Joskus minusta tuntuu, että menee hieman överiksi tämä kuluttajien ja heidän oikeuksien paapominen. Hyvä esimerkki tästä paapomisesta on, kun toimit (ilmais-)lehtien jakajana, ja eteesi tulee postiluukku, jossa lukee "Ei mainoksia, vain ilmaislehdet". Tämän jälkeen sinulla on kolme vaihtoehtoa:
1) Laitat samat postit sinne kuin muuallekin
2) Et laita sinne luukkuun mitään
3) Laitat postiluukkuun vain ne ilmaislehdet
Vaihtoehto 1: työnantajallesi valitetaan välittömästi asiasta ja saat vähintään huomautuksen asiasta
Vaihtoehto 2: sama kuin vaihtoehdossa 1
Vaihtoehto 3: "asiakas" pysynee tyytyväisenä, mutta itselle tulee kädet täyteen epämääräistä mainossilppua joka sitten pitää jonnekin laittaa (=paperinkeräys tms). Sitten kun laitat sen jonnekin, tulee valitusta siitä että "teidän jakaja se heittää mainokset vaan suoraan roskiin. Meidän taloyhtiö ei ainakaan aio kustantaa teidän jakajan paperinkierrätyksiä!"
Ajatelkaa siis vähän oman itsekkyytenne keskellä. Vähän sama kuin tekeytyisi ökyrikkaaksi, soittaisi Maybachin tehtaalle ja ilmoittaisi tulevansa tutustumaan autoon. Kun lounaat on syöty ja koeajot kyydit tehtaalle ja takaisin hoidettu, ilmoittaisi vain että "Kiitos, motiivi tänne oli tulla kun täällä saa kuulemma ilmaista autokyytiä, luksusauton testausta ja gourmet-lounaita. harmi että sulla nyt meni yksi työpäivä tähän!"
"Ei mainoksia...
10
6803
Vastaukset
- reksa
Joskus takavuosina jaoin pari vuotta kaverini kanssa mainoksia.
Silloin ainakin Turussa oli selvät sävelet eli mitään erottelua ei tehty. Asiakas sai joko koko nivaskan tai sitten ei mitään.- 000
justiinsa näin sen pitäisikin olla.
- n/a
Asiahan on aivan selvä. Jos mainosten jättäminen kielletään, mutta maksuttomien lehtien jättämistä ei niin mainostenjakajan velvollisuus on jakaa kyseiseen talouteen vain maksuttomat lehdet. Maksuttomat lehdet eroavat edukseen muista mainoksista eli en yhtään ihmettele miksi tavallisia mainoksia ei haluta vastaanottaa. Yksityishenkilöllä on oikeus valita millaista postia haluaa vastaanottaa ja sitä oikeutta mainostenjakajien on kunnioitettava.
Mainokset jaetaan nippuina, mutta mainosten jakamista ostavia tahoja on useita eli jokaisen eri mainosjulkaisun jakamisesta on yleensä tehty erillinen sopimus jota on kunnoitettava. Osoittaa pöyristyttävää ammatitaidottomuutta ja väärää suhtautumista työhönsä jos ei kunnioita palvelua käyttävien tahojen kanssa tehtyjä sopimuksia ja jättää kaikki mainosjulkaisut jakamatta kun vain osan jakaminen kielletään. Jos jokin taho käyttää palveluanne niin teidän on toimittava vastaanottajia kunnioittaen kyseisen tahon eduksi kuten olette sopineet toimivanne.
Voi voi kun hirveää että työssään joutuu vaivautumaan vähän onnistelemaan, ryhtykää kaikki valittavat mainostenjakajat poliitikoiksi niin olette onnellisia.- Chi
Minä olen juuri sellainen ärsyttävä ihminen, joka tahtoisi vain ilmaislehdet muttei "Osta sata, niin saat tuhat"-mainoksia. Liimasin "Vain ilmaislehdet, kiitos!"-tarran luukkuuni ja mitä kävi? Se revittiin irti!!!
Jos kerran säännöllisesti mainoksia jakelee, eikö olisi helppoa laskea yhden jakelukerran aikana kuinka monta "nippua" menee ilman mainoksia, eli monessako ovessa oli "Vain ilmaislehdet"-tarra? Sitten kun kokoaa niitä pinoja, ei tarvitsisi tehdä turhaa työtä...
Ps. Jos ei halua valituksia roskiin joutuvista mainoksista, ne voi "jakaa" eri taloyhtiöiden roskisten kesken jotenkin tms., ei kahta kiloa tarvitse dumpata yhteen roskikseen..! - mietintämyssy
Chi kirjoitti:
Minä olen juuri sellainen ärsyttävä ihminen, joka tahtoisi vain ilmaislehdet muttei "Osta sata, niin saat tuhat"-mainoksia. Liimasin "Vain ilmaislehdet, kiitos!"-tarran luukkuuni ja mitä kävi? Se revittiin irti!!!
Jos kerran säännöllisesti mainoksia jakelee, eikö olisi helppoa laskea yhden jakelukerran aikana kuinka monta "nippua" menee ilman mainoksia, eli monessako ovessa oli "Vain ilmaislehdet"-tarra? Sitten kun kokoaa niitä pinoja, ei tarvitsisi tehdä turhaa työtä...
Ps. Jos ei halua valituksia roskiin joutuvista mainoksista, ne voi "jakaa" eri taloyhtiöiden roskisten kesken jotenkin tms., ei kahta kiloa tarvitse dumpata yhteen roskikseen..!Itse tein jakelua lahdessa puol vuotta. Sanottiin selvästi ohjeet jos lukee "ei mainoksia" niin ei mitään. Onhan se ilmaislehtikin mainos vai millä kuvittelette sellaisten kannattavan jollei joka sivut täynnä mainoksia. Siitä ne rahat saa lehden tekoon.
Ja tuohon että eikö olisi helppoa laskea montako asiakasta ilman mainoksia. Helppoa tai ei, ei kannata palkka muutenkin surkea työn raskauteen nähden. Ilmaislehtien jakelu muuten on yks vihoviimisimmistä hommist mitä en enää tee, tein opiskelun ohessa. - ***
Itse olen jakanut lapsena kaupan mainoslappuja saadakseni polkupyörän ostettua. Vaikka olin vasta 15-vuotias, niin huomasin jo, että kaikkia ihmisiä oli täysin mahdoton miellyttää.
Tässä muutamia esimerkkejä:
Jakoalueeni oli todella laaja, sisältäen kerrostaloja ja omakotitaloja. Kerrostaloissa tietyt henkilöt tulivat esittämään erityisvaatimuksia, tyyliin "meidän postiluukku pitää sulkea hiljaa", tai "meille ei saa tuoda mainosta enää seitsemän jälkeen", jne. HÄH???
Ymmärrän, että se on heidän ainoa postiluukkunsa, mutta miten minä olisin muistanut satojen joukosta aina kuka haluaa mitäkin erityispalvelua??
Sama omakotialueella; kaupan ohje oli, että omakotitalon laatikkoon aina kaksi mainosta, koska melkein kaikilla oli sekä ylä- että alakerran perhe erikseen. No, ne jotka asuivatkin yksinään valittivat joka viikko kauppaan siitä että saavat kaksi mainosta.
Käsittämätöntä...
Minusta paras lappu postiluukussa on "Ei ilmaisjakelua". Kukaan ei voi tosissaan odottaa, että jakaja muutenkin täysien käsiensä kanssa lajittelee liput ja laput erilleen lehdistä erityistoiveiden mukaan!
Jos se lehtiroskikseen vieminen ei ole niin suuri vaiva, niin miksi ihmiset eivät sitten tee sitä itse?
Jakajille maksetaan jakamisesta (ja siitäkin huonosti), eikä lajittelusta nirppanokkien vuoksi! - tero
Se vaan on niin. Mitäköhän siitäkin tulisi jos jokainen laittaisi laput oviin tyyliin: ei Prisman mainoksia, kyllä Gigantin mainokset, ei Citymarketin mainoksia, kyllä S-Marketin mainokset, ei Hobby Hallin mainoksia..... Sinne samaan lehtiroskiin ne kaikki mainokset aikanaan päätyvät joten lopettakaa tyhjästä valittaminen. Ei mainoksia = ei mitään ilmaisjakeluita.
- mgelebembe
*** kirjoitti:
Itse olen jakanut lapsena kaupan mainoslappuja saadakseni polkupyörän ostettua. Vaikka olin vasta 15-vuotias, niin huomasin jo, että kaikkia ihmisiä oli täysin mahdoton miellyttää.
Tässä muutamia esimerkkejä:
Jakoalueeni oli todella laaja, sisältäen kerrostaloja ja omakotitaloja. Kerrostaloissa tietyt henkilöt tulivat esittämään erityisvaatimuksia, tyyliin "meidän postiluukku pitää sulkea hiljaa", tai "meille ei saa tuoda mainosta enää seitsemän jälkeen", jne. HÄH???
Ymmärrän, että se on heidän ainoa postiluukkunsa, mutta miten minä olisin muistanut satojen joukosta aina kuka haluaa mitäkin erityispalvelua??
Sama omakotialueella; kaupan ohje oli, että omakotitalon laatikkoon aina kaksi mainosta, koska melkein kaikilla oli sekä ylä- että alakerran perhe erikseen. No, ne jotka asuivatkin yksinään valittivat joka viikko kauppaan siitä että saavat kaksi mainosta.
Käsittämätöntä...
Minusta paras lappu postiluukussa on "Ei ilmaisjakelua". Kukaan ei voi tosissaan odottaa, että jakaja muutenkin täysien käsiensä kanssa lajittelee liput ja laput erilleen lehdistä erityistoiveiden mukaan!
Jos se lehtiroskikseen vieminen ei ole niin suuri vaiva, niin miksi ihmiset eivät sitten tee sitä itse?
Jakajille maksetaan jakamisesta (ja siitäkin huonosti), eikä lajittelusta nirppanokkien vuoksi!Tästä ketjusta on aikaa, mutta. En ole varma, mitkä julkaisut ovat mainostajien rahoittamia, ainakin Vantaan sanomat on. Lehdet jotka ovat esimerkiksi kirkon lehtiä, eivät ole mainostajiin liittyviä mitenkään ja näin ollen ne kuuluu jakaa, jos tarrana on vaikka vain ilmaislehdet. "Jos se lehtiroskikseen vieminen ei ole niin suuri vaiva, niin miksi ihmiset eivät sitten tee sitä itse?" Ajattelematon kysymys. Minua asiassa ottaa päähän se, että törkeä läjä paskapaperia menee lukemattomana suoraan keräykseen (juntit laittavat jopa roskiin) ja tämä kasvattaa sitä ympäristökuormaa, josta vaahdotaan tellyssä.
- Nimetön
Hei anteeks ku tuun tänne kirjottelee tänne, mut ite olisin kiinnostunu jakelemaa mainoksia. Asun lahdessa. Niin mistä voin hakea tätä paikaa ? ;o
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760