Mitä sinun lapsesi tekee

kaiket päivät?

Minun lapseni ainakin tekee minut `hulluksi`? Hän aloitti opiskelun kaupungissa vuosi sitten, ja heti aamulla kun hän herää, menee tietokoneelle, syö aamupalaa siinä samalla.. Ja kun tulee koulusta kotiin, menee taas ensimmäisenä tietokoneelle.
Ajattelin että koulussa tarvitsee hakea tietoa koneelta, mutta nyt kesällä -! Kaiket ajat aamusta iltaan tai oikeestaan yöhön on tietokoneella, ja nukkuu pitkään päivään...
Ei hakenut aktiivisesti (1 paikka) itselleen edes kesätöitä. Tekee kyllä parikertaa viikossa ´pientä hommaa´(minun avustuksella), että saa nettilaskut maksettua.
Mutta; nyt alkaa kärsivällisyyteni täyttyä, aurinko paistaa ja ulkona olisi kiva olla, niin ei - tämä vaan sisällä nyhvää kaiket päivät...
Nyt tilanne on mennyt siihen pisteeseen, että olen käskenyt kaverin etsiä itselleen oman ´boksin´.
Ei huvita ´aikaihmiselle´ huutaa ja paasata siitä mitä kotona täytyy tehdä, siivota, pestä pyykit ja laittaa ruokaa, käydä kaupassa jne. Minä en viitsi passata yhtään enempää. Me syödäänkin jo eri ruokia, hän karkkia, pitsaa, sipsejä ym. kun mun tekemät ei kelpaa! Hän vaan netissä pelailee ja pelailee ja sitten alkaa mennä jo elämisen ymmärrys kokonaan, välillä on ihan pihalla tietyissä asioissa, vaikka luuleekin itseään ´liian viisaaksi´, kun minuakin jo haukkuu tyhmäksi. En tiedä, tässä käy vastaan murrosikä ja vaihdevuodet! Sanat kyllä sinkoilevat puolin toisin jo tässävaiheessa, eikä sitä viitsi enään ajatella että; toi on mun lapsi! Näen kertakaikkiaan ´punaista´ ja verenpaineet nousee, kun jotakin pyydän tekemään - kohta... ja siihen menee toista tuntia.
Ainoo plussa asiassa on, ettei hän ryyppää eikä polta eikä varastele autoja eikä muutenkaan riehu ja rieku, mutta ei tämäkään kivaa ole, kun yhteiselo ei pelaa. Hänellä ei ole edes kavereita ollenkaan (ehkä pari), että taitaa sosiaaliset taidot rajoittua tähän nettiin - onko se todellisuutta? Sitt kun hän joutuu ´ulkomaailmaan´ niin hän on kuin ´Liisa Ihmemaassa´! Ihan pihalla!
Eihän minun ole pakko pitää häntä kotona yhtään kauempaa kuin on pakko! Eihän? Se päättyy siihen kun lapsilisä loppuu!
Mitä mieltä te muut olette näistä tietokoneeseen kiinni kasvaneista kakaroista? Minä luulen, että meidänkin välit paranisivat, kun saisimme hieman etäisyyttä. Minäkin haluan jo muuttaa pois kotoa.. jonnekin vähän kauemmas... Kertokaa onko teillä samanlaisia kokemuksia, en tietenkään haluaisi ajaa lastani kadulle, mutta jonnekin muualle - elämään omaa Elämää!

16

821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nessie

lapsesi on saanut opin tietokoneelle ,jotenkin ajattelis että,että, ;D

• Mieleeni on jäänyt yksi amerikkalainen ihmissuhde- ja kasvatusalan guru, jonka tapasin vuosia sitten Suomessa. Hän oli täällä luennoimassa ja vietti myös 50-vuotispäivänsä. Hän kertoi riemuissaan, että poikansa oli soittanut hänelle syntymäpäivänsä aamuna ja ilmoittanut, että oli vihdoin löytänyt itselleen oman asunnon. Kun kotona oli kysytty, mitä hän haluaisi syntymäpäivälahjakseen, hän oli kuulemma sanonut ainoaksi toivomuksekseen, että poika muuttaisi jo pois kotoa. Pojan ikää en enää muista, vaikka alan asiantuntijan ja isän ongelma on jäänyt mieleen.

Et siis todellakaan ole yksin oman ongelmasi kanssa. Ehkä sen tarkoitus on pehmentää lapsesi maailmalle lähtemistä. ;))

• Pirre*

otetaampa hieman rauhallisemmin.

Ensinnäkin, huuto on yleensä huono tapa hoitaa asioita nuorten kanssa.
      Luulisin, että paras tapa ratkoa niitä arkipäivän "möykkyjä" on rauhallinen, ja ennen kaikkea vuorovaikutteinen keskustelu, jossa asiat puidaan selviksi ilman tunnekuohuja.

Mahdollisista sopimuksista ei kannata lipsua, puolin eikä toisin, vaan niistä otetaan "kiinni" joka kerran ja keskustellaan jatkosta.

Sitten jos nuori ei haluakaan missään tapauksessa noudattaa kodin yhteisiä sääntöjä, on kai parasta antaa vain nuoren yrittää elää omillaan, mutta mielestäni ei kannata päästää välejä rikkoontumaan kokonaan; nuori tarvitsee aikuisen tukea ja hyväksyntää vielä "aikuisenakin".

Olisin sinuna tosi iloinen ja ylpeä, kun hän on muuten kunnollinen nuori - hän on vain tämän nettiajan lapsi - niinku mekin :)

ps. eikä lapsilisän loppumisikä ole vielä ikä eikä mikään.

• kasvatus

Anna lapsesi olla omissa oloissaan sen hetken kuin tätä välivaihetta kestää, äläkä tee hänestä rikollista ja huumeidenkäyttäjää räyhäämällä ja huutamalla. Jos on tuollainen terve lapsi ja menestyy koulussa, niin kyllä hän itse huomaa muuttua kun aika tulee.

Ei me kaikki olla samanlaisia, emmekä saa vaatia toista elämään elämäänsä tietyn kaavan mukaan. Ole onnellinen kun olet saanut terveen lapsen kyllä se muutoskin sieltä tulee, ja täytyy ajatella että asiat voisivat olla huonomminkin.

• kirjoituksesi paikkansapitävyyden.

Meillä -94 vuodesta asti ollut nettiyhteys ja poika elänyt tietokoneen kautta hyvin intensiivisesti,kuten aloittajan lapsikin.
        Poika oli silloin 10-vuotias ja nyt 22-v.

Vieläkin aikaa kuluu koneella, mutta olen saanut yllättyä ja pelkästään positiivisessa mielessä yhä enenevässä määrin. Hänen sosiaaliset taitonsa ovat kehittyneet myös koneen kautta ja ovat nykyisin hyvin "käytössä" aivan livenäkin.

Nyt varsinkin sivilipalvelun suorituksen jälkeen esim. tämän kevään/kesän aikana olen tuntenut "suurta" isän ylpeyttä hänen vaimiuksiinsa tämän kesän kahden lomamatkan sekä valmistelujen,että toteutuksen ja esiin tulleiden brobleemien ratkomisissa.

Voin tunnustaa,etten itse olisi ollut valmis hänen viimeisen matkan tekemiseen, autolla ja pienen pienellä matkakassalla vieraassa maassa; teltan, makuupussin, kameran kanssa.
        Monta luovaa ratkaisua hän joutui/sai tehdä. Ilman panikointia, 'neuvokkaasti' ja suurta itseluottamusta osoittaen, sanoisin,että 'selviytyjän taidot näyttäen', vaikka hän on hyvin hiljainen,ujo,ja omissa oloissa viihtyvä, niin melkoisen valmis nuorimies hänestä on näinkin tullut.

Muutenkin hänen elämä on monipuolistunut ja matkoja erilaisiin tapahtumiin ystävien, tai yksin tehden on vähintäänkin "riittävästi".

Joten aika aikaansa kutakin.
        On myös erilaisia reittejä päästä perille, ja jokaiselle pitäisi antaa toteuttaa se hänen tiensä, jos se muutoin on yhteiskunnan ja omien eettisten normien "sisällä".

Erilaisuutta tarvitaan, muutoin kehitys lakkaa, hidastuu ja eläminen käy aneemiseksi.

• rauhallisesti

Ensin on hyvä, kun lapsesi ei ryyppää eikä rieku muualla. on kotona sinun silmiesi alla! Hän voi olla ujo ja arkakin, jos kaverit ovat vähissä. Aika kummallista, jos et tunne yhtään hänen kaveria? Tottakai sinulle rähjää takaisin mallisi mukaisesti. Sinä olet aikuinen, kokeneempi. Lisäksi et sinä vanhemman velvollisuudesta pääse mihinkään, olet loppuelämäsi hänen ainut oikea äiti. Onneksesi.
      Sitten, raamit kotioloihinne on vain ja ainoastaan keskustelemalla ja sopimalla saatava. On huomioitava että tämän ikäiset ovat yleensä "moment"- tyyppiä, hommaa ei tehdä heti ja laulellen. Jos olet yksinhuoltaja, raha-asiat on noin ison lapsen kanssa puhuttava auki. Ei raha puussa kasva kenelläkään. Mistä ihmeestä hän saa rahaa karkkiin, ja pitsoihin? Tyhjä sinun on niistä huutaa jos hänelle rahaa annat.
      Jos sinulla ei ole laajakaistaa, niin selvät ajat netissä olemiseen.
      Aina murkkuikäiset ovat muka viisaampia, tietäväisempiä, jne., letkauttelevat välillä ilkeästi, ja sanovat: "ei kenenkään muun kaverin äiti tee noin kuin sinä..." Muista vaan että älä vastaa tuleen tulella, anna sen hiipua. Halaa joskus ja kehu häntä, kun on aihetta.. Tsemppiä!

• ja te muutkin

annoitte paljon rauhallisemmat vastaukset kuin minä, teitä aikalailla nuorempi ihminen. Nolottaa, mutta sanoin vain mitä aattelin. Nyt mä lähden katsomaan elokuvia oman lapseni kanssa, hän tuolla jo huuteli että juuri alkoi "vaikka kuinka monta elokuvaa". :)
        Mulla on ihana lapsi. :) Öitä!

• kjakj

että nyt sillä on kesäloma ja me otetaan rennosti, eikä niin pidetä kiinni mistään ajoistakaan. :)

• kissakarvinen

Samantapaisissa seikoissa tallaa omakin elämäni. Murrosikäinen lapseni on hyvin paljon tietokoneella, tosin nyt jo vähentänyt. Murrosikäinen vaikuttaa saamattomalta ja hitaalta. Tekee pitkin hampain vain ne työt mitkä on hänelle kuuluvia - ajan kanssa :). Syö milellään kaikenlaista muuta kuin kotiruokaa. Nämä ovat tähän ikäkauten kuuluvia juttuja.

Meillä ei ole riidelty, onhan hän jo neljäs tässä vaiheessa oleva nuori. Tosin aika oli erilainen, kun vanhemmat lapseni olivat murkkuja.

Tietyt asiat pitää hoitaa, nuorenkin. Omallani on myös "työ", jota hän tekee pari iltaa viikossa ja saa siitä korvauksen mikä on nuorelle hyvin tärkeätä. Äitinä en enää maksele elokuvissa käyntejä enkä muuta hilpehööriä.

Myös harrastus tulisi olla sellainen jossa nuori viihtyy, ainakin yksi sellainen mukava.

Omani alkoi "tyhmittelemään" tuossa 13 vuotiaana, johon otin kantaa. Nyt, 15v, ei enää tyhmittele, vaan osaa puhumalla hoitaa asioita melko hyvin, molemmat olemme kasvaneet, murkku- ja vaihdevuosi-ikäiset.

Tokihan lapsi on kotona siihen asti, kun pystyy itsensä elättämän tai menee kauemmaksi opiskelemaan. Jaksamista nuoresi kanssa, tämäkin aika menee ohi :)

Nämä nuorten kanssa käytävät kinat ja riitelyt kasvattaa meitä vanhempiakin, ihmisinä.

• Vävy Jaakkoo

Mun poikani on jo työs ja naimisiskin,kyllä se kissa kynnet löytää kun se puuhun tahtoo,olkaa huoletta.

• tikanpoika

Meillä lapsukainen läksi kokeilemaan maailmalle siipiään jo 16 vuotiaana ja on hoitanut hommansa todella mallikkaasti ja näin hyvä. Me ei olla koskaan patisteltu häntä lähtemään kotoa, mutta kun luonto vetää niin vaikea se on pidätelläkään.
      Kuitenkin meillä pidetään aina ovet auki jos maailma sattuu kolhimaan, nimittäin mielestäni vanhemmilla on lapsesta elinikäinen vastuu.
      Mutta jokainen lapsihan on tietysti yksilö, kuten me vanhemmatkin joten pitäisi vain koittaa ymmärtää ja elellä sovussa, kun kuitenkin tämä elomme lastenkanssa on aika lyhyt.

• jotenkin ristiriitainen?

vihaat että lapsesi istuu koneella kaiket vapaa-ajat? (no mitäs itse teet siinä?) Siinä oli jo se ristiriitaisuus siis.
      Ensin sä puhuit kuin minun lapsestani, erotuksella että hän istuu koneella just silloin kun minua huvittaa antaa hänelle siihen lupa!
      (hänhän kyllä istuis nykyään vaikka koko vuorokauden, jos lupa heruisi, pelaamassa kaikenmaaiman pelejä) mutta sitä lupaa ei aina heru ja silloin sen on keksittävä jotain muuta ihan pakosti! (kielto koskee tällöin myös äxboxia).
      Kesätöihin en pakota, on vielä aika nuori siihen, vaikka ei liian nuori kuitenkaan, etteikö voisi).
      Et kertonut minkä ikäinen tämä aikapoika jo on:

"Mutta; nyt alkaa kärsivällisyyteni täyttyä, aurinko paistaa ja ulkona olisi kiva olla, niin ei - tämä vaan sisällä nyhvää kaiket päivät...
      Nyt tilanne on mennyt siihen pisteeseen, että olen käskenyt kaverin etsiä itselleen oman ´boksin´."

Heittäisit pihalle siis minkä ikäisen ja vainko sen takia etEI hän ryyppää, räyhää, tupakoi, vaan pelaa vain tietokoneella?????????????
      Oisit nyt hitto vie onnellinen sellaisesta lapsesta! Monilla muilla lapset just ryyppää, tupakoi ja räyhää ja soittelee stereoita kaiket yöt ja sä niuhotat siitä että se pelaa tietokoneella?
      Mun täytyy vaan ihmetellä että kuinka paljon sinun palsta-aikaasi hän viekään sillä tietokoneella istumisellaan, että siitä kehtaat valittaa täällä!!!!!!!!!!!! Tänään ainakin olet päässyt tänne niuhottamaan keskellä päivää kello 15.42!
      Halloo hei! Onks valoo???
      Mä olen sitä mieltä että SINUN se on hankittava oma elämä! Sulla ei taida sitä paljoa olla nykyään ainakaan?
      Miten joillekin lapsille, vielä niin kilteille, jotka ei juo eikä tupakoi (kuten ei minunkaan) suodaan noin itsekäs äiti, että yhden tietokoneen takia ois lapsensa pihalle heittämässä? Hanki hittovie oma tietokone, että kerkiit palstoille, eikä tarvitse riidellä tietsikka-ajoista!!! Pankista saa lainaa, jollei omat senttiset riitä...

• Olitpa hyvin kuvannut omat tunteeni, joskus 25 v sitten kun tietsikka oli uutta nuorten keskuudessa!
      Pojallani oli mallilentokoneitten rakentaminen ja lennättäminen harrastuksena. Eräänä päivänä hän sanoi laittaneensa lehteen ilmoituksen ja aikoi myydä koneet pois ja ostaa niillä rahoilla tietokoneen. Siitä se sitten alkoi "murvelin elämä". Sälekaihtimet aina alhaalla ja siellä puolihämärässä hän istui kaiket vapaa-aikansa ja opetteli tietokoneen salaisuuksia. Koulussa oli muutamia kavereita, joitten kanssa oli pitkiä puhelinkeskusteluja eri ohjelmista.
      Sanoin hänelle etten maksa mitään pitkiä puhelinlaskuja, vaan hän saa laittaa ylös kuinka kauan on puhunut ja maksaa itse viikkorahoistaan.
      Lisää rahaa hän sai joistakin ulkotöistä, esim. ruohonleikkuusta, aidan maalaamisesta ym.
      Ja kesätyöpaikasta sai myös lisää rahaa ostaa tarvikkeita tietsikkaan.

Hänen huoneensa oli kuin kaatopaikka ja tietysti epäjärjestys tahtoi levitä ympäri koko talon, mutta sitten sanoin hänelle että olkoon hänen huoneensa minkälainen tahansa, mutta muissa tiloissa pidämme järjestyksen ja hänen on siivottava jälkensä. Likapyykit hän jaksaa viedä itse pyykkikoriin, eikä minun tarvitse etsiä pyykkiä joka nurkasta.
      Sitten laitoin vaan oven hänen huoneeseensa kiinni ettei tarvinnut katsella hänen kaaostaan.

Oli kyllä välillä kauhea huoli siitä ettei hän halunnut mennä ulos huvittelemaan ikäistensä kanssa. Kun joskus yritin hoputtaa niin hän vaan sanoi ettei häntä kiinnosta kun pitäisi juoda olutta ja ruveta polttamaan tupakkaa, muuten on raukkis, hän on mieluummin kotona.

Mutta nyt kun hän aikaihminen, itsellinen ja sitäpaitsi järjestyksen mies kaikella tavalla, niin hän muistelee kuinka meillä oli aina kivaa yhdessä kun lähdimme laskettelemaan tai lomalle, elokuviin, co-cartilla ajelemaan, katseltiin TV:tä jne.

Teini-ikäiselle ei kannata käyttää isoa ääntä, päättäväistä kylläkin ja tärkeätä on pysyä rauhallisena, ettei vaikuta siltä kuin kaksi murkkua huutaisi toisilleen. Toisen on oltava aikaihminen.
      Murkullensa voi selittää että koti ei ole kuin hotelli, ilmainen sitäpaitsi, vaan se on paikka missä kaikkien on viihdyttävä ja jokaisen on yritettävä auttaa.
      Lintsaaminen ei kannata, siitä on siinä tapauksessa jotakin seurausta. Esim. sakkoa viikkorahasta. On oltava johdonmukainen, koska lapset käyttävät kaikkia porsaanreikiä hyväkseen heti kun tilaisuutta tulee.

Ja noista syömisistä! "Taasko tuota samaa"...
      Kyllä nyt kelpaa tavallinen kotiruoka ja ruoan jätteetkin lähtee hyvin kevyesti "dog bagissä" mukaan!

Muista: tämä aika menee ohi! Pysy rauhallisena ja vahvana!

• hulluuden rajamailla

nuorimmaiseni, 15 v. tyttö täyttää samat tunnusmerkit, paitsi että on sosiaalinen ja kavereita lappaa meillä jatkuvasti. Olen ajatellut, että tuossa vaiheessa kerätään voimia aikuisuutta ja vanhemmuutta varten - tuo on ainoa ikä elämästä, kun eivät huolet vielä varsinaisesti paina!
      Kyllä siitä lapsestasi hyvä aikuinen tulee!

• ääniä

asioista jotka koskettavat. Täytyy vaan muistaa että kaikki eivät ole samanlaisia kasvattajia.
        Tosi fiksuja neuvoja sain teiltä eräiltä, kiitos vain. Mutta meillä edelleenkin on se tietokone kaikkein tärkein elementti. Aikoinaan teimme jos jonkinlaisia rajoitteita ja sopimuksia sen käytöstä, kuten kaikista muistakin kotiin liittyvistä asioista. Ei toiminut.
        Minä taas työskentelen enimmän aikaa kotona, ja haluan että asiat toimivat, kaikilta osin.
        Perhe on tiimi, joka tekee yhteistyötä ja silloin kun se ei toimi - se ei toimi! Ja ollaan tultu tähän pisteeseen, ei hetkessä, vaan tähän on mennyt jo pari vuotta, joten olen tosiaan aika kypsää kamaa... Neuvottelut on käyty ja nyt on konflikti päällä. Aikapoika (lapsilisät loppuu kohta!) tajuaa jo itsekin, että haluaa omaa elämää, mutta tietokoneella sitä ei opi. Nimittäin käytännön asioita!
        Hän ei osaa esim. paikata polkupyörän kumia, hyvä kun osaa pumpata kumit täyteen ilmaa.. Ruuvia ei saa väännettyä seinään, kun kauheen huudon ja meuskeen kanssa...
        Joku työ joka on tehty pari päivää sitten, muuttuu hänelle;´aina´ minä saan kaikki tehdä! Ajantaju katoaa, ja tilannetajukin joskus! Ja se huone, ei tiedä missä on puhtaat ja likaiset vaatteet, kaapissa vai tuolien päällä... imuroi kun käsketään - keskeltä huonetta... Kavereita on ne kaksi tai kolme... Luokkakavereita en tunne ollenkaan, kun häntä ei edes kiinnosta mennä niitten kanssa mihinkään yhteisiin rientoihin. Harrastuksia ei tietenkään ole kodin ulkopuolella, sekin ainoa mikä oli muutaman kerran, oli kuulemma liikaa... aika pois tietokoneelta! Normaali puhe ei mene perille - puhumme siis aivan eri ´kieltä´, rautalangasta saisi vääntää kaikki asiat... Mutta kuten sanoin, hän tuntee itsensä niin viisaaksi, kun on tehnyt netissä jotain testejä? niin parempi mennä katselemaan maailmaa omasta luukusta! Tietää mitä elämä on!
        Olen yrittänyt ´valmentaa´ häntä siihen, neuvomalla ja ohjaamalla ja opastamalla, mutta minkäs teet jos ei tietoa huolita! joo-joo- kyl´ mä tiedän!! Olen neuvonut häntä menemään sinne tänne etsimään elämää, mutta kun ei kiinnosta! Vaikea se on sitten opetella kun yksin on, eikä ole kukaan neuvomassa... Nykyään en edes jaksa ´keskustella´ hänen kanssaan, kun se on niin rasittavaa! Yhtä ´äyväämistä´, että sen takia tulee asiat ´huudettua´ perille!
        Telkussa tuli jotakin ohjelmaa englantil. ´ilkiönuorista´, jotka laitettiin kauas korpeen johonkin leirille oppimaan elämää, niin sinne mä olisin voinut laittaa tuon omanikin - oppimaan elämää, ei se niin helppoa ole!
        Tosiaan tää tietokone on mennyt eräänlaiseksi huumeeksi terveelle nuorisolle, joka rappeutuu tykkänään, saa nähdä kuinka käy parin vuoden päästä armeijan! Jospa se kasvattaisi enemmän!
        Minä kun tosiaan olen yh, niin en halua kasvattaa lapsestani mitään ´nynnyä´, niinkuin eräs teatt.ohj. aikoinaan sanoi!
        Eikä lapsia voi pumpulissa kasvattaa, kyllä ne elämän paheetkin voi oppia, valvovan silmän alla?

p.s. tuntuu tosiaan että näilläkin palstoilla pyörii ihmisiä, jotka eivät muuten osaisi kommunikoida. Minäkään en jouda kaiken aikaa olemaan netissä, joten ei voi antaa heti kritiikkiä toisten kirjoituksiin! Rakentava keskustelu on aina hyvä, mutta nämä ´morkkaajat´ voisi mennä itseensä, kun ovat niin ´vitun viisaita´!(lapseni sanoin!)

• toinen mamma
        ääniä kirjoitti:

asioista jotka koskettavat. Täytyy vaan muistaa että kaikki eivät ole samanlaisia kasvattajia.
        Tosi fiksuja neuvoja sain teiltä eräiltä, kiitos vain. Mutta meillä edelleenkin on se tietokone kaikkein tärkein elementti. Aikoinaan teimme jos jonkinlaisia rajoitteita ja sopimuksia sen käytöstä, kuten kaikista muistakin kotiin liittyvistä asioista. Ei toiminut.
        Minä taas työskentelen enimmän aikaa kotona, ja haluan että asiat toimivat, kaikilta osin.
        Perhe on tiimi, joka tekee yhteistyötä ja silloin kun se ei toimi - se ei toimi! Ja ollaan tultu tähän pisteeseen, ei hetkessä, vaan tähän on mennyt jo pari vuotta, joten olen tosiaan aika kypsää kamaa... Neuvottelut on käyty ja nyt on konflikti päällä. Aikapoika (lapsilisät loppuu kohta!) tajuaa jo itsekin, että haluaa omaa elämää, mutta tietokoneella sitä ei opi. Nimittäin käytännön asioita!
        Hän ei osaa esim. paikata polkupyörän kumia, hyvä kun osaa pumpata kumit täyteen ilmaa.. Ruuvia ei saa väännettyä seinään, kun kauheen huudon ja meuskeen kanssa...
        Joku työ joka on tehty pari päivää sitten, muuttuu hänelle;´aina´ minä saan kaikki tehdä! Ajantaju katoaa, ja tilannetajukin joskus! Ja se huone, ei tiedä missä on puhtaat ja likaiset vaatteet, kaapissa vai tuolien päällä... imuroi kun käsketään - keskeltä huonetta... Kavereita on ne kaksi tai kolme... Luokkakavereita en tunne ollenkaan, kun häntä ei edes kiinnosta mennä niitten kanssa mihinkään yhteisiin rientoihin. Harrastuksia ei tietenkään ole kodin ulkopuolella, sekin ainoa mikä oli muutaman kerran, oli kuulemma liikaa... aika pois tietokoneelta! Normaali puhe ei mene perille - puhumme siis aivan eri ´kieltä´, rautalangasta saisi vääntää kaikki asiat... Mutta kuten sanoin, hän tuntee itsensä niin viisaaksi, kun on tehnyt netissä jotain testejä? niin parempi mennä katselemaan maailmaa omasta luukusta! Tietää mitä elämä on!
        Olen yrittänyt ´valmentaa´ häntä siihen, neuvomalla ja ohjaamalla ja opastamalla, mutta minkäs teet jos ei tietoa huolita! joo-joo- kyl´ mä tiedän!! Olen neuvonut häntä menemään sinne tänne etsimään elämää, mutta kun ei kiinnosta! Vaikea se on sitten opetella kun yksin on, eikä ole kukaan neuvomassa... Nykyään en edes jaksa ´keskustella´ hänen kanssaan, kun se on niin rasittavaa! Yhtä ´äyväämistä´, että sen takia tulee asiat ´huudettua´ perille!
        Telkussa tuli jotakin ohjelmaa englantil. ´ilkiönuorista´, jotka laitettiin kauas korpeen johonkin leirille oppimaan elämää, niin sinne mä olisin voinut laittaa tuon omanikin - oppimaan elämää, ei se niin helppoa ole!
        Tosiaan tää tietokone on mennyt eräänlaiseksi huumeeksi terveelle nuorisolle, joka rappeutuu tykkänään, saa nähdä kuinka käy parin vuoden päästä armeijan! Jospa se kasvattaisi enemmän!
        Minä kun tosiaan olen yh, niin en halua kasvattaa lapsestani mitään ´nynnyä´, niinkuin eräs teatt.ohj. aikoinaan sanoi!
        Eikä lapsia voi pumpulissa kasvattaa, kyllä ne elämän paheetkin voi oppia, valvovan silmän alla?

p.s. tuntuu tosiaan että näilläkin palstoilla pyörii ihmisiä, jotka eivät muuten osaisi kommunikoida. Minäkään en jouda kaiken aikaa olemaan netissä, joten ei voi antaa heti kritiikkiä toisten kirjoituksiin! Rakentava keskustelu on aina hyvä, mutta nämä ´morkkaajat´ voisi mennä itseensä, kun ovat niin ´vitun viisaita´!(lapseni sanoin!)

meillä sama juttu, ei osaa huoltaa pyörää, ei osaa käyttää työkaluja, hädintuskin jaksaa ruokaa lämmittää,huone on kuin pommin jäljiltä knejne.
        Sou wat. Kyllä kuule Siperia sitten opettaa. Jos ei ota oppia vastaan, niin ei ota,ihan turhaan raivoat ja möykkäät, anna olla. Mitä se sua haittaa, jos ei sillä ole kuin yks kaveri, se itte!
        Mullakaan ole ketään koskaan ollu kavereita, eikä ole tän hullumpi tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      119
      2482
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      32
      1616
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      21
      1532
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1468
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1263
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      347
      1155
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      61
      1037
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1025
    9. 122
      851
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      79
      825
    Aihe