Mulle bulimia on aika vieras asia, en tiiä siitä kauheesti.. Mut nyt taidan olla pikku hiljaa sairastumassa: en koe sairautta vielä pahaksi/elämää rajoittavaksi. Saatan olla viikon pari oksentamatta, mutta esimerkiksi tämän viikon aikana oon oksentanut 4 kertaa. :( Mitä kaikkia fyysisiä haittoja bulimiasta on? Hampaiden vaurioituminen ainakin, mut oon kuullut myös äänihuulten vaurioitumisesta.. pelottaa. Tää mun oksentelu alkoi kesän alussa. Sitä ennen laihdutin terveellisesti (terveellinen ruokavalio ja liikunta) 3kk n.12kg. Tuona aikana olin oikein energinen ja tyytyväinen itseeni. Jostain syystä homma karkas käsistä, pelkäsin et lihon takas ja aloin oksentamaan väkisin. Joka kerta oksentamisen jälkeen päätän, että lopetan ja aloitan terveellisen elämän uudelleen.. Hirveen vaikeeta, kun asun vanhempieni luona, ja kaapeissa on jätskiä, keksiä, pullaa... Oon pettynyt itseeni. Se itsekuri, joka autto mua laihtumaan ylipainoisesta normaalipainoiseksi, on kadonnut jonnekin.. :\ Ja nyt pelkään et sairaus saa otteen musta, enkä enää voi sille mitään.
Äänihuulten vaurioituminen?
3
3410
Vastaukset
- tervenormipainoinen
Tässä olis hieman bulimian seurauksista faktaa:
Bulimia aiheuttaa fyysisiä muutoksia, joista osa on peruuttamattomia.
Jo kuukausien sisällä seuraa elimistön kuivuminen. Verenpaine laskee, sydämen syke hidastuu ja suolatasapainossa tapahtuu muutoksia. Bulimikon/Anorektikon pulssi voi olla jopa alle 40.
Erityisesti suolatasapainon muutokset ovat vaarallisia, sillä ne voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä, varsinkin buliimikoilla. Pahimmillaan rytmihäiriöt voivat johtaa kuolemaan.
Suolatasapainon muutokset aiheuttavat lisäksi turvotusta, varsinkin jalkoihin ja kasvoihin. Buliimikoilla kasvot turpoavat jo muutenkin, sillä sylkirauhaset ärtyvät oksentelusta. Useimmiten sylkirauhasten turvotus laskee oksentelun loputtua, mutta muutos kasvojen muodossa voi jäädä pysyväksikin.
Buliimikoilla on usein käheä ääni, joka johtuu happaman oksennuksen ruokatorveen ja kurkunpäähän aiheuttamista vaurioista. Ruokatorvi voi tulehtua ja suupielet halkeilevat oksennuksen kuluttavan vaikutuksen vuoksi. Käsien iho halkeilee, koska oksentaminen aiheutetaan työntämällä sormet kurkkuun. Monet tosin oppivat pian oksentamaan ”ilman käsiä”, vain jännittämällä vatsalihaksiaan.
Oksentelu sekoittaa ruuansulatusjärjestelmän, ja mahdollinen ulostuslääkkeiden käyttö pahentaa tilannetta. Pahimmillaan suolistoon voi syntyä lihas- ja hermovaurioita. Joka tapauksessa buliimikot kärsivät jatkuvista vatsavaivoista ja närästyksestä. Oksentelu voi johtaa myös palleatyrän muodostumiseen.
Hiustenlähtö koskee myös buliimikkoja, ja nukkumisvaikeudetkin liittyvät molempiin sairauksiin.
Stressihormonien tuotanto lisääntyy ja aineenvaihdunta sekä pituuskasvu hidastuvat. Anorektikoilla kuukautiset yleensä jäävät pois, ja bulimiaa sairastavista naisistakin vain kymmenellä prosentilla on normaali kuukautiskierto. Vaikutukset voivat ulottua pidemmällekin; lapsetto-muudesta kärsivillä naisilla on tavallista useammin ollut syömishäiriöitä.
Liian alhainen estrogeenitaso aiheuttaa myös luiden haurastumista, ja osteoporoosin riski kasvaa. Myös luuytimen toiminta heikkenee ja vastustuskyky alenee, kun valkosoluja ei synny riittävästi.
Ja lista jatkuu: pistelyä raajoissa, munuaisvaivoja, tahdotonta kouristelua, masennusta, ahdistusta, mielialavaihteluita. Mitä kauemmin syömishäiriö jatkuu, sitä vakavammiksi käyvät sen seuraukset.
Että sellasta. Hieno sairaus, suosittelen!!!! - nnna
Kun luin viestiäsi, olisin melkein voinut itse kirjoittaa noin! "Joka kerta oksentamisen jälkeen päätän, että lopetan ja aloitan terveellisen elämän uudelleen.." Noin minäkin päätin monet kerrat viime syksynä, talvella, keväällä, nyt.. Että saattaa olla vähän itsensä huijausta, en sitten tiedä miten sen lopettaisi lopullisesti. Mullakin noita parin viikon taukoja ollut, pitempiäkin, ja oon luullu jo lopettaneeni kunnes taas. Itse en oikein osaa ajatella sairastavani bulimiaa, mutta kyllä kai tapani vähä bulimisia ovat. Kyselit noista fyysisistä haitoista,niin en tiedä johtuuko nämä oireet bulimiasta vai mistä mutta varoitan nyt kuitenkin. Mulla on tullut kevään ajan kuukautiset aika epäsäännöllisesti, tulee pitkillä aika väleillä ja kestäny välillä vaan päivän tai pari ku muutaman vuoden tulivat niin että lähes aina 6pv. Nyt sitten ei oo menkkoja ollu pariin kuukauteen ollenkaan, odottelen. Yleensä en sairastele usein, mutta nyt kesän aikana olen ollut jo kahdesti kipeenä. Sanotaan että jatkuva oksentelu vähentää vastustuskykyä, et mietin onkohan näin käynyt.. No oksentelu kuitenki jäänyt vähemmälle, kun olin korkeessa kuumeessa melkei viikon jonka aikana oli hirveet vatsakivut. En sitten lääkärille uskaltanut kertoa tästä kuitenkaa. Nyt sitten toisen kerran olin kuumeessa muutaman päivän ja myös nielutulehdus ollut, nielu tosi kipeenä ja turvoksissa ollu pari viikkoo. Mietin tuostakin voisko johtua oksentelusta ku tollee mulla kipeenä välillä oksentelun jälkeen. Että kannattaa vaan lopettaa se ahmiminen ja oksentelu jos pystyt :) Tuohon "Hirveen vaikeeta, kun asun vanhempieni luona, ja kaapeissa on jätskiä, keksiä, pullaa..." en oo itsekään keksinyt ratkaisua, oon koittanu vihjaistakin et on ongelma sen kaa ku syön aina liikaa kerralla.
- orl
ÄÄNIHUULEN SYÖPÄLEIKKAUS- LAULUÄÄNI MENI PYSYVÄSTI
Hei kaikki kohtalotoverit,
Minulla todettiin paikallinen syöpäkasvain toisessa äänihuulessa.
Neljänen poistotoimenpiteen jälkeen lauluääni meni pysyvästi. Puheääni on kuin kuiskausta.
Kuvissa äänirako sulkeutuu vain vajavaisesti.
Onko kellään kokemuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418