Tiesittekös että on täysin turhaa naputella sikamaisen pitkiä viitenumeroita kun maksatte laskuja. Siihen ei mikään teitä velvoita. Ei laki eikä mikään muukaan.
Olen itse maksanut aina laskut ilman viitenumeroa ja maksan jatkossakin.
Rahan vastaanottajalla voi olla hienoisia vaikeuksia kohdistaa maksettu summa sinuun itseesi mutta se ei todellakaan ole sinun ongelmasi. Mitään korkoja tai karhuja ei sen vuoksi pidä maksaa kenenkään.
Voi kuinka monta kertaa on minuunkin oltu yhteydessä milloin kaupungin, verottajan ja ties minkä yrityksen taholta että onkos tämä raha tullut teiltä vai mistä. Ja aina muistavat kehoittaa viitteen käyttöön. Ja aina asia jotenkin seuraavan maksun yhteydessä minulta "unohtuu".
Tokihan vastaanottaja voi laitella sinut vaikka mille maksuhäiriöisten listalle mutta jos pystyt esimerkiksi pankkisi tiliotteella todistamaan että maksu on maksettu niin onkin paikallaan kohtuullisten kulujen ja kivun-ja-säryn sekä henkisen haitan laskuttaminen yritykseltä.
Pankki välittää maksut vain nimeä ja tilinumeroa käyttäen. Eli viitetieto on vastaanottavan yrityksen keksintö helpottaa omaa kirjanpitoaan.
Miksi syöttäisit ko. pitkiä numeroita? Moni pankkitoimihenkilö olisi iloinen jos niin ei tehtäisi ja työpaikka säilyisi. Mikään pankki tai yritys ei kehitä omia järjestelmiään asiakasystävällisemmäksi jos ei runsain joukoin jätetä viitteitä laittamatta.
Ai niin se asian toinen puoli: yritys saa viitteellisen laskun käsittelyn pankilta halvemmalla eli tekee sekin sinun työlläsi näin paremman katteen. Nyt joku sanooo että hinnat nousee kun manuaalityö lisääntyy. Tuskin ne nyt sen vuoksi nousevat tai varsinkaan laskevat.
Eli kaikki paitsi sinä asiakkaana hyödyt numeroräpellyksestä.
Kysyppä asiaa vaikka omasta pankistasi. Kertovat ensin että viitenumeron käyttöä suositellaan. Sen jälkeen sanovat että numero on syötettävä. Kun kysyt perustetta sille ei sitä ole olemassakaan. Tämän vastauksen antavat esimerkiksi Nordea ja Sampo.
Olen myöskin asian tarkastanut Kuluttajasuojavirastosta kun yksi vastaanottaja vain intti korkolaskun perään. Viranomaisen mielipide oli ja on edelleen että viitenumero ei ole pakollinen tieto laskun maksussa.
Eli heti huomenna, älä syötä viitenumeroa!
Seuraavaksi kieltäydyn itse käsittelemästä sirukorttia kassalla ja syöttämästä PINnejä sun muita. Hoitakoot kassa hommansa. Mikään ei velvoita minua tekemään hänen työtään. Uskon että Alkon myyjätkin tykkäävät jos duunia jatkossakin on. Siellä kun tuo typeryys on jo käytössä.
Laskut ilman viitettä! Nyt! ILMAISEKSI!
22
3175
Vastaukset
- voi...
Kylläpä oletkin suosittu asiakas tuolla asenteella.
Saapuvien maksujen kohdistus ilman viitenumeroa on isoissa yrityksissä lähes mahdoton tehtävä, ei se ole kettuilua eikä keksitty sinun kiusaksesi.
MIKSI NAPUTAT - käytä viivakoodia, niin ne pankinkin tädit tekee!!- Viitteetön forever
Niinpä niin. Yritykseltähän sitä hyväksyntää haetaan jos ei muualta. Kysyppäs itseltäsi oletko ostamassa palvelua tai tuotteita asiakkaana vai oletko yrityksien työntekijä?
Tiedän että mainitsemasi asia ei todellakaan ole mahdoton tehtävä. Siitä on vain luotu kuva että se on mahdotonta.
Miksi maksaisin viivakoodinlukulaitteesta? Kuka sen asiakkaalle hyvittää? Ai niin, varmaankin teet itse niin että vieläpä jonotat pankin maksuautomaatille laskuja maksaaksesi? Sorry, hoidan vähäiset talouteni maksut internet-pankissa. - sen tiedät...
Viitteetön forever kirjoitti:
Niinpä niin. Yritykseltähän sitä hyväksyntää haetaan jos ei muualta. Kysyppäs itseltäsi oletko ostamassa palvelua tai tuotteita asiakkaana vai oletko yrityksien työntekijä?
Tiedän että mainitsemasi asia ei todellakaan ole mahdoton tehtävä. Siitä on vain luotu kuva että se on mahdotonta.
Miksi maksaisin viivakoodinlukulaitteesta? Kuka sen asiakkaalle hyvittää? Ai niin, varmaankin teet itse niin että vieläpä jonotat pankin maksuautomaatille laskuja maksaaksesi? Sorry, hoidan vähäiset talouteni maksut internet-pankissa.Voi poloista.
Mene päiväksi töihin jonkun yhtiön reskontraosastolle ja kyllä kuva kirkastuu.
Pässi. - Viittetön forever
sen tiedät... kirjoitti:
Voi poloista.
Mene päiväksi töihin jonkun yhtiön reskontraosastolle ja kyllä kuva kirkastuu.
Pässi.kaikkia päätöksiä ei tässä maassa tehdä reskontraa kuunnellen vaan järkisyihin perustuen sekä onpa jonkun jopa havaittu itse ajattelevankin. Taidat hypätä kaivoonkin kun joku käskee;)
- aika...
Viittetön forever kirjoitti:
kaikkia päätöksiä ei tässä maassa tehdä reskontraa kuunnellen vaan järkisyihin perustuen sekä onpa jonkun jopa havaittu itse ajattelevankin. Taidat hypätä kaivoonkin kun joku käskee;)
ja sinunkaltaistesi junttien sotkuja minä siellä reskontrassa joudun päivät pitkät selvittelemään, ettäs kehtaat vielä leveillä sillä.
nimim. myyntireskontranhoitaja
- aika sentään
Onhan se helpompaa juosta tiliotteen kanssa selvittelemässä pankissa ja soitella laskuttajalle, kuin näppäillä viite. Ilman muuta. Jos kaikki tekisivät näin, varmaan esim. lehtien hinnatkin nousisivat, koska maksun kohdistaminen laskuun ilman viitettä on henkilötyötä. Maksuja menee suuriin yhtiöihin varmaan tuhansia kappaleita päivittäin.
- Viitteetön forever
Ei ole sinun asiasi todistella ja juosta siksi että olet maksusi maksanut. Riittää että vastaat yrityksen tiedusteluun tavalla tai toisella että maksettu on. Vastaanottajan selvitysvelvollisuus alkaa siitä.
Oletko muuten huomannut että lehtien hinnat eivät laskeneet kun viitenumerot tulivat käyttöön?
Kohdistaminen ei ole henkilötyötä kuin erittäin vähäisissä määrin. Yhdellä yrityksellä ei ole niin kovin montaa samannimistä asiakasta. - sov
Viitteetön forever kirjoitti:
Ei ole sinun asiasi todistella ja juosta siksi että olet maksusi maksanut. Riittää että vastaat yrityksen tiedusteluun tavalla tai toisella että maksettu on. Vastaanottajan selvitysvelvollisuus alkaa siitä.
Oletko muuten huomannut että lehtien hinnat eivät laskeneet kun viitenumerot tulivat käyttöön?
Kohdistaminen ei ole henkilötyötä kuin erittäin vähäisissä määrin. Yhdellä yrityksellä ei ole niin kovin montaa samannimistä asiakasta."Kohdistaminen ei ole henkilötyötä kuin erittäin vähäisissä määrin. Yhdellä yrityksellä ei ole niin kovin montaa samannimistä asiakasta."
No yleisimpien nimien osalta saman etu- ja sukunimen omaavia on kuitenkin Suomessa satoja, joten esim. lehdellä voi olla helposti kymmeniä samannimisiä tilaajia. Jos viitenumeroita ei käytettäisi niin millä yksilöit juuri sen tietyn Matti Virtasen niistä neljästäkymmenestä muusta? - Viittetön forever
sov kirjoitti:
"Kohdistaminen ei ole henkilötyötä kuin erittäin vähäisissä määrin. Yhdellä yrityksellä ei ole niin kovin montaa samannimistä asiakasta."
No yleisimpien nimien osalta saman etu- ja sukunimen omaavia on kuitenkin Suomessa satoja, joten esim. lehdellä voi olla helposti kymmeniä samannimisiä tilaajia. Jos viitenumeroita ei käytettäisi niin millä yksilöit juuri sen tietyn Matti Virtasen niistä neljästäkymmenestä muusta?tuo kohdistaminen ennen on onnistunut;)
- sov
Viittetön forever kirjoitti:
tuo kohdistaminen ennen on onnistunut;)
Eiköhän nuo pitkälti manuaalityönä ole menneet, tosin aikana ennen viitenumeroita moni kirjanpitokin taisi tapahtua ilman tietokonetta.
Ongelmahan on vain siinä, että yksinkertaisesti pelkän nimen ja summan perusteella ei pysty maksajaa läheskään kaikissa tapauksissa yksilöimään. Voi olla kaksi samannimistä tai sitten kuten itse välillä teen, eli maksan vaimon laskuja (tai toisinpäin), jolloin maksajana näkyy oma eikä vaimon nimi.
Sitä nyt on vaikea sanoa nostaisiko viitesiirrosta luopuminen esim. tuotteiden hintoja. Manuaalityö takuuvarmasti lisääntyisi (etenkin yrityksillä joilla on laaja asiakaskanta) ja sitä ei kuitenkaan kukaan ilmaiseksi tee. Lähtökohta kuitenkin täytyy olla että asiakas antaa itsestään riittävästi tietoa, jotta yritys tietää kenestä on kyse.
- Realisti
Jos et PIN-koodia suostu näppäilemään, on se sama asia kun että et suostu maksamaan. Silloin jää ostokset kassalle. Kassahenkilöitä on nimenomaan kielletty PIN-koodeja näpyttelemästä.
Luottoyhtiöt ja pankit ovat muuttaneet sopimusehtoja siten, että PIN-koodin syöttö on asiakkaan tehtävä, jos et suostu uusia ehtoja noudattamaan niin silloin tulee sinun purkaa sopimus eli leikata kortit kahtia ja palauttaa.
Olisiko kuitenkin helpompaa näpytellä se PIN-koodi...- Viitteetön forever
Sanoitkin juuri itse tuon epäkohdan joka ei oikeaan asiakaspalveluun kuulu:
"ovat muuttaneet sopimusehtoja".
Eipä niitä yksipuolisesti muutella. Ainoastaan pankit ovat muuttaneet niitä yrityksille, ei kuluttajalle. En ole mistään pankista saanut mitään tuohon viittaavaa postia koska ne eivät voi sitä vaatia mihinkään perustuen.
Ei kaikkeen todellakaan tarvitse suostua varsinkin tekemään muiden töitä. Oletko ajatellut että ostaessasi palvelua tuolla ajatuksella sitoutuisit toimittavan yrityksen työntekijäksi? Minä en ainakaan siihen ole suostunut enkä suostu.
Kärjistettynä voi ajatuksen viedä niinkin pitkälle että kun tilaat lehden teet pankkitoimihenkilön työt ja lisäksi haet lehden jostain keskitetystä jakelupisteestä tehden näin myös lehden- tai postinjakajan työn.
Eli ole hyvä vaan, näpytteleppä tuhansia turhia numeroita vuodessa. Minä en viitsi. - tuommoisia
Viitteetön forever kirjoitti:
Sanoitkin juuri itse tuon epäkohdan joka ei oikeaan asiakaspalveluun kuulu:
"ovat muuttaneet sopimusehtoja".
Eipä niitä yksipuolisesti muutella. Ainoastaan pankit ovat muuttaneet niitä yrityksille, ei kuluttajalle. En ole mistään pankista saanut mitään tuohon viittaavaa postia koska ne eivät voi sitä vaatia mihinkään perustuen.
Ei kaikkeen todellakaan tarvitse suostua varsinkin tekemään muiden töitä. Oletko ajatellut että ostaessasi palvelua tuolla ajatuksella sitoutuisit toimittavan yrityksen työntekijäksi? Minä en ainakaan siihen ole suostunut enkä suostu.
Kärjistettynä voi ajatuksen viedä niinkin pitkälle että kun tilaat lehden teet pankkitoimihenkilön työt ja lisäksi haet lehden jostain keskitetystä jakelupisteestä tehden näin myös lehden- tai postinjakajan työn.
Eli ole hyvä vaan, näpytteleppä tuhansia turhia numeroita vuodessa. Minä en viitsi.idiootteja ei ole paljon. Paljon parempi että systeemit toimii vaikka joku mielisairas ei tekisikään niin kuin täytyy.
- Viittetön forever
tuommoisia kirjoitti:
idiootteja ei ole paljon. Paljon parempi että systeemit toimii vaikka joku mielisairas ei tekisikään niin kuin täytyy.
itsellesi hyvin rakentavasta kannanotosta. Taitaa olla siellä reskontraosastolla joutavaa aikaa...
- Realisti
Viitteetön forever kirjoitti:
Sanoitkin juuri itse tuon epäkohdan joka ei oikeaan asiakaspalveluun kuulu:
"ovat muuttaneet sopimusehtoja".
Eipä niitä yksipuolisesti muutella. Ainoastaan pankit ovat muuttaneet niitä yrityksille, ei kuluttajalle. En ole mistään pankista saanut mitään tuohon viittaavaa postia koska ne eivät voi sitä vaatia mihinkään perustuen.
Ei kaikkeen todellakaan tarvitse suostua varsinkin tekemään muiden töitä. Oletko ajatellut että ostaessasi palvelua tuolla ajatuksella sitoutuisit toimittavan yrityksen työntekijäksi? Minä en ainakaan siihen ole suostunut enkä suostu.
Kärjistettynä voi ajatuksen viedä niinkin pitkälle että kun tilaat lehden teet pankkitoimihenkilön työt ja lisäksi haet lehden jostain keskitetystä jakelupisteestä tehden näin myös lehden- tai postinjakajan työn.
Eli ole hyvä vaan, näpytteleppä tuhansia turhia numeroita vuodessa. Minä en viitsi.Tottakai pankit voivat muuttaa ehtoja. Kuten itsekin sanoit sinun ei niitä muutettuja ehtoja vain tarvitse hyväksyä. Silloin tosin pankit irtisanovat sopimuksesi...
Mutta tämähän on vapaa maa. Elämänsä voi tehdä vaikeaksi jos niin todella haluaa.
- jep jep
Minulle ainakin on paljon helpompaa maksaa laskuni viitteellä, kuin maksaa viitteettä ja sitten karhun tultua soitella firmoihin (lue: kuunnella vielä pieni hetki -puhetta) tai pistää firmoihin sähköpostia, että kyllä sen olen maksanut.
Lisäksi menisi aikaa tarkistaessa karhun oikeellisuutta, eli olenko maksanut laskun vai en. Nyt ei karhuja tipu postin mukana.
Tosin en minä kyllä paljoakaan viitteitä naputtele, kun ei tarvitse. Visan lasku on nettipankin maksupohjissa ja monet muut laskut tulee e-laskuina tai muina e-muodoissa sähköpostiin tai nettipankkiin.
On sinullakin huvit tehdä kiusaa. - hyvää päivää sentään
Jaksoit kirjoitella tänne pitkät litaniat mutta et jaksa näpytellä viitenumeroita. Jos kuitenkin jaksaisit itse kävellä sinne lähimpään mielenterveystoimistoon ja pyytää apua. Tosin voi se olla että ne sieltä pian lähettävät jonkun hakemaankin....
Älä huoli, tällä kaverilla on nykyään aikaa kaikkeen, koska on jo jonkin aikaa varmaan ollut avohoidossa. Hän kun on varmaan päässyt jo pois suljetulta osastolta jouduttuaan sinne oltuaan silloin nuoruudessaan 80-luvulla keltanokkana merkonomi-pankinjohtajana jakamassa rahaa ja siitä sitten myöhemmein seottuaan. Nyt kun hän on sitä aikaa näin muistellut, siksi pursuaa hänen katkeruutensa järjestelmää kohtaa tällä tavalla.
Onhan niitä ennenkin ollut kaikenlaisia Don Quioteja ja aina tulee jatkossakin olemaan.
- noin???
Siis voihan se olla että laki tai pankki ei vaadi käyttämään sitä viitenumeroa.
Mutta vaatiiko laki maksajaa todistamaan tarvittaessa että on ko. suorituksen maksanut saajan antamalle pankkitilille, tai antanut pankilleen maksumääräyksen ko. asiasta?
Periaatteessahan se maksun saaja voisi vain todeta että ei me löydetä sun lähettämää maksua ja sitten se on ikävämpää kun se kännykkäliittymä onkin suljettu tai sähköyhtiö on katkaissut sähköt. - Viitteetön forever
Anteeksi, olin typerä ja unohdin että tännehän kirjoittavat ja esittävät mielipiteensä vain tahdottomat, uusavuttomat märkäkorvat joita voi ohjata aivan miten haluaa.
Pettymykseksenne on sanottava että en kuulu mihinkään jutuissanne mainittuihin ihmisryhmiin.
En myöskään ole katkera millekkään vaan pidän oikeuksistani ja velvoitteistani huolta ja tiedän ne. Tiedättekö te?
Onhan se mukava kun jopa reskontraa edustava henkilö moittii viitteetöntä laskua.
Valitettavasti vain ja ainoastaan ne tulevaisuudessa takaavat työpaikkasi tietojenkäsittelyn kehittyessä ja näiden tahdottomien lökäpöksyjen tehdessä työsi koska heille eivät "paskahommat" kelpaa. Mukava vain on havaita että tekevät ne "paskahommat" mielellään ja jopa erittäin agressiivisesti puolustavat oikeuttaan tehdä niin.
Kuten yhdessä vastauksessa todettiin, Suomi on vapaa maa ja ainakaan kenelläkään teillä ei tunnu olevan siihen osaa eikä arpaa.
Huolestuttava ette pennuilla ei ole enää mitään asennetta. No, lupaan ja vannon että käytän koko loppuelämäni ja teetän teillä enemmän ja enemmän yritykseni työtä ilmaiseksi. Olkaa onnellisia. Onpahan ainakin todistettu että ilmaista työvoimaa löytyy.
Laki ei todellakaan velvoita käyttämään viitenumeroa. Jos tulee karhu tai jopa perintälasku voi soittokulut veloittaa ko. yritykseltä ellette sattuneet tietämään.
Kannattaisi edes joskus jokunen yhteiskunnallista informaatiota tarjoava www-sivusto avata eikä nojautua elämässään vain suomi24.fi:n tietoihin.
Hyvää loppuelämää teille vaan! Ilmaiset työläiset:)- virkailija näpyttelee viitt...
vain 6€ / lasku :D
- Yanz
Tiesitkö, että juuri sinunlaisille asiakkaille esim. pankeissa ja juuri niissä mainitsemissasi pahoissa (heh) yrityksissä nauretaan.
Tuollainen vänkääminen ja lapsellinen itsensä korostaminen on osoitus siitä, että sinulla ei juuri muuta elämää ole. Itsetuntosi taitaa olla aika pohjamudissa, kun pitää tuollaista itsetehostusta käyttää.
Mutta onnea valitsemallasi tiellä, saatiinpahan työkaverin kanssa päivän naurut :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822