykkeen nousun,mitäs sitten? Voiko laihtu silti?
        Moista olen miettinyt ittekseni. Vointi on hyvä ja sydän terve.

• Whilight

Ja kun kävin veren paineen mittauttaa, ni se onnistus saamaan mult 56, kolmannen yritys kerran jälkeen, ja sen laitteen kans mil ne kuuntelee sydäntä, ni ei se oikeen meinannu kuulla, sen kaa mitään.

• Anonyymi

💓🫀

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      163
      6532
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      53
      1913
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1671
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1142
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      337
      1085
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      50
      1034
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      990
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      918
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      918
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      897
    Aihe