moi mulla 2000 mallin bravo aj.n 105tkm ja kytkin on kauhean jäykkä ja krusahtaa kun vaihdan pakille ja väliin luistaa..voiko tosiaan olla että kytkin leviää noilla kilsoilla?onko paha vaihtaa?
fiatin kytkin
13
5529
Vastaukset
- tiedoksi vain
Kytkinhän nyt voi levitä vaikka 1000 kilometrin ajolla..jos olet esim. käytettynä ostanut auton niin on yleensä mahdotonta sanoa millanen rattimies/nainen sillä on ajanut...ajotyylejä kun on monenlaisia...vähemmän autoista tietävät eivät esim. välttämättä ymmärrä että esim. kovilla kierroksilla luistattaminen kuluttaa kytkin rajusti jne....ei mikään ihme jos kytkin on loppu noilla kilsoilla jos ajatapa on ollut persiistä edellisellä omistajalla
- Nimetön
Mul meni bravasta kytkin vaihtoon 80 tkm kohdalla. Jos ajotapa on sellainen, että pitää jalkaa jatkuvasti kytkimellä tai muuten luistattaa äkkiähän se kuluu. Kallis tapa ajella, mulla maksoi remppa 470 euroa.
- .......
teetätitkö merkkiliikkeessä?
- samppu
....... kirjoitti:
teetätitkö merkkiliikkeessä?
Teetätin shellin korjaamossa kaarinassa, kun on työpaikkaa lähellä. Kyllä kait sitä jonkun kympin halvemmallakin selviäisi, jos tietää paikat. Delta-autoon en kyllä veisi, ellei olisi pakko!
- Bravo-01
Omalla Bravolla ajettu n.130 th eikä vielä ole vaihdon tarpeessa.Riippuu paljon ajotavasta.Kannattaa kysellä huoltoasemilta tai joltain korjaamolta,saat paljon halvemmalla kuin merkkiliikkeestä.
- Pate1971
Moi, meikäläisellä on Fiat Brava, ajettu 115 tkm alkuperäisellä kytkimellä. Kytkin tarkastettiin pyynnöstäni huollossa kun se oli mielestäni jäykkä, ei kuulemma ollut vaihdon tarvetta. Tarkastutin auton nimenomaan Delta-autossa jossa varmaan mielellään olisivat kytkimen vaihtaneet...
Sitten siihen rusahteluun. Bravassa/Bravossa on ominaisuus että jotkin vaihteet saattavat rusahdella satunnaisesti/joka kerta. Oman autoni pakki ei aina tunnu menevän päälle ilman voimaa (jolloin se varmasti rusahtaisi). Asiaan auttaa aina helppo keino: Laittaa vaihteen taas vapaalle ja nostaa kytkinen ylös. Sen jälkeen pakki meneekin jo rutinoitta päälle.
Kokeile auttaako tuo "vaihteen vaihto vapaalle ensin" tuohon pakin rusahteluun. Jos auttaa niin kyseessä ei luultavimmin ole vika vaan ominaisuus. Itselläni ko. rusahtelutaipumus on ollut autossa uudesta saakka, huollon mukaan on ominaisuus :-(- ...............
täytyypi koittaa..
- xxy
............... kirjoitti:
täytyypi koittaa..
Lisääntynyt jäykkyys on vika. Huollon puute/kulunut kytkinvaijeri/kuiva kytkinvipu?.Rusahtelu voi johtua myös kytkimen säädöstä, ei irrota kunnolla. Tuo vapaan kautta on vanha konsti. Joskus jossakin ykkösen sai helpommin päälle kakkosen kautta.
- ...............?
xxy kirjoitti:
Lisääntynyt jäykkyys on vika. Huollon puute/kulunut kytkinvaijeri/kuiva kytkinvipu?.Rusahtelu voi johtua myös kytkimen säädöstä, ei irrota kunnolla. Tuo vapaan kautta on vanha konsti. Joskus jossakin ykkösen sai helpommin päälle kakkosen kautta.
saako kytkintä säädettyä?
- henkka188
...............? kirjoitti:
saako kytkintä säädettyä?
tota kytkin maksaa tommoseen fiudee n. 100-150e ja itte ku vaihtaa niin asennuskaan ei maksa mitään. iso homma on aina niin paha määritellä mut jos joutuu ottamaan vaihdelaatikon irti koneen kyljestä ja kaiken muun rojun siitä ympäriltä niin voidaan puhu isosta hommasta.
- hohohohohoho
Kamalaa! Vaihde jos ei mene päälle, niin ei sitä väkisellä pidä runnoa. Sillä tavoin särkee vaihteiston.
Olipa auto Fiat tai ei, niin pakki kytketään vain autoa pidettäessä jarrulla paikallaan. Takuulla rusahtelee jos auto jo valuu ja koittaa pakkia runnoa päälle. Kaikissa manuaaleissa sama juttu ja sama ominaisuus siis kaikissa autoissa. Ja joo kytkimen nosto vapaalla ylös auttaa useimmiten tai käyttäminen vaikka kolmosella.
- brava 98
Pitää vähän päivittää vanha ketjua. Itse en meinannut löytää juurikaan mistään apua kytkimen vaihtoon. Eli bravasta meni kytkin. uusi maksoi 120e. Vaihtaminen onnistui itse tehdä kohtuu nätisti. Akku kotelot yms pois edestä ja pohjapanssari. kuskin puolen rengas pois ja iskarin alapää irti niin sai vetoakselin pyörätettyä pois. vänkärin puolelta kans vetoakselin pultti irti. sitten vain moottorin tunkkasin että pysyy ylhäällä ja irrotin takaa ja kuskin puolen kulmasta kiinnikkkeet. Sitten vain kytkinkopan pultit irti niin se mahtui tulemaan ulos vaihdelaatikon kanssa sen verran että sai vauhtipyörää pyöritelleen kytkimen pultit auki. ei muutako uus tilalle ja mauserilla mittasin suunnilleen keskelle. painelaakeri uus ja kasaus.
- punto -02
Mulla Ponto 170 000 ajettu kytkin loppu, meinasin ite vaihtaa mutta ajattelin että on iso homma huomenna vien pajalle osat 140 ekuu, vaihtotyö korjaamolla 250 ekuu aikaa kuulemma menee 5 tuntii, merkkiliikkeessä työn osuus 620 ekuu. Korjaaja sanoi et Valeon kytkintä ei kannata laittaa kun ei kuulemma kestä, Bosch tai LUK:n osat kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."
ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w17923En koskaan
Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v47809Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä
Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.222709Nainen, olet kaipaillut seuraani
Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan75700- 45692
Emme näe enää koskaan
Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon33670- 105652
Vornanen alkaa olla kusessa
Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt79633- 34589
Olet tyylitajuton
Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett25581