I, II, III raskauskolmannekset

äidiksi elokuussa

Kun tästä aiheesta nyt on niin kovasti keskusteltu, esitänpä nyt asiatietoa joka on tarkistettavissa vaikka tältä henkilöltä itseltään (terveydenhoitaja Eija Maijanen, Kotkan kaupunki):

Raskaus voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen sikiön kasvun perusteella.Ensimmäinen raskauskolmannes (I trimesteri) kestää viimeisten kuukautisten alkamisesta 13. raskausviikon loppuun. Toinen raskauskolmannes (II trimesteri) käsittää raskausviikot 14.-28. Kolmas raskauskolmannes (III trimesteri) kestää 29. raskausviikosta äidin synnytykseen.

Ja tämä teksti löytyy netistäkin www.nettineuvo.fi (raskauden normaali eteneminen). Ja jokainen raskaanaoleva toivottavasti tietää miten näitä vkoja lasketaan ja että esim äiti vkolla 13 4 on siis 14. EI 13. viikolla!!! Ettei tule tekstin kanssa sisälukutaito-ongelmia... Josko saatais taas rauha maahan ja ihmisille hyvä mieli????!

18

3472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä.

Niinhän minä yritin sanoa.

• äidiksi elokuussa

Jaa, mä kun käsitin että realniina sanoi näin ja sinä väitit muuta. Tämä teksti siis sanoo, että eka kolmannes on 0-14... You see? Sanat "13. vkon loppuun" = "kunnes 14. vko alkaa". Mollaamatta sen kummemmin- sä et ilmeisesti vaan osaa sisäistää lukemaasi...?

• realniina

No ei ihan kuitenkaan noin..

Jos eka kolmannes kestää 13 viikon loppuun

eli 1-13, niin silloin ekalla kolmanneksella on 13 täyttä viikkoa.

Kyllä se menee niin, että edelleenkin eka kolmannes on 1-14 viikot...eli 14 täyttä viikkoa.

Toinen 15-28 ja kolmas 29-42.

Joten kaikilla kolmanneksilla on tällöin 14 viikkoa.

Jos ensimäinen kolmannes loppuu 13 viikon loppuunmennessä, on esimmäisellä kolmanneksella vain 13 viikkoa.Ja sitten seuraavalla 15 ja viimeisellä 14.

• äidiksi elokuussa

Ööh, siis mä käsitin tekstin näin, että 13. vkon loppuun tarkoittaa siis 13 6 asti... Oon sun kanssa samaa mieltä siitä että kolmannes nimittäin kestää sen 14 vkoa (viimeinen saattaa keskeytyä synnytykseen), ilmeisesti me nyt jokainen vaan käsitetään tää vkojen ilmoitustapa vähän eri tavalla tai jotain, tai jotain... Ja myönnän, että siinä aikasemmassa viestiketjussa selitit ehkä selkeimmin, kunhan nää muutkin paavot tajuis käydä sieltä lukee... :) Mulla on seuraava neuvolalääkäri torstaina 09.00, otanpa asian puheeksi siellä, niin saadaan vielä asiaan varmuus, vaikka kyl must enemmistön äänet ja koulutetut ammattilaiset netissä pitäis riittää tukkimaan esim tän "Minä"- nimimerkin suu.

• realniina
        äidiksi elokuussa kirjoitti:

Ööh, siis mä käsitin tekstin näin, että 13. vkon loppuun tarkoittaa siis 13 6 asti... Oon sun kanssa samaa mieltä siitä että kolmannes nimittäin kestää sen 14 vkoa (viimeinen saattaa keskeytyä synnytykseen), ilmeisesti me nyt jokainen vaan käsitetään tää vkojen ilmoitustapa vähän eri tavalla tai jotain, tai jotain... Ja myönnän, että siinä aikasemmassa viestiketjussa selitit ehkä selkeimmin, kunhan nää muutkin paavot tajuis käydä sieltä lukee... :) Mulla on seuraava neuvolalääkäri torstaina 09.00, otanpa asian puheeksi siellä, niin saadaan vielä asiaan varmuus, vaikka kyl must enemmistön äänet ja koulutetut ammattilaiset netissä pitäis riittää tukkimaan esim tän "Minä"- nimimerkin suu.

Joo, ok :)

Kannattaa tosiaan kysyä neuvolasta, mikä on heidän mielipiteensä asiasta ja vielä parempi, jos eivät sanoisi omaa mielipidettään vaan sen, miten asia oikeasti on...

Tällaisissa tapauksissa kun mielipiteellä ei ole väliä, koska se saattaa olla mitä on...

Mutta hyvää neuvolakäyntiä sulle torstaiksi :)

• Minä.
        äidiksi elokuussa kirjoitti:

"enemmistön äänet ja koulutetut ammattilaiset netissä pitäis riittää tukkimaan esim tän "Minä"- nimimerkin suu".

Ole ystävällinen ja avaa linkki. Katso sieltä jokaisen trimesterin kohdalta kuinka ne on ilmoitettu.

Raskauden ensimmäinen kolmannes (viikot 1-13)

Raskauden toinen kolmannes (viikot 14-28)

Raskauden kolmas kolmannes (viikot 29-42)

Itse sanot että sivusto on luotettava ja samaan hengenvetoon väität että olen väärässä...
        Laitoin vastauksen viestiin samalla tavalla kuin ne on nettineuvon sivulla ilmoitettu, niin mikä on ongelma?

Naurettavaa pilkunviilausta!

Ihme porukkaa täällä kyllä pyörii.

• äidiksi elokuussa!
        Minä. kirjoitti:

"enemmistön äänet ja koulutetut ammattilaiset netissä pitäis riittää tukkimaan esim tän "Minä"- nimimerkin suu".

Ole ystävällinen ja avaa linkki. Katso sieltä jokaisen trimesterin kohdalta kuinka ne on ilmoitettu.

Raskauden ensimmäinen kolmannes (viikot 1-13)

Raskauden toinen kolmannes (viikot 14-28)

Raskauden kolmas kolmannes (viikot 29-42)

Itse sanot että sivusto on luotettava ja samaan hengenvetoon väität että olen väärässä...
        Laitoin vastauksen viestiin samalla tavalla kuin ne on nettineuvon sivulla ilmoitettu, niin mikä on ongelma?

Naurettavaa pilkunviilausta!

Ihme porukkaa täällä kyllä pyörii.

Siis kun sä et tajua että toi 13 vkon loppuun takoittaa käytännös sitä että 14. vko alkaa, se kestää siis 14 0 vkoa!!!! Siis sä väitteinesi että eka kolmannes ois 0-13, olet väärässä. Nyt puhutaan täysistä viikoista. Noh, palaan asiaan torstaina aamulla, neuvolasta palattuani... Ja kirjoitan sanasta sanaan niinkuin mulle neuvolalääkäri sanoo. Asialla ei oo toisaalta ole mulle merkitystä kestääkö sun kolmannekset 6, 8 vai 19 vkoa, omani ainakin kestävät sen 14 0!!!

• Minä.
        äidiksi elokuussa! kirjoitti:

Siis kun sä et tajua että toi 13 vkon loppuun takoittaa käytännös sitä että 14. vko alkaa, se kestää siis 14 0 vkoa!!!! Siis sä väitteinesi että eka kolmannes ois 0-13, olet väärässä. Nyt puhutaan täysistä viikoista. Noh, palaan asiaan torstaina aamulla, neuvolasta palattuani... Ja kirjoitan sanasta sanaan niinkuin mulle neuvolalääkäri sanoo. Asialla ei oo toisaalta ole mulle merkitystä kestääkö sun kolmannekset 6, 8 vai 19 vkoa, omani ainakin kestävät sen 14 0!!!

"Siis sä väitteinesi että eka kolmannes ois 0-13"

Missä MINÄ väitän näin? Jos olen tekstin kopioinut suoraan nettineuvosta niin MISSÄ MINÄ VÄITÄN ASIAN OLEVAN NOIN?

Oletko kenties tyhmä vai etkö osaa avata itse laittamaasi linkkiä jonka minä laitoin ensin?

Tasan helvetin tarkkaan tiedän että 13 viikon lopussa on sama kuin 14. Jos kerran nettineuvo on väärässä miksei siellä viikkoja ilmoiteta samalla tavalla kuin Realniinan linkissä?

TÄSSÄ ON KYSE SIITÄ KUINKA NE VIIKOT ON ILMOITETTU!

Ota yhteys Kotkan kaupunkiin jos noin paljon kiristää!

• Ihmettelijä?

• realniina
        Ihmettelijä? kirjoitti:

"No ei ihan kuitenkaan noin.."

Muistelisin että olet joskus maininnut että sinulla on kaupallisen alan koulutus. Mitä tekemistä tutkinnollasi on lääketieteen kanssa?

Aika rohkeaa väittää että alan asiantuntija on väärässä ja sinä oikeassa. Kyllä tuo nettineuvo aika pätevältä vaikuttaa.

http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/index.jsp

"Palvelu on asiantuntijoiden tuottama sekä tarkastama".

http://www.nettineuvo.fi/nettineuvo/fi/nettineuvo-hanke.jsp

Tuo oli kyllä paras teksti aikoihin :)

Mitä tekemistä tutkinnollani on lääketieteen kanssa :P

• Sama
        realniina kirjoitti:

Tuo oli kyllä paras teksti aikoihin :)

Mitä tekemistä tutkinnollani on lääketieteen kanssa :P

Millä perusteella sinä kumoat virallisen sivuston tiedon?

Viittasin tutkintoosi koska ymmärtäisin että sinulla saattaisi olla asiatietoa jos lääketiedettä olisit lukenut mutta näinhän ei ole?

• juttu...

...tää on? Tottakai raskauskolmannekset menee noin? Onko taas joku hassu väittäny muuta? Oon kätilö koulutukseltani, teen nykyään kouluterveydenhoitajan hommia, mutta kertokaahan jos voin olla avuksi...

• realniina

No kerropa sitten, miksi raskauskolmannekset eivät ole kaikki yhtä pitkiä, niin kuin jotkut väittävät?

• ...raskauskolmannekset
        realniina kirjoitti:

No kerropa sitten, miksi raskauskolmannekset eivät ole kaikki yhtä pitkiä, niin kuin jotkut väittävät?

eivät ole yhtä pitkiä, vain jos 2. tai 3. raskauskolmannes keskeytyy synnytykseen. Ensimmäinen kestää 14 0 vkoa, toinen 14 0 vkoa ja kolmas päättyy sitten kun lapsi syntyy, pisimmillään sekin voi kestää 14 0 vkoa (sitten käynnistetään). Eli kyllä raskauskolmanneksista puhuttaessa, puhutaan aina yhtä pitkistä- se on oletus! Lääketiede kun ei voi arvata millon kolmas, eli viimeinen kolmannes päättyy. Esimerkkiraskaus: I kestää 14 0, II kestää 14 0, III kestää 12 2, koska lapsi syntyy vkolla 40 2, kaksi päivää lasketun ajan jälkeen. III jäi viikon ja 5 pvää vajaaksi. Ymmärtäähän kaikki nyt?

• äidiksi elokuussa
        ...raskauskolmannekset kirjoitti:

eivät ole yhtä pitkiä, vain jos 2. tai 3. raskauskolmannes keskeytyy synnytykseen. Ensimmäinen kestää 14 0 vkoa, toinen 14 0 vkoa ja kolmas päättyy sitten kun lapsi syntyy, pisimmillään sekin voi kestää 14 0 vkoa (sitten käynnistetään). Eli kyllä raskauskolmanneksista puhuttaessa, puhutaan aina yhtä pitkistä- se on oletus! Lääketiede kun ei voi arvata millon kolmas, eli viimeinen kolmannes päättyy. Esimerkkiraskaus: I kestää 14 0, II kestää 14 0, III kestää 12 2, koska lapsi syntyy vkolla 40 2, kaksi päivää lasketun ajan jälkeen. III jäi viikon ja 5 pvää vajaaksi. Ymmärtäähän kaikki nyt?

juup, kiitos, toi selvensi... samaa tarkoitin, mutta kai selitin hölmösti...? eli yliaikainen on vasta sitten vkon 42 jälkeen?

• realniina
        ...raskauskolmannekset kirjoitti:

Aivan, kuten jo olen yrittänyt sanoa, että kaikki ovat yhtä pitkiä, mutta ei vaan näytä menevän monille asia perille....

• äidiksi elokuussa
        realniina kirjoitti:

Aivan, kuten jo olen yrittänyt sanoa, että kaikki ovat yhtä pitkiä, mutta ei vaan näytä menevän monille asia perille....

Tosiaan, saas nähdä mitä tulee niitten pennuista joita odotetaan esim 13 11 19. Kun tääl porukka ei tajua et sitä kersaa on haudottava 42 vkoa ellei spontaanisti käynnisty aikasemmin! Arghhhh! Pistää niin vihaks tollaset vastaansössöttäjät jotka ei osaa lukea asiatekstiä vaik sen niille valmiiks etsii.

• näpit tähän

Käsittääkseni kaksi asiaa aiheuttaa sekaannusta. Ensimmäinen on se, että aikaisemmin raskauskolmannekset määriteltiin toisella tavalla. Toinen on se, että sotketaan raskausviikot, joissa ilmoitetaan raskauden kesto (rv 6 6), järjestysnumeroilla ilmoitettuihin raskausviikkoihin (6. raskausviikko).

Esimerkkinä jälkimmäisestä rv 12 6 on 13. raskausviikolla. Tosin myös 13 0 on 13. raskausviikolla ja neljästoista raskausviikko alkaa viikolla 13 1. 13. raskausviikon loppuun tarkoittaa siis 13 0 asti (ei 13 6 asti: äidiksi elokuussa).

Ennen käsittääkseni raskauskolmannekset määriteltiin (ainakin suunnilleen) raskausviikot 0-12, 13-27 ja 28-41 eli 1.-13., 14.-28. ja 29.-42. Tämän otin äidiksi elokuussa ensimmäisestä viestistä ja jossa viikot ovat täysin identtiset nimimerkki "minän" edellisessä ketjussa antaman linkin kanssa, vaikka ensimmäinen väittääkin muuta väittävänsä.

Realniinan kolmanneksista puuttuu järjestysnumerointi. 14 0 on 14. viikon loppu eli rv 0-13, kesto neljätoista viikkoa. Seuraavan kolmannes on viikot 14-27 eli rv 28 0:aan eli 15. raskausviikon alusta 28. raskausviikon loppuun, viimeinen viikot 28-41. Tämä sen perusteella, mitä kätilö kirjoitti, mitä sekä realniina ja äidiksi elokuussa väittävät väittäneensä, mutta eivät kyllä aivan täysin ole osuneet.

Äidiksi elokuussa, joka haukkuu muut paavoiksi, kirjoittelee ihan mitä sattuu. Kirjoittaa jotakin, väittää sitten kirjoittaneensa jotakin aivan muuta, vaikka helposti voi kuka tahansa tarkistaa, ettei se pidä paikkaan. Lainaa väärin toisten viestejä ja lisäksi kirjoittaa muita haukkuen, mikä on asiatonta joka tapauksessa, mutta vaikutelmaa pahentaa ristiriitaiset tiedot, joita hän esittää lähestulkoon joka viestissä.

Ei neuvolassakaan välttämättä muisteta näitä kunnolla, koska lienee suhteellisen epäolennaista tietää raskauskolmannes päivän tarkkuudella ja määritellä sen alku- ja loppuajankohdat matemaattisen tarkasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe