verimatojen syöttäminen tulareille

Marjapää

Olen syöttänyt kiinankääpiötuliliskoilleni verimatoja niin kauan kuin ne ovat minulla olleet, noin 2 vuotta. Joskus alkuaikoina olen yrittänyt syöttää jotain muutakin, mutta vain kastemato on kelvannut, ja sen hankiminen on vähän vaikeaa. (Muut ruoat ovat pullauttaneet pois, kuten torvimadot ja jonkun katkarapumössön.)
Kysymys siis on, onko verimato hirveän lihottavaa ruokaa, ja mitä voisi suositella sen rinnalle? Jotain sopivan isoa ja kiinteää.

Molemmat liskot voivat hyvin ja virkeästi, huono omatunto vain tulee kun syövät aina samaa ruokaa.

6

512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Varmaan suurin osa Suomen tuliliskoista elää syömällä vain ja ainoastaan verimatoja. Se on vähän sama kuin ihminen eläisi syömällä vain ja ainoastaan hampurilaisia: kovinhan se on yksipuolista (tulee vitamiinien puutostiloja) ja lihottavaa. Mutta kyllä sillä hampurilaisdietilläkin hengissä pysyy, ei siinä mitään. Ainakin jonkin aikaa.

      Eikö sinulla tosiaan ole mitään paikkaa mistä löytäisit kastematoja, jos ne kerran maistuvat. Jos sinä ja kaikki sukulaisesi ja tuttavasi asutte kaupungissa missä niitä ei pysty mistään itse kaivamaan, voisi niitä ehkä koettaa ostaa. Ei eläinkaupasta, vaan vaikka Hong Kong -tarvaratalosta, missä niitä myydään kalastusosastolla noin vitosella purkki. Eli etsi kalastustarvikkeita myyvistä liikkeistä. Talvella kastematoja myydään pilkkimiehille, kesällä mato-ongella uitettaviksi. Joskus jopa isoilla huoltoasemilla.

      Nyt kesällä luonto tarjoaa muitakin ötököitä joita tarjota. Vaikka asuisi kuinka kaupungissa, sisään ikkunasta tulee varmasti toisinaan kärpäsiä tai hyttysiä. Nappaa ne, ja tarjoa salamantarillesi. Tai jos löydät puskasta sopivan kokoisen perhostoukan, tarjoa sitä. Melkein kaikkia luonnon ötököitä jotka ovat tarpeeksi pienikokoisia ja myrkyttömiä (ei siis ampiaisia tms.) voi tarjota. Uskoisin että kun tarjoat eläviä/tuoreita hyönteisiä, maistuvat ne paremmin kuin mössöt.

      Toivottavasti löydät joukon erilaisia ötököitä joita sinun on helppo saada käsiisi, ja joita salamanterisi syövät mielellään!

      • Marjapää

        En tullut ajtelleeksi huoltoasemia ja onkikauppoja. kiitoksia!


    • vastaan, jos kysyt

      Itse syötän liskoille verimatoja ja kesällä jos saan kiinni kärpäsen (pienen) tms. annas senkin niille tuliliskoille.

    • Draco

      Oon nyt hommaamassa tulareita, mitä kaikkee saa syöttää? Siis voiko kenttäsirkkoja antaa joskus ja onko jotain sääntöä ruuan koosta?

      • Joonas @ Sammakkolampi.net

        Mikä tahansa hyönteis/ötökkäperäinen ravinto kelpaa mainiosti, kunhan se on sopivan kokoista. Kenttäsirkkoja voi hyvin antaa, kunhan ne eivät ole liian suuria. Aikunen sirkka on helposti ruumiiltaan paksumpi kuin pieni tulilisko, joten jossain vaiheessa sirkkasapuska kasvaa liian suureksi. Mutta sellaista alle senttistä sirkkaa voi hyvin tarjota tuliliskolle. Itse murskaan yleensä sirkan pään/leuat ennen tarjoamista, varmuuden vuoksi. Siitä on myös se ilo, että sirkka potkii vähemmän vastaan, ja salamanterin on helpompi niellä se.

        Ja tosiaan muitakin ötököitä voi tarjota: kärpäsiä, pieniä jauhomatoja, sopivan kokoisia kastematoja,... mitä nyt vain käsiisi saatkaan, ja mikä ei ole myrkyllistä (kuten ampiaiset, muurahaiset, jne)

        Kun valitset sopivan kokoista ruokaeläintä, käytä ensin maalaisjärkeäsi, ja sen jälkeen kokeile: jos ruokapala on liian suuri, salamanteri vain ei saa sitä syötyä (tai nieleminen näyttää huomattavan vaikealta ja vie aikaa minuuttitolkulla). Jos näin käy, seuraavalla kerralla pitää tarjota pienempää.


      • marlapää

        Sanoisin, että lältä anna mitään, mikä on liskon päätä isompi. Niiden leuat kyllä venyvät melkoisiin mittoihin, mutta on vaikeaa ja hidasta kakistelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe