Asuntolainan päälle autolainaa?

Frank

Asuntolainaa jäljellä 120000€ ja lyhennys 900€/kk. Jos otan autolainaa 5000€ lisäksi, kannaatko se ottaa omana lainana, jolloin asuntolainan lyhennys olisi sen aikaa vaikka 600€/kk ja autolaina 300€/kk vai kannattaako se ottaa asuntolainaan? Entäs lyhennyksestä vapaa vuosi asuntolainaan (onnistuu pankin puolelta) ja silloin lyhentää autolainaa suuremmin vai miten? Tähän asti olen aina säästänyt autoon rahat eikä lisävelkaa ole tarvinnut ottaa mutta nyt haluaisin siirtyä pykälää parempaan autoon (=alemman keskiluokan auto".

Tiedän, ettei tätä voi yksiselitteisesti sanoa kumpi on parempi, mutta jos saisi faktaa taustalle. Kiitos.

27

3401

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei autolainaa voi ottaa asuntolainana. Asuntolaina on verovähennyskelpoista ja siten asuntohankintoihin tarkoitettua. Muu voi mennä veropetoksen puolelle.

• Frank

Pankki, jossa olen asiakkaana, on aika pieni ja jokainen laina-asiakas on heille tärkeä. Näin he sanoivat. Olen kerran vuodessa kilpailuttanut asuntolainani ja aina sanonut että pysyn Teillä niin kauan kun laina on Teiltä halvinta kokonaisuudessaan. Aina he ovat olleetkin halvimpia, tämän jälkeen. Jos pyydän heiltä lainaa niin kyllä he sen tietävät että vaihdan pankkia sitten jos se ei käy. Isot pankit ovat sitten eri asia.

• .................
        Frank kirjoitti:

Pankki, jossa olen asiakkaana, on aika pieni ja jokainen laina-asiakas on heille tärkeä. Näin he sanoivat. Olen kerran vuodessa kilpailuttanut asuntolainani ja aina sanonut että pysyn Teillä niin kauan kun laina on Teiltä halvinta kokonaisuudessaan. Aina he ovat olleetkin halvimpia, tämän jälkeen. Jos pyydän heiltä lainaa niin kyllä he sen tietävät että vaihdan pankkia sitten jos se ei käy. Isot pankit ovat sitten eri asia.

Eikös tuo nyt mennyt vähän ristiin? Jos siis et saa omasta pankistasi sitä lainaa, niin vaihdat pankkia, vaikka et uudesta pankistakaan saisi k.o. lainaa?

Kait se pankille on se ja sama mihin rahasi käytät, sinä sen veropetoksen teet, ei pankki.

• Frank
        ................. kirjoitti:

Eikös tuo nyt mennyt vähän ristiin? Jos siis et saa omasta pankistasi sitä lainaa, niin vaihdat pankkia, vaikka et uudesta pankistakaan saisi k.o. lainaa?

Kait se pankille on se ja sama mihin rahasi käytät, sinä sen veropetoksen teet, ei pankki.

Sori, sanoin epäselvästi. Saan siis nykyisestä pankistani lainaa. Tarkoitin sitä, että he eivät kysele mihin sen käytän, siis asuntolainan 5000€ lisäosan. Voisin siis ottaa 5000€ lisää asuntolainaa ja laittaa se autoon. Jos pankki kysyy, vastaan toki rehellisesti, että autoon on rahat menossa. Tarkoitus ei ole huijata. Hyödynnän vaan pankin kysymättömyyttä... Tämä on varsin yleistä, tiedän.

• Frank kirjoitti:

Sori, sanoin epäselvästi. Saan siis nykyisestä pankistani lainaa. Tarkoitin sitä, että he eivät kysele mihin sen käytän, siis asuntolainan 5000€ lisäosan. Voisin siis ottaa 5000€ lisää asuntolainaa ja laittaa se autoon. Jos pankki kysyy, vastaan toki rehellisesti, että autoon on rahat menossa. Tarkoitus ei ole huijata. Hyödynnän vaan pankin kysymättömyyttä... Tämä on varsin yleistä, tiedän.

Tarkoituksesi on nimenomaan huijata ja se tapahtuu verottajan suuntaan. Tosin, kyllä sieltä suunnasta saattavat jossain vaiheessa kysellä, jos asuntolaina osoittaa useammin nousemisen merkkejä.

• velallinen2
        kriittinen kirjoitti:

Tarkoituksesi on nimenomaan huijata ja se tapahtuu verottajan suuntaan. Tosin, kyllä sieltä suunnasta saattavat jossain vaiheessa kysellä, jos asuntolaina osoittaa useammin nousemisen merkkejä.

Ei toi viistonnia ole todellakaan paha, verottaja ei varmasti kysele yhtään mitään vaikka ns vähennyskelpoisena remonttilainana sen nostatkin.

Toisaalta jos tuo arveluttaa, voit nostaa asuntoasi vakuutena käyttäen kulutusluottoa pankista - tämä tulee paljon halvemmaksi kuin vakuudettomat kulutusluotot.

• Frank
        kriittinen kirjoitti:

Tähän asti en ole tiennyt että se olisi huijausta. En halua huijata. Otan siis kulutusluottona. Kaikkea sitä näköjään pitääkin tietää, en olisi uskonut. Jos pankki ei kysy lainan kohdetta, en olisi sitä kertonut, ja olisin silloin ollut siis huijari, mielenkiintoista. Tätähän voi tietysti käyttää väärinkin, sanoo vaan etten tiennyt...

• Frank kirjoitti:

Tähän asti en ole tiennyt että se olisi huijausta. En halua huijata. Otan siis kulutusluottona. Kaikkea sitä näköjään pitääkin tietää, en olisi uskonut. Jos pankki ei kysy lainan kohdetta, en olisi sitä kertonut, ja olisin silloin ollut siis huijari, mielenkiintoista. Tätähän voi tietysti käyttää väärinkin, sanoo vaan etten tiennyt...

"Valitettavasti" tietämättömyys ei esim. verojen laiminlyönnissä tai perusteettomissa vähennyksissä sinällään ole mikään lieventävä seikka maksuja korkoineen takaisin perittäessä.

• ja kot kot
        Frank kirjoitti:

"en ole tiennyt"

Tähän asti et ole näköjään lukenut veroilmoituslomaketta, olet vaan sorkkinut sinne kaikennäköisiä vähennyksiä minkä mihinkin kohtaan. Oops. Hyvä yritys, mut kukaan ei usko

• Frank
        ja kot kot kirjoitti:

"en ole tiennyt"

Tähän asti et ole näköjään lukenut veroilmoituslomaketta, olet vaan sorkkinut sinne kaikennäköisiä vähennyksiä minkä mihinkin kohtaan. Oops. Hyvä yritys, mut kukaan ei usko

En ole tehnyt mitään lisälainan suhteen väärää, olen vasta kysellyt sitä täältä. Ei siinä ole mitään vikaa. Ja toiseksi, ei ole tarvinnut tehdä veroilmoitusta, mulle on tullut aina veroehdotus.

• zhfd
        Frank kirjoitti:

Mulla ois samantyylinen tilanne päällä. Eli olen alkamassa rakennuspuuhiin, lainat on myönnetty, tontti ostettu ja kaikki hyvällä alulla.. Pointti on se, et tarve olis vaihtaa myös auto. Nythän on niin, et jo lainaa hakiessani varauduin auton vaihtoon ja otin kustannusarvion päälle n.10000e lisää. Eli tarkotus ois käyttää siihen autoon omat säästöt ja n. 8000e lainasta. Sittemmin tuli vaan mieleen, et seuraako pankki oikeasti mihin mä sen rahan käytän, esim jos mun tilillä lukee et siirto Matti Möttönen 18000e, niin kyseleekö ne et mitäs rakennuspalveluita matilta ostit???

• mihin?

Mitä merkitystä rahan käyttökohteella on jos asuntosi riittää lisälainan vakuudeksi?!
      Pankki varmistaa omansa ja sinä käytät rahat harkintasi mukaan selvittämättä kohdetta sen kummemmin!
      =5000E:n lisäys asuntolainaan!
      Tai ota mieluummin 10000E! Vaikuttaisi uskottavammalta.

Onko järkevää hankkia autoa lainarahalla on jo toinen juttu!

• siihen

Sillä on merkitystä, että asuntolainan korot ovat verovähennyskelpoisia, autolainan ei.

• mihin?
        siihen kirjoitti:

Sillä on merkitystä, että asuntolainan korot ovat verovähennyskelpoisia, autolainan ei.

Jos lisit asuntolainasi summaa niin eikös se ole asuntolainaa?!
        Ei pankkia kiinnosta rahan käyttökohde vaan riittävät vakuudet!

Mikä hiivatin vimma ihmisillä on selvitellä lainan käyttökohdetta?

• svo
        mihin? kirjoitti:

Jos menee pankkiin ja pyytää lisää asuntolainaa esim. 10k€, niin aika varmasti tulee kysymys mihin se on tarkoitus käyttää jos ennestään on jo asunto ja asuntolainaa.

Lainatarvetta voi tietysti yrittää perustella asunnon remontilla tms. Vaihtelee varmasti tapauskohtaisesti, mutta kyllä noissa jonkinlaista kontrollia yritetään pitää ettei kaikkia kulutusluottoja ujuteta asuntolainan piikkiin.

• siksi55
        mihin? kirjoitti:

Verottaja on kiinnostunut siitä, mitä tarkoitusta varten laina on otettu. Jos laina on otettu asunnon hankintaan, se on asuntolaina. Jos se on otettu auton hankintaan, se on kulutusluotto. Kulutusluoton korkoja ei saa vähentää verotuksessa.

• --------------
        mihin? kirjoitti:

ei pankkia kiinnostakkaan mutta verottajaa kiinnosta kun pankki lähettää nykyään velallisen lainat verottajalle ja se kiinnostuu heti jos kulutus-luottojen korkoja yrittää saada vähennyksiin,se on petos ja se on taas rikoslaissa sanktioitu.tuomio tulee sata varmasti.

• Pateva
        -------------- kirjoitti:

ei pankkia kiinnostakkaan mutta verottajaa kiinnosta kun pankki lähettää nykyään velallisen lainat verottajalle ja se kiinnostuu heti jos kulutus-luottojen korkoja yrittää saada vähennyksiin,se on petos ja se on taas rikoslaissa sanktioitu.tuomio tulee sata varmasti.

Ja paskan marjat se verottaja seuraile joitain 5000 euron lainoja... kristus mitä porukkaa.

• mihin?
        Pateva kirjoitti:

Ja paskan marjat se verottaja seuraile joitain 5000 euron lainoja... kristus mitä porukkaa.

Juuri noin!
        Lohdutonta on että meidän EU-edustajamme ja kotimaan viranomaisemme ovat näitä ahtaasti ajattelevia.
        Kuvitellaan olemattomia ja pelätään perusteitta pahinta vastoin omaa etua!

• --------------
        Pateva kirjoitti:

se 5000€;nin laina näkyy sinun veroilmoituksessa ja sinähän se hyväksyt sen,onko se oikein merkitty ja se ratkaisee juridisesti onko se kunnian ja omantunnon mukaisesti merkitty.verottaja seuraa jopa 100€:poistoja ja on VARMASTI kiinnostunut mitä kukainenkin vähennyksiin laittaa.ps. sinulla on vielä velvollisuus säilyttää 6-vuotta kuitteja joita verottajalla on OIKEUS pyyttää sinulta selvitystä varten,joten älä aliarvioi verottajaa.

• Pateva
        -------------- kirjoitti:

se 5000€;nin laina näkyy sinun veroilmoituksessa ja sinähän se hyväksyt sen,onko se oikein merkitty ja se ratkaisee juridisesti onko se kunnian ja omantunnon mukaisesti merkitty.verottaja seuraa jopa 100€:poistoja ja on VARMASTI kiinnostunut mitä kukainenkin vähennyksiin laittaa.ps. sinulla on vielä velvollisuus säilyttää 6-vuotta kuitteja joita verottajalla on OIKEUS pyyttää sinulta selvitystä varten,joten älä aliarvioi verottajaa.

Ei jumalauta.... mitä nämä ihmiset oikein kuvittelevat?? Ei kuule ole verottajalla aikaa
        kyttäillä jokaisen verotettavan asunto- tai remonttilainan käyttöä ja onko se iiihan varppina käytetty asuntoon tai remppaan vai onko sillä ostettu viinaa...

Kyllä on nöyryyttä opetettu näköjään.

• ---------------
        Pateva kirjoitti:

Ei jumalauta.... mitä nämä ihmiset oikein kuvittelevat?? Ei kuule ole verottajalla aikaa
        kyttäillä jokaisen verotettavan asunto- tai remonttilainan käyttöä ja onko se iiihan varppina käytetty asuntoon tai remppaan vai onko sillä ostettu viinaa...

Kyllä on nöyryyttä opetettu näköjään.

oon sieluni myynyt siihen toimistoon 8-tunniksi joka työpäivä ja tässä nimenomaisessa tapauksessa tiedän mistä kirjoitan,joten usko pois näin se vaan on kyllä isoveli valvoo.

• sajkdasdasdasd

et saa lainaa jossa osana asuntolainaa on autolaina, mission impossible.

• olenhan

saanut!
        Tosin lainaa ottaessani en vielä tiennyt käyttökohdetta. Ei kuitenkaan missään tapauksessa auto.
        Summalla olisi kyllä ostanut parempitasoisen, uuden mersun!
        Lainakorko asuntolainan ja korot olen vähentänyt jo kahtena vuotena verotuksessa!

Ennakkoajattelusi rajaa mahdollisuuksiasi!!

• olenhan kirjoitti:

saanut!
        Tosin lainaa ottaessani en vielä tiennyt käyttökohdetta. Ei kuitenkaan missään tapauksessa auto.
        Summalla olisi kyllä ostanut parempitasoisen, uuden mersun!
        Lainakorko asuntolainan ja korot olen vähentänyt jo kahtena vuotena verotuksessa!

Ennakkoajattelusi rajaa mahdollisuuksiasi!!

...ja sitten tulee itku, kun perusteettomia veroetuuksia karhutaan jälkikäteen korkojen kera?

• wETTW

Mulla ois samantyylinen tilanne päällä. Eli olen alkamassa rakennuspuuhiin, lainat on myönnetty, tontti ostettu ja kaikki hyvällä alulla.. Pointti on se, et tarve olis vaihtaa myös auto. Nythän on niin, et jo lainaa hakiessani varauduin auton vaihtoon ja otin kustannusarvion päälle n.10000e lisää. Eli tarkotus ois käyttää siihen autoon omat säästöt ja n. 8000e lainasta. Sittemmin tuli vaan mieleen, et seuraako pankki oikeasti mihin mä sen rahan käytän, esim jos mun tilillä lukee et siirto Matti Möttönen 18000e, niin kyseleekö ne et mitäs rakennuspalveluita matilta ostit???

• Frank

Jos rahat siirtyy asuntolainassa lainatililleni pankista ja maksan vahingossa siltä tililtä 5000€ auton ja käytän toista tiliäni, joka on säästötilini 5000€ arvosta asuntooni? Aikasempien viestien mukaan tämäkin on väärin. Sitähän saa olla jo jokaista lainanottajaa varten jo yksi viranomainen, joka valvoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe