sata ja yksi kysymys

odotuksen ihanuutta

Hei

Odotan kaksosia vko 11.
1. Väsymys kamalaa, onko muilla ollut ja milloin se helpottaa??
2. Synnytyksestä haluaisin tietää. Minne asti teidän raskautenne on kestänyt? Synnytys sektiolla vai alateitse. Itse pelkään synnytystä ihan kamalasti, pelkään että lapsille tai itselle tapahtuu jotakin. Sektiosta luin, että siinä on riskejä aika paljon, mm. komplikaatioita??? Minkälaisia kokemuksia.
3. Miten olette kokeneet kaksosten odotuksen, onko se paljon hankalampaa kuin yhden lapsen odotus?
4. Olen innoissani (ja samalla kauhuissani!) kaksosista--mielelläni kokemuksia lukisin!

Kesäterveisin

16

4025

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiru-82

Ensinnäkin paljon onnea tuplien odotukseen! Tuli ihan elävästi taas mieleen oma raskaus. Meillä kaksostytöt ovat nyt 10 kk.
      1.Myös minulla väsymys ja myös pahoinvointi ja päänsärky oli aivan järkyttävää. Pari kertaa olin nesteytyksessä kun ei moneen päivään pysynyt mikään sisällä...ja tuntu että voisin vaan nukkua kaiket päivät. Töissä en alkuraskaudesta pystynyt olemaan ollenkaan. Muistaakseni joskus 13-15 viikoilla alkoi helpottaa ja kun hankalasta alusta oli päästy niin olo oli ihanan energinen. Kasvava mahakaan ei ollut vielä tiellä ja silloin nautin raskaudesta ja kesästä täysillä.
      2. Viikoilla 21 olin 3 viikkoa sairaslomalla kun epäilivät äitipolilla että kohdunsuu on alkanut avautua, silloin kieltämättä pelotti että kuinkahan tässä käy. No, seuraavalla käynnillä tilanne oli kuitenkin ihan ok, joten pääsin vielä töihin. Viikolla 31 jouduin sitten osastolle lepäilemään ja liikkumiskieltoon kun lääkäri taas totesi että kohdunsuu on avautumassa. Olivat kyllä elämäni pisimmät 3viikkoa maata sairaalassa elokuun helteillä. Kun viikkoja oli jo 34 ja tyttöset yhä masussa niin pääsin kotiin odottelemaan tosi toimia. Siinä sitten kerettiin parissa viikossa muuttaa ja tehdä remontti uuteen kotiin:) Lopussa oli kyllä liikkuminen tosi hankalaa kun maha oli niin valatava. Jos jotain pudotin lattialle ei ollu toivoakaan että oisin saanut sen nostettua...
      Niin siis asiaan: tytöt syntyi sitten lopulta viikoilla 36 4. Lapsivedet meni su aamuna, mutta neidit oli maailmassa vasta maanantai iltapäivänä. Itse synnytys ei lopulta kestänyt kauan ja minulla se tapahtui ihan normaalisti alakautta kun molemmat olivat tulossa pää edellä, jos jompikumpi olisi ollut toisipäin niin sitten varmaan sektio olisi ollut edessä. Itse toivoinkin että saisin synnyttää. A painoi 2330g ja oli 46cm pitkä ja B 2400g ja 47 cm. Pääsin synnytyksestä tosi vähillä "vaurioilla" muutama tikki vain nirhautumiin ja pystyin jo istumaan seuraavana päivänä ihan hyvin :) Olenkin miettinyt että varmaan yhden ison lapsen synnyttäminen olsi ollut rankempi kokemus kuin noiden kahden pienen "tirriäisen". Synnytyksessä oli mukana useampi lääkäri, hoitaja ja kätilö ja sen takia olokin oli turvallinen. Tiesi että jos joku menee pieleen niin apua on saatavissa heti ja sektioon pääsee muutamassa minuutissa. Jotakin häiritsee varmaan se väenpaljous mutta meille se toi turvaa.
      3.Kaksosten odotuksessa kamalinta oli varmasti alkuraskauden vaivat ja lopun hankala olo, mutta oli ihanaa nähdä kasvavat vauvat niin usein ultrassa ja muutenkin tarkka seuranta koko raskauden ajan oli tosi hyvä juttu.
      4. muistan itsekkin elävästi tuon ilon ja kauhun sekavan tunteen kun kuulin että saadaan kaksoset. Usein sitä mietti että miten pärjätään ja miten synnytetään jne jne. Mutta meillä ainakin on kaikki mennyt hienosti. Alku vauvojen kanssa oli kyllä aika kaoottista mutta kun rytmi ja rutiinit löytyi on kaikki sujunut hyvin.
      Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin ja väsymys helpottaa niin pääset nauttimaan kasvavasta vatsasta ja neljästä pienestä jalasta siellä potkimassa :)

• Kokemusta löytyy

... että sektiota EI tehdä automaattisesti, vaikka toinen vauva olisikin perätilassa. Perätilasynnytys on mahdollinen, mikäli lantiossa on tilaa ja se asia tarkistetaan röntgenkuvilla.

Paljon onnea odotukseesi!

• marjoli

mun kaksospojat ovat jo 4v5kk vanhoja.

1) Mun rasskaus väsymys ja pahoinvointi loppu viidennellä kuulla. muistan että minulla oli vain pari viikkoa onnellista ja helppoa raslkausaikaa välissä sitten alkoi oireet jotka ovat ykköstä odottavilla loppuvaiheessa. närästys ym. Sairaslomalle jäin kun rv 26 tuli täyteen. ja sitä lääkäri piti takarajana, maha olikin jo iso.

2) kumpainenkin poika syntyi alateitse, ikäero 9 minuuttia. rv 37 2 syntyivät, a oli 2995g ja b 3050g. B oli perätilassa tosi pitkään mutta kuukautta ennen synnytystä hän päättikin itse kääntyä ja hyvä niin. mutta lääkäri kertoi että alakautta voi synnyttää, pääasia että a vauva on pääalaspäin. Alatie synnytys on kyllä lapsille ja äidille helpompi vaihtoehto toipumisen takia. mulla toipumista hidasti suuri verenhukka, mutta hyvin kaikenkaikkiaan meni. pojat olivat isoja ja päästiin kaikki kolme yhdessä osastolle.

kaksosten kanssa on huippua kun on kaveri aina mukana. mutta rankkaa välillä on.

• Meillä on kaksospojat jotka syntyivät 3.7 eli 10pv vanhat :)

1. Väsymystä mulla ei niinkään ollut raskauden aikana, ehkä hiukan enemmän väsytti jossainvaiheessa mutta ei merkittävää muutosta.

2. Raskaus kesti rv 39 2 elikkäs melkein loppuun asti. Töistä jäin pois rv33, kesälomalle 2vko ennen äitiysloman alkua. Muuten en ollut päivääkään pois töistä koko aikana vaikka hoitoalalla olinkin, ainoastaan yö- ja saunotusvuoroista sain vapautuksen loppupuolella.
      Synnytys sujui nopeasti ja onnistuneesti alateitse. Molemmat pojut olivat takaraivotarjonnassa ja syntymien väli oli 5min. Hoitohenkilökuntaa oli myös meillä huone täynnä mutta se toi vaan sitä turvallisuuden tunnetta. Itselle ei tullut mitään pahaa muistoa synnytyksestä, ainoana ehkä kammoan niitä supistuksia!

3.Odotus oli ensimmäinen ja todella helppoa, itse en voinut pahoin missään vaiheessa ja kaikki sujui leppoisasti. Toiset ihmetteli miten otin niin rauhallisesti kaikki ja kun ei mitään oireita ollut :)

Nyt tässä kotosalla harjoitellaan perhe-elämää ja tänään oli ensimmäinen neuvolatäti päivä. Pojat olivat saaneet painot syntymälukemiin joten syövät ainakin reippaasti :) muutenkin ihania ja kilttejä pikkumiehiä.

Paljon voimia ja onnea odotukseen!

• hyvin

Minulla meni kaksosten ododtusaika tosi hyvin, vaikka olin 2-, 4- ja 6-vuotiaiden lapsiemme kanssa kotona (hoitovapaalla).

Ei supistellut, en voinut pahoin. Lääkäri määräsi otettavaki varmuuden vuoksi supistuksia ehkäiseviä pillereitä, mutta niistä se huono olo vasta tuli, joten lopetin niiden ottamisen omatoimisesti.

Synnytys käynnistettiin 10 päivää ennen laskettua aikaa, koska eka lapsi oli syntynyt sektiolla, lääkäri ei halunnut venyttää kohdun arpea enempää.

Tilaani seurattiin viikottain, ja sektion mahdollisuuskin oli koko ajan mielessä, mutta toisaalta lääkärin mielestä olisi hyvä, jos lapset syntyisivät normaalisti (niinkuin sitten syntyivätkin.)

Herra B oli pitkään perätilassa, mutta onneksi kääntyi omia aikojaan ennen synnytystä.

Kaksosten ikäero on 15 minuuttia, ja B-vauva tuli kasvotarjonnassa.

Toivuin tosi nopeasti, eikä mitään jälkihässäkkää tullut.

Rankkaahan alku oli, kun oli viisi alle kouluikäistä jaloissa, mutta toisaalta hyvin antoisaa. Kyllä sen kestää, kun on pakko.

Nauti olostasi, ja yritä levätä aina kun pystyt.
        Onnellista jatkoa toivoen - Viisikon äiti.

• Onnellinen äiti

Mikä sattuma! Sain juuri viikko sitten kaksoset(tyttö ja poika)Molemmat olivat terveitä ja ihania lapsia=D 1.Minulla oli aivan hirveä väsymys!se helpotti aina silloin kun oli käynyt vessassa:D 2.Olen kirjoittanut raskaudestani jo tänne!Synnytin ihan normaalisti.Riskejä on aivan kauheasti,mutta kyllä niistä selvitään! 3.Tottakai!Yhden lapsen synnytys ja odotus on helpompaa kuin useamman!Pidän sinulle peukkuja!
      Muista kirjoittaa vielä tänne!

• ODOTUKSEN IHANUUS

HEI

EN OLE SAANUT VIESTEJÄ ETEENPÄIN MUTTA NYT TAAS PELAA, SIKSI VASTAUKSENI TEILLE KAIKILLE TULEE VASTA NYT.

KIITOS KAIKILLE AIVAN IHANISTA JA ERITTÄIN KANNUSTAVISTA VASTAUKSISTA..OLEN LUKENUT NE USEIN, AINA KUN ON TUNTUNUT ETTEI TÄSTÄ TULE MITÄÄN..OLI KIVA SAADA ONNISTUMISEN KOKEMUKSIA JA NIITÄ VIESTEJÄ..

TÄLLÄ HETKELLÄ RASKAUVIIKKO ON 13 JA RISAT. NYT TUNTUU ETTÄ EIKÖHÄN SE TÄSTÄ SUJU.. NISKAPOIMU PELOTTI KAMALASTI MUTTA SIELLÄ KAIKKI HYVIN. VÄLILLÄ TUNTUU TODELLA IHANALTA JA VÄLILLÄ PELOTTAA KAMALASTI.

OLO ON OLLUT IHAN OK, MUTTA VATSA KYLLÄ KASVAA ERITTÄIN NOPEAA --HUH HUH,,VAIKKA PAINOA EI OLE TULLUT JUURI OLLENKAAN.

MUUTAMA KYSYMYS OLISI VIELÄ
      1. KUINKA PALJON TEILLE TULI PAINOA RASKAUDEN AIKANA? MISSÄ VAIHEESSA PAINO ALKAA TULLA IHAN REIPPAASTI. ITSELLÄNI LÄHTÖPAINO ON JO 80 KG (170 CM)JOTEN SIKSI KAI EI OLE VIELÄ TULLUT PAINOA

2. KANNATTAISIKO OSTAA TULILIIVEJÄ YMS?

3. HEMOGLOBIINI, MITEN TEILLÄ? ITSELLÄNI ARVOT OK, MUTTA NYT ON VIIKON VERRAN OLLUT PÄÄNSÄRKYÄ, JOKA KUULEMA VOI OLLA.

4. MITÄ MUITA HUOMIOITAVIA ASIOITA OLISI...

5. MASENNUS /ALAKULOISUUS? ITSELLÄNI VÄLILLÄ TUNTUU NS. ALAKULOISUUTTA, JA TUNTUU ETTÄ KUN KAIKKI "HEHKUTTAA" MITEN IHANAA TÄMÄ ON, NIIN VÄLTTÄMÄTTÄ EI ITSELLÄ AINA OLE SE TUNNE...MUTTA EN SILTI VOI PUHUA MASENNUKSESTA

KAIKEN KAIKKIAAN OLEN ONNELLINEN. TEILLE IHANIA SYYSPÄIVIÄ, MÄ LÄHDEN PITKÄLTÄ KESÄLOMALTA TAAS TÖIHIN, SAAS NÄHDÄ MITEN SUJUU...

