Heips!
Missä voi opiskella toimittajaksi ja kauanko koulutus kestää?
Toimittajaksi
8
1137
Vastaukset
- mediamokke
Ihan missä vaan. Ylioppilastutkinto riittää viihdelehden toimittajalle, jos olet hyvä tekemään juttuja ja kirjoittamaan.
Rakennusinsinöörin koulutus sopii rakennusalan lehteen ja esim. upseerikoulu puolustusalan lehteen.
Jos opiskelet yliopistossa 5-10 vuotta tiedotusoppia voi olla ettet saa työtä edes Yli-Ämmälän viikkolehdestä. Siivoojaksi ei huolita, kun olet liikaa opiskellut.
Jos haluat oman menestyvän lehden ja päätoimittajaksi, suosittelen rakennusalaa. Rakenna kerrostaloja ja perusta lehti. Vuonna 2016 voit olla kymmenien tai satojen miljoonien eurojen liikevaihdon lehden päätoimittaja samaan aikaan kun nyt yliopistoon lähtevät lähettävät sinulle silloin sitten toinen toistaan säälittävämpia hakukirjeitään.
Vai sinä taidat olla niitä koulutususkovaisia?- Journalisti joskus
Minulle taas on sanottu, ja olen lukenut lehdistäkin, että jos lähtee Tampereelle tai Jyväskylään lukemaan tiedotusoppia tai journalistiikkaa, niin pääsee hyvin töihin. Itse asiassa ongelmana on ollut, että opiskelijat "revitään" töihin eli että esimerkiksi harjoittelupaikka pyytää jäämään pidemmäksi aikaa ja sitten tutkintoa ei maltetakaan tehdä loppuun asti.
Sen sijaan, jos opiskelee jotain muuta, esimerkiksi suomen kieltä, joka on toimittajalle hyödyllistä, on kesätyötä tai muuta vaikea saada. Tästä hankaluudesta on kokemusta itsellänikin. Voisiko joku valaista, miten on? - vähän
Journalisti joskus kirjoitti:
Minulle taas on sanottu, ja olen lukenut lehdistäkin, että jos lähtee Tampereelle tai Jyväskylään lukemaan tiedotusoppia tai journalistiikkaa, niin pääsee hyvin töihin. Itse asiassa ongelmana on ollut, että opiskelijat "revitään" töihin eli että esimerkiksi harjoittelupaikka pyytää jäämään pidemmäksi aikaa ja sitten tutkintoa ei maltetakaan tehdä loppuun asti.
Sen sijaan, jos opiskelee jotain muuta, esimerkiksi suomen kieltä, joka on toimittajalle hyödyllistä, on kesätyötä tai muuta vaikea saada. Tästä hankaluudesta on kokemusta itsellänikin. Voisiko joku valaista, miten on?Minä taas olen kuullut, että harjoittelijaksi pääsee hyvin, sillä paikkakuntien lehdet pitävät alan harjoittelijoista, koska he ovat hyvin halpoja.
Se, että loputon harjoittelijoiden kierrätys joskus loppuisi ja sinut palkattaisiin kunnolla on epätodennnäköistä, sillä uusia, halpoja harjoittelijoita tulee koko ajan lisää.
Viisainta on opiskella Helsingissä tulevaisuuden kannalta. - nap
Eikö Urjalan Uutiset jatkanutkaan sun kesätyösopimusta odotetusti?
...vai mistäköhän moinen katkeruus kumpuaa.
- ylioppilas
pääsin ihan vaan ylioppilaana!
- lehden
päätoimittajaksi..?
- ammattilainen
Varsinaisia akateemisia toimittajatutkintoon tähtääviä korkeakoululinjoja on tietääkseni Suomessa kaksi: journalistiikan linja Jyväskylän yliopistossa ja tiedotusopin linja Tampereella. Tähän en laske niitä lukemattomia kansanopistoja, joiden yhden lukuvuoden toimittajalinjalle voi kuka vain kävellä sisään, jos on varaa parin tonnin lukukausimaksuun. En laske siihen myöskään ammattikorkeakoulujen vaihtelevantasoisia medianomilinjoja, joissa on mahdollista opiskella myös joitain journalismin perusteita.
Et kysellyt toimittajiksi opiskelleiden työmahdollisuuksista, mutta kommentoin niitäkin, koska osa viestiisi vastanneista teki samaa. Minä uskon, että niillä, jotka ovat valmistuneet toimittajiksi yliopistosta, on erittäin hyvät työmahdollisuudet. Suomessa julkaistaan tuhansia lehtiä, ja akateemisia korkeakoulupaikkoja tuleville toimittajille on auki vain joitain kymmeniä vuodessa. Luulisi, että ammattitaitoisilla, alan toimintaperiaatteet perinpohjin tuntevat toimittajat olisivat kilpailukykyisiä itseoppineiden kanssa. Ja vaikka yliopistot ovat aika teoriapainotteisia, niin eikös toimittajakoulutuksessa ole paljon myös käytännön treeniä, omia julkaisuja, jonkinlainen työharjoittelujakso tms?
Hakijoita on näille linjoille varmasti yli 10 jokaista sisäänpäässyttä kohti. Tämä varmaankin takaa sen, että jokaisella paikan saaneella on jonkinlaiset perusedellytykset alalle. Kirjoitustaito, uutisvainu, luetun ymmärtäminen yms. varmaan suurinpiirtein kohdallaan.
En tiedä, mitä koulutus kestää. Varmaan riippuu vähän siitäkin, paljonko sivuaineita olet valinnut. Niitä kuulemma kannattaa valita sen mukaan, millaisiin aihepiireihin toimittajana haluaisit erikoistua. Taloustoimittajaksi tähtäävä voi lukea sivuaineena kansantaloutta jne.
Varsinkin jos haluat edetä urallasi esimiestehtäviin, on akateeminen koulutus lähes välttämätöntä. Harvassa ovat ne poikkeustapaukset, jotka johtavat isoja ja merkittäviä julkaisuja pelkältä ylioppilaspohjalta.
Itse en ole opiskellut toimittajan työtä päivääkään. Valmistun pian medianomiksi, eli uusmedia on jotenkuten tuttua, mutta perinteinen journalismi kiinnostaa enemmän. Toimittajan työtä olen opetellut ensin työharjoittelijana parissa aika isossa sanomalehdessä, sitten freelancerina ja kesätoimittajana. Uskon oman kilpailuvalttini olevan siinä, että käytännön kokemusta on kertynyt varsin monesta lehdestä ja olen ollut lehtialalla vuosia tiiviisti mukana ilman pitkiä taukoja kirjoittamisesta. Mutta monelle yliopistosta valmistuneelle toimittajalle jään kyllä kakkoseksi.- ...
"En laske siihen myöskään ammattikorkeakoulujen vaihtelevantasoisia medianomilinjoja, joissa on mahdollista opiskella myös joitain journalismin perusteita."
Helsingin Heliassa on ainakin neljän vuoden, nimenomaan toimittajan tutkintoon valmistava koulutusohjelma. Niitä tuskin vain perusteiksi voi laskea, sillä siellä ei muuta tehdäkään kuin opiskellaan käytännöntasolla toimittajaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi362899Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle31741- 1201550
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!2751331Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621114Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341083- 701033
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1271000- 63932
- 41877