kaasutin turbo käyttöön

Turbo-Teemu

Kuka osais kertoa pystyykö vakio kaasuttimen paineistamaan itse??? ja jos pystyy nii miten?? Tai jos jollain ois myyä pystyimu kaasutin turbo käyttöön!!!

16

18579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo-Teemu
      • turbo urpo

        pystyy sen ihan perus on et laittaa sen kaasarin painelaatikkoon niin että kaasarin ulko- ja sisäpuolella on sama paine. noin on kaikkesta helpoin mut päästöt ja kulutus nousee nii v*****i.
        ja sit kannattaa laittaa viel neulasuuttimeen tiiviste. noin sen periaattees pitäs toimia mut

        kertokaa joku ketä on koittanu ni tarkemmin. olen itsekkin kiinnostunut aiheesta.

        toinen helpompi vaihtoehto on laittaa kaasari turbon imupuolelle viive hiukan kasvaa mutta on helppo säätää eikä tartte sitä paineistusta miettiä. välijäähdytintä tässä tapauksessa ei kannata laittaa.


      • Pocce
        turbo urpo kirjoitti:

        pystyy sen ihan perus on et laittaa sen kaasarin painelaatikkoon niin että kaasarin ulko- ja sisäpuolella on sama paine. noin on kaikkesta helpoin mut päästöt ja kulutus nousee nii v*****i.
        ja sit kannattaa laittaa viel neulasuuttimeen tiiviste. noin sen periaattees pitäs toimia mut

        kertokaa joku ketä on koittanu ni tarkemmin. olen itsekkin kiinnostunut aiheesta.

        toinen helpompi vaihtoehto on laittaa kaasari turbon imupuolelle viive hiukan kasvaa mutta on helppo säätää eikä tartte sitä paineistusta miettiä. välijäähdytintä tässä tapauksessa ei kannata laittaa.

        Jaa että bensaseos syötetään punahehkusen turbon läpi? Taitaa syntyä itsesyttymistä ennenkuin kerkiää imusarjaan asti... onkohan näitä edes olemassa.

        Mutta miksi vaivata päätänsä turhaan? Jos on varaa ostaa turboprojekti niin eiköhän sieltä löydy takataskusta 300 euroa paineistettuun kaasuttimeen. Halvemmalla käytettynä.


      • Pörje
        Pocce kirjoitti:

        Jaa että bensaseos syötetään punahehkusen turbon läpi? Taitaa syntyä itsesyttymistä ennenkuin kerkiää imusarjaan asti... onkohan näitä edes olemassa.

        Mutta miksi vaivata päätänsä turhaan? Jos on varaa ostaa turboprojekti niin eiköhän sieltä löydy takataskusta 300 euroa paineistettuun kaasuttimeen. Halvemmalla käytettynä.

        Olisikohan ollut joku 80-luvun Mitsu tai joku muu japski, jossa oli kaasari ennen turboa, siis tehdasvalmisteisessa kauppatavarassa.

        Itseasentaminenkin onnistuu kyllä jälkikäteen, mutta projekti on paljon työläämpi kuin kaasuttimien paineistus.

        Polttoaine-ilmaseoksen itsesyttymislämpötilla on huomattavasti korkeampi (>500 ') kuin turbossa ahdinpuolen lämpö ja itseasiassa jopa imusarjassa lämpö voi olla korkeampi kuin ahtimessa, joten ennenaikainen syttyminen ei ole ongelma.

        Asennuksessa ongelman muodostaa kaasuttimen toiminta, joka vaatii kuristusläpän kurkkuun.

        Kuristusläpän voi tietenkin periaatteessa laittaa turbon ja koneen väliin jolloin sen saisi jotenkuten toimimaan muuttuvakurkkuisella kaasuttimella, vaikka jonkinverran alipainetta sekin tekee ahtimelle.

        Kiinteäkurkkuisella kuristusläppä un oltava kaasuttimessa, jolloin osakuormalla tai läppä kiinni myös turboon tulee alipaine joka imaisee keskiosasta öljyä imusarjaan.

        Em Mitsussa asia oli järjestetty niin, että tyhjäkäynnillä, pienellä teholla ja yleensä kun imusarjassa on selvästi alipainetta ilman virtaus ohjattiin toista kanavaa pitkin ohi turbon ja käyttäytyminen oli koin ahtamaton kone yleensäkin ja vasta siinä vaiheessa kun tarvittiin lisää tehoa polttoaineseos ohjattiin turbon kautta.


      • Pocce
        Pörje kirjoitti:

        Olisikohan ollut joku 80-luvun Mitsu tai joku muu japski, jossa oli kaasari ennen turboa, siis tehdasvalmisteisessa kauppatavarassa.

        Itseasentaminenkin onnistuu kyllä jälkikäteen, mutta projekti on paljon työläämpi kuin kaasuttimien paineistus.

        Polttoaine-ilmaseoksen itsesyttymislämpötilla on huomattavasti korkeampi (>500 ') kuin turbossa ahdinpuolen lämpö ja itseasiassa jopa imusarjassa lämpö voi olla korkeampi kuin ahtimessa, joten ennenaikainen syttyminen ei ole ongelma.

        Asennuksessa ongelman muodostaa kaasuttimen toiminta, joka vaatii kuristusläpän kurkkuun.

        Kuristusläpän voi tietenkin periaatteessa laittaa turbon ja koneen väliin jolloin sen saisi jotenkuten toimimaan muuttuvakurkkuisella kaasuttimella, vaikka jonkinverran alipainetta sekin tekee ahtimelle.

        Kiinteäkurkkuisella kuristusläppä un oltava kaasuttimessa, jolloin osakuormalla tai läppä kiinni myös turboon tulee alipaine joka imaisee keskiosasta öljyä imusarjaan.

        Em Mitsussa asia oli järjestetty niin, että tyhjäkäynnillä, pienellä teholla ja yleensä kun imusarjassa on selvästi alipainetta ilman virtaus ohjattiin toista kanavaa pitkin ohi turbon ja käyttäytyminen oli koin ahtamaton kone yleensäkin ja vasta siinä vaiheessa kun tarvittiin lisää tehoa polttoaineseos ohjattiin turbon kautta.

        Kuulostaa todella hurjalta. Haluaisin todellakin nähdä tuollaisen toteutuksen. Löytyyköhän enää mistään... edes kuvia tuollaisesta?


      • Pörje
        Pocce kirjoitti:

        Kuulostaa todella hurjalta. Haluaisin todellakin nähdä tuollaisen toteutuksen. Löytyyköhän enää mistään... edes kuvia tuollaisesta?

        Kuvia tai muita dokumentteja saattaa löytyä jostain, en jaksa kaivaa !

        Törmäsin mokomaan aivan livenä jonkun ongelman takia ja toteutus oli tehty niin että koko systeemi oli integroitu imusarjaan.
        Myös ahdin oli kiinni imusarjassa ja kaasari kuin missä hyvänsä imusarjan päällä.

        Toiminta oli niin, että kaasarista oli suora kanava koneelle ja siinä vaiheessa kun imusarjan paine nousi riittävän suureksi (alipaine väheni), painetoiminen venttiili ohjasi seoksen kiertämään ahtimen kautta.

        Homma vielä toimikin aika hyvin, käyttökokemuksia ei kylläkään ole kerrottavaksi.


      • Joku muu
        Pocce kirjoitti:

        Jaa että bensaseos syötetään punahehkusen turbon läpi? Taitaa syntyä itsesyttymistä ennenkuin kerkiää imusarjaan asti... onkohan näitä edes olemassa.

        Mutta miksi vaivata päätänsä turhaan? Jos on varaa ostaa turboprojekti niin eiköhän sieltä löydy takataskusta 300 euroa paineistettuun kaasuttimeen. Halvemmalla käytettynä.

        Katoppa vaikka maximum boost niminen kirja jos jostain löytyy..
        Jenkithän on aika mieltyneitä vielä tänäkin päivänä kaasari ennen turboa viritelmiin ja raskaassa kalustossa on erityisesti käytössä, siis jenkeissä. Järkeähän tuossa ei ole koska välijäähdytetyllä, viileämmällä ilmalla saa tehoja huomattavati enemmän ja paljon turvallisemmin...


      • Turbo-teemu
        turbo urpo kirjoitti:

        pystyy sen ihan perus on et laittaa sen kaasarin painelaatikkoon niin että kaasarin ulko- ja sisäpuolella on sama paine. noin on kaikkesta helpoin mut päästöt ja kulutus nousee nii v*****i.
        ja sit kannattaa laittaa viel neulasuuttimeen tiiviste. noin sen periaattees pitäs toimia mut

        kertokaa joku ketä on koittanu ni tarkemmin. olen itsekkin kiinnostunut aiheesta.

        toinen helpompi vaihtoehto on laittaa kaasari turbon imupuolelle viive hiukan kasvaa mutta on helppo säätää eikä tartte sitä paineistusta miettiä. välijäähdytintä tässä tapauksessa ei kannata laittaa.

        mietin tota mut miten sen vaijerin sisään menon saa tiiviiks,jelpatkaa tyhmää


      • Mopoonkin :D

      • öalskdjf
        Joku muu kirjoitti:

        Katoppa vaikka maximum boost niminen kirja jos jostain löytyy..
        Jenkithän on aika mieltyneitä vielä tänäkin päivänä kaasari ennen turboa viritelmiin ja raskaassa kalustossa on erityisesti käytössä, siis jenkeissä. Järkeähän tuossa ei ole koska välijäähdytetyllä, viileämmällä ilmalla saa tehoja huomattavati enemmän ja paljon turvallisemmin...

        Miks raskaassa kalustossa olis kaasari?


    • TurboEinari

      Pystyy, ideana on se että kaikki mikä vaparina toimi alipaineella pitää saada ahdettuna toimimaan paineella. Ainakin kohokammioon pitää saada paine (sama kuin imusarjassa vallitsee) ja polttoaineen virtaus takaisin tankkiin estetään oikealla/riittävällä polttoaineen paineella. Kaasarista riippuen voi joutua tappelemaan ihan tosissaan ja kannattaa ehkä satsata pari saturaista valmiiseen tehtaantekoiseen kaasariin.

    • puhallin

      sun täytyy rakentaa paineen pitävä laatikko kaasarin ympärille johon tulee sisälle ahtopaine ellei kaasari toimi paineistettuna ja sit tietenki pitää hakee säädöt kohalleen ja nostaa bensan painetta.

      • Turbo-teemu

        kiitos kaikille jotka annoitte vinkkejä,nyt on toi asia paljon selkeempi...


    • Tessu

      joo,taidan kokeilla tota kaasarin laittamista turbon imupuolelle!!!

      Lueskelin juttua tosta ja pitäs saada säätöihin aikas helposti ja tulee halvemmaks

      • joku

        Kyllä tuo toimii kovinki. Kaikkihan moottoripyörä entisöijät jokka laittaa harrikoihin turboja turbottaa ne nuin. ja yks tuttu turbotti volvo 244 casen traktorin turbolla. ja itelle ois tulossa ny mazda 323 1.3L koneella casen turbolla (kaasari turbon ahdin/kompressoripuolelle eli imupuolelle).

        TOIMII. eikä tarvi mitään painepaskoja. eikä tarvi pelätä että bensat menis väärään suuntaan.


      • turbo-topi
        joku kirjoitti:

        Kyllä tuo toimii kovinki. Kaikkihan moottoripyörä entisöijät jokka laittaa harrikoihin turboja turbottaa ne nuin. ja yks tuttu turbotti volvo 244 casen traktorin turbolla. ja itelle ois tulossa ny mazda 323 1.3L koneella casen turbolla (kaasari turbon ahdin/kompressoripuolelle eli imupuolelle).

        TOIMII. eikä tarvi mitään painepaskoja. eikä tarvi pelätä että bensat menis väärään suuntaan.

        löytyypähän nuita systeemejä oikeen urakalla kun lähdetään katsomaan rapakon taakse esim. hiekka kilpureita jotka varustettu bokserilla (kupla)
        ja ompahan aiheesta kirjoitettu oikeen pätevä pari ja puoli satainen opus joka neuvoo aina säätämisestä
        tuonne imu ja pako puolen mitoitukseen asti

        (opustaa voi ostaa osoitteesta aircooled.fi) hintaan 20e

        ja tosiaan kaasaria ei tarvi muuttaa mitenkään (paitsi jotkut tahot suosivat jotain tietynkokoista sisäkurkku kiihdytys suppilo kompinaatiota)

        ainoa kompastuskivi on turbossa itsessään jos aiot käyttää ns. modernimpaa turboa (lue. tehty 70-luvun jälkeen)
        niin akselin tiivareiden kanssa tulloopi ongelmia
        ja vaihtaa pitäisi turbiini puolen pistonit (en tiedä suomenkielistä nimeä) hiilestä tehtyyn holkkiin jotta vältytään raaka bensiinin imeytymiselta voiteluöljyn joukkoon
        joka saattaa johtaa lievästi sanottuna "moottori vaurioon"

        halvemmalla pääset kun tilaat freetecnicsiltä paineistus sarjan kaasariin muistaakseni 75e joka on helppo itse asentaa ja poijjaat lupaavat ainakin kilon takuuta itselläni kesti vaivattomasti 1,5 ja enempää en viitsinyt kokeilla
        enkä olisi siinähetkessä pystynytkään pakopuolen wastegaten antaessa pakollakin periksi niillä paineilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe