Tuolla edellä väitettiin, että sähkölaitteet (kaiku) palaa, jos moottorin ja akun välissä ei ole lataussäädintä. Pitäneekö paikkaansa?
Ylilatauksesta
7
753
Vastaukset
- matias...
se palaa. Moottori antaa vaihtojännitettä joka sinällään riittää valolle. Kaiku taas toimii tasavirralla. Merkin edustaja varmaan tietää onko latausvirtapiirissä mahd. tasasuuntaus jo tehty.
Omiin veneisiini olen lisännyt lisäksi parin amppeerin jänniteregulaattorin sen jälkeen kun yhden kaverini veneeseen, johon asensin Humminbirdin, (Evinrude 40) tuli ongelmia kaiun kanssa.
Kaiku meni jumiin ja alkoi tottelemaan vasta kun se oli sammutettu ja käynnistetty uudelleen. Regu auttoi tähän tautiin. - hytris
Vaan että pienikapasiteettinen akku menee pian huonoksi koska perämoottorit ylilataavat, kun niissä ei ole jännitteensäätäjää. Posahtanut akku taas laskee ylijännitteen kaiulle ja se "palaa".
Tuosta Humminbirdisdtä en mene takuuseen, mutta
nykyiset plotterit ja kaiut voi liittää lähes
mihin jännitteeseen ( dc ) hyvänsä.
Esim. Navmannit toimivat manuaalin mukaan 10,5-
30,5 voltin tasavirralla.
Tuskin se Sinun laturisi antaa paljoakaan yli 15 V
vaikkei säädintä olisi ollenkaan.
.- akku
niin se vaan on,, tuskin kaiku tai plotteri ottaa nokkiinsa, mutta akku on kyllä ylilatauksen ansiosta lyhyt ikäisempi, joku itseäni viisaampi neuvoi joskus minua pitämään kulutusta yllä koko ajan kun moottori käy, esim kaiku, plotteri jne.. en sitten tiedä olenko sen jälkeisessä elämässäni saanut parempia akkuja kuin ennen, mutta pitäessäni kulutusta koko ajan päällä on akkujen ikä kasvanut ..
- laturi2
20 hv -luokan sähkökäynnisteisissä moottoreissa ei ole latauksensäädintä. Tasasuuntaaja tietenkin on. Laturi on mitoitettu niin pienitehoiseksi, että 60-75 Ah:n akku, jota käsikirja suosittelee käytettävän, kestää kohtuullisesti eli 3-5 vuotta.
Laturi ei esim. tyhjäkäynnillä juurikaan lataa ja täyskierroksilla saadaan 3-4 A. Kun lisäksi tavallisesti täyskierroksilla ajetaan lyhyehköjä aikoja (kyseessähän ei ole matkavene) niin akku ei hirveän kovilla ole, jota kestokin osoittaa. Autossakin 5 vuotta on melko tyypillinen akun elinikä vaikka säädin onkin generaattorissa.
Sitten kun akku alkaa hiipumaan, nousee jännite isoilla kierroksilla jonnekin 16 Voltin luokkaan joka ei kunnon kaiulle ole ongelma. - khasdihasdfjiv
Tuonnoin alkuperäinen kysymys oli, kannattaako veneeseen laittaa akku joka juuri riittää toimintoihin ja vastaus on edelleen "60-75 Ah:n akku, jota käsikirja suosittelee käytettävän, kestää kohtuullisesti eli 3-5 vuotta"
Sinänsä hyvässä keskustelussa on meiltä jäänyt
yksi aivan oleellinen asia huomioimatta. Enempi
veneen akun ikään vaikuttaa sen talvisäilytys.
Menemättä sen enempää akun nesteen ja kennojen
kemialliseen toimintaan, on huomioitava sen talvi-
säilytys. Viileä paikka, jossa se ei pääse jääty-
mään ja lataus pari kertaa talvessa sekä tarvitta-
essa nesteen lisäys.
Lyijyakku on nimittäin sellainen kapistus, kun se
on hapotettu, sen pitää olla ladattuna koko elin-
ikänsä. Sitten se joskus tuhoutuu kennojen oiko-
sulkuun, viiden jopa kahdeksan vuoden kuluttua,
kun sitä on asiallisesti huollettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1532607
- 1971880
- 701657
- 921628
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91341- 721008
- 80998
- 95989
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes190914- 67901