Kansanopistot

välivuosi

Pitäisi tulevaa välivuotta jotenkin kuluttaa ja ajattelin, että voisin jotakin kieliä mennä, tai ainakin hakea, lukemaan johonkin kansanopistoon. Tuntuvat vaan nuo linjat aina kestävän vähintään huhtikuun lopulle tai toukokuulle ja kun pitäisi ehtiä lukea keväällä vielä pääsykokeisiinkin. Kuinka tiivistahtista opiskelu on ja ehtiikö noihin pääsykokeisiin lukea opiskelun ohessa? Entä tietääkö joku lyhyempiä linjoja, jotka mahdollistaisivat tuon lukemisen vielä keväällä? Kokemuksia kansanopistoista olisi kiva lukea muutenkin.

11

4317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorja.

      Monet kansanopistojen linjoista on nimenomaan pääsykokeisiin ja tuleviin opintoihin valmentavia, ja vaikkeivat olisikaan, kertyneestä kokemuksesta on aina hyötyä pääsykokeessakin.

      Kansanopistossa ei välttämättä ole lähiopetustakaan kuin kolmena päivänä viikossa, joten aikaa kyllä on. Tutustu netissä esittelysivuihin, niistä saat varmasti tarvitsemasi tiedon.

    • JukkaV

      Olen katsellut sivusta ja tiedän monia kansanopistolinjoja, joissa opetusohjelmaan kuuluu valmistautuminen ja valmentautuminen pääsykokeisiin.

    • välivuosi

      Ehkä nyt voin rohkaista mieleni ja hakea johonkin kansanopistoon. Ei menisi tuo välivuosi sitten ihan hukkaan.

    • neitonen.

      Minäkin olen miettinyt meneväni kansanopistoon, mikäli välivuosi tulee eteen.
      Haluaisinkin kysyä, että onko kansanopistossa opiskeleva oikeutettu opintotukeen ja opiskelijakorttiin? Entä saako asumistukea, jos muuttaa kansanopiston asuntoihin?

      Sitten vielä tällainen tyhmä kysymys, monet kansaopistothan ovat evankelisia/kristillisiä opistoja. Itse en kuitenkaan kuulu kirkkoon, joten voinko hakea niihin opiskelemaan, mikäli se välivuosi nyt tulee?

      • Tukiainen

        Opintotuen ja opiskelijakortin saa, kuten muutkin opiskelijat. Kun asuu opiston asuntolassa, on vakio asumistuki n. 60e kuussa.

        Ei tietääkseni ole estettä, vaikka mihin uskoisi. En sitten tiedä noista, missä opetetaankin jotain uskonnollisia juttuja vain, mutta tavallisilla linjoilla tuskin on mitään ongelmaa. Korjatkaa, jos näin ei ole.

        Kannattaa tosiaankin mennä kansanopistoon, jos vain on varaa ja löytyy sopiva linja. Itse sain ainakin paljon apua pääsykokeisiin, kun samoja asioita mentiin läpi erinomaisten opettajien johdolla koko vuosi.


      • neitonen.
        Tukiainen kirjoitti:

        Opintotuen ja opiskelijakortin saa, kuten muutkin opiskelijat. Kun asuu opiston asuntolassa, on vakio asumistuki n. 60e kuussa.

        Ei tietääkseni ole estettä, vaikka mihin uskoisi. En sitten tiedä noista, missä opetetaankin jotain uskonnollisia juttuja vain, mutta tavallisilla linjoilla tuskin on mitään ongelmaa. Korjatkaa, jos näin ei ole.

        Kannattaa tosiaankin mennä kansanopistoon, jos vain on varaa ja löytyy sopiva linja. Itse sain ainakin paljon apua pääsykokeisiin, kun samoja asioita mentiin läpi erinomaisten opettajien johdolla koko vuosi.

        Haluaisin tuosta opintotuesta kysyä vielä tarkennusta, että eikös kansanopistossa opiskeleva saa 2. asteen opintotukea? Koska 3. asteen rajattuja opintotukikuukausia en haluaisi kansanopisto-opiskeluun käyttää, mikäli joudun välivuoden pitämään.

        Voisitko vielä sen verran kertoa, joutuuko tuosta kansanopistovuodesta maksamaan itse ihan huikeita summia? Olen kyllä katsellut hintoja netistä, mutta en ole vielä laskeskellut, jääkö itselle paljonkin maksettavaksi noiden tukien jälkeen.

        Voisitko myöskin kertoa itse opiskelusta, tapahtuuko opetus päivisin, ovatko illat vapaat yms.? Asuitko itse opiston asuntolassa? Onko siellä miten vapaata toimintaa, saako tulla ja mennä mihin aikaan tahtoo, vai onko jotakin rajoituksia?

        Täytyy nyt tosiaan alkaa suunnittelemaan jo ajoissa, mikäli se välivuosi napsahtaa, niin olisi kiva kuulla kokemuksia :)


      • JukkaV
        neitonen. kirjoitti:

        Haluaisin tuosta opintotuesta kysyä vielä tarkennusta, että eikös kansanopistossa opiskeleva saa 2. asteen opintotukea? Koska 3. asteen rajattuja opintotukikuukausia en haluaisi kansanopisto-opiskeluun käyttää, mikäli joudun välivuoden pitämään.

        Voisitko vielä sen verran kertoa, joutuuko tuosta kansanopistovuodesta maksamaan itse ihan huikeita summia? Olen kyllä katsellut hintoja netistä, mutta en ole vielä laskeskellut, jääkö itselle paljonkin maksettavaksi noiden tukien jälkeen.

        Voisitko myöskin kertoa itse opiskelusta, tapahtuuko opetus päivisin, ovatko illat vapaat yms.? Asuitko itse opiston asuntolassa? Onko siellä miten vapaata toimintaa, saako tulla ja mennä mihin aikaan tahtoo, vai onko jotakin rajoituksia?

        Täytyy nyt tosiaan alkaa suunnittelemaan jo ajoissa, mikäli se välivuosi napsahtaa, niin olisi kiva kuulla kokemuksia :)

        Näin ollen kannattaa hyödyntää esim. avoimen yliopiston linjalla aika. Opetus on avoimen puolella usein iltaisin.


    • ...

      Jääkö lukuaikaa sittenkin jos täytyy lukea jonkin muun aineen pääsykokeisiin kuin sen jota on kansanopistossa lukenut?

      • JukkaV

        Yleensä jää. :)


    • ex-ope

      Heips!

      Olin noin 5 vuotta sitten kansanopistossa opettajana (Eurajoki, www.eko.fi) ja voin suositella todella lämpimästi. Vaikka kyseessä on kristillinen opisto, eipä se paljoa arjessa näy, mikäli et itse halua. Esim. aamunavaukset täysin vapaaehtoisia. Ruoka aivan tolkuttoman hyvää, eikä kukaan "kyttää" menojasi esim. asuntolan osalta. Ainakin ekossa ollut puoli vuotta kestäviä linjoja esim. viittomakieli ollut tosi suosittu! Idea välivuoden pitämisestä kansanopistossa on tosi hyvä. Pääsykokeisiin lukuaikaa jää runsaasti ja mikä parasta usein samoja asioita on läpikäyty vuoden aikana useinkin.

    • ...

      Mä vietin pakollisen välivuoteni muutama vuosi sitten kansanopistossa,ja näin jälkeen päin ku mietin niin oli onnen potku etten sillon päässy AMK:hon,vaan "jouduin" kansanopistoon.Oikeesti ihan kaikki mun luokkalaiset sano sen vuoden loputtua että se oli elämän paras vuosi.Sitä se todellakin oli!
      Kansanopiston nimi on Päivölä ja se sijaitsee Valkeakoskissa.Vaikka nimi kuulostaa kovin uskonnolliselta,niin uskonnollisuus oli kaukana sieltä koulusta ainakin oppilaitten osalta(vietin elämäni parhaita bileitä siellä vähintään kerran viikossa ;) Mä luin enkkua ja sivuaineena espanjaa.Koulu alko syyskuussa ja loppu toukokuussa,mutta mahdollista oli suorittaa myös lyhyempi,syyskuu-joulukuu pituinen kurssi,niin kuin pari tyyppiä tekikin.
      Mulle tosta vuodesta oli pelkkää hyötyä.Sain enkun YO-arvosanan nouseen kahdella arvosanalla,pääsin opiskeleen matkailua ja sain loppu elämäkseni tosi hyviä kamuja!
      Melkein alalla kuin alalla on hyötyä kun kertoo pääsykokeiden haastattelussa että on lukenu enkkua vuoden.Ei meistä kukaan oikein läksyihin kuluttanu aikaa,vaikka kyllä niihin ois saanu kuluun aikaa jos ois ottanu ihan tosissaan koko homman.Mutta hyvin kaikki pärjäs vaikkei paljo luettukkaan.Mutta sulle suosittelisin tota lyhyempää neljän kuukauden kurssia,niin varmasti ehdit lukeen pääsäreihin.Ja kieliä tonne kyl pääsee lukeen ihan kaikki halukkaat.Oman halukkuuden ja osaamistason mukaan sit jaetaan joitain tunteja,esim.pari tuntia viikossa on joko perussanaston kertaamista tai sivistyyttä keskustelua esim.tasa-arvosta tms.Käy kattomassa paivola.fi.Ja onhan siä siis muitakin kieliä kun vaan enkku sekä sit suosittu matkaopas ja matkatoimisto linja. Ja jos on kysyttävää,niin vastailen ihan mielelläni!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27730
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17662
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      352
      9260
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6348
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4143
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3771
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      24
      1747
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1467
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1215
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1154
    Aihe