Etsiskelen syksyn ajoihin Pösö 206 dieseliä turbolla tai ilman. Nyt kuitenkin käyttökokemukset ja mielipiteet on tarpeet päätöstä tukemaan....
Hintoja ja kilometrejä kartottaessani huomasin, että turbolla varustettu 2001vuoden 144tkm ajettu yksilö on saman hintainen kuin 2001vuoden 109tkm yksilö ilman turboa.
Kumpi olisi kannattavampi hankinta ajatellen käyttömukavuutta, tulevia huoltoja, jälleenmyyntiarvoa ym. ?
Yksinkertaisesti: Kumpaa suosittelette?
Kiitos myös käyttökokemusten kertomisesta.
206 2.0 HDI vs1.9D - vertailua ?!
13
1374
Vastaukset
- Topias
Tuolla ajokilometrien erotuksella ei ole käytännössä mitään merkitystä: kumpikin ovat varsin vähänajettuja. Sinuna kävisin koeajamassa kummankin, omana itsenäni en edes harkitsisi tuota 1.9 imudieseliä.
Jos se HDi on tekniikaltaan, siisteydeltään ja muilta ominaiskuuksiltaan moitteeton, niin en epäröisi valita sitä. - Kaapo Hokkanen
1,9D:lläkin pärjää liikenteen mukana, Hdi tietenkin on paljon reippaampi kulkija.
Kulutukseltaan ovan samalla viivalla, ei eroa.
Hdi:ssä on omat ongelmansa, tyyppivikana se hihnapyörä, joka pettää sadassa tuhannessa.
1,9D lienee luotettavimpia henkilödieseleitä.
Hintapyynnöissä vaikutaa mutkin asiat kuin 'hyvyys', se kannattaa pitää mielessä, tuo 1,9D siis saataa olla vain ylihinnoiteltu. Tai tuossa Hdi:ssä jotain ongelmaa...
Nimim. 1,9D:stä kokemusta 350 tkm ja Hdi:stä 200 tkm.- 206HDi
Mulla 206 1.9D kulutti 5,6 l/100km ja 206 XS HDi 5,2 l/100km.
1.9 dieselillä ajoin 85tkm ja HDi:llä 120tkm.
Täytyy vielä muistaa, että jos HDi on XS malli niin on hyvä varustelukin. Hihnapyörä HDi:hin vaihdettiin kaksi kertaa, joten on tyyppivika.
Uutenahan HDi oli sikakallis, jos vertaa 1.9D:hen.
Nyt HDi:tä saa halvalla verrattuna 1.9:siin.
Jos noista kahdesta saa valita, niin kyllä ottaisin HDi:n. - Kaapo Hokkanen
206HDi kirjoitti:
Mulla 206 1.9D kulutti 5,6 l/100km ja 206 XS HDi 5,2 l/100km.
1.9 dieselillä ajoin 85tkm ja HDi:llä 120tkm.
Täytyy vielä muistaa, että jos HDi on XS malli niin on hyvä varustelukin. Hihnapyörä HDi:hin vaihdettiin kaksi kertaa, joten on tyyppivika.
Uutenahan HDi oli sikakallis, jos vertaa 1.9D:hen.
Nyt HDi:tä saa halvalla verrattuna 1.9:siin.
Jos noista kahdesta saa valita, niin kyllä ottaisin HDi:n....taisit ajaa reippaasti...?
En minäkään kenenkään jaloissa ollut, ja molemmilla meni saman verran; kesällä keskimäärin 4,8 ja talvella 5,1.
Molemmista on koko kulutushistoria tallessa, nuo lukemat on excelistä keskiarvoja. - 206HDi
Kaapo Hokkanen kirjoitti:
...taisit ajaa reippaasti...?
En minäkään kenenkään jaloissa ollut, ja molemmilla meni saman verran; kesällä keskimäärin 4,8 ja talvella 5,1.
Molemmista on koko kulutushistoria tallessa, nuo lukemat on excelistä keskiarvoja.Ajo molemmilla samanlaista. 95% moottoritieajoa kesät ja talvet.
Mulla on kanssa excelit molemmista, ja nuo on keskimääräiset kulutukset.
- J_J_
Tuohan on ihan veikkailua, mutta yleensä yksinkertaisempi tekniikka maksaa itsensä takaisin pienempinä huolto- ja korjauskustannuksina, siten myös jälleenmyyntiarvona.
En helposti menisi ostamaan käytettyä turbodieseliä, jos ei ole tietoa että miten sitä on käytetty. Aika monessa niissä on/on ollut lastu- jne. virityksiä jotka lyhentävät käyttöikää ja lisäävät voimansiirtoon liittyviä ongelmia. Aika usein niissä paljonajettuna alkaa tulla turbo-ongelmia, kun ei ole maltettu tehdä jäähdytyskäyttöä.
Eli; ääni 1,9D:lle. - SpikeDog
Tosi hienoa, että vastauksia ja suosituksia on tullut. Nytpä siis seuraava kysymys (Vaikka en tiedä, onko Pösö -forum hieman väärä paikka ;):
Tarjolla olisi Seat Ibiza 03 1.9 SDI aj. 95000 - ja hintaa tulisi 8-9tuhatta. Tuollainen "saksalainen" laittoi ainakin itselleni ranskattaren vähäksi aikaa vielä mietintään...Mutta kuinka on, puollustautukaa 206:sen puolesta - tai kannattakaa Sakemannia perustein!?
Kiitos.- pösö
Seatin dieselit ovat äärettömän pihejä se ainakin tiedetään, muusta paha sanoa...
Itse valitsisin 206:n jälleenmyyntiarvon, ulkonäön, yms. syiden painolla.
Se että saksalainen olisi parempi ranskista - en allekirjoita. Omistettu on 2xFord ja 1xAudi nyt menossa 406 ja tulossa 407. Selkeästi halvimmat kilometrit on tullut 406:lla.
Mutta nämähän on ensisijaisesti makuasioita. - myyntimies maailmalta
pösö kirjoitti:
Seatin dieselit ovat äärettömän pihejä se ainakin tiedetään, muusta paha sanoa...
Itse valitsisin 206:n jälleenmyyntiarvon, ulkonäön, yms. syiden painolla.
Se että saksalainen olisi parempi ranskista - en allekirjoita. Omistettu on 2xFord ja 1xAudi nyt menossa 406 ja tulossa 407. Selkeästi halvimmat kilometrit on tullut 406:lla.
Mutta nämähän on ensisijaisesti makuasioita.Nojoo, ehkä ei kuitenkaan kannata harkita tuollaista
ahtamatonta dieseliä, sen kanssa kuski kiihtyy mutta auto ei, ts. pidempien matkojen ajaminen on tuskaa.
Oma valintani olisi varmaankin seat cordoba 1.9 tdi tai ibiza 1.9 tdi. - SpikeDog
myyntimies maailmalta kirjoitti:
Nojoo, ehkä ei kuitenkaan kannata harkita tuollaista
ahtamatonta dieseliä, sen kanssa kuski kiihtyy mutta auto ei, ts. pidempien matkojen ajaminen on tuskaa.
Oma valintani olisi varmaankin seat cordoba 1.9 tdi tai ibiza 1.9 tdi.Niin..TDI Ibiza kuulostaa tottakait erinomaiselta vaihtoehdolta... alle 159tkm ajettujen hinnat vain alkavat olla hieman turhan korkealla, sillä alle 03 -vuoden "Laatikko-Ibin" muodot eivät houkuttele. Omasta mielestäni Cordobaa vaivaa sama ongelma - se nyt vaan on niin ruma. ;)
Siispä vielä toistaikseks menen huomenna koeajamaan 206 Hdi:n. Saa nähdä, muuttaako yöunet mielen. - jarmon33
SpikeDog kirjoitti:
Niin..TDI Ibiza kuulostaa tottakait erinomaiselta vaihtoehdolta... alle 159tkm ajettujen hinnat vain alkavat olla hieman turhan korkealla, sillä alle 03 -vuoden "Laatikko-Ibin" muodot eivät houkuttele. Omasta mielestäni Cordobaa vaivaa sama ongelma - se nyt vaan on niin ruma. ;)
Siispä vielä toistaikseks menen huomenna koeajamaan 206 Hdi:n. Saa nähdä, muuttaako yöunet mielen.Seat on varmaan kelpo peli, mutta yksi pieni mutta ikävä tyyppivika siinä on. Talvella ei ovien lukkoja meinaa saada auki! Työkavereilla on 3 seattia ja saatana ne tappelee niitten ovien kanssa päivittäin ja huutaa vittua, varsinkin pikkupakkasella.
Ja Peugeot on parempi ajaa.
- Pösö 306 1.9d
HDi on selkeästi tehokkaampi/suorituskykyisempi kuin ahtamaton 1.9d, kulutuskin lienee hieman pienempi.
Itselläni oli joskus 206 1.9d, ajelin sillä reilun vuoden ja noin 40tkm:iä, ostin auton uutena vuonna -99. Mitään vikoja ei tuona aikana ollut.
Nyt ajossa käytettynä ostettu 306 1.9d.
Rauhallisella ajotyylillä ahtamattomallakin pärjää, ohituksiin maantiellä ei kannata rynnätä suinpäin. Jos ajaisin vuosittain todella paljon maantieajoa, ottaisin mieluummin turbodieselin.
Ahtamaton ei ole niin herkkä käyttövirheille kuin ahdettu. Turbollisen väärällä käytöllä pilaa helposti turbon/kannen.- SpikeDog
Kiitos kaikille neuvoista ja kommenteista. Nyt on ikkunan alla HDI ja omistajalla hymy korvissa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1756453- 1481774
- 1131558
- 511300
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46982Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢37928Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96897Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5839Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan235797- 41789