Ongelma se on

tämäkin

Eli "ongelmani" on se, että olen ns. oireeton keliaakikko. Katson tarkkaan mitä syön ja noudatan gluteenitonta ruokavaliota, koska tiedän mitä se hoitamattomana voi aiheuttaa.
Mutta... kun kaikissa tuotteissa ei selvästi lue, että vehnä tms. vaan se lukee sellaisella nimikkeellä mistä ei voi päätellä että tuote ei ole gluteeniton! Mistä nämä kaikki voi tietää?? Monesti olen katsonut että jahas, tätä voin syödä ja sitten jostain on selvinnyt että tuote ei ollutkaan gluteeniton. Mulle se asia kun ei selviä siitä että maha tulee kipeäksi kun ei ole mitään vaikutusta. Kerran Rossossa tarjoilijalla meni minun ja kaverin pizzat sekaisin, hän söi gluteenittoman ja minä tavallisen. Eipä tullut mitään oireita.
Miten te muut tiedätte niin tarkalleen mitä voi syödä ja mitä ei? En minä ainakaan mitenkään muista niitä kaikkia ainesosia!

21

2397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fröken

Miten niin et voi "tietää" tuotteen gluteenittomuutta? Kyllä pakkausselosteet on Suomessa ihan selkeät, ja lain mukaan kaikki allergiaa aiheuttavat ainesosat on siinä mainittava. Eikä niissä ole juurikaan muistamista. Vehnäjauho (tai ohra, ruis), -proteiini on kiellettyjä. Tärkkelystä ei tarvi varoa. Korppujauhot, keksit, leivänmurut, -palat jne on automaattisesti poissuljettuja.

Rosson gluteenittoman pizzan erottaa kyllä jo kaukaa tavallisesta. Pohja on aivan erilainen.

Ei todellakaan ole iso vaiva muistaa mitä ei saa syödä.

• heagas

varsinkaan jos ei erikseen mainita mitä tärkkelystä tuote sisältää. Jos lukee pelkkä tärkkelys, ei kannata ostaa. Se voi olla vehnätärkkelystä tai vaikkapa ohratärkkelystä

• ihmettelen...
        heagas kirjoitti:

varsinkaan jos ei erikseen mainita mitä tärkkelystä tuote sisältää. Jos lukee pelkkä tärkkelys, ei kannata ostaa. Se voi olla vehnätärkkelystä tai vaikkapa ohratärkkelystä

No mitäs tärkkelystä se on, mitä jogurteissa on?

• on niissä jogurteissa
        ihmettelen... kirjoitti:

No mitäs tärkkelystä se on, mitä jogurteissa on?

mitä minä syön. Ne käy.

• Fröken
        heagas kirjoitti:

Tässä sulle suora kopio keliakialiiton sivuilta:

"Vehnätärkkelyksestä on teollisesti poistettu gluteeni niin, että se täyttää voimassa olevan gluteenittoman tuotteen määritelmän vaatimukset. Luontaisesti gluteenittomat jauhoseokset eivät sisällä vehnätärkkelystä.

Jotkut erittäin herkät keliaakikot, esimerkiksi ihokeliaakikot, voivat tarvita luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Luontaisesti gluteenittomassa ruokavaliossa ei käytetä vehnätärkkelyspohjaisia jauhoja eikä näistä valmistettuja tuotteita."

"Liemikuution pakkausmerkinnöissä lukee tärkkelys. Voiko kuutioita käyttää ruoanvalmistuksessa?

Pakkausmerkintälaki edellyttää, että kaikki allergiaa ja yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat tulee ilmoittaa aina omilla nimillään. Esimerkiksi tärkkelys -sanan kohdalla tulee olla maininta sen alkuperästä, kun se sisältää yliherkkyyttä aiheuttavia ainesosia, esimerkiksi vehnätärkkelys."

• Keliakialiiton sivuilta
        Fröken kirjoitti:

Tässä sulle suora kopio keliakialiiton sivuilta:

"Vehnätärkkelyksestä on teollisesti poistettu gluteeni niin, että se täyttää voimassa olevan gluteenittoman tuotteen määritelmän vaatimukset. Luontaisesti gluteenittomat jauhoseokset eivät sisällä vehnätärkkelystä.

Jotkut erittäin herkät keliaakikot, esimerkiksi ihokeliaakikot, voivat tarvita luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Luontaisesti gluteenittomassa ruokavaliossa ei käytetä vehnätärkkelyspohjaisia jauhoja eikä näistä valmistettuja tuotteita."

"Liemikuution pakkausmerkinnöissä lukee tärkkelys. Voiko kuutioita käyttää ruoanvalmistuksessa?

Pakkausmerkintälaki edellyttää, että kaikki allergiaa ja yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat tulee ilmoittaa aina omilla nimillään. Esimerkiksi tärkkelys -sanan kohdalla tulee olla maininta sen alkuperästä, kun se sisältää yliherkkyyttä aiheuttavia ainesosia, esimerkiksi vehnätärkkelys."

....myöskin tämä teksti!!!!
        "Yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat on ilmoitettava pakkausmerkinnöissä. Ilmoitettavien listalta on kuitenkin poikkeuksella poistettu tärkkelysmakeuttajat eli niiden vehnä- tai ohra-alkuperää ei tarvitse ilmoittaa elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä. Poikkeus on voimassa 25.11.2007 saakka. Nyt ainesosaluettelossa riittävät pelkästään maininnat glukoosisiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, tärkkelyssiirappi. Jotkut valmistajat ilmoittavat edelleen vehnä- tai ohra-alkuperän ja toiset eivät."

Eli kaikki ne joille pienetkin gluteiinimäärät aiheuttaa oireita eli luontaisesti gluteiinitonta ruokavaliota noudattamaan joutuvat ja vilja-allergiset, joutuvat soittamaan tuotteista valmistajille, ellei ole merkitty esimm. dekstroosin, maltodekstroosin tai tärkkelyksen alkuperää. Koska valmistajille on annettu lupa olla ilmoittamatta alkuperää tämän EU.n poikkeuksen myötä!!!!
        Samperi!!

Kyselin valmistajilta esim. jäätelöistä, niin useimmatvalitettavsti eivät osaa sanoa kummasta heidän tärkkelyksensä on vehnästä vai maissista. Riippuu kuulemma valmistuserästä ja he eivät osaa sitä siis tarkalleen kertoa. Jää aika moni litran kotijäätelö kauppaan, kun niissä on tärkkelystä. :(
        Tärkkelyksen gluteiinimäärän sanotaan olevan kylläkin niin pieni, ettei se tuhoa nukkaa, mutta oireita se kuitenkin aiheuttaa luontaisesti gluteiinitonta ruoklavaliota noudattaville.
        Kokeiltu ollaan!

• jotain oiretta

on ollu ku tiedät sairastavasi keliakiaa???
      Miten sit törmäsit diagnoosiin?

• alkup.

muun tutkimuksen yhteydessä. Eli mulle tehtiin tähystys ja samalla katsottiin keliakia. Mutta oikeasti... pystyisin syömään täysin tavallista ruokaa ilman oireita.

• suvipäivikki
        alkup. kirjoitti:

muun tutkimuksen yhteydessä. Eli mulle tehtiin tähystys ja samalla katsottiin keliakia. Mutta oikeasti... pystyisin syömään täysin tavallista ruokaa ilman oireita.

Joo, mulla on ihan sama juttu: ei akuutteja oireita, vaikka mitä söisin. Ihottumaa tosin ilmaantuu n. vuorokauden sisällä. Itse olen ajatellut vain niin, että tuskin tähän keliakiaan sittenkään kuolen, vaikka välillä vähän gluteenia elimistöön lipsahtaisikin :).

• se.....
        suvipäivikki kirjoitti:

Joo, mulla on ihan sama juttu: ei akuutteja oireita, vaikka mitä söisin. Ihottumaa tosin ilmaantuu n. vuorokauden sisällä. Itse olen ajatellut vain niin, että tuskin tähän keliakiaan sittenkään kuolen, vaikka välillä vähän gluteenia elimistöön lipsahtaisikin :).

ihottuma on?

• hirssi
        suvipäivikki kirjoitti:

kuin tästäkin asiasta on jauhettu, asia ei vaan tunnu menevän perille!Missään nimessä keliaakikko ei saa syödä gluteenia, ei IKINÄ, muistakaa se!Vaikka se ei aiheuttaisikaan mitään oireita.Jaa, että miksi?Suosittelen käymistä Suomen Keliakialiiton nettisivuilla, niin asia selviää.Miksikähän tämä juttu on niin jumalattoman vaikea käsittää, huh huh...

• alkup.
        hirssi kirjoitti:

kuin tästäkin asiasta on jauhettu, asia ei vaan tunnu menevän perille!Missään nimessä keliaakikko ei saa syödä gluteenia, ei IKINÄ, muistakaa se!Vaikka se ei aiheuttaisikaan mitään oireita.Jaa, että miksi?Suosittelen käymistä Suomen Keliakialiiton nettisivuilla, niin asia selviää.Miksikähän tämä juttu on niin jumalattoman vaikea käsittää, huh huh...

että kun esim. tuo tärkkelys jäätelössä. Tai kun luin juuri että Elovena-kaurahiutaleet eivät enää käy. Kävivät ennen ja olen niitä tyynesti ostanut ja syönyt ilman mitään oireita. Ei se juttu ole mulle vaikea käsittää että tiukka gluteeniton pitää olla, ja yritänkin olla, mutta kun ei noista tuotteista aina oikeasti tiedä! Ja kun en saa oireita, ei se selviä siinäkään!

• täälläkin...
        alkup. kirjoitti:

että kun esim. tuo tärkkelys jäätelössä. Tai kun luin juuri että Elovena-kaurahiutaleet eivät enää käy. Kävivät ennen ja olen niitä tyynesti ostanut ja syönyt ilman mitään oireita. Ei se juttu ole mulle vaikea käsittää että tiukka gluteeniton pitää olla, ja yritänkin olla, mutta kun ei noista tuotteista aina oikeasti tiedä! Ja kun en saa oireita, ei se selviä siinäkään!

En saa oireita mistään kielletyistä tuotteista. Tiedän sen siitä, että kun keliakia diagnosoitiin, niin pistelin siihen aikaan poskeeni monta palaa ruisleipää/päivä ja kaikkea muuta pastaa sekä pullaa sekaan. Eikä tullut mitään vatsaoireita, hemoglobiini oli erittäin hyvä ja olo muutenkin hyvinvoiva.

Koska tilanne on tällainen, niin yritän vain pitää tarkasti dieetistä kiinni. En luisu missään. Luen Keliakia-lehden kannesta kanteen moneen kertaan ja käyn Keliakialiiton sivuilla, siis päivitän tietoni niin hyvin kuin mahdollista. Käyn myös asiantuntijaluennoilla, jos sellaisia suinkin kuultavissa. Muuta en oikeastaan voi tehdä.

Esim. tämä Elovena-juttu tuli niin sanotusti päivityksenä hiljattain. En siitä hermostu, vaikka olen niitä syönytkin. Tärkeintä on seurata järkeviä tietolähteitä ja pyrkiä syömään mahdollisimman turvallisia ruokia. Eri ruoka-aineiden puhtausluokittelut muuttuvat ja tulevat muuttumaan jatkuvasti tulevaisuudessakin. Tähän on vain totuttava. Ei siinä muu auta!

• alkup.
        täälläkin... kirjoitti:

En saa oireita mistään kielletyistä tuotteista. Tiedän sen siitä, että kun keliakia diagnosoitiin, niin pistelin siihen aikaan poskeeni monta palaa ruisleipää/päivä ja kaikkea muuta pastaa sekä pullaa sekaan. Eikä tullut mitään vatsaoireita, hemoglobiini oli erittäin hyvä ja olo muutenkin hyvinvoiva.

Koska tilanne on tällainen, niin yritän vain pitää tarkasti dieetistä kiinni. En luisu missään. Luen Keliakia-lehden kannesta kanteen moneen kertaan ja käyn Keliakialiiton sivuilla, siis päivitän tietoni niin hyvin kuin mahdollista. Käyn myös asiantuntijaluennoilla, jos sellaisia suinkin kuultavissa. Muuta en oikeastaan voi tehdä.

