Olin vähällä kuolla

Simo Hurtta

Olin nimittäin etsimässä Tanhio Takatalven neuvomalta alueelta Jumalanjoen vanhaa uomaa. Se joki jäi kovasti kiinostamaan.
Kuitenkin kun hiippailin alueella niin näin ensin kaksi pientä karhua ja sitten kauempana ilmeisesti emon.
Onneksi tuuli kävi aika voimakkaasti niistä minuun päin niin eivät vainunneet minua.
Tuntui että sydän pysähtyy rinnassa ja taisi tulla housupyykkiäkin. Pelästyin niin mahdottomasti.
Kyselin Lieksalla eräältä tuntemaltani erämieheltä tietääkö hän.
Sanoi että tuo emo on liikuskellut alueeella jo usempana kesänä ja on nähty muutamia kertoja juomassa siellä lammen rannalla (onko se oikea nimi Pakarilan- vai Riikolanlampi en ota kantaa), samoin usein myös Määttälänjoen rannassa.
Kyllä se joki saa olla minun puolestani lopullisesti rauhassa. Taidan olla liian arka tuollaisiin.
Ensi kertaa eläissäni näin karhun luonnossa.

38

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuppuliina

      marja-metässä,joskus ryske kuuluu läheltä..jaa siel se menee ajattelen.Siskolle karhu jätti kivan haisevan..*hajuhaitan:-)..liekkö raukka juosta jolkuttannu siskon tieltä pakoon.
      Tuohan on ihan normaalia elämää luonnon mukasta.

    • Simo Hurtta

      Onko noita karhuja ja susia Lieksassa kovinkin paljon.
      Entäs sitä Suomenpeuraa onko niitä ?

    • tanhio takatalvi

      Olipa onni ettet mennyt vahingossa emon ja pentujen väliin. Jos siinä emo olisi sinut vainunnut niin huonostipa olisi tainnut käydä. Olisi tavallaan ollut minun syytäni. Olen kuullut jo pari vuotta sitten kerrottavan Saavanniemellä tavatuista karhun kesäisistä makausjäljistä.

      • Tipalla

        No onpa ollut lähellä, ettei ollut tipalla, että...


      • ruiskukkane
        Tipalla kirjoitti:

        No onpa ollut lähellä, ettei ollut tipalla, että...

        jaa mikä oli tipalla????????????


    • Minä tiedän tuon uoman, olen ollut siellä aikoinaan marjassa.
      Olet ollut tosiaan hengenvaarassa, kuka lienetkin.

      Miksi joku nosti tämän vanhan aloituksen.

    • Pielisen.poeka

      Nyt alueella liikkuu suurikokoinen uroskarhu useita näköhavaintoja. Etsin tuon vanhan jutun jossa Jumalanjoen paikka on kerrottu ja siellä se uros majailee. Kuulin eräältä luontokuvaajalta sen missä se on nukkunu viime talven ja kyllä yllätyin

      • minkäkin.kuvaan.luontoa

        Luuletko että nyt olisi turvallista etsiä tuota uomaa vai nukkuuko karhu jossain siellä.


      • minkäkin.kuvaan.luontoa
        minkäkin.kuvaan.luontoa kirjoitti:

        Luuletko että nyt olisi turvallista etsiä tuota uomaa vai nukkuuko karhu jossain siellä.

        Opsista vaan, unohdin kysyä missä tuo Jumalanjoki on tai on ollut.


    • Toesetellää

      Olin vähällä kuolla minäkkii aekonnaan, vaen tapoin puukolla karhun. Palstalle mänössä ja kaikenmualimann kanisterit, evväät repussa, Homeliitti olokapiällä, nii se alako riehummaan se elukka. Sanon sille jotta: Painu helevettiin, mulla ei ou aekkoo ruveta sinun kansa tuppuroemmaan. Ei se uskonna. Puukolla tökkäsin. Loppu venkkuilu. Ketut ja hukat oli syöny karhun, kun kuus viikkoo kulin savotassa sillä samalla palstalla. Toestatuhatta kiinttoo tein pölökkyy.

      • lillilä

        Sitä se on kun ottaa liikaa pontikkaa niin näkee kaikenlaista harhaa.


    • tummatsilmätruskeatukka

      Jos niin onnellisesti käy,että kohtaa karhun tapiolan vainioilla Lieksassa

      on mahdollisuus ottaa painiottelu karhun kanssa,ellei se juokse pakoon.

      Saa kunnon vastuksen eikä ottelu unohdu ihan heti mielestä.

      • Pielisen.poeka

        Saavanniemen alueen metsissä se ei ole onni vaan kohtalainen todennäköisyys.


      • uoma.on
        Pielisen.poeka kirjoitti:

        Saavanniemen alueen metsissä se ei ole onni vaan kohtalainen todennäköisyys.

        Missä se karhu nukkui viime talven uniaan.


    • minkäkin.kuvaan.luontoa

      Voisiko joku kertoa missä kyseinen joki on tai siis sen kuivunut uoma. Jututin erästä vanhaa lieksalaista yli 80 v ja hän kertoi kuulleensa lapsena joltain outoja juttuja siitä joesta, mutta ei muistanut mitä. Jotain pahaa se kuulemma on, sen muisti.

    • Tuossa on joku näköjään nostanut kaksi vanhaa aloitusta "Kadonnut joki" ja "Lieksan alueen muinaisesineitä", joista löytyy tuo joki ja muutakin tietoutta.

    • äläuskotuijaatuijasuahui

      Kirjoittaja on keksinyt koko jutun.

      "simosatusetäpäivää" on oikea nimimerkki.

      • luuesi.oot.luuseri

        Olitko näkemässä vai miten voit 11 vuotta myöhemmin tietää. Sinä hyökkäät jokaista asiakirjoittajaa kohtaan. Olet palstan luuseri.


    • Olen.varma.että.oli

      Oliko tuon Simo Hurtan oikea nimi Simo H....

      • sitä.varmaan.tarkotit

        Hämäläinen oli


      • To alkuperäisen Simo Hurtan henkilöllisyys jäi minulle tuntemattomaksi, mutta tiesi paljon.


      • kamuttaja kirjoitti:

        To alkuperäisen Simo Hurtan henkilöllisyys jäi minulle tuntemattomaksi, mutta tiesi paljon.

        Korjaus.
        Ensimmäinen sana piti olla Tuo eikä To.


    • circulosmeos

      Janoinen karhu.Aina kun se on nähty se on nähty juomassa?

      • Hyvä havainto, mutta onneksi on juonut vain vettä, sillä tiedän yhden tapauksen Imatran lähellä, kun mies tapasi humalaisen karhun.


      • olipakerranaikojasitten

        Housuihinsa karhun pennut nähtyään ulostanut nimimerkki "SimoHurtta" olisi ollut
        uskottavampi,jos olisi kertonut,että karhut on nähty tekemässä jotain muuta kuin aina
        juomassa vettä.
        Epäilen,että nimimerkit "tipalla" 5.11.2017 ja aloittaja "SimoHurtta" ovat sama henkilö.


      • juorkunan.jussi
        olipakerranaikojasitten kirjoitti:

        Housuihinsa karhun pennut nähtyään ulostanut nimimerkki "SimoHurtta" olisi ollut
        uskottavampi,jos olisi kertonut,että karhut on nähty tekemässä jotain muuta kuin aina
        juomassa vettä.
        Epäilen,että nimimerkit "tipalla" 5.11.2017 ja aloittaja "SimoHurtta" ovat sama henkilö.

        Oletko sinä kans niitä jotka ei ymmärrä lukemaansa? Montako luokkaa ehdit käydä peruskoulua ennen kuin oppivelvollisuusikä tuli täyteen. Sano pliis että et ole noin tyhmä kuin esität.


    • mesi.ja.kämmen

      Viimeviikonlopulla oli neljä karhua lieksan lähellä,,yhtä tönäisi auto, mutta karhu ei vissiin loukkaantunut! Neljän karhun näköhavainnoista kertoi paikalliselehti, joka perusti tietonsa loukkantunutta karhua jäljestäneiltä metsästäjiltä, jotka oli nähnyt neljä karhua!
      Hyvä karhukanta jäi lieksaan!
      Ei ollut televisiossa hätätiedotetta neljästä karhusta? Helsingissä moinen olisi vaatinut jo armeijan apua!

      • Kyllä Helsingissä olisi neljästä karhusta vaadittu jo NATO joukkoja apuun.


      • 8888888

        Ihminen on luotu elämään Paratiisissa.Ei Lieksan mäntymetsissä.
        Lieksan erämaat ovat karhuille luotuja.Autot eivät kuulu karhujen asuinalueille.
        Eivät karhutkaan tule Lieksan torille pyörimään.
        Paratiisista karkoitetun ihmisen tulee varjella luontoa.


    • hiihtomäentie

      Suomalaiset liikkuvat paljon luonnossa,mutta harva on on nähnyt karhun livenä.
      Karhujen määrä ei ole ongelma.Ihmisiä,jotka turmelevat luontoa,on liikaa.Se on ongelma.

    • hiihtele.vain

      Juu,,kaikki pitäisi antaa olla rauhassa, metsät ja eläimet? Mutta sitten tuo valtakunnan talouspuoli alkaa kärsiä jos suljetaan paperitehtaat jotka puuta jalostaa? Elukkakanta lisääntyy liikaa, esim. hirvet ja karhutkin joa johtaa siihen että hirvikolarit lisääntyy? Karhut lisääntyy likaa ja niillä käy reviirialueet vähiin, ja tuppaavat sitten kaupunkeihin myös? Se taas aiheuttaa liikaa vaaratilanteita!
      Eiköhän lie viisainta kun hakataan metsia ja ammutaan karhuja kuten ennenkin!

      • concurro

        Autojen määrä lisääntyy koko ajan.Niin lisääntyy myös eläin- ja lintulajien sukupuuttoon
        kuolemiset koko ajan.


    • hiihtele.vain

      Autot on välttämättömiä tässä kilpailuyhteiskunnassa? Et voi fillarilla kitkuttaa pitkiä matkoja töihin, tai sitten työaikasi menee fillarilla ajeluun! Julkisia ei juuri kulje kuin etelässä ja suurimmissa kaupungeissa, maalla asuvilla on pakko olla omat autot! Tämähän ei ole autoilijoiden syytä jos on karsittu julkiset liikennevälineet maaseudulta!

      • myrkkyä

        Tekosyitä on helppo keksiä,vaikka perusteltuakin auton käyttöä on.
        Hyönteiset ovat vähentyneet ja hyönteisiä syövät linnut ovat vähentyneet.
        Ovatko autojen katalysaattorien tuottamat typen oksidit ja siitä muodostuva otsoni
        syynä hyönteisten häviämiseen.
        Kiinassakin ihmiset vielä vähän aikaa sitten kitkuttelivat pyörillä töihin kaupungeissa ja hyvin
        onnistui.Nyt ovat kadut täynnä autoja eikä homma toimi.
        Lieksassakin ihmiset siirtyvät lyhyetkin matkat autolla.Vastuuta ei voi kuitenkaan paeta.
        Pakoputkesta tulee myrkkyä.


    • kyllä.kiinostaa

      Miten lähelle pääsee autolla josta voisi jatkaa matkaa jalan?

      • me.vaikka.kato

        joen pohjalla on ashfalttitie


      • Ajele Yläkanavan tietä, niin se uoman pohja on matkan varrella.


    • snnnnswngbn

      Hyönteiset vähenee lisää kun ihmiset syö niitä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe