Millä eväillä liikenteessä?

Otsikossa olikin jo kysymys, eli missä ja mitä syötte ajaessanne/liikkuessanne pitkiä matkoja esim. vaikka kävelten, autolla, junalla, tai lentokoneella?

Teiden varsillahan näkee kahvi pullamainoksia, huoltiksien "tarjouksia", sekä joitain "pizzattaako" -tyylisiä mainoksia. Lankeatteko noihin houkutuksiin? Junalla ja lentokoneella liikkuenhan noita ei tietenkään kovin tiheässä ole, mutta silloin ilmeisesti tyydytään ko. yhtiöiden tarjontaan, vai miten on? Tiedättekö varmuudella mitä lautasellenne saatte?

30

1665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkahattutäti2

Kävelen pitkiä lenkkejä kesäisin vesipullon kanssa, fillarilla ajaessa on pari pulloa vettä sekä esim. banaani, autolla liikkuessa taas se vesipullo (nyt 0,75 litraa) sekä omena. Kahvilla käyn pitemmän ajorupeaman aikan pariinkin kertaa ja syön sämpylän tai salaatin, mutten koskaan kunnon ruokaa ja pullaakin otan harvoin. Junassa, pikavuorossa ja lentokoneessa on se iänikuinen vesipullo matkassa.

Salaatista katson, että se on tuoretta. Sämpylän väliin kurkistan ennen haukkamista, että näen sen olevan ok. Kahvilla käyn mieluummin sellaisessa paikassa, jossa kahvi ei ole isossa sammiossa vaan lasipannussa.

• Yleensä ohjaamossa pidän käden ulottuvilla kylmää limsapulloa ja jotain pieniä naksuja (esim keksit). Limsaa juodessa verensokeri pysyy ylhäällä, ja näin vireä olotila säilyy hyvin.
      Tauolla, jos on omat eväät niin yleensä leipää jugurttia kahvia, huoltsikalla ostan yleensä leipää ja kahvin.
      -Jos huoltamon valikoima on huono ja se on ainoa huoltamo 100 kilsan säteellä, on siihen pakko tyytyä.. Voihan myyjälle vihjaista valikoiman "köyhyydestä", mutta kuitenkaan ei auta mikään kuin ostaa sen verran että pääsee seuraavaan taukoon asti.
      //Paras huoltamo, jossa olen käynyt tauolla on Shell Helmisimpukka hämeenlinnan läpi kulkevan E12-tien varrella. En muista tarkemmin missä kohdassa tarkalleen, mutta valikoima oli erittäin runsas siellä.

• rajoitustenmukaan

Jos on pitkä matka, niin syön ihan lämmintä ruokaa. Pitkä matka tarkoittaa minun käsitykseni mukaan yli 300 km.

Joskus voi ruokailu tulla kyseeseen jopa 260 km matkalla, jos lounasaika osuu matkan ajaksi.

Hyvä kokemus lähipäiviltä on Tähtihovi Heinolassa. Kyse on Teboil huoltoasemasta, joka on eräänlainen tienvarsi tavaratalo. Siellä oli buffet pöytä ja hinta oli kohtuullinen aikuisille ja erityisesti lapsille. Maittavaakin oli. Koko perhe jaksoi jatkaa matkaa hyvillä mielin.

Työmatkani jäävät yleensä alle 150 kilometrin ja silloin en pysähdy laisinkaan. Eli ainoastaan lomamatkoilla tämä kuskin ja matkustajien tankkaaminen on tärkeää.

• stycke

Itse olen vähitellen pyrkinyt siirtymään terveellisempiin elämäntapoihin. On parempi idea käydä vaikka mäkkärissä, ottaa hampurilainen, salaatti/pikkuporkkanat ja tuoremehu tai vesi päivällä kuin syödä joku pihvi kermaperunoilla illalla laivassa. Toki matkalla on usein parempiakin ruokapaikkoja joita voi ja kannattaa käyttää. Ruotsissa matkaileville vinkiksi E20 Örebron länsipuolella, vanhan tien varressa on Viiby Krog jota voin todella lämpimästi suositella. Monta hyvää ruokapaikkaa tiedän mutta Viiby Krogin tasoista en heti edes keksi. Todella hyvä ruoka (keitetyt perunatkin ovat oikeasti herkullisia eikä mitään vetisiä kumikuoripottuja), kohtuulliset hinnat (dagens 69kr, kuljettaja-alennukset kysyttäessä), iloinen henkilökunta, siistit paikat ja hyvin parkkitilaa. Idästä tullessa viitoitus, lännestä tullessa Vretstorpin liittymästä.

Muuten matkaeväänä on aina vettä käden ulottuvilla sekä hedelmiä, niiden popsiminen ei ole kovin haitallista. Kurkku ei sinänsä säily häävisti jääkaapissa, mutta kun pitää sitä pätkän siellä niin se maistuu kylmänä ihan kumman hyvältä kuumana kesäpäivänä. Samoin "karkit" eli kirsikkatomaatit. Ropposellisen kun ottaa vaihdekepin viereen niin sillä on taipumus kadota siitä niin ettei huomaakaan - pikkuporkkanoissa on sama "vika". Niin tai se kerta viime kesänä kun Merimasku-Hanka-Merimasku-välillä meni 2l mansikoita, pakko pysähtyä takaisin tullessa ostamaan lisää mamuja ja myyjätytöillä oli hauskaa :-)

• Rällääjä

Täällä vähän sama virsi,noista laivan härän pihvi/ala carte annoksista! Kyllä ihmisen pitää tyhmä kun pitää mennä ilta yöstä tuommosen annoksen änkeen pötsiinsä? Aamulla tietää mitä on ajamisen lisäksi tehnyt edellis päivänä. Olen itsekkin suosinut kalapitoisia annoksia ja olo paljon kevyempi,vaikkakin nuo laiva kokit ei säästele tuon voin kanssa missään annoksissa? En ole muuten sattunut hokaamaan tuota viiby krogia,onko se joku statoil tai ym. Tahtoo olla se "pölkky baari" vaan eniten käytetty kun sinne suuntiin ajelee! Myös se "Nalle" baari Arbogassa kuului suosikkeihin,mutta harmittavasti jäi vähän sivuun uuden tielinjauksen myötä.

• Elmeri

Syön ennen lähtöä ja perillä. Mieluiten kabanossin juustomakkaraa ja uusia perunoita.

Kuka v***U oikeasti syö noita huoltamoiden ylihintaisia sekundapaska-aterioita? Ne on juurikin tehty idiooteille, jotka eivät tajua syödä ennen matkaan lähtemistä. Tai eivät osaa koota leipiä matkan varrelle, jos on pidempi reissu. Minäkin osaan pistää ruoan mikroon ja vääntää vipua kolmen minuutin kohdalle.

Joku abc:n lehtipihvi, hyissssaata... on taidettu koota jostain kamaran jämistä ja myydään idiooteille rahtareille ja kireähousuisille karavaanareille ylihintaan. Noh, kyllähän ne jämätkin jonkun pitää syödä...

• gggggj

Kyllä niissä sun kabanosseissasi ym. juustomakkaroissasi on enemmän teurasjätteitä,
        kuin huoltsikoiden aterioissa.
        Minulla on ainakin varaa syödä tien päällä.
        Ei tarvi lähteä viemään omia eväitä.
        Köyhät kyykkyyn, ja köyhillä on aina kiire.
        Että pure sä vaan niitä teurasjäte sotkujas.

• Splitter

Ajelin tuossa keskiviikkona Kittilään, perjantaina sieltä lappeenrantaan (n. 1000km), Sieltä kouvolaan samana päivänä. Eilen vielä Kotkan kautta Hyvinkäälle ja sieltä kesämökille pohjois-Karjalaan. Neljässä päivässä hieman yli 3000km.

Omat eväät mukana ja pysähdyin aina n. 300-400km välein jollekin levarille syömään ja ryystämään kupin tai pari kahvia.

Itseasiassa ranualla autoa tankatessa otin kupin kahvia teboililla tulomatkalla.

Asian vierestä, että oli kiva ajaa pitkästä aikaa pohjoiseen. Liikenne sujui hyvin. Kittilästä Lappeenrantaan n. 1000km ja aikaa meni 10t 5min kolmella pysähdyksellä, vaikka Joensuusta Lappeenrantaan oli aika tuskallista taivaltaa ruuhkien takia. Jono mateli n. 80km/h ja vastaan tuli lähes katkeamaton autojono. Eli ei päässyt kunnolla ohittelemaan.

Ilmeisesti Joensuun Ilosaarirock veti porukkaa hyvin.

Joensuun pohjoispuolella vakkarissa olikin 135km/h mittarin mukaan.

Kaksi kertaa näin poliiseja koko matkan aikana. Mennen-tullen Kajaanissa.

• Mondeo 2.0 STW

Autolla ajellaan mökkimatkat ja eväitä syödään. Alkumatkan aikana menee banaania (eukko kuorii :) )ja jotain muuta pientä ja virkistävää. Vettä ja Vichyäkin kuluu. Matkaa on pääkaup.seudulta landelle päin n. 460 km ja varsinainen tauko-/ruokapysähdys on Juvalla. Siinä sitten ulkona nautitaan eukon tekemät kahvit, kinkku-/juustosämpylät, mehua ynnä muuta.

Ennen perille tuloa käydään joskus Lapinlahdella syömässä. Matti ja Liisa niminen huoltamo/ruokapaikka tekee todella hyvät sapuskat melko kohtuulliseen hintaan. Hampurilaiset ja ranskalaisetkin saavat meidän porukalta erikoiskiitoksen. Paikan ruoka on vatsaystävällistä, joten paskalle ei ole kiirettä. Palvelu on savolaiseen tapaan erittäin hyvää ja henkilökunta ystävällistä. Kannattaa käydä, jos sielläpäin ajelee.

Enää ei matkan aikana pysähdellä oudoilla huoltiksilla tai ruokapaikoilla. Taannoiset rasvaripulit ovat niin tuoreessa muistissa, että uuden riskin ottaminen ja pahoinvoinnin hankkiminen koko perheelle olisi jo silkkaa tyhmyyttä.

Terveysviranomaisille sellaiset terveiset, että käykääpä hieman useammin testaamassa eri ruokamestojen hygienia ja rasvojen tuoreus. Uhratkaa vatsanne ja syökää testimielessä heidän antimiaan. Ehditteköhän pöntölle ennen kuin kiisselit on housuissa...

• stycke

Jep, Matin ja Liisan asemalla on tullut joskus syötyäkin, viimeksi tosin lähinnä nukuin siinä pihassa. Hyvä ja persoonallinen paikka!

• pitemmällä matkalla on käden ulottuvilla jotain suolaista, valitettavan usein perunalastuja. :S Ja vettä, sitä kittaan kamalasti matkalla. Jemmassa purkki Batterya tai muuta energiajuomaa, en niitä muuten juo mutta yksin kauan ajaessa tulee joskus tarve.

Päätän joka kerta että nyt sitten syömään pysähtyessä ostan jotain kevyttä ja terveellistä, kuten keiton tai salaatin. Että pysyy pirteämpänä. Sitten kun vatsa kurnien odottaa jonossa niin sortuu siihen suurimpaan pihviin, kun ainakin Suomessa niillä mokomilla on usein kuvat annoksista näkyvillä. :P

Kahvia ja pullaa ei enää matkustaessa tee mieli ainakaan huoltsikalta. Koirulin kanssa reissatessa pysähdyn useammin levähdyspaikoille ja siellä on kiva kaivaa termospullo esille jos on sattunut muistamaan keittää kahvit lähtiessä.

• sinivilkku

Vesi on tärkeä juttu, sitä on aina mukana.

Ajoni on aika "pätkikästä" ja kahvia saan kyllä ihan kunnollista aina pysähtyessäni :)

Pidemmille matkoille varaan mukaan kahvia termariin ja voileipiä kylmälaukkuun.

• ÄIJÄLÄ

Meillähän on samanlaiset ruokailutottumukset, mutta sillä erotuksella, etten saituuttani raski maksaa kahvikupillisesta euron hintaa.
        Siksipä olen tottunut, että olinpa missä hyvänsä, mukanani on aina airamin litran termospullo täynnä itsekeittämää kahvia, eikä maksa paljo.

Olen säästänyt ison summan elämäni varrella, kun en ole juonut baareissa valmista kahvia.

Ja matkoillakaan en raski ostaa juuri mitään huoltamoilta, vaan sapuskat kulkee mukanani. Ostan sapuskat S_marketeista ja K-marketeista, jolloin saan pisteitä ja bonuksia.
        Ainoa, mikä harmittaa, on, kun joutuu tankkaamaan huoltamoilla kallista menovettä. Tänäkin kesänä olen ajellut pohjoismaissa 3500 km ja voi kun se ajo on kallista, niin kannattee eres ruokapuolessa säästää, ettei ostele huoltikisien kalliita sapuskoita ja jotka ei välttämättä ole kovin laadukkaitakaan.
        Pysähyin kesäkuussa oulun ja kemin välillä merihelmi nimiseen houkuttelevaan ruokapaikkaan.
        Menin sisään ja esitteessä luki päivän menuna olevan paistettua lohta ja kokoperunoita.
        No minähän tilasin kalaruoan ystävänä, mutta kuinkas kävikään. Sapuska olikin kamalaa. Kstike ällöttävää, lohi vetistä keitettyä, vaikka piti olla paistettua ja potut oli kumiperunoita.
        No minähän tietysti menin annokseni kanssa keittiöön valittamaan ja mitä sainkaan vastaukseksi.
        On nämä kaikille muille kelvannut, eikä kukaan ole tullut valittamaan, taidatte olla vaan yhden sortin niuhottajatyyppi.
        Äkäisen näköinen pitkä laiha kokki tuumas vaan, että no, juokaa ilmaiset kahvit ja leivos päälle, niin mieli kirkastuu.
        Ei kiitos, kahvia ja pullaa minulla on omastakin takaa, mutta teille en poikkea kyllä toista kertaa.
        Terve menoa vaan, meillä ei kaivata tuollaisia asiakkaita. On ennenkin käynyt, ettei ruoka ole miellyttänyt valtateiden ruokapaikoissa.
        Siksipä kokkaan paljon itse, ollessani asuntoautolla kesälomamatkoilla.

• Kallonkutistaja

Ennen matkaa (erityisesti, jos lähtö on aamulla tai aamupäivällä) syöty kolme - neljä lautasellista kaurapuuroa pitää nälän loitolla hyvin pitkään noilla lyhyemmillä matkoilla. Hotelliyöpymisten yhteydessä aamiainen tietty kuuluu asiaan, ja silloinkin voi syödä sitä puuroa, joskin paljon muutakin on tarjolla.

Pidemmillä automatkoilla ajetaan yleensä johonkikn kaupungin keskustaan ja hyvänoloiseen ravintolaan. Ja kuljettajana syön silloinkin yleensä suhteellisen kevyesti eli ei täyteen.

Noista julkisista ei ole niin paljoa kokemusta, että niihin voisin vastata. Pitkiä kävelymatkoja ei tule harrastettua, mutta jos vararavintoa tarvitaan, niin ehkä jokin ei liian makea keksi pitää minut tasapainossa, riippuu paljon matkasta ja olosuhteista.

• Automees

Itse syön lyhyemmillä matkoilla hyvin ennen lähtöä ja jos on pitempi matka niin katson yleensä etukäteen jonkun kelvollisen ravintolan, jonka takia kannattaa poiketa tieltä, sillä ne kamalat huoltamosafkat eivät enää yksinkertaisesti uppoa. Tosin Suomessa tulee harvemmin enää noita pitempiä matkoja ajeltua.

Junalla ei ole tullut matkusteltua piiiitkään aikaan.

Noh, eh, lentokoneessa on yleensä eväät, jotka nautin siellä etummaisimmassa penkissä...

• Käyräkinttu

Millä eväillä itse? Ja missä kunnossa kroppasi on?

• Pääasiassa itse valmistettuja eväitä pidän mukanani autoillessani, tai veneillessäni. Helppo pitää mukana useammankin päivän eväitä, kun tilavat jääkaapit löytyy kaikista. Kalat on itse kalastettu (tai toiselta kalastajalta saatu) ja eri tavoin jalostettu, liha on poroa (suoraan luonnosta), tai muuta oikeaa riistaa ja eri muotoihin itse jalostettuja nekin. Muut lihat on hankittu suoraan tunnetuilta luomukasvattajilta (lähinnä (villi/)sianliha) ja itse nekin jotenkin valmistettu. Leivät on myös itse leivottuja vasta jauhetuista jauhoista. Mehut on itse eri raaka-aineista valmistettuja ja lähdeveteen laimennettuja. Hedelmiä ja vihanneksia hankin kaupoista ja pidän niitäkin mukana, esim. banaanit on hyviä pikkunälkään ja porkkanoitakin tulee pureskeltua ja viinirypäleet kelpaa myös.

Toki joskus tulee tehtyä poikkeuksia, mutta erittäin harvoin. Hotellien aamupalasta valikoin jotain syömistä ja juomista. Kivennäisvettä ostan toisinaan mukaan huoltikselta. Takkatuvalla olen joskus poikennut syömään seisovasta pöydästä (muistaakseni 3 kertaa). Kahvia en paljon juo, mutta kupillinen päivässä menee jossain taukopaikalla ja joskus vasta paistetun lätyn kera, pullaa en montaa palaa vuodessa syö ja nekin kotikokin leipomia.

Kroppahan on tietysti näillä eväillä loistokondiksessa.

• Hamas Hizbollah
        Kairakettu kirjoitti:

Pääasiassa itse valmistettuja eväitä pidän mukanani autoillessani, tai veneillessäni. Helppo pitää mukana useammankin päivän eväitä, kun tilavat jääkaapit löytyy kaikista. Kalat on itse kalastettu (tai toiselta kalastajalta saatu) ja eri tavoin jalostettu, liha on poroa (suoraan luonnosta), tai muuta oikeaa riistaa ja eri muotoihin itse jalostettuja nekin. Muut lihat on hankittu suoraan tunnetuilta luomukasvattajilta (lähinnä (villi/)sianliha) ja itse nekin jotenkin valmistettu. Leivät on myös itse leivottuja vasta jauhetuista jauhoista. Mehut on itse eri raaka-aineista valmistettuja ja lähdeveteen laimennettuja. Hedelmiä ja vihanneksia hankin kaupoista ja pidän niitäkin mukana, esim. banaanit on hyviä pikkunälkään ja porkkanoitakin tulee pureskeltua ja viinirypäleet kelpaa myös.

Toki joskus tulee tehtyä poikkeuksia, mutta erittäin harvoin. Hotellien aamupalasta valikoin jotain syömistä ja juomista. Kivennäisvettä ostan toisinaan mukaan huoltikselta. Takkatuvalla olen joskus poikennut syömään seisovasta pöydästä (muistaakseni 3 kertaa). Kahvia en paljon juo, mutta kupillinen päivässä menee jossain taukopaikalla ja joskus vasta paistetun lätyn kera, pullaa en montaa palaa vuodessa syö ja nekin kotikokin leipomia.

Ostatko israelilaisia viinirypäleitä?

• Hamas Hizbollah kirjoitti:

Ostatko israelilaisia viinirypäleitä?

Enpä ole huomannut ainakaan ostaneeni, jostain muualta ne ovat viimeaikoina olleet.

Keski-Eurooppaan on mennyt muutaman kuukauden aikana paljon kalaa Norjasta, sitä kasvatettua lohta. Kuulemma menekki on ollut niin kovaa, että lohta on pitänyt tuoda Venäjältä Norjaan ja siellä se on pakattu norjalaisiin laatikoihin ja ei muuta kuin Norjan lohena markkinoille. Jäähän niistä joku laatikko Suomeenkin.

• Sepe-Valtteri
        Kairakettu kirjoitti:

Pääasiassa itse valmistettuja eväitä pidän mukanani autoillessani, tai veneillessäni. Helppo pitää mukana useammankin päivän eväitä, kun tilavat jääkaapit löytyy kaikista. Kalat on itse kalastettu (tai toiselta kalastajalta saatu) ja eri tavoin jalostettu, liha on poroa (suoraan luonnosta), tai muuta oikeaa riistaa ja eri muotoihin itse jalostettuja nekin. Muut lihat on hankittu suoraan tunnetuilta luomukasvattajilta (lähinnä (villi/)sianliha) ja itse nekin jotenkin valmistettu. Leivät on myös itse leivottuja vasta jauhetuista jauhoista. Mehut on itse eri raaka-aineista valmistettuja ja lähdeveteen laimennettuja. Hedelmiä ja vihanneksia hankin kaupoista ja pidän niitäkin mukana, esim. banaanit on hyviä pikkunälkään ja porkkanoitakin tulee pureskeltua ja viinirypäleet kelpaa myös.

elikkä saatko porot luonnosta kiinni autolla, vai juoksetko. olen yrittänut monesti osua puskurilla senverran että rosvopaistille pääsisi, mutta ei piru sitte millään. ja juosten onpi vielä vaikeampaa.
        muuten ravitsemusasiasi näyttäisivät olevan erinomaisessa kunnossa, kalorioita on runsaasti ja monipuolisuus on hyväksi autoilijan elintoimintojen terävyydelle, eihän sitä muuten tuhansia paahdettaisikaan vuorokaudessa!
        mutta tuo poroasia vaan jäi hieman vaivaamaan.

• Sepe-Valtteri kirjoitti:

elikkä saatko porot luonnosta kiinni autolla, vai juoksetko. olen yrittänut monesti osua puskurilla senverran että rosvopaistille pääsisi, mutta ei piru sitte millään. ja juosten onpi vielä vaikeampaa.
        muuten ravitsemusasiasi näyttäisivät olevan erinomaisessa kunnossa, kalorioita on runsaasti ja monipuolisuus on hyväksi autoilijan elintoimintojen terävyydelle, eihän sitä muuten tuhansia paahdettaisikaan vuorokaudessa!
        mutta tuo poroasia vaan jäi hieman vaivaamaan.

Kaveri(t) menee metsään ja tuo sieltä poroja minulle. Tietysti ne on jo sen verran käsitelty, että nahka on pois, kun minä ne kyytiin otan. Taikka vielä sopivasti paloiteltukin, jos niin haluan.

• Sepe-Valtteri
        Kairakettu kirjoitti:

Kaveri(t) menee metsään ja tuo sieltä poroja minulle. Tietysti ne on jo sen verran käsitelty, että nahka on pois, kun minä ne kyytiin otan. Taikka vielä sopivasti paloiteltukin, jos niin haluan.

Voi-olisipa minullakin kavereita jotka poimisivat ja toisivat minulle poroja ja niiden osia metsästä. Nam!
        No -ehkä minä liikun vääränlaisessa kaveriporukasssa! Tuppaa nääs tuo kaveeraus aiheuttavan meikäläiselle enemmin sitä menopuolta :)

• Sepe-Valtteri kirjoitti:

Voi-olisipa minullakin kavereita jotka poimisivat ja toisivat minulle poroja ja niiden osia metsästä. Nam!
        No -ehkä minä liikun vääränlaisessa kaveriporukasssa! Tuppaa nääs tuo kaveeraus aiheuttavan meikäläiselle enemmin sitä menopuolta :)

Tulee siinä monenlaista kulua, mutta hyvä maksaa. Kallista se on sittenkin (poronliha muihin lihoihin verrattuna), jos ostaa valmiin tuotteen, mutta mieleisensä saa, kun itse tekee ja helppo tehdä, kun osaa ja haluaa.

• Sepe-Valtteri
        Kairakettu kirjoitti:

Tulee siinä monenlaista kulua, mutta hyvä maksaa. Kallista se on sittenkin (poronliha muihin lihoihin verrattuna), jos ostaa valmiin tuotteen, mutta mieleisensä saa, kun itse tekee ja helppo tehdä, kun osaa ja haluaa.

Täytyy siis vieläkin yrittää yön pimeinä tunteina sitä vanhaa vauhdilla-puskuri-poron-kylkeen-ja-paistit-irti-peräkonttiin-ja-karkuun -kikkaa, kunhan taas kerran sinne pororajan yläpuolelle satun.
        Onhan oma vara aina parempi kuin kymmenen huonoa kaveria!

• osccar
        Kairakettu kirjoitti:

Oletko kokeillut paastoamista? Jotkut väittävät, että sekin on luonnollista ja onhan se varmaan ollutkin vanhempina aikoina.

Paastosin aikoinani 10 päivää ja pahimmat nälät katosivat siinä neljännen päivän tienoilla. Lopussa alkoi kyllä heikottamaan, joten jos vielä joskus paastoan, aion jättää urakan viikkoon.

• osccar kirjoitti:

Oletko kokeillut paastoamista? Jotkut väittävät, että sekin on luonnollista ja onhan se varmaan ollutkin vanhempina aikoina.

Paastosin aikoinani 10 päivää ja pahimmat nälät katosivat siinä neljännen päivän tienoilla. Lopussa alkoi kyllä heikottamaan, joten jos vielä joskus paastoan, aion jättää urakan viikkoon.

Taitaapa jäädä kokeilemattakin, ellei sitten löydy jotain järkevää syytä sellaiseen.

• osccar
        Kairakettu kirjoitti:

Taitaapa jäädä kokeilemattakin, ellei sitten löydy jotain järkevää syytä sellaiseen.

Itse kokeilin paastoa aikoinani ihan kokeilun halusta. Mitään kovin järkeviä syitä paastolle tuskin on.

Tai no. Se mainittakoot, että laboratoriohiiret, jotka elävät koko elämänsä hyvin niukalla ruokavaliolla, elävät jostain syystä kaksi kertaa pidempään kuin lajikumppaninsa. Sellaista elämää kukaan tuskin haluaa.

Painonpudotukseenkin jotkut tuota käyttävät, mutta aika huono keino se sellaiseen on.

• osccar kirjoitti:

Itse kokeilin paastoa aikoinani ihan kokeilun halusta. Mitään kovin järkeviä syitä paastolle tuskin on.

Tai no. Se mainittakoot, että laboratoriohiiret, jotka elävät koko elämänsä hyvin niukalla ruokavaliolla, elävät jostain syystä kaksi kertaa pidempään kuin lajikumppaninsa. Sellaista elämää kukaan tuskin haluaa.

Painonpudotukseenkin jotkut tuota käyttävät, mutta aika huono keino se sellaiseen on.

Eikä painonpudotukseenkaan mitään tarvetta. En edes ole koskaan ajatellutkaan koko paastoasiaa, mutta eikös luostareiden munkit sitä joskus harrasta ja paastonsa aikana nauttivat itse valmistamaansa vahvaa olutta? Se voisi olla mielenkiintoista, tosin olutta ei nyt tule usein juotua, kun jätin vähemmälle.

• osccar
        Kairakettu kirjoitti:

Eikä painonpudotukseenkaan mitään tarvetta. En edes ole koskaan ajatellutkaan koko paastoasiaa, mutta eikös luostareiden munkit sitä joskus harrasta ja paastonsa aikana nauttivat itse valmistamaansa vahvaa olutta? Se voisi olla mielenkiintoista, tosin olutta ei nyt tule usein juotua, kun jätin vähemmälle.

En minä sille mitään järkevää syytä keksi. Ajattelin vain, että kun kerran elät noin luonnonmukaisesti (valmistat ruokasi itse), niin ehkä elämäntapoihisi kuuluisi muitakin tuollaisia "luonnonjuttuja".

Paastossa ja alkoholin juomisessa on aina jonkinmoinen pyörtymisen vaara, sillä verensokeri voi, tietyistä biokemiallisista syistä, laskea vähän liian alas. Ensiapuun tulee aika usein "sammuneita" henkilöitä, jotka tokenevat saatuaan sokeria suoneen.

Oluen vahvuudesta keskustelimmekin joskus aika kiivaasti, enkä halua sitä keskustelua nyt jatkaa, kun en ole mitään uutta tietoa aiheesta saanut tai hakenut. Kunhan joudan, voisin lähettää kysymyksen jollekin asiantuntijalle.

Sinänsä minulle on sama kumpi oli oikeassa. Ainoastaan sen oikean tiedon saaminen ratkaisee.

Eikös väittämät menneet suurin piirtein näin:

Olavinlinnan sotilaat joivat 1500-luvulla (?) useamman lirtaa olutta päivässä. Minun näkemykseni oli se, että tämä olut olisi alkoholipitoisuudeltana laimeaa (luokkaa 1-2 %) ja sinun näkemyksesi, että olut oli alkoholipitoisuudeltaan luokkaa nykyinen olut (4,5-5 %) tai vahvempaa.

• osccar kirjoitti:

En minä sille mitään järkevää syytä keksi. Ajattelin vain, että kun kerran elät noin luonnonmukaisesti (valmistat ruokasi itse), niin ehkä elämäntapoihisi kuuluisi muitakin tuollaisia "luonnonjuttuja".

Paastossa ja alkoholin juomisessa on aina jonkinmoinen pyörtymisen vaara, sillä verensokeri voi, tietyistä biokemiallisista syistä, laskea vähän liian alas. Ensiapuun tulee aika usein "sammuneita" henkilöitä, jotka tokenevat saatuaan sokeria suoneen.

Oluen vahvuudesta keskustelimmekin joskus aika kiivaasti, enkä halua sitä keskustelua nyt jatkaa, kun en ole mitään uutta tietoa aiheesta saanut tai hakenut. Kunhan joudan, voisin lähettää kysymyksen jollekin asiantuntijalle.

Sinänsä minulle on sama kumpi oli oikeassa. Ainoastaan sen oikean tiedon saaminen ratkaisee.

Eikös väittämät menneet suurin piirtein näin:

Olavinlinnan sotilaat joivat 1500-luvulla (?) useamman lirtaa olutta päivässä. Minun näkemykseni oli se, että tämä olut olisi alkoholipitoisuudeltana laimeaa (luokkaa 1-2 %) ja sinun näkemyksesi, että olut oli alkoholipitoisuudeltaan luokkaa nykyinen olut (4,5-5 %) tai vahvempaa.

En nyt menisi sekoittamaan luostarioluita Olavinlinnan keskiaikaisiin juomiin. Tarkoitin sillä luostarioluen vahvuudella osittain sitäkin, että se on jotenkin ravitsevaa ja sopivaa juuri paaston ajaksi. Siis juuri se paastoa silmälläpitäen pantu olut.

Pari viikkoa sitten join jotain luostariolutta pullollisen, nimi ei tule just nyt mieleen, mutta se oli aika vahvaa, 11 -prosenttista ja se oli selvästi myös makeaa, eli siinä oli kai sokeria. Oli muuten hyväääkin vielä noinkin vahvaksi. En sitten tiedä mitä muuta siihen olisivat sekaan keksineet, mutta sellainen paasto voisi olla ehkä mielenkiintoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      62
      3862
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3020
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2951
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      372
      2021
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1151
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1146
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      969
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      941
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      109
      940
    Aihe