Pitäisi suorittaa kansainvälinen huviveneen kuljettajan lupakirja. Mutta miten on tuon kanssa, kun vaatimuksiin kuuluu tällainen:
---
d) todistus riittävästä käytännön veneilytaidoista (todistuksesta on käytävä ilmi, ovatko taidot riittävät moottori- vai/ja purjeveneelle)
---
Miten tuollaisen todistuksen voi saada, jos ei kiinnosta liittyä seuroihin? Liittyminen maksaa hunajaa täällä pk-seudulla, enkä tarvitse seurojen palveluita.
Entäs jos haluaisi samantien suorittaa kuljettajankirjan? Raumalta löysin jo koulutusta, onko sitä muualla (esim Kotkassa) ?
Lupakirja-asiaa
13
6047
Vastaukset
- Mies 42
Olet ilmeiseti lähdössä välimerelle tai muualle ulkomaille vuokraamaan venettä? Ei ole olemassa mitään kansainvälistä huviveneen kuljettajan kirjaa olemassakaan. On ainoastaan virallisia valtioiden myöntämiä pätevyystodistuksia, jotka ovat voimassa niis sanotuissa "white list" maissa (mene IMOn kotisivuille).
Jos et ole menossa töihin laivalle, jossa vaaditaan kuljettamiseen pätevyyskirjaa, niin printtaa internetistä itsellesi sellainen huviveneen kuljettajankirja kuin itse haluat. Huvivenekirjat ovat kansallisia ja niitä ei vaadita veneen kuljetukseen ainakaan Suomessa.
Mene http://www.finlex.fi/fi/ ja etsi lait ja asetukset merenkulkijoiden pätevyyskirjoista, niin tiedät minkä kokoiselle veneelle vaaditaan pätevyyskirjat EUn alueella.- Tässä oikeaa tietoa
Näin kertoo www.fma.fi (merenkulkulaitos):
"Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja
Merenkulkulaitoksen uudet määräykset (Dnro 1831/30/2003) kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tulivat voimaan vuoden 2004 alusta. Merenkulkulaitos myöntää huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat muun muassa veneilyjärjestöjen antamien koulutustodistusten perusteella." - Mies 42
Tässä oikeaa tietoa kirjoitti:
Näin kertoo www.fma.fi (merenkulkulaitos):
"Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja
Merenkulkulaitoksen uudet määräykset (Dnro 1831/30/2003) kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tulivat voimaan vuoden 2004 alusta. Merenkulkulaitos myöntää huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat muun muassa veneilyjärjestöjen antamien koulutustodistusten perusteella."Hanki oma vene, niin ettet tarvitse lupakirjoja.
- kaupallisia
venekouluttajia. Koulut järjestävät käsittelykokeita ja ko. todistuksella siten ko. paperi
http://www.purjehduksenopettajat.fi/
http://www.purjehduksenopettajat.fi/khkp.htm - Pertsa2
Kirjoitin todistuksen itse itselleni kertoen vuodet ja mailit. Pyysin kahta työkaveriani allekirjoittamaan sen perustuen minun monivuotiseen tuntemiseen ja joskus veneesäni olemiseen.
Ja kelpasi hyvin... - JRxxx
...Merenkulkulaitokselle saat varmimmin oikean tiedon. Uskoisin kuitenkin, että jos sinulla on oma vene, niin asia hoituu kirjoittamalla itse selvitys, jossa kerrot kauanko vene on ollut ja paljonko sillä olet liikkunut, saatteeksi vaikka kauppakirjan kopio ja kopio muutamasta satunnaisesta lokikirjasivusta vuosien varrelta. Ongelmana tässä on tietysti se, että ellei sinulla ole ollut sekä moottori- että purjeveneitä, eivät ehkä anna kirjaa molemmille venetyypeille.
- veneilijä 64
jaaha kroatiassa et saa mennä edes uimapatjalla merta edemmäs kalaan jollei sinulla ole trafin myöntämää kansaivälistä huviveneen kuljettajakirjaa,et näin on.
tuosta:::::::: kirjoitti:
http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/vuokraveneen_kuljettaja
Tuo ei kylläkään liity aloittajan, tai koko ketjun, aiheeseen. Vuokravene kun sattuu olemaan eri asia kuin huvivene ulkomailla.
Huviveneilijän todistuksen saa saaristolaivurin pätevyydellä. Lisäksi vaaditaan voimassa oleva ensiaputodistus, sekä todistus käytännön veneilytaidoista.
Eli vaatimustaso on huomattavan alhainen, mutta tietenkin liian korkea plotteriveneilijälle.
P.S. Miksi kukaan muuten tarvitsisi todistusta sekä purje- että moottoriveneille, kai jokainen tietää millainen oma vene on..- 24
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuo ei kylläkään liity aloittajan, tai koko ketjun, aiheeseen. Vuokravene kun sattuu olemaan eri asia kuin huvivene ulkomailla.
Huviveneilijän todistuksen saa saaristolaivurin pätevyydellä. Lisäksi vaaditaan voimassa oleva ensiaputodistus, sekä todistus käytännön veneilytaidoista.
Eli vaatimustaso on huomattavan alhainen, mutta tietenkin liian korkea plotteriveneilijälle.
P.S. Miksi kukaan muuten tarvitsisi todistusta sekä purje- että moottoriveneille, kai jokainen tietää millainen oma vene on..Tuota ensiaputodistusta ei enää vaadita.
- vaatimukset:
24 kirjoitti:
Tuota ensiaputodistusta ei enää vaadita.
Pätevyyskirjan saamiseksi sinun on toimitettava Trafin alueelliselle valvontaryhmälle vapaamuotoinen hakemus, josta tulee selvitä seuraavat asiat:
nimesi, osoitteesi, puhelinnumerosi ja mahdollinen sähköpostiosoitteesi
syntymäaikasi ja syntymäpaikkasi (min. 18v)
haetko lupaa moottori- vai/ja purjevenettä varten (vastaava käytännön taito vaaditaan)
Hakemukseen liitettävät asiakirjat:
-kopio voimassa olevasta ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta lääkärintodistuksesta
-kopio Trafin hyväksymän veneilyjärjestön antamasta koulutustodistuksesta, josta ilmenee YK:n Euroopan talouskomission päätöslauselman No. 40 (1998) vaatimusten täyttyminen
tai
-kopio Suomen Navigaatioliiton myöntämästä rannikkolaivurin todistuksesta. Navigaatioliiton myöntämä saaristolaivurintodistus voidaan myös hyväksyä suorittamalla täydentävä koe virta-, sorto- ja vuorovesilaskelmista
tai
-muu todistus vastaavasta navigoinnin teoriatason osaamisesta (hankittu vuoden 1983 kesäkuun jälkeen)
sekä
-todistus riittävästä käytännön veneilytaidoista (todistuksesta on käytävä ilmi, ovatko taidot riittävät moottori- vai/ja purjeveneelle).
-passivalokuva (1 kpl)
Koulutustodistusta vastaavia todistuksia ovat esimerkiksi:
sotilasveneen kuljettajankirja
venepäällikkötutkinto (SVEL)
meripartiolaisten kipparikurssin todistus
meriupseerin tutkinto
veneenkuljettajan koulutus (Merisotakoulu)
Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskuksen kurssitodistus
kuljettajan pätevyyskirja tai muu ylempi, ammattimaiseen merenkulkuun tarkoitettu, kansipäällystön pätevyyskirja.
Jos sinulla ei ole mitään todistusta teoriaosaamisestasi, voit suorittaa tentin Trafin alueellisessa toimipisteessä. Hyväksytty tenttisuoritus rinnastetaan koulutustodistukseen.
Trafin hyväksymän veneilyjärjestön koulutustodistukseen voidaan liittää myös järjestön antama vahvistus siitä, että täytät vaatimukset käytännön taidoista.
Jos haluat pätevyyskirjaan myös sisävesikelpoisuuden eli merkinnän "I", sinun on erikseen todistettava, että sinulla on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (eli CEVNI-säännöt).
Ennen 1.1.2004 myönnetyt kansainvälisen huviveneenkuljettajan pätevyyskirjat pysyvät edelleen voimassa, mutta niiden kelpoisuutta ulkomailla ei voida taata. Vanhat pätevyyskirjat vaihdetaan uusiin ilman lisätutkintoja. - jjhb vvgjmf
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuo ei kylläkään liity aloittajan, tai koko ketjun, aiheeseen. Vuokravene kun sattuu olemaan eri asia kuin huvivene ulkomailla.
Huviveneilijän todistuksen saa saaristolaivurin pätevyydellä. Lisäksi vaaditaan voimassa oleva ensiaputodistus, sekä todistus käytännön veneilytaidoista.
Eli vaatimustaso on huomattavan alhainen, mutta tietenkin liian korkea plotteriveneilijälle.
P.S. Miksi kukaan muuten tarvitsisi todistusta sekä purje- että moottoriveneille, kai jokainen tietää millainen oma vene on.."Miksi kukaan muuten tarvitsisi todistusta sekä purje- että moottoriveneille, kai jokainen tietää millainen oma vene on.. "
Eihän sitä todistusta (ja pätevyyskirjaa) haetakaan oman veneen vaan mahdollisesti vuokrattavan veneen kuljettamiseen. (Ja miksei siinä sivussa pienenä varautumisena siihen, että joskus tulee jokin "veneajokortti" Suomeenkin, sillä jos se tapahtuu, niin ihan varmaa on, että tuo kv.kirja riittää sen tilalla.)
Kun kauan sitten oman pätevyyskirjani hain ja sain, en ollut edes käynyt purjeveneessä, mutta seuran kommodori todisti molemmilla olevan pitkän kokemuksen ja sen mukainen on pätevyyskirjakin. Nykyään se vastaa jopa todellisuutta. - Moottoripurjehtija
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuo ei kylläkään liity aloittajan, tai koko ketjun, aiheeseen. Vuokravene kun sattuu olemaan eri asia kuin huvivene ulkomailla.
Huviveneilijän todistuksen saa saaristolaivurin pätevyydellä. Lisäksi vaaditaan voimassa oleva ensiaputodistus, sekä todistus käytännön veneilytaidoista.
Eli vaatimustaso on huomattavan alhainen, mutta tietenkin liian korkea plotteriveneilijälle.
P.S. Miksi kukaan muuten tarvitsisi todistusta sekä purje- että moottoriveneille, kai jokainen tietää millainen oma vene on..Vaatimustaso on kuitenkin kovempi kuin esimerkiksi laillistetuksi kiinteistönvälittäjäksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255