2-litrainen vai 2.3?

Tuomo

Olen harkinnut hankkivani 240 sedanin vuosimallia 1988-1993, mielellään melko vähän ajetun. Ilmeisesti kyseinen malli kuitenkin kuluttuaa melko paljon bensaa sekalaisessa ajossa ja mietinkin, että olisiko kulutuksen vähentämiseksi viisaampaa hankkia 2-litrainen vai 2.3 koneella varustettu auto? Onko jotain muuta mihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota kyseistä autoa hankkiessa?

8

1914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      Auto on erittäin kestävä.
      Suurempi moottori on vähäruokaisempi.
      Olen etsinyt vähän ajettua itsekin, eivät ole myytävänä...

      • Tuomo

        Nyt olisi tarjolla vm. 1989 240 DL, eli ilmeisesti kyseinen malli on 2-litraisella koneella ja katalysaattorilla varustettu. Osaako kukaan sanoa kuinka epätaloudellinen auto tällainen olisi? Käsittääkseni kyseinen auto on 4-vaihteinen, vaikuttaako tämä kulutukseen? Jos olen ymmärtänyt oikein, vuoden 1988 mallia uudemmat ovat edeltäjiään hieman taloudellisempia. Onkohan tuossa -89 mallissa ohjaustehostinta?

        Kiitos tiedoista.


      • Ei halpaa
        Tuomo kirjoitti:

        Nyt olisi tarjolla vm. 1989 240 DL, eli ilmeisesti kyseinen malli on 2-litraisella koneella ja katalysaattorilla varustettu. Osaako kukaan sanoa kuinka epätaloudellinen auto tällainen olisi? Käsittääkseni kyseinen auto on 4-vaihteinen, vaikuttaako tämä kulutukseen? Jos olen ymmärtänyt oikein, vuoden 1988 mallia uudemmat ovat edeltäjiään hieman taloudellisempia. Onkohan tuossa -89 mallissa ohjaustehostinta?

        Kiitos tiedoista.

        Tuollaiselle kaksilitraiselle 240DL mallille on ilmoitettu seuraavat kulutukset:

        Maantie: 6,0 (näinköhän pitää paikkansa)
        Yhdistetty: 9,0
        Kaupunki: 11,0

        Kiihtyvyys ei ole kummoinen:
        13.6 sek/0-100

        Eikä huippunopeuskaan:
        162 km/h

        Niin, mitä tuohon nyt sanoisi. Vanha ja laiska auto jolla korkeat käyttökustannukset (kulutus). Tukevasti tehty kori jossa ei kuitenkaan 5 vuotta uudempien turvavarusteita (airbag).


      • Jukk
        Tuomo kirjoitti:

        Nyt olisi tarjolla vm. 1989 240 DL, eli ilmeisesti kyseinen malli on 2-litraisella koneella ja katalysaattorilla varustettu. Osaako kukaan sanoa kuinka epätaloudellinen auto tällainen olisi? Käsittääkseni kyseinen auto on 4-vaihteinen, vaikuttaako tämä kulutukseen? Jos olen ymmärtänyt oikein, vuoden 1988 mallia uudemmat ovat edeltäjiään hieman taloudellisempia. Onkohan tuossa -89 mallissa ohjaustehostinta?

        Kiitos tiedoista.

        Kattimalleja ja tavallisia myytiin rinnakkain 90-luvun taitteessa. Kattimalleissa on maskissa lambdasondin tunnus ja lisäksi maahantuojan lisäämä katalysator -teksti takapäässä, se oli niin hienoa silloin. DL on varmaan vieläkin kaasutinkoneella. Epätaloudellisuus on suhteellista, B200 on todella pihi oikein säädettynä, moottoritienopeuksilla 4-vaihteinen alkaa hörppiä suhteettomasti. Osasyynä on tietty legon aerodynamiikka. Jotain tuollaista 9-11 sadalla voi palaa sekalaisessa ajossa, maantiellä pääsee alle 8:lla järkevällä ajolla. 5-vaihteisia laatikkoja on maailma täynnä eikä vaihto ole hankalaa kunhan muistaa ottaa myös laatikkoon sopivan kardaanin, moottoritienopeuksissa 2-litrainen alkaa kyllä olla melko mehuton viitosella. Servo voi olla tai ei eli se on lisävaruste. Ohjaustuntuma on mielestäni tehostetussa huonompi, liian herkkä maantiellä. Ilmankin pärjää kunhan ei ajele kaljuilla renkailla. Oikein tarkalla silmällä erottaa servollisen jo sivusta, niissä on etupyörä aavistuksen verran edempänä lokasuojassa.

        Henkilökohtaisesti arvostan enemmän pitkän keulan antamaa turvaa kuin poikittaisen alumiinimoottorin takana kyyhöttämistä muutaman muovipussin suojissa. Samalla kannattaa muistaa, miten 240:n ovet on tehty ja millaisen palkin päällä etupenkit ovat. Ei tule corolla koputtamatta tupaan...

        Tuonikäisessä on tietty sitten ne kaikki ikäisensä murheet, mutta onneksi vain pikkuruuvaamisen muodossa. Mitään dramaattisesti laukeavaa ei autossa ole, maalaisjärjellä pärjää ja ainakin kattimalleissa (matala puristussuhde)jopa nykyään kauhisteltu jakoremmin katkeaminen, jos se nyt ylipäänsä katkeaa, ei aiheuta muuta kuin moottorin sammumisen. Ei ole "koiranluita" ja pyörissäkin on ihan oikeat kestävät rullalaakerit, etupyörät ovat jopa kääntyvää mallia ihan tehtaan jäljiltä. Kiva napata parkkipaikka jonkun kankeamman nenän alta... Ilmastointia on helppo säätää avaamalla ikkunoita tarpeen mukaan ja talvella lämpöä riittää naapurin TDIllekin. Ainoa, millä nuo saa pois liikenteestä, on varaosien myynnin lopettaminen, muuten niitä näkee tien päällä vielä silloinkin kun saman merkin 2006-mallit on jo paalattu.

        Raahasin omani Ruotsista, suosittelen. Siellä ei ole pikkukoneita, kattikoneet tulivat aiemmin ja varusteluakin on yleensä vähän reilummin. Alle 100 tkm ajettuja on tarjolla, tosin niillä on arvoa sielläkin, itsekin olisin saanut jonkun 940 tai 850 ritsan samaan rahaan, ei vaan kumpikaan malli houkuttele. Ruotsissa on seurattu ajokilometrejä paljon tarkemmin joten lukematkin ovat yleensä uskottavia verrattuna rehelliseen kansaamme. Ne papat, jotka ostivat viimeisiä uusia kaksisataisia, ovat nyt poistumassa henkikirjoista joten tarjonta on tasaista jo Tukholman alueella.


      • Jukk kirjoitti:

        Kattimalleja ja tavallisia myytiin rinnakkain 90-luvun taitteessa. Kattimalleissa on maskissa lambdasondin tunnus ja lisäksi maahantuojan lisäämä katalysator -teksti takapäässä, se oli niin hienoa silloin. DL on varmaan vieläkin kaasutinkoneella. Epätaloudellisuus on suhteellista, B200 on todella pihi oikein säädettynä, moottoritienopeuksilla 4-vaihteinen alkaa hörppiä suhteettomasti. Osasyynä on tietty legon aerodynamiikka. Jotain tuollaista 9-11 sadalla voi palaa sekalaisessa ajossa, maantiellä pääsee alle 8:lla järkevällä ajolla. 5-vaihteisia laatikkoja on maailma täynnä eikä vaihto ole hankalaa kunhan muistaa ottaa myös laatikkoon sopivan kardaanin, moottoritienopeuksissa 2-litrainen alkaa kyllä olla melko mehuton viitosella. Servo voi olla tai ei eli se on lisävaruste. Ohjaustuntuma on mielestäni tehostetussa huonompi, liian herkkä maantiellä. Ilmankin pärjää kunhan ei ajele kaljuilla renkailla. Oikein tarkalla silmällä erottaa servollisen jo sivusta, niissä on etupyörä aavistuksen verran edempänä lokasuojassa.

        Henkilökohtaisesti arvostan enemmän pitkän keulan antamaa turvaa kuin poikittaisen alumiinimoottorin takana kyyhöttämistä muutaman muovipussin suojissa. Samalla kannattaa muistaa, miten 240:n ovet on tehty ja millaisen palkin päällä etupenkit ovat. Ei tule corolla koputtamatta tupaan...

        Tuonikäisessä on tietty sitten ne kaikki ikäisensä murheet, mutta onneksi vain pikkuruuvaamisen muodossa. Mitään dramaattisesti laukeavaa ei autossa ole, maalaisjärjellä pärjää ja ainakin kattimalleissa (matala puristussuhde)jopa nykyään kauhisteltu jakoremmin katkeaminen, jos se nyt ylipäänsä katkeaa, ei aiheuta muuta kuin moottorin sammumisen. Ei ole "koiranluita" ja pyörissäkin on ihan oikeat kestävät rullalaakerit, etupyörät ovat jopa kääntyvää mallia ihan tehtaan jäljiltä. Kiva napata parkkipaikka jonkun kankeamman nenän alta... Ilmastointia on helppo säätää avaamalla ikkunoita tarpeen mukaan ja talvella lämpöä riittää naapurin TDIllekin. Ainoa, millä nuo saa pois liikenteestä, on varaosien myynnin lopettaminen, muuten niitä näkee tien päällä vielä silloinkin kun saman merkin 2006-mallit on jo paalattu.

        Raahasin omani Ruotsista, suosittelen. Siellä ei ole pikkukoneita, kattikoneet tulivat aiemmin ja varusteluakin on yleensä vähän reilummin. Alle 100 tkm ajettuja on tarjolla, tosin niillä on arvoa sielläkin, itsekin olisin saanut jonkun 940 tai 850 ritsan samaan rahaan, ei vaan kumpikaan malli houkuttele. Ruotsissa on seurattu ajokilometrejä paljon tarkemmin joten lukematkin ovat yleensä uskottavia verrattuna rehelliseen kansaamme. Ne papat, jotka ostivat viimeisiä uusia kaksisataisia, ovat nyt poistumassa henkikirjoista joten tarjonta on tasaista jo Tukholman alueella.

        B230FK/FT konepellin alle toinen on matalapaineturbo ja ei annaku 135hp ja toinen on täysteho ja siittä irtoo 165hp ja olihan tuolla volvofoorumissa joku kutitellu 312hp/500nm 1.4barin ahdoilla

        http://www2.volvolandia.com/landia/index.php?board=2;action=display;threadid=44692

        http://volvo.tonit.org/


    • __rob

      Osta mielummin 2.3 ruiskulla ja 5-v laatikolla, itellä on 2.0 kaasari DL ja voin sanoa että on tehoton ja janoinen, joka vuosi katsastuksessa on ongelmia koska tuo muuttuva(juuttuva) kurkkuinen strömberg ei tykkää pysyä säädöissään, neulaventtiili saattaa jumittua, muuten toki varmatoiminen on ollut. Boschin ruiskut mitä 200-sarjassa on varmatoimisia, ainakin K-jetronic. Ainakin B23E:n tehtaan ilmoittama kulutus oli litran pari alhaisempi mitä esim. B19A(kaasari) mutta huomattavasti tehokkaampi ja vääntävämpi. Itsekin vaihdan omaani jossain vaiheessa 2.3 ruiskutekniikan(ehkä turbotettuna) ja 5-v laatikon.

    • klhkhkh

      Mulla oli aikoinaan vm 1988 240 GL, jossa oli 2,3 litran B230K moottori (kaasuttimella) ja 5 pykäläinen vaihdelaatikko (ei loikkaria) eikä katalysaattoria. Tehoa oli muistaakseni n. 115 heppaa.

      Ajoin sillä lähes 400 tkm ilman suurempia ongelmia, mm. pakoputkea ei tarvinnut vaihtaa kertaakaan. Ei se mikään raketti ollut mutta kulki vitosella tasaisen äänettömästi, kulutus oli kesäkelillä meikäläisen ajolla n. 9 litraa sadalla ja talvella noin 10.

      Verrattuna aikaisemmin omistamaani 2 litran koneella ja nelilovisella laatikolla varustettuun 242 malliin, oli ero selvä, se kulutti kesät talvet aina yli 10 litraa satasella.

      Eli jos tämmösen löydät, niin osta ihmeessä. Noihin vanhoihin ruiskukoneisiin en itse koskisi edes pitkällä kepillä !

      • se viides vaihde

        ole aina loikkari? Itse omistan -88 mallisen 240GL ruiskukoneella ja 4v. automaatilla eikä kummassakaan ole ollut mitään ongelmia 350t km aikana. Kulutus n. 10 tai vähän alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe