Alkuraskauden oireista?

utelias

Elikkäs... odotan nyt neljättä lastani rv 6 5.
Ultrassa en ole käynyt, en liioin neuvolaankaan ole saanut vielä aikaa.

Minulla on kuitenkin ollut omituinen olo siitä että mahdankohan odottaa kaksosia. Nimittäin... olen toistuvasti plussauksen jälkeen nähnyt unia että synnytän kaksi vauvaa, pojan ja tytön. Ihan niin kuin vaisto kertoisi että näin on. Muutenkin lähimmät ihmiseni vihjailevat ja leikkivät kaksosajatuksella. Eikä tämä perustu vaan johonkin uneen vaan muutenkin olo on erilainen.

Ovulaatiokivut olivat todella kovat ja ovulaatiosta aina plussaukseen asti ja hiukan sen jälkeenkin kärsin äärimmäisen kovista menkkakivun tyylisistä oireista, mitä en koskaan edellisiä odottaessani tuntenut.

Seuraava "raju" oire oli valtava turvotus. Enkä tosiaan ollut mitenkään lievästi pullistunut vaan todella kuin norsu. Turvotus kun ei luulisi olevan mitenkään tyypillistä näin alkuraskauteen, loppuraskauteen kylläkin.

Turvotus kun laski niin aivan yllättäin tämän raskausviikon alusta iski jumalaton pahoinvointi. Pahimmillaan minulla oli olo silloin kun odotin ensimmäistäni, mutta se oli kyllä tähän oloon nähden ihan pikku juttu. Voin huonosti nälkäisenä, voin huonosti kylläisenä, kaikki... siis KAIKKI hajut saavat mut oksentamaan ja jopa jotkut väritkin tekevät pahaa. En juuri pääse liikkumaan sängystä mihinkään suuntaan kun voin niin huonosti.

Kokonaisuudessaan tämä raskaus on ollut pahempi jo tähän mennessä kuin aikaisemmat yhteensä. Oireet ovat olleet monta kertaa rajumpia.

Nyt siis ihan mielenkiinnosta kysyn, että oliko teilla alkuraskaudessa minkälaisia oireita? Jos on yksösraskauksia niin erosiko alkuraskaus jotenkin ja jos kaksosraskaus on ainoa raskaus niin millaisia oireita teillä oli tarkalleen? Entä oliko teillä jonkinlainen "aavistus" asiasta etukäteen tai huomasitteko heittävänne läppää monikkoraskaudesta läheisienne kanssa jo ennen kuin tiesitte odottavanne kaksosia?

Ensimmäisessä ultrassa käyn viikolla 10, joten aikaa on vielä varmuuden saamiseen...

Niin... ja kuinka nopeasti teillä muuten näkyi raskaus?

10

28118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuplamamma 11/06

      Alkuunsa plussauksen jälkeen olo oli aivan kummallinen. Oli niin kuin flunssa olisi tulossa ja vatsa piukotti oudosti verrattuna kahteen aiempaan raskauteen. Sitten kun tuo "flunssa" helpotti, niin iski häpyliitosten pehmiäminen, mikä oli tapahtunut aiemmissa raskauksissa vasta loppuaikana. Vessassakin sai juosta jatkuvasti.

      Pahoinvointi oli jotain järkyttävää aiempaan verrattuna, vaikka 'ykkösestä' luulin sen olleen kaikkein pahinta. Alkoi huimaamaan ja mikään ei pysynyt sisällä. Hajut tekivät pahaa ja kahvia ei voinut kuvitella edes juovansa. Sitten alkoi vielä väsyttämäänkin, mikä oli uutta minulle raskaudessa.

      Pomollenikin jouduin ilmoittamaan raskaudestani jo 8 viikolla, koska en halunnut aiheuttaa suuria ongelmia työmaalleni loppuvuodeksi. Muistan silloin leikilläni heittäneen, että jos sieltä nyt kaksi päättää kerralla tulla niin sitten juttu onkin jo toinen... Tätinikin sanoi jo joskus 9 viikon tienoilla, että kaksi sieltä tulee. Ja ihmetystä riitti kun housut joutui vaihtamaan suurempaan kokoon jo silloin 9 viikolla ja taisi silloin jo vauvavatsaa olla näkyvissä.

      Tuntui siltä, että olisin halunnut koko raskauden loppuvan, kun olo oli jotain käsittämätöntä. Ei sitä voi sanoin kuvata.

      No viikolla 13 oli ultra, ja siellä sitten selvisi rajun pahoinvointini syy: kaksoset.

      • Utelias

        No just... ihan kuin kuvailisit mun raskauttani... todella olo on jatkuvasti sellainen kuin olisin jossain huvipuiston laitteessa, huimaa ja vatsaa kiertää. Kahvin haju etoo, samoin maku... oikeastaan tuntuu että kaikki hajut etoo, jopa oman lempisaippuani haju on kamala!

        Töistä piti ottaa sairaslomaa kun en jaksa tolpillani pysyä. Olin myös aika varma raskauden alkuvaiheessa että olisin tulossa kipeäksi kun vilutti ja väsytti niin vietävästi.

        Onko tuo häpyliitosten pehmiäminen sellainen tunne kuin jotain ruuvattaisiin tuolla kohdun suulla? Sellaisia kipuja on ollut aiemmin kanssa siinä vaiheessa kun lapset on loppuraskaudessa lähteny laskeutumaan, nyt on samanlaisia kipuiluja vaikka viikkoja ei ole kun vasta ihan muutama.

        On ollut kyllä kaikkien aikojen kamalin alkuraskaus kokonaisuudessaan... :(


      • Tuplamamma 11/06
        Utelias kirjoitti:

        No just... ihan kuin kuvailisit mun raskauttani... todella olo on jatkuvasti sellainen kuin olisin jossain huvipuiston laitteessa, huimaa ja vatsaa kiertää. Kahvin haju etoo, samoin maku... oikeastaan tuntuu että kaikki hajut etoo, jopa oman lempisaippuani haju on kamala!

        Töistä piti ottaa sairaslomaa kun en jaksa tolpillani pysyä. Olin myös aika varma raskauden alkuvaiheessa että olisin tulossa kipeäksi kun vilutti ja väsytti niin vietävästi.

        Onko tuo häpyliitosten pehmiäminen sellainen tunne kuin jotain ruuvattaisiin tuolla kohdun suulla? Sellaisia kipuja on ollut aiemmin kanssa siinä vaiheessa kun lapset on loppuraskaudessa lähteny laskeutumaan, nyt on samanlaisia kipuiluja vaikka viikkoja ei ole kun vasta ihan muutama.

        On ollut kyllä kaikkien aikojen kamalin alkuraskaus kokonaisuudessaan... :(

        Tuo häpyluun liitosten pehmeneminen alkoi mulla tuosta keskeltä häpyluuta. Tuntui kun joku kiertäisi veistä siinä luun sisällä. Käveleminen ja istuminen hankaloittui. Isännän kommenttikin oli silloin, että sähän kävelet kuin olisi paskat housussa! Tosi mieltä ylentävää...!


    • Aamu

      alku- keski- eikä loppuraskaudessakaan juuri mitään oireita. Yhdesti oksensin, jossain vaiheessa vähän väsytti ja jotkut hajut/maut tekivät huonoa. Yhtä odottaessani alkuraskaus oli huomattavasti rankempi, muusta en tiedä, koska se raskaus päättyi lyhyeen.

      Vatsa alkoi näkyä n.rv 20-21.

      Ei ollut harmaintakaan aavistusta, että voisi olla kaksoset. Sitten kun viikolla 12 ultrassa sain tietää odottavani kaksosia, niin siitä asti olin ihan varma, että ovat eriä sukupuolta ja sitten jossain ultrassa lääkäri sen varmensikin.

    • tuplat98

      Kaksosraskauteni ensimmäisen kolmanneksen aikana olin erittäin väsynyt: nukuin pitkät yöunet ja viikonloppuisin monien tuntien päiväunet. Jonkin verran oli pahoihin hajuihin liittyvää herkkyttä ja pahoinvointia. En osaa verrata yksösraskauteen, sillä ei ole kokemusta loppuun edenneestä yksösraskaudesta. Kaksoset näkyvät ultrassa jo ennen 10. viikkoa, joten jos mahdollisuus ultraan, kannattaa mennä sinne, ettei tarvitse pohtia mahdollisten oireiden merkitystä. Maha rupaa näkymään joskus 13-15 viikolla, uudelleen synnyttäneillä mahdollisesti jo aikaisemmin.

    • alkuraskaus...

      Luulin olevani maailman väsynein äiti alkuraskauden ajan. Esikoinen oli reilun vuoden ikäinen ja vain väsymys vaivasi......... sitä kesti seuraavan kaksi vuotta ja muistikuvat hataria.... en halua pelotella, mutta nyt kaikki on jo paljon helpompaa!.....Kaksoset kohta 4 v....

    • Puolukka4

      Muistan valtavan väsymyksen ja nimenomaan parintunnin päikkärit yöunet12h eikä tuntunu missään. Mulle tuli jossain vaiheessa iltapahoinvointia/ällötystä, joka kesti ehkä kuukauden, ainoastaan yhden kerran oksensin. Hirvittävä himo berliinin munkkeihin ja kahvi ällötti ihan kuudenten kuukauteen asti. Sitä oli vaikee jopa muilta salata, kun ei edes teelusikallinen menny alas. Liitoskivut oli kovat alusta asti. Tuntui sähköiskuilta tuolla alakerrassa. Ja supistelut alkoivat jo viikolla 12, johtuivat kohdun valtavasta kasvuvauhdista, eivätkä missään vaiheessa olleet "synnytyssuppareita" vaan johtui siitä sikiöiden ahtaudesta ym.

    • Sara

      ...ennen raskauttani että minulla oli valkotukkaiset kaksospojat. Uni oli sillä tavalla erikoinen että jäi hyvin mieleeni. Mutta kun tulin raskaaksi en ajatellut unta ollenkaan, ja se että odotin kaksosia, selvisi ekassa ultrassa ja olin suoraan sanoen hieman shokissa! Ei oikeasti ollut tullut mieleenikään että voisimme saada kaksoset.
      Olin myös tosi väsynyt alkuraskaudesta ja tunsin olevani viimeiset pari kuukautta tosi köntys, kävelykin hidasta kun vertaa eka raskauteen.
      Ja se oli outoa, että juuri ennen ekaa ultraa minulla oli erittäin vahva tunne että jotain outoa ja erilaista tässä raskaudessa on, ja mietin vain mitä se voisi olla, ja toivoin kovasti että lapsella olisi kaikki kunnossa. Ultrassa sitten sain vastauksen sisäiseen tunteeseeni kun näin että niitä onkin kaksi.
      Muuten, ne olivat tummatukkaisia tyttöjä eikä vaaleita poikia!

    • utelias

      Mulla on nyt rv 10 2 viikkoja ja maanantaina sitten pääsen vihdoin ultraan. Tämä raskaus on kyllä ollut noihin aikaisempiin raskauksiin verrattuna jo tähän mennessä äärimmäisen raskas.
      Väsynyt olen, ja nyt olen huomannut etten pysty istumaan pitkiä aikoja. Kävin lasten kanssa elokuvissa ja jo tunnin ja 20 minuutin istuminen verotti voimia niin paljon, että huonovointisuus jatkui iltaan asti ja seuraavaan päivään. Selkä kipeytyy päivä päivältä enemmän ja voi armias tätä oksettavaa oloa, on ku merisairaana olis.

      Nyt sitten jännitän että mitä ultra näyttää, enää pitää odottaa kolme päivää, jonka jälkeen ei tarvitse enää arvailla että mitenkä on käynyt. Jos sieltä nyt kaksoset on tulossa niin taitaapa meikäläisestä tulla tämän palstan vakioasiakas... vaikka raskauksia on takana jo kolme, niin kaksosten saaminen olisi kyllä ihan uusi tilanne. ;)

      • toinen utelias

        Löytyikö ultrassa kaksi vauvelia :-)? Tulehan kertomaan uutisia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34481
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22064
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11155
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      7591
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6675
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      54
      5073
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4107
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      46
      1756
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1693
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe