Voiko laktoosi-intoleranssi tulla ihan tosta noin vaan? Tässä yksi päivä kun join maitoa alkoi kauheasti turvottaan.. Eilen söin pallon jäätelöä ja nyt on maha löysänä. Kurkussa ja suussa on jotenkin sellainen maitomainen maku koko ajan... :/ Pitääkö sitä sitten hyla-tuotteita alkaa käyttää? :(
laktoosi-intoleranssi
2
598
Vastaukset
- Zoe
Mullakin alkoi ihan yht'äkkiä päälle kolmikymppisenä.
Jätin maitotuotteen ensin kaikki pois.
Nykyään syön juustoja, kahviin laitan tilkan hyla-kermaa, yleensä hyla-tuotteita on hyvin saatavilla.
Maito "raakana" on oikeastaan ainoa jota ei voi juoda, eikä kyllä hyla-maitoakaan, kamalan makuista. Juon aterioilla vettä.
Kyläpaikoissa vaan pitää muistaa kysyä onko joku tehty maitoon, sen jätän väliin.
Tosin, apteekissahan myydään jotain tabletteja?, joiden jälkeen voi maitotuotteita käyttää.
Mä en ole viitsinyt sille linjalle lähteä, helpompi mielestäni jättää väliin mikä ei sovi.
Kokeilemalla mä oon selvittänyt esim. tuon juuston syönnin, vähän kerrallaan, ja sitä mun vatsani tuntuu kestävän.
Laktoosi-intoleranssia on eri asteisia, jotkut eivät siedä mitää, jotkut jotain.
Ja meikäläisille suositellaan kalkki D-tabuja, luuston takia.
Eli varovasti kokeilemaan (ja mielellään kotona) ;-D - LaMaraya
Ajattelin tässä vähän sinulle kertoa, kun ei tuo toinen taida vaivastaan huolimatta olla oikein asiasta perillä...
Eli: Laktoosi-intolerantikot voidaan jakaa kylmästi kahteen ryhmään. Ihmisiin jotka voi käyttää hyla- ja into- tuotteita (eli siis vähälaktoosisia) ja ihmisiin joille ei laktoosi sovi ollenkaan, eli on laktoosittomalla ruokavaliolla.
Itse kuuluun näistä tähän jälkimmäiseen ryhmään.
Laktoosi-intolerantikko täytyy erottaa maitoallergikosta näin heti alkuun. Maitoallergikko ei voi käyttää mitään maitotuotteita, laktoosi-intolerantikoille tuottaa ongelmia vain maidon sisältämä laktoosi, eli maitosokeri.
Eli: Laktoosi-intolerantikko voi syödä kovia juustoja koska ne ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina täysin laktoosittomia. Kaupassa myydään nykyään jo paljon laktoosittomia maitotuotteita: maitoa, kermaa, jugurtteja, viilejä, piimää... ym....
Tarvittaessa tavallisesta ruokakaupasta voi ostaa laktaasikapseleita, jotka hajottavat ruoassa olevan laktoosin ennen kuin se ehtii suolistoon aiheuttaamaan vatsavaivoja. Tällasia ovat mm. Lactrace ja Lactsyme.
Mielestäni oireesi eivät kuitenkaan vaikuta laktoosi-intoleranssilta. Maito voi turvottaa muutenkin, ja jäätelön syönnin tietää vatsassaan yleensä vartin sisällä jäätelön tuhoamisesta, ei vasta seuraavana päivänä...
Mutta jos asia vaivaa varaa aika terveyskeskukseen ja pyydä päästä laktoosi-intoleranssitestiin. Se Otetaan normaalisti verikokeella ja tuloksen saa kahdessa viikossa... eipähän jää painamaan mieltä...
Asiasta olisi vielä paljon tietoa ja käytännön kokemusta mutta en jaksa enää kirjoittaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197