Enpä tiedä surkeampaa tapaa liikkua paikasta toiseen kuin joukkoliikennevälineillä. Koskaan ne eivät ole täsmälleen aikataulussa, reitit ovat samoja ja niiltä ei voi poiketa halutessaan mihinkään. Omat liikkumiset joutuu suunnittelemaan muiden aikataulujen mukaan ja koskaan ei voi tietää millainen huollot laiminlyöty kottero on alla ja kuinka pätevä kuljettaja on (onnettomuuksia on sattunut molemmista johtuen). Lisäksi ei voi tietää millainen eritteillään housunsa sotkenut juoppo on hetkeä aikaisemmin penkillä istunut ja jättänyt niskatyynyyn täitä päästään, jotka sitten saa seuraava istuja lahjaksi.
Täällä höpistään henkilöautoliikenteen rajoittamisen puolesta: http://arkisto.sll.fi/liikennestrategia/023UuttaImua.html
Kyllähän oma auto on kaikkein kätevin siirtymäväline (kesällä myös moottoripyörä). Voi itse määrätä reitin ja nopeuden ja lähteä milloin haluaa ja mihin haluaa ja vaikka vaihtaa reittiä tarpeen mukaan ja pysähdellä muuallakin kuin pysäkeillä. Kaupasta ostetut kylmätuotteet pysyvät pitkään viileinä, jos on varannut mukaan kylmälaukun, jonka raahaaminen olisi joukkoliikennevälineessä hankalaa. Kala-, metsästys, tai mökkireissua ym. ei voisi kuvitellakaan ilman omaa autoa, eikä ampumaradallekaan tulisi taksilla lähdettyä. Myös lomareissu on mukavinta tehdä omalla tilavalla autolla, lentäminen jollain tuubilla muka hyvään hotelliin sopii tietenkin kiireisille, mutta itselle sellainen ei enää kelpaa.
Ruotsissa on muuten haja-asutusalueilta eläkeläisille ilmainen kuljetus kerran, tai pari kertaa (en ole varma montako kertaa) viikossa kauppaan ja takaisin linja-autolla, pitkät välimatkat kun ovat. Kyllä sekin on vaivalloista ja kylmäsäilytystä vaativat ostokset taitavat ehtiä lämmetä, ellei autoon ole järjestetty pakastinta ja kylmäkaappeja (tuskin on).
Haja-asutusalueillahan joukkoliikenne on niin huonoa, että oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei olekaan kuin oma auto. Joillakin on sellaiset työajat, että ne eivät täsmää mitenkään linja-autojen aikatauluihin ja taksi tulisi niin kalliiksi, että työnteko ei enää kannattaisi. Joissain kaupungeissa joukkoliikenne sentään toimii kohtalaisesti, mutta ketäpä kaupunkiasuminen jaksaisi kiinnostaa, jos ei ole töillään sinne sidottu? Minä en ainakaan etsisi edes töitä kaupungista, jos töiden tarpeessa olisin.
Miksi ihmeessä muuten joukkoliikennettä pitäisi tukea, niin kuin tuolla linkistä avautuvassa mainitaan? Jos ei homma ole kannattavaa, niin kaatukoot. Yksityisautoilusta valtio sentään saa tulojakin.
Yleisillä ankeinta liikkua
11
685
Vastaukset
- tarpeen mukaan
>Enpä tiedä surkeampaa tapaa liikkua paikasta toiseen kuin joukkoliikennevälineillä.
Jalkaisin, polkupyörällä vesisateessa vastatuuleen satoja kilometrejä tai hiihtäen liikkuminen avartaa näkökantoja.
> Koskaan ne eivät ole täsmälleen aikataulussa, reitit ovat samoja ja niiltä ei voi poiketa halutessaan mihinkään.
Ei omalla autollakaan voi olla täsmälleen aikataulussa. Joskus tulee lähdettyä minuutti liian aikaisin ja joskus myöhässä. Matkan loppupäässä voi myös joutua odottamaan.
>Omat liikkumiset joutuu suunnittelemaan muiden aikataulujen mukaan ja koskaan ei voi tietää millainen huollot laiminlyöty kottero on alla ja kuinka pätevä kuljettaja on (onnettomuuksia on sattunut molemmista johtuen).
Et voi edes tietää pääsetkö omalla autollasi perille.
>Kyllähän oma auto on kaikkein kätevin siirtymäväline (kesällä myös moottoripyörä).
Mutta vain 0,49 promilleen saakka.
Siis kesällä moottoripyörään mahtuu kylmälaukkusi ja mökkikamat...
Itse käytän henkilöautoa, julkisia ja venettä."Jalkaisin, polkupyörällä vesisateessa vastatuuleen satoja kilometrejä tai hiihtäen liikkuminen avartaa näkökantoja."
Otin kyllä nuo asiat huomioon.
"Ei omalla autollakaan voi olla täsmälleen aikataulussa. Joskus tulee lähdettyä minuutti liian aikaisin ja joskus myöhässä. Matkan loppupäässä voi myös joutua odottamaan."
Eipä ole tarvetta aikatauluihinkaan omalla autolla liikkuessa, mutta jos joskus sattuu olemaan, niin kaasupolkimella ja reittivalinnalla on helppo suorittaa säätöjä. Se voi olla vaikeampaa, jos on toisen kyydissä.
"Et voi edes tietää pääsetkö omalla autollasi perille."
Tottakai minä tiedän, mikäs sen estäisi?
"Mutta vain 0,49 promilleen saakka.
Siis kesällä moottoripyörään mahtuu kylmälaukkusi ja mökkikamat... "
Joo, tottakai promillet pitää muistaa.
Moottoripyörän kätevyys riippuu taas käyttötarkoituksesta.
- Käyräkinttu
"Koskaan ne eivät ole täsmälleen aikataulussa,"
Suomessa ovat liikennevälineestä riippuen keskimäärin yli 90-prosenttisesti aikataulussa. Yksityisautolla et ole aikataulussa koskaan, koska aikataulua ei ole.
"reitit ovat samoja"
Heh heh, sehän se vasta olisikin, jos reitit muuttuisivat joka kerta. "Jaahas, ei mentykään Forssaan vaan Kälviälle."
"ja niiltä ei voi poiketa halutessaan mihinkään."
Helposti voi. Keksitkö, miten?
"koskaan ei voi tietää millainen huollot laiminlyöty kottero on alla ja kuinka pätevä kuljettaja on (onnettomuuksia on sattunut molemmista johtuen)"
Etpä sinä maantiellä ajaessasi tiedä sitäkään, millainen kottero ja millainen kuski tulee vastaan. Ja niitä vastaantulijoita on satoja tunnissa.
"Lisäksi ei voi tietää millainen eritteillään housunsa sotkenut juoppo on hetkeä aikaisemmin penkillä istunut ja jättänyt niskatyynyyn täitä päästään, jotka sitten saa seuraava istuja lahjaksi."
Harvemmin sitä IC-junan ykkösluokassa tai lentokoneessa allensa laskevia ja syöpäläisiä kuhisevia juoppoja matkustaa. Jos olet noin sairaalloisen peloissasi, tiedätkös miten huonolaatuista henkilöautojen sisäilma on? Ja vieläpä niin, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sisustusmateriaaleista vapautuvia liuottimia ym. myrkkyjä joutuu hengittämään.
"Kyllähän oma auto on kaikkein kätevin siirtymäväline (kesällä myös moottoripyörä)."
Edellyttäen, että olet selvin päin, etkä halua keskittyä matkalla esim. työntekoon, leffojen katselemiseen, syömiseen ja juomiseen, lehtien lukemiseen jne...
"Voi itse määrätä reitin ja nopeuden"
Heh heh! Ja voi itse ottaa sakot, kun itse määrää nopeuden...
"Kaupasta ostetut kylmätuotteet pysyvät pitkään viileinä, jos on varannut mukaan kylmälaukun, jonka raahaaminen olisi joukkoliikennevälineessä hankalaa."
...ja maitotonkan ja seitsemän kopallista kapakalaa? JUNTTI MIKÄ JUNTTI.
"Myös lomareissu on mukavinta tehdä omalla tilavalla autolla"
Justiinsa juu. Istua kököttää ruuhkassa. Niinpä niin.
"Haja-asutusalueillahan joukkoliikenne on niin huonoa, että oikeastaan muuta vaihtoehtoa ei olekaan kuin oma auto."
Siksi kannattaakin asua ihmisten ilmoilla, sivistyksen ja virkeän kulttuurin keskellä. Tai no mikäs siinä, jos haluaa elää metsäläisenä.
"Yksityisautoilusta valtio sentään saa tulojakin."
Koituvat kulut ovat suuremmat."Suomessa ovat liikennevälineestä riippuen keskimäärin yli 90-prosenttisesti aikataulussa. Yksityisautolla et ole aikataulussa koskaan, koska aikataulua ei ole."
Sille sama, vituttaa se kyyhötellä paskailmalla, tai pakkasella jollain pysäkillä ja ihmetellä, että tuleeko sitä kyytiä ollenkaan, eikä aina tulekaan, kun näkee noita välille hyytyneitä. Sitäpaitsi nuo ovat vain suunnilleen aikataulussa, eivät aivan täsmällisesti.
"Heh heh, sehän se vasta olisikin, jos reitit muuttuisivat joka kerta. "Jaahas, ei mentykään Forssaan vaan Kälviälle."
Tätähän en tietenkään tarkoittanut, et vaan tyhmyyttäsi tajunnut.
"Helposti voi. Keksitkö, miten?"
Joo, jos vain saa lentokoneeseen aseen ja sanoo lentäjälle, että nyt ei mennäkään Amsterdamiin, vaan Afganistaniin. Lentäjälle voi myös sanoa, että "pysäytäpäs, minä käyn ulkona kusella, kun vessaan näkyy olevan jonoa". Junalla voi aina tehdä myös kässärin ja porskutella ilman kiskojakin? Linja-autolla voi kuljettajaa pitää omana kuskina ja teettää vaikka kapakkakierroksen ja käydä keräämässä liudan kavereita mukaan huviajelulle.
"Etpä sinä maantiellä ajaessasi tiedä sitäkään, millainen kottero ja millainen kuski tulee vastaan. Ja niitä vastaantulijoita on satoja tunnissa."
Sitä varten on silmät keksitty ja niitä on tapana pitää auki ajaessa. Konginkankaan bussikuski piti niitä varmaan kiinni?
"Harvemmin sitä IC-junan ykkösluokassa tai lentokoneessa allensa laskevia ja syöpäläisiä kuhisevia juoppoja matkustaa. Jos olet noin sairaalloisen peloissasi, tiedätkös miten huonolaatuista henkilöautojen sisäilma on? Ja vieläpä niin, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sisustusmateriaaleista vapautuvia liuottimia ym. myrkkyjä joutuu hengittämään"
Lentomatkustaminen ei hääviä ole, eikä junassakaan mitään viihtyisää ole istuskella. Eikö lentokoneissa ja junissa ole käytetty sisustusmateriaaleja?
"Edellyttäen, että olet selvin päin, etkä halua keskittyä matkalla esim. työntekoon, leffojen katselemiseen, syömiseen ja juomiseen, lehtien lukemiseen jne... "
Selvinpäinhän sitä ajellaan tietysti. Ajaminen on rentouttavampaa kun tylsien ja lapsellisten leffojen katselu, tai juorulehtien lukeminen (onko niitä muitakin?), syödä ja juoda voin kyllä ajaessanikin.
