Suomi - vl -sanakirja?

onnimanni

Palstaa seurailleena on jotkin käsitteet jääneet hieman oudoiksi, etten sanoisi olen tuntenut olevani suorastaan ulkona. Mitä siis tarkoittavat seuraavat käsitteet suomeksi:

korvasyyhy
sekaoppi
talostella
hoidettu
vikoa
kotisiioni
vain me oppi
tupakkikoju
avautua sisältäpäin
eriseura
vilkutus
suvarit
tehdä seksiä (ei rakastelu)
hempeyden synti

Lyhyitä ja ytimekkäitä vastauksia suomeksi, toinen kotimainen käy myös.

29

2269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XXL
      • avaaja

Dodi, jotain vastauksia jo löytykin. Vastauksesi oli lyhyt ja ytimekäs sekä suomenkielinen. Kriteerit täyttyi!

P.S. hauskat sivut.

• korvasyyhy= Haalitaan omanpään mukaan opettajia.
        sekaoppi= ekuneemisuus. Mm.opetetaan ja siedetään, jo oman poppoon sisällä monenlaisia opetuksia, saarnavirassa.

talostella
        hoidettu= He pyysivät anteeksi, ja heille annettiin anteeksi.

vikoa= vikoillaan toista, vaikka Jumala avaa ymmärryksen yksin armosta.

kotisiioni= Oma rakas seurakuntani.

vain me oppi= On vain yhdenlainen oikea usko ja oppi, nimestä riippumatta.

avautua sisältäpäin= Jumalan valtakunnan asiat avautuvat sisältäpäin, siis parannuksen armon kautta.

eriseura= Raamatussa= Meistä erkaantunutta eriseuraa. Harhaoppista ihmistä.

vilkutus= Antaa merkki, kun haluaa uskoa henkilökohtaisesti kaikki synnit anteeksi.

hempeyden synti= ei osaa sanoa syntiä synniksi.

• Perusutelias
        weha kirjoitti:

korvasyyhy= Haalitaan omanpään mukaan opettajia.
        sekaoppi= ekuneemisuus. Mm.opetetaan ja siedetään, jo oman poppoon sisällä monenlaisia opetuksia, saarnavirassa.

talostella
        hoidettu= He pyysivät anteeksi, ja heille annettiin anteeksi.

vikoa= vikoillaan toista, vaikka Jumala avaa ymmärryksen yksin armosta.

kotisiioni= Oma rakas seurakuntani.

vain me oppi= On vain yhdenlainen oikea usko ja oppi, nimestä riippumatta.

avautua sisältäpäin= Jumalan valtakunnan asiat avautuvat sisältäpäin, siis parannuksen armon kautta.

eriseura= Raamatussa= Meistä erkaantunutta eriseuraa. Harhaoppista ihmistä.

vilkutus= Antaa merkki, kun haluaa uskoa henkilökohtaisesti kaikki synnit anteeksi.

hempeyden synti= ei osaa sanoa syntiä synniksi.

Hyvää yritystä, kiitos. Joitain asioita voisit tarkentaa.

>korvasyyhy= Haalitaan omanpään mukaan opettajia.

Öh? Omapää? Jos taas oma pää, niin: a)opettajia, joilla on persoonallinen asenne opetettavaan vai b)käytetään omaa päätä pätevän opettajan löytämiseksi?

>vikoa= vikoillaan toista, vaikka Jumala avaa ymmärryksen yksin armosta.

Mitäs sitten ovat viko ja vikoilu?

>eriseura= Raamatussa= Meistä erkaantunutta eriseuraa.

Entä eri seura?

Öh, siis miten muutoin voi uskoa syntinsä anteeksi kuin ihan henkilökohtaisesti? Vai voiko sen delegoida toiselle vanhoillislestadiolaiselle?

>hempeyden synti= ei osaa sanoa syntiä synniksi.

Mikäs on vastakohta eli se, että sanotaan synniksi joku sellainen, joka ei olekaan syntiä?

• admata.

korvasyyhy --> Tarkoitetaan että ihmiset tulkitsisivat oppia omasta päästään. Hieman sama kuin "minusta tuntuu että juttu on näin."

sekaoppi --> Vl:t uskovat että heidän oppinsa on ainoa oikea ja ihminen ei tule autuaaksi muutoin kuin toisen uskovaisen ihmisen evankeliumin julistamisen välityksellä. Kun muut uskovaiset uskovat että Jumala voi vastata ja antaa rauhan myös suoraan, niin tätä kutsutaan "sekaopiksi" koska vl-oppi ei tunne kuin yhden tavan saada synnit anteeksi (toisen uskovaisen julistus)

talostella ? En tiedä. Kuulostaa siltä kuin asustella ehkäpä isäntämäiseen tyyliin? En ole varma merkityksestä

hoidettu --> Nuhdeltu

vikoa --> Muiden nuhtelu mitä ei haluta sietää.

kotisiioni --> Kotiseurakunta

vain me oppi --> Vl:t uskovat että heidän uskonsa on ainoa oikea, eikä kyseisen uskon ulkopuolella ole pelastusta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että esimerkiksi helluntailaiset tai tavallisen EvLut-uskovaiset tulkitaan epäuskoisiksi ja uskosta osattomiksi

tupakkikoju --> Suviseuroissa erikseen tupakanmyyntiin pystytetty kioski.

avautua sisältäpäin --> Ymmärtää, oivaltaa, sisäistää, niin että tunnossa tuntee oikeaksi.

eriseura --> Lestadiolaiset ovat jakaantuneet lukuisiin liikkeisiin. Vanhoillislestadiolaiset pitävät muita lestadiolaisia liikkeitä eriseuroina, samoin kuin muita uskovaisten joukkoja, jotka eivät ole uskonveljeydessä vl:ten kanssa. Eriseurassa ei voi vl-uskon mukaan pelastua.

vilkutus --> Seuroissa saarnataan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Tätä voi myös pyytää henkilökohtaisesti omalle kohdalleen, jolloin pyytäjä nostaa kätensä ylös kysyäkseen että saanko minäkin? Puhuja nostaa kätensä "vilkuttelijaa" päin ja saarnaa "Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi"

suvarit --> Jokavuotiset vanhoillislestadiolaisten hengelliset kesäjuhlat ja useampipäiväiset seurat.

tehdä seksiä (ei rakastelu)-->? En ole kuullut

hempeyden synti --> Henkisyntejä. Mitä nyt hempeys ylipäätä tarkoittaa? Liian rakastava? Ei pitäydy tarpeeksi tiukasti uskon ehdoissa? Vastakohta lainomaisuudelle ja lakihengelle.

Tässäpä lestadiolaisten kielestä ja puheenparresta suoria linkkejä:

Fraasti, joita vl:t viljelevät:
      http://koti.mbnet.fi/vltietoa/sekalaista/fraasit.html

Lesta-suomi-lesta sanakirja:
      http://larsleevi.blogspot.com/2006/07/suomi-lesta-suomi-sanakirja-ajallinen.html

Yleisestä opintomateriaalista:
      http://www.finlit.fi/oppimateriaali/kielijaidentiteetti/main.php?item=6&page=2

• kiitos taas

vilkutus --> Seuroissa saarnataan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Tätä voi myös pyytää henkilökohtaisesti omalle kohdalleen, jolloin pyytäjä nostaa kätensä ylös kysyäkseen että saanko minäkin? Puhuja nostaa kätensä "vilkuttelijaa" päin ja saarnaa "Jeesuksen nimessä ja veressä kaikki synnit anteeksi"

-------------
      Tämä siis ehtoollisen yhteydessä?

• moppaajasefu

korvasyyhy = mennään mielellään kuuntelemaan puhujaa, jonka käsitykset vastaavat omia ajatuksia

talostella = asua, asustella kodikkaasti ja turvallisesti

vikoa = etsiä toisesta uskovaisesta huomautettavaa, vahtia, syyttää toista erilaisista tekemisistä

kotisiioni = usein käytetty nimitys tietyllä paikkakunnalla asuvien uskovaisten yhteydestä

tupakkikoju = tämän palstan satoa, erään kirjoittajan lanseeraama käsite

vilkutus = erään tämän palstalaisen luoma pilkallinen käsite sille, että vl-seuroissa pyydetään seurapuheen aikana evankeliumia omalle kohdalle, kun sana koskettaa

suvarit = suviseurat, nuorisoilmaus

tehdä seksiä = koskaan kuullutkaan moisesta sanonnasta

hempeyden synti = 70-luvun termejä, synninluvallisuus

• .......................

Monenlaista selitystä tuli näille sanoille ja sanonnoille, ja tässä on sellaiset selitykset jotka vastaavat parhaiten myös minun käsityksiäni noista termeistä. "Vilkutusta" ja "tehdä seksiä" lukuunottamatta kaikki taitavat olla jossain määrin käytössä ainakin jossain päin Suomea. Itselleni sana "vikoa" on vähän vieraampi, mutta ymmärrän sen merkityksen.

Hempeyden synnistä sen verran, että vaikka kyseessä on "70-luvun termi" kuten sanot, niin asia on yhä ajankohtainen. Ymmärtääkseni sillä tarkoitetaan, että ei hempeyttään tai hellämielisyyttään halua nuhdella lähimmäistään jostain julkisynnistä. Tosin "nuhdella" on minusta vähän turhan voimakas ja negatiivissävyitteinen sana; tarkoitan kuitenkin rakkaudella lähestymistä, kysymistä ja neuvomista.

Tässä samassa yhteydessä haluan vielä kiittää sinua moppaajasefu siitä, että jaksat noinkin epäkiitollista hommaa tehdä. Näyttää siltä, että ihan sama miten toimii, niin aina on jollain jotain sanomista. Minusta sinä olet toiminut hyvin ja tasapuolisesti ja auttanut omalta osaltasi, ettei palstan taso vajoa ihan pohjamutiin. Jaksamista arvokkaaseen työhösi!

• moppaajasefu
        ....................... kirjoitti:

Monenlaista selitystä tuli näille sanoille ja sanonnoille, ja tässä on sellaiset selitykset jotka vastaavat parhaiten myös minun käsityksiäni noista termeistä. "Vilkutusta" ja "tehdä seksiä" lukuunottamatta kaikki taitavat olla jossain määrin käytössä ainakin jossain päin Suomea. Itselleni sana "vikoa" on vähän vieraampi, mutta ymmärrän sen merkityksen.

Hempeyden synnistä sen verran, että vaikka kyseessä on "70-luvun termi" kuten sanot, niin asia on yhä ajankohtainen. Ymmärtääkseni sillä tarkoitetaan, että ei hempeyttään tai hellämielisyyttään halua nuhdella lähimmäistään jostain julkisynnistä. Tosin "nuhdella" on minusta vähän turhan voimakas ja negatiivissävyitteinen sana; tarkoitan kuitenkin rakkaudella lähestymistä, kysymistä ja neuvomista.

Tässä samassa yhteydessä haluan vielä kiittää sinua moppaajasefu siitä, että jaksat noinkin epäkiitollista hommaa tehdä. Näyttää siltä, että ihan sama miten toimii, niin aina on jollain jotain sanomista. Minusta sinä olet toiminut hyvin ja tasapuolisesti ja auttanut omalta osaltasi, ettei palstan taso vajoa ihan pohjamutiin. Jaksamista arvokkaaseen työhösi!

...kannustavista sanoistasi:)

• Mitä silloin tapahtuu?

>>>vilkutus = erään tämän palstalaisen luoma pilkallinen käsite sille, että vl-seuroissa pyydetään seurapuheen aikana evankeliumia omalle kohdalle, kun sana koskettaa

• Selitys
        Mitä silloin tapahtuu? kirjoitti:

>>>vilkutus = erään tämän palstalaisen luoma pilkallinen käsite sille, että vl-seuroissa pyydetään seurapuheen aikana evankeliumia omalle kohdalle, kun sana koskettaa

puhujalle ja puhuja vilkuttaa iloisesti takaisin. Näin vanhoillislestadiolaiset kuittailevat syntejä anteeksi. Jumalaa he eivät tarvitse.

• moppaajasefu

...vilkuttelua ole, vaan aika arasti sitä ihminen nostaa kätensä ylös ja pyytää kohdalleen evankeliumia. Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että ei se ole helppoa eikä mitään näytösluonteista toimintaa. Usein kädennostoa edeltää jonkinalinen sisäinen kamppailu, uskallanko _minä_ pyytää sitä itselleni omalle kohdalleni.

Joskus evankeliumia pyytävä ihminen saattaa nousta penkistä puoleksi ylös, jotta puhujan katse osuu häneen, mutta sellaista olen nähnyt aika harvoin. Myös siunauksen pyytäjän vieressä olevat ihminen usein saarnaa pyytäjälle evankeliumin.

Sattuu kipeästi, kun täällä pilkallisesti lasketaan leikkiä "vilkuttelusta", joka saattaa olla hyvinkin rohkeutta kysyvä tapahtuma. Ei siinä kevyesti ja noin vain kuittailla syntejä, vaan pyydetään omalle kohdalle uskon vahvistusta.

• avaaja
        moppaajasefu kirjoitti:

...vilkuttelua ole, vaan aika arasti sitä ihminen nostaa kätensä ylös ja pyytää kohdalleen evankeliumia. Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että ei se ole helppoa eikä mitään näytösluonteista toimintaa. Usein kädennostoa edeltää jonkinalinen sisäinen kamppailu, uskallanko _minä_ pyytää sitä itselleni omalle kohdalleni.

Joskus evankeliumia pyytävä ihminen saattaa nousta penkistä puoleksi ylös, jotta puhujan katse osuu häneen, mutta sellaista olen nähnyt aika harvoin. Myös siunauksen pyytäjän vieressä olevat ihminen usein saarnaa pyytäjälle evankeliumin.

Sattuu kipeästi, kun täällä pilkallisesti lasketaan leikkiä "vilkuttelusta", joka saattaa olla hyvinkin rohkeutta kysyvä tapahtuma. Ei siinä kevyesti ja noin vain kuittailla syntejä, vaan pyydetään omalle kohdalle uskon vahvistusta.

...sitten ehtoollisella saa uskoa syntiään anteeksi? Sehän on Jeesuksen itsensä asettama, ikäänkin Hänen ruumiinsa ja verensä? On siinäkin joskus kamppailu, että vääntäytyy kirkon eteen ja polvistuu nöyränä alttarin ääreen.

• moppaajasefu
        avaaja kirjoitti:

...sitten ehtoollisella saa uskoa syntiään anteeksi? Sehän on Jeesuksen itsensä asettama, ikäänkin Hänen ruumiinsa ja verensä? On siinäkin joskus kamppailu, että vääntäytyy kirkon eteen ja polvistuu nöyränä alttarin ääreen.

...että ehtoollinen on muistoateria uskon vahvistukseksi.

Ehtoollista edeltävät rippisaarna ja liturgia sisältävät synnintunnustuksen ja synninpäästön, jonka saa omistaa omalle kohdalleen. Usein palvelusvuorossa oleva pappi vielä julistaa yleisesti, että juuri sinulla henkilökohtaisesti on lupa uskoa synnit anteeksi.

• Mitä silloin tapahtuu?
        moppaajasefu kirjoitti:

... mielestäni sietääkin olla arka, kun keskeyttää puheen. Eikö kukaan ajattele, että keskeytys häiritsee muiden mahdollisuuksia imeä evankeliumia itse huolella rakennetun puheen sisällöstä?

Eikö voi odottaa, että puhe on loppunut, jos nimenomaan puhujalta sitä omakohtaista evankeliumia haluaa?

Sellainen mielikuva minulla on, että ainakin suviseuroilla nämä keskeytykset ovat vähentyneet sitten 70-luvun. Johtuuko muutos puhujista, kuulijoista vai yleisistä suosituksista?

• spiritkid....
        moppaajasefu kirjoitti:

En halua olla laskemassa leikkiä sellaisesta, mikä on monille tärkeä ja harras asia.
        Toivottavasti kukaan ei todellakaan ajattele siten, että kaikenlainen syntielämä on sallittua, koska sen voi kuitata kättä nostamalla (tai synninpäästön kautta tavalla tai toisella.)

Ihmettelen vain ja silmääni sattuu tuo usean vl-kirjoittajan kommentti, että sitä arkana miettii, "kuuluuko armo minullekin"...
        Toivottavasti en loukkaa ketään puhuttaessa sellaisesta mikä on pyhä ja kallis asia... Mutta itseäni (ent. vl) kummastuttaa tuo ylenmääräisen arka ja epäilevä asenne Jumalan armoa ja pelastustyötä kohtaan. Kun kerran kyseessä on liike, jossa julistetaan armoa ja jonka opetetaan olevan ainoa maanpäällinen Jumalalle kelpaava seurakunta - miksi sitten suhtaudutan noin arasti Jumalan lunastustyöhön?
        Mieleeni tulee väistämättä, että ihmisen oma ylpeä liha se siinä on, joka vakuuttaa "minä olen niin suuri syntinen, kuuluukohan armo minulle..." Tämä kalskahtaa jo miltei Jumalan pelastussuunnitelman ja Jeesuksen uhrikuoleman kyseenalalsitamiselta! Onhan Raamattu täynnä esimerkkejä suurrikollisilta, jotka saivat armon. Ryöväri ristillä, Saulus alias Paavali... Kun he ovat saaneet armon, (puhumattakaan kaikista mahdollisista synnin muodoista, joita Paavalin kirjeissä luetellaan - huorintekijät, murhaajat ym. ovat saaneet anteeksi Jeesuksen veressä) niin miksi se vl:ille tuntuu niin vaikealat uskoa?
        En voi omalla kohdallani kehua mitään muuta kuin Jeesuksen täytettyä työtä. Sen varassa elän ja kuolen... Uskon sen, minkä Raamattu on sanonut, eli anova saa!
        En toki väitä, että aina tunnen itseni puhtaksi tai pyhäksi... mutta luotan siihen, mitä on kirjoitettu. Kerran Raamattu lupaa, että armo kuuluu minulle, niin siihen luotan virheistäni ja epäonnistumisistani huolimatta!

Eikö tuollainen kyseenalaistaminen ole suoranaista Jumalan sanan aliarvioimista?

• tullee-
        spiritkid.... kirjoitti:

En halua olla laskemassa leikkiä sellaisesta, mikä on monille tärkeä ja harras asia.
        Toivottavasti kukaan ei todellakaan ajattele siten, että kaikenlainen syntielämä on sallittua, koska sen voi kuitata kättä nostamalla (tai synninpäästön kautta tavalla tai toisella.)

Ihmettelen vain ja silmääni sattuu tuo usean vl-kirjoittajan kommentti, että sitä arkana miettii, "kuuluuko armo minullekin"...
        Toivottavasti en loukkaa ketään puhuttaessa sellaisesta mikä on pyhä ja kallis asia... Mutta itseäni (ent. vl) kummastuttaa tuo ylenmääräisen arka ja epäilevä asenne Jumalan armoa ja pelastustyötä kohtaan. Kun kerran kyseessä on liike, jossa julistetaan armoa ja jonka opetetaan olevan ainoa maanpäällinen Jumalalle kelpaava seurakunta - miksi sitten suhtaudutan noin arasti Jumalan lunastustyöhön?
        Mieleeni tulee väistämättä, että ihmisen oma ylpeä liha se siinä on, joka vakuuttaa "minä olen niin suuri syntinen, kuuluukohan armo minulle..." Tämä kalskahtaa jo miltei Jumalan pelastussuunnitelman ja Jeesuksen uhrikuoleman kyseenalalsitamiselta! Onhan Raamattu täynnä esimerkkejä suurrikollisilta, jotka saivat armon. Ryöväri ristillä, Saulus alias Paavali... Kun he ovat saaneet armon, (puhumattakaan kaikista mahdollisista synnin muodoista, joita Paavalin kirjeissä luetellaan - huorintekijät, murhaajat ym. ovat saaneet anteeksi Jeesuksen veressä) niin miksi se vl:ille tuntuu niin vaikealat uskoa?
        En voi omalla kohdallani kehua mitään muuta kuin Jeesuksen täytettyä työtä. Sen varassa elän ja kuolen... Uskon sen, minkä Raamattu on sanonut, eli anova saa!
        En toki väitä, että aina tunnen itseni puhtaksi tai pyhäksi... mutta luotan siihen, mitä on kirjoitettu. Kerran Raamattu lupaa, että armo kuuluu minulle, niin siihen luotan virheistäni ja epäonnistumisistani huolimatta!

Eikö tuollainen kyseenalaistaminen ole suoranaista Jumalan sanan aliarvioimista?

olen kuullut, että olen vähäisin, laitimmainen surkea maan matonen ym.

tekopyhää hurskastelua ja ollaan kuitenkin ainoita oikeita Jumalan lapsia!

Mitä ihmisestä kertoo itsensä vähättely?

• Pyhäpäivä
        tullee- kirjoitti:

olen kuullut, että olen vähäisin, laitimmainen surkea maan matonen ym.

tekopyhää hurskastelua ja ollaan kuitenkin ainoita oikeita Jumalan lapsia!

Mitä ihmisestä kertoo itsensä vähättely?

kun vl-saarnaaja astuu puhujan paikalle, niin hän aloittaa usein tyyliin: "Minä poika se olen kaikkein huonoin ihminen maailmassa, mutta jos minä nyt kuitenkin jotakin yrittäisin sanoa".

Tämä kertoo äärimmäisen ylpeästä ja nöyristelevästä ihmisestä. Tämän alkulitanian jälkeen tyyppi alkaa saarnata, kuinka ME olemme maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia. Tuutista alkaa siis tulla normaaliin vl-tyyliin todellinen valhesaarna.

Vl-herätysliike = tekopyhyyttä puhtaimmillaan.

• käsitemerkityksen?
        moppaajasefu kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "pyytää evankeliumia omalle kohdalle"?

Ilmeisesti teillä vl:llä on sanalle "evankeliumi" eri merkitys kuin luterilaisessa kirkossa ja kristityillä ylipäänsä?

Minä en ymmärrä yhtään sitä, mitä sinä kuvaat tässä, että teillä seuroissa tapahtuu, koska en voi käsittää mitä tarkoittaa se, että "evankeliumi omalle kohdalle täytyy pyytää" kättä nostamalla...

• moppaajasefu
        käsitemerkityksen? kirjoitti:

Ilmeisesti teillä vl:llä on sanalle "evankeliumi" eri merkitys kuin luterilaisessa kirkossa ja kristityillä ylipäänsä?

Minä en ymmärrä yhtään sitä, mitä sinä kuvaat tässä, että teillä seuroissa tapahtuu, koska en voi käsittää mitä tarkoittaa se, että "evankeliumi omalle kohdalle täytyy pyytää" kättä nostamalla...

...että evankeliumin pyytäjä haluaa kuulla omalle kohdalleen "omalla osoitteellaan" äänellisesti saarnatun vakuutuksen "Jeesuksen nimessä ja veressä ovat synnit anteeksi".

Ihminen saa uskoa sen kohdalleen kättä nostamattakin, koska se on tarkoitettu kaikille.

• moppaajasefu
        käsitemerkityksen? kirjoitti:

Evankeliumi tarkoittaa sitä, että ihminen saa armosta uskoa syntinsä anteeksi ja tuossa synninpäästön saarnassa toteutuu lyhykäisyydessään pienoisevankeliumi: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä".

• lisääkin
        moppaajasefu kirjoitti:

...että evankeliumin pyytäjä haluaa kuulla omalle kohdalleen "omalla osoitteellaan" äänellisesti saarnatun vakuutuksen "Jeesuksen nimessä ja veressä ovat synnit anteeksi".

Ihminen saa uskoa sen kohdalleen kättä nostamattakin, koska se on tarkoitettu kaikille.

Käytit siis sanaa evankeliumi samassa merkityksessä kuin synnin päästö?
        Ymmärsinkö oikein?

ne toki ovat kaksi eri asiaa.

Mietin sitä, että jos ihmiset tahtovat kesken saarnojen saada synninpäästön synneistään... Miksi saarnoja pitää häiritä sillä tavoin?
        Onko sellainen yleistä?

Kun kerran synnit saa uskoa anteeksi ilman käsien nostelemistakin, niin miksi jotkut nostelevat niitä käsiään kesken saarnojen keskeyttäen saarnaajan, varsinkin jos he vielä kokevat sen käden nostamisen vaikeana (arkana asiana)?

Tulee mieleen, että onko se enemmänkin sellainen "äänten antamisen" merkitys... Käsien nostelemisella ikään kuin halutaan antaa saarnajalle hyväksyvä ääni: tämä saarnaaja puhuu hyvin?
        Se saarnaaja, jonka puheen aikana ei paljon käsiä nostella, on sitten sellainen saarnaaja, joka ei ole hyvä puhuja tms.?
        Ts. onko käsien nosteleminen ja saarnaajan arvostus puhujana verrannollisia?

• lisääkin
        moppaajasefu kirjoitti:

Evankeliumi tarkoittaa sitä, että ihminen saa armosta uskoa syntinsä anteeksi ja tuossa synninpäästön saarnassa toteutuu lyhykäisyydessään pienoisevankeliumi: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä".

Meille luterilaisessa kirkossa opetetaan (mm. rippikouluissa), että evankeliumi sisältää
        1) Jeesuksen opetus- ja parantamistoiminnan, 2) sakramenttien asettamisen, 3) hänen pelastustyönsä ristillä sekä 4) hänen ylösnousemuksensa.
        Evankeliumi on myös yleisnimitys Uuden testamentin neljälle ensimmäiselle kirjalle.
        Samoin evankeliumi on vastakohta lain (VT) käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimukset,
        Evankeliumi ilmoittaa sen, mitä Jumala lahjoittaa vaatimatta.

• Lukeneiston edustaja

Jollain foorumilla näin kerran rakentavan aloitteen: seurapenkkeihin nappula ja merkkivalo. Nappulan painamisella korvataan vilkuttelu ja merkkivalolla ilmaistaan tuo varsinaisen puheen keskeyttävä sananparsi. Mikä ry ehtii ensiksi?

• .......................
        lisääkin kirjoitti:

Meille luterilaisessa kirkossa opetetaan (mm. rippikouluissa), että evankeliumi sisältää
        1) Jeesuksen opetus- ja parantamistoiminnan, 2) sakramenttien asettamisen, 3) hänen pelastustyönsä ristillä sekä 4) hänen ylösnousemuksensa.
        Evankeliumi on myös yleisnimitys Uuden testamentin neljälle ensimmäiselle kirjalle.
        Samoin evankeliumi on vastakohta lain (VT) käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimukset,
        Evankeliumi ilmoittaa sen, mitä Jumala lahjoittaa vaatimatta.

"Samoin evankeliumi on vastakohta lain (VT) käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimukset,
        Evankeliumi ilmoittaa sen, mitä Jumala lahjoittaa vaatimatta."

Tässä merkityksessä sanaa evankeliumi käytetään varmaan useimmin vl-puheissa, siis lain vastakohtana. Silloin Jeesuksen sovintotyön kautta saatua anteeksiantoa voidaan pitää evamkeliumin "ytimenä".

• avaaja

Ihan asiallisilta tuntui kaikki vastaukset,vaikka palstaa haukutaan kovin. Kiitos vaataajille vaivannäöstä. Kaikki termit ei kylläkään vielä täysin auenneet...mutta tosi paljon kuitenkin!

• se käden nosto

on jokus kovin vaikeaa, koska sielunvihollinen kuiskii korvaan ,"että ; sinä olet niin huono ja kelvoton,et sinä kuitenkaan ,jne" Mutta kun saa voimaa sen käden nostoon tai vieruskaverilta kuulla se evankeliumin sanan, Sinun syntisi ovat abteeksi jeesuksen nimessä ja veressä" Silloin tuntee ihan konkreerrisesti sen Pyhän Hengen osallisuuden mikä jokaisella Jumalanlapsella on. Sydän kiittää jumalaa siitä lahjasta minkä Hän on Poikansa kärsimisen ja kuoleman kautta meille antanut.

12 Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.
        2 Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
        3 Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
        4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.
        5 Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle talolle!'
        6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.
        7 Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
        8 Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,
        9 ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle'.
        10 Mutta kun tulette kaupunkiin, jossa teitä ei oteta vastaan, niin menkää sen kaduille ja sanokaa:
        11 'Tomunkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut, me pudistamme teille takaisin; mutta se tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle'.

• Penkissä istunut

Aika useinhan kuitenkin tämä käden nosto tapahtuu sen jälkeen, kun puhuja tulee puheessaan sellaiseen vaiheeseen, että sanoo: "Saatte uskoa kaikki synnit anteeksi..." Tämän jälkeen jotkin ihmiset haluavat vielä suoraan itselleen kuulla saarnattavan tämän "evankeliumin." Jos on uskon elämässä ollut vaikeaa on ehkä helpompi uskoa, kun saarnataan synnit anteeksi henk kohtaisesti.

• termiitti-teemu

Kuka osaisi selittää käsitteen "ehdonvallan asia"? Kyseeessä lienee samanlainen vanhentunut ilmaisu kuin "hempeyden synti" - 70-luvun satoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4011
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      489
      2283
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      131
      1760
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1454
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1433
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1094
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      714
    8. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      701
    9. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      671
    10. En uskalla nainen ottaa suhun

Yhteyttä koska oot palstan perusteella vähän ……
      Ikävä
      45
      658
    Aihe