Kytkimen luistatus

Anne K.

Tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa, jos luistattaa kytkintä. En oikein ole itse tätä vielä tajunnut, että mitä teen väärin, kun sanotaan, että luistatan kytkintä. Mitä haittaa tästä luistatuksesta on? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

10

26501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luistatus

      Kytkin kuluu nopeammin jos sitä luistattaa. Nosta kytkin aina rauhallisesti ylös, mutta älä nosta liian kauaa vaan pyri nostamaan se suht nopeasti ylös kun auto on lähtenyt liikkeelle. Muuten kytkin kuluu liikaa ja tällöin myös luistatat sitä.

      • Anne K.

        Kiitos vastauksesta. Jos nostan kytkimen nopeammin ylös, niin auto hieman nytkähtää, eikä lähtö ole täysin sujuva silloin. Mikä tässä siis olisi se oikea tapa? Sama juttu, kun vaihtaa vaihdetta eli silloin myös auto nytkähtää jos nostaa kytkintä nopeasti ylös vaihtamisen jälkeen ja samalla painaa kaasua (esim ykköseltä kakkoselle).


      • fgfgfgfgfg
        Anne K. kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Jos nostan kytkimen nopeammin ylös, niin auto hieman nytkähtää, eikä lähtö ole täysin sujuva silloin. Mikä tässä siis olisi se oikea tapa? Sama juttu, kun vaihtaa vaihdetta eli silloin myös auto nytkähtää jos nostaa kytkintä nopeasti ylös vaihtamisen jälkeen ja samalla painaa kaasua (esim ykköseltä kakkoselle).

        Tuo kytkin tuntumalle rauhallisesti niin että veto alkaa pehmesti välittyä, mutta älä sen jälkeen enää vitkastele polkimen nostamista.

        Pahin mitä voi tehdä on painaa reilusti kaasua, ja säätää vauhtia kytkimellä.


      • pelkällä kytkimellä?
        fgfgfgfgfg kirjoitti:

        Tuo kytkin tuntumalle rauhallisesti niin että veto alkaa pehmesti välittyä, mutta älä sen jälkeen enää vitkastele polkimen nostamista.

        Pahin mitä voi tehdä on painaa reilusti kaasua, ja säätää vauhtia kytkimellä.

        Autokoulussa opetettiin ryömittäminen pelkällä kytkimellä. Esim. peruutukset ruutuun/taskuun opetettiin tekemään pelkällä kytkimellä. Onko tämä sitten haitallista?


      • pelkällä kytkimellä? kirjoitti:

        Autokoulussa opetettiin ryömittäminen pelkällä kytkimellä. Esim. peruutukset ruutuun/taskuun opetettiin tekemään pelkällä kytkimellä. Onko tämä sitten haitallista?

        Jos sinun pitää ryömiä autolla erittäin hitaasti, on pakko luistattaa kytkimellä sillä tyhjäkäynnillä voi mennä liian lujaa.
        -Kytkimelle haitallista? Kyllä, mutta käytä moottoria pienillä kierroksilla peruuttaessasi. Näin kytkin ei rasitu niin paljon.

        Suositeltavampaa olisi ryömiä tyhjäkäynnillä säätäen vauhtia kaasulla, mutta se ei aina ole mahdollista. Yleissääntönä pidän, että kytkin kuluu aina kun jalka on kytkinpolkimella.


        Kytkimen tarkoitus on nimenomaan kytkeä vaihde, ei mitään muuta. Muista kiihdyttää kaasulla, kytke vain vaihde kytkimellä. Paina kaasua lisää vasta silloin, kun kytkinpoljin on kokonaan ylhäällä.

        Kytkimen luistatus syö kytkimen loppuun nopeasti, pahimmassa tapauksessa luistattamalla voit polttaa (ylikuumentaa) kytkinlevynkin.. Vältä luistattamista mahdollisuuksien mukaan, etenkin isoilla vaihteilla.

        Jos tuntuu hankalalta, voit pyytää ajo-opettajaasi opastamaan sinulle oikean vaihteenkytkentätavan.


      • aut..
        pelkällä kytkimellä? kirjoitti:

        Autokoulussa opetettiin ryömittäminen pelkällä kytkimellä. Esim. peruutukset ruutuun/taskuun opetettiin tekemään pelkällä kytkimellä. Onko tämä sitten haitallista?

        eli tärkein kytkimen ja kaasupolkimen pelaaminen yhteen. kytkimellä ajaminen on pakko tehdä just esim.kaupunki parkkeerauksessa, mutta silloin ei pidetä moottorissa kierroksia.


      • nazd
        acid_rain kirjoitti:

        Jos sinun pitää ryömiä autolla erittäin hitaasti, on pakko luistattaa kytkimellä sillä tyhjäkäynnillä voi mennä liian lujaa.
        -Kytkimelle haitallista? Kyllä, mutta käytä moottoria pienillä kierroksilla peruuttaessasi. Näin kytkin ei rasitu niin paljon.

        Suositeltavampaa olisi ryömiä tyhjäkäynnillä säätäen vauhtia kaasulla, mutta se ei aina ole mahdollista. Yleissääntönä pidän, että kytkin kuluu aina kun jalka on kytkinpolkimella.


        Kytkimen tarkoitus on nimenomaan kytkeä vaihde, ei mitään muuta. Muista kiihdyttää kaasulla, kytke vain vaihde kytkimellä. Paina kaasua lisää vasta silloin, kun kytkinpoljin on kokonaan ylhäällä.

        Kytkimen luistatus syö kytkimen loppuun nopeasti, pahimmassa tapauksessa luistattamalla voit polttaa (ylikuumentaa) kytkinlevynkin.. Vältä luistattamista mahdollisuuksien mukaan, etenkin isoilla vaihteilla.

        Jos tuntuu hankalalta, voit pyytää ajo-opettajaasi opastamaan sinulle oikean vaihteenkytkentätavan.

        ... on toinenkin tarkoitus... liikkellelähtö ja ryömitys... puuttui sulta =D


    • diplinssi

      Älä pidä autoa paikoillaan punaisissa valoissa kytkin puolivälissä, vaan kytkin pohjassa ja jarrulla auto paikoillaan. Kytkinlevy ei hankaa vauhtipyörään kytkin pohjassa. Se ei myöskään hankaa kytkin ylhäällä, koska silloin se on puristuneena vauhtipyörää vasten.

      Pienempi luistatus liikkeelle lähdettäessä, mutta tässä ssiihen neuvot:
      Kytkinlevyä kuluttaa se, kun käyttää liikaa kaasua.
      Katsos kytkin kuluu silloin kun luistaa: Moottorin vauhtipyörä pyörii sellaisella nopeudella, jollaista määräät kaasulla. Aluksi auto paikallaan, vaihde päällä, siis kytkinlevy vaihteen akselilla pysähdyksissä. Nostat kytkintä, painelevy painaa kytkinlevyn pyörivää vauhtipyörää vasten. Hankausta niin kauan kuin kytkinlevy on moottorin nopeudessa eli auto kyseisellä vaihteella moottorin nopeudessa. Itse määräät, hankautatko kytkintä moottorin kierrosluvun tyhjäkäynti 800 vai kaasu pohjassa 6000 kierrosta minuutissa vai mitä siltä väliltä mukaiseen nopeuteen.
      Jos haluat säästää sekä kytkintä että renkaita, lähdet ykkösellä niin pienellä kaasulla kuin sammumatta lähtee ja niin nopeasti kuin saat kytkimen nostettua. Nääs kytkimen luiston määrä on kytkimen hankausaika kertaa moottorin kierrosluku jaettuna kahdella (jos pyörät ei sudi).

    • Silminäkijä

      Oikea oppisen käytön oppii käytännössä.Ajelet autolla,vaihtelet vaihteita,pysähtelet risteyksissä. Ajat parkkipaikalle ja sammutat auton.Käyt vaikka kahvilla tai kaupassa,käynnistät auton ja lähdet liikkeelle.Monikin pelkää sitä kytkimen kulumista,että ajo on sellaista jännittämistä.Minä olen sitä mieltä,että oikean ajotyylin oppii kyllä ja siitä tulee rutiinia,ettei sitä kytkimen polkemista tarvitse jatkuvasti miettiä.Ja se kuluu ajan oloon kuitenkin.Mekaaninen laite voi pettää koska tahansa. Turha sitä on niin jännittää sitä kytkintä ja kulumista,ettei uskalla lähteä ollenkaan ajamaan.

      • poiskivikaudelta

        Niin tai ehkä kun ollaan jo kohta peräti vuodessa 2018 niin voisi tosiaan unohtaa koko kytkimen polkemisen ja valita automaattivaihteisen auton. Itsellä ei ekan automaatin jälkeen ole manuaalia enää tullut.

        Rapakon takanahan tämä on tajuttu jo vuosikymmenet sitten mutta täällä jostain syystä porukka tykkää ajaa polkuautoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      190
      3554
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2217
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2072
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1004
    Aihe