Onkohan lie merkki aivoverenkiertohäiriöstä. Eli oireena mm. näköhäiriöitä, huimausta, huonoa oloo, toinen käsi menee voimattomaksi, kun yritän ottaa jotain tavaraa hyllystä ei satu tavara käteen vaan "ropeloin"sitä vierestä eli jonkun laisia näköhäiriöitä, puheen tuotossa ja ymmärtämisessä ongelmia, liikkeet hidastuu. Taustoista sen verran että olen pitkään elänyt hirveän stressin sekä ruumiillisen rasituksen "taakan alla". Asiallisia vastauksia kiitos
Aivoverenkiertohäiriö
24
18590
Vastaukset
- Lääkäriin!!
Todennäköisesti kyllä! Nyt äkkiä lääkäriin!! Noissa tilanteissa pitää toimia kiireellä!
- hennulii75
Niin vielä sen verran että tollasia "kohtauksia" on ollu nyt kesän aikana 5-7 kertaa ja se kestää kerrallaan 10-30min. Alussa menin sänkyyn makaamaan, mutta olo muuttu tosi huonoksi tänään lähin ulos kävelemään hiljakseen niin olo vähitellen helpotti. Ens viikolla menen lääkäriin kun on muutakin asiaa ja toki aiemminkin jos tulee vielä tollasta. En oo aiemmin osannu ajatella että vois olla jotain tollasta, mutta nyt lähin kattteleen ja kyseleen ku "kohatukset" menee pahempaan suuntaan.
- tulkku
kuule, mene lääkäriin, voi olla sekä aivoverenkiertohäiriö että kilpirauhasen vakava vajaatoiminta, älä yhtään aikaile vaan mene heti.
- hopi hopi
Mene heti päivystävälle asemalle, oli tuo mitä hyvänsä aivoverenvuotoa/tukosta/epilepsiaa tms,verenpainetta vaatii tuo pikaisen tutkimuksen.
Toivottavasti menet:) älä jää odottamaan:) - odota
Ensiviikkoon, vaan HETI päivystykseen/ensiapupolille.
Oireesi vaikuttavat aivoverenkiertohäiriöiltä, eli ns. TIA kohtauksilta, jotka usein enteilee aivoinffarktia!!
Googleta: tia, aivoinfarkti niin saat tietoa niistä!
Mutta, hakeudu ja pikaisesti lääkäriin !! - oireet
Toivottavasti saat avun ja sinun oireet otetaan tosissaan, tutkitaan kunnolla ja hoidetaankin.
Minulla on ollut jo seitsemän vuotta juuri samanlaisia oireita, jotka tulevat aina rasituksen jälkeen. Lisäksi minulle tulee vasemmanpuoleinen halvauskohtaus ja sama puoli turpoaa aivan mahdottomasti. Minulle on tehty mm. pään magneettikuvaus, kaulan ja niskan verisuonten ultraäänikuvaus ja tietenkin paljon verikokeita.
Mitään syytä näille "kohtauksille" ei ole löydetty. Eniten minulle on tarjottu "diagnoosiksi" luulotautia, vaikka niin moni lääkäri on nähnyt oireeni ja tietävät mistä ne tulevat. Jossain vaiheessa oli pakko neurologin painostuksesta mennä psykiatrille, ja sainkin lausunnon, ettei ole psyykkistä. Ja vaikka on olemassa psykiatrin lausunto, niin silti "luulotauti" pysyy lääkärien puheessa edelleen. Vajaa kuukausi sitten tutkimukseni lopetettiin kokonaan ja diagnoosiksi papereihin laitettiin, että esioireinen migreeni ja määrättiin tulehduskipulääkkeet. Nyt olen taas alkupisteessä, halvauskohtaukset pysyvät, mutta hoitoa en saa.
Toivottavasti sinulla on hyvät lääkärit vastassa, jotka osaavat auttaa. Tsemppiä vaan.- migipää
kirjoitat että sinua on tutkittu, HYVÄ niin. Mutta en ymmärrä tätä kohtaa:"Nyt olen taas alkupisteessä, halvauskohtaukset pysyvät, mutta hoitoa en saa."
Hoitoa mihin? Migreeniisikö? (Lääketiede ei tunne sellaista sairautta kuin luulosairaus, joten se tuskin epikriiseissäsi lukee.)
Migreeniisikö nyt odotat hoitoa? Jos siihen niin vaadi ihmeessä, tosin migr.lääkkeet eivät kaikkia auta, esim. minua eivät juurikaan auta.
Minun migreenini oireilee lähes samalla tavoin, tutkittu on ja olen vain tyytyväinen ettei mitään pahempaa ole löytynyt.
Sinulta on otettu kaikki mitä kuuluukin, pään CT ym., en oikein ymmärrä mihin olet tyytymätön?
- samoja oireita
... etkä odottanut ensiviikkoon. Ovat tuskin aivoverenkierronhäiriöitä jos nimimerkissäsi oli syntymävuotesi (TIA/ infarkti).
- odotellessa...
Aivoverenkiertohäiriöt eivät katso ikää. Niitä voi esiintyä lapsilla, nuorilla, aikuisilla ja vanhuksilla.
Olisi kyllä mukava kuulla, että hennuli75 voi hyvin, eikä avh ole iskenyt. Se ei nimittäin ole mikään mukava kumppani... Minulle avh tuli 35 vuotiaana ja muutti koko elämän. - avh05
odotellessa... kirjoitti:
Aivoverenkiertohäiriöt eivät katso ikää. Niitä voi esiintyä lapsilla, nuorilla, aikuisilla ja vanhuksilla.
Olisi kyllä mukava kuulla, että hennuli75 voi hyvin, eikä avh ole iskenyt. Se ei nimittäin ole mikään mukava kumppani... Minulle avh tuli 35 vuotiaana ja muutti koko elämän.kuulumisia Hennulilta! sairastuin aivoinfarktiin 34-vuotiaana ja elämä muuttui, mutta just sain lääkäriltä luvan palata töihin puolentoista vuoden jälkeen. Aivohalvaus- ja dysfasialiiton tämän hetken moton mukaisesti hennuli ÄLÄ HALVAANNU! SOITA 112! Nopeus on aivojesi pelastus. Tuo toisen käden voimattomuus ja näköhäiriöt ovat ikävä kyllä - suoraan avh:n oirekuvauksista, mene lääkäriin !!! Itse en päässyt ajoissa. aivohalvausliiton sivut ovat
www.stroke .fi - hennulii75
avh05 kirjoitti:
kuulumisia Hennulilta! sairastuin aivoinfarktiin 34-vuotiaana ja elämä muuttui, mutta just sain lääkäriltä luvan palata töihin puolentoista vuoden jälkeen. Aivohalvaus- ja dysfasialiiton tämän hetken moton mukaisesti hennuli ÄLÄ HALVAANNU! SOITA 112! Nopeus on aivojesi pelastus. Tuo toisen käden voimattomuus ja näköhäiriöt ovat ikävä kyllä - suoraan avh:n oirekuvauksista, mene lääkäriin !!! Itse en päässyt ajoissa. aivohalvausliiton sivut ovat
www.stroke .fiLääkärissä on käyty vaikkei ne mun juttuja ilmeisesti kovin tosissaan ota kuten ei täälläkään kaikki. Lääkäri sanoi että aivoverenkiertohäiriöitä mulla on ja sen päälle krooninen migreeni. Oon nyt levähtäny ja vielä kerran levähtäny lääkärin ohjeen mukaan. Lääkärin mukaan lääkitys vain pahentaisi oloa. Ilmeisesti aivoverenkiertohäiriöt ei katso ikää, niitä voi olla nuorellakin. Minulla ne on ilmeisesti aiheutaneet stressi ja pitkäaikanen yliväsymys. (Viimeisen vuoden olen nukkunut keskimäärin 5 tuntia yössä ja senkin pätkissä nuorimman lapsen vuoksi, lapsia 4 ja kaikki alle kouluikäsii)
- hennulii75
hennulii75 kirjoitti:
Lääkärissä on käyty vaikkei ne mun juttuja ilmeisesti kovin tosissaan ota kuten ei täälläkään kaikki. Lääkäri sanoi että aivoverenkiertohäiriöitä mulla on ja sen päälle krooninen migreeni. Oon nyt levähtäny ja vielä kerran levähtäny lääkärin ohjeen mukaan. Lääkärin mukaan lääkitys vain pahentaisi oloa. Ilmeisesti aivoverenkiertohäiriöt ei katso ikää, niitä voi olla nuorellakin. Minulla ne on ilmeisesti aiheutaneet stressi ja pitkäaikanen yliväsymys. (Viimeisen vuoden olen nukkunut keskimäärin 5 tuntia yössä ja senkin pätkissä nuorimman lapsen vuoksi, lapsia 4 ja kaikki alle kouluikäsii)
Viime lauantain jälkeen ei ole tullut"kohtauksia"
mutta huomaan että puhe ikäänkuin jotenki pätkii ja sanoja täytyy välillä hakea. - venkku-liina
hennulii75 kirjoitti:
Viime lauantain jälkeen ei ole tullut"kohtauksia"
mutta huomaan että puhe ikäänkuin jotenki pätkii ja sanoja täytyy välillä hakea.Sait kai kuitenkin lääkityksen? eikös yleensä anneta joku verta ohentava lääke aivoverenkiertohäiriöihin? ja saithan lähtetteen tarkempiin tutkimuksiin?
- on todennut aivoverenkierto...
hennulii75 kirjoitti:
Lääkärissä on käyty vaikkei ne mun juttuja ilmeisesti kovin tosissaan ota kuten ei täälläkään kaikki. Lääkäri sanoi että aivoverenkiertohäiriöitä mulla on ja sen päälle krooninen migreeni. Oon nyt levähtäny ja vielä kerran levähtäny lääkärin ohjeen mukaan. Lääkärin mukaan lääkitys vain pahentaisi oloa. Ilmeisesti aivoverenkiertohäiriöt ei katso ikää, niitä voi olla nuorellakin. Minulla ne on ilmeisesti aiheutaneet stressi ja pitkäaikanen yliväsymys. (Viimeisen vuoden olen nukkunut keskimäärin 5 tuntia yössä ja senkin pätkissä nuorimman lapsen vuoksi, lapsia 4 ja kaikki alle kouluikäsii)
niin ihmettelen todella, että ei laitettu jatkotutkimuksiin???? siis odottaako lääkäri, että todella saat aivoinfarktin ja halvaannut???
tuohan on vastuutonta touhua :/
Sinä älä odottele yhtään, vaan hakeudu tutkimuksiin HETI! sillä jossain kohtaahan sinulla on tukos tai ahtautuma oltava, koska oireilet noin ja lääkärikin on osannut sanoa kyseessä olevan aivoverenkietohäiriön.
Nuo ovat vakavia asioita, joiden kanssa ei pidä viivytellä EI TODELLAKAAN !
Jostain luin, että useat TIA (aivoverenkiertohäiriöt) enteilevät n.3-4kk. kuluttua ilmaantuvaa aivoinfarktia!!!
MARS!!!! lääkäriin !! - ja hyvänen aika...
hennulii75 kirjoitti:
hennulii75! Millaisessa arvauskeskuksessa sinä oikein käyt? "..Lääkärin mukaan lääkitys vain pahentaisi oloa..." Jaaha, onko moista potaskaa ennen kuultu!
Nyt heti ja välittömästi soitat 112 ja kerrot oireistasi.
Tekijät on kasas hyvin, migreeni, pitkäaikainen stressi ja väsymys. - hennulii75
ja hyvänen aika... kirjoitti:
hennulii75! Millaisessa arvauskeskuksessa sinä oikein käyt? "..Lääkärin mukaan lääkitys vain pahentaisi oloa..." Jaaha, onko moista potaskaa ennen kuultu!
Nyt heti ja välittömästi soitat 112 ja kerrot oireistasi.
Tekijät on kasas hyvin, migreeni, pitkäaikainen stressi ja väsymys.Luulen että syynä on se että kotipaikkamme vaihtuu parin viikon päästä. Lääkäri sanoi vain että jos jotain ongelmia tuleenäiden kahden viikon aikana, niin voithan sinä ottaa yhteyttä. Paskat, en mene enää arvauskeksuksiin. Varaan ajan yksityiselle.
- avh05
aika kummalliselta bvaikuttaa, että lääkäri toteaa että sulla on aivoverenkiertohäiriöitä, mutta ei kuitenkaan sen kummemmin tartu asiaan. Pitäishän se selvittää, mistä ne johtuu - tukos vai vuoto, olen tässä sairauden aikana tavannu ihmisiä ja huomannu, että aivohalvausliiton akuuttihoitoprojektiin liittyvästä tiedotuksesta huolimatta kaikki terveydenhuollossa työskentelevät eivät tätä tautia tunnista/osaa hoitaa/ohjata oikeaan hoitoon
- sinulle on tehty?
Kai lääkäri on lähettänyt sinut jatkotutkimuksiin? Tuollaiset ovat vakavia asioita eikä niitä voi seuraamatta jättää eikä vain pöydän takaa potilaalle tutkimatta todeta. Mene yksityiselle vaikka lähikaupunkiin ja vaadi tarkempia tutkimuksia.
Itseltäni ultrattiin kaulavaltimot, otettiin kerroskuvat (?) aivoista, sydänfilmi ja aloitettiin verta ohentava lääkitys heti varmuuden vuoksi, vaikka alusta asti oltiin aika varmoja siitä että vika on keskushermostossa, ei aivoverenkierrossa.- edellinen
Minullekin lääkäri terveyskeskuksen päivystyksessä sanoi, että "ei sinusta huomaa mitään, vaikutat ihan terveeltä". Mutta soitti varmuuden vuoksi kuitenkin neurologille ja sen tutkimuksen jälkeen en terve enää ollut.
- ANNELI-ANNELI
edellinen kirjoitti:
Minullekin lääkäri terveyskeskuksen päivystyksessä sanoi, että "ei sinusta huomaa mitään, vaikutat ihan terveeltä". Mutta soitti varmuuden vuoksi kuitenkin neurologille ja sen tutkimuksen jälkeen en terve enää ollut.
sain koiraa ulkoiluttaessini näköhairiön ,siis meni näkö hetkeksi.mainitsin asiasta lääkärille.passitti silmelääkäriin,näkö hyvä,sanoi että aivoissa on jotain,pääsin tutkimuksiin,toinen kaulasuoni 75%tukossa,aivoista löytyi myös aneurysmä eli aivoverisuonen pullistuma.nyt piti leikats ensti pullistuma,siinä leikkauksessa olin 5-teholla missä huomattiin toisen kaulavoltimon menneen kokonaan kiinni.nyt on yksi kaulavaltimo,leikkauksesta7 kuukautta,tammikuussa kuvaavat miten on käynyt kiini mennttä ei avata,olen kaynyt puheterapiassa,sitten 3-viikkoa sitten puhkesi epilepsia,kaikki täman aneurysmän syytä.lääkari sanoi että pian olisi purjennut,olisin joko mennyt,tai sänkypotisas.tässä on ollut aikaa miettiä miten on käynyt....
- Pyö Veli
ANNELI-ANNELI kirjoitti:
sain koiraa ulkoiluttaessini näköhairiön ,siis meni näkö hetkeksi.mainitsin asiasta lääkärille.passitti silmelääkäriin,näkö hyvä,sanoi että aivoissa on jotain,pääsin tutkimuksiin,toinen kaulasuoni 75%tukossa,aivoista löytyi myös aneurysmä eli aivoverisuonen pullistuma.nyt piti leikats ensti pullistuma,siinä leikkauksessa olin 5-teholla missä huomattiin toisen kaulavoltimon menneen kokonaan kiinni.nyt on yksi kaulavaltimo,leikkauksesta7 kuukautta,tammikuussa kuvaavat miten on käynyt kiini mennttä ei avata,olen kaynyt puheterapiassa,sitten 3-viikkoa sitten puhkesi epilepsia,kaikki täman aneurysmän syytä.lääkari sanoi että pian olisi purjennut,olisin joko mennyt,tai sänkypotisas.tässä on ollut aikaa miettiä miten on käynyt....
Voisinpa pelastaa siut. Soita 040 5555776
- Taina45
Kylläpä täällä Suomessa eri paikoissa eri tavalla otetaan oireiden takia tutkintaan. Itselläni sattui helmikuussa ns. ohimenevä halvausoire (vasen käsi lötkähti ja vasen kasvojen puolisko sekä kieli meni toimimattomaksi siten ettei puheesta saanut selvää) noin muutaman minuutin ajaksi ja palautui ennalleen. Ensiapuun menimme heti ja sieltä passitettiin jatkotutkintaan aivojen kerroskuvaus, kaulavaltimot, keuhkot kuvattiin sekä sydän ultara ja varjoainekuvat... sydämen oikovirtauksen tutkinta, sekä pitkäaikainen holteri tutkimus sydämelle... myös veren hyytymistekijät... Näiden lisäksi aloitettiin heti primaspan, dipyrin sekä kolestrolilääke (vaikka kolestroliarvot eivät olleet kovin korkeat). Muuta ei löytynyt kuin verenpaine ehkä hiukan koholla (140/90) sydämessä pieni reikä, joka ei kuitenkaan aiheuttanut oikovirtausta (jolloin voisi syntyä hyytymiä sydämeen, näin ymmärsin). Nyt siis lääkityksellä ja toivoen ettei aivoinfarktia tule. Itselläni oli myös pitkäaikasita stressiä ja tupakoin (sen lopetin heti tuon oireen saatuani :). Olen 45 vuotias ja kuvittelin olevani ns. täysin terve... Toivottavasti pääset tutkimuksiin ja selvyyttä mistä sinun oireesi johtuvat.
- nainen 44v.
Pääsin pe sairaalasta ja diagnoosi aivoinfarkti, koska oireet kesti melkein 2 vrk eli suupielen ja posken puutuminen..pystyin puhumaan ja syömään normaalisti ja kaikki muut kuviot. Perintötekijät voimakkaat verenkiertohäiriöihin. Kyselin, että mitä pitkäkestoinen stressi vaikuttaa ja sain vastauksen,että toki oman osansa sillä on. Lueskeltuani näitä tarinoita itse nukun huonosti myös ja suunnilleen 5 tunnin yöunia. Toki lepään, kun voin päivällä, mutta työ ja opiskelu haittaavat tuota lepäilyä. Isällä sydäninfarkti 40v ja äidillä verenpaine- ja kolesterolikääkitys n. 44-vuotiaasta eli riskit ovat suuret. Liikun ja syön mielestäni aika terveellisesti, mutta ylipainoa on kuitenkin. Kolesteroliarvot 5,4 joten lääkitys alkoi ja primaspan lisäksi. Nyt olen menossa hyytymistekijä verikokeeseen. Tsemppiä teille kaikelle tässä elämäntilanteessa kuitenkin!!!!Itse saan opiskelut valmiiksi jouluksi, joten sitten poistuu tuo stressitekijä, joka on vain yksi niistä, kun miehellä vaikeat rytmihäiriöt ja tahdistin ja oireilua kuitenin..ikää kohta 49v...Niin olen ollut terve tähän asti.....
- Huolestunut N35
nainen 44v. kirjoitti:
Pääsin pe sairaalasta ja diagnoosi aivoinfarkti, koska oireet kesti melkein 2 vrk eli suupielen ja posken puutuminen..pystyin puhumaan ja syömään normaalisti ja kaikki muut kuviot. Perintötekijät voimakkaat verenkiertohäiriöihin. Kyselin, että mitä pitkäkestoinen stressi vaikuttaa ja sain vastauksen,että toki oman osansa sillä on. Lueskeltuani näitä tarinoita itse nukun huonosti myös ja suunnilleen 5 tunnin yöunia. Toki lepään, kun voin päivällä, mutta työ ja opiskelu haittaavat tuota lepäilyä. Isällä sydäninfarkti 40v ja äidillä verenpaine- ja kolesterolikääkitys n. 44-vuotiaasta eli riskit ovat suuret. Liikun ja syön mielestäni aika terveellisesti, mutta ylipainoa on kuitenkin. Kolesteroliarvot 5,4 joten lääkitys alkoi ja primaspan lisäksi. Nyt olen menossa hyytymistekijä verikokeeseen. Tsemppiä teille kaikelle tässä elämäntilanteessa kuitenkin!!!!Itse saan opiskelut valmiiksi jouluksi, joten sitten poistuu tuo stressitekijä, joka on vain yksi niistä, kun miehellä vaikeat rytmihäiriöt ja tahdistin ja oireilua kuitenin..ikää kohta 49v...Niin olen ollut terve tähän asti.....
Millaisia nuo näköhäiriöt ovat? Miten voi erottaa TIA:n migreenikohtauksesta?
Itselläni on migreeni, aurallinen. Siis tulee sokeita kohtia, valonarkuutta ja vilinää silmiin. Sitten siitä seuraa yleensä vasemman käden puutuminen, lähtee sormista ja jatkuu kättä pitkin ylös, joskus jopa kasvoihin ja kieleen. Sitten tulee päänsärky ja yleensä pahoinvointia, mutta en koskaan oksenna, koska paha olo ei ole riittävän voimakas. Kun kasvoni ja suuni on puuduksissa, pystyn kyllä mielestäni puhumaan ihan normaalisti.
Nyt olen viime aikoina huomannut, että näkökentässäni (vasemmassa silmässä jossa on muutenkin huono näkö) on sellainen musta piste aika usein, oikeastaan päivittäin, aivan kuin roska silmän pinnalla, mutta se ei todellakaan ole roska. Mikäköhän se voisi olla? En ole saanut aikaiseksi mennä lääkäriin.
Olen siis nyt 35 v. nainen. Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että varsinkin vasen käteni puutuu nykyään helpommin, jos olen vähän aikaa hankalassa asennossa esim. sängyllä.
Olen ollut aika ison henkisen stressin kourissa jo pidemmän aikaa. Vuorokausirytmini on aivan sekaisin (itseaiheutettua) ja huomaan, että keskittymiskykyni on heikentynyt, joskus täytyy jotain tuttujakin sanoja miettiä vähän aikaa. Äidilläin oli korkea verenpaine samoin kuin usealla sisarellaan (itselläni ei mitattu vähään aikaan, mutta aik. ollut ihan ok) ja mummuni sai aivohalvauksia, isompia tosin vasta yli 80-vuotiaana. Hänellä mahdollisesti oli jonkinlaisia aivoinfarkteja hieman nuorempanakin, koska muistan, että kun olin lapsi, hän sai aina joskus "kaatumiskohtauksen".
Usein migreenini on kuvailemani mukainen, paitsi viime aikoina sitä on ilmennyt myös ilman päänsärkyä. Olen pistänyt oireeni stressin, niskahartiaseudun jumituksen, ja liikunnan puutteen piikkiin, mutta nyt hieman huolestuttaa. Kohtaukset saattavat pysyä poissa pitkänkin aikaa, mutta viimeisen vuoden aikana ne ovat taas yleistyneet.
Huolestuttaa, että mitä jos en huomaakaan eroa, jos aivoinfarkti tai -verenvuoto iskee enkä osaa hakea apua ajoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491578Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881074- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188924Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98863Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70799