Mites on teillä muilla jolla tämä iriitis on vaivana...
huhtikuusta lähtien on ollut useita iriitiksiä, nytkin parhaillaan kaksiviikkoa sitten todettu ja nyt hoidossa oleva pamahti taas tosi ärhäkäksi.
laukaiseeko teillä elimistön joku muu tulehdus sen ? itsellä ien kipeä ( huomenna hammaslääkäri9 ja ajattelin, voiko nämä olla nyt yhteyksissä toisiinsä... eli ientulehdus laukaisee iriitin ? Aiemmin en kyllä ole keksinyt mitään tekijää joka olisi aiheuttanut vaivoja kuin nyt ?
jaakonäiti
värikalvontulehduksesta
17
3364
Vastaukset
- ei voisi
jokin tulehdus laukaista iriittiä? Sarkoidoosissa esim. iriitti on ihan yleinen... Kun on elimistö "sekaisin" saattavat toisetkin taudit päästä jylläämään helpommin.
- sr-reuma82
Heippa!
Yleisesti kai värikalvontulehdus tulee jonkun toisen infektion seurauksena. Selkärankareumassahan on tulehdus päällä melkein koko ajan, tai ainakin kausiluonteisesti, ja se voi laukaista iriitin. Myös esim. hoitamaton klamydia voi olla joskus syynä tai jokin muu "piilevä" tulehdus. Itselläni viimeisin värikalvon tulehdus tuli rajun flunssan seurauksena. (Pohjalla kuitenkin siis selkärankareuma). Sitä ennen selvää syytä ei edes löytynyt. Olen kuullut, että jollain iriitti puhkeaa esim. saunomisen jälkeen. Eli tulehduksen seurauksena voi puhjeta värikalvontulehdus ja kai sitten ihan ilman mtään selkeää syytäkään. Mutta tuo sinun kipeä ikenesi voi mielestäni hyvin olla "syypää" iriittiisi. - sarcaidoosio
oli myös värikalvontulehdus,joka oli oire sarcaidoosiosta.
Tulehdus parani lääkkeillä, sarcaidoosioonkaan en onneksi joutunut kortisoonia käyttämään. 3 v. jouduin käymään seurannassa keuhkosairaalassa.- Jaakonäiti
Lähdettiin maanantaina reissuun ja unohdin tipat salvan kotiin... kaksi päivää ilman ja taas tuli oireet samaan silmään uudelleen.
Kävin eilen reumalääkärillä, TK:hon pitäisi päästä siihen HLA-27 verikokeeseen. Jos se on positiivinen, tehdään se magneettikuvaus lanneselkään. Oireet on kuitenkin lieviä, selän liikkuvuuskin suht ok.
Miettityttää että jos kävisi tuuri, ettei selkärankareumaa tämä olisi, jääköhän asian tutkiminen siihen ? Eli minulla vaan sitten olisi tälläinen krooninen vaiva kuin iriittis. vai onko teitä muita tutkittu niin, että ensin suljetaan pois yksi mahdollisuus ja sitten keskitytään toiseen ?
Jaakonäiti
- jaakonäiti
taas viikonloppuna tutut oireet, maanantaina pääsin TYKSiin tarkistukseen ja Iriittishän se taas oli hyvin aktiivisena. Sain kortisonipiikin "silmään", no ei sentään, mutta sinne jonnekin silmämunan alle ja oli INHOTTAVAA ! Tipat ja salvat tietenkin kotihoidoksi. Tätä tämä on ollut yhtä soittoa huhtikuusta asti. sain sieltä myös lähetteen verikokeisiin ja keuhkokuvaan, jotka on varattu huomiseksi, sekä tarkistusajan sitten sinne.
Kiva saada tätä vaivaa hoidettua yhdessä paikkaa, nyt kun olen pomppinut vaivoineni kolmessa eripaikassa !
Tällä kertaa iriittis aiheutti myös näön huonontumista, mitä ei ennen ole ollut. silmänpaine oli 20 eli hiukan kohonnut. Johtunee kortisonista.
Millä ihmeellä tän kierteen saa poikki ??!!!
jaakonäiti- sr-reuma82
Moikka!
Tosi kurjalta kuulostaa tuo sinun iriittisi ja sen pitkittyminen. Mulla on myös ollut viimeisin värikalvontulehdus nyt non-stoppina maaliskuusta. Silloin se puhkesi flunssan jälkeen (tuolla aikaisemmin kirjoittelinkin siitä jo) ja monet kuurit olen tiputellut. Aina tarkistus kontrollissa havaitaan jo seuraava alkava iriitti. Kun se alkaa rauhoittua ja lääkitystä puretaan, niin se iskee koko ajan uudestaan takaisin. Pelkään, että se alkaa kohta jo kroonistua, kun lääkäri puhui jotain sen suuntaista, että täytyy pitää koko ajan jotain estolääkitystä päällä.
Mulla oli tossa kesän alussa tosi paha jakso, valo teki todella pahaa, enkä pystynyt ajamaan autoa, kun näkö sumentui. Eli siis tuo inhottava näön aleneminen on myös täällä koettu. Mulla on pohjalla tässä iriitissä selkärankareuma, ja siihen lääkityksenä on Trexan, jonka annosta on nyt iriitin rauhoittumisen toivossa nostettu 15mg:hen, ja ilmeisesti vieläkin nostetaan lisää. Olen kuullut, että Trexania on myös määrätty pelkkään iriittiin, vaikka ei olisi mitään reumaakaan taustalla. Muistelisin, että sulla sen tapaista oiretta ollut myös aikaisemmin jossain kun olet kirjoitellut...?
Rahoittiko kortisonipiikki silmääsi? Ja tuntuiko pahalta kun se pistettiin? Mullakin on ollut piikki harkinnassa, muttei ole vielä onneksi pistetty. Onko sulle määrätty kortisonia sisäisesti tabletteina? Se on myös tehokas tapa rauhoittaa iriittiä. Myös tuosta Trexanista kannatta kysellä lääkäriltä. Viimeisenä oljenkortena mulla on tuo Heinolan reumasairaala, jossa on iriitteihin erikoistunut silmälääkäri, nyt en valitettavasti muista nimeä, muttei siellä montaa silmälääkäriä ole. Että hänen hoidossaan on parannettu kroonisia iriittejä. Ilmeisesti tämä pirullinen sairauskierre on hankalasti katkaistavissa jos se on päässyt pitkittymään.
Kirjoittele tänne jos sulla on jotain kysyttävää vielä. Tsemppiä sairautesi hoitoon!! :)
-toinen iriitikko - jaakonäiti
sr-reuma82 kirjoitti:
Moikka!
Tosi kurjalta kuulostaa tuo sinun iriittisi ja sen pitkittyminen. Mulla on myös ollut viimeisin värikalvontulehdus nyt non-stoppina maaliskuusta. Silloin se puhkesi flunssan jälkeen (tuolla aikaisemmin kirjoittelinkin siitä jo) ja monet kuurit olen tiputellut. Aina tarkistus kontrollissa havaitaan jo seuraava alkava iriitti. Kun se alkaa rauhoittua ja lääkitystä puretaan, niin se iskee koko ajan uudestaan takaisin. Pelkään, että se alkaa kohta jo kroonistua, kun lääkäri puhui jotain sen suuntaista, että täytyy pitää koko ajan jotain estolääkitystä päällä.
Mulla oli tossa kesän alussa tosi paha jakso, valo teki todella pahaa, enkä pystynyt ajamaan autoa, kun näkö sumentui. Eli siis tuo inhottava näön aleneminen on myös täällä koettu. Mulla on pohjalla tässä iriitissä selkärankareuma, ja siihen lääkityksenä on Trexan, jonka annosta on nyt iriitin rauhoittumisen toivossa nostettu 15mg:hen, ja ilmeisesti vieläkin nostetaan lisää. Olen kuullut, että Trexania on myös määrätty pelkkään iriittiin, vaikka ei olisi mitään reumaakaan taustalla. Muistelisin, että sulla sen tapaista oiretta ollut myös aikaisemmin jossain kun olet kirjoitellut...?
Rahoittiko kortisonipiikki silmääsi? Ja tuntuiko pahalta kun se pistettiin? Mullakin on ollut piikki harkinnassa, muttei ole vielä onneksi pistetty. Onko sulle määrätty kortisonia sisäisesti tabletteina? Se on myös tehokas tapa rauhoittaa iriittiä. Myös tuosta Trexanista kannatta kysellä lääkäriltä. Viimeisenä oljenkortena mulla on tuo Heinolan reumasairaala, jossa on iriitteihin erikoistunut silmälääkäri, nyt en valitettavasti muista nimeä, muttei siellä montaa silmälääkäriä ole. Että hänen hoidossaan on parannettu kroonisia iriittejä. Ilmeisesti tämä pirullinen sairauskierre on hankalasti katkaistavissa jos se on päässyt pitkittymään.
Kirjoittele tänne jos sulla on jotain kysyttävää vielä. Tsemppiä sairautesi hoitoon!! :)
-toinen iriitikkoIhan ekaksi, se kortisoni piikki oli ihan kamala... Pakko sanoa noin, koska tästä lähtien menen mieluummin hammaslääkäriin ! Kyllä sen kivun kesti, vaikka aikalailla sattuikin mutta se olotila maata siinä "silmää räpäyttämättäkään" neula silmänalla, oli ahdistava !
Tuon piikin jälkeen oli n. 3 tuntia kaksoiskuvia, olin omalla autolla liikkeellä ja jos piti molempia silmiä auki, lähti edellä oleva tie kahteen suuntaan...aikalailla hiljaa ja sivutietä kotiin ajelin.
Tuntuu, että silmä olisi jo rauhoittumassa, nyt riittää ihan panadol ohjeen mukaan annosteltuna. En oikein tiedä missä vaiheessa n'ämä katsotaan sitten krooniseksi, nämä iriitit ? Sama minulla, kun lääkitys pienenee siihen tippaan päivässä, niin oireet hiipii jo takaisin. kontrollissa on sitten aina muutama tulehdusolunäkyvissä. Yhden kerran meni niin että oli kokonainen viikko ilman lääkettä ja oireita.
Huomenna menen verikokeisiin ja keuhkokuvaan. Verikokeita on kait aikapaljon, sarkoidoosi, borrelioosi, ym. ja se HLA-B27...josko tämä vyyhti alkaisi purkautua pikkuhiljaa.
Olen sairastanut pahan salmonellan, kymmenisen vuotta sitten. Kuulemma se (ja mahdollisesti jos olen) HLA-B27 positiivinen saattaa aiheuttaa tälläistä oirehdintaa.
Kontrolli aika TYKSiin on tosiaan jo kahden viikon päästä.
"Kiva" löytää joku toinenkin jolla sama vaiva.
jaakonäiti - Tuleva opiskelija
jaakonäiti kirjoitti:
Ihan ekaksi, se kortisoni piikki oli ihan kamala... Pakko sanoa noin, koska tästä lähtien menen mieluummin hammaslääkäriin ! Kyllä sen kivun kesti, vaikka aikalailla sattuikin mutta se olotila maata siinä "silmää räpäyttämättäkään" neula silmänalla, oli ahdistava !
Tuon piikin jälkeen oli n. 3 tuntia kaksoiskuvia, olin omalla autolla liikkeellä ja jos piti molempia silmiä auki, lähti edellä oleva tie kahteen suuntaan...aikalailla hiljaa ja sivutietä kotiin ajelin.
Tuntuu, että silmä olisi jo rauhoittumassa, nyt riittää ihan panadol ohjeen mukaan annosteltuna. En oikein tiedä missä vaiheessa n'ämä katsotaan sitten krooniseksi, nämä iriitit ? Sama minulla, kun lääkitys pienenee siihen tippaan päivässä, niin oireet hiipii jo takaisin. kontrollissa on sitten aina muutama tulehdusolunäkyvissä. Yhden kerran meni niin että oli kokonainen viikko ilman lääkettä ja oireita.
Huomenna menen verikokeisiin ja keuhkokuvaan. Verikokeita on kait aikapaljon, sarkoidoosi, borrelioosi, ym. ja se HLA-B27...josko tämä vyyhti alkaisi purkautua pikkuhiljaa.
Olen sairastanut pahan salmonellan, kymmenisen vuotta sitten. Kuulemma se (ja mahdollisesti jos olen) HLA-B27 positiivinen saattaa aiheuttaa tälläistä oirehdintaa.
Kontrolli aika TYKSiin on tosiaan jo kahden viikon päästä.
"Kiva" löytää joku toinenkin jolla sama vaiva.
jaakonäitiMinulla on löydetty verestä reumatekijä, mutta minulla ei ole vielä reumaa. Iriitin kanssa olen taistellut 12 vuotta. Tieteellisestihän tähän vaivaan ei ole löydetty laukaisevaa tekijää!
Pitäisi malttaa elää rauhallista elämää, eikä saisi kauheasti rasittaa itseään kuurin aikana. Itselläni ei iriitti ole koskaan liittynyt mihinkään tulehduksellisiin sairauksiin (flunssa jne.), mutta stressin keskellä se yleensä pamahtaa päälle! Olen saanut lääkäreiltä reseptejä, että voin vaivan ilmaantuessa aloittaa itse lääkityksen, ettei se pääse kovin jylläämään, ennen kuin varaan lääkäriaikaa. Niinpä en lähde minnekään pidemmälle ilman tippapullojani!
Kierteen katkaisemiseen ei minulla ole ideoita, olen itsekin kärsinyt vaivasta viime talvena kolme eri kertaa ja yhdelläkin kerralla vaiva kesti kolme kuukautta uusien.
Edellisen kerran, kun opiskelin, enkä käynyt työssä, sain viettää kaksi kokonaista vuotta ilman minkäänlaista vaivaa! Siitäkin päättelen, että työstressi laukaisee minulla vaivan!
Hyvä huomata, että muillakin on samantapaista syntyhistoriaa, sillä minullakin oli ensin salmonella, josta sain lisätautina ohimenevän niveltulehduksen nilkkaani ja siitä parin vuoden päästä ilmaantui ensimmäinen iriitti!
Tsemppiä kohtalotovereille! - Lorelei
Tuleva opiskelija kirjoitti:
Minulla on löydetty verestä reumatekijä, mutta minulla ei ole vielä reumaa. Iriitin kanssa olen taistellut 12 vuotta. Tieteellisestihän tähän vaivaan ei ole löydetty laukaisevaa tekijää!
Pitäisi malttaa elää rauhallista elämää, eikä saisi kauheasti rasittaa itseään kuurin aikana. Itselläni ei iriitti ole koskaan liittynyt mihinkään tulehduksellisiin sairauksiin (flunssa jne.), mutta stressin keskellä se yleensä pamahtaa päälle! Olen saanut lääkäreiltä reseptejä, että voin vaivan ilmaantuessa aloittaa itse lääkityksen, ettei se pääse kovin jylläämään, ennen kuin varaan lääkäriaikaa. Niinpä en lähde minnekään pidemmälle ilman tippapullojani!
Kierteen katkaisemiseen ei minulla ole ideoita, olen itsekin kärsinyt vaivasta viime talvena kolme eri kertaa ja yhdelläkin kerralla vaiva kesti kolme kuukautta uusien.
Edellisen kerran, kun opiskelin, enkä käynyt työssä, sain viettää kaksi kokonaista vuotta ilman minkäänlaista vaivaa! Siitäkin päättelen, että työstressi laukaisee minulla vaivan!
Hyvä huomata, että muillakin on samantapaista syntyhistoriaa, sillä minullakin oli ensin salmonella, josta sain lisätautina ohimenevän niveltulehduksen nilkkaani ja siitä parin vuoden päästä ilmaantui ensimmäinen iriitti!
Tsemppiä kohtalotovereille!Eikös niissä silmätippapulloissa ole ohjeena säilyttää ne jääkaapissa? Kun sitten se tulehdus iskee, olen aina kököttänyt sisällä sen ekan viikon, kun tippoja piti tiputtaa kerran tunnissa. Mutta meneekö ne heti pilalle, jos ottais sen pullon esim.kauppareissulle mukaan? No, taitaa olla taas sarjassa tyhmät kysymykset, mutta kun en tiedä..
- jaakonäiti
Lorelei kirjoitti:
Eikös niissä silmätippapulloissa ole ohjeena säilyttää ne jääkaapissa? Kun sitten se tulehdus iskee, olen aina kököttänyt sisällä sen ekan viikon, kun tippoja piti tiputtaa kerran tunnissa. Mutta meneekö ne heti pilalle, jos ottais sen pullon esim.kauppareissulle mukaan? No, taitaa olla taas sarjassa tyhmät kysymykset, mutta kun en tiedä..
Apteeksissa sanoivat, että jos on reissussa pyrkii laittamaan tipat kylmään heti kun on mahdollista. Kyllä minä pidin 4 tunnin turkureissun ne kassissa mukana ja tiputtelin määrätysti.
Tiheästi kudottu pieni villasukka tvst. on muuten aika hyvä "kylmälaukku". villahan lämmittää, mutta myös toisaalta eristää ! Jos ei uskalla muuten lähteä ja sellainen 20 litran kylmälaukku tuntuu liian isolta :) - Tuleva opiskelija
Lorelei kirjoitti:
Eikös niissä silmätippapulloissa ole ohjeena säilyttää ne jääkaapissa? Kun sitten se tulehdus iskee, olen aina kököttänyt sisällä sen ekan viikon, kun tippoja piti tiputtaa kerran tunnissa. Mutta meneekö ne heti pilalle, jos ottais sen pullon esim.kauppareissulle mukaan? No, taitaa olla taas sarjassa tyhmät kysymykset, mutta kun en tiedä..
Johan pelästyin! En ole koskaan säilyttänyt tippoja jääkaapissa!
Kävin vielä tarkastamassa asian tohtori.fi/lääkeopas sivulta ja niinhän siellä sanottiin, että HUONEENLÄMMÖSSÄ! Olen aina kuljetellut tippoja joka paikassa ja tiputellut niitä ihan missä vaan. - jaakonäiti
Johan pelästyin! En ole koskaan säilyttänyt tippoja jääkaapissa!
Kävin vielä tarkastamassa asian tohtori.fi/lääkeopas sivulta ja niinhän siellä sanottiin, että HUONEENLÄMMÖSSÄ! Olen aina kuljetellut tippoja joka paikassa ja tiputellut niitä ihan missä vaan.Mulla on käytössä Oftan Dexaa tippoina ja salvana; säilytettävä 2- 8 asteessa eli jääkaapissa.
Oftan scopolamin taasen säilyy huoneenlämmössä 15- 25.
Josko meillä olisis eri lääkkeet :)? - Tuleva opiskelija
jaakonäiti kirjoitti:
Mulla on käytössä Oftan Dexaa tippoina ja salvana; säilytettävä 2- 8 asteessa eli jääkaapissa.
Oftan scopolamin taasen säilyy huoneenlämmössä 15- 25.
Josko meillä olisis eri lääkkeet :)?Olet oikeassa! Katsoin sieltä tämän minun vakilääkkeeni nimen eli Pred forten säilytyksen. Toisekseen tuota Scopolaminia minulle on laitettu yleensä vain se yksi tippa siellä vastaanotolla, kun ei kuulemma ole tarpeen enempään. No minulla ei onneksi silmän paineet koskaan kohoa, eikä ole kiinnikkeitä. Salvana minulla on ollut Ultracortenolia. Niin, että kannattais kysyä näitä lääkkeitä, jos ei halua "hengailla" jääkaapin kulmilla
- Lorelei
Olet oikeassa! Katsoin sieltä tämän minun vakilääkkeeni nimen eli Pred forten säilytyksen. Toisekseen tuota Scopolaminia minulle on laitettu yleensä vain se yksi tippa siellä vastaanotolla, kun ei kuulemma ole tarpeen enempään. No minulla ei onneksi silmän paineet koskaan kohoa, eikä ole kiinnikkeitä. Salvana minulla on ollut Ultracortenolia. Niin, että kannattais kysyä näitä lääkkeitä, jos ei halua "hengailla" jääkaapin kulmilla
Mikäs siinä sitten on, ettei ainakaan minun lääkärini ole koskaan kertonut noista toisista lääkkeistä..Sanonut vaan, että nää on ainoot, kun kitisin siitä jääkaappisäilytyksestä..
- sr-reuma82
Lorelei kirjoitti:
Mikäs siinä sitten on, ettei ainakaan minun lääkärini ole koskaan kertonut noista toisista lääkkeistä..Sanonut vaan, että nää on ainoot, kun kitisin siitä jääkaappisäilytyksestä..
heippa!
mulla on ollut noita molempia, riippuu kai lääkäristä, että mitä määrää, kun eri lääkäriltä erilaiset lääkkeet. kyllähän toi pred forte on siitä tosi kätevä kun ei tarvii jääkaapissa säilyttää. ja kesällä ei tarvii ressata pidemmällä reissullakaan, että menis tipat jotenkin huonoksi. - Lorelei
sr-reuma82 kirjoitti:
heippa!
mulla on ollut noita molempia, riippuu kai lääkäristä, että mitä määrää, kun eri lääkäriltä erilaiset lääkkeet. kyllähän toi pred forte on siitä tosi kätevä kun ei tarvii jääkaapissa säilyttää. ja kesällä ei tarvii ressata pidemmällä reissullakaan, että menis tipat jotenkin huonoksi.Hei jos syötte sairauteenne reumalääkkeitä ja ehkä särkylääkkeitä lisäksi, miten teidän vatsat kestää sen troppimäärän? Minä joudun ottamaan aamuisin refluksitautilääkkeen, kun muuten taas katarri palaa..Nyt jännittää, kun koulut alkaa, miten pojan reuma käyttäytyy. On pärjännyt ilman kortisonipiikkejä kohta 2kk, mutta oikeen iltaisin rukoilen, että hyvä tuuri jatkuis..
- sr-reuma82
Lorelei kirjoitti:
Hei jos syötte sairauteenne reumalääkkeitä ja ehkä särkylääkkeitä lisäksi, miten teidän vatsat kestää sen troppimäärän? Minä joudun ottamaan aamuisin refluksitautilääkkeen, kun muuten taas katarri palaa..Nyt jännittää, kun koulut alkaa, miten pojan reuma käyttäytyy. On pärjännyt ilman kortisonipiikkejä kohta 2kk, mutta oikeen iltaisin rukoilen, että hyvä tuuri jatkuis..
onhan siinä vatsa kovilla. lekuri sanoi, että ei tässä vielä mitään, että kyllä sun vatsas kestää kun olet niin nuori. nyt mulla kuitenkin on erinäisiä suolistovaivoja, ripulia ja ummetusta vuorotellen ja verta ulosteessa, kuulemma ehkä lääkkeiden vaikutusta kuitenkin. jotain vatsan suojalääkettä sain reseptin, mutten ole huomannut erikoista vaikutusta. ja eri särkylääkkeistä tulee erilaisia vaivoja, mutta niiden kanssa alkaa pärjäämään. Trexanpiikki tosiaan olisi vatsaystävällisempi, mutta tabuna mulla kuitenkin menee tällä hetkellä. tuo mahakatarri on ikävä seuralainen. tsemppiä teidän syksyyn!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1232810SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän401808Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava711776Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2851674Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --161610Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue291302Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.291209Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?971108Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411092RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041042