Esim. tämä Elovena-juttu tuli niin sanotusti päivityksenä hiljattain. En siitä hermostu, vaikka olen niitä syönytkin. Tärkeintä on seurata järkeviä tietolähteitä ja pyrkiä syömään mahdollisimman turvallisia ruokia. Eri ruoka-aineiden puhtausluokittelut muuttuvat ja tulevat muuttumaan jatkuvasti tulevaisuudessakin. Tähän on vain totuttava. Ei siinä muu auta!

Täälläkin palstalla sanotaan että pitää olla aivan ehdottoman tarkka eikä YHTÄÄN saa lipsua kun sitten suolinukka ei parane koskaan ja siitä taas voi aiheutua vakavia sairauksia. Tämä yhtälö on siis käytännössä mahdoton ratkaista.

• täälläkin...
        alkup. kirjoitti:

Täälläkin palstalla sanotaan että pitää olla aivan ehdottoman tarkka eikä YHTÄÄN saa lipsua kun sitten suolinukka ei parane koskaan ja siitä taas voi aiheutua vakavia sairauksia. Tämä yhtälö on siis käytännössä mahdoton ratkaista.

Täällä palstalla jauhetaan tätä ehdottomuuden perusajatusta, koska monet keliaakikot ajattelevat niin, ettei se nyt haittaa, jos pikkuisen syön jotakin kiellettyä. Juuri siksi ei saa syödä yhtään mitään sellaista, jonka tietää olevan ehdottoman kiellettyä, koska tavallisessa elämässä aina silloin tällöin saa gluteenia sisältävää ruokaa tietämättään. Siksi on perusteltua pitää tiukkaakin tiukempi linja.

Asiantuntijaluennoista olen saanut sen käsityksen, että tällaiset hyvässä uskossa syödyt "myrkkysapuskat" eivät ole pahaksi yleiskunnolle, koska niitä erehdyksiä tulee vääjäämättä jokaiselle. Siksi en hiilesty, kun tulee uusi päivitys, että tätä et enää saa syödä.

Silloin kun keliakiani todettiin oli Ohrakas vielä soveltuvien listalla. Sitten se kiellettiin, koska toimittaja ei voinut taata puhtautta. Siis poistin sen kaapistani. Ongelmaksi muodostuvat ne ihmiset, jotka eivät päivitä tietojaan (esim. pitopalveluemännät ja harvoin keliakiaan törmäävät) ja kun kylässä emäntä on tehnyt ohrakkaasta kakun vain minua varten, niin vaikea on sanoa, että eipä tämä käy. Otan vain pienen palan... ja parhaassa tapauksessa sopivan hetken tullen vien kakunpalan roskiin. Tätä juttua voisi jatkaa esimerkkien muodossa loputtomiin.

Kahdessakymmenessä vuodessa keliakiatieto on mennyt hyvin eteenpäin ja se on hyvä. Kun aikaa kuluu parikymmentä vuotta eteenpäin, niin toivottavasti keliakiasta tiedetään huomattavasti enemmän kuin nyt. Ja tällä hetkellä syödyn ruoan ja sen mahdollisesti sisältämän gluteenin määrä on yhtälö, jota on käytännössä mahdoton ratkaista. Gastroenterologit (sisätautilääkärit) pitävät keliakiaa hyvin monioireisena sairautena, jonka jäävuoren huippu on nyt näkyvissä ja paljon on vielä hämärän peitossa tutkimuksien takana, joten tarkkana ruokien suhteen pitää olla. Proppujani en polta enkä huolestu huomisesta, koska yritän toimia kaikkien annettujen ohjeiden mukaan sekä lukea aina kaupassa tuoteseloste. Tämän käytännön pitää mielestäni riittää, koska muutenhan me tullaan ihan pöpeiksi tämän asian seurassa.

Hyvää kesää kaikille glutuille!

• alkup.
        täälläkin... kirjoitti:

Täällä palstalla jauhetaan tätä ehdottomuuden perusajatusta, koska monet keliaakikot ajattelevat niin, ettei se nyt haittaa, jos pikkuisen syön jotakin kiellettyä. Juuri siksi ei saa syödä yhtään mitään sellaista, jonka tietää olevan ehdottoman kiellettyä, koska tavallisessa elämässä aina silloin tällöin saa gluteenia sisältävää ruokaa tietämättään. Siksi on perusteltua pitää tiukkaakin tiukempi linja.

Asiantuntijaluennoista olen saanut sen käsityksen, että tällaiset hyvässä uskossa syödyt "myrkkysapuskat" eivät ole pahaksi yleiskunnolle, koska niitä erehdyksiä tulee vääjäämättä jokaiselle. Siksi en hiilesty, kun tulee uusi päivitys, että tätä et enää saa syödä.

Silloin kun keliakiani todettiin oli Ohrakas vielä soveltuvien listalla. Sitten se kiellettiin, koska toimittaja ei voinut taata puhtautta. Siis poistin sen kaapistani. Ongelmaksi muodostuvat ne ihmiset, jotka eivät päivitä tietojaan (esim. pitopalveluemännät ja harvoin keliakiaan törmäävät) ja kun kylässä emäntä on tehnyt ohrakkaasta kakun vain minua varten, niin vaikea on sanoa, että eipä tämä käy. Otan vain pienen palan... ja parhaassa tapauksessa sopivan hetken tullen vien kakunpalan roskiin. Tätä juttua voisi jatkaa esimerkkien muodossa loputtomiin.

Kahdessakymmenessä vuodessa keliakiatieto on mennyt hyvin eteenpäin ja se on hyvä. Kun aikaa kuluu parikymmentä vuotta eteenpäin, niin toivottavasti keliakiasta tiedetään huomattavasti enemmän kuin nyt. Ja tällä hetkellä syödyn ruoan ja sen mahdollisesti sisältämän gluteenin määrä on yhtälö, jota on käytännössä mahdoton ratkaista. Gastroenterologit (sisätautilääkärit) pitävät keliakiaa hyvin monioireisena sairautena, jonka jäävuoren huippu on nyt näkyvissä ja paljon on vielä hämärän peitossa tutkimuksien takana, joten tarkkana ruokien suhteen pitää olla. Proppujani en polta enkä huolestu huomisesta, koska yritän toimia kaikkien annettujen ohjeiden mukaan sekä lukea aina kaupassa tuoteseloste. Tämän käytännön pitää mielestäni riittää, koska muutenhan me tullaan ihan pöpeiksi tämän asian seurassa.

Hyvää kesää kaikille glutuille!

Eniten mua häiritsee ne mistä sanotaan että sopivat joillekin keliaakikoille ja joillekin ei. Mistä voin tietää sopiiko ne mulle kun oireita ei tule? Tarkoitan esim. venhnätärkkelystä ja tärkkelyssiirappia mitä monessa jäätelössä on. Olen niitä syönyt koko ajan.

• hirssi
        alkup. kirjoitti:

Eniten mua häiritsee ne mistä sanotaan että sopivat joillekin keliaakikoille ja joillekin ei. Mistä voin tietää sopiiko ne mulle kun oireita ei tule? Tarkoitan esim. venhnätärkkelystä ja tärkkelyssiirappia mitä monessa jäätelössä on. Olen niitä syönyt koko ajan.

ihokeliakiaa, silloin syöt luontaisesti gluteenitonta ruokaa, eli silloin vehnätärkkelys ei sovi sinulle. Käsittääkseni tärkkelyssiirappi käy, siinä ei ole gluteenia.

• labra-arvot
        alkup. kirjoitti:

on ihan kohdallaan, niin silloin on mielestäni kaikki hyvin. Jos haluat viimosen päälle sen dieetin ottaa, niin sitten valitset luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja poistat siitä mainitsemasi aineet pois, niin voit olla huoleti.

Sitten tietenkin on paljon muita seikkoja, joissa kontaminaatio piilee. Oletan, ettet niihin asioihin haksahda. Puhtaat veitset, leikkuu-alustat, oma kaappi jauhoille, esim. makeiset, jotka eivät ole kontaminoituneita jne. Näihin kaikkiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja homman oppii vuosien varrella. Mulle ainakin on tullut välillä oikein joitain älynväläyksiä, kun olen tajunnut, että mitähän tässä olen syönytkään....

Tsemppiä!

• alkup.
        labra-arvot kirjoitti:

on ihan kohdallaan, niin silloin on mielestäni kaikki hyvin. Jos haluat viimosen päälle sen dieetin ottaa, niin sitten valitset luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja poistat siitä mainitsemasi aineet pois, niin voit olla huoleti.

