Ei-toivottu välivuosi

anim

Muita, jotka aloittelevat ei-toivottua välivuottaan? Itse hain yliopistoon, mutten päässyt. Nyt suuntana työt ja avoin yliopisto. Mitä te aiotte vuodellanne tehdä? Suhtaudutteko siihen optimistisesti vai ajatteletteko vuoden menevän kovin hitaasti?

8

2049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      en vielä tiedä, tuleeko mulle toinenki välivuosi, mutta ensimmäinen oli aika kamala. olin töissä, jossa ei oikeestaan työkevereita ollu, mua kohdeltiin aika huonosti ja varmaan kaikkia työntekijän oikeuksiani poljettiin. koko vuoden itkin, että haluun opiskelee, haluun opiskelee. opiskelijakaverit oli paljo vapaampia menemään ja olemaan, eikä mua lohduttanu yhtään se, että mulla taas oli paljon rahaa. ainakaan mua se raha ei tehny onnelliseks. noh, positiivistakin tästä kokemuksesta löyty: arvaa vaan millanen lukumotivaatio oli keväällä ku työt loppu. luin 2,5kk pääsykokeisiin käymättä töissä tms. en ollu kyllästyny opiekeluun, päinvastoin! mielestäni lukeminen oli hauskaa ja ihanaa, ei mulla ollu vaikeuksia lähtee joka päivä lukemaan. eli vaikka se vuosi oli kamala, ni siitä sai niin hyvät pohjat lukemiselle, että ehkä se kuitenkin kannatti. nyt kuitenki odottelen tietoa tuloksista ja toivon, että ovet aukee. en mä enää toista välivuotta haluu.

      • JukkaV

        En tiedä, missä asut, mutta uskon, että sinulla on mahdollisuus sellaiseen. Avoimen yliopiston perässä kannattaa mennä vaikka toiselle puolelle Suomea.


      • Nimetön
        JukkaV kirjoitti:

        En tiedä, missä asut, mutta uskon, että sinulla on mahdollisuus sellaiseen. Avoimen yliopiston perässä kannattaa mennä vaikka toiselle puolelle Suomea.

        kyllä mä ainakin meen töihin taas, jos välivuosi tulee. on liian kallista avoimet ja muutki opistot. ja kyllä sitä tarvii rahaa ja maholisuuden pääsykokeita varten. ja jos ei sitä pääse sisään pääsykokeella, ni ei sitte millään.


      • anim
        JukkaV kirjoitti:

        En tiedä, missä asut, mutta uskon, että sinulla on mahdollisuus sellaiseen. Avoimen yliopiston perässä kannattaa mennä vaikka toiselle puolelle Suomea.

        Kansanopisto olisi todella hyvä vaihtoehto, jos olisin yksinäni. Miehestä en kuitenkaan tahdo olla erossa, varsinkaan kun juuri muutetaan yhteiseen asuntoon.

        Töitä siis koetan tehdä, vaikken tahtoisi. Ja avoimessa sitten suorittaa opintoja. Historian perusopinnot maksavat 190 euroa ja ovat kyllä tuon hinnan arvoiset!


    • nimmarimerkki

      Minulla on kans edessä toinen pakollinen välivuosi, kuten yhdessä keskustelussa täällä jo kirjoitinkin. Nyt olen kallistumassa kahden avoimen ja töiden kannalle. Onhan se kallista, mutta ei jaksa enää vaan töitä ja avoimista on apua yliopistoon pääsemisessäkin. En vaan oikein tiedä, kuinka paljon töitä noiden kahden avoimen rinnalle kannattaa ottaa, ettei iske stressi...

    • ~~~

      Olin itse samassa tilaneessa vuosi sitten. Edessä oli siis ei-toivottu välivuosi. Olisin kovasti halunnut muuttaa pois kotoa ja aloittaa OMAN elämän. Pohdin, miten voisin hyödyntää vuoden mahdollisimman hyvin. Tiesin kuitenkin tarkalleen mille alalle haluan suuntautua, joten etsin kyseisen alan vaihtoehtoja. Lopulta päädyin viettämään välivuottani kansanopistoon ja siitä tuli elämäni paras vuosi! Vaikka opiskelu oli hintavaa se oli sen arvoista. Sain laadukasta opetusta, majoituksen, ruokaa kolme kertaa päivässä ja loin tärkeitä suhteita opiskelua ajatellen...ja mikä tärkeintä, sain erittäin hyviä ystäviä. Vuoden aikana opin huimasti uusia asioita ja nyt saavutin tavoitteeni. Pääsin opiskelemaan ammattiin, josta olen aina haaveillut.

      Suosittelen ...kannattaa ottaa selvää useista eri vaihtoehdoista...

      • udella

        mitä opiskelit/opiskelet?


    • _jayn_

      Itse pääsin suoraan lukiosta opiskelemaan. (Oletan siis, että sinäkin olet juuri keväällä kirjoittanut.) Vuosi oli mahtava, mutta opiskelumotivaatio tuntuu olevan täysin kateissa. Kun on nyt 13 vuotta putkeen opiskellut, niin huvittaisi jo tehdä muutakin. Nautin opiskelusta ja ala tuntuu oikealta, mutta en saa mitään aikaan. Itselleni välivuosi tulisi tarpeeseen.

      Ihmiset ja tilanteet ovat tietysti kovin erilaisia. Toiset jaksavat opiskella ja tehdä töitä taukoamatta, toiset tarvitsevat lepoa. Joku joutuu epämukavaan työpaikkaan, toinen saa loistopestin ja uusia ovia avautuu! Etukäteenhän sitä ei voi tietää.. mutta toisaalta, Ei mysöskään opiskeluvuodestasi ole takuita!

      Olet siis vielä nuori, joten älä turhaan hermoile. Ehdit kyllä opiskella, valmistua ja tehdä niitä töitä! Ja mikäs siinä, mene avoimeen yliopistoon ja tee töitä! Sekin on vaihtelua ja monelle alalle avoimesta yliopistosta saa todella hyvän pohjan.. monet ystävistäni ovat myös siellä huomanneet hakeneensa täysin väärälle alalle! Joten tsemppiä välivuoteen!Ajattele sitä miuluummin hienona mahdollisuutena tehdä asioita, joita et voisi opiskellessa tehdä! Tietysti mitään ei voi tehdä ilman rahaa.. joten ihan jalat katossa ei varmaankaan monet pysty vuottaan viettämään.. en ainakaan minä!:D

      ..tietysti nyt puhuu ihminen, joka ei ole välivuotta viettänyt, joten saapa nähdä mitä siitä tulee...

      .. omaa välivuotta suunnitellessa...:D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27890
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17807
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      354
      9341
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4183
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3781
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      32
      1925
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1177
    Aihe