Kytkinnesteiden vaihto?

Tietoa kaipaava

Auto on 124 diesel.
Kytkinnesteen vaihto suoritetaan käsittääkseni siten, että etujarrun ilmausruuvista vedetään letku kytkimen pääsylinterin ilmausruuviin ja poistettava neste valutetaan kytkimen työsylinterin ilmausruuvista ulos jarrua painamalla.
Olenko aivan hakoteillä?
Jos olen oikeassa luulossa, niin missä tarkalleen sijaitsee kytkimen pääsylinteri?
Työsylinterihän on hyvällä hollilla laatikon kupeessa.

4

1109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terppa

Enpä ole moista ohjetta vielä kuullutkaan, periattessa voi tietysti onnistua noinkin. Itse vaihdoin joskus nesteet ihan valuttamalla vanhaa vaan pois, tai sitten kytkimen pääsylinterille johtava letku jarrunestesäiliöltä irti ja jollain ruutalla saapi työnnettyä uudet nesteet järjestelmään. Kytkimen pääsylinteri sijaitsee muistaakseni kojelaudan alla, rintapellin sisäpuolella, mutta siihen ei pitäisi tarvita kajota. Toivottavasti oli apua..

• MB Freak

Pääsylinterissä ei ole ilmausruuvia.Muistaakseni "virallinen" ilmaustapa on kuten sanoit mutta jarrusylinteriltä kytkimen työsylinteriin letku ja ilmat yläkautta pois?

• MB Freak

luin väärin!Siis tarkoititkin nesteitten vaihtoa, minä taas pelkkää ilmausta...
        Pääsylinteri tosiaan siellä kytkinpolkimen "alla".Siinä ei siis ilmausruuvia.Jarru/kytkinneste säiliöstä lähtee putki pääsylinterille, ehkä siitä onnistuis valuttaa nesteet ilman ilmaa=)
        Jätän puheenvuoron viisaammille!

• Silver
        MB Freak kirjoitti:

luin väärin!Siis tarkoititkin nesteitten vaihtoa, minä taas pelkkää ilmausta...
        Pääsylinteri tosiaan siellä kytkinpolkimen "alla".Siinä ei siis ilmausruuvia.Jarru/kytkinneste säiliöstä lähtee putki pääsylinterille, ehkä siitä onnistuis valuttaa nesteet ilman ilmaa=)
        Jätän puheenvuoron viisaammille!

Helpoiten homma onnistuu "Eazy-Bleed" ilmauspullolla, jota tuo maahan Kaasutin-Expertti.

Pulloon tulee nestettä, toinen letku renkaaseen
        ( = painetta) toinen letku, jossa on korkki
        tulee alkup.korkin tilalle. Sitten vaan availemaan
        ilmaruuveja. Koska ilmauspulloon tulee nestettä
        niin ei pääse vahingossa hörppäämään ilmaa uudestaan, joten tällä on helppo vaihtaa vaikkapa
        jarrunesteetkin.

Jos tämä laite ei ole saatavilla, niin lähes kaikissa tarvikeliikkeissä on myytävänä simppelimpää versiota, eli paineletku/ ja korkki
        ( ilman säiliötä ) hinta jotain 20 €.

Jomman kumman hankinta kannattaa, koska sen jälkeen kytkin- ja jarruilmaukset onnistuvat
        helposti. Myös yksin ilman apulaista.
        Tuo alussa kuvattu "temppu" on hyvä tietää
        hätäkonstina, jos jossain taipaleella joutuu
        töihin. HUOM: ilmaamatonta kytkinjärjestelmää
        ei voi ilmata polkimella - voi olla, että pääsylinterin mäntä jumiutuu "pohjalle".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      16
      972
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      87
      788
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe