Mihin hintaan suunnilleen saisi vuokra-asunnon 1-2 h Tallinnasta (vuokra/kk)? Kelpaisi vaatimatonkin, tärkeämpää turvallisuus kuin ulkonäkö.
Muutto Tallinnaan...
23
3809
Vastaukset
- balabalabaa
- NoJust
vuonna 2003 oli keskustakaksiosta n. 190 euroa kuussa. Mutta vesi, sähkö, kaasu ja lämmitys maksettiin erikseen.
- Alkuperäinen_
Olen lähettänyt postia monelle välittäjälle (www.kv.ee) ja kysellyt eri huoneistoja ja vuokrasopimusten sisältöä yleensä, ja vain yksi on vaivautunut vastaamaan! Sen huoneiston kohdalla oli hinta 500 EEK ja ihmettelin voiko se olla niin halpa, ja hän vastasi että kyse on vuorokausihinnasta. Mutta eivät kai kaikki hinnat tuolla em. sivustolla ole vuorokausihintoja? Mistä tietää onko kyseessä kk-vuokra vai päivävuokra vai jokin muu aika?
Onko tavallista, että välittäjät eivät vaivaudu vastaamaan? En osaa vielä tarpeeksi hyvin eestin kieltä, joten olen kirjoittanut viestini suomeksi ja englanniksi? Onko tämä yleinen palveluasenne Tallinnassa vai eikö sinne haluta suomalaisia vuokralaisia vai mistä johtuu ettei palvella? Olen ajatellut että myöhemmin, jos viihdyn Tallinnassa ja pystyn tekemään työtäni siellä, ostaisin sieltä asunnon, mutta jos asenne on tuollainen niin taitaa jäädä tekemättä!
(Sorry, NoJust, tämä purkaus ei tietenkään olisi kuulunut vastaukseksi sinun viestiisi, mutta kun ottaa päähän ettei saa palvelualalta palvelua.) - NoJust
Alkuperäinen_ kirjoitti:
Olen lähettänyt postia monelle välittäjälle (www.kv.ee) ja kysellyt eri huoneistoja ja vuokrasopimusten sisältöä yleensä, ja vain yksi on vaivautunut vastaamaan! Sen huoneiston kohdalla oli hinta 500 EEK ja ihmettelin voiko se olla niin halpa, ja hän vastasi että kyse on vuorokausihinnasta. Mutta eivät kai kaikki hinnat tuolla em. sivustolla ole vuorokausihintoja? Mistä tietää onko kyseessä kk-vuokra vai päivävuokra vai jokin muu aika?
Onko tavallista, että välittäjät eivät vaivaudu vastaamaan? En osaa vielä tarpeeksi hyvin eestin kieltä, joten olen kirjoittanut viestini suomeksi ja englanniksi? Onko tämä yleinen palveluasenne Tallinnassa vai eikö sinne haluta suomalaisia vuokralaisia vai mistä johtuu ettei palvella? Olen ajatellut että myöhemmin, jos viihdyn Tallinnassa ja pystyn tekemään työtäni siellä, ostaisin sieltä asunnon, mutta jos asenne on tuollainen niin taitaa jäädä tekemättä!
(Sorry, NoJust, tämä purkaus ei tietenkään olisi kuulunut vastaukseksi sinun viestiisi, mutta kun ottaa päähän ettei saa palvelualalta palvelua.)niin takuulla yllätyt! Sillä palveluasennetta siellä ei tunneta edes käsitteenä.
Minä sain asunnon ystävän kautta ja omistaja oli suomalainen. Kannattaa kysellä, laittaa viestiä suomalaisiin foorumeihin jne.
Mutta siihen asenteeseen sun on totuttava. Mulla meni kuukausi siten, että itkin kotiin päästyäsi mm. sitä, että kioskin täti oli tiuskinut minulle, mutta jossain vaiheessa huomasin itse muuttuneeni samanlaiseksi ilmeettömäksi tallinnalaiseksi.
Pari sataa euroa on mielestäni kohtuullinen kk-vuokra yksiöstä/kaksiosta, jos kaiken muun joutuu maksamaan erikseen. Älä anna huijata itseäsi. - alkuperäinen_
NoJust kirjoitti:
niin takuulla yllätyt! Sillä palveluasennetta siellä ei tunneta edes käsitteenä.
Minä sain asunnon ystävän kautta ja omistaja oli suomalainen. Kannattaa kysellä, laittaa viestiä suomalaisiin foorumeihin jne.
Mutta siihen asenteeseen sun on totuttava. Mulla meni kuukausi siten, että itkin kotiin päästyäsi mm. sitä, että kioskin täti oli tiuskinut minulle, mutta jossain vaiheessa huomasin itse muuttuneeni samanlaiseksi ilmeettömäksi tallinnalaiseksi.
Pari sataa euroa on mielestäni kohtuullinen kk-vuokra yksiöstä/kaksiosta, jos kaiken muun joutuu maksamaan erikseen. Älä anna huijata itseäsi.....
- ihan
NoJust kirjoitti:
niin takuulla yllätyt! Sillä palveluasennetta siellä ei tunneta edes käsitteenä.
Pari sataa euroa on mielestäni kohtuullinen kk-vuokra yksiöstä/kaksiosta, jos kaiken muun joutuu maksamaan erikseen. Älä anna huijata itseäsi.perinteinen poro ja en ymmärrä mitä sinun kaltainen ihminen tekee Eestissä? Parempi jos olet Suomessa niin täällä saat parempaa palvelua mutta et sitten mitään muuta mitä muualla maailmassa olisi tarjolla.
- NoJust
ihan kirjoitti:
perinteinen poro ja en ymmärrä mitä sinun kaltainen ihminen tekee Eestissä? Parempi jos olet Suomessa niin täällä saat parempaa palvelua mutta et sitten mitään muuta mitä muualla maailmassa olisi tarjolla.
No, opiskelin siellä yliopistossa että siinä sinulle vastaus.
Olen asunut neljässä eri maassa ja kolmella eri mantereella enkä tiedä toista paikkaa, jossa palvelualttius olisi yhtä heikkoa kuin Tallinnassa. Muualla Virossa asia on ihan eri. Enkä missään nimessä sanonut, että se on huono asia, maassa maan tavalla.
Ja se on muuten suomen kielellä Viro, ei Eesti. - NoJust
ihan kirjoitti:
perinteinen poro ja en ymmärrä mitä sinun kaltainen ihminen tekee Eestissä? Parempi jos olet Suomessa niin täällä saat parempaa palvelua mutta et sitten mitään muuta mitä muualla maailmassa olisi tarjolla.
Jos "maailman" tarjonta on sama kuin Tallinnan, niin sitten pysynkin ihan mielelläni täällä Suomessa. :) Mutta onneksi minulla on mahdollisuus käydä ja oleilla kaikissa paikoissa, joista pidän. Mm. Tallinnassa, Helsingissä, New Yorkissa ja vaikka Buenos Airesissa.
Onhan sinullakin mahdollisuus mennä takaisin Tallinnaan (oletan että olet sieltä, sillä sen verran henkilökohtaisesti - ja tahallaan väärin - asiani käsisit), jos kerran Suomessa "ei ole mitään muuta mitä muualla maailmassa olisi tarjolla". - on kuule
NoJust kirjoitti:
No, opiskelin siellä yliopistossa että siinä sinulle vastaus.
Olen asunut neljässä eri maassa ja kolmella eri mantereella enkä tiedä toista paikkaa, jossa palvelualttius olisi yhtä heikkoa kuin Tallinnassa. Muualla Virossa asia on ihan eri. Enkä missään nimessä sanonut, että se on huono asia, maassa maan tavalla.
Ja se on muuten suomen kielellä Viro, ei Eesti.Eesti eikä Viro.On sinunkin yliopistotunnit mennyt jossain muualla kuin koulussa.
- NoJust
on kuule kirjoitti:
Eesti eikä Viro.On sinunkin yliopistotunnit mennyt jossain muualla kuin koulussa.
viroksi. Suomeksi Viro ja viroksi Eesti. Tietääkseni keskustelemme (yritämme ainakin) suomen kielellä.
Niin... kuinka paljon sinulla on suomen kielen opintoja yliopistolta? Onko sinun suomesi parempaa kuin minun, vai millä pelimerkeillä väität sitä, mitä väität? - Poro Tallinnasta
NoJust kirjoitti:
Pari sataa euroa on mielestäni kohtuullinen kk-vuokra yksiöstä/kaksiosta, jos kaiken muun joutuu maksamaan erikseen. Älä anna huijata itseäsi.kohtuullisesta kaksiosta saa pulittaa tuollaiset 4500-6000 eek, eli pyöreästi EUR 300-400/kk kommunaalit, eli vesi, sähkö, jne. Kannattaa valitauseampi kohde, jolloin voi aina lähteä kävelemään, jos ryhdytään vaatimaan koko yhtiövastikkeen maksua. Tarkoitushan ei ole maksaa vuokranantajalle joka tapauksessa kuuluvia kuluja, vaan ainoastaan asunnon käytöstä syntyvät kulut (ns. "mitattavat" kulut).
- alkuperäinen_
Poro Tallinnasta kirjoitti:
kohtuullisesta kaksiosta saa pulittaa tuollaiset 4500-6000 eek, eli pyöreästi EUR 300-400/kk kommunaalit, eli vesi, sähkö, jne. Kannattaa valitauseampi kohde, jolloin voi aina lähteä kävelemään, jos ryhdytään vaatimaan koko yhtiövastikkeen maksua. Tarkoitushan ei ole maksaa vuokranantajalle joka tapauksessa kuuluvia kuluja, vaan ainoastaan asunnon käytöstä syntyvät kulut (ns. "mitattavat" kulut).
NoJust tai Poro, kertoisitteko vielä jotain Tallinnan eri alueista. Vaikkapa että mistä päin Tallinnaa *ei* ainakaan kannata ottaa asuntoa (mitkä seudut ovat turvattomia, pahamaineisia)?
Kiitos tähän astisesta avustanne! - NoJust
alkuperäinen_ kirjoitti:
NoJust tai Poro, kertoisitteko vielä jotain Tallinnan eri alueista. Vaikkapa että mistä päin Tallinnaa *ei* ainakaan kannata ottaa asuntoa (mitkä seudut ovat turvattomia, pahamaineisia)?
Kiitos tähän astisesta avustanne!Lasnamägi. Ja sielläkin on keskustanpuoleisella reunalla ihan ookoo. Tunnen kyllä erään suomalaisen, joka viihtyi (tai vissiin viihtyy edelleenkin) ihan Lasnamäen ytimessä, mutta itse en sinne haluaisi sen peruusteella, että virolainen ystäväni ei tykännyt ja muuten tuli aina minun luokseni yöksi jos oli bilettämässä tms koska ei uskaltanut/halunnut liikkua kotipihassaan siihen aikaan yöstä.
Minun asuntoni oli Veerennin ja Liivalaian kulmassa (sekin on vielä Kesklinnan kaupunginosaa) ja pidin sekä seudusta että sijainnista todella paljon. Jos nyt etsisin asuntoa niin etsisin sieltä, Koplista, Kalasadamasta tai Kristiinestä. Koplilla on huono maine, mutta siellä on edullisemmat hinnat ja nykyisin ihan ookoo mesta.