"Heh heh! Ja voi itse ottaa sakot, kun itse määrää nopeuden... "
Jos niin haluan, mutta...http://www.paljastin.info/sti.htm
"...ja maitotonkan ja seitsemän kopallista kapakalaa? JUNTTI MIKÄ JUNTTI."
Oluet, hehheh.
"Justiinsa juu. Istua kököttää ruuhkassa. Niinpä niin."
Missä ihmeen ruuhkassa?
"Siksi kannattaakin asua ihmisten ilmoilla, sivistyksen ja virkeän kulttuurin keskellä. Tai no mikäs siinä, jos haluaa elää metsäläisenä."
Ai missä? Tiedoksi vaan, että on tullut asuttua useissa kaupungeissa eikä ainoastaan Suomessa, vaan monessa maassa. Siksipä ei kaupungit kiinnosta, eikä varsinkaan Helsinki: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000014614103
"Koituvat kulut ovat suuremmat."
Mitkä kulut? Eipä taida tuloja tulla julkiselta liikenteeltä, kun tukea pitää.- ...........
Kairakettu kirjoitti:
"Suomessa ovat liikennevälineestä riippuen keskimäärin yli 90-prosenttisesti aikataulussa. Yksityisautolla et ole aikataulussa koskaan, koska aikataulua ei ole."
Sille sama, vituttaa se kyyhötellä paskailmalla, tai pakkasella jollain pysäkillä ja ihmetellä, että tuleeko sitä kyytiä ollenkaan, eikä aina tulekaan, kun näkee noita välille hyytyneitä. Sitäpaitsi nuo ovat vain suunnilleen aikataulussa, eivät aivan täsmällisesti.
"Heh heh, sehän se vasta olisikin, jos reitit muuttuisivat joka kerta. "Jaahas, ei mentykään Forssaan vaan Kälviälle."
Tätähän en tietenkään tarkoittanut, et vaan tyhmyyttäsi tajunnut.
"Helposti voi. Keksitkö, miten?"
Joo, jos vain saa lentokoneeseen aseen ja sanoo lentäjälle, että nyt ei mennäkään Amsterdamiin, vaan Afganistaniin. Lentäjälle voi myös sanoa, että "pysäytäpäs, minä käyn ulkona kusella, kun vessaan näkyy olevan jonoa". Junalla voi aina tehdä myös kässärin ja porskutella ilman kiskojakin? Linja-autolla voi kuljettajaa pitää omana kuskina ja teettää vaikka kapakkakierroksen ja käydä keräämässä liudan kavereita mukaan huviajelulle.
"Etpä sinä maantiellä ajaessasi tiedä sitäkään, millainen kottero ja millainen kuski tulee vastaan. Ja niitä vastaantulijoita on satoja tunnissa."
Sitä varten on silmät keksitty ja niitä on tapana pitää auki ajaessa. Konginkankaan bussikuski piti niitä varmaan kiinni?
"Harvemmin sitä IC-junan ykkösluokassa tai lentokoneessa allensa laskevia ja syöpäläisiä kuhisevia juoppoja matkustaa. Jos olet noin sairaalloisen peloissasi, tiedätkös miten huonolaatuista henkilöautojen sisäilma on? Ja vieläpä niin, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sisustusmateriaaleista vapautuvia liuottimia ym. myrkkyjä joutuu hengittämään"
Lentomatkustaminen ei hääviä ole, eikä junassakaan mitään viihtyisää ole istuskella. Eikö lentokoneissa ja junissa ole käytetty sisustusmateriaaleja?
"Edellyttäen, että olet selvin päin, etkä halua keskittyä matkalla esim. työntekoon, leffojen katselemiseen, syömiseen ja juomiseen, lehtien lukemiseen jne... "
Selvinpäinhän sitä ajellaan tietysti. Ajaminen on rentouttavampaa kun tylsien ja lapsellisten leffojen katselu, tai juorulehtien lukeminen (onko niitä muitakin?), syödä ja juoda voin kyllä ajaessanikin.
"Heh heh! Ja voi itse ottaa sakot, kun itse määrää nopeuden... "
Jos niin haluan, mutta...http://www.paljastin.info/sti.htm
"...ja maitotonkan ja seitsemän kopallista kapakalaa? JUNTTI MIKÄ JUNTTI."
Oluet, hehheh.
"Justiinsa juu. Istua kököttää ruuhkassa. Niinpä niin."
Missä ihmeen ruuhkassa?
"Siksi kannattaakin asua ihmisten ilmoilla, sivistyksen ja virkeän kulttuurin keskellä. Tai no mikäs siinä, jos haluaa elää metsäläisenä."
Ai missä? Tiedoksi vaan, että on tullut asuttua useissa kaupungeissa eikä ainoastaan Suomessa, vaan monessa maassa. Siksipä ei kaupungit kiinnosta, eikä varsinkaan Helsinki: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000014614103
"Koituvat kulut ovat suuremmat."
Mitkä kulut? Eipä taida tuloja tulla julkiselta liikenteeltä, kun tukea pitää.verrattuna kuluihin.
http://oil-gas.fi/files/263_Liikenne.pdf
sivu 7/10 - Käyräkinttu
........... kirjoitti:
verrattuna kuluihin.
http://oil-gas.fi/files/263_Liikenne.pdf
sivu 7/10Tuo oli Öljy- ja kaasualan keskusliiton graafi, jossa ei puhuttu laskentatavasta mitään.
- Uula
Kairakettu kirjoitti:
"Suomessa ovat liikennevälineestä riippuen keskimäärin yli 90-prosenttisesti aikataulussa. Yksityisautolla et ole aikataulussa koskaan, koska aikataulua ei ole."
Sille sama, vituttaa se kyyhötellä paskailmalla, tai pakkasella jollain pysäkillä ja ihmetellä, että tuleeko sitä kyytiä ollenkaan, eikä aina tulekaan, kun näkee noita välille hyytyneitä. Sitäpaitsi nuo ovat vain suunnilleen aikataulussa, eivät aivan täsmällisesti.
"Heh heh, sehän se vasta olisikin, jos reitit muuttuisivat joka kerta. "Jaahas, ei mentykään Forssaan vaan Kälviälle."
Tätähän en tietenkään tarkoittanut, et vaan tyhmyyttäsi tajunnut.
"Helposti voi. Keksitkö, miten?"
Joo, jos vain saa lentokoneeseen aseen ja sanoo lentäjälle, että nyt ei mennäkään Amsterdamiin, vaan Afganistaniin. Lentäjälle voi myös sanoa, että "pysäytäpäs, minä käyn ulkona kusella, kun vessaan näkyy olevan jonoa". Junalla voi aina tehdä myös kässärin ja porskutella ilman kiskojakin? Linja-autolla voi kuljettajaa pitää omana kuskina ja teettää vaikka kapakkakierroksen ja käydä keräämässä liudan kavereita mukaan huviajelulle.
"Etpä sinä maantiellä ajaessasi tiedä sitäkään, millainen kottero ja millainen kuski tulee vastaan. Ja niitä vastaantulijoita on satoja tunnissa."
Sitä varten on silmät keksitty ja niitä on tapana pitää auki ajaessa. Konginkankaan bussikuski piti niitä varmaan kiinni?
"Harvemmin sitä IC-junan ykkösluokassa tai lentokoneessa allensa laskevia ja syöpäläisiä kuhisevia juoppoja matkustaa. Jos olet noin sairaalloisen peloissasi, tiedätkös miten huonolaatuista henkilöautojen sisäilma on? Ja vieläpä niin, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sisustusmateriaaleista vapautuvia liuottimia ym. myrkkyjä joutuu hengittämään"
Lentomatkustaminen ei hääviä ole, eikä junassakaan mitään viihtyisää ole istuskella. Eikö lentokoneissa ja junissa ole käytetty sisustusmateriaaleja?
"Edellyttäen, että olet selvin päin, etkä halua keskittyä matkalla esim. työntekoon, leffojen katselemiseen, syömiseen ja juomiseen, lehtien lukemiseen jne... "
Selvinpäinhän sitä ajellaan tietysti. Ajaminen on rentouttavampaa kun tylsien ja lapsellisten leffojen katselu, tai juorulehtien lukeminen (onko niitä muitakin?), syödä ja juoda voin kyllä ajaessanikin.
"Heh heh! Ja voi itse ottaa sakot, kun itse määrää nopeuden... "
Jos niin haluan, mutta...http://www.paljastin.info/sti.htm
"...ja maitotonkan ja seitsemän kopallista kapakalaa? JUNTTI MIKÄ JUNTTI."
Oluet, hehheh.
"Justiinsa juu. Istua kököttää ruuhkassa. Niinpä niin."
Missä ihmeen ruuhkassa?
"Siksi kannattaakin asua ihmisten ilmoilla, sivistyksen ja virkeän kulttuurin keskellä. Tai no mikäs siinä, jos haluaa elää metsäläisenä."
Ai missä? Tiedoksi vaan, että on tullut asuttua useissa kaupungeissa eikä ainoastaan Suomessa, vaan monessa maassa. Siksipä ei kaupungit kiinnosta, eikä varsinkaan Helsinki: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000014614103
"Koituvat kulut ovat suuremmat."
Mitkä kulut? Eipä taida tuloja tulla julkiselta liikenteeltä, kun tukea pitää.Nyt nurkkaan häpeämään. Ei kai joku tosissaan voi kirjoitella noin typerästi?
- fgfgfgfgfg
Käyräkinttu kirjoitti:
Tuo oli Öljy- ja kaasualan keskusliiton graafi, jossa ei puhuttu laskentatavasta mitään.
Eiköhän se ole sanomatta selvää, että kun suomalaiset pistävät tuloistaan 20% autoiluun, josta kaikkiaan yli 50% on veroja, niin nuo rahat riittävät aika paljon muuhunkin kuin vain autoiluun.
Ei siinä mitään lähdekritiikkiä tarvitse, vähän älliä päässä riittää. "...ja maitotonkan ja seitsemän kopallista kapakalaa? JUNTTI MIKÄ JUNTTI."
Mistä saat ostettua maitotonkan ja mitä junttimaista siinä olisi? Kapakalaa sentään löytyy jostakin, mutta harvemmin kaupan hyllyltä, no, Tallinnassa ehkä. Sitäpaitsi kapakalahan on hyvää, eikä senkään ostaminen mitenkään ole junttimaista. Taidat olla melko idiootti? Jos tarkoitat juntilla kaupassa ruokaostoksilla kävijää, niin olet varsin heikoilla. Kun ruoat kokataan itse, niin tietää ainakin paremmin mitä syö ja saa aina täsmälleen sitä mitä haluaa, ravintolat eivät kiinnosta vähääkään, kun tietää niistä jotain, niissä maksaa paskasta.
- juna ym.
Vain kaahari ajattelee noin.
- Splitter
No esim. täältä kaakkois-Suomesta menisi junalla aivan törkeän kauan matkustaa esim. Tampereelle. Pitäisi vaihtaa junaa riihimäellä.
Sitten vielä pitäisi roudata kaikkia tarvittavia tavaroita ym. mukana kaupungilla taksiin tai bussiin. Ei kiitos.
Omalla autolla matkatessa aikaa kuluu n. 2 tuntia/suunta vähemmän, ei turhaa odottelua bussiin tai taksiin, vaan kotipihasta suoraan kokouspaikalle tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017373
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?774859- 794779
- 1324198
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan82988- 522609
- 402521
- 462166
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102161Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211800