Muistaakseni joku tiesi tästä sivustosta löytyvän saabin AS3 -päivityssetin:
http://expressions.saab.com/express/home.jsp?cou=12
Mutta koko expressions.saab -sivustot sisältävät tätänykyjään pelkkää tyhjää, tietääkö kukaan uudempia osoitteita tarvikesivuille, vai onkohan siellä jokin päivitystoimi menossa?
Joku kuvaili joskus taannoin tuon setin asennusoperaationkin, muistaakseni piti laittaa kiinni ovikaiuttimet valmiisiin liittimiin, ja kytkeä vahvistin keskikonsolin suojan alle, eli homma ei kaiketi ole kovin työläs?
Tuleeko tällä setillä AS2:ta aito AS3, eli eroa ei ole esim. kaiuttimissa tms? Entä vaikuttaako tuo vahvistin kaikkiin kuuteen kaiuttimeen vaiko vain etukaiuttimiin, toisen suappini AS3 tuntuu soittavan takakaiuttimiakin melko pontevasti AS2:een verrattuna?
Saabin sivustoista(AS3)
6
832
Vastaukset
- Turbo Sensonic
Kaipa noilla sivuilla on joku päivitystoimi menossa, kun ne ovat tyhjät.
Nuo sivuthan löytyivät Ruotsin Saabin sivujen "alta". Lisäksi on olemassa monia jenkkiläisiä Saab -lisävarusteiden myyntisivuja, mutta en nyt tähän hätään muista kaikkien sivujen osoitteita, mutta www.saabcatalog.com on yksi niistä.
Minä laitoin aikanani nuo AS3:n asennusohjeet tänne Suomi24.fi:n sivuille, kun olin asentanut setin omaan autooni. Ajankohta oli noin maalis-huhtikuu 2001. Setin mukana tuli muuten ihan kirjalliset asennusohjeet, jotka olen skannannut PDF -fileiksi, koska niillä on ollut aika kova kysyntä STCS:n ja Saab Scenen foorumilla vierailevien parissa. Jos sinua kiinnostaa nuo AS3:n asennusohjeet, niin heitä meikäläistä maililla osoitteeseen [email protected], niin lähetän tuon PDF -tiedoston sinulle.
AS2:sta tulee tuolla päivityssetillä "aito" AS3, eli eroa onko AS3 tehdasasennettu vai itse asennettu ei kuule. Tuo keskikonsolin oikealle puolelle kiinnitettävä vahvistin antaa "poweria" kahdelle ovikaiuttimelle. Muu systeemi säilyy ennallaan. Mutta tuo ovikaiuttimien mukanaan tuoma "potku" on jo niin asiallinen, että itse en enää hevillä haluaisi NG900/9-3:sta, jossa on "vain" AS2. Eli olen ollut 100% tyytyväinen tuon päivityssetin ostoon.
Setin asennus ei ole työläs, mutta koska tein sen ekan kerran, minulla meni siihen noin 8 tuntia ottaen huomioon kaikki mokat asennusvaiheessa. NG900:ssa ei ole valmiiksi asennettuina johtoja noille ovikaiuttimille, vaan ne täytyy ostaa erikseen ja asentaa itse paikalleen (setin asentamisen kaikista **ttumaisin vaihe). 9-3:sissa nuo johdot pitäisi olla jo tehdasasennettuna, joten niihin tuskin tarvitsee ostaa tuota johtosettiä. Ovikaiuttimien vahvistin on muuten saman sulakkeen "alla" kuin keskuslukitus. Ehkäpä sen takia, että niitä käytetään todella harvoin samaan aikaan ;-D
Jos mieleesi juolahtaa vielä jotain kysymyksiä tuosta AS3 -päivityssetistä, niin kysy ihmeessä! - 3-spoke
tsekkaa tää...
http://saabnet.com/sites/richard.bevan/- Saabisti73
En viitsi lähteä rakentelemaan moisia vempeleitä, tulee liikaa tavaraa takakonttiin, kukuisia johtovetoja, ja ennenkaikkea jatkuvaa EQ:n säätelyä. Siksi toisekseen olen ihan tyytyväinen AS3:n sointiin, AS2 on aivan onneton, ihme jos tuo päivityssetti vaikuttaa vain ovikaiuttimiin kun AS3 soittaa paljon pontevammin takakaiuttimiakin, eivätkä ne ala särkemään niin helposti.
- NG900SET -95
Itse en ostaisi AS3 päivityssettiä. Ovat täysin ylihintaisia ominaisuuksiin nähden myös ruotsissa. Kohtuullinen hinta sen tason laitteille olisi uutena n. 200e. Tosin jos on valmis rahallisesti satsaamaan näihin niin paikalleen asennuksessa voi säästää muutaman tunnin.
Pelkän AS3-päivityssarjan vahvistimen hinta Treen Metro-Autosta oli n. 500e. Huomattavasti paremman uuden kaksikanavaisen vahvistimen saat 100 eurolla. Itse ostin 4-kanavaisen Sony XM-440EX vahvistimen (ks. Hifilehti 3/2002), josta maksoin Tampereen Teknisillä 200e. Vahvistimessa Saabin alkuperäistä vahvistinta suurempi teho, hyvä jakosuodin (äänen säätömahdollisuudet) ja sopii alkuperäisen vahvistimen paikalle jättämällä keskikonsolin muovisuojasta alimman kiinnitysraudan pois. 2-kananaa riittävät ovibassoille ja toiset kaksi voi laittaa joko kojelaudan päällä sijaitseville elementeille, takaelementeille tai sillata ne yhteen esim. Subbarille, jos joskus iskee halu laajentaa laitteistoa.
Ovibassoelementit johdotuksineen olivat autossani valmiina, vaikka vahvistin puuttuikin. Tämän vuoksi en ovibassoelementtejä tähän hätään ryhtynyt vaihtamaan. Ovielementtien sointi ei ole yhtä jämäkkä, kuin laadukkaiden (esim. Focal 6K3 h.185e Power Set:ssä) vastaavan kokoisten elementtien, mutta ihan OK.
Biltemassa myydään 11e:lla muoviset soviterenkaat (tuotenumero 31-594), jotka on tarkoitettu NG900/9-3 oviin. Näillä saa alkuperäiset / tavanomaiset 6,5" elementit kiinni.
Kaiutinjohtojen veto oviin on kaiketi projektin suurin operaatio, jos ne puuttuvat.- Saabisti73
Alan kyllä epäilemään että 900SE:ni AS3 -vahvistin on kytketty soittamaan takakaiuttimia, kun sieltä tuntuu tulevan ääntä aika reilusti. Itse asiassa ihan hyvä ideanakin. Tuo mainitsemasi vahvistin rupesi kyllä kiinnostamaan, senhän voisi kytkeä soittamaan takakaiuttimia ja ovien mid-bassoja? Kuinka pahoin tuo keskikonsolin muovisuoja alkaa roikkumaan ilman tuota kiinnitysrautaa? Entä lämpeneekö vahvistin paljonkin tilassaan? Entä vahvistimen liitännät, kait tuosta AS3:n vahvistinliitännästä löytyvät kaikki herätevirrat jne? Onko As:n keskusyksikössä normaalit ulostuloliitännät vahvistimelle, eli DIN vai ainoastaanko noille kahdelle kanavalle?
- NG900SET -95
Saabisti73 kirjoitti:
Alan kyllä epäilemään että 900SE:ni AS3 -vahvistin on kytketty soittamaan takakaiuttimia, kun sieltä tuntuu tulevan ääntä aika reilusti. Itse asiassa ihan hyvä ideanakin. Tuo mainitsemasi vahvistin rupesi kyllä kiinnostamaan, senhän voisi kytkeä soittamaan takakaiuttimia ja ovien mid-bassoja? Kuinka pahoin tuo keskikonsolin muovisuoja alkaa roikkumaan ilman tuota kiinnitysrautaa? Entä lämpeneekö vahvistin paljonkin tilassaan? Entä vahvistimen liitännät, kait tuosta AS3:n vahvistinliitännästä löytyvät kaikki herätevirrat jne? Onko As:n keskusyksikössä normaalit ulostuloliitännät vahvistimelle, eli DIN vai ainoastaanko noille kahdelle kanavalle?
Yleensä pyritään hyvään stereokuvaan pelkillä etukaiuttimilla. Jos on hyvät etuelementit niin takakaiuttimet eivät tuo ääneen mitään lisäarvoa vaan sotkevat stereokuvaa. Takapenkkiläisille takaelementit ovat varsin tärkeät. Itselläni on 6×9" vakiotakakaiuttimet kytkettynä soittimeen ja etukaiuttimet kytketty vahvistimeen. Soittimen Fader- säädöstä saan äänenpainoa siirrettyä edestä taakse jos takapenkillä on matkustajia. Yksin ajaessa takaelementit ovat pois kytkettyinä. Mutta voihan elementit kytkeä niin kuin omaa korvaa miellyttää..
Muovisuoja on mielestäni ihan hyvin kiinni kahdellakin kiinnitysruuvilla. Tosin suoja alareunastaan pullottaa alkuperäiseen verrattuna reilut parikymmentä milliä. Hifilehden testissä väitettiin kyseisen vahvistimen lämmenneen runsaasti tehomittauksissa jossa kaikki kanavat yhtäaikaa täydessä rasituksessa. Tällaista tilannetta musiikkia kuunnellessa ei ole. Nyt talvella vahvistin lämpenee kovaa kuunneltaessa vain kädenlämpöiseksi. Ensi kesänä näkee tuleeko lämpöongelmia..
Mulla oli AS3:sta varten valmiina johtosetti. Siinä oli ainakin vahvistimen plus ja miinus johdot sekä mid- bassojen 4 johtoa. Herätevirtaa en muista nähneeni. Taisin vetää sen suoraan soittimelta. Täytyypä tarkastaa. Itselläni Blaupunkt Acapulco MP52 MP3-soitin johon sopi suoraan autossa olleet liitimet. En tiedä mitä lähtöjä Saabin oman mankan keskusyksikkössä on. Pakko kai sieltä on herätevirta olla AS3:n vahvistimellekin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1794757Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402536- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451180Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887