• 1. Mulla tuli painoa n 10kg ja loppupuolella osa siitä oli turvotusta. Raskauden aikana laihduin. Lähtöpaino oli sadan nurkilla että painoa ei oikein saanut edes tulla, mutta kertaakaan neuvolassa ei moitittu mistään! Nyt painan vähemmän kuin muutamaan vuoteen eli kaikki raskaudenaikainen on lähtenyt ja vielä muutama kilo lisääkin :)

2. En ostellut tukiliiviä

3. Hemoglobiini mulla oli tosihyvä johonkin viikkoon 30 asti muistaakseni ja sitten lähti tippumaan ja alkoi rautakuuri. Väsymystä tuli siinävaiheessa mikä hiukan itselle paljasti jo että nyt hb laskee.

4. Ei tule nyt mieleen tähän kohtaan mitään

5. Mulla oli välillä kaameita itkukohtauksia kun sain selville että 1. tulee vauva ja 2. että niitä onkin kaksi. Itse kun aina olen kaikille sanonut että en "halua" lapsia ja sitten tuliki nämä yllätysvaavit :) Mutta kyllä se siitä sentään pikkuhiljaa helpotti ja isukki piristi että kyllä tullaan pärjäämään yms.

Meitin pojuilla on tänään jo 4vko täynnä:) neuvolassa käytiin ja kaikki hyvin, painot nousee ihan reippaasti vaikkakin korvikkeilla sitä nostellaan kun itselläni ei vaan maito tahdo tulla, mutta mitään stressiä en siitä ole ottanut ettei imetys onnistu!

Kirjoitellaan ja kysele vaan lisää niin koitan kertoilla mihin vaan vastata osaan :) Mukavaa syksyn jatkoa sinne!!!

• odotuksen ihanuus
        dharma80 kirjoitti:

1. Mulla tuli painoa n 10kg ja loppupuolella osa siitä oli turvotusta. Raskauden aikana laihduin. Lähtöpaino oli sadan nurkilla että painoa ei oikein saanut edes tulla, mutta kertaakaan neuvolassa ei moitittu mistään! Nyt painan vähemmän kuin muutamaan vuoteen eli kaikki raskaudenaikainen on lähtenyt ja vielä muutama kilo lisääkin :)

2. En ostellut tukiliiviä

3. Hemoglobiini mulla oli tosihyvä johonkin viikkoon 30 asti muistaakseni ja sitten lähti tippumaan ja alkoi rautakuuri. Väsymystä tuli siinävaiheessa mikä hiukan itselle paljasti jo että nyt hb laskee.

4. Ei tule nyt mieleen tähän kohtaan mitään

5. Mulla oli välillä kaameita itkukohtauksia kun sain selville että 1. tulee vauva ja 2. että niitä onkin kaksi. Itse kun aina olen kaikille sanonut että en "halua" lapsia ja sitten tuliki nämä yllätysvaavit :) Mutta kyllä se siitä sentään pikkuhiljaa helpotti ja isukki piristi että kyllä tullaan pärjäämään yms.

Meitin pojuilla on tänään jo 4vko täynnä:) neuvolassa käytiin ja kaikki hyvin, painot nousee ihan reippaasti vaikkakin korvikkeilla sitä nostellaan kun itselläni ei vaan maito tahdo tulla, mutta mitään stressiä en siitä ole ottanut ettei imetys onnistu!

Kirjoitellaan ja kysele vaan lisää niin koitan kertoilla mihin vaan vastata osaan :) Mukavaa syksyn jatkoa sinne!!!

Mukava kuulla etää ei tosiaa tarvitse tulla tuplamäärä painoa, vaikka kaksosia odottaakin. Minullakin on tosiaan lähtöpainoa, mutta aika vähän nyt tullut, itsellä myös tuntuu että muualta laihtunut...Nämähän eivät ole tärkeimpiä asioita raskaudessa mutta ajattelen kyllä myös terveyden kannalta.

