matalakierroksinen

korkeakierrokseksi

Kun joillakin on noita autoja jotka kiertää 8000kierrokseen ja joillakin kiertää 9tuhanteen.Niin miten tuota matalakierroksista pitäs virittää et sekin ottas ton 9000/rpm.Ihan mielenkiinnon vuoksi vaan kyselen.

5

1477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Getsikkä

      lisää saa keventämällä esim. vauhtipyörä, kiertokanget, männät, kampura ym. Sekä kiillottamalla ja parempia materiaaleja käyttämällä sekä tasapainoittamalla hyvin. Täytöstä parantamalla esim. kanavien porttaus sekä pakopuolen optimointi. Kirjoista löytyy lisää!!

      • sitroen.

        ylläolevasta pikkuisen eri mieltä.
        Mainitsemistasi asioista vain täytöksen parantaminen lisää moottorin pyörimisnopeutta, ei muut. Ne muut auttavat moottoria kestämään kovempia pyörimisnopeuksia paitsi vauhtipyörän kevennys parantaa moottorin kiihtyvyyttä mutta huonontaa pyörimisnopeuden epätasaisuusastetta.
        Käytännössä viritysohjeet johtavat aloittajan haluamaan lopputulokseen. Moottorin kestämisen parantamiseksi suuremmilla pyörimisnopeuksilla joutuu tekemään tapauksesta riippuen ehkä paljonkin kalliita muutoksia. Näistäkin löytyy tietoa viritysohjeista ja voi niitä laskeskella itsekin kun teoriapohja on ns. hanskassa.


      • Wussy

        Se että kone ottaa helposti ja nopeasti kieppejä, sekä se että siinä olisi tehoja ja kapasiteettiä kiertääkkin kunnolla saattaa ongelmaksi näissä tapauksissa tulla pieni sytysennakko, sytytysosien kapea toiminta sektori kuin myös löysät venttiilin jouset..

        Venttilin jousien sekoamisen kulee/ tunnistaa "nirinänä". Ja jousien löysyys syö tehoja jo ennenkuin tämän äänen kuulee. Jos ja kun säädät välyksiä koneesta voit tarkastella nokka-akselista mahdollisia iskeytymiä, josta ilmenee onko jouset seonnut :)


      • Wussy kirjoitti:

        Se että kone ottaa helposti ja nopeasti kieppejä, sekä se että siinä olisi tehoja ja kapasiteettiä kiertääkkin kunnolla saattaa ongelmaksi näissä tapauksissa tulla pieni sytysennakko, sytytysosien kapea toiminta sektori kuin myös löysät venttiilin jouset..

        Venttilin jousien sekoamisen kulee/ tunnistaa "nirinänä". Ja jousien löysyys syö tehoja jo ennenkuin tämän äänen kuulee. Jos ja kun säädät välyksiä koneesta voit tarkastella nokka-akselista mahdollisia iskeytymiä, josta ilmenee onko jouset seonnut :)

        mainitsemasi kuuluvat virittämisessä huomioonotettaviin asioihin. Samoin paljon muuta.
        Pelkät jäykemmät venttiilinjouset eivät aina auta. On moottoreita, joissa massavoimat tekevät nokan ja keinuvivun/nostajan väliin niin suuren pintapaineen, että öljy ei välissä pysy, vaikka venttiilinjouset riittäisivätkin. Eikä rauta kestä rautaa hangata kauaakaan, öljyä pitää olla välissä. Mittamalla ja laskemalla tuokin selviää.
        Mitään "mahdollisia iskeytymiä" et taatusti nokka-akselista näe.


      • wussy
        sitroen kirjoitti:

        mainitsemasi kuuluvat virittämisessä huomioonotettaviin asioihin. Samoin paljon muuta.
        Pelkät jäykemmät venttiilinjouset eivät aina auta. On moottoreita, joissa massavoimat tekevät nokan ja keinuvivun/nostajan väliin niin suuren pintapaineen, että öljy ei välissä pysy, vaikka venttiilinjouset riittäisivätkin. Eikä rauta kestä rautaa hangata kauaakaan, öljyä pitää olla välissä. Mittamalla ja laskemalla tuokin selviää.
        Mitään "mahdollisia iskeytymiä" et taatusti nokka-akselista näe.

        keinuvipu ei ole osunut siihen. Nämä mahdolliset jäljet eivät toki tule hetkessä vaan pitkällisestä väärän tyylisestä ajamisesta.

        Tuo nokkien kuluminen jäykemmillä jousilla kannattaa huomioida katuautoa tehdessä, sekä se että koneistetut seetit/venttiilipinnat kuluvat nopeammin ja venttiilit saattavat ruveta kantamaan helpommin.

        Ai niin tämä menee vähän ohi aiheesta, mutta.. Jossain automalleissa istukassa on vain 1 135´ kulma, jos tämän muuttaa koneistuksessa 3 kulmaiseksi (n.155´-135´ -160´). Lisääntyy virtaukset pienillä nostoilla n. 25%. Noi kulmat(3) tulee venttiilien mirauksessa nykyään pääsääntöisesti kaikkiin malleihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5494
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1535
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      12
      981
    4. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      937
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      57
      880
    6. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      868
    7. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      839
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      828
    9. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      806
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

      JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      10
      785
    Aihe