Olen ajatellut rupeavani käymään AA-ryhmässä. Minua askarruttaa muuan seikka. Nimittäin AA-tuttuni kertoi, että jokaisessa kokouksessa käydään aina läpi "askel" kerrallaan ja että kun uusi tulee niin aloitetaan taas ihan alusta.
Nyt minä haluaisin kysyä: Jos minä rupean käymään AA-ryhmässä, tarkoittaako se sitä, että minun on parempi käydä (ei siis pakko) joka kerta, etten ikäänkuin "tippuisi pois" jostain askeleesta tai että se istunto jouduttaisiin minun takiaini taas uudelleen aloittamaan alusta? Siis, kuuluko käydä siinä ryhmässä joka kerta kun se on viikossa? Kolmekin kertaa viikossa tuntuu aikamoiselta sitoutumiselta.
AA ja sitotutuminen ryhmään
32
2038
Vastaukset
Luonnollisesti jos menet AA-ryhmään niin luetaan eka askel ja sinut toivotetaan tervetulleeksi, yleensä myös AA:n määritelmä luetaan ja vähän kerrotaan mitä AA on ja mitä se ei ole. JOs sinun AA taipaleesi aikana tulee tulokas ryhmään niin taas luetaan eka askel jne. Ei sinun ole pakko käydä joka ryhmässä saat itse päättää kuinka usein käyt ja saat pyytää sitä askelta mitä et ole vielä kuullut, sen voin kokemuksesta ja kokemuksista kertoa että vaikka kuulisit montakin kertaa saman askeleen niin aina opit paremmin ymmärtämään mitä siinä tarkoitetaan ja ennekaikkea askeleitten ymmärtäminen on helpompaa kun kuuntelet vanhempia AA-laisia, kaksitoista askelta ovat koko elämän kestäviä ohjeita ja neuvoja joita oppii pikkuhiljaa ymmärtämään.
- Antsut
Eli se ei riko ja häiritse muita jos käy niin ettei pääse sanotaanko alun jälkeen syksymmällä joka kerta ryhmään? Voiko silloin sanoa kun tulee ikäänkuin kesken, että ei tarviste minun vuoksi taas ottaa sitä ensimmäistä askelta vaan mennään sitä mihin olitte viimeksi jääneet? Miten muuten valitaan ns. kotiryhmä? Asun kaupungissa ja täällä on monta ryhmää. Valitsenko sen asuinpaikan (se olisi helpoin) vain jokun muun perusteella?
Antsut kirjoitti:
Eli se ei riko ja häiritse muita jos käy niin ettei pääse sanotaanko alun jälkeen syksymmällä joka kerta ryhmään? Voiko silloin sanoa kun tulee ikäänkuin kesken, että ei tarviste minun vuoksi taas ottaa sitä ensimmäistä askelta vaan mennään sitä mihin olitte viimeksi jääneet? Miten muuten valitaan ns. kotiryhmä? Asun kaupungissa ja täällä on monta ryhmää. Valitsenko sen asuinpaikan (se olisi helpoin) vain jokun muun perusteella?
Häiritse ketään vaikka sinulla jää ryhmiä "väliin" ja kotiryhmänsä saa jokainen valita itse ja jos asut sellaisella paikkakunnalla missä on useita ryhmiä niin kannattaa ehkä tutustua eri ryhmiin " voit julistaa kuuluvasi ryhmään eikä kukaan voi sinua karkoittaa" 3 perinne.
- Antsut
raitis kirjoitti:
Häiritse ketään vaikka sinulla jää ryhmiä "väliin" ja kotiryhmänsä saa jokainen valita itse ja jos asut sellaisella paikkakunnalla missä on useita ryhmiä niin kannattaa ehkä tutustua eri ryhmiin " voit julistaa kuuluvasi ryhmään eikä kukaan voi sinua karkoittaa" 3 perinne.
Miten se käytännössä sitten toimii jos minulta jää joku ryhmä ja "askel" väliin ja sitten tulla tupsahdankin siihen kokouksen taas? Aletaanko se taas siitä missä minä olin edellisen kerran tai joku toinen uudempi tulokas?
Minä en mielelläni mene siihen tuttavani AA-ryhmään. Hän sanoi että minä olen "100 prosenttinen alkoholisti" kun kysyin talvella miten hän arvioi mahdollista alkoholiongelmaani. Luin jostain ettei AA:lainen saa arvioida toisten juomista. Join iltaisin kaljaa n. kolme kukkauta joka ilta. Nyt olen ollut selvänä pitkään ja mietin tarvitsisinko minä AA:ta vai olisiko siitä vain ylimäärinen vaiva minulle. Meinaan tuon ryhmässä käymisen suhteen.
Tuossa joku ehdotti "kirjekurssia". Joku tuommoinen pehmo välimuoto minullekin kait sopisi paremmin. - Antsut
Antsut kirjoitti:
Miten se käytännössä sitten toimii jos minulta jää joku ryhmä ja "askel" väliin ja sitten tulla tupsahdankin siihen kokouksen taas? Aletaanko se taas siitä missä minä olin edellisen kerran tai joku toinen uudempi tulokas?
Minä en mielelläni mene siihen tuttavani AA-ryhmään. Hän sanoi että minä olen "100 prosenttinen alkoholisti" kun kysyin talvella miten hän arvioi mahdollista alkoholiongelmaani. Luin jostain ettei AA:lainen saa arvioida toisten juomista. Join iltaisin kaljaa n. kolme kukkauta joka ilta. Nyt olen ollut selvänä pitkään ja mietin tarvitsisinko minä AA:ta vai olisiko siitä vain ylimäärinen vaiva minulle. Meinaan tuon ryhmässä käymisen suhteen.
Tuossa joku ehdotti "kirjekurssia". Joku tuommoinen pehmo välimuoto minullekin kait sopisi paremmin.Vastatkaa joku minulle näihin kysymyksiini. Ne ovat elintärkeitä minulle. Pohdin kuumeisesti aihetta koko ajan. Onko nimim. aa:ton ajatuksella jotain pehmoversiota AA:sta tiedossa kun olet sellainen kohtuullisen oloinen mies/nainen kirjoituksissasi? Tai palstan valvojalla kun hän tietää niin paljon AA:sta (kiitos muuten vaustauksista näin jälkikäteen valvojalle!)?
- aa:ton ajatus
Antsut kirjoitti:
Vastatkaa joku minulle näihin kysymyksiini. Ne ovat elintärkeitä minulle. Pohdin kuumeisesti aihetta koko ajan. Onko nimim. aa:ton ajatuksella jotain pehmoversiota AA:sta tiedossa kun olet sellainen kohtuullisen oloinen mies/nainen kirjoituksissasi? Tai palstan valvojalla kun hän tietää niin paljon AA:sta (kiitos muuten vaustauksista näin jälkikäteen valvojalle!)?
Näes aa on joko tai. Sen pääteoksessakin käsketään antautuman kokonaan, ehdoitta ja tahdoitta. Mene, Antsut, ryhmään ja katso avoimin mielin, mitä touhu on. Sitten tiedät. Minä olen omien kokemuksieni ja näkemyksieni takia äärimmäisen aa-vastainen mies mutta se ei tarkoita sitä, että kieltäisin ketään menemästä, tutustumasta tai käymästä. Päinvastoin!
- Antsut
aa:ton ajatus kirjoitti:
Näes aa on joko tai. Sen pääteoksessakin käsketään antautuman kokonaan, ehdoitta ja tahdoitta. Mene, Antsut, ryhmään ja katso avoimin mielin, mitä touhu on. Sitten tiedät. Minä olen omien kokemuksieni ja näkemyksieni takia äärimmäisen aa-vastainen mies mutta se ei tarkoita sitä, että kieltäisin ketään menemästä, tutustumasta tai käymästä. Päinvastoin!
Hyvä ja reilu vastaus sinulta, kiitos. Hyvä kun myönsit että olet AA-vastainen, niin ei tule mitään vääriä johtopäätöksiä sinun vastausten suhteen. Rehellinen olet. Mikä sai sinut muuten AA:ta vastaan, saako sitä ksyä? Odottaisin nyt näiltä AA-laisilta vastauksia, mutta näyttäa aina nuo muut sivuaiheet -kuten "pieru"?- kiinnostavan enemmän. Onko täällä ketään järkeviä AA-laisia? Valvoja tuntuu tietävän paljon. Tiedätkö sinä aa:ton ajatus näistä AA-laisista silleen neutraalisti?
- Antsut
Tuli muuten mieleen, että miksei ole? Sellaista vaikka kahden tai kolmen keskeistä kokoontuvaa ryhmää? Kaksihan on ryhmä. Niinhän Jeesuskin sanoi.
Antsut kirjoitti:
Hyvä ja reilu vastaus sinulta, kiitos. Hyvä kun myönsit että olet AA-vastainen, niin ei tule mitään vääriä johtopäätöksiä sinun vastausten suhteen. Rehellinen olet. Mikä sai sinut muuten AA:ta vastaan, saako sitä ksyä? Odottaisin nyt näiltä AA-laisilta vastauksia, mutta näyttäa aina nuo muut sivuaiheet -kuten "pieru"?- kiinnostavan enemmän. Onko täällä ketään järkeviä AA-laisia? Valvoja tuntuu tietävän paljon. Tiedätkö sinä aa:ton ajatus näistä AA-laisista silleen neutraalisti?
...ja minulla on aa-ajoilta pari erittäin hyvää ystävääkin, joiden kanssa ystävyys on säilynyt ystävyyden, ei aa:laisuuden vuoksi. Valitettavan moni on kääntänyt selkänsä, kun jättäydyin "toveriseurasta". Tosiystävät jäivät. Minut sai aa:ta vastaan sen ehdottomuus ja lahkolaismaisuus ja se, että mielestäni aa:n ohjelma pitää ihmistä sairauden tilassa. En ymmärrä, miksi minun täytyisi lopun ikää hahmottaa omaa persoonaani alkoholismin kautta ja muistuttaa itseäni päivittäin, että olen alkoholisti. Mielestäni minä ol-i-n alkoholisti - mutta silloinkin olin ensi sijassa ihminen.
Sinäkin olet siis huomannut, että pieru se on joka naurattaa...? - aa:ton ajatus
Antsut kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että miksei ole? Sellaista vaikka kahden tai kolmen keskeistä kokoontuvaa ryhmää? Kaksihan on ryhmä. Niinhän Jeesuskin sanoi.
Mutta se ei silti anna sijaa pehmoilulle.
- Täällä järkevä
Antsut kirjoitti:
Älä ollenkaan vähättele pierun merkitystä.
Kyllä meillä olis paha olla, jos ei pierutkaan kulkis.
Eikä se mikään sivuaihe ole, vaan "oheistuote".
Ei se tee ihmisestä järetöntä, jos pieruasiat kiinnostaa.
Minäkin olen insinöörimies ja pierut kiinnostaneet lapsesta asti.
Aina se pieru-aihe jaksaa vaan naurattaa. - Antsut
Täällä järkevä kirjoitti:
Älä ollenkaan vähättele pierun merkitystä.
Kyllä meillä olis paha olla, jos ei pierutkaan kulkis.
Eikä se mikään sivuaihe ole, vaan "oheistuote".
Ei se tee ihmisestä järetöntä, jos pieruasiat kiinnostaa.
Minäkin olen insinöörimies ja pierut kiinnostaneet lapsesta asti.
Aina se pieru-aihe jaksaa vaan naurattaa.Oksettavaa... että ihan insinööri. Kas kummaa kun ei kansakoulun opettaja?
- Antsut
Mutta se ei silti anna sijaa pehmoilulle.
Tarkoitan tällä sitä että jos olisi esim. kahden hengen AA-"ryhmä", niin se olisi jotenkin inhimillisempää ja intiimämpää se asiain käsittely. Voihan niitä askelia ja muita käydä kahdestaankin läpi. Mitä sinä tarkoitat "ei annan sijaa pehmoilulle"?
Antsut kirjoitti:
Tarkoitan tällä sitä että jos olisi esim. kahden hengen AA-"ryhmä", niin se olisi jotenkin inhimillisempää ja intiimämpää se asiain käsittely. Voihan niitä askelia ja muita käydä kahdestaankin läpi. Mitä sinä tarkoitat "ei annan sijaa pehmoilulle"?
...aa on otettava tosissaan. Sen opuksissa puhutaan hyvinkin kitkerästi siitä, että puolinaiset teot eivät käy laatuun.
Kahdenkeskiset ns. nokkapalaverit olivat parasta, mitä aa minulle tarjosi, mutta ne taisivatkin olla pikemminkin ystävyyssuhteiden vaalintaa, joissa sivuttiin kaikkia elämän kysymyksiä, kuin varsinaisia aa-palavereja. Ehkäpä "oikeaan" aa-kokoukseenkin tarvitaankin kolme. - toisissa ryhmissä
Antsut kirjoitti:
Tuossa joku ehdotti "kirjekurssia". Joku tuommoinen pehmo välimuoto minullekin kait sopisi paremmin.sellainen, että askeleita tutkitaan järjestyksessä 1...12. Toisissa palaverin vetäjä kysyy, mikä askel halutaan käsittelyyn. Jos ei halua puhua, voi vain kuunnella toisten kokemuksia Melkeinpä kaikissa suomalaisissa ryhmissä pidetään ensimmäisen askelen palaveri aina, kun paikalle tulee joku ihan ensimmäistä kertaa. Mikään ei velvoita käymään ryhmän jokaisessa kokouksessa, onhan ihmisillä työ- tai muita velvoitteita hoidettavanaan.
Minulle ryhmän kokoontumisissa käynti ei ole muodostunut vaivaksi vaan olen mennyt niihin mielelläni tapaamaan kaltaisiani, raittiutta haluavia ihmisiä. Kirjallisuuttamme on hyvä lukea alusta alkaen. - aa:ton ajatus
toisissa ryhmissä kirjoitti:
sellainen, että askeleita tutkitaan järjestyksessä 1...12. Toisissa palaverin vetäjä kysyy, mikä askel halutaan käsittelyyn. Jos ei halua puhua, voi vain kuunnella toisten kokemuksia Melkeinpä kaikissa suomalaisissa ryhmissä pidetään ensimmäisen askelen palaveri aina, kun paikalle tulee joku ihan ensimmäistä kertaa. Mikään ei velvoita käymään ryhmän jokaisessa kokouksessa, onhan ihmisillä työ- tai muita velvoitteita hoidettavanaan.
Minulle ryhmän kokoontumisissa käynti ei ole muodostunut vaivaksi vaan olen mennyt niihin mielelläni tapaamaan kaltaisiani, raittiutta haluavia ihmisiä. Kirjallisuuttamme on hyvä lukea alusta alkaen....kommunistit kehottavat lukemaan kommunistista "kirjallisuutta". Tosin kirjallisuuden kanssa heidän teelmillään ei ole mitään tekemistä. Propaganda on propagandaa, aivopesu on aivopesua.
- huomattava että
jokainen ryhmä on itsenäinen ja niiden toimintatavat poikkeavat jossain määrin toisistaan. On myös avoimia ryhmiä, joissa voi käydä kuka tahansa aa:sta kiinnostunut olematta aa:n jäsen. Kun menet ensimmäiseen palaveriisi, saat mukaasi jotain ilmaista ja voit myös ostaa aa:n kirjallisuutta. Kun sinulla on AA-tuttu, voinet mennä ryhmään hänen kanssaan. Turvallista matkaa ekaan palaveriin!
- Täsmennys paikallaan
huomattava että kirjoitti:
>>On myös avoimia ryhmiä, joissa voi käydä kuka tahansa aa:sta kiinnostunut olematta aa:n jäsen.>>
Lienet tarkoittavan AA-ryhmän avointa kokousta. Nimittäin AA ei tunne käsitettä; "avoin ryhmä". - Antsut
En halua mennä tämän AA-tuttuni kanssa samaan ryhmään koska hän niin jyrkästi ja tuomitsevasti sanoi minun olevan "100 prosenttinen alkoholisti" kun kerroin juomatavoistani. AA-oppaassa sanotaan että AA-lainen ei arvioi toisen alkoholin käyttöä.
Täällä oli fooruimilla joku testi jonka mukaan olen tai olen siis ollut ollut alkoholin suurkuluttaja. En ole siis ollu mikään porttikongijuoppo, joka ei lainkaan hallitse juomistaan. Nyt tulee mieleeni että olenko alkoholisti lainkaan? Ja onko AA vain näille do-or-die hardcore porttikongialkoholisteille? Ei siis surkuluttajille mitkä kokevat alkoholin ongelmakseen? Nyt olen ollut raittina jo pitkään, ainakin yli puoli vuotta. - pääsyvaatimuksena, ainoana,
Antsut kirjoitti:
En halua mennä tämän AA-tuttuni kanssa samaan ryhmään koska hän niin jyrkästi ja tuomitsevasti sanoi minun olevan "100 prosenttinen alkoholisti" kun kerroin juomatavoistani. AA-oppaassa sanotaan että AA-lainen ei arvioi toisen alkoholin käyttöä.
Täällä oli fooruimilla joku testi jonka mukaan olen tai olen siis ollut ollut alkoholin suurkuluttaja. En ole siis ollu mikään porttikongijuoppo, joka ei lainkaan hallitse juomistaan. Nyt tulee mieleeni että olenko alkoholisti lainkaan? Ja onko AA vain näille do-or-die hardcore porttikongialkoholisteille? Ei siis surkuluttajille mitkä kokevat alkoholin ongelmakseen? Nyt olen ollut raittina jo pitkään, ainakin yli puoli vuotta.halu lopettaa juominen. Itse menin ensimmäiseen palaveriin krapulapäivänä, eräs siellä tapaamani vasta parin raittiin vuoden jälkeen. Alkoholismi on yhteiskunnassamme niin yleistä, että porttikongista tulleet ovat pieni vähemmistö. Suurin osa meistä aa-laisista on työelämästä tulleita, juoksutytöistä johtajiin.
- Antsut
pääsyvaatimuksena, ainoana, kirjoitti:
halu lopettaa juominen. Itse menin ensimmäiseen palaveriin krapulapäivänä, eräs siellä tapaamani vasta parin raittiin vuoden jälkeen. Alkoholismi on yhteiskunnassamme niin yleistä, että porttikongista tulleet ovat pieni vähemmistö. Suurin osa meistä aa-laisista on työelämästä tulleita, juoksutytöistä johtajiin.
Mutta minä olen mielestäni jo lopettanut alkoholin käytön!!! Miksi siis AA?
- pysyä raittiina
Antsut kirjoitti:
Mutta minä olen mielestäni jo lopettanut alkoholin käytön!!! Miksi siis AA?
pyrkimällä noudattamaan AA:n ohjelmaa ja tapaamalla ihmisiä, jotka ovat selvinneet alkoholismista raittiuteen. Toinen puoli asiasta on, että käymällä palavereissa sinä, Antsu, voit auttaa sekä uusia tulokkaita saavuttamaan raittiuden että vahvistat meidän pitempään mukana olleiden halua pysyä raittiina.
Ohjelma ja toverit auttavat itsensä tuntemisen prosessissa. Mukaan vaan, puh. 09-750200 antaa tietoja palavereista. - Antsut
pysyä raittiina kirjoitti:
pyrkimällä noudattamaan AA:n ohjelmaa ja tapaamalla ihmisiä, jotka ovat selvinneet alkoholismista raittiuteen. Toinen puoli asiasta on, että käymällä palavereissa sinä, Antsu, voit auttaa sekä uusia tulokkaita saavuttamaan raittiuden että vahvistat meidän pitempään mukana olleiden halua pysyä raittiina.
Ohjelma ja toverit auttavat itsensä tuntemisen prosessissa. Mukaan vaan, puh. 09-750200 antaa tietoja palavereista.Minä tässä mietin että voinko minä olla juomatta ilman että liittyisin AA-han? Olen nyt lainannut kirjastosta sen "ison kirjan" ja lueskellut sitä. Eikö tämän palstan päivämäärällä varustettuun ketjuun päivittäin osallistuminen ole ikään kuin nettiAA:ta? Jos minä siihen osallistuisin? Voin kait olla juomatta? Ei ainakaan nyt tee mieli. Miten minä voisin muita auttaa AAssa?
- niitä ihmisiä,
Antsut kirjoitti:
Minä tässä mietin että voinko minä olla juomatta ilman että liittyisin AA-han? Olen nyt lainannut kirjastosta sen "ison kirjan" ja lueskellut sitä. Eikö tämän palstan päivämäärällä varustettuun ketjuun päivittäin osallistuminen ole ikään kuin nettiAA:ta? Jos minä siihen osallistuisin? Voin kait olla juomatta? Ei ainakaan nyt tee mieli. Miten minä voisin muita auttaa AAssa?
jotka vielä kärsivät juomisestaan, kertomalla miten olet voinut olla juomatta. On havaittu, että palavereissa vertaistuki auttaa sekä uusia tulokkaita että pidempään raittiina olleita. AA:han syntyi 30-luvulla juuri tälläisessa tilanteessa, kun Bill W. ja tri Bob tapasivat. Pari miljoonaa on sen jälkeen saanut avun tästä yksinkertaisesta toiminnasta.
Tämän palstan ketjuun osallistuminen on tavallaan samaa, mutta kuitenkin vain häivähdys aktiivisesta osallistumisesta. - Antsut
niitä ihmisiä, kirjoitti:
jotka vielä kärsivät juomisestaan, kertomalla miten olet voinut olla juomatta. On havaittu, että palavereissa vertaistuki auttaa sekä uusia tulokkaita että pidempään raittiina olleita. AA:han syntyi 30-luvulla juuri tälläisessa tilanteessa, kun Bill W. ja tri Bob tapasivat. Pari miljoonaa on sen jälkeen saanut avun tästä yksinkertaisesta toiminnasta.
Tämän palstan ketjuun osallistuminen on tavallaan samaa, mutta kuitenkin vain häivähdys aktiivisesta osallistumisesta.Olen juuri menossa isossa kirjassa siinä kohdassa kun Bill & Bob tapaavat ja lähtevät etsimään käännytettäviä. Pitäisikö minunkin lähteä etsimään käännytettäviä kuin lähetyssaarnaaja sitten kun olisin liittynyt AAhan? Tuo nettiverio AAsta tuntuu kätevältä ja nykyaikaiselta. Mutta olisi kyllä mukava jutella ihmisten kanssa. Pitää nyt arvioida omassa mielessä ensin olenko alkoholisti. Olenhan ollut jo itkään ilman alkoholia enkä sillä tapaa kärsi vaikka olenkin selvin päin.
- kokoontumisissa
Antsut kirjoitti:
Olen juuri menossa isossa kirjassa siinä kohdassa kun Bill & Bob tapaavat ja lähtevät etsimään käännytettäviä. Pitäisikö minunkin lähteä etsimään käännytettäviä kuin lähetyssaarnaaja sitten kun olisin liittynyt AAhan? Tuo nettiverio AAsta tuntuu kätevältä ja nykyaikaiselta. Mutta olisi kyllä mukava jutella ihmisten kanssa. Pitää nyt arvioida omassa mielessä ensin olenko alkoholisti. Olenhan ollut jo itkään ilman alkoholia enkä sillä tapaa kärsi vaikka olenkin selvin päin.
tapaa ihmisiä, jotka etsivät keinoa raitistua. Silloin aikoinaan kun B ja B tapasivat ei vielä ollut nimettyä AA:ta. Heillä oli vain toivorikas kokemus, että olivat löytäneet ratkaisun.
Lähtemällä mukaan on mahdollista löytää jutteluseuraa. AA:sta on yksinkertaista erota, jos ei halua jäädä siihen pysyvästi.
Minä olen ollut ilman alkoholia yli 20 vuotta ja silti alkoholisti - Antsut
kokoontumisissa kirjoitti:
tapaa ihmisiä, jotka etsivät keinoa raitistua. Silloin aikoinaan kun B ja B tapasivat ei vielä ollut nimettyä AA:ta. Heillä oli vain toivorikas kokemus, että olivat löytäneet ratkaisun.
Lähtemällä mukaan on mahdollista löytää jutteluseuraa. AA:sta on yksinkertaista erota, jos ei halua jäädä siihen pysyvästi.
Minä olen ollut ilman alkoholia yli 20 vuotta ja silti alkoholistiOletko käynyt koko tuon 20 vuoden ajan AAssa? Tuleeko sinusta koskaan raitista?
- Provoisoitumaton
Antsut kirjoitti:
Oletko käynyt koko tuon 20 vuoden ajan AAssa? Tuleeko sinusta koskaan raitista?
kukaan ei mene niin halpaan että provosoituu tuosta.
- Antsut
Provoisoitumaton kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Kysyin suoran kysymyksen tärkeästä asiasta.
- Antsut
Provoisoitumaton kirjoitti:
Kerron miten minusta tuli raitis Jumalan kokemisen myötä kunhan olen ensin katsonut tuon saksalaisen elokuvan loppuun. Siinä kokemuksesssani oli paljon samaa kuin tuosssa ison kirjan sanomassakin.
- ja olen myös
Antsut kirjoitti:
Oletko käynyt koko tuon 20 vuoden ajan AAssa? Tuleeko sinusta koskaan raitista?
pysynyt raittiina. Alkoholi on käynyt tarpeettomaksi, on innostavaa tavata toisia avoimesti rehellisiä ihmisiä ja sitä kautta myös tutustua itseensä. Raittiiksi kerkesin tulla monen monta kertaa, mutta pysyvän raittiuden sain vasta AA:ssa.
- Jumalan johdatus
Antsut kirjoitti:
Kerron miten minusta tuli raitis Jumalan kokemisen myötä kunhan olen ensin katsonut tuon saksalaisen elokuvan loppuun. Siinä kokemuksesssani oli paljon samaa kuin tuosssa ison kirjan sanomassakin.
sai minut kääntymään AA:n auttavan käden puoleen. Toimimalla AA:ssa haluan osoittaa kiitollisuuteni saamastani raittiuden lahjasta. Omin voiminhan en pysynyt raittiina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607492Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232926- 1421766
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1301134
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 52715