Mittari näyttää 30 ja yli sisällä. Tuuletin surraa saa ilman kiertämään. Päivät sälekaihtimet alhaalla, ei apua, yö kun tulee pitää odotella puoltayötä jos olisi viileämpää. Suositus on juoda 1½ litraa nesteitä vrk:ssa, se tietää WC:ssä juoksua, hiki virtaa, on niin epämääräinen olo.
Peitot ovat lentäneet pois, illalla myöhään uimaan tai kostutan froteepyyhkeen, kierrän kuivaksi ja asetan sen päälleni auttaa hetken.
Nyt on hyvät viilennysneuvot tarpeen, päivisin olen puolihorroksessa viikon valvottuani. Aviolliset velvollisuudet jäävät hoitamatta, kumpikin inhoaa lits, läts hien lotinaa vartaloilla.
Saatko unen helteellä
20
1008
Vastaukset
- ii-li
Mutta herään siihen, että tyynyliina ja alilakana ovat märkiä hiestä. Yöpukua en käytä. Päälilakanan olen silloin jo potkinut pois. Keskellä yötä pitää vaihtaa sänkyvaatteita ja käydä suihkussa.
Mutta minusta ei pidä surra asiaa. Meillä on niin kovin harvoin lämmintä.
Luin jostakin, että Suomessa on vähiten kuolemantapauksia silloin, kun lämpötila on 14 astetta. Italiassa taas silloin, kun lämpötila on 20 astetta. - Me olemme kaiketi sopeutuneet paljon viileämpään säähän kuin etelän ihmiset.
Kaiken vuotta suomalaiset toivovat hellettä, ja sitten kun se on, niin me kärsimme. :)- en toivo
hellettä! Olen jo monta kesää toivonut, että olisi varjolämpötila noin 15 astetta, sateetonta ja tuulista. Sellainen kesä olisi minun mieleeni. Nyt on jo monta kesää sää terrorisoinut helteellään. Jos olisikin pari päivää hellettä, sitten taas kylmää ja taas voisi olla vähän hellettä. Nyt kun hellettä kestää ja kestää, sisälämpötila ei pääse edes yön aikaan jäähtymään. Ulkona on tiiliseinät, johon varastoituu lämmintä varmaan talvenkin tarpeiksi. Yhtä kidutusta tämä on! Miten jotkut ihmiset voivat matkustaa etelän maille lämpöön? Kuinka he jaksavat, kun ei kotimaassakaan jaksa olla helteellä. Harkitsen vakavasti, että ensi kesäksi matkustan Grönlantiin tai Alaskaan. Siellä kai ei ole niin kuuma.
jos ei satu joku kärpänen häiritsemään niinkuin tänä aamuna, heräsin jo 4 aikaan, enkä saanut enää unen päästä kiinni. Kärpäsiä saattaa täällä maalla tulla sisälle kun tällaisella helteellä on ikkunoita ja parvekkeen ovet raollaan.
Olen siirtynyt nukkumaan alakertaan, missä on n. 4-6 astetta viileämpää kuin yläkerrassa (rinnetalo). Peittona on vaan lakana ja se riittää.- vapaa ihminen
mitä ne on ,en ymmärrä.Pisti tuo edellisen kirjotus silmään.
Minusta ei ole velvollisuutta olla kenenkään kanssa edes avioliitossa. - tytön tyllerö
vapaa ihminen kirjoitti:
mitä ne on ,en ymmärrä.Pisti tuo edellisen kirjotus silmään.
Minusta ei ole velvollisuutta olla kenenkään kanssa edes avioliitossa.Ihan hyvä kun et tiedä mitä avioliitto tuo tullessaan, siis ne aviolliset oikeudet ja velvotteet.
Ikävä kyllä aika on ajanut sinun ohitse ja olet jäänyt edelliselle pysäkille näissä avioliitto asioissa. Sinun on parasta pysyä lestissäsi, muistella aikoja jolloin vielä haaveilit hyvästä perhe elämästä.
Laulele joskus "OI mikset saavu noutamaan,
tuo prinssi uljas sadun ihmemaan...."
- Catleija
Katsoin äsken sisälämpötilaani. Se oli 27 astetta. Asuntoni on sillä puolella taloa, että auringon paahde loppuu n.klo 13. Aamupäivällä on lämpimintä. Nukkumaan mennessä ei ole ollut tukalaa. Kulmahuoneistossa saa lisäksi läpivedon. Joka huoneessa on ikkunat auki samoin makuukamarin parvekkeen ovi. Nukun ilman vaatteita,lakana vain peittona, jos sitäkään. Viileä suihku ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa. Ja sitten, hyvää yötä.
- Hiphurraa
Olen nyt niin väsynyt, että nukkuisin missä vaan, vaikka on kuumakin. Kun kuitenkin on pakko pitää partsin ovea auki yöllä, se jatkuva säkätys, kilinä, tuolien kaatuminen, naapurin kaatuminen, riitely jne, vievät kyllä unet.
Olen herännyt monta kertaa makeasta unesta, kun nämä hyväkkäät terrorisoivat parveketta. Pitkin yötä meteliä ja ravaamista pitkin huoneistoa (asun heidän alapuolellaan). Aamulla pariskunta lähtee kaljalastin hakuun ja eikun takaisin partsille ryyppäämään.
Kyseessä on n. 40-vuotias rakastava pari,jonka toinen osapuoli on yksinhuoltajaäiti (lasta ei tosin ei koskaan näy missään, vaikka on asunut tässä puolisen vuotta )ja n. 35-vuotias työtön miessieppo matkamuistona joltakin rouvan reissulta. Varmuuden vuoksi siepppo karjuu aika ajoin,mitä hän tekee naapureille, jos joku uskaltaa valittaa.
Pari kiskoo vuoroin kaljaa, vuoroin jotakin muuta, joka auttaa valvomaan vuorokausitolkulla. Sekaan ei kannata mennä valittelemaan. Parvekkeella on myös jonkinlainen vuode. Meluhaitan lisäksi on hajuhaittoja. Pesut vaan ei pisut unohtuvat ilopillereiltä aika ajoin, mutta mitäs pienistä. Raikas vitrsan ja kaljan parfyymi tervehtivät minua vuorokauden jokaisena tuntina. Sieppo - miesten tapaan - katsoo asiakseen lannoittaa minunkin parvekekukkiani.
Kun tätä kirjoitan,sieppo paiskoo parhaillaan tuoleja partsilla ja huutaa suoraa huutoa. Rouva hihittää vieressä. Sama meno jatkuu varmaan aamuun saakka, jos ottavat piristystabunsa. Pitäisi valittaa, mutta asun yksin ja mullehan on jo kerrottu/huudettu partsilta moneen kertaan, että naama pannaan uuteen uskoon, jos ryppyillään.
Muukin voi helteellä vaivata kuin kuumuus. Olen yrittänyt asunnonvaihtoa vaan ei ole vielä onnannut. Jostakin päin tämä kyllä repeää ennenpitkää, siitä olen varma.- outo lintu
jos olis totta, poliisi ja isännöitsijä hoitaisi asian. Paljoa apua et nettikirjoituksella saa.
- Anskuliini
Päätyhuoneiston kaikki ikkunat auki, myös parvekkeen ovi, onneksi talo on hiljainen, kadulla ei ajeta autoilla ja sisäpihalla on hiljainen puisto.
- talonvaltiatar
Meillä on upouusi omakotitalo, jossa on niin hyvä ilmanvaihtojärjestelmä, ettei ikkunoitakaan tarvitse auki pitää. Kunnon pimennyskaihdin makuuhuoneessa, sälekaihtimet ikkunoissa ja ulkona markiisit.
- *jemina
Vielä on siedettävää. Viime yönäkin nukuin ihan hyvin. Asuntooni paistaa ilta-aurinko, aurinko on vielä niin korkealla, että parveke suojaa olohuoneen puolelle, ei osu suoraan ikkunaan. Makuhuoneessa pidän sälekaihtimet kiinni iltapäivisin. Ikkunat ja parvekkeen ovi ovat auki vuorokaudet ympäri.
Kuumimpina päivinä olen käynyt suihkussa useita kertoja päivässä ja kietonut märän pyyhkeen pään ympäri joksikin aikaa, helpottaa oloa. Onneksi ei ole mitään pakollisia tehtäviä, voi levätä jos siltä tuntuu.
Tämä on hyvin rauhallinen talo, jopa yöllä, naapurissa sijaitsevan vuokratalon asukkaatkin ovat olleet harvinaisen rauhallisia. Lienee muistossa vielä kuunvaihteen häädöt tai sitten on helle vienyt puhdin kaljasiepoiltakin.- MUMMELI1
Olkoon vaan hellettä ,kyllä joutilas eläkeläinen pärjää kun pääsee varjoon ja uimaan ja suihkuun päivälläkin. Työpäikoillakin tuntuu olevan nykyään ilman vaihto järjestetty ja missä ei ole ,tuulettimilla saadaan vähän helpotusta.
Läpiveto huoneistossa ja rulla verhot alhaalla on auttanut tähän asti.
Harakanpoikaset peltikatolla herättää kyllä aamuyöstä ja täytyy laittaa ikkuna kiinni.
Nautitaan kesästä nyt kun on se aika. - toinen mummeli
MUMMELI1 kirjoitti:
Olkoon vaan hellettä ,kyllä joutilas eläkeläinen pärjää kun pääsee varjoon ja uimaan ja suihkuun päivälläkin. Työpäikoillakin tuntuu olevan nykyään ilman vaihto järjestetty ja missä ei ole ,tuulettimilla saadaan vähän helpotusta.
Läpiveto huoneistossa ja rulla verhot alhaalla on auttanut tähän asti.
Harakanpoikaset peltikatolla herättää kyllä aamuyöstä ja täytyy laittaa ikkuna kiinni.
Nautitaan kesästä nyt kun on se aika.Varohan mummeli, haikaran pesiminen katollesi tietää vauvoja - mitenkähän nuorekas oletkaan!
- Markeliina
toinen mummeli kirjoitti:
Varohan mummeli, haikaran pesiminen katollesi tietää vauvoja - mitenkähän nuorekas oletkaan!
haikaraksi muuttui? Hupijuttu, mutta lintu kun lintu.
Nukkumisesta puheen ollen, olen nukkunut vallan loistavasti helteestä huolimatta. Herään kyllä aamupuoleen, mutta nukahdan kohta. Ilmeisesti ei ole täydenkuun aika. Silloin minä valvoskelen.
Lämmin on ollut vallan ihanaa. Ei luita kolota.
Ja niinhän sitä sanotaan, että lämmin ei luita riko.
Nyt kuitenkin taitavat helteet hieman hellittää, joten ilma muuttuu siedettävämmäksi heillekin, jotka helteestä kärsivät.
Mitähän se harakan pesiminen tietää?
- vaimon kaa
puolenyön uinnille
sit on kiva nukkua
ja lits läts :)- hän ja minä
Me käymme uimassa ennen ja jälkeen ja uidessakin.
- Amica50
Olen hankkinut tuulettimet jokaiseen huoneeseen - olohuoneeseen oikein ison. Ilman niitä varmaan makaisin jo lattialla henkeä haukkoen.... (Kärsin helteestä muuten varmaan enemmän kuin ihmiset yleensä.) Nyt saan jopa untakin kun tuuletin mukavasti pörrää pehmeän viileitä tuulahduksia päälleni. Pelkkä lakana on hyvä peittona tällöin - muuten voi jopa herätä siihen, että on hiukan kylmä.
Keittiössäkin on helppo puuhata hellan äärellä ja silittäminenkin onnistuu, kun tuuletin puhaltaa mukavasti! En kadu näitä pikkuinvestointeja - ainoa pulma on niiden säilyttäminen talven yli; ne vievät tilaa!!- tytön tyllerö
Tuuletin minullakin surisee makuuhuoneessa. Yritin nukkua lasitetulla parvekkeella, ei tullut mitään, viileää oli mutta muullakin parvekkeella harjoitettiin viileä nukkumista.
Aamuyöllä alkoi sellaine kuorsauksen krohina, luulin ukkosen jyrisevän tai seinien kaatuvan. Välillä pitkä hengityskatko ja taas samaa meteliä. Niinpä kääräisin peitot kainaloon ja kuuntelemaan tuulettimen surinaa. - ii-li
En voi elää tuulettimen kanssa, vaikka olisi miten kuuma. Ainoa tapa on se, että suuntaan sen poispäin itsestäni.
Nuorena olin arka vedolle, en ole enää, mutta tuuletin ei sovi minun pirtaani. Se on vähän samanlaista kuin veto ennen: kurkku tulee kipeäksi, nenä alkaa vuotaa, ja silmiin tekee pahaa. - Autossani on automaattinen ilmastointi, mutta kyllä käännän kaikki suuttimet pois itsestäni.
Nykyaikaissa toimistorakennuksissa on ilmastointi. Lämpötila on sama kesät talvet ilman vetoa. Onko sellaista ilmastointia saatavissa kerrostalohuoneistoon? Voin hyvin kuvitella, että saa jonkin kalliin meluhirviön asuntoonsa, mutta tietääkö joku sellaiselle vaihtoehtoa? - Amica50
ii-li kirjoitti:
En voi elää tuulettimen kanssa, vaikka olisi miten kuuma. Ainoa tapa on se, että suuntaan sen poispäin itsestäni.
Nuorena olin arka vedolle, en ole enää, mutta tuuletin ei sovi minun pirtaani. Se on vähän samanlaista kuin veto ennen: kurkku tulee kipeäksi, nenä alkaa vuotaa, ja silmiin tekee pahaa. - Autossani on automaattinen ilmastointi, mutta kyllä käännän kaikki suuttimet pois itsestäni.
Nykyaikaissa toimistorakennuksissa on ilmastointi. Lämpötila on sama kesät talvet ilman vetoa. Onko sellaista ilmastointia saatavissa kerrostalohuoneistoon? Voin hyvin kuvitella, että saa jonkin kalliin meluhirviön asuntoonsa, mutta tietääkö joku sellaiselle vaihtoehtoa?Ennenkuin olin hankkinut nuo tuulettimet, niin tein näin: Minulla on kolme pientä tyynyä, joiden sisällä on kauraa (tyynyjä saa ostaa Sokokselta ja terveyskaupoista). Laitoin ne pakasteeseen ja illalla otin ne ulos pakkasesta ja laitoin kaksi (yksi kummallekin jalalle!) sängyn jalkopäähän ja yhden niskan taakse, tyynyn päälle. Se viilensi ihanasti ja uni tuli! :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1413162
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau582542Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.292009- 1301657
- 751474
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?781434Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641418- 891115
- 901069
- 831048