Terv. (haima)syöpäpotilaalta taas

sipetti

Laitoin tuon haiman sulkuihin koska nykyinen syöpäni ei ole haimassa vaan vatsaontelossa.
Olen nyt saanut viisi Gemzar-hoitoa ja kuudes ensi maanantaina.
Lääkärini kertoi, että kuvaus tapahtuu sitten, kun kolmen kuukauden kuurit on käyty. Minullahan syöpä ei näy veressä ja siksi ainoa väliaikatieto voinnistani on vain omat tuntemukseni ja kipulääkkeen määrä. Kesäkuun alussahan jouduin turvautumaan kipulääkkeeseen n kolme kertaa vuorokaudessa. Nyt joudun otamaan Tramalin (50 mg) n 12-13 tunnin välein. Kenties myrkyt vähän vaikuttavat kasvaimeen.
Palaan asiaan syyskuussa jollei jotain uutta ilmene. Vointini on aivan kuin "terveellä", paitsi tiputusta seur. päivänä. Silloin yököttää ja väsyttää.
Joskus unta odotellessa meinaa masennus iskeä, mutta torjun sen - uskokaa tai älkää - mielikuvamatkoilla eksoottisiin maihin mm Polyneesian saarille. Mielikuvamatkani ovat tavallaan jatkokertomus. Jatkan illalla siitä, mihin ed. iltana matkallani jäin. Mielikuvaharrastus auttaa muuten moneen muuhunkin vaivaan. Aikoinaan torjuin mm kuumia aaltoja olemalla soutelemassa vilvoittavalla järvellä tai puolukkametsässä.Kokeilkaa!!
Hyvää kesänjatkoa ja lippu korkealla, kaikki!
Sipetti.

9

8096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

aikamoinen pakkaus, että jaksat meille kirjoitella kuulumisiasi. Kiitos siitä!

En tällä hetkellä tunne ketään syövästä parantuvaa, mutta kirjoituksesi ovat silti aina ajatuksia herättäviä.

Tsemiä; Pidä toi. :)

• Haimasyöpäpotilaan tytär

Mukava kuulla että vointisi on suht ok sytostaattihoitojen aikana. 55-vuotiaalla äidilläni todettiin haimasyöpä 18.5.-06 ja tänään 19.7. hän saa ensimmäisen kerran Gemzar-sytostaattia. Monenlaista on ollut jo tämän kahden kuukauden sisällä, mutta nyt voi vaan toivoa että hoidot pysäyttäisivät/hidastaisivat sairauden etenemistä. Äidilläni todettiin haimassa kasvain ja maksassa etäispesäkkeitä, eli käytännössä parantaa ei voi kun ei voi leikata. Katsotaan nyt sitten miten tässä asiat menee. Tunnetko ketään suurinpiirtein vastaavia potilaita kuin äitini ja miten heillä on asiat menneet? Kiitän jos jaksat vastata.

• Minä vain

Tuttavapiirissäni on henkilö, jolla vastaava syöpähistoria kuin äidilläsi. Maksaan levinnyt haimasyöpä todettiin viime marraskuussa.

Hoito on purrut ja ko henkilö voi ihan hyvin.

• Merja

Äitini joutui häidemme jälkeen kesäkuun puolivälissä tutkimuksiin, koska oli väsynyt ja veriarvot huonot. Häissä katselin, että äiti oli kumman keltainen kasvoiltaan. Oli viikon tutkimuksissa sairaalassa, mm ultrattiin, otettiin luuydinnäyte ja verikokeita. Löytyi haiman kyljestä 3 cm:n kokoinen kasvain. Viime maanantaina oli CT-kuvissa ja perjantaina sai kuulla, että maksassa ja haimassa on kasvaimet. Nyt odottaa pikana kutsua koepalojen ottoon. Pelottaa ihan hirveästi! Äitini on alkoholin ja tupakan suurkuluttaja, mutta ei tällaista silti saisi sattua kenenkään kohdalle.

• tuttu tunne..
        Merja kirjoitti:

Äitini joutui häidemme jälkeen kesäkuun puolivälissä tutkimuksiin, koska oli väsynyt ja veriarvot huonot. Häissä katselin, että äiti oli kumman keltainen kasvoiltaan. Oli viikon tutkimuksissa sairaalassa, mm ultrattiin, otettiin luuydinnäyte ja verikokeita. Löytyi haiman kyljestä 3 cm:n kokoinen kasvain. Viime maanantaina oli CT-kuvissa ja perjantaina sai kuulla, että maksassa ja haimassa on kasvaimet. Nyt odottaa pikana kutsua koepalojen ottoon. Pelottaa ihan hirveästi! Äitini on alkoholin ja tupakan suurkuluttaja, mutta ei tällaista silti saisi sattua kenenkään kohdalle.

Hei!

Olet aivan samassa tilanteessa kuin missä minä olin vain pari kuukautta sitten. Löydöksetkin kertovat jotain ja varsinkin jos veren tuumorimarkkerit ovat korkeat. Äidilläni ne olivat n. 41 000 kun ne saisivat olla jotain alle 30 tms...Se kertoi meille sen vahvan epäilyn syövästä ennenkuin koepalojen tulosta edes saatiin. Koepalat vain vahvistivat asian. En halua aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, mutta itse elän tässä sairaudessa niin tässä ja nyt vaihetta etten osaa muuta kuin ajatella näitä realiteetteja. Toivon mukaan äitisi kasvaimet olisivat esim. hyvälaatuisia, vaikea sanoa, mutta eihän sitä tiedä ennenkuin kaikki on selvillä. Äidilläni todettiin silloin alussa haimassa kasvain (n. 4 cm, haiman pään alueella) ja maksassa etäispesäkkeitä ja koepalan tulos vahvisti löydökset maksasta, että syöpä on kyseessä. Leikata ei voi. Äitini joi jonkin verran alkoholia aikaisemmin (vain viiniä) ja poltti jonkin verran tupakkaa, mutta en voi sanoa että suurkuluttaja olisi ollut. Varsinkaan tupakkaa ei polttanut kovin paljoa. Nyt parin kuukauden aikana on sairaus tuonut mukanaan monenlaista ongelmaa, mm. alhainen hemoglobiini, kuumeilua, molemmissa alaraajoissa laskimotukokset, nyt ensimmäisen kerran jälkeen kun sai sytostaatteja olo meni huonoksi ja kauhea ripuli monta päivää jonka jälkeen tiputukseen sairaalaan jne. jne. jne. Alussa heti laitettiin muoviproteesit sappitiehyeisiin että saataisiin keltaisuus laskemaan ja kun se ei kunnolla tepsinyt niin laitettiin pysyvät metalliverkkoproteesit ja sitten bilirubiiniarvot laskivat. Tympeitä operaatioita. Ja kurjaa katsoa vierestä kun tukalat oltavat välillä kun ei voi itse juuri mitään tehdä. Kipulääkkeitäkin on joutunut jo syömään jonkin aikaa, vaikka sitä on vaikea määritellä mistä tarkkaan ne kivut johtuu, siitä itse sairaudestako vai sen mukanaan tuomista muista vaivoista, vai onko se sitten sama asia. Että tiedän kyllä mitä käyt nyt tällä hetkellä läpi, muistan sen surun, epäuskon ja menettämisen pelon kun tämmöisestä asiasta kuulee. Ei muuta kuin tsemppiä, meille kaikille..

• Merja
        tuttu tunne.. kirjoitti:

Hei!

Olet aivan samassa tilanteessa kuin missä minä olin vain pari kuukautta sitten. Löydöksetkin kertovat jotain ja varsinkin jos veren tuumorimarkkerit ovat korkeat. Äidilläni ne olivat n. 41 000 kun ne saisivat olla jotain alle 30 tms...Se kertoi meille sen vahvan epäilyn syövästä ennenkuin koepalojen tulosta edes saatiin. Koepalat vain vahvistivat asian. En halua aiheuttaa sinulle pahaa mieltä, mutta itse elän tässä sairaudessa niin tässä ja nyt vaihetta etten osaa muuta kuin ajatella näitä realiteetteja. Toivon mukaan äitisi kasvaimet olisivat esim. hyvälaatuisia, vaikea sanoa, mutta eihän sitä tiedä ennenkuin kaikki on selvillä. Äidilläni todettiin silloin alussa haimassa kasvain (n. 4 cm, haiman pään alueella) ja maksassa etäispesäkkeitä ja koepalan tulos vahvisti löydökset maksasta, että syöpä on kyseessä. Leikata ei voi. Äitini joi jonkin verran alkoholia aikaisemmin (vain viiniä) ja poltti jonkin verran tupakkaa, mutta en voi sanoa että suurkuluttaja olisi ollut. Varsinkaan tupakkaa ei polttanut kovin paljoa. Nyt parin kuukauden aikana on sairaus tuonut mukanaan monenlaista ongelmaa, mm. alhainen hemoglobiini, kuumeilua, molemmissa alaraajoissa laskimotukokset, nyt ensimmäisen kerran jälkeen kun sai sytostaatteja olo meni huonoksi ja kauhea ripuli monta päivää jonka jälkeen tiputukseen sairaalaan jne. jne. jne. Alussa heti laitettiin muoviproteesit sappitiehyeisiin että saataisiin keltaisuus laskemaan ja kun se ei kunnolla tepsinyt niin laitettiin pysyvät metalliverkkoproteesit ja sitten bilirubiiniarvot laskivat. Tympeitä operaatioita. Ja kurjaa katsoa vierestä kun tukalat oltavat välillä kun ei voi itse juuri mitään tehdä. Kipulääkkeitäkin on joutunut jo syömään jonkin aikaa, vaikka sitä on vaikea määritellä mistä tarkkaan ne kivut johtuu, siitä itse sairaudestako vai sen mukanaan tuomista muista vaivoista, vai onko se sitten sama asia. Että tiedän kyllä mitä käyt nyt tällä hetkellä läpi, muistan sen surun, epäuskon ja menettämisen pelon kun tämmöisestä asiasta kuulee. Ei muuta kuin tsemppiä, meille kaikille..

Hei taas,

Äiti oli sunnuntaista tiistaihin sairaalassa. Maanantaina piti ottaa koepalat maksasta ja haimasta, mutta lääkärit eivät olleet löytäneet mitään mistä ottaa koepalaa. Huokaistiin helpotuksesta ensin, mutta sitten tiistaiaamuna lääkärit olivat vertailleet kuvia ja nyt on sitten edessä leikkaus joka tapauksessa. Tahtovat leikata, koska kuvissa näkyy jotain, mutta eivät saa koepalaa otettua ilman leikkausta. Lääkäri sanoi, että leikkaus tulee olemaan suuri. Ajankohta pitäisi kuulemma olla vielä elokuun aikana, koska nämä asiat halutaan hoitaa nopeasti.

• haimasyöpäpotilaan tytär
        Minä vain kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on henkilö, jolla vastaava syöpähistoria kuin äidilläsi. Maksaan levinnyt haimasyöpä todettiin viime marraskuussa.

Hoito on purrut ja ko henkilö voi ihan hyvin.

Kiitos vastauksestasi, mun äitillä syöpä oli todella agressiivista. Yhdesti pystyttiin sytostaattia antamaan, runsaat sivuoireet ja hoidot jouduttiin lopettamaan. Äitini kuoli kolme kuukautta syövän toteamisen jälkeen 17.8.2006..Eli haimäsyöpä näyttää tulevan ja tappavan nopeasti..Poikkeuksia tietenkin voi olla, mutta meidän tapauksessa mitkään konstit ei ees poppaskonstit auttaneet. Kaikkemme yritettiin. Kaikille muille joiden läheisillä haimasyöpä todetaan toivotan tsemppiä, mutta varautukaa jo heti alusta pahimpaan. Varsinkin jos on jo levinnyt. Voi olla viikoista tai kuukausista korkeintaan kysymys..

• Äidin pieni (30v)
        tuttu tunne.. kirjoitti:

Hei!

Minä myös olen haimasyöpäpotilaan tytär. Rakas, rakas äitini ja minä (ja muu perhe) sen myötä olemme kovassa opissa... Kuinka samanlaista kärsimystä sitä ihmiset ja sairastuneitten läheiset joutuvatkaan kokemaan näinkin "tieteellisessä" maailmassa. Onneksi on näitä keskusteluforumeita! :)

Kysyisin, että kuinka ja MITÄ olette haimapotilaina tai heidän läheisinä löytäneet RAVINNOKSI JOKA SEKÄ PYSYISI SISÄLLÄ ETTÄ ANTAISI LIHAA JA LÄSKIÄ luun ympärille!!??? Äidillä paino on laskenut todella alas, ja välillä melkein joka päivä ruoka tulee ripulina tai oksennuksena pois.

Creon-kapselit eivät tunnu toimivan luotettavasti... Rasvasta ruokaa pitäisi kai jokseenkin välttää ja pyrkiä syömään usein ja pieniä annoksia. Joku puhui kylmästäkin ruoasta mieluummin kuin lämpimästä...? Energiajuomiakin ollaan apteekista haettu, mutta ne saattaa tulla ylös... Onko muita vinkkejä tai edellisten kumoajia?? Kysymyksiä on useita, mutta tämä nyt ehkä kriittisin!

Osaisko joku auttaa? Tsemppiä kaikille syövän kanssa taisteleville!!

Huumoria ja läheisyyttä kaikille!

• Gemzar

Tervehdys Sipetti taas. Kesä on jo pitkällä ja tulin katsomaan kuulumisiasi tänne palstalle. Olet ollut mielessäni. Näyttää siltä, että kestät nuo sytostaatit hyvin, joten varmasti sillä on vaikutusta syöpäänkin. Mieliala varmasti vaikuttaa paljon vointiisi, harvinaisen sitkeä ja positiivinen olet jaksanut olla. Laita sitten taas kuulumisiasi, kun siltä tuntuu. Hyvää kesänjatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      5747
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      45
      2662
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2232
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      32
      1536
    6. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1394
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1337
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1243
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      997
    Aihe