Tuijalle apua!

äiti 82

Hei!

Pihassamme on 20 vuotta vanha tuija ja nyt se keväällä paloi melko pahasti jostain syystä....toinen puoli tuijasta on lähes kokonaan ruskea mutta toinen puoli vihertää....

voiko tuijaa leikata rungosta asti alas vai voiko sitä käsitellä vain oksakohdista? Sen verran vain tiedän että sen oksia voi leikellä mutta kasvaako se enään pituutta uudestaan jos leikkaan sen rungosta alas?

6

5599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lehtiä

ja oksia voi leikata-tosin, jos jätät silmuja runkoon, se voi kasvaa niistäkin mutta se voi olla ruma näky.
      Mitä jos hankkisit uuden?

• jonkun nähdä

jotta voisi antaa tyhjentävän vastauksen.

Puulla on ikää ja mahtavat juuret. Jos leikkaisitkin alas (keväällä mieluiten) niin niistä alimmistä oksista alkaa kehittyä uutta latvaa.
        Jostain alaoksasta voisi leikkaamalla ohjata hyvän uuden rungon. Voimaa juurissa on niin paljon, että kasvu tulee olemaan hurjaa.

Tai sitten puu on jostain oudosta syystä huonossa kunnossa, ja kituu vaikka tekisit mitä? Onko juuria tuhoutunut kaivutöissä tai jotain?

• kateissa.
        jonkun nähdä kirjoitti:

jotta voisi antaa tyhjentävän vastauksen.

Puulla on ikää ja mahtavat juuret. Jos leikkaisitkin alas (keväällä mieluiten) niin niistä alimmistä oksista alkaa kehittyä uutta latvaa.
        Jostain alaoksasta voisi leikkaamalla ohjata hyvän uuden rungon. Voimaa juurissa on niin paljon, että kasvu tulee olemaan hurjaa.

Tai sitten puu on jostain oudosta syystä huonossa kunnossa, ja kituu vaikka tekisit mitä? Onko juuria tuhoutunut kaivutöissä tai jotain?

Lisänä äskeiseen, että onko tuijaa varjostavia puita ja pensaita kaadettu? Kärtsännyt auringossa?

• äiti 82
        kateissa. kirjoitti:

Lisänä äskeiseen, että onko tuijaa varjostavia puita ja pensaita kaadettu? Kärtsännyt auringossa?

no hommahan meni niin että epäilen puun kärsineen siitä kun laitoin viime talvena tuhkaa (takan jämät) sen tuijan tyvelle, kun joku sanoi että tuhkaa kannattaa sirotella pensaiden ja puiden juurille. Epäilen että huonovointisuus voisi johtua tästä, mutta en ole varma...olen poistanut tuhkan juurilta. laittanut multaa juurien päälle ja ravitsen rodoravinteella parin viikon välein nyt.

Eli jos leikkaan tyven poikki, kannattaako minun yrittää taivuttaa ylimpiä oksi jotenkin uudeksi "rungoksi" kasvamaan ylöspäin?

• ja ei siitä tuhkasta
        äiti 82 kirjoitti:

no hommahan meni niin että epäilen puun kärsineen siitä kun laitoin viime talvena tuhkaa (takan jämät) sen tuijan tyvelle, kun joku sanoi että tuhkaa kannattaa sirotella pensaiden ja puiden juurille. Epäilen että huonovointisuus voisi johtua tästä, mutta en ole varma...olen poistanut tuhkan juurilta. laittanut multaa juurien päälle ja ravitsen rodoravinteella parin viikon välein nyt.

Eli jos leikkaan tyven poikki, kannattaako minun yrittää taivuttaa ylimpiä oksi jotenkin uudeksi "rungoksi" kasvamaan ylöspäin?

haittaa ole paitsi jos koko talven tuhkat on tyvellä.

Eli jos sahaat puun poikki niin jätä siihen jonkinlainen rungonpätkä ikäänkuin tukikepiksi, sille taivutettavalle oksalle.

Kevätleikkausta suosittelen siksi, että silloin kasvi työntää juuristaan kovalla innolla uutta elämää ylöspäin. Sillä on ikäänkuin kaikki "paukut" käytössään silloin. Syksyllä jyllää sienet ja bakteerit.

• tarhuri1111111

tuija on runkojohteinen kuten muutkin havupuut joten jos katkaiset rungon kasvu pysähtyy siihen korkeuteen. leikkaa pois kaikki kuolleet oksat, kokonaan kuolleet ja toivo että se kasvaa umpeen palaneista kohdista joskus.
      tuhka kalkitsee maata ja tuija tykkää happamasta maasta joten ei tuhkaa tuijille kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7968
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3812
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1240
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1033
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      810
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe