Paljonko rahaa häälahjaksi?

Neuvot tarpeen

En ole ennen ollut sellaisissa häissä, joissa hääparin lahjatoiveena on rahaa matkatilille. Nyt olisi useammat sellaiset tulossa enkä yhtään tiedä, minkälaisia summia on tapana antaa. Voisiko joku tuore hääpari tai häissä vieraana ollut ja asiasta tietävä kertoa?

Meidän tapauksessamme on kysymys aikuisten, työssäkäyvien ja melkoisen varakkaiden pariskuntien häistä ja mietin, että mikä olisi sopiva summa keski-ikäiseltä ystäväpariskunnalta. Ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan!

111

41944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manimani

      minä laittaisin,2aikuista,40 tai korkeintaan 50euroa.Meillä summan suuruuteen vaikuttaa oma rahatilanne,eikä se kuinka varakas hääpari on.Yleensä en kyllä laita ollenkaan rahaa,vaan ostan lahjan.Aina on kelvannut,eikä ystävyys/sukulaisuussuhde ole katkennut!

      • morsian06

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...


      • Thilia thalia
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        Jollekin opiskelijalle voi tuokin olla jo iso raha. Mielestäni 10 euroakin on riittävä lahjaraha. Annettava summa pitää aina suhteuttaa antajan rahavaroihin. Ei vieraiden tarvitse kustantaa syömisiään. Tarjottavat maksavat minkä maksavat ja lahja on eri asia.


      • manimani
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        Ei ole sellaista suositusta olemassa,että lahjarahaa viedään se summa jonka vieras maksaa juhlien järjestäjälle.Sen on ihan selvästi keksinyt joku morsian/sulhanen/appivanhemmat,siis juhlien maksaja,joka luottaa vieraitten tapatietämättömyyteen.Olen vieläkin sitä mieltä,että vieraan oma rahatilanne ja harkinta ratkaisee "shekin"suuruuden,ei se kuinka varakas hääpari on.


      • sinivilkku
        manimani kirjoitti:

        Ei ole sellaista suositusta olemassa,että lahjarahaa viedään se summa jonka vieras maksaa juhlien järjestäjälle.Sen on ihan selvästi keksinyt joku morsian/sulhanen/appivanhemmat,siis juhlien maksaja,joka luottaa vieraitten tapatietämättömyyteen.Olen vieläkin sitä mieltä,että vieraan oma rahatilanne ja harkinta ratkaisee "shekin"suuruuden,ei se kuinka varakas hääpari on.

        noin se asia juuri on.

        Olen täällä silmät ymmyrkäisinä lukenut, kuinka hääparit "hinnoittelevat" häitään.
        Joko se juhla järjestetään tai sitten ei. Jos järjestetään, niin rahat siihen säästetään/saadaan/lainataan....mutta vieraiden ei niitä tarvitse maksaa.

        Olenkin hieman vinosti hymyillen täällä aprikoinut, että odottavatkohan nämä samat parit, että vieraat aikanaan maksavat heidän lastensa kastejuhlat, heidän viiskymppisensä jne.

        Sinänsä toive rahasta lahjana ei ole paha ollenkaan, mutta jokainen saa antaa juuri sen summan, mikä sopii antajan budjettiin.


      • illalliskortti ja narikka
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        Potaskaa. Mitään suositusta tai etikettiä, että "jokainen vie lahjaksi sen verran kuin syö ja juo; paska jätetään taloon" ei ole.

        Lahjan suuruus riippuu siitä, kuinka läheisistä ihmisistä on kysymys ja mikä on lahjan antajan rahatilanne. Itse veisin tuttavan häihin (ei lähisukulaisen)about 50 euron lahjan. Rahalahjan vien vain aseella uhaten.


      • huh hellettä
        illalliskortti ja narikka kirjoitti:

        Potaskaa. Mitään suositusta tai etikettiä, että "jokainen vie lahjaksi sen verran kuin syö ja juo; paska jätetään taloon" ei ole.

        Lahjan suuruus riippuu siitä, kuinka läheisistä ihmisistä on kysymys ja mikä on lahjan antajan rahatilanne. Itse veisin tuttavan häihin (ei lähisukulaisen)about 50 euron lahjan. Rahalahjan vien vain aseella uhaten.

        ja jota jokaisella on nurkat täynnä. Ajattelet itsekkäästi, jos parin toiveena on rahaa pitää sitä toivetta kunnioittaa enemmän kuin omia periaatteita. Minä vien nykyisin aina rahaa lahjaksi, tavaralahjan ostan vain aviomiehelle ja häneltäkin kyselen onko millaisia toiveita syntymäpäiväksi tai jouluksi.


      • pelkkä
        huh hellettä kirjoitti:

        ja jota jokaisella on nurkat täynnä. Ajattelet itsekkäästi, jos parin toiveena on rahaa pitää sitä toivetta kunnioittaa enemmän kuin omia periaatteita. Minä vien nykyisin aina rahaa lahjaksi, tavaralahjan ostan vain aviomiehelle ja häneltäkin kyselen onko millaisia toiveita syntymäpäiväksi tai jouluksi.

        TOIVE, ei vaatimus, toiveen noudattaminen on vapaaehtoista.


      • joku vaan
        sinivilkku kirjoitti:

        noin se asia juuri on.

        Olen täällä silmät ymmyrkäisinä lukenut, kuinka hääparit "hinnoittelevat" häitään.
        Joko se juhla järjestetään tai sitten ei. Jos järjestetään, niin rahat siihen säästetään/saadaan/lainataan....mutta vieraiden ei niitä tarvitse maksaa.

        Olenkin hieman vinosti hymyillen täällä aprikoinut, että odottavatkohan nämä samat parit, että vieraat aikanaan maksavat heidän lastensa kastejuhlat, heidän viiskymppisensä jne.

        Sinänsä toive rahasta lahjana ei ole paha ollenkaan, mutta jokainen saa antaa juuri sen summan, mikä sopii antajan budjettiin.

        eipä niille vieraille pitopalvelua järjestellä kastejuhliin ainakaan!!!
        Tai, no.. ehkä joku voisi niin tehdäkin....???


      • joku vaan
        pelkkä kirjoitti:

        TOIVE, ei vaatimus, toiveen noudattaminen on vapaaehtoista.

        no eikö silloin olisi jo viisasta mennä ilman lahjaa, jos on pihi, eikä voi lahjaa antaa rahana, jos sama summa menisi siihen ostettuun lahjaan....
        Tai sitten pysyttäytyä pois koko juhlasta!

        Itse loukkaantuisin jos mun häihini tuotais tavaraa, jos toisin on toivottu. Tulkoon sitten ilman lahjaa, tai olkoot tulematta sanon minä!!

        Enkä itse veisi tavaraa, jos rahaa on toivottu. Jos on heikko rahatilanne, niin antaisin sen minkä pystyn, vaikkei se paljoa olisikaan..


      • Mie vain
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        olemassa. Voitte siis antaa sellaisen summan, mikä hyvältä tuntuu. Jos tuntuu hyvältä antaa 15 e/nuppi, niin sitten annatte. Jos taas pari on niin tuttu, että haluatte antaa vähän enemmän, voitte antaa vaikka 25-30 e/nuppi. Joku laihemman lompakon omaava voi antaa vaikka 10 e ja sekin on hyvä.


      • anna lahjaksi rahaa
        huh hellettä kirjoitti:

        ja jota jokaisella on nurkat täynnä. Ajattelet itsekkäästi, jos parin toiveena on rahaa pitää sitä toivetta kunnioittaa enemmän kuin omia periaatteita. Minä vien nykyisin aina rahaa lahjaksi, tavaralahjan ostan vain aviomiehelle ja häneltäkin kyselen onko millaisia toiveita syntymäpäiväksi tai jouluksi.

        En anna lahjaksi rahaa kenellekään.
        Oli sitten kyse ristiäisistä, rippiäisistä, häistä taikka valmistujaisista.

        Onnekseni kaikissa niissäkin (lukuisissa) häissä, joissa toivelistalla on ollut rahaa, on ollut myös lahjalista, jolta olen voinut valita viemiseni.
        Jotakin nokkelaa olisin kuitenkin varmasti keksinyt, vaikka listaa ei olisi ollutkaan.


      • Mie vain
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        voit siis hyvin laittaa 20 e/nuppi häälahjarahaa. Tarkoitushan ei ole se, että vieraat kustantavat häät, vaan että morsiuspari tarjoaa juhlat ja vieraat antavat lahjaksi mitä antavat. Jos jonkun budjetti antaa periksi antaa 10 e, niin siinä ei ole mitään häpeämistä. Mutta ollaan raskaasti hakoteillä, jos lasketaan että tarjoilut maksavat xx euroa/nuppi lahjaksi pitää siis antaa tuo summa ja vielä jotain siihen päälle.


      • oli jo
        manimani kirjoitti:

        Ei ole sellaista suositusta olemassa,että lahjarahaa viedään se summa jonka vieras maksaa juhlien järjestäjälle.Sen on ihan selvästi keksinyt joku morsian/sulhanen/appivanhemmat,siis juhlien maksaja,joka luottaa vieraitten tapatietämättömyyteen.Olen vieläkin sitä mieltä,että vieraan oma rahatilanne ja harkinta ratkaisee "shekin"suuruuden,ei se kuinka varakas hääpari on.

        1950-luvulla häälahjan minimi oli arvioitu tarjoilun kustannus.

        Tosin se oikeutti sitten ikävään tarjoilu arvosteluun.
        Yleisin oli voileipä ja makea tarjoilut.

        Arvostelu oli jyrkkää jo voileipien koristelusta.


      • minkä
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        Tuo on aika minimi minkä ns.ruokahäät maksavat. Yleisempi summa kun lähentelee 40e, thän lasketaan alkumaljat, sapuskat ruokajuomat, kahvit. Siitä toki pääsee myös paljon ylöspäin, riippuen tarjottavista. Eli minusta parempi laittaa vaan rahaa sen verran kuin itsellä on varaa tai tuntuu sopivalta.


      • Mie vain
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        ei ole olemassakaan. Jokainen saa antaa juuri sen verran kuin haluaa, eli vaikka kymppi per naama on ihan käypänen summa. Morsiuspari TARJOAA HÄÄT vieraille, eikä ole tarkoitus, että vieraat maksaisivat itse ruokansa.


      • Mie vain
        oli jo kirjoitti:

        1950-luvulla häälahjan minimi oli arvioitu tarjoilun kustannus.

        Tosin se oikeutti sitten ikävään tarjoilu arvosteluun.
        Yleisin oli voileipä ja makea tarjoilut.

        Arvostelu oli jyrkkää jo voileipien koristelusta.

        ole tuollaista "tietoa". Joskus asiasta on kysytty myös alan asiantuntijoilta, ja vastaus on aina sama. Minimiä rahalahjaan ei ole, eikä myöskään esinelahjaan.


      • asdfasdfassfgsdg
        morsian06 kirjoitti:

        suositus on samanverran ku olettaa itse tulleen maksaneen hääparille. eli ruokahäät maksaa noin 25€ per osallistuja, minimi on siis lahjassa 25 € per nuppi. jos on pelkät kahvihäät nii sillo pienempi summa on ok. ja jos toiveena on raha, nii sillo ei kannata viedä lahjaa, jotka vaan ongelmina pyörii vihkiparin nurkissa...

        Hohhoh. 25 on ehkä sopiva joo jos on ihan oikeat ruuat. Ehkä yksissä häissä käynyt joissa näin on ollut. Mistään perunasopasta ei kyllä tulisi mieleenikään maksaa yli kymmentä euroa per pari!


      • öaksldjfasfk
        minkä kirjoitti:

        Tuo on aika minimi minkä ns.ruokahäät maksavat. Yleisempi summa kun lähentelee 40e, thän lasketaan alkumaljat, sapuskat ruokajuomat, kahvit. Siitä toki pääsee myös paljon ylöspäin, riippuen tarjottavista. Eli minusta parempi laittaa vaan rahaa sen verran kuin itsellä on varaa tai tuntuu sopivalta.

        No joo, jos on kyse kunnon ruuasta. Itse en ainakaan maksa mistään perunasopasta mitään kahtakymppiä vaikka hääpari olisikin ollut niin typerä ja maksanut.


    • minä vain

      Mun mielipide on se kun meen häihin vieraaksi maksan oman ruokani pois eli n.25 e ja sit annan lahjarahan lisäksi.Eli 20-30 e /hlö. Joten minä yksin veisin hääparille ainakin 50e. Miettikää kun annatte esim. 25 e hlö niin pari saa sillä ruuat maksettua mut lahjaksi eivät saaneet mitään. Se vain mun mielipide.

      • Neuvot tarpeen

        Kiitos vinkeistä - lisääkin mielipiteitä ottaisin mielelläni vastaan...
        Jotenkin se 25 euroa/nuppi tuntuu kyllä aika pieneltä summalta. Itse vähän arvuuttelin, että olisiko sellainen 80 euroa pariskunnalta ok - vai pitäisikö laittaa satanen, ettei vaikuta saiturilta?


      • Nimetön

        "Miettikää kun annatte esim. 25 e hlö niin pari saa sillä ruuat maksettua mut lahjaksi eivät saaneet mitään."

        no hö, vieraidenko tarvii maksaa häät? Jos vieraiden on tarkoitus maksaa ruokansa, eikö sitä sit pitäis pyytää heitä heti kättelyssä ostamaan illalliskortti?


      • sinivilkku
        Neuvot tarpeen kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä - lisääkin mielipiteitä ottaisin mielelläni vastaan...
        Jotenkin se 25 euroa/nuppi tuntuu kyllä aika pieneltä summalta. Itse vähän arvuuttelin, että olisiko sellainen 80 euroa pariskunnalta ok - vai pitäisikö laittaa satanen, ettei vaikuta saiturilta?

        siitäkin, miten läheisiä olette.

        Poikamme häät ovat piakkoin ja he ovat pyytäneet lahjakortteja määrättyihin liikkeisiin, tai sitten rahaa. Ajatus on nimittäin niin, että vieraat pääsisivät vähemmällä kun lahjakortteja/rahaa voisi yhdistää ja siten saisi sitä mitä haluaa.

        Uskon, etteivät ole ainoa pari, jotka niin ajattelevat. Eli eivät todellakaan odota mitään tähtitieteellisiä summia :)


      • niinn
        Nimetön kirjoitti:

        "Miettikää kun annatte esim. 25 e hlö niin pari saa sillä ruuat maksettua mut lahjaksi eivät saaneet mitään."

        no hö, vieraidenko tarvii maksaa häät? Jos vieraiden on tarkoitus maksaa ruokansa, eikö sitä sit pitäis pyytää heitä heti kättelyssä ostamaan illalliskortti?

        Monissa häissä voi joutua maksamaan jopa ite juomat tai ruuat. Tai joissakin häissä ei oo edes ruokaa. Saa olla tyytyväinen jos on ruokatarjoilu. Kohteliasta on ajatella, että antaa ruokamaksujen lisäksi vähän extraa... Siinä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. 50/hlö.


      • monissako
        niinn kirjoitti:

        Monissa häissä voi joutua maksamaan jopa ite juomat tai ruuat. Tai joissakin häissä ei oo edes ruokaa. Saa olla tyytyväinen jos on ruokatarjoilu. Kohteliasta on ajatella, että antaa ruokamaksujen lisäksi vähän extraa... Siinä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. 50/hlö.

        häissä oot ollu, joissa on pitäny vieraan ite maksaa eväänsä?! Joko teidän suvuss on aiva omat tapanne tai sitte melkoista köyhäilyä.. Jos häät kerran haluaa järjestää, niin kyllähän silloin pitää olla valmis myös maksamaan ne, eikä odottaa, että vieraat kustantavat ne. Ja toisaalta, jos ite menet vieraaksi, ei todellakaan tarvi miettiä, että täytyy osallistua jotenkin häiden kustannuksiin! Häihin voi sitäpaitsi mennä ihan hyvin myös ILMAN lahjaa. Tärkein lahjahan hääparille on se, kun tulet paikalle. (itse en kyllä silti menisi ilman..)


      • joku vaan
        niinn kirjoitti:

        Monissa häissä voi joutua maksamaan jopa ite juomat tai ruuat. Tai joissakin häissä ei oo edes ruokaa. Saa olla tyytyväinen jos on ruokatarjoilu. Kohteliasta on ajatella, että antaa ruokamaksujen lisäksi vähän extraa... Siinä olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. 50/hlö.

        siellä häissä aina odotetaan RUOKAA???
        Eikö se ole hiukan yliarvostettua, että aina pitää juhlissa syödä jotain???
        Itse mietin jo omien häideni kanssa tuota vaihtoehtoa, että vuokrata joku ravintola yksityistilaisuutta varten, ja kukin todella maksaa oman ruokansa, jos jotain haluaa syödä.
        Jos tilaat häihin pitopalvelun vaikka n. 60:lle vieraallesi, ja heistä 20 hlöä ei koskekaan ruokaansa, niin kyllä se jurppii maksaa omasta pussista jos jollekin se ruoka ei kelpaa/maistu, tai on kotonaan jo syönyt ennen juhlia!!

        Sen vuoksi myös vaihtoehto vuokrata ravintolatilat yksityistilaisuutta varten, on mielestäni hyvä idea, ja reilukin :D


      • Mie vain

        Pari voi tarjota vaikka kuinka ökyilevät tarjoomukset, mutta ei vieraiden tarvitse niitä maksaa. Lahjaksi voi siis antaa vaikka 10 e ja se saa riittää. Minulle ei tulisi mieleenkään antaa jollekin tuttavaparille lahjaksi 50 euroa per nuppi eli minulta ja mieheltäni 100 e yhteensä. Liika on liikaa kaikessa.


      • ..............

        itseäni morsiammen osaan, niin musta tuntuisi ikävältä, jos vieraat tulisivat asenteella, että heidän olisi maksettava ruokansa ja "tuotava omat eväät". Että näissä juhlissa olisi ehtolauseke, että kunhan muut maksaa viulut.

        Näen lahjana juuri sen summan kuin hän maksaa. Hän on vieraanani (oli häät, merkkipäivät jne) eivätkä he voi tietää ruokakustannuksia tai muita kustannuksia. Eikä heidän tarvitsekaan. Jos juhlat järjestän, niin haluan heidät koolle juhlimaan ja jakaa päivän heidän kanssaan. Enkä koe heitä juhlien osamaksajina.

        Ihana ajatus, että halutaan ettei isäntäparille koituisi kustannuksia eikä nähdä sitä tuomaansa lahjaa lahjana kokonaisuudessaan vaan erotetaan juhlakuluja. Hienoa, että tuollaista huomioidaan. Mutta jotenkin itseäni pelottava ajattelusuunta, jos juhlat tuolla periaatteella järjestettäisiin ja odotettaisiin noin. Harvemmin sitä itse edes tietää, mitä tietyissä juhlissa ruokapuoli maksaa. Harvemmissa juhlissa edes mainittu, millainen budjetti kyseessä: pikkuhäät ja megahäät.

        Kyllä minun mielestäni hääpari tuossa voi pitää lahjana sitä summaa joka saatu. Paitsi toki jos sovittu, että jotkut vieraat osallistuvat juhlien kustantamiseen.

        Jotenkin tuntuisi vaan hassulta omaan mieleen, että järjestän häät ja maksatan ne muilla. Järjestän ja maksan häät. Ja hieno juttu, jos osan kustannuksista saa maksettua lahjarahoilla. Mutta jos ei, niin sitten ei. Jos tämä muodostuisi kynnyskysymykseksi, niin en järjestäisi häitä tai pienentäisin huomattavasti budjettia.


      • vieras2009
        Mie vain kirjoitti:

        Pari voi tarjota vaikka kuinka ökyilevät tarjoomukset, mutta ei vieraiden tarvitse niitä maksaa. Lahjaksi voi siis antaa vaikka 10 e ja se saa riittää. Minulle ei tulisi mieleenkään antaa jollekin tuttavaparille lahjaksi 50 euroa per nuppi eli minulta ja mieheltäni 100 e yhteensä. Liika on liikaa kaikessa.

        Jos pari toivoo rahaa lahjaksi niin miksi se on toisille kauhea ongelma. Ei se tarkoita että pari haluaa rahoittaa häänsä vierailla!!!!!!!!!!
        Heillä on varmasti oma syy mihin he rahaa keräävät, esim matka tai jokin kotiin tuleva isompi juttu...
        Jos mietit summaa niin ajatteleppa asiaa jos ostat lahjan. Pussilakanasetti maksaa noin 60€, kunnon kattila noin 40€ jne
        Miksi siin on ongelma laittaa lahja rahana???
        Te jotka mietitte 10€ tai 20€ niin olisi mielenkiintoista tietää mitä saisitte ostettua kaupasta lahjaksi tolla summalla???
        Jos mietitte että pari haluaa kustantaa häänsä teidän vieraiden pussista niin voitte vaan miettiä paljon yksi vieras kustantaa.. hääpaikka, ruoka, juomat, bändi, kakku, kahvit ym ym
        Ihan perus häissä ei yhden vieraan hinnaksi riitä edes 100€ jos hän syö ja juo ja nauttii tansseista ym

        Itse olen mieheni kanssa antanut rahaa toivoessa 100€ ( joka on kunnon pussilakanoiden hinta) sekä viennyt kortin.
        Ei mekään olla varakkaita mutta haluamme osaltamme onnitella ystäviemme päivästä mahdollisimman hyvin ja mahdollistaa heille kunnon häämatka tms.

        Te jotka laitatte 10€ tilille niin ette te saa sillä rahalla kaupasta ees lahjaa, enemmänkin summa on mielestäni vittuilua.
        Sama kun lapselle antaa tärkeänä juhlapäivänä 1€ ja sanoo onneks olkoo =)


      • tai muutoin heikko
        vieras2009 kirjoitti:

        Jos pari toivoo rahaa lahjaksi niin miksi se on toisille kauhea ongelma. Ei se tarkoita että pari haluaa rahoittaa häänsä vierailla!!!!!!!!!!
        Heillä on varmasti oma syy mihin he rahaa keräävät, esim matka tai jokin kotiin tuleva isompi juttu...
        Jos mietit summaa niin ajatteleppa asiaa jos ostat lahjan. Pussilakanasetti maksaa noin 60€, kunnon kattila noin 40€ jne
        Miksi siin on ongelma laittaa lahja rahana???
        Te jotka mietitte 10€ tai 20€ niin olisi mielenkiintoista tietää mitä saisitte ostettua kaupasta lahjaksi tolla summalla???
        Jos mietitte että pari haluaa kustantaa häänsä teidän vieraiden pussista niin voitte vaan miettiä paljon yksi vieras kustantaa.. hääpaikka, ruoka, juomat, bändi, kakku, kahvit ym ym
        Ihan perus häissä ei yhden vieraan hinnaksi riitä edes 100€ jos hän syö ja juo ja nauttii tansseista ym

        Itse olen mieheni kanssa antanut rahaa toivoessa 100€ ( joka on kunnon pussilakanoiden hinta) sekä viennyt kortin.
        Ei mekään olla varakkaita mutta haluamme osaltamme onnitella ystäviemme päivästä mahdollisimman hyvin ja mahdollistaa heille kunnon häämatka tms.

        Te jotka laitatte 10€ tilille niin ette te saa sillä rahalla kaupasta ees lahjaa, enemmänkin summa on mielestäni vittuilua.
        Sama kun lapselle antaa tärkeänä juhlapäivänä 1€ ja sanoo onneks olkoo =)

        Jos on opiskelija tai muutoin heikko tuloinen, niin ei pysty antamaan tuollasia 100e rahoja, 50e voi olla liikaa! Ja miksi koko ajan ajatellaan, että ruoka per nenä on noin 25-30e? Ei tarjottavilla ole mitään tekemistä lahjan kanssa, on se sitten tavara tai rahaa. Hääpari tarjoaa vierailleen pulla kahvit tai sitten paremmat pidot, jos katsovat asian paremmaksi niin. Se on heidän päätös ja halu tarjota, ei se pidä eikä saa olla niin, että sen lopulta vieraat itse maksaa rahan muodossa. Itse olen omillani toimeen tuleva, mutta mitään ylimääräisiä varoja ei todellakaan ole. Jos häihin menisin ja raha on ainut mitä toivotaan/pyydetään, niin 20e on mielestäni sopiva. Jos jollain on sijoittaa vaikka 500e, niin se on hänen asiansa.


      • öasdljajö
        vieras2009 kirjoitti:

        Jos pari toivoo rahaa lahjaksi niin miksi se on toisille kauhea ongelma. Ei se tarkoita että pari haluaa rahoittaa häänsä vierailla!!!!!!!!!!
        Heillä on varmasti oma syy mihin he rahaa keräävät, esim matka tai jokin kotiin tuleva isompi juttu...
        Jos mietit summaa niin ajatteleppa asiaa jos ostat lahjan. Pussilakanasetti maksaa noin 60€, kunnon kattila noin 40€ jne
        Miksi siin on ongelma laittaa lahja rahana???
        Te jotka mietitte 10€ tai 20€ niin olisi mielenkiintoista tietää mitä saisitte ostettua kaupasta lahjaksi tolla summalla???
        Jos mietitte että pari haluaa kustantaa häänsä teidän vieraiden pussista niin voitte vaan miettiä paljon yksi vieras kustantaa.. hääpaikka, ruoka, juomat, bändi, kakku, kahvit ym ym
        Ihan perus häissä ei yhden vieraan hinnaksi riitä edes 100€ jos hän syö ja juo ja nauttii tansseista ym

        Itse olen mieheni kanssa antanut rahaa toivoessa 100€ ( joka on kunnon pussilakanoiden hinta) sekä viennyt kortin.
        Ei mekään olla varakkaita mutta haluamme osaltamme onnitella ystäviemme päivästä mahdollisimman hyvin ja mahdollistaa heille kunnon häämatka tms.

        Te jotka laitatte 10€ tilille niin ette te saa sillä rahalla kaupasta ees lahjaa, enemmänkin summa on mielestäni vittuilua.
        Sama kun lapselle antaa tärkeänä juhlapäivänä 1€ ja sanoo onneks olkoo =)

        Kympillä saa ihan nättejä vaaseja kun ei nyt mene herranjestas mistään pentikistä niitä ostamaan.


    • Bavarontti

      Eihän nykyään mikään ole kylliksi, koska jo lasten viikkorahat ovat suuremmat kuin muutama kymppi, josta tulee vain ärtyisäksi. Tyytyisin hyvin toimentuleville aikuisille pelkään onnitteluun ja ehkä antaisin kortin lisäksi, josta jäisi pysyvämpi muisto. Jos ei nyt ole itsellä varaa häämatkaan, niin ehkä myöhemmin timanttihäitä on varaa juhlia eksoottisemminkin.

      • sinivilkku

        voi olla noin vaikeaa antaa sellaista lahjaa, josta olisi iloa hääparille.

        Tuntuu hullulta, että olette valmiita menemään sellaisten ihmisten hääjuhlaan, joista ajattelette noin negatiivisesti.
        Sitähän voi vain ilmoittaa, että emme nyt pääse.

        Eipähän tarvitse hääparin maksaa sitten teidän syömisiännekään.

        Vai onko se sittenkin niin päin, että MINÄ haluan kaiken mutta en halua antaa mitään.


      • Neuvot tarpeen
        sinivilkku kirjoitti:

        voi olla noin vaikeaa antaa sellaista lahjaa, josta olisi iloa hääparille.

        Tuntuu hullulta, että olette valmiita menemään sellaisten ihmisten hääjuhlaan, joista ajattelette noin negatiivisesti.
        Sitähän voi vain ilmoittaa, että emme nyt pääse.

        Eipähän tarvitse hääparin maksaa sitten teidän syömisiännekään.

        Vai onko se sittenkin niin päin, että MINÄ haluan kaiken mutta en halua antaa mitään.

        Minulla ei ainakaan ole mitään vaikeuksia toteuttaa hääparien lahjatoivomusta eli rahaa matkatilille. Kyselen vain mielipiteitä sopivasta summasta! Mikä se olisi???


      • kalleka
        Neuvot tarpeen kirjoitti:

        Minulla ei ainakaan ole mitään vaikeuksia toteuttaa hääparien lahjatoivomusta eli rahaa matkatilille. Kyselen vain mielipiteitä sopivasta summasta! Mikä se olisi???

        Itse en kehtaisi 50 euroa vähempää viedä. 50 e sopiva yhdeltä.


      • Sissi
        kalleka kirjoitti:

        Itse en kehtaisi 50 euroa vähempää viedä. 50 e sopiva yhdeltä.

        Mielestäni 50 euroa per henkilö kuulostaa kyllä aika kovalta... Esim. jos olette pariskunta niin ostatteko te tosiaan 100 euroa maksavaa lahjaa hääparille? Meillä oli häät eilen ja hääpari olivat pyytäneet rahaa. Olimme muutama henkilö kimpassa ja annoimme 25 euroa per nuppi, mikä varmaan on ihan sopivaa. Jo se tuntui silloin hieman kalliilta, mutta sehän riippuu omasta rahatilanteesta.

        Mielestäni ei vieraiden kuulu maksaa häät ja lisäksi antaa lahjan, kuten joku aikaisemmin kirjoitti.


      • maija1234
        kalleka kirjoitti:

        Itse en kehtaisi 50 euroa vähempää viedä. 50 e sopiva yhdeltä.

        40-50 euroa antaisin minäkin


      • Naimisiin mentiin toukokuussa
        kalleka kirjoitti:

        Itse en kehtaisi 50 euroa vähempää viedä. 50 e sopiva yhdeltä.

        Miettikääs kaikki paljonko esim Helsingissä pitopalvelu / ruokahäät per hlö makssa. 25 eurolla ei saa seisovaa pöytää ja iltapalaa. Ja eikös tapana ole, että ruokahäissä ainakin kulujen verran viedään rahalahjana. Meillä oli häät ja saimme melkein kaikilta pareilta 80-100 euroa.


      • Näin on näreet!
        Naimisiin mentiin toukokuussa kirjoitti:

        Miettikääs kaikki paljonko esim Helsingissä pitopalvelu / ruokahäät per hlö makssa. 25 eurolla ei saa seisovaa pöytää ja iltapalaa. Ja eikös tapana ole, että ruokahäissä ainakin kulujen verran viedään rahalahjana. Meillä oli häät ja saimme melkein kaikilta pareilta 80-100 euroa.

        Ei häävieraiden tarvitse maksaa syömisiään. Morsiuspari on tarjoaja! Lahjaksi voi antaa vaikka 10 euroa. Mielestäni on kohtuutonta vaatia pienituloiselta häälahjaksi 40-50 euroa, saati opiskelijalta. Jotain rajaa pitää sentään ahneudessakin olla. Ellei ole varaa tarjota häitä, ei pidä kutsua niin paljoa vieraita tai ostaa superkallista pukua.


      • parilta
        Naimisiin mentiin toukokuussa kirjoitti:

        Miettikääs kaikki paljonko esim Helsingissä pitopalvelu / ruokahäät per hlö makssa. 25 eurolla ei saa seisovaa pöytää ja iltapalaa. Ja eikös tapana ole, että ruokahäissä ainakin kulujen verran viedään rahalahjana. Meillä oli häät ja saimme melkein kaikilta pareilta 80-100 euroa.

        parilta sopiva hinta 80-100e .


      • Mie vain
        Naimisiin mentiin toukokuussa kirjoitti:

        Miettikääs kaikki paljonko esim Helsingissä pitopalvelu / ruokahäät per hlö makssa. 25 eurolla ei saa seisovaa pöytää ja iltapalaa. Ja eikös tapana ole, että ruokahäissä ainakin kulujen verran viedään rahalahjana. Meillä oli häät ja saimme melkein kaikilta pareilta 80-100 euroa.

        10-30 euroa per nuppi on sopiva määrä lahjaksi. Jos pari haluaa maksattaa häät vierailla voi sitten lähettää kutsun mukana tilillepanokortin, jossa on eritelty ruoan osuus ja lahjan osuus. Huonot tavat huomataan ja mielestäni sinun kantasi osoittaa huonoa käytöstä. Hääpari TARJOAA häät vieraille ja maksaa ne vaikka sitten ottamalla lainaa. Vieraiden ei siis todellakaan kuulu maksaa häitä. Jos saisin toivomuksen antaa 50-60 e/nuppi menisin sellaisiin häihin sitten pelkän onnittelukortin kanssa.


      • Mie vain
        Naimisiin mentiin toukokuussa kirjoitti:

        Miettikääs kaikki paljonko esim Helsingissä pitopalvelu / ruokahäät per hlö makssa. 25 eurolla ei saa seisovaa pöytää ja iltapalaa. Ja eikös tapana ole, että ruokahäissä ainakin kulujen verran viedään rahalahjana. Meillä oli häät ja saimme melkein kaikilta pareilta 80-100 euroa.

        Jos/kun saan kutsun häihin, edellytän morsiusparin tarjoavan juhlat vierailleen. Ei ole tarkoitus, että vieraat maksavat häät. En ole yhdeltäkään tapakouluttajaltakaan kuullut tällaisesta tavasta, että ihmisten pitäisi kustantaa omat ruokansa häissä ja siihen lisäksi vielä maksaa lahjarahaakin. 10-20 euroa per nuppi on täysin riittävä lahjaraja oman taloudellisen tilanteen mukaan.

        On huomioitava myös se, että häät saattavat olla kaukana sieltä, missä kutsutut asuvat. Tulee kuluja kampaajalla käynnistä, vaatetusta on ehkä päivitettävä, matkakulut ja sitten luultavasti vielä hotellihuoneen kulut. Sitten pitäsi antaa vielä 50 e/nuppi lahjaan. Ei kiitos. Raja se on ahneudellakin.

        Pääsen kyllä kotikulmillakin syömään jopa laadukkaamminkin alle 20 euron per nuppi eikä vaatetuksestakaan tarvitse huolehtia.


      • ajattele omalle kohdalle
        Näin on näreet! kirjoitti:

        Ei häävieraiden tarvitse maksaa syömisiään. Morsiuspari on tarjoaja! Lahjaksi voi antaa vaikka 10 euroa. Mielestäni on kohtuutonta vaatia pienituloiselta häälahjaksi 40-50 euroa, saati opiskelijalta. Jotain rajaa pitää sentään ahneudessakin olla. Ellei ole varaa tarjota häitä, ei pidä kutsua niin paljoa vieraita tai ostaa superkallista pukua.

        tahtoisin nähdä naamasi kun itse saisit 10€ häälahjaksi. jos pari ei sanoisi mitä toivoo niin mitä meinasit kaupasta lahjaksi ostaa 10€lla ????


      • mistä summista se
        ajattele omalle kohdalle kirjoitti:

        tahtoisin nähdä naamasi kun itse saisit 10€ häälahjaksi. jos pari ei sanoisi mitä toivoo niin mitä meinasit kaupasta lahjaksi ostaa 10€lla ????

        häätilin saldo koostuu. Kymppi on ihan hyvä jos ei köyhillä ole varaa itse maksaa häitään. En nimittäin ilmaantuisi sellaisiin juhliin jotka vieraiden täytyy maksaa etukäteen.


    • elokuun morsian

      häät elokuussa ja mieluummin toivoisimme häämatkatilille rahaa kuin tavaroita, joita emme keksineet kun yritimme miettiä. Kaikki perustarvikkeet kodissamme jo on. Lahjankin saa toki tuoda, mikäli kokee rahalahjan jotenkin arveluttavana.

      Ei se summa ole ainakaan meille se merkittävä, riippuu jokaisen omasta rahatilanteesta. Lähinnä haluaisimme enemmänkin välttää turhaa tavaraa, kun kuitenkin useimmat haluavat jonkun lahjan antaa. Emme toivo kenenkään maksavan tarjoiluja tai häämatkaamme. On täysin oma valintamme, että yleensäkin haluamme järjestää juhlan.

      Minusta ainakin 40-50 euroa pariskuntaa kohden on reilu summa. Suurempi kuulostaa mielestäni jo liiottelulta, ellei ole hääpariin jossain erityissuhteessa kuten vanhempi, kummi tai muu vastaava.

      • häämatkaa varten ok

        mutta taloa varten...niinkin on käynyt että häissä kerätään rahaa tulevaan taloon. Emme antaneet rahaa.

        Joissakin häissä on kuulemma morsian suureen ääneen marissut, että eihän nämä lahjarahat riitä edes häiden kustannusten kattamiseen.

        HUHUUU?

        Missä teidän järki on pyynnöissänne?


      • joku vaan
        häämatkaa varten ok kirjoitti:

        mutta taloa varten...niinkin on käynyt että häissä kerätään rahaa tulevaan taloon. Emme antaneet rahaa.

        Joissakin häissä on kuulemma morsian suureen ääneen marissut, että eihän nämä lahjarahat riitä edes häiden kustannusten kattamiseen.

        HUHUUU?

        Missä teidän järki on pyynnöissänne?

        suomalaiset todellakin näin kateellisia toisilleen?? Jos joku kerää rahaa vaikka huvijahtia varten, se ei kai kuulu kenellekään.
        Eikä se tarkoitus ole se, että vieraat maksavat mitään vaan se mitä heiltä saa, on se sitten 5 € / nuppi, tai 50€ /nuppi, on lisänä tässä johon pariskunta kerää rahaa..

        Naurettavia nää teidän kommentit!!!!!

        Saitoja ihmisiä tuntuu tää palsta olevan täynnä.

        Tosin on muutama fiksukin kommentti tullu vastaan.. Mutta miettikää nyt hyvät ihmiset.
        Pystyy kuka tahansa lukemaan rivien välistä, että kateus loistaa, niin että häikäsee... Hävetkää


    • Isän_prinsessa

      2. Kor. 9:7
         
      Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.

      Tämä raamatunpaikka käy hyvin vastaukseksi teidänkin kysymykseenne.

      • meitä on moneen junaan

        jos voisit ystävällisesti Isän prinsessa tuputtaa tuota uskontoasi muualla,suomessa kun on tuo oskonto laki ja jokaisella on oikeus päättää mihin uskoo.Tämä lisäys sillä poljalla että sinulla on KAIKKI kirjoitukset suoraan raamatusta otettuja tai sitten suoria viittauksia raamattuun


      • joku vaan
        meitä on moneen junaan kirjoitti:

        jos voisit ystävällisesti Isän prinsessa tuputtaa tuota uskontoasi muualla,suomessa kun on tuo oskonto laki ja jokaisella on oikeus päättää mihin uskoo.Tämä lisäys sillä poljalla että sinulla on KAIKKI kirjoitukset suoraan raamatusta otettuja tai sitten suoria viittauksia raamattuun

        ...että tuo hänen vastaus, vaikka olikin nyt raamatusta, on niin totta.
        Miks pitäs antaa väkisin jotain jos sille ei tunnu...?
        Eikö lahjoittaminen oo hyvä jos ei ittee jurpi jälkeenpäin että hitto ku menin antaan niin paljon rahaa, tms...

        Se oli lyhyt mutta ytimekäs, ja niin tosi mielipide tuo edellinen, että hyvä hyvä!!


    • häissä ollut toukokuussa

      Itse luin jostain että tänä päivänä etiketin mukaan minimi summa olisi 20e, mutta myös mielestäni vähemmänkin voi antaa. Tietenkin jokaisen oman rahatilanteen huomioon ottaen.

      • jjhgfr

        Ei asiasta varmasti ole olemassa mitään etikettiä (ja en luottaisi mihinkään hääsivustoihin). Määritelmällisesti lahja on lahja, ja sen suuruus ja arvo ovat täysin antajan harkinnassa. Mitään lahjalistoja yms. ei myöskään tarvitse noudattaa.

        Miksi lahjarahan pitäisi muka kattaa kulujen arvo? Kyse ei ollenkaan ole samasta asiasta kuin esim. itse ravintolassa käynnistä, koska juhlissahan ei saa itse valita menyytä, paikkaa tai ruokaseuraansa. Ne ovat ikään kuin juhliin osallistumiseen liittyviä velvoitteita. Jos pari haluaa maksimoida rahavirran, ei varmasti kannata järjestää juhlia ollenkaan, koska harva niistä omilleen pääsee.


      • 40-50 euroa
        jjhgfr kirjoitti:

        Ei asiasta varmasti ole olemassa mitään etikettiä (ja en luottaisi mihinkään hääsivustoihin). Määritelmällisesti lahja on lahja, ja sen suuruus ja arvo ovat täysin antajan harkinnassa. Mitään lahjalistoja yms. ei myöskään tarvitse noudattaa.

        Miksi lahjarahan pitäisi muka kattaa kulujen arvo? Kyse ei ollenkaan ole samasta asiasta kuin esim. itse ravintolassa käynnistä, koska juhlissahan ei saa itse valita menyytä, paikkaa tai ruokaseuraansa. Ne ovat ikään kuin juhliin osallistumiseen liittyviä velvoitteita. Jos pari haluaa maksimoida rahavirran, ei varmasti kannata järjestää juhlia ollenkaan, koska harva niistä omilleen pääsee.

        riittää todellakin pariskunnalta. Jos on ylimääräistä niin tietty enemmänkin saa antaa. Häitten järjestäminen on vapaaehtoista. Kannattaa miettiä kuinka monta henkeä on varaa ruokkia.


      • jokainen päättäköön itse!
        40-50 euroa kirjoitti:

        riittää todellakin pariskunnalta. Jos on ylimääräistä niin tietty enemmänkin saa antaa. Häitten järjestäminen on vapaaehtoista. Kannattaa miettiä kuinka monta henkeä on varaa ruokkia.

        kyllä homma on niin, ettei vieraiden kuulu omista kustanuksistaan vastata. jos on varaa häät järjestää, maksaa viulutkin. se suositus on ehkä, että kustantaa oman osuutensa. mutta joku voisi ostaa 15eur lahjan, joka menisi 50eurosta. vaikkei markoissa enää eletäkään, niin kyllä 50eur (n300mk) on aika paljon jo sekin.


      • annettiinko
        jokainen päättäköön itse! kirjoitti:

        kyllä homma on niin, ettei vieraiden kuulu omista kustanuksistaan vastata. jos on varaa häät järjestää, maksaa viulutkin. se suositus on ehkä, että kustantaa oman osuutensa. mutta joku voisi ostaa 15eur lahjan, joka menisi 50eurosta. vaikkei markoissa enää eletäkään, niin kyllä 50eur (n300mk) on aika paljon jo sekin.

        markkaaikaan tollasia summia mitä nykyisin? 50 euroa on paljon rahaa....


      • PRO-rap-artist

        Mennäänkö naimisiin rahan takia? Onkohan ahnetta jos ei edes välitä puolisostaan, rahasta vain. Tappaa puolisonsa ja menee uudelleen naimisiin :(


    • tuleva vaimoke

      Ihan ensiksi haluaisin sanoa, että ei häitä järjestetä sen vuoksi, että vierailta haluttaisiin rahaa tai lahjoja, vaan se on nautittavaa yhdessä oloa ja seurustelua. Minä ainakin nautin juhlien järjestämisestä täysin siemauksin ja yritän saada juhlista sen oloiset, jotta vieraat voisivat nauttia yhdessä meidän kanssa meidän hääpäivästämme hyvän ruoan, seuran ja musiikin parissa.

      Mitä hääkustannuksiin tulee, niin juhliin menee kyllä muutakin kun tuo ruokakustannuksiin menevä 25€/hlö ja sekään ei riitä ainakaan pääkaupunkiseudulla juhlittaessa (riippuen tietenkin pitopalveluista/juhlapaikasta ym.)joten ihan turhaan sitä on miettiä. Ei kukaan voi järjestää häitä siinä toivossa että saa vierailta rahat takaisin lahjojen tai rahan muodossa. Ristiriita siinä sikäli on, että itse en ainakaan kehtaa mennä yhtiinkään juhliin ilman jotain lahjaa.

      Jos rahaa on jossain hääkutsussa pyydetty esim. jonkun toiveen muodossa häämatkaan tai uuteen taloon, niin harvoin olemme antaneet rahaa ihan sellaisenaan, vaan olemme virittäneet sen johonkin ideaan mukaan esim. kirstu joka on täynnä rahaa, rahapuu johon on rullattu seteleitä, possu joka on täynnä kolikoita ym. ja lahjoissa on yleensä mukana muutakin aiheeseen liittyvää rekvisiittaa (ei kuitenkaan mitään turhaa krääsää, vaan hyvällä maulla täytettyä) jokainen on maksanut oman mielensä ja budjettinsa mukaan. Mikään summa ei ole liian vähän ja kun yhdessä kokoaa, niin summa on äkkiä suuri ja silloin kenenkään ei tarvitse jäädä suremaan näyttääkö oma esim. 15€ liian vähältä. Tähän mennessä ideoista on ainakin pidetty.

      Mitä itse rahasummaan tulee, niin olemme yleensä laittaneet rahaa siinä suhteessa, mitä johonkin lahjaan mitä ostaisimme olisi mennyt...nykyään kun 20€:lla ei meinaa saada yhtään mitään. Mutta edelleen painottaisin sitä että mikään summa ei voi olla liian vähän!! Ja tähän mennessä niissä häissä joissa olen ollut, niin jotkut ovat aina tuonneet lahjan, vaikka kutsussa on eritoten pyydetty rahaa. Kaikki eivät sitä halua antaa, jos heillä on mielessä jotain erikoisempaa.

    • tallulah_blackpearl

      Sinänsä mielenkiintoista, jos vieraiden oletetaan maksavan häälahjan muodossa ruokansa häissä... Silloin kaiketi vieraat saisivat myös itse valita mitä syövät... Naurettavaa, että jälkikäteen morsiuspari kitisee rahasummien pienuudesta, häitähän kun ei oo pakko järjestää, jos ei kuluista selviydy ilman kolehtia... Parasta kun vie rahaa lahjaksi sen mukaan mitä oma tilanne sallii. Jos ei kelpaa, niin voi olla kelpaamatta.

    • Kahdelta

      100 euroa pariskunnalta on sopiva summa. Meille vieraat antoi 30 eurosta 500 euroon. Vanhemmat ja isovanhemmat sitte enempi.

    • morsian06

      Me annoimme erittäin läheiselle ystäväpariskunnalle 100 euroa yhteensä, eli 50e per nenä. Ajateltiin että 80e olisi ollut jo ihan hyvin mutta sitten se tasan sata tuntui kuitenkin paremmalta.

      Itse taas saimme lähimmiltä pariskunnilta 100 ja ei niin läheisiltä 50, ihan normi-jaottelu mielestäni. Ja kun olimme toivoneet lahjaksi kirjekuoria niin saimme myös muutamilta pelkästään kortin kirjekuoressa, mikä oli myös ihan ok. Ei rahaa ole pakko antaa jos sitä ei ole! Tärkeintähän on että tulee juhliin nauttimaan ja tekemään omalta osaltaan juhlista nautittavat. :)

    • eläke-eukko

      Minullekin tipahti kutsu häihin ja hääpari toivoi rahaa. Kyselin sukulaisilta, että kuinka paljon siellä päin Suomea tavataan laittaa rahaa ja kauhukseni sain vastauksen, että 200€ olisi summa, jonka kehtaa antaa. En ole menossa edes häihin, koska matkat toiselle puolelle maata jo maksaisivat maltaita ja sitten vielä pitäisi ottaa hotelli. Minun eläkkeestä 200 on noin 30%, eli tuntuu kyllä kohtuuttomalta.
      Hääparin toista osapuolta en ole tavannut koskaan ja toisenkin muistaakseni 5 vuotta sitten.
      Näitä kutsuja on tipahdellut ja olen ajatellut, että ovat vain sen takia, että saisivat jotain, sillä muutoin eivät mitenkään muista ja tietäen, että minulla ei ole varmaankaan varaa matkustaa, niin odottavat vain lahjoja.
      Mitä ajattelette asiasta, kun en ole menossakaan, niin pitääkö siitä huolimatta lahjoa?

      • täti täällä

        Etiketin mukaan kai pitäisi lahjoa kun on kutsu tullut,mutta jos ja kun ei mene paikalle niin kaksikymppiä riittää hyvin.Ja tuo 200euroa on ihan pöyristyttävän hirveä summa rahaa lahjaksi,ainakin kaukaisemmalta sukulaiselta,joten sen voi ihan varmasti tulkita mätäkuun juttuna.


      • No money

        Aikamoinen summa rahaa olisi 200€ laittaa, varsinkin kaukaiselle sukulaiselle! Itse en ole menossa kaverini häihin tänä kesänä mutta ajattelin lahjan silti laittaa, he toivovat myös rahaa, joten laitan 50€. Mielestäni se on ehdoton max. summa rahalahjaksi yhdeltä pariskunnalta.


      • täti

        minkänhänlaista sukua on kun 200 € on sopiva summa?

        Jos et ole menossa, ilmoitathan kohteliaasti ettet pääse juhliin, näin sinulle ei turhaan varata tarjoilua.

        Mielestäni lahjaa ei tarvitse antaa lahjaa, mutta voisithan lähettää kortin postitse. Itse arvostaisin sellastakin muistamista.


      • 200
        täti kirjoitti:

        minkänhänlaista sukua on kun 200 € on sopiva summa?

        Jos et ole menossa, ilmoitathan kohteliaasti ettet pääse juhliin, näin sinulle ei turhaan varata tarjoilua.

        Mielestäni lahjaa ei tarvitse antaa lahjaa, mutta voisithan lähettää kortin postitse. Itse arvostaisin sellastakin muistamista.

        kyllä 200 on kohtuullinen summa vaikka ystävänä kutsutaan eikä sukulaisena. itselläni kun oli häät maksoimme tarjoilusta häävieraille 47e/hlö. No toisaalta tiesinhän sen jo etukäteen ettei varmasti saa lahjarahoina summaa takaisin eli takkin tuli ruuista yli 1500e. eli itse olen muistanut puolituttujakin aina kun olen paikanpäällä sillä 200e ja kun en mene paikalle olen muistanut 100e. Se on pieni raha jo siitä että joku puolituttu arvostaa sinua niin paljon että kutsuu sinut mukaan viettämään elämänsä tärkeintä päivää.


      • Mie vain
        200 kirjoitti:

        kyllä 200 on kohtuullinen summa vaikka ystävänä kutsutaan eikä sukulaisena. itselläni kun oli häät maksoimme tarjoilusta häävieraille 47e/hlö. No toisaalta tiesinhän sen jo etukäteen ettei varmasti saa lahjarahoina summaa takaisin eli takkin tuli ruuista yli 1500e. eli itse olen muistanut puolituttujakin aina kun olen paikanpäällä sillä 200e ja kun en mene paikalle olen muistanut 100e. Se on pieni raha jo siitä että joku puolituttu arvostaa sinua niin paljon että kutsuu sinut mukaan viettämään elämänsä tärkeintä päivää.

        annettavaksi häälahjarahaksi. Ideahan on se, että morsiuspari TARJOAA vierailleen ruoat ja juomat. Vieraat tuovat sitten lahjaksi mitä tuovat, jos jonkun budjetti kestää antaa kympin hän antaa sen kympin ja sillä hyvä. Naurettavaa ehdottaakaan kenellekään, että 200 euroa pitäisi antaa häälahjaksi puolitutuille, jotta yleensä kehtaa mennä bileisiin. Olen joskus tehnyt niin, että vaikka kutsussa on pyydetty vastausta osallistumisesta, mutta toiveet häälahjasta eivät ole tältä planeetalta niin olen jättänyt vastaamatta koko kutsuun. Idioottien lähettämään kutsuun ei tarvitse reagoida mitenkään.


      • tiedä
        Mie vain kirjoitti:

        annettavaksi häälahjarahaksi. Ideahan on se, että morsiuspari TARJOAA vierailleen ruoat ja juomat. Vieraat tuovat sitten lahjaksi mitä tuovat, jos jonkun budjetti kestää antaa kympin hän antaa sen kympin ja sillä hyvä. Naurettavaa ehdottaakaan kenellekään, että 200 euroa pitäisi antaa häälahjaksi puolitutuille, jotta yleensä kehtaa mennä bileisiin. Olen joskus tehnyt niin, että vaikka kutsussa on pyydetty vastausta osallistumisesta, mutta toiveet häälahjasta eivät ole tältä planeetalta niin olen jättänyt vastaamatta koko kutsuun. Idioottien lähettämään kutsuun ei tarvitse reagoida mitenkään.

        sinusta, mutta minulle kutsu puolitutulta osoittaa kunnioitusta. (ja tuskin kenellekään palkansaajalle 200 on taskurahaa kummempi summa) koko sukuhan kutsutaan paikalle pelkästä velvollisuuden tunnosta,muutenhan siellä olisi vain lähimmät sukulaiset ja tuttavat. Ne onnen onkijathan tietää yleensä siitä että he laittavat lahjalistan kamoista joihin heillä itsellä ei ole varaa tai haluavat vain rahaa,muutenhan laitetaan kutsuun että paras lahja on läsnäolosi. Näin oli meillä. En tiedä mitään sen parempaa lahjaa hääparille kuin raha. Sen käyttää hääpari haluamallaan tavalla,oli se sitten matka,ensi asunnon käsiraha tai vaikka velan maksu. He saavat itse valita häälahjansa käyttökohteen ja he tietävät varmasti paremmin mitä he tarvitsevat kuin joku toinen.


      • eläke-mummeli

        Eipämeikeläisenkään eläkkeestä moisilla summilla onnitella. Pitäähän sitä syödä ja lääkkeetkin maksaa! Jos ei mene paikalle voi onnitella ihan hyvin kauniilla kortilla. Eikös se ajatus ole pääasia? Yleensäkin ihan hullua pohtia mikä summa on sopiva! Kun katsoo kukkaroonsa, se kyllä vastaa. Ei kai hääparikaan toivo kenenkään maksavan itseään kipeäksi häälahjasta! Kolmet häät olen lapsilleni laittanut ja paras lahja on ollut,kun kutsutut ovat tulleet kanssamme juhlimaan iloisella mielellä!


    • aiomme

      toivoa lahjaksi rahaa häämatkaan, koska nyt on kämppä jo ihan täynnä kaikkea joten ei pysty edes miettimään mitä lisää kippoja jakulhoja tänne mahtais mahtuu... =) Siinä kotaa kun elämätilanne sellanen että voi ostaa sen omakotitalon josta haaveillaan niin ottaa vaan lainaa tarpeeks et saa silloin hankittuu sen minkä haluaa=)

      Pienelle lomalle olisi kuitenkin mukavaa päästä, joten sen takia päädyttiin siihen että toivomme vierailta osallistumista häämatkaamme.

      Järjestämme pienet juhlat, häävastaanotto on kai sit oikea sana koska menemme edellisenä päivänä jo maistraatissa niamissii, jotenkin tuntuu turhalta rahankäytöltä maksaa 200e siitä lystistä että maistraatista joku tulisi juhliin meidät vihkimään.

      Juhlissa tarjotaan pientä syötävää ja juotavaa, ja lähdetään sieltä sitten mieheni kanssa hemmottelemaan toisiamme hotellin.

      Summat mitä odotamme ei ole todellakaan sitä luokkaa että toivomme että häävieraat kustantaisivat koko matkan meille, häämatkalle lähtisimme kuitenkin, mutta pieni lisäsumma ei ole ikinä pahaksi=) Jos joku on sitä mieltä että 5e on se mihin hänel on varaa, niin meille se riittää, koska tärkein on kuitenkin että saapuu juhlimaan meidän kanssamme=)

      • Häävieras

        On todella vaikea miettiä sopivaa summaa...saimme juuri tuollaisen "häämatkaan osallistumiskutsun". Ajattelemme asiaa kokonaisuutena. Mielestämme vastaanottoon ei voi mennä täysin tyhjin käsin. Ostimme siis n. 50 euron "tervehdyksen" kortin kylkeen. Rahaa laitamme tilille 150 euroa, vaikka tiedämme että osa vie enemmän. Vaatteisiin ja hotelliyöhön on menossa n. 300 ylimääräistä euroa.

        Toisaalta ymmärrämme hääparin toivetta, toisaalta rahalahjoista ei jää mitään mielikuvaa tai muistoa. Vähävaraisille rahatoive tuo paineita ja ehkä hyvä tapa olisi kutsussa antaa vaikka vaihtoehto; tietyt pienet tavaralahjat (esim. Iittala, Pentik, Marimekko) TAI vielä rahalahja. Itse koitimme muistella, mitä jotkut rahalahjoja tuoneet meille toivat, emmekä vain muistaneet. Kaikille tavaralahjoille on ollut kovasti käyttöä ja ne muistamme vielä 8 vuotta häiden jälkeenkin. Pakko myöntää myös se, että pelkän rahalahjan vaatiminen tuntuu hieman ahneelta.


      • onhan se näin
        Häävieras kirjoitti:

        On todella vaikea miettiä sopivaa summaa...saimme juuri tuollaisen "häämatkaan osallistumiskutsun". Ajattelemme asiaa kokonaisuutena. Mielestämme vastaanottoon ei voi mennä täysin tyhjin käsin. Ostimme siis n. 50 euron "tervehdyksen" kortin kylkeen. Rahaa laitamme tilille 150 euroa, vaikka tiedämme että osa vie enemmän. Vaatteisiin ja hotelliyöhön on menossa n. 300 ylimääräistä euroa.

        Toisaalta ymmärrämme hääparin toivetta, toisaalta rahalahjoista ei jää mitään mielikuvaa tai muistoa. Vähävaraisille rahatoive tuo paineita ja ehkä hyvä tapa olisi kutsussa antaa vaikka vaihtoehto; tietyt pienet tavaralahjat (esim. Iittala, Pentik, Marimekko) TAI vielä rahalahja. Itse koitimme muistella, mitä jotkut rahalahjoja tuoneet meille toivat, emmekä vain muistaneet. Kaikille tavaralahjoille on ollut kovasti käyttöä ja ne muistamme vielä 8 vuotta häiden jälkeenkin. Pakko myöntää myös se, että pelkän rahalahjan vaatiminen tuntuu hieman ahneelta.

        "Pakko myöntää myös se, että pelkän rahalahjan vaatiminen tuntuu hieman ahneelta."

        Onhan se vähän kiusallista pyytää pelkkää rahaa ku voi pyytää sekä rahaa että tavaraa=)


      • Häävieras
        onhan se näin kirjoitti:

        "Pakko myöntää myös se, että pelkän rahalahjan vaatiminen tuntuu hieman ahneelta."

        Onhan se vähän kiusallista pyytää pelkkää rahaa ku voi pyytää sekä rahaa että tavaraa=)

        Tarkoitin toki rahaa TAI tavaralahjan, valittelut epäselvälle ilmaisulle. ;D
        Onhan se kiva kun täällä on näitä viilaajia liikenteessä :D


      • Mie vain
        Häävieras kirjoitti:

        On todella vaikea miettiä sopivaa summaa...saimme juuri tuollaisen "häämatkaan osallistumiskutsun". Ajattelemme asiaa kokonaisuutena. Mielestämme vastaanottoon ei voi mennä täysin tyhjin käsin. Ostimme siis n. 50 euron "tervehdyksen" kortin kylkeen. Rahaa laitamme tilille 150 euroa, vaikka tiedämme että osa vie enemmän. Vaatteisiin ja hotelliyöhön on menossa n. 300 ylimääräistä euroa.

        Toisaalta ymmärrämme hääparin toivetta, toisaalta rahalahjoista ei jää mitään mielikuvaa tai muistoa. Vähävaraisille rahatoive tuo paineita ja ehkä hyvä tapa olisi kutsussa antaa vaikka vaihtoehto; tietyt pienet tavaralahjat (esim. Iittala, Pentik, Marimekko) TAI vielä rahalahja. Itse koitimme muistella, mitä jotkut rahalahjoja tuoneet meille toivat, emmekä vain muistaneet. Kaikille tavaralahjoille on ollut kovasti käyttöä ja ne muistamme vielä 8 vuotta häiden jälkeenkin. Pakko myöntää myös se, että pelkän rahalahjan vaatiminen tuntuu hieman ahneelta.

        hääbileisiin tarvitse enää viedä mitään. Sehän on kuin antaisi kaksi lahjaa, rahaa ja vielä jonkun paketin. Ja tuo antamanne summa on tähtitieteellinen pariskunnalta riittää 50-60 euroa. Ei vieraiden ole tarkoitus kustantaa häitä. Morsiuspari tarjoaa ruoan ja juomat ja vieraat antavat lahjaksi, mitä antavat.


    • Raasa

      Mielestäni rahaa voi antaa omantunnon mukaan. Meidän perhe antoi 100€ (3hlö). Jos haluaa antaa enemmän, voi antaa. Jos taas haluaa antaa vähemmän, voi antaa. Se on ihan itsestä kiinni. Tärkeintä kuitenkin hääparille on varmasti se, että pääsee paikalle! :-)

      • Olipas kyllä

        Todella typerästi sanottu.

        "Jos haluaa antaa enemmän, voi antaa. Jos taas haluaa antaa vähemmän, voi antaa. Se on ihan itsestä kiinni. "

        Minä haluaisin antaa 2000-5000 euroa jokaiselle parille, jonka häihin saan kutsun ja toivoisin että pari tekisi romanttisen matkan kahdestaan noilla rahoilla.

        Käytännössä tuo on kuitenkin mahdotonta, sillä vuosituloni ovat vajaa 7000 euroa. Kyse ei monen kohdalla ole siitä, etteikö rahaa tai lahjaa haluaisi antaa vaan yksinkertaisesti siitä, että rahaa ei ole! Köyhillä ihmisillä on vaikeaa tulla toimeen muutenkin ja sitten vielä pitäisi "omantunnon mukaan" antaa rahaa, sen verran kuin "haluaa antaa". Omallatunnolla ja rahatilanteella ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään.

        Ei ihmisten antamia lahjoja pitäisi laittaa järjestykseen hinnan perusteella. Jos joku pienituloinen vie 15 euroa, hän antaa suhteessa paljon enemmän kuin 150e antava suurituloinen, vaikka 15e onkin paljon vähemmän kuin 150e.

        Muutenkin rahalahjat ovat pienituloisille hankalia. Jos pidempään on elänyt niukkaa elämää pienillä tuloilla, oppii erilaisia säästöniksejä. Tulevia juhlia silmälläpitäen voi ostaa tarjouksesta tavaroita, jolloin säästää paljon. Itse esimerkiksi ostin loppuunmyynnistä pyyhkeitä (2 isoa ja 2 pientä) reilulla 10 eurolla, kun normaalihinnaksi pyyhkeille olisi tullut yli 80 euroa. Lahja oli mieleinen, eikä sen arvoa ole kyseenalaistettu. Olisi kuitenkin ollut ikävää viedä 10e seteli, kun 80 euroon ei yksinkertaisesti olisi ollut varaa.


      • J
        Olipas kyllä kirjoitti:

        Todella typerästi sanottu.

        "Jos haluaa antaa enemmän, voi antaa. Jos taas haluaa antaa vähemmän, voi antaa. Se on ihan itsestä kiinni. "

        Minä haluaisin antaa 2000-5000 euroa jokaiselle parille, jonka häihin saan kutsun ja toivoisin että pari tekisi romanttisen matkan kahdestaan noilla rahoilla.

        Käytännössä tuo on kuitenkin mahdotonta, sillä vuosituloni ovat vajaa 7000 euroa. Kyse ei monen kohdalla ole siitä, etteikö rahaa tai lahjaa haluaisi antaa vaan yksinkertaisesti siitä, että rahaa ei ole! Köyhillä ihmisillä on vaikeaa tulla toimeen muutenkin ja sitten vielä pitäisi "omantunnon mukaan" antaa rahaa, sen verran kuin "haluaa antaa". Omallatunnolla ja rahatilanteella ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään.

        Ei ihmisten antamia lahjoja pitäisi laittaa järjestykseen hinnan perusteella. Jos joku pienituloinen vie 15 euroa, hän antaa suhteessa paljon enemmän kuin 150e antava suurituloinen, vaikka 15e onkin paljon vähemmän kuin 150e.

        Muutenkin rahalahjat ovat pienituloisille hankalia. Jos pidempään on elänyt niukkaa elämää pienillä tuloilla, oppii erilaisia säästöniksejä. Tulevia juhlia silmälläpitäen voi ostaa tarjouksesta tavaroita, jolloin säästää paljon. Itse esimerkiksi ostin loppuunmyynnistä pyyhkeitä (2 isoa ja 2 pientä) reilulla 10 eurolla, kun normaalihinnaksi pyyhkeille olisi tullut yli 80 euroa. Lahja oli mieleinen, eikä sen arvoa ole kyseenalaistettu. Olisi kuitenkin ollut ikävää viedä 10e seteli, kun 80 euroon ei yksinkertaisesti olisi ollut varaa.

        Todella hyvä kommentti! Rahalahjassakaan ei ole mielestäni mitään vikaa kunhan ei lähdetä vertialemaan summia katsomatta lahjan antajan elämäntilannetta


      • cytf
        Olipas kyllä kirjoitti:

        Todella typerästi sanottu.

        "Jos haluaa antaa enemmän, voi antaa. Jos taas haluaa antaa vähemmän, voi antaa. Se on ihan itsestä kiinni. "

        Minä haluaisin antaa 2000-5000 euroa jokaiselle parille, jonka häihin saan kutsun ja toivoisin että pari tekisi romanttisen matkan kahdestaan noilla rahoilla.

        Käytännössä tuo on kuitenkin mahdotonta, sillä vuosituloni ovat vajaa 7000 euroa. Kyse ei monen kohdalla ole siitä, etteikö rahaa tai lahjaa haluaisi antaa vaan yksinkertaisesti siitä, että rahaa ei ole! Köyhillä ihmisillä on vaikeaa tulla toimeen muutenkin ja sitten vielä pitäisi "omantunnon mukaan" antaa rahaa, sen verran kuin "haluaa antaa". Omallatunnolla ja rahatilanteella ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään.

        Ei ihmisten antamia lahjoja pitäisi laittaa järjestykseen hinnan perusteella. Jos joku pienituloinen vie 15 euroa, hän antaa suhteessa paljon enemmän kuin 150e antava suurituloinen, vaikka 15e onkin paljon vähemmän kuin 150e.

        Muutenkin rahalahjat ovat pienituloisille hankalia. Jos pidempään on elänyt niukkaa elämää pienillä tuloilla, oppii erilaisia säästöniksejä. Tulevia juhlia silmälläpitäen voi ostaa tarjouksesta tavaroita, jolloin säästää paljon. Itse esimerkiksi ostin loppuunmyynnistä pyyhkeitä (2 isoa ja 2 pientä) reilulla 10 eurolla, kun normaalihinnaksi pyyhkeille olisi tullut yli 80 euroa. Lahja oli mieleinen, eikä sen arvoa ole kyseenalaistettu. Olisi kuitenkin ollut ikävää viedä 10e seteli, kun 80 euroon ei yksinkertaisesti olisi ollut varaa.

        En jaksa uskoa että ainakaan kaikki mitään lahjojen arvoja vertailisikaan. Itse seuraavana aamuna purkiessani lahjapöytää huomioin kyllä mikä kortti oli minkäkin esineen vieressä mutta väsyneenä mikään ei taltioitunutkaan päähäni eikä kortteihin tullut mitään kirjoitettua joten en enää edes tiedä mikä tuli keneltäkin. Nyt vähän harmittaa, ei siksi että räknäilisin lahjojen arvoja vaan siksi että olisi olut kiva muistella lahjan antajaa lahjaa käyttäessään.

        Se lahjalista tai tilinumero on ihmisille muutenkin vain vinkkinä, ei sitä ole pakko noudattaa jos ei halua. En ole ollut koskaan häissä missä toiveena olisi ollut raha ja pöytää ei olisi kuitenkin kaiken varalta laitettu. Ja ymmärrän kyllä pointtisi, ei minustakaan tuntuisi kivalta viedä kympin seteliä ja hienosti olet löytänyt lahjan. Mutta sanottakoon kumminkin sen verran että itse en ole lahjatilin tiliotettakaan tuijotellut mitenkään arvostelumielessä, kutsussa luki että JOS haluaa niin VOI antaa. Jos ei halua tai pysty niin sitten ei laita. Sen verran tekisin toisin että laittaisin kutsuun "onnittelukorttipakon", kortti maksanee 1,5-5 euroa ja ovat mukavia konkreettisia ja pieneen tilaan mahtuvia muistoja. Tai voi piirtää vaikka kukkasen ruutupaperille jos ei sitä puoltatoista euroakaan ole, olisipahan ainakin persoonallinen.... :-)


    • merituulimarina

      Häälahja rahana on viimekesän puitteissa ollut noin 50 euroa ja tosiaan ajatuksena häävierailta on usein ollut se että 25€ on se minimi jolla ns. katetaan hääparilta omat ruokakustannukset. Todellisuushan oikeasti monesti on vielä enemmän kuin 25€/hlö ja yleisesti otaen on tosiaan lämpimästi ajateltu että pariskunta saisi jotain "käteensäkin" naimisiin menosta.

    • nykyisin

      per hengeltä kata edes pitopöydän antimia, että jos sen ottaa lähtökohdaksi.
      Minusta jokainen voi kuitenkin antaa omantunnon mukaan, mutta älkää unohtako korttia se on kuitenkin kaunein muisto.

    • keski-ikäinen**

      kartuttaisi matkakassaa, jos menee matkalle niin omistaan menee. Annoimme aikanaan lapsellemme rahaa toisen osapuolen vanhempien kanssa häiden rahoittamiseen. Eli maksoimme kumpikin osapuoli puolet häistä. Rahat eivät menneetkään häitten maksuun vaan Turkin reissuun. Tämän jälkeen en ole senttiäkään antanut rahaa vaan lahjan annan on se sitten mitä on. Siis kenellekään. Lakanat ja pyyhkeet ovat oivia lahjoja häälahjaksikin ja niitä ei koskaan ole liikaa. Mukava ottaa uutta, kun vanhat nuhjaantuvat.

      Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka varakas naimisiin menijä on, kun lahjan antaa. Ei sitä pidä ajatella, että varakkaalle enemmän ja köyhälle vähän.

      • ja isukki

        Vihdoin tyttäremme menee naimisiin pitkäaikaisen komistuksensa kanssa.Maistraatissa pieni vihkiminen.Siellä on sulhasen vanhemmat ja mummi ja morsiamen pikkusisko.Sieltä lähtevät johonkin ruokailemaan.Seuraavana päivä kokoontuu hiukan suurempi vierasjoukko juhlimaan hääparia.Häämatka kestää parisen viikkoa muutamissa paikoissa kierrellen mm.Istanbulissa,joka on tyttärelleni tuttu paikka.Mikä vaikeus on antaa rahalahjaa?Sehän on kaikkein järkevin!Matkakassa on hyvä juttu.Siinä ei ole mitään pahaa,jos auttaa nuoria.Pitkään yhdessäolleilla on muitakin rahareikiä kuin lakanat,kattilat,pyyheliinat.Laittakoon häärahansa mihin tahtovat!Häälahjarahana annamme 600 euroa.


      • ooonnestasoikea
        ja isukki kirjoitti:

        Vihdoin tyttäremme menee naimisiin pitkäaikaisen komistuksensa kanssa.Maistraatissa pieni vihkiminen.Siellä on sulhasen vanhemmat ja mummi ja morsiamen pikkusisko.Sieltä lähtevät johonkin ruokailemaan.Seuraavana päivä kokoontuu hiukan suurempi vierasjoukko juhlimaan hääparia.Häämatka kestää parisen viikkoa muutamissa paikoissa kierrellen mm.Istanbulissa,joka on tyttärelleni tuttu paikka.Mikä vaikeus on antaa rahalahjaa?Sehän on kaikkein järkevin!Matkakassa on hyvä juttu.Siinä ei ole mitään pahaa,jos auttaa nuoria.Pitkään yhdessäolleilla on muitakin rahareikiä kuin lakanat,kattilat,pyyheliinat.Laittakoon häärahansa mihin tahtovat!Häälahjarahana annamme 600 euroa.

        Mielipiteet rahalahjan pyytämisestä ja sen antamisesta vaihtelevat kyllä todella paljon! Olen itse ollut häävieraana ja pääsen kesän lopussa itse naimisiin. Mielestäni rahalahjan pyytäminen lahja-, matka- tms. tilille on vieraalle se kaikkein helpoin ja mutkattomin vaihtoehto. Jokainen voi laittaa juuri sen summan minkä kokee itselleen taloudellisesti sopivaksi. Itse olen antanut kaukaisen tutun lahjaksi 20 euroa/vieras ja taas opiskeluaikana serkun lahjaan 25 euroa/osallistuja. Valmsitumisen jälkeen taas antaisin mieluusti kaverille/sukulaiselle esim. 40 euroa ja perheen jäsenelle varmaan 60-80 euroa.

        Meillä perheessä rahalahjat ovat olleet arkipäivää jo pidempään ja summat vaihdelleet paljon. Itse esim. sain valmistujaislahjaksi äidiltä 400 euroa ja ukilta (peruseläkeläinen) taas 50 euroa, joista molemmista olin todella yllättynyt lahjojen suuruudesta. Pidin näitä lahjoja siis isoina summina molemmilta antajilta.

        Hääkutsussamme oli toive rahalahjasta ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä on esim. jo kaikki astiat, pyyhkeet, lakanat, maljakot, koriste-esineet, matkalaukut, kattilat, paistinpannut, huonekalut, tietokoneet, telkkarit ym. mitä nyt vain suinkaan tarvitsemme. Olisi ollut suorastaan hölmöä tehdä lahjalistaa ja koota sinne tavaroita, jotka menisivät vain kaappiin odottamaan sitä aikaa, kun nykyiset tavaramme rikkoontuvat tms. Sen vuoksi pyysimme lahjaa häämatkaa varten. Summaa, mitä ehkä odottaisin ihmisiltä, vaihtelee noin 5-500 euron välillä. Opiskelevalta veljeltä tai työttömältä kaverilta en todellakaan odota mitään summaa, mutta joku symbolinen 5 euroa voisi olla kiva. Esim. korttiin voisi kirjoittaa käyttötarkoituksen: bussilippu kaupungissa tms. Sitten taas äidiltäni uskallan odottaa suurempaa lahjaa, koska hän on luvannut maksaa myös koko hääjuhlamme jos niin haluamme, mutta emme halua. Sama juttu sulhasen vanhempien kanssa. Omalta isältäni taas en lahjaa todellakaan odota, koska hän on yrittäjä ja kärsinyt lamasta aika tavalla. Sukulaisilta tms. voisi joku 15-40 euroa per henkilö olla aivan sopiva, jopa yläkanttiin etenkin jos tulevat matkan päästä. Ja esim. kaveripariskunnalta 20 euroa juurikin jonkun käyttötarkoitusviestin kanssa voisi olla todella kiva lahja!

        Hääjuhlaan osallistumisen saati sitten lahjan ei todellakaan pidä ajaa ketään taloudellisiin vaikeuksiin! Miksi aina pitäisi ostaa uusi mekko? Tai olla hotellissa yötä? Kirpputorit, alennusmyynnit, leirintäalueet ym. käyttöön vaan etenkin kesäaikaan! Jos silti tulee itselle liian kalliiksi esim. matkojen takia, niin sitten vastaus että ei pääse osallistumaan ja onnittelukortti matkaan!


      • kesämorsian10

        "Eli maksoimme kumpikin osapuoli puolet häistä. Rahat eivät menneetkään häitten maksuun vaan Turkin reissuun."

        Mutta häät kuitenkin järjestettiin ja maksettiin? Jos olet antanut esim. 2000e, mistä tiedät että juuri tällä rahalla on maksettu matka eikä häitä?

        "Lakanat ja pyyhkeet ovat oivia lahjoja häälahjaksikin ja niitä ei koskaan ole liikaa."

        Voi olla liikaa. Moni, etenkin nuori, asuu pienessä asunnossa, jossa on oikeasti todella rajoitettu määrä säilytystilaa. Meille esimerkiksi mahtuu käytössä olevien lisäksi tasan 4 pussilakanaa, 2 aluslakanaa, 8 tyynyliinaa ja 3 pyyhettä. Enempää ei kaappiin mahdu eikä suurempaa kaappia ole mahdollista hankkia. Me ei todellakaan säilytetä tavaroita odottamassa vanhojen kulumista/hajoamista. Asuinneliöt on sen verran hintavia, että niitä ei ole vara täyttää kaikella turhalla, jota ehkä joskus muutaman vuoden päästä sattuu tarvitsemaan. Halvemmaksi tulee hankkiutua ylimääräisestä eroon ja ostaa uusi vasta, kun sitä oikeasti tarvitsee.


      • He saivat toisensa
        ooonnestasoikea kirjoitti:

        Mielipiteet rahalahjan pyytämisestä ja sen antamisesta vaihtelevat kyllä todella paljon! Olen itse ollut häävieraana ja pääsen kesän lopussa itse naimisiin. Mielestäni rahalahjan pyytäminen lahja-, matka- tms. tilille on vieraalle se kaikkein helpoin ja mutkattomin vaihtoehto. Jokainen voi laittaa juuri sen summan minkä kokee itselleen taloudellisesti sopivaksi. Itse olen antanut kaukaisen tutun lahjaksi 20 euroa/vieras ja taas opiskeluaikana serkun lahjaan 25 euroa/osallistuja. Valmsitumisen jälkeen taas antaisin mieluusti kaverille/sukulaiselle esim. 40 euroa ja perheen jäsenelle varmaan 60-80 euroa.

        Meillä perheessä rahalahjat ovat olleet arkipäivää jo pidempään ja summat vaihdelleet paljon. Itse esim. sain valmistujaislahjaksi äidiltä 400 euroa ja ukilta (peruseläkeläinen) taas 50 euroa, joista molemmista olin todella yllättynyt lahjojen suuruudesta. Pidin näitä lahjoja siis isoina summina molemmilta antajilta.

        Hääkutsussamme oli toive rahalahjasta ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä on esim. jo kaikki astiat, pyyhkeet, lakanat, maljakot, koriste-esineet, matkalaukut, kattilat, paistinpannut, huonekalut, tietokoneet, telkkarit ym. mitä nyt vain suinkaan tarvitsemme. Olisi ollut suorastaan hölmöä tehdä lahjalistaa ja koota sinne tavaroita, jotka menisivät vain kaappiin odottamaan sitä aikaa, kun nykyiset tavaramme rikkoontuvat tms. Sen vuoksi pyysimme lahjaa häämatkaa varten. Summaa, mitä ehkä odottaisin ihmisiltä, vaihtelee noin 5-500 euron välillä. Opiskelevalta veljeltä tai työttömältä kaverilta en todellakaan odota mitään summaa, mutta joku symbolinen 5 euroa voisi olla kiva. Esim. korttiin voisi kirjoittaa käyttötarkoituksen: bussilippu kaupungissa tms. Sitten taas äidiltäni uskallan odottaa suurempaa lahjaa, koska hän on luvannut maksaa myös koko hääjuhlamme jos niin haluamme, mutta emme halua. Sama juttu sulhasen vanhempien kanssa. Omalta isältäni taas en lahjaa todellakaan odota, koska hän on yrittäjä ja kärsinyt lamasta aika tavalla. Sukulaisilta tms. voisi joku 15-40 euroa per henkilö olla aivan sopiva, jopa yläkanttiin etenkin jos tulevat matkan päästä. Ja esim. kaveripariskunnalta 20 euroa juurikin jonkun käyttötarkoitusviestin kanssa voisi olla todella kiva lahja!

        Hääjuhlaan osallistumisen saati sitten lahjan ei todellakaan pidä ajaa ketään taloudellisiin vaikeuksiin! Miksi aina pitäisi ostaa uusi mekko? Tai olla hotellissa yötä? Kirpputorit, alennusmyynnit, leirintäalueet ym. käyttöön vaan etenkin kesäaikaan! Jos silti tulee itselle liian kalliiksi esim. matkojen takia, niin sitten vastaus että ei pääse osallistumaan ja onnittelukortti matkaan!

        Juuri noin sen pitääkin mennä. Olisi mukava olla tuollaisissa häissä, jossa ensisijaisena ajatuksena on juhla eikä häälahjan suuruus. Liian monessa, varsinkin morsiamien mielipiteissä se näköjään on raha. Voisi jopa laulaa hieman mukaillen suomen euroviisua: Työlkii ellää, mutt häillä rikastuu.


    • Tiinuliinu22

      Minusta raha on hyvä lahja, hääpari saa ostaa mitä haluaa. Lahjan suuruus riippuu tietysti antajien varallisuudesta, mutta minusta vähintään 25-30 e per henki on minimi! Itse olin häissä helmikuussa ja me kaksi annoimme yhteensä 100€, koska hääpari pyysi häämatkaa varten rahaa.

      Minusta on paras antaa lahja joka miellyttää eikä kuppeja ja kippoja joita kaikilla on jo liiankin kanssa.

      • Koyhät kyykkyyn

        Pidän rahan pyytämistä jotenkin moukkamaisena. Varsinkin jos pariskunta on jo mennyt maistraatissa naimisiin muutamia kuukausia aiemmin ja järjestävät juhlat vasta nyt. Toiveena raha. Kutsussa ei mainita mihin tarkoitukseen raha menossa. Itse en pyytäisi rahaa edes matkakassan kartuttamiseen. Ainoa juttu johon voisin rahaa kutsussa pyytää olisi jokin luonnonsuojeluun/eläinsuojeluun/katastrofin uhreille ym kohdennettu tilinumero


      • ONSKUMONSKU
        Koyhät kyykkyyn kirjoitti:

        Pidän rahan pyytämistä jotenkin moukkamaisena. Varsinkin jos pariskunta on jo mennyt maistraatissa naimisiin muutamia kuukausia aiemmin ja järjestävät juhlat vasta nyt. Toiveena raha. Kutsussa ei mainita mihin tarkoitukseen raha menossa. Itse en pyytäisi rahaa edes matkakassan kartuttamiseen. Ainoa juttu johon voisin rahaa kutsussa pyytää olisi jokin luonnonsuojeluun/eläinsuojeluun/katastrofin uhreille ym kohdennettu tilinumero

        KYSYISIN EDELLISELTÄ KIRJOITTAJALTA HIUKAN PERUSTELUITA....MIKSI RAHALAHJAN PYYTÄMINEN ON MUOKKAMAISTA? ITSE OLEN 27--VUOTIAS JA OLEN OLLUT KIHLATTUNI KANSSA 15-VUOTIAASTA LÄHTIEN. SAMASSA KODISSA OLLAAN ASUTTU SEURUSTELUAJASTAMME REILU PUOLET ELI 7 VUOTTA. TYKKÄÄMME PANOSTAA KOTIIMME JA TÄLLÄ HETKELLÄ MEILTÄ LÖYTYY JO KAIKKI TARPEELLINEN. LAKANOITAKIN MEILLÄ ON NIIN PALJON, ETTEI JOKAISTA TULE KÄYTETTYÄ EDES KERRAN VUODESSA. KUINKA JÄRKEVÄÄ SIIS ON, ETTÄ VIERAAT OSTAVAT MEILLE KASOITTAIN TAVARAA, JOKA LOJUU SITTEN KAAPEISSA (OLETTAEN ETTÄ NIISSÄ ON TILAA) TAI VARASTOSSA. HÄÄJUHLA ON KUITENKIN MORSIUSPARINJUHLA EIKÄ SINUN. EIKÖ JOKAISEN PITÄISI KIUNNIOITTAA MORSIUSPARIN TOIVETTA...ITSE VOI KUITENKIN PITÄÄ SITTEN OMANLAISENSA HÄÄT, KUN NE OVAT AJANKOHTAISET.


      • sitä näkee
        ONSKUMONSKU kirjoitti:

        KYSYISIN EDELLISELTÄ KIRJOITTAJALTA HIUKAN PERUSTELUITA....MIKSI RAHALAHJAN PYYTÄMINEN ON MUOKKAMAISTA? ITSE OLEN 27--VUOTIAS JA OLEN OLLUT KIHLATTUNI KANSSA 15-VUOTIAASTA LÄHTIEN. SAMASSA KODISSA OLLAAN ASUTTU SEURUSTELUAJASTAMME REILU PUOLET ELI 7 VUOTTA. TYKKÄÄMME PANOSTAA KOTIIMME JA TÄLLÄ HETKELLÄ MEILTÄ LÖYTYY JO KAIKKI TARPEELLINEN. LAKANOITAKIN MEILLÄ ON NIIN PALJON, ETTEI JOKAISTA TULE KÄYTETTYÄ EDES KERRAN VUODESSA. KUINKA JÄRKEVÄÄ SIIS ON, ETTÄ VIERAAT OSTAVAT MEILLE KASOITTAIN TAVARAA, JOKA LOJUU SITTEN KAAPEISSA (OLETTAEN ETTÄ NIISSÄ ON TILAA) TAI VARASTOSSA. HÄÄJUHLA ON KUITENKIN MORSIUSPARINJUHLA EIKÄ SINUN. EIKÖ JOKAISEN PITÄISI KIUNNIOITTAA MORSIUSPARIN TOIVETTA...ITSE VOI KUITENKIN PITÄÄ SITTEN OMANLAISENSA HÄÄT, KUN NE OVAT AJANKOHTAISET.

        Kuulkaa, täällä ei kannata puhua rahasta MITÄÄN. Olen huomannut että heti vedotaan köyhiin ja opiskelijoihin ja ollaan niin pirun nuukia. Jos olette antamassa rahalahjaa niin pitäkää mielessä että kyse on yhdestä elämän suurimmista asioista/juhlista,kenties suurimmasta. Jos ette pysty antamaan asianmukaista summaa,keksikää jotakin miten uskotte ilahduttavanne hääparia. Ilman mitään on aika noloa mennä ja asianmukainen summa taas minusta on jokin isohko summa.Ei alle 50 euron missään nimessä.
        Meillä oli häät kuukausi sitten ja pyysimme mahdolliset lahjat rahana. Niiltä jotka eivät lahjoittaneet rahaa,saimme aivan ihania omaperäisiä "juttuja" ja ne ketkä laittoivat,pienin summa oli 100e. Olihan se ilo huomata. Kauan olemmekin ehtineet yhdessä olla ennen häitä. 14 vuotta...


      • Kukkaron mukaan
        sitä näkee kirjoitti:

        Kuulkaa, täällä ei kannata puhua rahasta MITÄÄN. Olen huomannut että heti vedotaan köyhiin ja opiskelijoihin ja ollaan niin pirun nuukia. Jos olette antamassa rahalahjaa niin pitäkää mielessä että kyse on yhdestä elämän suurimmista asioista/juhlista,kenties suurimmasta. Jos ette pysty antamaan asianmukaista summaa,keksikää jotakin miten uskotte ilahduttavanne hääparia. Ilman mitään on aika noloa mennä ja asianmukainen summa taas minusta on jokin isohko summa.Ei alle 50 euron missään nimessä.
        Meillä oli häät kuukausi sitten ja pyysimme mahdolliset lahjat rahana. Niiltä jotka eivät lahjoittaneet rahaa,saimme aivan ihania omaperäisiä "juttuja" ja ne ketkä laittoivat,pienin summa oli 100e. Olihan se ilo huomata. Kauan olemmekin ehtineet yhdessä olla ennen häitä. 14 vuotta...

        jos taskussa (tilillä) on aina euro enemmän kuin kulloinkin tarvitsee. muussa tapauksessa siitä, tai sen vähäisyydetä saa puhua. Oliko tuo teidän saamanne 100 euroa/ lahjoittaja se minimisumma, jolla voi mennä häihin hyvällä omallatunnolla? Kirjoituksesi oli kyllä vähän röyhkeähkö


      • just rouviintunut
        sitä näkee kirjoitti:

        Kuulkaa, täällä ei kannata puhua rahasta MITÄÄN. Olen huomannut että heti vedotaan köyhiin ja opiskelijoihin ja ollaan niin pirun nuukia. Jos olette antamassa rahalahjaa niin pitäkää mielessä että kyse on yhdestä elämän suurimmista asioista/juhlista,kenties suurimmasta. Jos ette pysty antamaan asianmukaista summaa,keksikää jotakin miten uskotte ilahduttavanne hääparia. Ilman mitään on aika noloa mennä ja asianmukainen summa taas minusta on jokin isohko summa.Ei alle 50 euron missään nimessä.
        Meillä oli häät kuukausi sitten ja pyysimme mahdolliset lahjat rahana. Niiltä jotka eivät lahjoittaneet rahaa,saimme aivan ihania omaperäisiä "juttuja" ja ne ketkä laittoivat,pienin summa oli 100e. Olihan se ilo huomata. Kauan olemmekin ehtineet yhdessä olla ennen häitä. 14 vuotta...

        Jahas. No meillä oli myös rahatoive (ja se oli tosiaan tehty vieraille selväksi, että se on vain toive) ja pienin summa mitä saimme oli 25 euroa. Ei se minusta mitenkään liian pieni summa ole, jokainen laittaa kykynsä mukaan mitä haluaa. Kiitollisia olimme joka ikisestä lahjasta, myös saamamme tavaralahjat olivat ihania ja yllätyksellisiä, koska meillä ei ollut lahjalistaa. En voi ymmärtää natinaa lahjoista, ei se lahja mikään pääsylippu ole eikä vieraiden asia ole kustantaa juhlaa, matkaa tai ylipäätään mitään mitä sillä rahalla aiotaan tehdä.


      • He saivat toisensa
        just rouviintunut kirjoitti:

        Jahas. No meillä oli myös rahatoive (ja se oli tosiaan tehty vieraille selväksi, että se on vain toive) ja pienin summa mitä saimme oli 25 euroa. Ei se minusta mitenkään liian pieni summa ole, jokainen laittaa kykynsä mukaan mitä haluaa. Kiitollisia olimme joka ikisestä lahjasta, myös saamamme tavaralahjat olivat ihania ja yllätyksellisiä, koska meillä ei ollut lahjalistaa. En voi ymmärtää natinaa lahjoista, ei se lahja mikään pääsylippu ole eikä vieraiden asia ole kustantaa juhlaa, matkaa tai ylipäätään mitään mitä sillä rahalla aiotaan tehdä.

        Kuten tuolla edellä eilen kirjoitin, sinäkin kuulut siihen kypsien rouviin, joka osaa panna asiat oikeisiin pilttuihin. Kävin hiljattain häissä 600 km:n päässä ( kaksi yöpymisvuorokautta) ja annoin lahjaksi 100 eur. En edes miettinyt, riittääkö.


    • cghuv

      Täällä joku jo laski lahjaa markoissakin! Kääntäkääpä nykyinen palkkakuittinne markoiksi, saitteko 90-luvulla samaa summaa palkkaa? Niinpä niin....

      Meillä oli rahalahjatoive taloon. (Jonkun mielestä tässä ketjussa just se TALO oli se paha asia.... :-D Olisi mielenkiintoista tietää miksi?)

      Me emme myöskään tarvitse tavaraa. Kaapissamme on tilaa kahdelle lakanalle ja neljille pussilakanalle ja tyynyliinalle, loput ovat varastossa odottamassa sitä päivää että käytössä olevat kuluvat. Kyllä, niitä voi olla liikaa.

      Lahjalistaa ei voinut tehdä kun mitään ei tarvittu mutta on siinä sekin puoli että kuka sitä olisi hoitanut? Ettei kaikki 50 ihmistä tuo pyyhkeitä. Niitäkin voi olla liikaa. Meillä oli periaate että hoidamme häämme itse. Minusta olisi ollut jotenkin vaivaannuttavaa ITSE pitää yllä lahjalistaa ja merkitä siihen etukäteen kuka tuo mitäkin. Nettiä ei kaikki vanhemmat sukulaiset osaa käyttää ja eipä sinne Stockallekaan listaa ole järkeä kiikuttaa kun puolet ihmisistä tulee ihan muualta Suomesta.

      En henkilökohtaisesti välitä siitä kuinka paljon ihmiset rahaa antoivat. Se oli kyllä mukavaa että useimmat toivat kortin. Pääasia että ihmiset tulivat paikalle ja kivaa oli.

      Itse veimme pariskuntana lahjaksi 50€ edellisenä kesänä ystävien häihin. Nykyään kun omat häät on vietetty ja tajusin paljon lysti maksaa niin veisin kyllä enemmän kun kerran varaakin on.

    • Jouni-----

      Tonni. Sen pitää riittää.

    • ...

      Me vietiin pariskuntana 100€ kaverin häihin. 50€ tuntu vaan niin pieneltä rahalta vaikka sitä ensin mietittiin, mutta ei kehdannu niin vähä.

    • Marena3

      Vein yksinäni hyvän ystäväni häihin 70 euroa ja pienen tavaralahjan arvo noin 5 euroa (sekin oli lahjalistalla)

    • jkljghk

      Opiskelijoita ollaan ja niin me ainakin ollaan mietitty, että 100e on minimi (vaikka onkin puolet opintotuesta), kun siskon häistä on kyse. Jotenkin vähempää ei ainakaan kehtaa viedä. Isovanhemmat olivat antaneet 1000e vaikka ovatkin eläkeläisiä... Ihan perus keskituloisista ihmisistä on kyse.

      Kyllä se lahjan suuruus on ihan itsestä kiinni, eikä siinä välit parane/pahene vaikka mitä antais.

    • ikäpiika

      Olen keski-ikäinen vanhapiika. Taloudessani on jo kaikkea: Kiillottamattomia pöytähopeita, korvaton Myrnan kermanekka ja kristallikruunu ilman kristalleita.

      Olen päättänyt järjestää sukulaisille ja ystävilleni ikimuistoiset 50-vuotispäivät.

      Kutsussa annan vierailleni mahdollisuuden osallistua Ambomaalle suuntautuvan ikääntymismatkan kustannuksiin. Vaihtoehtoisesti voi valita lahjan Mutikaisen lyhyttavaraliikkeen maataloustarvike osastolta. Talikolle olisi taloudessani käyttöä.

      Olen hirvittävän pettynyt/loukattu/käärmeissäni, jos alzheimeria sairastava isotätini ei muista edunvalvojansa puhelinnumeroa/omistavansa pankkitiliä. Minun nimeäni täti ei ole muistanut vuosiin,mutta elämässä onkin laitettava asiat tärkeysjärjestykseen.

      • Vanhapiika2011

        Olen huomannut, että köyhä vanhapiika voi antaa häälahjaksi ihan rauhassa 50 euroa, sillä sen tuovat suuripalkkaiset t pariskunnatkin yhdessä.!
        Vähän kyllä ihmetyttää...vai onko tosiaan 25 euroa/hlö ,sopiva. Se sopisi tulotasooni


    • Tasanko?

      Mutta mitä sanotte siitä, pitääkö samassa sukulaisuussuhteessa olevia muistaa yhtä paljon? Avopuolisoni vanhempi sisar meni naimisiin, kun olimme vielä opiskelijoita. Veimme siis silloiseen tulotasoomme nähden sopivan, mutta muuten varsin halvan lahjan, jonka valikoimme lahjalistasta. Nyt avopuolisoni nuorempi sisar on menossa naimisiin ja on toivonut lahjaksi rahaa. Olemme nykyisin työelämässä, joten meillä olisi varaa antaa vähän suurempikin summa, mutta ihan periaattesta tuntuu keljulta antaa toiselle sisarelle reippaasti enemmän kuin toiselle.

    • Haittaakse?

      Annoimme sukulaistytölle 150€. Tosin jos olisin aiemmin törmännyt tähän keskusteluun, niin ehkä olisimme antaneet vain sen 100€. Tämmöisiä keski-ikäisiä työssäkäyviä olemme. Perheestämme häihin osallistui kaksi henkeä.

    • regina

      pikkasen on lähteny homma lapasesta euron tultua, markka-aikana sata markkaa oli iso raha lahjaksi, nyt hääparit kitisee kun annetaan "vaan" 50 euroa tai 100 euroa!!! voi haloo!!! älkää pitäkö häitä jos ei oo varaa niitä itte kustantaa.

      • ennen vanhaan...

        Markka meni jo, ja rahan arvo on muuttunut. Olen viimeksi kuullut vertauksen markkaan 7 vuotta sitten 9-kymppisen pappani suusta. Jotain rajaa!


    • Vanhoillinenko?

      Vaikka ketju on jo aikansa pyöriny, niin pakko oli oma lusikka soppaansa tunkea.
      Olimme aikanaan mieheni kanssa hyvän ystäväni hääjuhlassa, joka järjestettiin silloisestamme kodista sen verta kaukauna, että meidän oli yövyttä ko. paikkakunnalla. Kyseessä oli minulle äärimmäisen tärkeä ystävä. Matkat, halvin mahdollinen majoittautuminen ja pakolliset vaatekustannukset nappasivat suuren summan rahaa silloisestamme taloudesta. Tulomme olivat hyvin pienet. Ystaväni ja minä pidimme tuolloin arvokkaampana sitä, että saavuimme paikalle kuin sitä että olisimme laittaneet 100-200€ tai jopa sen yli lahjaa rahaa. Tämän päivän meininki kun tuntuu olevan se että rahaa pitäisi pistää vain haisemaan. Jos häät alkavat maksaa sitä luokkaa yhdelle vieraalle juhlineen, lahjoineen, polttareineen juhlavaatteineen kuin yhden kuun vuokra on pienessä kodissa, niin jotain on pahasti pielessä.

    • Suvikki74

      30-50€ on minusta sopiva summa per vieras. Riippuu täysin tulotasosta ja juhlista. Työttömälle 30€ on suuri, työssäkäyvälle sinkulle (brutto 3500€) 100€ pieni. Nyt on alkukesästä jo kolmet häät, joten toivon että 100€ riittää!

      • Suvikki74

        Täsmennän vielä että jos kahvittelu tapahtuu kotona, lahja voi olla pienempi. Jos on vuokrattu tilat ja siihen kuuluu ruokailu niin ehdottomasti kannattaa antaa enemmän.
        Mitä enemmän hääpari on satsannut , sitä hulppeampi summa antajan varojen mukaan.


    • Monasti kusetettu

      Tämä rahan kerjääminen on jostain syystä tullut muotiin ja tuntuu, että vuosia avoparina ollut ja maistraatissa jo aikaa sitten vihillä käynneetkin järjestävät kirkkohäät vain sen vuoksi, että kerätään rahaa sukulaisilta ja tuttavilta.

      Olimme pari vuotta sitten kutsuttuina serkkuni häissä ja hieman pitkin hampain laitoimme nuorelleparille lahjatilille rahaa 50€ ennen häitä. Kirkossa meille ja monille muillekin selvisi yllätykseksi, että vihittävä pariskunta olikin todellisuudessa jo aikaa sitten maistraatissa vihitty aviopari, joka haki nyt vuosia jälkeenpäin kirkossa siunausta liitolleen. Hieman aiheutti keskustelua häätilaisuudessa...

      Häämatkasta emme ole edes kuulleet, vaikka siihen rahaa kerättiinkin, mahdollisesti tekivät matkan Turun ja Åbon välillä... Joitakin sukulaisia asia jäi kyllä harmittamaan, kun he antoivat häälahjaksi varsin paljonkin rahaa.

      Saimme juuri parikin hääkutsua kevään ja kesän häihin. Toisiin häihin on pyydetty rahaa oikein kerjäämällä perinteisen kaavan mukaan, pariskunta on vihitty jo maistraatissa yli 10v. sitten ja nyt pitäisi päästä häämatkalle, heheee. Emme anna rahaa enään näihin kusetuksiin!

      Toisiin häihin annamme pariskunnalle lahjaksi reilun summan rahaa, koska he eivät ole pyytäneet mitään, vain kutsuneet meidät juhlimaan häihinsä.

      • Lapioikoot sillä

        Anna kerjäläispariskunnalle edes alpakkainen kakkulapio


      • Monasti kusetettu
        Lapioikoot sillä kirjoitti:

        Anna kerjäläispariskunnalle edes alpakkainen kakkulapio

        No, häät ovat nyt olleet ja menneet. Emme tosiaan antaneet rahaa näihin kerjäyshäihin, vaan veimme muuten "asiallisen" lahjan, samoilla linjoilla näytti olevan toisiakin, paras oli oikea v**tuilupaketti, jonka tyhmemmät tajuavat vasta muutaman viikon päästä. Ilmeisesti muitakin kusetettuja oli, jotka olivat päättäneet, että heitä ei enään liruteta näillä kerjäyksillä ja lahja sen mukaan.

        Toiselle hääparille annoimme sitten rahaa reilumman jälkeen, kun he eivät olleet pyytäneet mitään, kutsuivat vain meidät asiallisesti häihinsä juhlimaan.


      • mam -71
        Monasti kusetettu kirjoitti:

        No, häät ovat nyt olleet ja menneet. Emme tosiaan antaneet rahaa näihin kerjäyshäihin, vaan veimme muuten "asiallisen" lahjan, samoilla linjoilla näytti olevan toisiakin, paras oli oikea v**tuilupaketti, jonka tyhmemmät tajuavat vasta muutaman viikon päästä. Ilmeisesti muitakin kusetettuja oli, jotka olivat päättäneet, että heitä ei enään liruteta näillä kerjäyksillä ja lahja sen mukaan.

        Toiselle hääparille annoimme sitten rahaa reilumman jälkeen, kun he eivät olleet pyytäneet mitään, kutsuivat vain meidät asiallisesti häihinsä juhlimaan.

        "asiallisen" lahjan?? Eli lahjan millä saaja ei tee mitään. Mikään ei ole niin törkeää kuin se, että olettaa jonkun lahjan olevan oikea ja sopiva tilaisuuteen.

        En itsekään tuputa kummipojalle rippilahjaksi ristiä, koska tiedän ettei hän arvosta koruja ollenkaan. Raha on AINA paras lahja jos ei tunne saajaa erittäin hyvin. Ja siitä huolimatta en ottaisi riskiä.

        Minusta itsestäni on parempi että lahjatoiveesta ilmoittaa kuin ottaa vastaan jonninjoutavaa Iittalaa tai Arabiaa, jota on kaikilla.


      • mam -71

        Te annoitte nilhilistisesti 50 Eur VAU!!! siitä että saitte ruokaa, juomaa ja ohjelmaa. Ja kehtaate vielä kitistä siitä!!

        Missä teitä moukkia sikiää. Toivottavasti ei omassa suvussani. Omasta mielestäni ne jotka eivät kestä, että ajat ja tavat muuttuu, voi pysyä pois koko häistä!

        Itse sain aikanaan pakkolahjaksi kuppeja ja kodinkoneita, mitä sitte viikon verran puljasin ja palauttelin -että onnea vaan! Ymmärrän siksi hyvin että nykyään toivotaan suoraan rahaa, mielummin kun vanhojen tätien ostamia mauttomia Pentikin ja Vallilan tavaroita.


    • arvo ohjelmalle

      No. Itse ajattelen asiaa aina näin. Mitä maksaisin illallisesta koko menuineen sekä ohjelmasta. En itse pienituloisena harrasta mitään kulttuuria, mutta olen nähnyt että illalliskortista esityksineen maksetaan hyvinkin sen 100 eur. Mutta koska kyseessä on häät, voi varatutua että ohjelma on kaikkiea muuta kuin hyvää. Tästä syystä lasken mukaan vain menuun hinnan, joka on noin 45-70 eur.

      Jos tiedän että on tulossa ns. paremmat häät ja hääpari on tuttu annamme lahjaksi 120-150 eur, mutta jos perushäät ja hääpari kaukainen sukulainen, häälahja on meiltä kahdelta n. 50-80.

      Viimeksi olimme häissä, joissa hääpari myös majoitti meidät lähimmät vieraat. Tiesimme jo etukäteen, että ruoka tulee olemaan taivaallista ja mukana on laadukas esiintyjä ja alkoholitarjoilu. Häälahjoituksemme parille oli 200.

      Onneksi meille ei tule hääkutsuja kuin n. kerta kolmeen-viiteen vuoteen, muuten joutuisimme jo kieltäytymään kutsusta ihan vain rahallisista syistä. Koska häät maksavat vieraalle aina enemmän kuin pelkkä lahja. Täytyy ottaa huomioon kampaaja, automatkat ja mahdollinen majoittuminen ja hääasusteet. Yksi sukulaisemme oli juuri laskenut, että on ollut mukana viimeisen parin vuoden aikana kolmissa häissä, jotka ovat kustantaneet hänelle yhteensä melkein 1200. Eli ei edullista järjestää, muttei myöskään osallistua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe