Muita, jotka aloittelevat ei-toivottua välivuottaan? Itse hain yliopistoon, mutten päässyt. Nyt suuntana työt ja avoin yliopisto. Mitä te aiotte vuodellanne tehdä? Suhtaudutteko siihen optimistisesti vai ajatteletteko vuoden menevän kovin hitaasti?
Ei-toivottu välivuosi
8
2081
Vastaukset
- Nimetön
en vielä tiedä, tuleeko mulle toinenki välivuosi, mutta ensimmäinen oli aika kamala. olin töissä, jossa ei oikeestaan työkevereita ollu, mua kohdeltiin aika huonosti ja varmaan kaikkia työntekijän oikeuksiani poljettiin. koko vuoden itkin, että haluun opiskelee, haluun opiskelee. opiskelijakaverit oli paljo vapaampia menemään ja olemaan, eikä mua lohduttanu yhtään se, että mulla taas oli paljon rahaa. ainakaan mua se raha ei tehny onnelliseks. noh, positiivistakin tästä kokemuksesta löyty: arvaa vaan millanen lukumotivaatio oli keväällä ku työt loppu. luin 2,5kk pääsykokeisiin käymättä töissä tms. en ollu kyllästyny opiekeluun, päinvastoin! mielestäni lukeminen oli hauskaa ja ihanaa, ei mulla ollu vaikeuksia lähtee joka päivä lukemaan. eli vaikka se vuosi oli kamala, ni siitä sai niin hyvät pohjat lukemiselle, että ehkä se kuitenkin kannatti. nyt kuitenki odottelen tietoa tuloksista ja toivon, että ovet aukee. en mä enää toista välivuotta haluu.
- JukkaV
En tiedä, missä asut, mutta uskon, että sinulla on mahdollisuus sellaiseen. Avoimen yliopiston perässä kannattaa mennä vaikka toiselle puolelle Suomea.
- Nimetön
JukkaV kirjoitti:
En tiedä, missä asut, mutta uskon, että sinulla on mahdollisuus sellaiseen. Avoimen yliopiston perässä kannattaa mennä vaikka toiselle puolelle Suomea.
kyllä mä ainakin meen töihin taas, jos välivuosi tulee. on liian kallista avoimet ja muutki opistot. ja kyllä sitä tarvii rahaa ja maholisuuden pääsykokeita varten. ja jos ei sitä pääse sisään pääsykokeella, ni ei sitte millään.
- anim
JukkaV kirjoitti:
Kansanopisto olisi todella hyvä vaihtoehto, jos olisin yksinäni. Miehestä en kuitenkaan tahdo olla erossa, varsinkaan kun juuri muutetaan yhteiseen asuntoon.
Töitä siis koetan tehdä, vaikken tahtoisi. Ja avoimessa sitten suorittaa opintoja. Historian perusopinnot maksavat 190 euroa ja ovat kyllä tuon hinnan arvoiset!
- nimmarimerkki
Minulla on kans edessä toinen pakollinen välivuosi, kuten yhdessä keskustelussa täällä jo kirjoitinkin. Nyt olen kallistumassa kahden avoimen ja töiden kannalle. Onhan se kallista, mutta ei jaksa enää vaan töitä ja avoimista on apua yliopistoon pääsemisessäkin. En vaan oikein tiedä, kuinka paljon töitä noiden kahden avoimen rinnalle kannattaa ottaa, ettei iske stressi...
- ~~~
Olin itse samassa tilaneessa vuosi sitten. Edessä oli siis ei-toivottu välivuosi. Olisin kovasti halunnut muuttaa pois kotoa ja aloittaa OMAN elämän. Pohdin, miten voisin hyödyntää vuoden mahdollisimman hyvin. Tiesin kuitenkin tarkalleen mille alalle haluan suuntautua, joten etsin kyseisen alan vaihtoehtoja. Lopulta päädyin viettämään välivuottani kansanopistoon ja siitä tuli elämäni paras vuosi! Vaikka opiskelu oli hintavaa se oli sen arvoista. Sain laadukasta opetusta, majoituksen, ruokaa kolme kertaa päivässä ja loin tärkeitä suhteita opiskelua ajatellen...ja mikä tärkeintä, sain erittäin hyviä ystäviä. Vuoden aikana opin huimasti uusia asioita ja nyt saavutin tavoitteeni. Pääsin opiskelemaan ammattiin, josta olen aina haaveillut.
Suosittelen ...kannattaa ottaa selvää useista eri vaihtoehdoista...- udella
mitä opiskelit/opiskelet?
- _jayn_
Itse pääsin suoraan lukiosta opiskelemaan. (Oletan siis, että sinäkin olet juuri keväällä kirjoittanut.) Vuosi oli mahtava, mutta opiskelumotivaatio tuntuu olevan täysin kateissa. Kun on nyt 13 vuotta putkeen opiskellut, niin huvittaisi jo tehdä muutakin. Nautin opiskelusta ja ala tuntuu oikealta, mutta en saa mitään aikaan. Itselleni välivuosi tulisi tarpeeseen.
Ihmiset ja tilanteet ovat tietysti kovin erilaisia. Toiset jaksavat opiskella ja tehdä töitä taukoamatta, toiset tarvitsevat lepoa. Joku joutuu epämukavaan työpaikkaan, toinen saa loistopestin ja uusia ovia avautuu! Etukäteenhän sitä ei voi tietää.. mutta toisaalta, Ei mysöskään opiskeluvuodestasi ole takuita!
Olet siis vielä nuori, joten älä turhaan hermoile. Ehdit kyllä opiskella, valmistua ja tehdä niitä töitä! Ja mikäs siinä, mene avoimeen yliopistoon ja tee töitä! Sekin on vaihtelua ja monelle alalle avoimesta yliopistosta saa todella hyvän pohjan.. monet ystävistäni ovat myös siellä huomanneet hakeneensa täysin väärälle alalle! Joten tsemppiä välivuoteen!Ajattele sitä miuluummin hienona mahdollisuutena tehdä asioita, joita et voisi opiskellessa tehdä! Tietysti mitään ei voi tehdä ilman rahaa.. joten ihan jalat katossa ei varmaankaan monet pysty vuottaan viettämään.. en ainakaan minä!:D
..tietysti nyt puhuu ihminen, joka ei ole välivuotta viettänyt, joten saapa nähdä mitä siitä tulee...
.. omaa välivuotta suunnitellessa...:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3287885Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662206- 1771886
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161442- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91291Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181721249RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j6012301 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit01110Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091