Tämä nyt on vain minun yhden yksittäisen ihmisen mielipide, ihan siltä varalta, että joku suuttuu tästäkin... - Poro Tallinnasta
alkuperäinen_ kirjoitti:
Kiitos tähän astisesta avustanne!Tuo eri alueiden vertailu ja ennenkaikkea "rankkaus" onkin vähän vaikeampi ja monimutkaisempi juttu. Itse olen asunut Tallinnassa hieman reilut 9 vuotta seuraavilla alueilla: vanhakaupunki, keskikaupunki (Pronksi/Gonsiori), hieman keskikaupungin ulkopuolella (Magdaleena), Põhja-Tallinn (Sitsi/Tööstuse/Kopli). Yli puolet ajasta on mennyt Põhja-Tallinnassa, josta ainakaan minulla ei ole pahaa sanottavaa. Sen verran täytyy todeta, että ihan Koplin perukoille en välttämättä lähtisi. Sama juttu Lasnamäen ja Mustamäen kanssa, siellä tosin syynä on enemmänkin pitkät etäisyydet, kuin varsinainen pelko turvallisuudesta. Samoin Nõmme voisi olla varsin mielenkiintoinen alue, mutta kun se on (autottomalle) niin pirun kaukana.:)
- taas alkuperäinen
Poro Tallinnasta kirjoitti:
Tuo eri alueiden vertailu ja ennenkaikkea "rankkaus" onkin vähän vaikeampi ja monimutkaisempi juttu. Itse olen asunut Tallinnassa hieman reilut 9 vuotta seuraavilla alueilla: vanhakaupunki, keskikaupunki (Pronksi/Gonsiori), hieman keskikaupungin ulkopuolella (Magdaleena), Põhja-Tallinn (Sitsi/Tööstuse/Kopli). Yli puolet ajasta on mennyt Põhja-Tallinnassa, josta ainakaan minulla ei ole pahaa sanottavaa. Sen verran täytyy todeta, että ihan Koplin perukoille en välttämättä lähtisi. Sama juttu Lasnamäen ja Mustamäen kanssa, siellä tosin syynä on enemmänkin pitkät etäisyydet, kuin varsinainen pelko turvallisuudesta. Samoin Nõmme voisi olla varsin mielenkiintoinen alue, mutta kun se on (autottomalle) niin pirun kaukana.:)
...kehtaanko vaivata vielä joillakin kysymyksillä? Kun en saa välittäjiltä vastauksia niin en tiedä mistä muualtakaan kysyisin, sorry:
Mitä kannattaa ottaa huomioon vuokrasopimusta tehdessä? Miten paljon nuo kaasu-, lämmitys- ym kulut suunnilleen ovat kuukaudessa? Onko vuokralaisella minkäänlaista turvaa Virossa vai miten ovat irtisanomisajat ym? Vaaditaanko ennakkoa tai takuuta (jos vuokraan välittäjän kautta kuten www.kv.ee)? Mitä luokkaa välityspalkkiot? Saako takuumaksun varmasti takaisin?
Ja lopuksi: jos teillä on suhteita, joiden kautta voisi saada vuokralle hyvältä paikalta edullisesti 1-2 h k/kk niin otan vinkkejä vastaan. Anonyymia osoitetta minulla ei ole tähän hätään mutta luon sellaisen ja laitan tänne jos on tarpeen.
Aitäh! - Poro Tallinnasta
taas alkuperäinen kirjoitti:
...kehtaanko vaivata vielä joillakin kysymyksillä? Kun en saa välittäjiltä vastauksia niin en tiedä mistä muualtakaan kysyisin, sorry:
Mitä kannattaa ottaa huomioon vuokrasopimusta tehdessä? Miten paljon nuo kaasu-, lämmitys- ym kulut suunnilleen ovat kuukaudessa? Onko vuokralaisella minkäänlaista turvaa Virossa vai miten ovat irtisanomisajat ym? Vaaditaanko ennakkoa tai takuuta (jos vuokraan välittäjän kautta kuten www.kv.ee)? Mitä luokkaa välityspalkkiot? Saako takuumaksun varmasti takaisin?
Ja lopuksi: jos teillä on suhteita, joiden kautta voisi saada vuokralle hyvältä paikalta edullisesti 1-2 h k/kk niin otan vinkkejä vastaan. Anonyymia osoitetta minulla ei ole tähän hätään mutta luon sellaisen ja laitan tänne jos on tarpeen.
Aitäh!Välittäjät käyttävät yleensä standardisopimuksia, joihin sitten lisätään tarpeen mukaan erikseen sovittuja asioita. Sopimukset on laadittu Võlaõigusseadusen (velkaoikeuslaki) pykälien mukaan.
Irtisanomissuoja on määritelty ko. Võlaõigusseadusessa, ja on varsin hyvä, mikäli vuokralainen hoitaa asiat omalta puoleltaan asianmukaisesti ja ajallaan. Jos kyseessä on ns. toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus, irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on 3 kk, ja lisäksi laissa on määritelty selkeästi irtisanomisen muotoseikat: irtisanominen on tehtävä kirjallisesti, siitä on käytävä ilmi irtisanomisen syy ja aika, ja lisäksi se, miten vuokralainen voi vastustaa irtisanomista (eli mihin ja minkä ajan kuluessa voi valittaa).
Välittäjän palkkio on yleensä 1 kk:n vuokra. Sen lisäksi vuokranantaja voi vaatia max. 3 kk:n vuokran suuruisen takuumaksun. Jos takuumaksu on enemmän kuin 1 kk:n vuokra, sen voi maksaa useammassa, yleensä 1 kk.n vuokran suuruisessa erässä. Jos takuumaksu peritään, lain mukaan vuokranantajan on talletettava se pankkiin vähintään voimassaolevalla keskikorolla, joka lasketaan vuokralaisen hyväksi (eli suurentaa takuumaksua). Takuumaksu on palautettava vuokrasuhteen päätyttyä vuokralaiselle korkoineen. - minulle..
NoJust kirjoitti:
viroksi. Suomeksi Viro ja viroksi Eesti. Tietääkseni keskustelemme (yritämme ainakin) suomen kielellä.
Niin... kuinka paljon sinulla on suomen kielen opintoja yliopistolta? Onko sinun suomesi parempaa kuin minun, vai millä pelimerkeillä väität sitä, mitä väität?esimerkki missä sanotaan että suomeksi on Viro eikä missään tapauksessa Eesti?
Semmoista maata kuin Viro ei ole olemassa.Se on lähes sama kuin eestiläinen sanoo "savo" eikä suomi. - tungen tähän väliin
minulle.. kirjoitti:
esimerkki missä sanotaan että suomeksi on Viro eikä missään tapauksessa Eesti?
Semmoista maata kuin Viro ei ole olemassa.Se on lähes sama kuin eestiläinen sanoo "savo" eikä suomi.Ei sitten ole tullut mieleen, että se nyt vain on SUOMEN kieltä..? Ja Suomikin on tullut yhden alueen nimestä.
Mielestäsi ei varmaan ole olemassa Saksaa tai Ruotsiakaan? Entäs sitten Venäjä?
Viro vain nyt on parempaa suomea, mutta sano minun puolestani Eesti. Ihan sama, mutta itse en tietämättömyyttäni/sivistymättömyyttäni ehdoin tahdoin lähtisi mainostamaan. - nõukogude eesti
minulle.. kirjoitti:
esimerkki missä sanotaan että suomeksi on Viro eikä missään tapauksessa Eesti?
Semmoista maata kuin Viro ei ole olemassa.Se on lähes sama kuin eestiläinen sanoo "savo" eikä suomi.tietääkseni suomalaiset kommunistit yritti juurruttaa suomeen termin eesti tai neuvostoeesti. viro sana oli heille melkein kuin kirosana. muistuttihan se itsenäisestä virosta, joka neuvostoliiton puolelta oli miehitetty.
viroa on suomessa aina sanottu viroksi. eesti nimitys levisi vain sotien jälkeen edellä mainitun syyn vuoksi. viro nimitys on tullut melkein samalla tavoin kuin suomenkin nimi suomi eli koko suomen aluetta alettiin lopulta nimittää yhden alueen eli varsinaissuomen mukaan. virohan tulee sanasta viru tai oikeastaan virumaa (nykyisin itä-virumaa ja länsi-virumaa eli ida-virumaa ja lääne-virumaa).
- omanik
Ega Soomeski korteri yyrimine meelakkumine pole.
Kui pikaks ajaks soovid yyrida? - Tallinnassa asuva
Ajattelin nyt minäkin sanoa sanottavani...=)
Itse olen asunut Tallinnassa nyt n.2 kk ja ensiksikin olen tykännyt erittäin paljon. Asun sataman vieressä WTC talossa ja tämä on tämmönen pieni entinen toimisto huoneisto...hintaa on 300€ /kk plus vesi ja sähkö, n. 20€/kk. Kallis kämppä kokoisekseen mutta päädyin tähän koska, sijainti on aivan mainio, asunto on uusi joten kaikki pitäisi olla kunnossa ja täällä ei ole torakoita=)
Asuin ensimmäisen viikon kollegani luona ja hänen kämppä kuhusi torakoita ja muita olentoja joten päätin panostaa rahallisesti hieman enemmän...
Alueista sanoisin että lasnamäki, mustamäki, ja ehkä uusi-satama (kuulin vain paljon pahaa siitä) on niitä mihin en muuttaisi. Itse tykkään olla keskustassa, on turvallista kävellä kotiin yöllä kun on isot tiet vieressä ja ne ei ole ikinä tyhjiä... (ainakaan vielä)
En tiedä mistä olet asuntoja etsinyt mutta kv.ee (taisit mainita sen) ja sitten viron keltainen pärssi eli http://www.kuldnebors.ee/index.mec kannattaa katsoa sieltä.
Niin ja virossahan on useimmiten vuokra-asunnot valmiiksi kalustettu... oletko muuttamassa tänne pidemmäksi aikaa? Noh, jos tulee jotain kysyttävää niin toivottavasti voin auttaa.
Onnea asunnon metsästykseen...=)- ebs_
Mahdollinen vuokranantaja pyytää palkkiokseen 1 kk:n vuokraa sekä takuuvuokrana 1 kk:n vuokraa. Olen menossa neuvottelemaan hänen kanssaan joulun jälkeen, mutta haluaisin tietää etukäteen muiden kokemuksia näistä maksuista.
Miten olette suorittaneet kyseiset maksut? Oletteko saaneet maksuista laskun ja millaisille tileille olette maksuja makselleet? Oletteko maksaneet laskut ennen asuntoon muuttamista vai vasta muuton jälkeen? - maahanmuuttaja
ebs_ kirjoitti:
Mahdollinen vuokranantaja pyytää palkkiokseen 1 kk:n vuokraa sekä takuuvuokrana 1 kk:n vuokraa. Olen menossa neuvottelemaan hänen kanssaan joulun jälkeen, mutta haluaisin tietää etukäteen muiden kokemuksia näistä maksuista.
Miten olette suorittaneet kyseiset maksut? Oletteko saaneet maksuista laskun ja millaisille tileille olette maksuja makselleet? Oletteko maksaneet laskut ennen asuntoon muuttamista vai vasta muuton jälkeen?Katso www.maakure.ee
Suomalainen luotettava välittäjä Tallinnassa, joka varmasti osaa auttaa sinua. Sopimukset tarvittaessa suomeksi jne. Itse olen vuokrannut 2 asuntoa hänen kauttaan ja ostanutkin yhden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779