Miten itse olet jaksanut kahden kanssa? Oletko kotona yksin vai toisen kanssa? Itse olen miettinyt että kuinka sitä väsyy niiden kanssa.

Ensi viikolla alkaa viides kuukausi. Nyt on tuolla vatsan seudulla ollut hiljaista-- kai siellä vaan kasvataan ja uidaan lapsivedessä. Välillä tuntuu että onkohan kaikki ok, kun niin hiljaista.

Imetyksestä ei kannata ottaa stressiä, itse ainakin olen ajatellut ettei minun tarvitse olla superäiti, pääasia että lapset voivat hyvin!!

Aurinkoisia syksyn päiviä ja kiva kun vastailit

• odotuksen ihanuus kirjoitti:

Mukava kuulla etää ei tosiaa tarvitse tulla tuplamäärä painoa, vaikka kaksosia odottaakin. Minullakin on tosiaan lähtöpainoa, mutta aika vähän nyt tullut, itsellä myös tuntuu että muualta laihtunut...Nämähän eivät ole tärkeimpiä asioita raskaudessa mutta ajattelen kyllä myös terveyden kannalta.

Miten itse olet jaksanut kahden kanssa? Oletko kotona yksin vai toisen kanssa? Itse olen miettinyt että kuinka sitä väsyy niiden kanssa.

Ensi viikolla alkaa viides kuukausi. Nyt on tuolla vatsan seudulla ollut hiljaista-- kai siellä vaan kasvataan ja uidaan lapsivedessä. Välillä tuntuu että onkohan kaikki ok, kun niin hiljaista.

Imetyksestä ei kannata ottaa stressiä, itse ainakin olen ajatellut ettei minun tarvitse olla superäiti, pääasia että lapset voivat hyvin!!

Yksin olen nyt kotona poikien kanssa, isukki jo töissä. Viimeviikko meni ihan mukavasti kun mies tuli jo 18 aikaa kotiin niin ei ollut niin pitkiä päivät. Mutta nyt onkin tosi kyseessä kun tämänviikon 15-23 vuorossa...jakun yleensä kitinät alkaa siinä kuuden jälkeen illalla, mut onneksi eivät kauheesti kitise ainakaan vielä. Miehen kesälomakin on vasta syyskuussa ja isyyslomaa viikko vielä jäljellä myöhempään ajankohtaan.
        Yöt menee meillä sentää mukavasti, noin 4h nukkuvat ja kun pullosta syödään niin isukki syöttää toisen ja minä toisen joten saadaan nukkua ihan hyvin. Tosin totutut 12h unet on muisto vaan :)Et kyllä tämä voimia vie mutta ehkä sitten jossain vaiheessa on helpompaakin kun yhden vauvan kanssa...on ainakin leikkikaveri aina vieressä eikä äitin tarvitse niin keksiä leikkejä.
        Mulla tuli hiljaisia hetkiä massussa siinä viimisinä aikoina, yritin taputellakin vatsaa mutta ei se auttanu, onneksi kaksosodottajia ultrataan niin usein niin saa varmistuksen aina sieltä.
        A-poika kitisee joten parempi mennä syöttöpuuhiin että kasvaa isoksi :)

• Tulpa-emo -98
        odotuksen ihanuus kirjoitti:

Minun tupla-ihanuudet täyttävät syyskuussa 8-vuotta.
        Olin iäkäs ensi-synnyttäjä (36v) ja rehevä sellainen....90 ja risat! Painoni vain väheni kun odotus eteni; viimeisin neuvolakäyntini vaakaus näytti -24 kiloa siitä kun aloin odottaa...ja kun siitä otti pois lasten syntymäpainot ja lapsivesien painot istukat niin olinpa sutjakka nainen kun olin synnyttänyt!!! Vanha, juuri eläkkeelle jäävä synnytyslääkärini silloin sanoikin "hyvä että olet niin runsas - ei kaksosia tyhjästä tehdä, jos ei ole vararavintoa!!!"
        Raskausaikani oli tosi helppo ja lyhyt(en tajunnut 15 vuoden odotusten, laskujen ja pettymysten jälkeen edes olevani raskaana). Lapseni ovat ns. luomu-kaksoset, eli minulle ei tehty mitään "hoitoja"...riitti kun ex-mieheni lähti "paremman" perään ja löysin uuden "poika-ystävän" jonka kanssa sitten "seurustelimme" ja onneksi asuimme eri paikkakunnalla.
        Mitään pahoinvointia tai muuta ei ollut. "Kekarat" eivät liikkuneet, potkineet tai tehneet mitään ylimääräistä vatsassani, sillä heillä ei ollut yksinkertaisesti tilaa siellä "Bilettää"
        Synnytys tapahtui alateitse viikoilla 36 1; A-tyttö (1835g ) ja B-poika (1705g) joka syntyi 1.5 tuntia myöhemmin,koska supistukset loppuivat kun äidin kroppa luuli tekevänsä normaalia yhden lapsen synnytystä. Sai siinä mamma sitten levätä vähän aikaa kun supistuksia heräteltiin toisen lapsen synnytykseen. Synnytykseen suhtauduin pelkojen suhteen siten että se tulee mitä on tullakseen, turha sitä on edeltä käsin surra.
        Synnytys kun oli ennenaikainen niin maitoahan ei tietysti tullut ja sain sairaalalta kannustusta kun en pystynyt itse imettämään;"historian suurmiehilläkin oli äidin sijasta imettäjä"!

Sain jäädä yksinhuoltajaksi jo puoli vuotta ennen lasten syntymää; en enää "siittäjää" siinä vaiheessa kiinnostanut vaan hän lähti kohti vaippavapaita" naisia!!
        Olen siis ollut kotona alusta asti yksin,en "toisen" kanssa ja olen pärjännyt hyvin! ...Tukiverkosto kunniaan; sisarukset,tutut ja vanhemmat,mutta minulle SERKKU on ollut tärkein apu, että "olen vieläkin elossa."
        Ja sen jaksamisen kanssa ajattelin aina silloin kun lapset oli pieniä; tämä päivä on nyt ja huomenna on taas ihan uusi ja ihana...päivä!!
        Ei se aina ole ollut helppoa mutta kun on saanut "kaksi lasta yhden hinnalla" niin mitä sitä valittamaan nyt - ehtiihän sitä vanhainkodisa sitten vikistä.
        Superäiti?---Jos lasten isä on se kuuluisa "SUPERMAN", niin hoitakoon hän ne super-jutut...eletään me vaan sitä normaalia "tuplavauvojen" arkea; 2x vaipat, 2x syötöt, 2x itkut ja mikä parasta 2X ILOT!!!
        Kesän jatkoja ja syksyn odotusta mukanaan ihanat ihmisen alut joihin voit aikanaan tutustua!
        MINÄ OLEN NIIN ONNELLINEN SINUN PUOLESTASI; SINULLA JA TEILLÄ ON KAIKKI VIELÄ EDESSÄPÄIN!!!
        Nauttikaa ja turha pelko pois!
        tv. Tupla-emo -98

• salli

Meillä viikon 11 ultrassa oli hoitsun sanat"täällähän on näitä kaksi"..Ei hypätty kaivoon olin asiasta heittänyt jo vitsiä koska suvun puolella niitä on.Aikanen ultra siksi koska olin sairauteni takia riskisynnyttäjä muuten kaik ok. no olin iloinen, mut myös väsynyt!! Pahoin vointeja ei ollut(oksennus tmv.)- Sen sijaan puolessa välissä raskautta yllättäviä supistuksia mitkä oli tosi-tosi pieniä mut eiku lepoon osastolle.ja tippaa suoneen.Äitilläni oli aikanaan samaa mut joi paljon niin menikin yliajalle.Mieliala oli heittelehtivä mikä kait normaalia kun oli 25v ja asioita tapahtu paljon kerrallaan raskaus.Painoa tuli lisää n.10 kg. Enemmän mietin mitä se on jatkossa-lääkitykseni takia en imettänyt pullot antoi helpotuksen siihen ja korvikkeet. Sai levätä, huomasin et ympärillä on hyvä olla jonkinlainen verkosto ees muutama. Mieskin väsyy.Synnytys alateitse, noin 4vkkoa ennen laskettua aikaa-olivat jo valmiita tulemaan ja olo oli ähky vaikka olin hoikka synnyttäjä eli käynnistivät ,eka tuli tyttö 2,540kg 13 min päästä poika 2,440 kg pojalla oli napanuora ties miten ja keuhkoissa hieman nestettä mut apuna olleet ylimääräiset kätilöt lääkäri tekivät nopeat toimen piteet ja kummatkin lapset ovat ihmeitä =terveitä! -- Nyt ovat kavereita toisilleen ja 2vuotiaalle pikku veikalleen.En tiiä mitä kaikkee olet tehny mut joskus sellainenkin voi piristää,kampaamot kynsihoito tmv.Ite olin aika masis en jaksanu, olisi pitäny liikkua myös enempi sekin vaikuttaa alakuloisuuteen(Happi).Anna nyt aikaa itelles/miehelles- jos pystyt tee sit jotain ,asiat ei tarvi olla isoja.Juo nestettä siis vettä se myös piristää.
      Toisella raskaudella(yks lapsi) mul oli tukiliivit ei näkyny mihinkään- nosti pallomaista masua ylemmäks koska mul on aika norm. nuo supistukset ja ymmärsin et se antaa verisuonille ns.tilaa eli veri kiertää paremmin.Liikkuminenkin oli helpompaa.Mut hyvät jatkot- kertoile miten menee.Heippa!

• odotuksen ihanuus

hei

Ja kiitos kirjeistä. Olen nyt 16. raskausviikolla ja nyt tuntuu että vatsassa ei tapahdu yhtään mitään. On siis todella hiljaista. Joskus tuntuu "perhosen lento" --olisiko se juuri sitä liikkumista, en tiedä?????????????

Itsellä huolettaa aina välillä että kaikki onko kunnossa kun niin hiljaista ja välillä olen mitannut vatsaani, että ei kai se pienene mut kai tämä aika on sitä rauhaisaaa aikaa, jolloin ei suuria kipuja---väsymys vain hurjaa!????????????

Rakenneultra jännittää että mitä siellä ja onko kaikki kunnossa, mut onneksi siihen ei ole pitkä aika.

Itkuherkkä aina välillä ja välillä kaikki "kaatuu päälle" mut kai sekin kuuluu asiaan....

Tulisi vaan viileät ilmat, en jaksa tykätä nyt auringosta.

Kiitos, on ihana lukea teidän viestejä koska kuitenkin tämän kaksosraskauden kanssa on aika yksin...

Aurinkosiin ajatuksin

• ei ongelmia

ole ollut.
      Alussa oli muutaman viikon tosi kuvottava olo...siis pahempi kuin kahtena aikaisempana odotusaikana.Väsymystä ei erikoisemmin ollut.(eikä muitakaan vaivoja...nooh vatsahan oli aika muhkea..)
      Kuljin 3 vuorotyössä huhtikuun loppuun ja vauvat syntyivät 5.6 3 vkoa etuajassa.Tyttö 3340gr/49cm ja poika 2990gr/49cm.Synnytys oli helppo,alakautta ja
      ikäeroa 4 min.Olemme olleet todella onnekkaita mieheni kanssa saadessamme ihanat,terveet lapset..ja vauva-aikakin meni todella hyvin ..minulla ei ollut mitään kotiapua vaikka miehellä reissuhommaa aika ajoin.Kauppareissuilla oli hauskoja tilanteita...kun sai sanoa jotta "minulla on 3 alle 2v lasta...kaksosten isosisko oli tuolloin 1,7v ja isoveli 8v.
      Mukavaa alkavaa syksyä ja onnea koko perheelle.

• mami06

sectiota ei kannata pelät. itse olen kaksoset sectiolla saanut ja voin sanoa että kaikki sujui todella loistavasti. haava parani nopeasti eikä kipujakaan juuri ollut, kaikki on kiinni hyvästä jä'lkihoidosta ja omasta tahdosta parantua nopeasti.

• odotuksen ihanuutta

Hei

Mukavaa luettavaa taas kerran, kiitos paljon. Missäköhän vaiheessa ne käydään läpi, millä tavalla synnytys. Jännitän sitä aina välillä.

Miten teillä vauvat liikkuivat. Itselläni on nyt 18 vko ja toinen vauva liikkuu ja sen tuntee mutta toista ei..aina kun käymme ultrassa yms. niin sama kuvio, toinen vain lepäilee---

Muuten mukavasti menee--tuntuu ok.

Hyvää syksyä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe