Tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoittaa, jos luistattaa kytkintä. En oikein ole itse tätä vielä tajunnut, että mitä teen väärin, kun sanotaan, että luistatan kytkintä. Mitä haittaa tästä luistatuksesta on? Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Kytkimen luistatus
10
27205
Vastaukset
- luistatus
Kytkin kuluu nopeammin jos sitä luistattaa. Nosta kytkin aina rauhallisesti ylös, mutta älä nosta liian kauaa vaan pyri nostamaan se suht nopeasti ylös kun auto on lähtenyt liikkeelle. Muuten kytkin kuluu liikaa ja tällöin myös luistatat sitä.
- Anne K.
Kiitos vastauksesta. Jos nostan kytkimen nopeammin ylös, niin auto hieman nytkähtää, eikä lähtö ole täysin sujuva silloin. Mikä tässä siis olisi se oikea tapa? Sama juttu, kun vaihtaa vaihdetta eli silloin myös auto nytkähtää jos nostaa kytkintä nopeasti ylös vaihtamisen jälkeen ja samalla painaa kaasua (esim ykköseltä kakkoselle).
- fgfgfgfgfg
Anne K. kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Jos nostan kytkimen nopeammin ylös, niin auto hieman nytkähtää, eikä lähtö ole täysin sujuva silloin. Mikä tässä siis olisi se oikea tapa? Sama juttu, kun vaihtaa vaihdetta eli silloin myös auto nytkähtää jos nostaa kytkintä nopeasti ylös vaihtamisen jälkeen ja samalla painaa kaasua (esim ykköseltä kakkoselle).
Tuo kytkin tuntumalle rauhallisesti niin että veto alkaa pehmesti välittyä, mutta älä sen jälkeen enää vitkastele polkimen nostamista.
Pahin mitä voi tehdä on painaa reilusti kaasua, ja säätää vauhtia kytkimellä. - pelkällä kytkimellä?
fgfgfgfgfg kirjoitti:
Tuo kytkin tuntumalle rauhallisesti niin että veto alkaa pehmesti välittyä, mutta älä sen jälkeen enää vitkastele polkimen nostamista.
Pahin mitä voi tehdä on painaa reilusti kaasua, ja säätää vauhtia kytkimellä.Autokoulussa opetettiin ryömittäminen pelkällä kytkimellä. Esim. peruutukset ruutuun/taskuun opetettiin tekemään pelkällä kytkimellä. Onko tämä sitten haitallista?
pelkällä kytkimellä? kirjoitti:
Autokoulussa opetettiin ryömittäminen pelkällä kytkimellä. Esim. peruutukset ruutuun/taskuun opetettiin tekemään pelkällä kytkimellä. Onko tämä sitten haitallista?
Jos sinun pitää ryömiä autolla erittäin hitaasti, on pakko luistattaa kytkimellä sillä tyhjäkäynnillä voi mennä liian lujaa.
-Kytkimelle haitallista? Kyllä, mutta käytä moottoria pienillä kierroksilla peruuttaessasi. Näin kytkin ei rasitu niin paljon.
Suositeltavampaa olisi ryömiä tyhjäkäynnillä säätäen vauhtia kaasulla, mutta se ei aina ole mahdollista. Yleissääntönä pidän, että kytkin kuluu aina kun jalka on kytkinpolkimella.
Kytkimen tarkoitus on nimenomaan kytkeä vaihde, ei mitään muuta. Muista kiihdyttää kaasulla, kytke vain vaihde kytkimellä. Paina kaasua lisää vasta silloin, kun kytkinpoljin on kokonaan ylhäällä.
Kytkimen luistatus syö kytkimen loppuun nopeasti, pahimmassa tapauksessa luistattamalla voit polttaa (ylikuumentaa) kytkinlevynkin.. Vältä luistattamista mahdollisuuksien mukaan, etenkin isoilla vaihteilla.
Jos tuntuu hankalalta, voit pyytää ajo-opettajaasi opastamaan sinulle oikean vaihteenkytkentätavan.- aut..
pelkällä kytkimellä? kirjoitti:
Autokoulussa opetettiin ryömittäminen pelkällä kytkimellä. Esim. peruutukset ruutuun/taskuun opetettiin tekemään pelkällä kytkimellä. Onko tämä sitten haitallista?
eli tärkein kytkimen ja kaasupolkimen pelaaminen yhteen. kytkimellä ajaminen on pakko tehdä just esim.kaupunki parkkeerauksessa, mutta silloin ei pidetä moottorissa kierroksia.
- nazd
acid_rain kirjoitti:
Jos sinun pitää ryömiä autolla erittäin hitaasti, on pakko luistattaa kytkimellä sillä tyhjäkäynnillä voi mennä liian lujaa.
-Kytkimelle haitallista? Kyllä, mutta käytä moottoria pienillä kierroksilla peruuttaessasi. Näin kytkin ei rasitu niin paljon.
Suositeltavampaa olisi ryömiä tyhjäkäynnillä säätäen vauhtia kaasulla, mutta se ei aina ole mahdollista. Yleissääntönä pidän, että kytkin kuluu aina kun jalka on kytkinpolkimella.
Kytkimen tarkoitus on nimenomaan kytkeä vaihde, ei mitään muuta. Muista kiihdyttää kaasulla, kytke vain vaihde kytkimellä. Paina kaasua lisää vasta silloin, kun kytkinpoljin on kokonaan ylhäällä.
Kytkimen luistatus syö kytkimen loppuun nopeasti, pahimmassa tapauksessa luistattamalla voit polttaa (ylikuumentaa) kytkinlevynkin.. Vältä luistattamista mahdollisuuksien mukaan, etenkin isoilla vaihteilla.
Jos tuntuu hankalalta, voit pyytää ajo-opettajaasi opastamaan sinulle oikean vaihteenkytkentätavan.... on toinenkin tarkoitus... liikkellelähtö ja ryömitys... puuttui sulta =D
- diplinssi
Älä pidä autoa paikoillaan punaisissa valoissa kytkin puolivälissä, vaan kytkin pohjassa ja jarrulla auto paikoillaan. Kytkinlevy ei hankaa vauhtipyörään kytkin pohjassa. Se ei myöskään hankaa kytkin ylhäällä, koska silloin se on puristuneena vauhtipyörää vasten.
Pienempi luistatus liikkeelle lähdettäessä, mutta tässä ssiihen neuvot:
Kytkinlevyä kuluttaa se, kun käyttää liikaa kaasua.
Katsos kytkin kuluu silloin kun luistaa: Moottorin vauhtipyörä pyörii sellaisella nopeudella, jollaista määräät kaasulla. Aluksi auto paikallaan, vaihde päällä, siis kytkinlevy vaihteen akselilla pysähdyksissä. Nostat kytkintä, painelevy painaa kytkinlevyn pyörivää vauhtipyörää vasten. Hankausta niin kauan kuin kytkinlevy on moottorin nopeudessa eli auto kyseisellä vaihteella moottorin nopeudessa. Itse määräät, hankautatko kytkintä moottorin kierrosluvun tyhjäkäynti 800 vai kaasu pohjassa 6000 kierrosta minuutissa vai mitä siltä väliltä mukaiseen nopeuteen.
Jos haluat säästää sekä kytkintä että renkaita, lähdet ykkösellä niin pienellä kaasulla kuin sammumatta lähtee ja niin nopeasti kuin saat kytkimen nostettua. Nääs kytkimen luiston määrä on kytkimen hankausaika kertaa moottorin kierrosluku jaettuna kahdella (jos pyörät ei sudi). - Silminäkijä
Oikea oppisen käytön oppii käytännössä.Ajelet autolla,vaihtelet vaihteita,pysähtelet risteyksissä. Ajat parkkipaikalle ja sammutat auton.Käyt vaikka kahvilla tai kaupassa,käynnistät auton ja lähdet liikkeelle.Monikin pelkää sitä kytkimen kulumista,että ajo on sellaista jännittämistä.Minä olen sitä mieltä,että oikean ajotyylin oppii kyllä ja siitä tulee rutiinia,ettei sitä kytkimen polkemista tarvitse jatkuvasti miettiä.Ja se kuluu ajan oloon kuitenkin.Mekaaninen laite voi pettää koska tahansa. Turha sitä on niin jännittää sitä kytkintä ja kulumista,ettei uskalla lähteä ollenkaan ajamaan.
- poiskivikaudelta
Niin tai ehkä kun ollaan jo kohta peräti vuodessa 2018 niin voisi tosiaan unohtaa koko kytkimen polkemisen ja valita automaattivaihteisen auton. Itsellä ei ekan automaatin jälkeen ole manuaalia enää tullut.
Rapakon takanahan tämä on tajuttu jo vuosikymmenet sitten mutta täällä jostain syystä porukka tykkää ajaa polkuautoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 262484
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv572284Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo762233Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m161979- 841729
En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk71389Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍301368Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä141234- 41053
Se on siinä
Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna29928