Vauvan kääntäminen

Henrietta

Mulla rv 35 menossa ja vauva poikittain masussa.
Ensi viikolla olisi tarkoitus yrittää kääntämistä, mutta, mutta hirvittää. Mulla on myös etuseinämäistukka ja lääkärin mukaan se hakaloittaa kääntämistä.
Onko kellään kokemusta asiasta, miten kääntäminen käytännössä onnistui ja voinko kieltäytyä siitä. Jospa lapsi kääntyisi itsekseen ennen h-hetkeä. Muuten taitaa olla leikkaus edessä ??

8

1001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks äitii

tottakai voit kieltäytyä!
      Sun maha,sun vauva.
      Itse en antaisi kääntää.

• määä *

mullaki mahtaa olla tämä kamu perätilassa tai poikittain. oisin kysyny miksi et kääntäis? ei kai sitä tehä jos se on vaarallista.....

• yks vaan

voi kieltäytyäkin. Mulla yritettiin käännöstä esikoisen kanssa, ei vaan kääntynyt. Ei ne sitä mitenkään väkivalloin yrittänyt, eikä se mua ainakaan sattunut, mutta loppupäivän oli sitten supisteluja. Vauva syntyi lopulta suunnitellulla leikkauksella. Lantio kyllä kuvattiin ja todettiin että vois kyllä alateitsekin yrittää.Rupes vaan hirvittämään että jos jääkin jotenkin jumiin ja joudutaan sittenkin leikkaamaan. (Vauva arvioitiin melkein kiloa pienemmäks kuin se sitten oli, eli lähes 4,5 kg).Eli olen kyllä tyytyväinen päätökseemme kun oli vielä eka lapsi kyseessä.

• istukka etuseinämässä oli minullakin, ja se ainakin itselläni vaikutti niin, ettei vauvasta saatu kääntäessä edes kunnon otetta. eli ei onnistunut. kyllähän ulkokäännöksestä nykyään aika moni kuulemani mukaan kieltäytyy, eikä siinä mitään ihmeellistä lääkäreidenkään puolelta ole. siksihän ne kysyvät, että saako yrittää kääntää..:) oma vauvani jäi sitten perätilaan ja syntyi suunnitellulla sektiolla kohta puoli vuotta sitten, oli ainakin itselleni tosi helppo & hyvä kokemus.

• valolla

Jotkut ovat saaneet vauvan kääntymään taskulampun avulla. Eli illalla laitat valot pois ja sitten taskulamppu päälle, laitat sen mahan yläosaan ja vedät hiljalleen alas. Voi tehdä monenakin iltana.

Tiedän 2 naista joiden vauvat ovat kääntyneet näin, vaikka voihan se tietysti olla sattumaakin jonkun mielestä..

• Elfarran

Minulla on juuri sama tilanne (rv36 1), eli ensi keskiviikkona "kääntämisaika" äitiyspolilla ja istukka etuseinämässä. Suoraan sanottuna hiukan hirvittää. Terveydenhoitaja arvioi, ettei käännös tule enää onnistumaan ja että on riskihommaa kun istukka etuseinämässä.

Kuulemma seuraavat ultralla yms. En ymmärrä miten saatan olla toimenpiteen ajan selälläni, kun jo ihan normaalisti sängyssä maatessa meinaa taju mennä jo minuutin selällään lepäämisen jälkeen (sikiö ilmeisesti painaa isoja verisuonia). Minulla on myös pahoinvointia, varsinkin jos vatsaani kosketaan.

Mutta miten Henrietta, pyydettinkö sinua olemaan syömättä ennen toimenpidettä? Luin muita keskusteluja ja niissä kirjoittajia oli kehoitettu mahdollisen hätäsektion vuoksi olemaan syömättä. Minulle ei mielestäni sanottu puhelimessa siitä mitään.

• Henrietta

Aloittamani viestin jälkeen olen kerran käynyt lääkärissä, jossa todettiin, ettei kääntämistä ilmeisesti edes yritetä. 31.7. olisi kuitenkin aika, jolloin asia päätetään, mutta olemme mieheni kanssa tulleet siihen tulokseen, ettei kääntöä yritetä.
        Lapsi on ilmeisesti aika pieni, joten toivotaan, että käntyisi vielä itse näillä viimeisillä viikoilla.

Kääntämiseen liittyviä etukäteisohjeita ei muita annettu, kuin, että pitää varata pari tuntia aikaa, mistään syömättömyydestä tms. ei mainittu mitään.

• Elfarran
        Henrietta kirjoitti:

Aloittamani viestin jälkeen olen kerran käynyt lääkärissä, jossa todettiin, ettei kääntämistä ilmeisesti edes yritetä. 31.7. olisi kuitenkin aika, jolloin asia päätetään, mutta olemme mieheni kanssa tulleet siihen tulokseen, ettei kääntöä yritetä.
        Lapsi on ilmeisesti aika pieni, joten toivotaan, että käntyisi vielä itse näillä viimeisillä viikoilla.

Kääntämiseen liittyviä etukäteisohjeita ei muita annettu, kuin, että pitää varata pari tuntia aikaa, mistään syömättömyydestä tms. ei mainittu mitään.

Eli minä kävin sitten eilen äitiyspolilla. Annettiin siellä hyvin kyllä mahdollisuus kieltäytyä toimenpiteestä, mutta päätin sitten kuitenkin, että kokeillaan ja jos käy kipeästi niin lopetetaan heti.

No minulla on vatsa kuulemma niin pinkeä, että ilman ultraa ei edes lääkäri osannut sanoa kummin päin vauva on. No väärinperinhän se siellä oli. Tutkimuksiin ja kääntöön meni meillä melkein viisi tuntia, vaikka itse kääntämistä ei yritetty varmaan kymmentä minuuttia. Tuntui kylläkin ikuisuudelta kun tulihan se pahoinvointi ja kävihän se kyllä kipeääkin. Aika raisua hommaa. Vauvan sydänkäyrää ja supistuksia seurattiin levossa puoli tuntia ennen ja puoli tuntia jälkeen toimenpiteen. Kyllähän se supistelemaan pisti, muttei kivuliaita kuitenkaan.

Niin, ja ehkä tärkein... ei se ottanut ollenkaan onnistuakseen. Vauvan peppu ei ollut vielä mitenkään kiinnittynyt tai laskeutunut, mutta yläosa ei lähtenyt kääntymään lainkaan.

Mielestäni synnytyslääkäri yritti sangen paljon mainostaa perätilasynnytystä minulle, vaikka on ensisynnytyksestä kyse. Selvitti, että perätila ei ole virhetarjonta, ainoastaan vähän harvinaisempi kuin raivotarjonta. Olin kuitenkin tiukka asian suhteen. Olin nimittäin miettinyt ja päättänyt etukäteen, että jos kääntäminen ei onnistu, tehdään sektio. Sektioaika sitten varattiin 5 pv ennen laskettua aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe