Laivajärkkäreillä aspit?

Saako olla

Tulin tänään laivalta ja yöllä ihmettelin, kun laivan järkkäreillä lähes kaikilla oli teleskooppipamput vyöllä. Eikö ollut niin, että jv:llä ei saa olla teleskooppipamppua?

25

6001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä kieltää

      jos on kurssin käynyt miksei saisi pitää tkp:tä?

    • ja laki...

      Ruotsin lain mukaan JV saa kantaa TKP:tä.

      • S.O.M.

        Ja laivalla kapteenilla on iso sanavalta asian suhteen... Ja kuten äskeinen mainitsikin niin Ruotsissa JV sekä vartijalla voi olla hallussaan teleskooppipatukka. Sekä ruotsissa TKP on lievempi voimankäyttöväline kuin kaasu. Ja kaasulle on siellä huomattavasti vaikeampi saada lupia...


    • big hat

      Mulle on ainakin paikkakuntani poliisi sanonut, että en saa tkp:hen lupaa ovihommia varten. Vartijakurssilla olen kyllä saanut koulutuksen siihen.

    • Ex-Järkkäri

      Mitä minä asiasta kurssilla ymmärsin niin järjestyksenvalvoja ei saa kantaa kuin käsirautoja ja kaasusumutinta! Jos ei ole järjestyslainmukainen järjestyksenvalvoja joka palkataan vartiointi firman kautta niin muulloin ei saa kantaa! En sitten tiedä onko laivan "järkkäreillä" eri oikeudet? vastatkaa jos joku on perillä meriliikenne laista!

    • Ex-Järkkäri

      Ruotsin lipun alla purjehtivat laivat tietysti noudattavat paikallista lainsäädäntöä! siitä en tiedä mitään enkä kapteenin oikeuksista määrätä noissä asioissa!!!

    • jonkun reissun heittänyt

      Laivan järjestyksenvalvojien oikeus kantaa ja käyttää tkp:aa perustuu merilakiin. Laivan päälliköllä on oikeus antaa lupa niiden käyttöön. En tosin ole varma ovatko nämä enää sen jälkeen järjestyksenvalvojia, vai merilain tarkoittamia kapteenia avustavia henkilöitä. Eihän kaikilla laivan järjestyksenvalvojilla ole edes järjestyksenvalvojakorttiakaan, ei ainakaan Siljalla tai Viking Linella.

      • KiireinenMies

        Joo elikkäs itse ollut vahtina laivalla ja siellä ei tarvitse "välttämättä" olla JV-korttia. Itsellänikään ei ollut vielä silloin kun tein niitä hommia puolivakituiseen, mutta en ollutkaan vakituinen vaan tuurasin silloin kun ei saatu miestä maista esim. sairastumisen takia tulemaan töihin.
        Käytännössä vaaditaan, se on ihan oman oikeusturvan takia. Laivalla todellakin kapteeni voi antaa valtuudet toimia vahtina.
        Aspia saa käyttää suomenlipun alla jos siihen on voimankäyttökurssi käytynä ja kapteeni myös antanut omat ohjeistuksensa voimankäyttövälineistä.
        Siljalla suomenlipun alla oli aikoinaan kiellettyä kantaa aspia mukana, toki sellainen oli saatavilla kuten normipamppukin. Nykyään tilanne toinen, se muuttui jokunen vuosi sitten kun laivoilla toimi vapaa vuorossa olevia poliiseja (aluksella turvamiehinä) ja he toivat mm. käyttökoulutusta ja paljon uutta (erilaista) tietoa järjestyksenvalvonnasta ja sitä sovellettiin kaikkiin Siljan laivoihin. Poliisithan joutui lähtemään laivoilta korkeimmanoikeuden päätöksellä
        v-2002. Ruotsinlippu onkin sitten hieman kinkkisempi juttu enkä siihen palaa tässä yhteydessä. Myös lainsäädäntö myös laivoilla on kinkkisempää, siihen vaikuttaa mikä lippu ja minkä maan aluevesillä seilaa, tai voi myös seilata kansainvälisillä vesillä, mutta voi sanoa näin että suomenlaki pikkuasiaoissa ja isot tapahtumat sitten meneekin erimaiden aluevesien mukaan. Oikeuslaitokset kinaavat sitten niistä.
        aurinkoista kesää.


      • mikä laki milloinkin
        KiireinenMies kirjoitti:

        Joo elikkäs itse ollut vahtina laivalla ja siellä ei tarvitse "välttämättä" olla JV-korttia. Itsellänikään ei ollut vielä silloin kun tein niitä hommia puolivakituiseen, mutta en ollutkaan vakituinen vaan tuurasin silloin kun ei saatu miestä maista esim. sairastumisen takia tulemaan töihin.
        Käytännössä vaaditaan, se on ihan oman oikeusturvan takia. Laivalla todellakin kapteeni voi antaa valtuudet toimia vahtina.
        Aspia saa käyttää suomenlipun alla jos siihen on voimankäyttökurssi käytynä ja kapteeni myös antanut omat ohjeistuksensa voimankäyttövälineistä.
        Siljalla suomenlipun alla oli aikoinaan kiellettyä kantaa aspia mukana, toki sellainen oli saatavilla kuten normipamppukin. Nykyään tilanne toinen, se muuttui jokunen vuosi sitten kun laivoilla toimi vapaa vuorossa olevia poliiseja (aluksella turvamiehinä) ja he toivat mm. käyttökoulutusta ja paljon uutta (erilaista) tietoa järjestyksenvalvonnasta ja sitä sovellettiin kaikkiin Siljan laivoihin. Poliisithan joutui lähtemään laivoilta korkeimmanoikeuden päätöksellä
        v-2002. Ruotsinlippu onkin sitten hieman kinkkisempi juttu enkä siihen palaa tässä yhteydessä. Myös lainsäädäntö myös laivoilla on kinkkisempää, siihen vaikuttaa mikä lippu ja minkä maan aluevesillä seilaa, tai voi myös seilata kansainvälisillä vesillä, mutta voi sanoa näin että suomenlaki pikkuasiaoissa ja isot tapahtumat sitten meneekin erimaiden aluevesien mukaan. Oikeuslaitokset kinaavat sitten niistä.
        aurinkoista kesää.

        Eli siis laki järjestyksenvalvojista ei lähtökohtaisesti sovi noudettavaksi laivalla järkkäreinä oleviin, jos kerran saavat niitä töitä tehdä kipparin luvallakin? Mielenkiintoista, sillä tuolla perusteellahan siellä voi olla mitä tahansa porukkaa järjestystä pitämässä. Tarkoitan siis esim. rikollisia tai muita lurjuksia, jotka eivät jv-korttia saisi.


      • sgl-kouluttaja
        KiireinenMies kirjoitti:

        Joo elikkäs itse ollut vahtina laivalla ja siellä ei tarvitse "välttämättä" olla JV-korttia. Itsellänikään ei ollut vielä silloin kun tein niitä hommia puolivakituiseen, mutta en ollutkaan vakituinen vaan tuurasin silloin kun ei saatu miestä maista esim. sairastumisen takia tulemaan töihin.
        Käytännössä vaaditaan, se on ihan oman oikeusturvan takia. Laivalla todellakin kapteeni voi antaa valtuudet toimia vahtina.
        Aspia saa käyttää suomenlipun alla jos siihen on voimankäyttökurssi käytynä ja kapteeni myös antanut omat ohjeistuksensa voimankäyttövälineistä.
        Siljalla suomenlipun alla oli aikoinaan kiellettyä kantaa aspia mukana, toki sellainen oli saatavilla kuten normipamppukin. Nykyään tilanne toinen, se muuttui jokunen vuosi sitten kun laivoilla toimi vapaa vuorossa olevia poliiseja (aluksella turvamiehinä) ja he toivat mm. käyttökoulutusta ja paljon uutta (erilaista) tietoa järjestyksenvalvonnasta ja sitä sovellettiin kaikkiin Siljan laivoihin. Poliisithan joutui lähtemään laivoilta korkeimmanoikeuden päätöksellä
        v-2002. Ruotsinlippu onkin sitten hieman kinkkisempi juttu enkä siihen palaa tässä yhteydessä. Myös lainsäädäntö myös laivoilla on kinkkisempää, siihen vaikuttaa mikä lippu ja minkä maan aluevesillä seilaa, tai voi myös seilata kansainvälisillä vesillä, mutta voi sanoa näin että suomenlaki pikkuasiaoissa ja isot tapahtumat sitten meneekin erimaiden aluevesien mukaan. Oikeuslaitokset kinaavat sitten niistä.
        aurinkoista kesää.

        Ihan perus-JV-kurssiasiaa:

        Laivalla järjestyksenvalvojana toimivalla tulee aina olla JV-kortti. Jos henkilön pääasiallinen tehtävä on pitää yllä järjestystä ja turvallisuutta, hänen tulee olla järjestyksenvalvoja. Laivoilla ei voi käyttää kortittomia järjestyksenvalvojia sen paremmin poliisin kuin päällikönkään määräyksestä. Lisäksi järjestyksenvalvojana voi olla vain suomalaisella (Suomen lipun alla purjehtivalla) aluksella, joka kuljettaa matkustajia - edes yhtä matkustajaa.

        Esimerkiksi Ruotsin tai Viron lipun alla olevalla aluksella ei voi olla järjestyksenvalvojia, koska niihin sovelletaan Ruotsin tai Viron lainsäädäntöä. Ruotsalaisilla aluksilla voi olla ruotsalaisen ordningsvakt-koulutuksen saaneita henkilöitä, jotka kuitenkin poikkeavat jonkin verran suomalaisista järjestyksenvalvojista.

        Merilain nojalla päällikkö vastaa järjestyksen ja turvallisuuden säilymisestä aluksella, ja tarvittaessa päällikköä voi tässä tehtävässä avustaa kuka tahansa. Siis JV, muu henkilökuntaan kuuluva tai vaikka matkustaja. Periaatteessa se edellyttää päällikön pyyntöä taikka muuta vastaavaa tarvetta avustaa jossakin tietyssä tilanteessa, mutta päällikkö voi antaa valtuutuksen avustamiseen pidemmäksikin aikaa. Sinänsä siis aluksella voi myös muu henkilö kuin järjestyksenvalvoja toimia järjestyksenpitotehtävissä, mutta se ei saa olla kyseisen muun henkilön pääasiallinen tehtävä.

        Päälliköllä ja häntä avustavalla henkilöllä on oikeus käyttää tarvittavia voimakeinoja järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Pykälän sanamuoto ei mainitse mitään välineistä, sillä se on peräisin ajalta ennen nykyistä perustuslakia. Periaatteessa jos voimakeinoihin saa käyttää jonkinlaisia välineitä, ne pitäisi nykyisen perustuslain perusteella erikseen mainita lainsäädännössä (vrt. mm poliisilaki, laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, JV-lain muutosesitys jne). Laki siis kaipaa pikaista uusimista.
        Aiempi tulkinta vanhan perustuslain aikana oli, että pykälä antaa oikeuden käyttää sinänsä mitä tahansa välinettä ja keinoa, joka on perusteltavissa, turvallinen, suoritusvarma, ennustettava ja tarpeellinen. Eli päällikkö tai JV päällikön määräyksestä voisi käyttää vaikka ampuma-asetta. Nykyinen tulkinta on hyvin paljon epämääräisempi, eli oikeastaan ei saisi mutta...

        Teleskooppipatukan (tkp, ei "aspi") kantaminen mm. JV-tehtävissä on kiellettyä järjestyslain nojalla yleisillä paikoilla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa. Sen myynti ja luovutus on kielletty muille kuin vartioimisliikkeille, vartijan voimankäytön kouluttajille ja valtion "voimankäyttöviranomaisten" laitoksille. Siis edes poliisimiehelle ei saa sellaista myydä.

        Matkustaja-aluksilla päälliköllä voi olla kaapissa ei-yleisellä paikalla teleskooppipatukoita, mutta niitä ei saa viedä yleiselle paikalle eli asiakastiloihin. Voimankäyttötilanteessa niitä voidaan merilain nojalla kuitenkin käyttää tilanteen rauhoittamiseen, vaikka se onkin hyvin harmaata aluetta. Sen jälkeen ne pitäisi jälleen poistaa yleiseltä alueelta.
        Eli jos tarkkoja ollaan niin JV saa kantaa tkp:tä matkustaja-aluksella vain tilanteen sitä erikseen vaatiessa ja päällikön erillisestä määräyksestä - jolloin hän on "päällikköä avustava henkilö" eikä "järjestyksenvalvoja". Toimiessaan järjestyksenvalvojana hän ei saa sellaista kantaa.

        Sekava vyyhti, sekava lainsäädäntö, sekavat käytännöt. Ikävää niiden laiva-JV:iden kannalta. Suosittelen jättämään tkp:n pois kunnes asia selkiintyy joko lainsäädännön muutoksella tai KKO:n ennakkopäätöksellä nykysäädösten tulkinnasta. Ja kumpaakin saa odottaa vuosia.


      • John Rambo
        sgl-kouluttaja kirjoitti:

        Ihan perus-JV-kurssiasiaa:

        Laivalla järjestyksenvalvojana toimivalla tulee aina olla JV-kortti. Jos henkilön pääasiallinen tehtävä on pitää yllä järjestystä ja turvallisuutta, hänen tulee olla järjestyksenvalvoja. Laivoilla ei voi käyttää kortittomia järjestyksenvalvojia sen paremmin poliisin kuin päällikönkään määräyksestä. Lisäksi järjestyksenvalvojana voi olla vain suomalaisella (Suomen lipun alla purjehtivalla) aluksella, joka kuljettaa matkustajia - edes yhtä matkustajaa.

        Esimerkiksi Ruotsin tai Viron lipun alla olevalla aluksella ei voi olla järjestyksenvalvojia, koska niihin sovelletaan Ruotsin tai Viron lainsäädäntöä. Ruotsalaisilla aluksilla voi olla ruotsalaisen ordningsvakt-koulutuksen saaneita henkilöitä, jotka kuitenkin poikkeavat jonkin verran suomalaisista järjestyksenvalvojista.

        Merilain nojalla päällikkö vastaa järjestyksen ja turvallisuuden säilymisestä aluksella, ja tarvittaessa päällikköä voi tässä tehtävässä avustaa kuka tahansa. Siis JV, muu henkilökuntaan kuuluva tai vaikka matkustaja. Periaatteessa se edellyttää päällikön pyyntöä taikka muuta vastaavaa tarvetta avustaa jossakin tietyssä tilanteessa, mutta päällikkö voi antaa valtuutuksen avustamiseen pidemmäksikin aikaa. Sinänsä siis aluksella voi myös muu henkilö kuin järjestyksenvalvoja toimia järjestyksenpitotehtävissä, mutta se ei saa olla kyseisen muun henkilön pääasiallinen tehtävä.

        Päälliköllä ja häntä avustavalla henkilöllä on oikeus käyttää tarvittavia voimakeinoja järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Pykälän sanamuoto ei mainitse mitään välineistä, sillä se on peräisin ajalta ennen nykyistä perustuslakia. Periaatteessa jos voimakeinoihin saa käyttää jonkinlaisia välineitä, ne pitäisi nykyisen perustuslain perusteella erikseen mainita lainsäädännössä (vrt. mm poliisilaki, laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, JV-lain muutosesitys jne). Laki siis kaipaa pikaista uusimista.
        Aiempi tulkinta vanhan perustuslain aikana oli, että pykälä antaa oikeuden käyttää sinänsä mitä tahansa välinettä ja keinoa, joka on perusteltavissa, turvallinen, suoritusvarma, ennustettava ja tarpeellinen. Eli päällikkö tai JV päällikön määräyksestä voisi käyttää vaikka ampuma-asetta. Nykyinen tulkinta on hyvin paljon epämääräisempi, eli oikeastaan ei saisi mutta...

        Teleskooppipatukan (tkp, ei "aspi") kantaminen mm. JV-tehtävissä on kiellettyä järjestyslain nojalla yleisillä paikoilla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa. Sen myynti ja luovutus on kielletty muille kuin vartioimisliikkeille, vartijan voimankäytön kouluttajille ja valtion "voimankäyttöviranomaisten" laitoksille. Siis edes poliisimiehelle ei saa sellaista myydä.

        Matkustaja-aluksilla päälliköllä voi olla kaapissa ei-yleisellä paikalla teleskooppipatukoita, mutta niitä ei saa viedä yleiselle paikalle eli asiakastiloihin. Voimankäyttötilanteessa niitä voidaan merilain nojalla kuitenkin käyttää tilanteen rauhoittamiseen, vaikka se onkin hyvin harmaata aluetta. Sen jälkeen ne pitäisi jälleen poistaa yleiseltä alueelta.
        Eli jos tarkkoja ollaan niin JV saa kantaa tkp:tä matkustaja-aluksella vain tilanteen sitä erikseen vaatiessa ja päällikön erillisestä määräyksestä - jolloin hän on "päällikköä avustava henkilö" eikä "järjestyksenvalvoja". Toimiessaan järjestyksenvalvojana hän ei saa sellaista kantaa.

        Sekava vyyhti, sekava lainsäädäntö, sekavat käytännöt. Ikävää niiden laiva-JV:iden kannalta. Suosittelen jättämään tkp:n pois kunnes asia selkiintyy joko lainsäädännön muutoksella tai KKO:n ennakkopäätöksellä nykysäädösten tulkinnasta. Ja kumpaakin saa odottaa vuosia.

        Järjestyslain mukaan tkpn hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.

        Ao. lain mukainen yleinen paikka:

        "2 §
        Määritelmät
        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) yleisellä paikalla:

        a) tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata tai muuta vastaavaa aluetta, joka on yleisön käytettävissä;

        b) rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa ja muuta vastaavaa paikkaa, kuten virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa, joka on yleisön käytettävissä joko jonkin tilaisuuden aikana tai muutoin;

        2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä.
        "

        Matkustajalaivaa en huomaa mainitun. Jos tulkitaan, että matkustaja-alus on joukkoliikenteen kulkuneuvo, sinne saa hakea Järjestyslain mukaisesti JV:n asettamista, ja tällä vartiointiliikkeen palveluksessa olevalla JV:llä, jolla hyväksyminen JV:ksi ja vartijaksi voimassa ja tkp-koulutus, vastaavan hoitajan lupa jne, olisi siis oikeus kantaa tkp:tä.


      • varmaa tietoa
        sgl-kouluttaja kirjoitti:

        Ihan perus-JV-kurssiasiaa:

        Laivalla järjestyksenvalvojana toimivalla tulee aina olla JV-kortti. Jos henkilön pääasiallinen tehtävä on pitää yllä järjestystä ja turvallisuutta, hänen tulee olla järjestyksenvalvoja. Laivoilla ei voi käyttää kortittomia järjestyksenvalvojia sen paremmin poliisin kuin päällikönkään määräyksestä. Lisäksi järjestyksenvalvojana voi olla vain suomalaisella (Suomen lipun alla purjehtivalla) aluksella, joka kuljettaa matkustajia - edes yhtä matkustajaa.

        Esimerkiksi Ruotsin tai Viron lipun alla olevalla aluksella ei voi olla järjestyksenvalvojia, koska niihin sovelletaan Ruotsin tai Viron lainsäädäntöä. Ruotsalaisilla aluksilla voi olla ruotsalaisen ordningsvakt-koulutuksen saaneita henkilöitä, jotka kuitenkin poikkeavat jonkin verran suomalaisista järjestyksenvalvojista.

        Merilain nojalla päällikkö vastaa järjestyksen ja turvallisuuden säilymisestä aluksella, ja tarvittaessa päällikköä voi tässä tehtävässä avustaa kuka tahansa. Siis JV, muu henkilökuntaan kuuluva tai vaikka matkustaja. Periaatteessa se edellyttää päällikön pyyntöä taikka muuta vastaavaa tarvetta avustaa jossakin tietyssä tilanteessa, mutta päällikkö voi antaa valtuutuksen avustamiseen pidemmäksikin aikaa. Sinänsä siis aluksella voi myös muu henkilö kuin järjestyksenvalvoja toimia järjestyksenpitotehtävissä, mutta se ei saa olla kyseisen muun henkilön pääasiallinen tehtävä.

        Päälliköllä ja häntä avustavalla henkilöllä on oikeus käyttää tarvittavia voimakeinoja järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Pykälän sanamuoto ei mainitse mitään välineistä, sillä se on peräisin ajalta ennen nykyistä perustuslakia. Periaatteessa jos voimakeinoihin saa käyttää jonkinlaisia välineitä, ne pitäisi nykyisen perustuslain perusteella erikseen mainita lainsäädännössä (vrt. mm poliisilaki, laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, JV-lain muutosesitys jne). Laki siis kaipaa pikaista uusimista.
        Aiempi tulkinta vanhan perustuslain aikana oli, että pykälä antaa oikeuden käyttää sinänsä mitä tahansa välinettä ja keinoa, joka on perusteltavissa, turvallinen, suoritusvarma, ennustettava ja tarpeellinen. Eli päällikkö tai JV päällikön määräyksestä voisi käyttää vaikka ampuma-asetta. Nykyinen tulkinta on hyvin paljon epämääräisempi, eli oikeastaan ei saisi mutta...

        Teleskooppipatukan (tkp, ei "aspi") kantaminen mm. JV-tehtävissä on kiellettyä järjestyslain nojalla yleisillä paikoilla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa. Sen myynti ja luovutus on kielletty muille kuin vartioimisliikkeille, vartijan voimankäytön kouluttajille ja valtion "voimankäyttöviranomaisten" laitoksille. Siis edes poliisimiehelle ei saa sellaista myydä.

        Matkustaja-aluksilla päälliköllä voi olla kaapissa ei-yleisellä paikalla teleskooppipatukoita, mutta niitä ei saa viedä yleiselle paikalle eli asiakastiloihin. Voimankäyttötilanteessa niitä voidaan merilain nojalla kuitenkin käyttää tilanteen rauhoittamiseen, vaikka se onkin hyvin harmaata aluetta. Sen jälkeen ne pitäisi jälleen poistaa yleiseltä alueelta.
        Eli jos tarkkoja ollaan niin JV saa kantaa tkp:tä matkustaja-aluksella vain tilanteen sitä erikseen vaatiessa ja päällikön erillisestä määräyksestä - jolloin hän on "päällikköä avustava henkilö" eikä "järjestyksenvalvoja". Toimiessaan järjestyksenvalvojana hän ei saa sellaista kantaa.

        Sekava vyyhti, sekava lainsäädäntö, sekavat käytännöt. Ikävää niiden laiva-JV:iden kannalta. Suosittelen jättämään tkp:n pois kunnes asia selkiintyy joko lainsäädännön muutoksella tai KKO:n ennakkopäätöksellä nykysäädösten tulkinnasta. Ja kumpaakin saa odottaa vuosia.

        Kyllä vahvistan tuolla aiemmin mainitun, että laivoilla toimii järkkäreinä myös ihmisiä ilman jv-korttia. Näiden tehtävänimikekin on nimenomaan joko turvamies, ordningsvakt, vahti tai järjestyksenvalvoja. Lainsäädänössä on pakko olla jokin venkura, millä tämä on mahdollista. En jaksa uskoa, että varustamot ottaisivat riskiä siitä, että jotain vakavampaa tapahtuu ja huomataan töitä tehneen sellaisen, joka ei niitä olisi saanut tehdä.


      • SGL-kuluttaja
        sgl-kouluttaja kirjoitti:

        Ihan perus-JV-kurssiasiaa:

        Laivalla järjestyksenvalvojana toimivalla tulee aina olla JV-kortti. Jos henkilön pääasiallinen tehtävä on pitää yllä järjestystä ja turvallisuutta, hänen tulee olla järjestyksenvalvoja. Laivoilla ei voi käyttää kortittomia järjestyksenvalvojia sen paremmin poliisin kuin päällikönkään määräyksestä. Lisäksi järjestyksenvalvojana voi olla vain suomalaisella (Suomen lipun alla purjehtivalla) aluksella, joka kuljettaa matkustajia - edes yhtä matkustajaa.

        Esimerkiksi Ruotsin tai Viron lipun alla olevalla aluksella ei voi olla järjestyksenvalvojia, koska niihin sovelletaan Ruotsin tai Viron lainsäädäntöä. Ruotsalaisilla aluksilla voi olla ruotsalaisen ordningsvakt-koulutuksen saaneita henkilöitä, jotka kuitenkin poikkeavat jonkin verran suomalaisista järjestyksenvalvojista.

        Merilain nojalla päällikkö vastaa järjestyksen ja turvallisuuden säilymisestä aluksella, ja tarvittaessa päällikköä voi tässä tehtävässä avustaa kuka tahansa. Siis JV, muu henkilökuntaan kuuluva tai vaikka matkustaja. Periaatteessa se edellyttää päällikön pyyntöä taikka muuta vastaavaa tarvetta avustaa jossakin tietyssä tilanteessa, mutta päällikkö voi antaa valtuutuksen avustamiseen pidemmäksikin aikaa. Sinänsä siis aluksella voi myös muu henkilö kuin järjestyksenvalvoja toimia järjestyksenpitotehtävissä, mutta se ei saa olla kyseisen muun henkilön pääasiallinen tehtävä.

        Päälliköllä ja häntä avustavalla henkilöllä on oikeus käyttää tarvittavia voimakeinoja järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi. Pykälän sanamuoto ei mainitse mitään välineistä, sillä se on peräisin ajalta ennen nykyistä perustuslakia. Periaatteessa jos voimakeinoihin saa käyttää jonkinlaisia välineitä, ne pitäisi nykyisen perustuslain perusteella erikseen mainita lainsäädännössä (vrt. mm poliisilaki, laki yksityisistä turvallisuuspalveluista, JV-lain muutosesitys jne). Laki siis kaipaa pikaista uusimista.
        Aiempi tulkinta vanhan perustuslain aikana oli, että pykälä antaa oikeuden käyttää sinänsä mitä tahansa välinettä ja keinoa, joka on perusteltavissa, turvallinen, suoritusvarma, ennustettava ja tarpeellinen. Eli päällikkö tai JV päällikön määräyksestä voisi käyttää vaikka ampuma-asetta. Nykyinen tulkinta on hyvin paljon epämääräisempi, eli oikeastaan ei saisi mutta...

        Teleskooppipatukan (tkp, ei "aspi") kantaminen mm. JV-tehtävissä on kiellettyä järjestyslain nojalla yleisillä paikoilla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa. Sen myynti ja luovutus on kielletty muille kuin vartioimisliikkeille, vartijan voimankäytön kouluttajille ja valtion "voimankäyttöviranomaisten" laitoksille. Siis edes poliisimiehelle ei saa sellaista myydä.

        Matkustaja-aluksilla päälliköllä voi olla kaapissa ei-yleisellä paikalla teleskooppipatukoita, mutta niitä ei saa viedä yleiselle paikalle eli asiakastiloihin. Voimankäyttötilanteessa niitä voidaan merilain nojalla kuitenkin käyttää tilanteen rauhoittamiseen, vaikka se onkin hyvin harmaata aluetta. Sen jälkeen ne pitäisi jälleen poistaa yleiseltä alueelta.
        Eli jos tarkkoja ollaan niin JV saa kantaa tkp:tä matkustaja-aluksella vain tilanteen sitä erikseen vaatiessa ja päällikön erillisestä määräyksestä - jolloin hän on "päällikköä avustava henkilö" eikä "järjestyksenvalvoja". Toimiessaan järjestyksenvalvojana hän ei saa sellaista kantaa.

        Sekava vyyhti, sekava lainsäädäntö, sekavat käytännöt. Ikävää niiden laiva-JV:iden kannalta. Suosittelen jättämään tkp:n pois kunnes asia selkiintyy joko lainsäädännön muutoksella tai KKO:n ennakkopäätöksellä nykysäädösten tulkinnasta. Ja kumpaakin saa odottaa vuosia.

        muistaisit vielä että suuri osa laivoista, Suomen lipun alla olevat, heillä on kotisatamana Marianhamina. Sillä on merkittävä/ratkaiseva osa tähän asiaan.Itsehallinto jne.


      • sgl-kouluttaja
        SGL-kuluttaja kirjoitti:

        muistaisit vielä että suuri osa laivoista, Suomen lipun alla olevat, heillä on kotisatamana Marianhamina. Sillä on merkittävä/ratkaiseva osa tähän asiaan.Itsehallinto jne.

        Kiitos hyvästä huomiosta. Ahvenanmaa muodostaa juridisesti varsin omalaatuisen kolkan, ja sillä on kyllä vaikutusta moneen seikkaan. Kaikki siihen liittyvät kiemurat menevät reilusti minun tietojeni yli.

        Mutta: Ahvenanmaan itsehallintolain nojalla Ahvenanmaalla säädetyt lait ovat voimassa vain Ahvenanmaan maakunnan alueella. Siellä Ahvenanmaan lainsäädäntö säätää, mikä on kiellettyä ja mikä ei, sillä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden aihealueeseen kuuluvat säädökset kuuluvat maakunnan omaan säädäntövaltaan.
        Eli järjestyslaki ei ole voimassa Ahvenanmaalla, kuten ei laki järjestyksenvalvojistakaan. Itse asiassa Ahvenanmaalla on vielä voimassa oma laki yleisistä huvitilaisuuksista, joka vastaa pitkälti muun Suomen 1999 kumottua vanhaa huvilakia. Siinä säädetään ahvenanmaalaisten järjestysmiesten tunnuksista ja oikeuksista huvitilaisuuksissa. Laivoja se ei koske, ellei niissä järjestetä huvitilaisuuksia, joten Ahvenanmaalla ja sen vesialueilla ei suomalaisella aluksella periaatteessa ole järjestyksenvalvojia eikä järjestysmiehiä.

        Koska Ahvenanamaan lainsäädäntö ei ulotu Ahvenanmaan vesien ulkopuolelle, koskevat järjestyslaki ja JV-laki muualla kuin Ahvenanmaan vesillä olevissa aluksissa toimivia järjestyksenvalvojia. Ahvenanmaan lipun mukana ei tule käsittääkseni samanlaista "laki seuraa alusta" -ilmiötä kuin Suomen lipun mukana, eli Ahvenanmaalla kotipaikkaansa pitävät varustamot ovat yhtä lailla suomalaisia ja niiden aluksia koskevat normaalit Suomen lait, kun ne poistuvat Ahvenanmaan alueelta. Laki Ahvenanmaan itsehallinnosta myös säätää, että kauppamerenkulkuun liittyvät asiat kuuluvat valtakunnan lainsäädännön piiriin, joten merilaki ja merimieslaki ovat voimassa samanlaisina Ahvenanmaalla kuin muuallakin Suomessa.

        Hyvin monisäikeinen juttu tosiaankin...


      • SGL-kuluttaja
        sgl-kouluttaja kirjoitti:

        Kiitos hyvästä huomiosta. Ahvenanmaa muodostaa juridisesti varsin omalaatuisen kolkan, ja sillä on kyllä vaikutusta moneen seikkaan. Kaikki siihen liittyvät kiemurat menevät reilusti minun tietojeni yli.

        Mutta: Ahvenanmaan itsehallintolain nojalla Ahvenanmaalla säädetyt lait ovat voimassa vain Ahvenanmaan maakunnan alueella. Siellä Ahvenanmaan lainsäädäntö säätää, mikä on kiellettyä ja mikä ei, sillä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden aihealueeseen kuuluvat säädökset kuuluvat maakunnan omaan säädäntövaltaan.
        Eli järjestyslaki ei ole voimassa Ahvenanmaalla, kuten ei laki järjestyksenvalvojistakaan. Itse asiassa Ahvenanmaalla on vielä voimassa oma laki yleisistä huvitilaisuuksista, joka vastaa pitkälti muun Suomen 1999 kumottua vanhaa huvilakia. Siinä säädetään ahvenanmaalaisten järjestysmiesten tunnuksista ja oikeuksista huvitilaisuuksissa. Laivoja se ei koske, ellei niissä järjestetä huvitilaisuuksia, joten Ahvenanmaalla ja sen vesialueilla ei suomalaisella aluksella periaatteessa ole järjestyksenvalvojia eikä järjestysmiehiä.

        Koska Ahvenanamaan lainsäädäntö ei ulotu Ahvenanmaan vesien ulkopuolelle, koskevat järjestyslaki ja JV-laki muualla kuin Ahvenanmaan vesillä olevissa aluksissa toimivia järjestyksenvalvojia. Ahvenanmaan lipun mukana ei tule käsittääkseni samanlaista "laki seuraa alusta" -ilmiötä kuin Suomen lipun mukana, eli Ahvenanmaalla kotipaikkaansa pitävät varustamot ovat yhtä lailla suomalaisia ja niiden aluksia koskevat normaalit Suomen lait, kun ne poistuvat Ahvenanmaan alueelta. Laki Ahvenanmaan itsehallinnosta myös säätää, että kauppamerenkulkuun liittyvät asiat kuuluvat valtakunnan lainsäädännön piiriin, joten merilaki ja merimieslaki ovat voimassa samanlaisina Ahvenanmaalla kuin muuallakin Suomessa.

        Hyvin monisäikeinen juttu tosiaankin...

        Hyvät näkökohdat, juuri nyt olen eri mieltä kanssasi tuosta "vesien ulkopuolesta". Mutta yritän etsiä asiallista tietoa ja palataan sitten.


      • KiireinenMies kirjoitti:

        Joo elikkäs itse ollut vahtina laivalla ja siellä ei tarvitse "välttämättä" olla JV-korttia. Itsellänikään ei ollut vielä silloin kun tein niitä hommia puolivakituiseen, mutta en ollutkaan vakituinen vaan tuurasin silloin kun ei saatu miestä maista esim. sairastumisen takia tulemaan töihin.
        Käytännössä vaaditaan, se on ihan oman oikeusturvan takia. Laivalla todellakin kapteeni voi antaa valtuudet toimia vahtina.
        Aspia saa käyttää suomenlipun alla jos siihen on voimankäyttökurssi käytynä ja kapteeni myös antanut omat ohjeistuksensa voimankäyttövälineistä.
        Siljalla suomenlipun alla oli aikoinaan kiellettyä kantaa aspia mukana, toki sellainen oli saatavilla kuten normipamppukin. Nykyään tilanne toinen, se muuttui jokunen vuosi sitten kun laivoilla toimi vapaa vuorossa olevia poliiseja (aluksella turvamiehinä) ja he toivat mm. käyttökoulutusta ja paljon uutta (erilaista) tietoa järjestyksenvalvonnasta ja sitä sovellettiin kaikkiin Siljan laivoihin. Poliisithan joutui lähtemään laivoilta korkeimmanoikeuden päätöksellä
        v-2002. Ruotsinlippu onkin sitten hieman kinkkisempi juttu enkä siihen palaa tässä yhteydessä. Myös lainsäädäntö myös laivoilla on kinkkisempää, siihen vaikuttaa mikä lippu ja minkä maan aluevesillä seilaa, tai voi myös seilata kansainvälisillä vesillä, mutta voi sanoa näin että suomenlaki pikkuasiaoissa ja isot tapahtumat sitten meneekin erimaiden aluevesien mukaan. Oikeuslaitokset kinaavat sitten niistä.
        aurinkoista kesää.

        Osaatko sanoa muuten, mikä järkkäri firma siellä on laivalla?


    • jeejee

      ne o ihan oman lakinsa alla, toisinkuin baarien jiiveet

      • ex-järkkäri

        Kuten mulla on,oikeuttaa kantamaan ampuma-asetta,tkp:tä,kaasua missä vain, sekä töissä että vapaalla. JOPA LENTOKONEESSA


      • KiireinenMies
        ex-järkkäri kirjoitti:

        Kuten mulla on,oikeuttaa kantamaan ampuma-asetta,tkp:tä,kaasua missä vain, sekä töissä että vapaalla. JOPA LENTOKONEESSA

        Muuten hyvä provo.. Mutta poliisikaan ei saa viedä asetta lentokoneeseen :DD


      • urp0
        KiireinenMies kirjoitti:

        Muuten hyvä provo.. Mutta poliisikaan ei saa viedä asetta lentokoneeseen :DD

        Miten niin provo? Ei kai poliisi saa viedä asetta koneeseen ilman erikoislupaa, mutta jos poliisilla on samainen erikoislupa niin silloin voi viedä.


    • ...

      Tuntuu olevan nyt niin kirjavaa tekstiä tullut, että joukossa on varmaan loistavia heittoja:) Itse asiassa en jaksa lukea edeltäviä, eli jos on vastaus jo tullut niin tulee sitten toisen kerran.

      Laivalla ei tarvita vartijakorttia, eikä edes JV-korttia oltaessa järkkäreinä, vaan systeemi on erilainen. Tai erona voi olla se, että VAIN ravintoloissa saattaa olla JV-henkilö joka ei sieltä poistu, mutta kaikkialla muualla liikkuva on sitten eri henkilönsä.

      Hommiin haetaan suoraan varustamoon ja kriteerit ovat todella kovat. Työssä ollaan suoraan ns. kapteenin alaisena laivan ollessa merillä. Tietyt asiat kysytään häneltä ja miten jossakin toimintatilanteessa jatketaan, toiset taas hoidetaan "kestoluvalla" tietyllä tavoin. Aika lailla yhtenäinen systeemi oli kaikilla suomalaisissa yhtiöillä. Nythän on enää Viking Line suomessa muutenkin.

      Yhden tekstin tuolta luin ja sekin oli virheellinen, mitään vartijoiden TKP-koulutustakaan ei tarvitse käydä vaan laivalla turvahenkilöinä olevat käyvät aivan omat kohdekoulutuksensa jonka jälkeen saa kantaa kapulaa. Käytännössä tämä tapahtuu kapteenin luvalla merellä oltaessa.

      Itse asiassa moni laivoilla töissä ollut hommia vaihtaessaan menee vartijakursseille, jv-kursseille jne vasta kun on hommista lähdössä. Monesti onkin vähän koulutuksiin motivaatio hakusessa jos on 10 vuotta tehnyt samoja hommia ja kaikesta tkp-koulutuksesta lähtien joudut käymään, että saat olla duunissa maissa. MIKÄÄN laivojen kohdekoulutus tms. ei auta, vaikka olet kantanut tuon 10 vuotta tkp:täkin, niin kyllä jokainen joutuu käymään vartijakoulutuksen suorituksen yhteydessä senkin uudelleen. Ei ole mitään kompensaatioita, vaan ainoastaan lakisääteiset koulutukset.

      • ...

        Ainakaan vielä joitain vuosia sitten ei minnekään vartijoiden tkp-koulutukseen laitettu jotta sai kanto-oikeuden, vaan olivat omat koulutuksensa.

        Sitä en sitten tiedä, onko nykyään systeemi muuttunut niin että tuo (1pv:n) koulutus ohjataan tekemään jonnekin toiselle kouluttavalle taholle yhtiön puolelta.

        Niin en tullut maininneeksi, että sitten on myös pieniä metkoja eroja ollaanko minkä lipun alla merellä...Siitä nyt tulisi kuitenkin jo romaani selvitystä ja ei enää sinällään tuo tähän asiaan mitään uutta.


      • JÄRJESTYKSENVALVOJAKSI

        Tarkistin muutaman tuntemani laivajärkkärin tulot verottajalta viime vuodelta. Huonoinkin oli tienannut liki 36 000 euroa! Tuo on varmaan aika lailla kovimpia verottajan tiedossa olevia tuloja järjestyksenvalvojan töistä. Tietty on monia, jotka saavat enemmän ilman verottajan väliin tuloa. Ainakin yksi tutuista ei kotona ollessaan tee mitään muita töitä, kun istuu sen verran tiuhaan terassilla. Ei ole varmaan herkkua olla kiinni melkein puolta vuodesta jossain purkissa, mutta kyllä tuolla palkalla lähtisin koska vaan.


      • KiireinenMies
        JÄRJESTYKSENVALVOJAKSI kirjoitti:

        Tarkistin muutaman tuntemani laivajärkkärin tulot verottajalta viime vuodelta. Huonoinkin oli tienannut liki 36 000 euroa! Tuo on varmaan aika lailla kovimpia verottajan tiedossa olevia tuloja järjestyksenvalvojan töistä. Tietty on monia, jotka saavat enemmän ilman verottajan väliin tuloa. Ainakin yksi tutuista ei kotona ollessaan tee mitään muita töitä, kun istuu sen verran tiuhaan terassilla. Ei ole varmaan herkkua olla kiinni melkein puolta vuodesta jossain purkissa, mutta kyllä tuolla palkalla lähtisin koska vaan.

        Pitää paikkaansa.. Siljalla tienas vähän enempi kun niillä mahtuu enempi matkustajia laivaan ja iso osa palkasta tulee myynnistä provikkana.
        eikä 5 kuukautta vuodesta töissä ole ollenkaa huono. eli jää terassillekin aikaa.


    • Eivät ole vastanneet

      Minä lähetin tätä koskevan tiedustelun keskustelun innoittamana Mikkeliin vartijoita ja jv:a vahtivalle taholle (en muista nimeä). Aikaa on kulunut n. viikko, mutta vastausta ei ole kuulunut. Eivät ilmeisesti sielläkään osaa sanoa miten tuota tulisi tulkita..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe