Mitkä toimenpiteet ja missä järjestyksessä tehdään kun en muista? Tuuletin puhaltaa mutta laitetaanko sitten poltin päälle ja painetaan starttinappulaa. Ei tapahdu mitään eikä pumppu napsuta vaikka viime vuonna huollettiin ja pelitti.
Wallaksen käynnistys?
26
5936
Vastaukset
- laittamalla
"lämmitin" katkaisija 1/1-teholle, anna wallun lämmetä normaaliin käyttölämpötilaan eli kun punainen ledi syttyy, sitten voit siirtyä 1/2-teholle. Tai 1/3-teholle käyttämällä puhallinta apuna!
Jos pumppu ei naksuta se on talven aikana todennäköisesti voinut jumittua=>huolla!- 1800w peltiwallas
Lämmitinkatkaisijassa ei ole kuin ON ja OFF asento ja ainoa säätömahdollisuus näyttää olevan ilman puhalluksen määrä. Puuttuuko tästä joku toiminto?
- sepe.teus
1800w peltiwallas kirjoitti:
Lämmitinkatkaisijassa ei ole kuin ON ja OFF asento ja ainoa säätömahdollisuus näyttää olevan ilman puhalluksen määrä. Puuttuuko tästä joku toiminto?
Tässä on todellakin kaikki ! Peltiwallaksessa polttoaineen syöttö on vakio, toisin kuin uudemmissa. Lämmitysteho säädetään puhaltimen kierrosnopeudella (säätönuppi). Koska paloilmapuhallin (ei näkyvissä) on samalla akselilla raitisilmapuhaltimen kanssa, säätyy samalla paloilmasyöttökin.
- 1800w peltiwallas
sepe.teus kirjoitti:
Tässä on todellakin kaikki ! Peltiwallaksessa polttoaineen syöttö on vakio, toisin kuin uudemmissa. Lämmitysteho säädetään puhaltimen kierrosnopeudella (säätönuppi). Koska paloilmapuhallin (ei näkyvissä) on samalla akselilla raitisilmapuhaltimen kanssa, säätyy samalla paloilmasyöttökin.
Kiitti asiantuntija Sepeteukselle hyvistä tiedoista. Tuli vielä mieleen että olisikohan peltiwallakseen saatavilla tai jostain toisesta laitteesta otettavissa sopiva termostaatti joka säätäisi lämmön puhallusta.
- sepe.teus
1800w peltiwallas kirjoitti:
Kiitti asiantuntija Sepeteukselle hyvistä tiedoista. Tuli vielä mieleen että olisikohan peltiwallakseen saatavilla tai jostain toisesta laitteesta otettavissa sopiva termostaatti joka säätäisi lämmön puhallusta.
Tarvitset vain termarin joka kytkee silloin
kun tarvitaan lisää lämmintä. Kytke se ohjainrasian sisällä ohittamaan säätöpotikka, en nyt tässä muista oliko rasian kytkentärimalla ihan paikat piuhoille. Joka tapauksessa systeemi on se, että kun lämmintä on yli termarin säädon, lämppäri käy sillä teholla mikä säätönupilla on asetettu ja kun termari käskee lisää, laite toimii täysillä.
Olen saanut näiltä sivuilta monta hyvää vinnkiä,
joten annan hyvän kiertää.
Se pumpun jumiutuminen johtuu polttoaineessa
olesasta steariinista. Helpoin tapa on saada se
toimimaan lämmittämällä pumpun sylinteriä sähkö-
golvilla varovasti ja sitten naputtelemalla
vaikka ruuvimeisselin päällä. Pumpun purkaminen
on ruorastaan pirun työläs homma ja osatkin
niin pieniä, että häviävät kynnen elle- sepe.teus
on käsittääkseni kysseessä vanha Wallas 1800B jossa on samanlainen kalvopumppu kuin oli aikoinaan esim. Morris Minissä. Siinä on aika yleistä katkojan kärkien hapettuminen talven aikana. Helppo hioa puhtaiksi hienolla vesihiomapaperilla. Joskus auttaa sekin että alaluukku auki, virta päälle(EI HEHKUTUSTA) ja kalaus ruuvimeisselillä pumpun kylkeen. Jos lähtee pelittämään, annetaan tikittää sellaisenaan muutamia minuutteja. Vielä parempi jos nostaa imuletkun pois tankista jolloin pumppu hakkaa tiheätä sarjaa. Sitten vain letku takaisin, luukku kiinni ja hehkutusta. Tämä luukkujuttu on tärkeä, koska paloilmapuhallin painaa ilmaa alalaatikkoon eikä värkki toimi luukku aukinaisena, savuaa vain.
- saimaalta
sepe.teus kirjoitti:
on käsittääkseni kysseessä vanha Wallas 1800B jossa on samanlainen kalvopumppu kuin oli aikoinaan esim. Morris Minissä. Siinä on aika yleistä katkojan kärkien hapettuminen talven aikana. Helppo hioa puhtaiksi hienolla vesihiomapaperilla. Joskus auttaa sekin että alaluukku auki, virta päälle(EI HEHKUTUSTA) ja kalaus ruuvimeisselillä pumpun kylkeen. Jos lähtee pelittämään, annetaan tikittää sellaisenaan muutamia minuutteja. Vielä parempi jos nostaa imuletkun pois tankista jolloin pumppu hakkaa tiheätä sarjaa. Sitten vain letku takaisin, luukku kiinni ja hehkutusta. Tämä luukkujuttu on tärkeä, koska paloilmapuhallin painaa ilmaa alalaatikkoon eikä värkki toimi luukku aukinaisena, savuaa vain.
Mulla on samanlainen lämmitin, johon sain veneen entiseltä omistajalta vinkin: Imeytetään marinolia siitä polttoaineletkusta - se liuottaa steariinit ja kuulemma ihan turvallista(?!?) olen käyttänyt konstia ja se toimii!
- &&&&&...
saimaalta kirjoitti:
Mulla on samanlainen lämmitin, johon sain veneen entiseltä omistajalta vinkin: Imeytetään marinolia siitä polttoaineletkusta - se liuottaa steariinit ja kuulemma ihan turvallista(?!?) olen käyttänyt konstia ja se toimii!
olisi ehkä isopropanolipohjainen kaasutinsprii, Marinol sisältää jonkin verran vettä.
- 1800w peltiwallas
saimaalta kirjoitti:
Mulla on samanlainen lämmitin, johon sain veneen entiseltä omistajalta vinkin: Imeytetään marinolia siitä polttoaineletkusta - se liuottaa steariinit ja kuulemma ihan turvallista(?!?) olen käyttänyt konstia ja se toimii!
Missä ne kärjet sijaitsevat jotta voisi puhdistaa niitä ja kumpi letku on imuletku; jos nostan letkun ylös ja kaadan marinolia sisään? Toinen letku kiinnittyy pumpun alle, toinen polttimen alle ja niiden välillä on sellainen kupariputki. Kummin päin valopetroli kulkee siellä? Olen kolkutellut sitä auton pumppua joka on sellaisen kumin ympäröimä mutta ei kuulu mitään. Pumpun yläpuolella on myös joku alumiinisen näköinen mötikkä jossa lukee 12v.
- sepe.teus
1800w peltiwallas kirjoitti:
Missä ne kärjet sijaitsevat jotta voisi puhdistaa niitä ja kumpi letku on imuletku; jos nostan letkun ylös ja kaadan marinolia sisään? Toinen letku kiinnittyy pumpun alle, toinen polttimen alle ja niiden välillä on sellainen kupariputki. Kummin päin valopetroli kulkee siellä? Olen kolkutellut sitä auton pumppua joka on sellaisen kumin ympäröimä mutta ei kuulu mitään. Pumpun yläpuolella on myös joku alumiinisen näköinen mötikkä jossa lukee 12v.
pumpun alla oleva letku on imuletku ja polttimen alla paluusellainen. Kärjet ovat pumpun päässä mustan bakeliittikannen alla, siellä missä sähköliitin on. Pumppu on irroitettava ensin, sitten liittimen mutteri auki. Kannen sauma on usein teipin alla. Pumpun toisessa päässä oleva messinkimötikkä(se johon ohut kupariputki liittyy)sisältää suodattimen ja kuristimen.
- 1800w peltiwallas
sepe.teus kirjoitti:
pumpun alla oleva letku on imuletku ja polttimen alla paluusellainen. Kärjet ovat pumpun päässä mustan bakeliittikannen alla, siellä missä sähköliitin on. Pumppu on irroitettava ensin, sitten liittimen mutteri auki. Kannen sauma on usein teipin alla. Pumpun toisessa päässä oleva messinkimötikkä(se johon ohut kupariputki liittyy)sisältää suodattimen ja kuristimen.
Ohjainyksikössä katkaisjoita on alhaalla kaksi: yksi tuulettimelle ja toinen polttimelle. Näiden katkaisimien yläpuolella on portaaton säätönappula tuulettimelle ja sen vieressä joku painonappi. Ylimpänä on vihreä ja punainen valo mutta ne eivät pala, eli koska niiden tulisi syttyä?
- s/y Maratonnussija
1800w peltiwallas kirjoitti:
Ohjainyksikössä katkaisjoita on alhaalla kaksi: yksi tuulettimelle ja toinen polttimelle. Näiden katkaisimien yläpuolella on portaaton säätönappula tuulettimelle ja sen vieressä joku painonappi. Ylimpänä on vihreä ja punainen valo mutta ne eivät pala, eli koska niiden tulisi syttyä?
Olenko minä tosiaan ainoa , joka näkee
pelkkää "pervoa" näissä Wallasten vikajaarituksissa ?
Täsmäjärkinen ihminen, tietystikin,
ottaa näitä kikkoja ylös siniseen vihkoon.
Toivona parempi elämä ja makea yöuni.
Mutta mitä tehdä, kun ollaan jo kikassa
ja viassa numero 388 ?
Kaikki tietysti ihan hyviä vikoja...
Kunhan on vaan just niihin ohjeisiin sopiva,
silläkertaa omassa Wallas-rievussa. - sepe.teus
1800w peltiwallas kirjoitti:
Ohjainyksikössä katkaisjoita on alhaalla kaksi: yksi tuulettimelle ja toinen polttimelle. Näiden katkaisimien yläpuolella on portaaton säätönappula tuulettimelle ja sen vieressä joku painonappi. Ylimpänä on vihreä ja punainen valo mutta ne eivät pala, eli koska niiden tulisi syttyä?
vihreä merkkivalo palaa aina kun puhallin pyörii. Punainen syttyy poltinpohjassa olevan bi-metallikytkimen ohjaamana ja ilmaisee lämmittimen syttyneen. Sillä ei sinänsä ole vaikutusta laitteen toimintaan vaan on täysin itsenäinen toiminto. Vanhemmiten ko. kytkin usein menee epäkuntoon. Painonappi on hehkutusta varten(painetaan n. 1-1,5 min). Vanhemmiten merkkilamputkin usein pimenevät(huonot kontaktit, kärähtäneet polttimot).
- täydelllisiä
s/y Maratonnussija kirjoitti:
Olenko minä tosiaan ainoa , joka näkee
pelkkää "pervoa" näissä Wallasten vikajaarituksissa ?
Täsmäjärkinen ihminen, tietystikin,
ottaa näitä kikkoja ylös siniseen vihkoon.
Toivona parempi elämä ja makea yöuni.
Mutta mitä tehdä, kun ollaan jo kikassa
ja viassa numero 388 ?
Kaikki tietysti ihan hyviä vikoja...
Kunhan on vaan just niihin ohjeisiin sopiva,
silläkertaa omassa Wallas-rievussa.veneilijöitä kun on harvassa! teillähän kaikki toimii eikä mikään laite ole koskaan ikinä rikki.
Tietysti jos veneellä ajelee vain heinäkuun helteissä eihän sitä lämmitintä saatika muitakaan laitteita edes tarvitse. Ja kun vesillelaskut ja nostot/säilytykset huolehtii joku muu kuin itse.
On muuten hieno asia, jotta näitä keskustelupalstoja on olemassa. Itsekkin olen saanut monta hyvää neuvoa ja ohjetta, eikä pelkästään wallakseen! - 1800w peltiwallas
sepe.teus kirjoitti:
vihreä merkkivalo palaa aina kun puhallin pyörii. Punainen syttyy poltinpohjassa olevan bi-metallikytkimen ohjaamana ja ilmaisee lämmittimen syttyneen. Sillä ei sinänsä ole vaikutusta laitteen toimintaan vaan on täysin itsenäinen toiminto. Vanhemmiten ko. kytkin usein menee epäkuntoon. Painonappi on hehkutusta varten(painetaan n. 1-1,5 min). Vanhemmiten merkkilamputkin usein pimenevät(huonot kontaktit, kärähtäneet polttimot).
Valotkin toimivat kun vihreästä oli vain toinen johto irronnut ja punainenkin syttyi laitteen alkaessa lämmetä. Jos polttimen ja tuulettimen kytkee pois päältä punaisen valon palaessa niin kuuluuko tuulettimen jäädä silloin pyörimään ja sammua itsekseen vasta sitten kun punainen valo on sammunut ja laite jäähtynyt?
- sepe.teus
1800w peltiwallas kirjoitti:
Valotkin toimivat kun vihreästä oli vain toinen johto irronnut ja punainenkin syttyi laitteen alkaessa lämmetä. Jos polttimen ja tuulettimen kytkee pois päältä punaisen valon palaessa niin kuuluuko tuulettimen jäädä silloin pyörimään ja sammua itsekseen vasta sitten kun punainen valo on sammunut ja laite jäähtynyt?
Periaatteessa asia on näin, paitsi että jälkijäähdytystä ohjailee polttimen ilmavaipan (se messinkinen pönttö polttimen ympärillä) kyljessä oleva termostaattinappi. Se on 80`C:ssa kytkevää tyyppiä. Jos se vikaantuu, on oireena joko että puhallin jää "päälle" tai ettei jälkijäähdytys toimi. Tilapäisesti tästä selvitään kytkemällä "VENT" katkaisin päälle, tämä viimeisin koskee muuten vain "peltiwallasta". Se punainen valo on täysin itsenäinen toiminto, niinkuin taisin tässä aikaisemmin kirjoitella. Tästä syystä onkin syytä turhan käryämisen välttämiseksi varmistua että masiina on kuumennut täyteen lämpöön ennenkuin sammutetaan. Ei se muutenkaa tykkää lyhyistä käyttöjaksoista, nokeentuu vainsuotta.
- kikka574
Oma wallas ei myöskään suostunut käynnistymään ja syynä oli ylikuumenemisuoja, joka oli lauennut. Suojan saa kuitattua painamalla punaista nappia, joka löytyy toosan vasemmasta reunasta ilmaputken alalaidasta. Omassani suoja laukeaa aika usein ja nappia saa painella tosissaan että kuittaantuu. Pitäis varmaan uusia ko suojakytkin.
Keväällä ensimäisessä käynnistyksessä polttoainepumppu lähti pyörimään vasta kun siä koputtelin ruuvarilla kylkeen...
Omassa vehkeessä huomaa laitteen käynnistymisen parhaiten kun haistelee savupiippua, josta petroolin hajua tulee nokkaan - Safireen
Eikä tartte iltoja pilata lämppäriä korjaillen.
Kokemusta nimittäin ON molemmista.- safireenko
Mistä safirea halvalla?
Eikö vanhoissa wallaksissa ole takaiskuventtiiliä estämässä tulvimista paluuletkusta takaisinpäin?
- 1800w peltiwallas
Sain pumpun toimimaan kun puhdistin kärjet ja ruiskutin letkunreikään kaasutinspriitä. Puhallin ja pumppu toimivat mutta en ole vielä startannut ja myös epäilyttää vehkeen turvallisuus koska se tulvii polttimen alapuolelta herkästi jos esim. vähän heilauttaa tai kohottaa polttoainesäiliötä ja letkuun menee ilmaa. Tila jossa poltin sijaitsee ja johon se voi tulvia on tiivis eikä valopetrooli pääse valumaan ulos joten vaikuttaa ihan itsemurhavehkeeltä..
Mitä olette asiantuntijat mieltä?- sepe.teus
Tässä tulvimistapauksessa: otathan ensiksi huomioon, että polttoainetankin on ehdottomasti oltava lämmittimen alapuolella, n. puoli metriä riittää. Jos vielä tulvii, tarkasta että polttimelta tankkiin menevä paluuletku laskee koko ajan juohevasti alaspäin, siinä ei saa olla ns. "joutsenkauloja". Olet varmaan jo tarkastanut ettei se ole tukossa. Ja sitten tästä takaiskuventtiilistä: Peltiwallaksessa sillä ei ole niin väliä, koska pumppausnopeus on melkoisen suuri. Sen sijaan näissä uudemmissa (W1300, W1800 Sail ym.) saattaa pumpun ja imuputken tyhjeneminen tuottaa harmia, varsinkin jos imumatka tankista on pitkä. Uusissa em. tyypeissä on erilainen (FC) pumppu jossa on vastaventtiili estämässä tyhjenemistä. Vanhemmistakin harmi poistuu sitä myöten kun näitä uusia pumppuja vaihdetaan vanhojen tilalle.
- 1800w peltiwallas
sepe.teus kirjoitti:
Tässä tulvimistapauksessa: otathan ensiksi huomioon, että polttoainetankin on ehdottomasti oltava lämmittimen alapuolella, n. puoli metriä riittää. Jos vielä tulvii, tarkasta että polttimelta tankkiin menevä paluuletku laskee koko ajan juohevasti alaspäin, siinä ei saa olla ns. "joutsenkauloja". Olet varmaan jo tarkastanut ettei se ole tukossa. Ja sitten tästä takaiskuventtiilistä: Peltiwallaksessa sillä ei ole niin väliä, koska pumppausnopeus on melkoisen suuri. Sen sijaan näissä uudemmissa (W1300, W1800 Sail ym.) saattaa pumpun ja imuputken tyhjeneminen tuottaa harmia, varsinkin jos imumatka tankista on pitkä. Uusissa em. tyypeissä on erilainen (FC) pumppu jossa on vastaventtiili estämässä tyhjenemistä. Vanhemmistakin harmi poistuu sitä myöten kun näitä uusia pumppuja vaihdetaan vanhojen tilalle.
Tankki on nyt laitteen alapuolella ja paluuletku mahdollisimman suora ja alaspäin viettävä. Johtuen veneen rungon muodosta tankkia ei saa alemmas eikä wallasta ylemmäs, eli muovisen polttoainetankin yläosa on n. 15 cm alempana kuin peltiwallaksessa oleva paluuletkun alku, paluuletku on n. 25 cm pitkä, keskivaiheilla vaakatasossa ja menee sitten lattiasta läpi tähän heti lattian alla olevaan tankkiin.
Paluuletkussa kulkee ilmakuplia mutta se ei ole tulvinut vielä ainakaan ja lämmityskin toimii. Uskaltaakohan sen jättää päälle ja mennä nukkumaan.. - sepe.teus
1800w peltiwallas kirjoitti:
Tankki on nyt laitteen alapuolella ja paluuletku mahdollisimman suora ja alaspäin viettävä. Johtuen veneen rungon muodosta tankkia ei saa alemmas eikä wallasta ylemmäs, eli muovisen polttoainetankin yläosa on n. 15 cm alempana kuin peltiwallaksessa oleva paluuletkun alku, paluuletku on n. 25 cm pitkä, keskivaiheilla vaakatasossa ja menee sitten lattiasta läpi tähän heti lattian alla olevaan tankkiin.
Paluuletkussa kulkee ilmakuplia mutta se ei ole tulvinut vielä ainakaan ja lämmityskin toimii. Uskaltaakohan sen jättää päälle ja mennä nukkumaan..Eiköhän tuo mainitsemasi etäisyys riittäne. Ilmakuplat paluuvirtauksessa kuuluvat asiaan, koska sydänkuppirakenteessa on ilmastusreikä. Suosittelen kuitenkin (kaikille) savuhälyttimen asentamista veneeseen, veneilyliittoihin kuuluvissa paateissa se onkin jo katsastusvaruste.
- ilman suodatinta
sepe.teus kirjoitti:
Eiköhän tuo mainitsemasi etäisyys riittäne. Ilmakuplat paluuvirtauksessa kuuluvat asiaan, koska sydänkuppirakenteessa on ilmastusreikä. Suosittelen kuitenkin (kaikille) savuhälyttimen asentamista veneeseen, veneilyliittoihin kuuluvissa paateissa se onkin jo katsastusvaruste.
Kuuluuko polttoainetankin päässä tai letkussa olla suodatin? Maritimin myymässä kalliissa Wallaksen omassa muovitankissa ei ainakaan suodatinta ole vaan pelkkä suora imuputki lähtee kierrekorkista tankkiin.
- sepe.teus
ilman suodatinta kirjoitti:
Kuuluuko polttoainetankin päässä tai letkussa olla suodatin? Maritimin myymässä kalliissa Wallaksen omassa muovitankissa ei ainakaan suodatinta ole vaan pelkkä suora imuputki lähtee kierrekorkista tankkiin.
Jos kyseessä on joku näistä uudemmista malleista niin ehdottomasti sinne kuuluu se sintrattu suodatin ja mielummin myös nykyisin lämppärin mukana tuleva kartiojousi joka pitää suodattimen irti tankin pohjasta. Sen voi ostaa erillisenäkin ja lisätä puuttuviin. Peltiwallaksessakaan ei tee pahaa jokin verkkotyyppinen karkeasuodin vaikka pumpun päässä oleva messinkilieriö sisältääkin suotimen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1532607
- 1971880
- 701657
- 921628
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91341- 721008
- 80998
- 95989
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes190914- 67901