Sitten tietenkin on paljon muita seikkoja, joissa kontaminaatio piilee. Oletan, ettet niihin asioihin haksahda. Puhtaat veitset, leikkuu-alustat, oma kaappi jauhoille, esim. makeiset, jotka eivät ole kontaminoituneita jne. Näihin kaikkiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ja homman oppii vuosien varrella. Mulle ainakin on tullut välillä oikein joitain älynväläyksiä, kun olen tajunnut, että mitähän tässä olen syönytkään....

Tsemppiä!

Asun yksin joten ei tarvitse säheltää leikkuualustojen sun muiden kanssa, onneksi!
        Labra-arvoja ei ole otettu vuosiin, voinko vain varata ajan keliakiakontrollia varten?

• labra-arvot
        alkup. kirjoitti:

Asun yksin joten ei tarvitse säheltää leikkuualustojen sun muiden kanssa, onneksi!
        Labra-arvoja ei ole otettu vuosiin, voinko vain varata ajan keliakiakontrollia varten?

Aikoinaan mulle sanottiin sisätautipolilla, että parin vuoden välein pitäisi käydä terveyskeskuksessa keliakiakontrollissa. Silloin otettaisiin pieni verenkuva keskusteltaisiin lääkärin kanssa. Jos tuntuisi siltä, että keliakia ei ole tasapainossa, niin esim. mun tapauksessani sisätautilääkäri mainitsi yhden keliakiavasta-ainearvon, joka kannattaisi määrittää, koska se tuntui silloin reagoivan kaikkein parhaiten dieettiin.

Tämä ohjeistus annettiin 6 vuotta sitten. Miten lie nykyään? Taisin kerran käydä, mutta sittemmin mua ei ole näkynyt terveyskeskuksen vastaanottotiloissa. Pitäisi mennä kontrolliin, mutta jonot ovat pitkät ja keliakia tuntuu olevan suunnilleen kontrollissa. Olen sen verran jo kouliintunut omaa oloani seuraamaan. Mulla on vähän harvinaisempia keliakiasta johtuvia oireita (tai oikeastaan diagnosoitu sairaus), joiden nykyään myönnetään johtuvan keliakiasta. Haluaisin tietoa ko. sairaudesta, mutta kun eivät osaa kertoa mitään, niin en ole vast.otolle tupannut, vaan noudattanut tinkimätöntä dieettiä. Tulipa pitkä sepustus...

Sinulle: Tilaa aika tk-lääkärin vast.otolle. Ajantilauksessa tiedetään kyseisen talon tavat, kun ilmoitat haluavasi keliakiakontrolliin. Toisin paikoin varmaankin käskevät ensin labraan ja antavat vast.ottoajan. Jollain toisella paikkakunnalla mennään juttelemaan ensin lääkärin kanssa. Yleensä kannattaa pyytää kunnollinen keliakiavasta-ainemääritys ja perustella pyyntönsä sillä, että haluaa tarkan tiedon omasta terveydentilastaan, koska olet siitä asiasta huolestunut. Ja jos edellisestä labra-keikasta on kulunut vuosia, niin ehdottomasti menisin ja vaatisin kokeet otettaviksi ja täysin perustellusti, mielestäni.

Taas kerran: pidä puolesi! Sano, että nykyään joka huttuun sekoitetaan jos vaikka mitä, vaikka kuinka yrittäisi olla tarkkana, jolloin oireeton keliaakikko on aika hankalassa ristiaallokossa erilaisten karkkien ja pöperöiden maailmassa sukulaisvierailuista puhumattakaan (nimimerkillä kokemusta on).

Ymmärtääkseni laaja vasta-ainemääritys on kalliimpi kuin yhden vasta-aineen määritteleminen. Lääkärin määräyksen syynä saattavat olla paikallisen tk:n säästöasiatkin. Myös lääkäri saattaa määrätä vain yhden vasta-ainearvon määritettäväksi ja hän tekee niin siksi, että sisätautipolin loppulausunnossa on näin kehoitettu tulevaisuudessa potilaan suhteen toimimaan.

Tässä näitä ajatuksia perusteluja perusasiaa Sinulle:)

• Ei olla samalla muotilla te...
        suvipäivikki kirjoitti:

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=display;num=1107110321

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe