Partiopaita

?ffff

Käyttääkö vartiolainen, vaeltaja ja VJ samanlaista partiopaitaa? Mun mielestä käyttää, mut en oo ihan varman.. JOs käyttää, niin miten ne eroo merkeissä tai joissain tunnukksissa VJ:T, vaeltajat ja vartiolaiset?

11

1368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      eiköhän ne käytä. vartionjohtajilla on ne valkoset nauhat taskussa, en kyllä muista kummassa(näin ainaki vanhojen paitojen kanssa), vaeltajilla joku vaeltajamerkki(kai). mutta sitte pillinarut eri väriset: vartiolaisella sininen, vj:llä musta ja vaeltajalla/lj:llä vihree. näin muistelisin homman menevän, voin olla väärässäki;)

      • masaaka

        SP:n pukuohje:

        http://www.partio.fi/julkaisut.php?taso_id=24

        VJ:n valkoiset nauhat tulee vasemman rintataskun laskokseen, VJA:lla on yksi nauha, edestäpäin katsoen oikealla. Vaeltajan paitaan tulee vaeltajamerkki oikeaan rintataskuun.

        Periaatteessa kaikki LJ:t ja vaeltajat (joita meidän lpk:ssa ovat kaikki yli 14-vuotiaat) voivat käyttää vihreää pillinarua. VJ ja VJA käyttävät mustaa pillinarua, vartiolaiset sinistä ja valkoinen naru on varattu PJ:lle.

        btw: Sen verta epäkäytännöllinen tuo valkoinen on maastossa, että minusta tulee syksyn lpk-retkellä "taas" vaeltaja.

        Partioasu on perinne, jossa saa ja pitää olla lippukuntakohtaista vaihtelua:)


      • Nimetön
        masaaka kirjoitti:

        SP:n pukuohje:

        http://www.partio.fi/julkaisut.php?taso_id=24

        VJ:n valkoiset nauhat tulee vasemman rintataskun laskokseen, VJA:lla on yksi nauha, edestäpäin katsoen oikealla. Vaeltajan paitaan tulee vaeltajamerkki oikeaan rintataskuun.

        Periaatteessa kaikki LJ:t ja vaeltajat (joita meidän lpk:ssa ovat kaikki yli 14-vuotiaat) voivat käyttää vihreää pillinarua. VJ ja VJA käyttävät mustaa pillinarua, vartiolaiset sinistä ja valkoinen naru on varattu PJ:lle.

        btw: Sen verta epäkäytännöllinen tuo valkoinen on maastossa, että minusta tulee syksyn lpk-retkellä "taas" vaeltaja.

        Partioasu on perinne, jossa saa ja pitää olla lippukuntakohtaista vaihtelua:)

        mä en oo tuota pillinarua kauheesti metsässä käyttäny, mutta just ku oon uuden ja valkosen saanu ni täytyyhän sitä käyttää. meillä taitaa olla partiasun kanssa sellanen perinne, että sitä vältellään ku ruttoo;) vanhat narut(musta ja virhee) oon pistäny toisen kiinni kameraan, toisen taskulamppuun, eipähän jää sitte pölyttymään kotinurkkiin ja lamppu ja kamera pysyy mukana;)


      • Masaaaka
        Nimetön kirjoitti:

        mä en oo tuota pillinarua kauheesti metsässä käyttäny, mutta just ku oon uuden ja valkosen saanu ni täytyyhän sitä käyttää. meillä taitaa olla partiasun kanssa sellanen perinne, että sitä vältellään ku ruttoo;) vanhat narut(musta ja virhee) oon pistäny toisen kiinni kameraan, toisen taskulamppuun, eipähän jää sitte pölyttymään kotinurkkiin ja lamppu ja kamera pysyy mukana;)

        Niin, tämä uusi partiopaitahan on ensisijaisesti kesäkäyttöön. Meilläkin ollaan ruvettu puuhaamaan lpk:lle omaa anorakkia.

        Patioasu on se asu, mitä pidetään partiossa:) Ei kukaan meilläkään pusikossa möngi ansiomerkit rinnassa. Mutta partiopaita ja sen myötä pillinaru kuuluu myös metsään.

        Pillillä olen yrittänyt poikia saada kokoon, hajalleen, puusta alas jne. Se valkoinen naru on tieteski tehty käytettäväksi, mutta se tuppaa vaihtamaan väriä jo yhden viikonloppuretken aikana.


      • vanhaFillari
        Masaaaka kirjoitti:

        Niin, tämä uusi partiopaitahan on ensisijaisesti kesäkäyttöön. Meilläkin ollaan ruvettu puuhaamaan lpk:lle omaa anorakkia.

        Patioasu on se asu, mitä pidetään partiossa:) Ei kukaan meilläkään pusikossa möngi ansiomerkit rinnassa. Mutta partiopaita ja sen myötä pillinaru kuuluu myös metsään.

        Pillillä olen yrittänyt poikia saada kokoon, hajalleen, puusta alas jne. Se valkoinen naru on tieteski tehty käytettäväksi, mutta se tuppaa vaihtamaan väriä jo yhden viikonloppuretken aikana.

        Partiopaidalle on käynyt minusta vuosien saatossa siten, että uusi malli on ainan ollut vanhaa huonompi. Seitsämänkymmentäluvun malli oli yhdistelmä anorakkia ja edustusasua, joten se oli aivan käyttökelpoinen metsässä liikuttaessa. Matala pystykaulus on huivin kanssa parempi kuin nykyinen malli ja kangas oli kunnollista anorakkikangasta silloisen standdardin mukaisesti. Kyllästämällä puvun sai siihen jopa kohtuullisen sateenkestävyyden. Minulla oli kaksi eri kokoista paita, joista toista käytin kesällä ja toista, villapaita alla, talvella. Lisäksi silloin oli vielä sarka-versio talvitakiksi.

        Partiouniformun alkuperäinen ideahan oli ulkoiluvaate - tosin silloiseen brittiläiseeen tapaan. Suomalainen partiopusero otti osin mallia lappilaisesta vaatetuksesta ja oli aivan oiva asuste. Minusta olisi aika palata takaisin perusteisiin ja luoda partioasuste, joka olisi ennen kaikea kohtuuhintainen hyvä ulkoiluvaate ja lisäksi edustava.


      • Nimetön
        Masaaaka kirjoitti:

        Niin, tämä uusi partiopaitahan on ensisijaisesti kesäkäyttöön. Meilläkin ollaan ruvettu puuhaamaan lpk:lle omaa anorakkia.

        Patioasu on se asu, mitä pidetään partiossa:) Ei kukaan meilläkään pusikossa möngi ansiomerkit rinnassa. Mutta partiopaita ja sen myötä pillinaru kuuluu myös metsään.

        Pillillä olen yrittänyt poikia saada kokoon, hajalleen, puusta alas jne. Se valkoinen naru on tieteski tehty käytettäväksi, mutta se tuppaa vaihtamaan väriä jo yhden viikonloppuretken aikana.

        käyttää partiopaitaa metsässä/kokouksissa. meillä vaan taidetaan olla sitä mieltä, että se on vaan juhliin tarkotettu. kesäleirin vierailupäivä taitaa olla ainoo, missä oon nähny, että sitä metsässä on pidetty. no, ei voi mitään...


      • Masaaka
        vanhaFillari kirjoitti:

        Partiopaidalle on käynyt minusta vuosien saatossa siten, että uusi malli on ainan ollut vanhaa huonompi. Seitsämänkymmentäluvun malli oli yhdistelmä anorakkia ja edustusasua, joten se oli aivan käyttökelpoinen metsässä liikuttaessa. Matala pystykaulus on huivin kanssa parempi kuin nykyinen malli ja kangas oli kunnollista anorakkikangasta silloisen standdardin mukaisesti. Kyllästämällä puvun sai siihen jopa kohtuullisen sateenkestävyyden. Minulla oli kaksi eri kokoista paita, joista toista käytin kesällä ja toista, villapaita alla, talvella. Lisäksi silloin oli vielä sarka-versio talvitakiksi.

        Partiouniformun alkuperäinen ideahan oli ulkoiluvaate - tosin silloiseen brittiläiseeen tapaan. Suomalainen partiopusero otti osin mallia lappilaisesta vaatetuksesta ja oli aivan oiva asuste. Minusta olisi aika palata takaisin perusteisiin ja luoda partioasuste, joka olisi ennen kaikea kohtuuhintainen hyvä ulkoiluvaate ja lisäksi edustava.

        Taitaa olla näin, että tämän päivän materiaaleilla ei ole mahdollista toteuttaa hyvää ulkoiluvaatetta, joka olisi myös kelvollinen edustusasu. Taitaa Goretexit mennä piloille jos niihin rupeaa merkkejä ompelemaan. Odotin itse vähän liikaa tältä uudelta partiotakilta.

        Uuteen partioasuun kuuluu siistakki, jota meidän lpk:ssa ei otettu käyttöön. Tyylistä voi olla montaa mieltä, mutta resorit ja kaulus ovat kovasi sukua armeijan pakkastakille, kangas taitaa olla jotakin työvaatteille tyypillistä keinokuitua. En lähtisi tässä takissa metsään, enkä myöskään edustustilaisuuteen. Päätimme keskustelun jälkeen hankkia lippukunnallemme oman anorakin. Päädyimmme ainakin PK -seudun lippukunnissa yleiseen R- Collectionin "vetoketjumalliin".

        Mutta uusi paita on edelleen mielestäni edellistä mallia parempi:p


      • Nimetön
        Masaaka kirjoitti:

        Taitaa olla näin, että tämän päivän materiaaleilla ei ole mahdollista toteuttaa hyvää ulkoiluvaatetta, joka olisi myös kelvollinen edustusasu. Taitaa Goretexit mennä piloille jos niihin rupeaa merkkejä ompelemaan. Odotin itse vähän liikaa tältä uudelta partiotakilta.

        Uuteen partioasuun kuuluu siistakki, jota meidän lpk:ssa ei otettu käyttöön. Tyylistä voi olla montaa mieltä, mutta resorit ja kaulus ovat kovasi sukua armeijan pakkastakille, kangas taitaa olla jotakin työvaatteille tyypillistä keinokuitua. En lähtisi tässä takissa metsään, enkä myöskään edustustilaisuuteen. Päätimme keskustelun jälkeen hankkia lippukunnallemme oman anorakin. Päädyimmme ainakin PK -seudun lippukunnissa yleiseen R- Collectionin "vetoketjumalliin".

        Mutta uusi paita on edelleen mielestäni edellistä mallia parempi:p

        mun kohdalla partiotakin hankinta tyssäs siihen hintaan, en maksa 120e takista, joka ei oo lopulta mikään kovin erikoinen. tolla hinnalla mulle pitäs olla jo joku äärimmäisen upee, hienoo ja muutenki mukava.


      • Masaaka
        Nimetön kirjoitti:

        mun kohdalla partiotakin hankinta tyssäs siihen hintaan, en maksa 120e takista, joka ei oo lopulta mikään kovin erikoinen. tolla hinnalla mulle pitäs olla jo joku äärimmäisen upee, hienoo ja muutenki mukava.

        Niin, ei kai 120€:lla vielä kovinkaan kummallista aikuiskoon ulkoilutakkia saa. Hyvät ulkoiluvarusteet ovat nykyisin kalliita. Toisaalta kyllä goretakissa kehtaa kouluunkin mennä, ainakin sadepäivänä:)

        Kun itse liityin partioon 80 -luvun lopulla, riitti varusteiksi peltipaita ja maastohousut. Siitä ovat ajat muuttuneet. Luulin/kuvittelin/toivoin, että uusi partiotakki olisi tehnyt mahdollseksi hankkia edullisesti hyvän "kuoritakin". Jos partiotakin partiotunnukset rajoittuvat lähinnä vetoketjun vedinten brodeerauksiin, olisi takille ollut muutakin käyttöä.

        Lasten koon (mitä siis suurin osa myytävistä takeista pitäisi olla) kuoritakit maksaa 70€:sta ylöspäin ihan partioaitan hinnoillakin. Kotimaisen anorakin saa alta viiden kympin. Brodeeraukset ja painatukset muutaman Euron kappale. Eli eikun vääntämään omalla lpk:lle kimppatilausta.


      • vanhaFillari
        Masaaka kirjoitti:

        Taitaa olla näin, että tämän päivän materiaaleilla ei ole mahdollista toteuttaa hyvää ulkoiluvaatetta, joka olisi myös kelvollinen edustusasu. Taitaa Goretexit mennä piloille jos niihin rupeaa merkkejä ompelemaan. Odotin itse vähän liikaa tältä uudelta partiotakilta.

        Uuteen partioasuun kuuluu siistakki, jota meidän lpk:ssa ei otettu käyttöön. Tyylistä voi olla montaa mieltä, mutta resorit ja kaulus ovat kovasi sukua armeijan pakkastakille, kangas taitaa olla jotakin työvaatteille tyypillistä keinokuitua. En lähtisi tässä takissa metsään, enkä myöskään edustustilaisuuteen. Päätimme keskustelun jälkeen hankkia lippukunnallemme oman anorakin. Päädyimmme ainakin PK -seudun lippukunnissa yleiseen R- Collectionin "vetoketjumalliin".

        Mutta uusi paita on edelleen mielestäni edellistä mallia parempi:p

        "...Taitaa Goretexit mennä piloille jos niihin rupeaa merkkejä ompelemaan. Odotin itse vähän liikaa tältä uudelta partiotakilta. ..."

        Ulkoilupukeutuminen on kerrospukeutumista. Tietysti partiopaidan voisi tehdä huonon sään kuorikerroksestakin, esimerkiksi Gorena, mutta minusta perus hyvälaatuinen puuvillasekoitekangas on kuitenkin aika hyvä materiaali muulloin kuin sateella. Kyllästettynä se toimii sateellakin.

        Kuoren alla olevista keroksistakin olisi tietysti kiva, jos markkinoilla olisi "partio mallit". Jos ei muuta, niin ostettaisiin suurissa erissä laadukkaita peruskerrastoja ja fleecejä. Myös ne pienet partiolaiset, joiden vanhemmat eivät ymmärrä mitään pukeutumisesta, saisivat vähitellen asianmukaisen asun. Palattaisiin alkuperäiseen ajatukseen, jossa partioasu antaa kaikille mahdollisuuden liikkua luonnossa.

        Eli väitän yhä, että seuraavalla konseptilla syntyisi paljon nykyistä käytännöllisempi ja monikäyttöisempi partiopusakka:
        - tiivis hyvälaatuinen sekoite puuvilla
        - vain pari kolme nappia ylhäällä ja niiden takana läppä tms
        - lyhyt pystykaulus
        - riittävän pitkä malli leikattuna siten että selkäpuoli on pitempi
        - kaksi kunnollista rintataskua napeilla

        Pusakan lisäksi samasta kankaasta normaalit reisitaskuhousut, niin asu olisi käytännöllisen lisäksi edustava.


      • Masaaaka kirjoitti:

        Niin, tämä uusi partiopaitahan on ensisijaisesti kesäkäyttöön. Meilläkin ollaan ruvettu puuhaamaan lpk:lle omaa anorakkia.

        Patioasu on se asu, mitä pidetään partiossa:) Ei kukaan meilläkään pusikossa möngi ansiomerkit rinnassa. Mutta partiopaita ja sen myötä pillinaru kuuluu myös metsään.

        Pillillä olen yrittänyt poikia saada kokoon, hajalleen, puusta alas jne. Se valkoinen naru on tieteski tehty käytettäväksi, mutta se tuppaa vaihtamaan väriä jo yhden viikonloppuretken aikana.

        kyllä mulla toi vakonen pillinaru keikkuu kaiken aikaa mukana, nyt piirileirin jälkee sitä ei kyllä tosiaan tunnistanu valkoseks, ja harvoin muutenkaa minkää leirin jälkee mut valkasuaineet on keksitty, pistän sen aina valkasuun ja taas mennään valkosena:) ja kyllä meillä virallisia käytetään metässäki, siis ei millään pakolla, mut joillain se on päällä aina ja missä tahansa partioon liittyvässä, muta meiän lpkossa se nykyään on meiän huppari joka on kaikilla päällä aina ja joka paikassa, kannatan hankkimaan lpklle omaa paitaa/takkia jos vaan mahollista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3496
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3287
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      3004
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1911
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1888
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1506
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1282
    Aihe