Traakkipuun katkaisu

apua kaipaan

Minulla on vuosikausia vanha tavallinen traakkipuu (ei siis lohikäärmepuu, tai tuoksuva traakki vaan ihan tavallinen), ja se alkaa hipoa kattoa. Lisäksi sen alimmissa lehdet ovat aika ruman näköisiä kun ovat aikanaan päässet kuivumaan ja ovat ruskeita päistään.

Kasvilla on tunnearvoa, koska se on lapsuudenkodistani peräisin enkä missään tapauksessa haluaisi menettää sitä. Mutta jotain sille on tehtävä. Voinko leikata tavallista traakkipuuta? Ajattelin että jos leikkaisin latvan pois, ja laittaisin sen veteen juurtumaan. Ja entäs se loppu kasvi, lähteekö tavallinen traakkipuu kasvamaan leikkauskohdasta uutta vartta (useampaa), kuten esim. reunustraakkipuu tekee?

Voiko siis tavallista traakkia leikellä samaan tapaan kuin reunustraakkipuuta, vai miten siinä käy jos niin tekee?

ISO KIITOS jos joku osaa tai jaksaa vastata :)

3

9336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan ja juurruta

Kyllä voit leikata, vaikka kuinka moneen palaan.Jätä se vanha kasvamaan ja leikkaa muut eripituisiksi ja samaan ruukuun kasvamaan, näin saat kauniin kasvin,jossa on varret erikorkuisina.

• anelmas

Minulla on jo ainakin kuusi kasvia altakasteluruukussa. Olen vuosia leikannut traakkipuuni, kun se on lähestynyt kattoa. Olen tehnyt sen yleensä keväällä, maalis-huhtikuussa. Jätän n. 20 cm varren ja sitten olen työntänyt leikatusta osasta latvan lehtineen takaisin ruukkuun ja kastellut hyvin. En mitään juurrutusta ole tarvinnut, koska kasvi juurtuu hyvin suoraan mullassakin ja kuluttaa juurtuessaan ne lehdet, jotka on maan alla ravinnon tarpeeseensa.
      Hieno kasvi siitä on vuosien saatossa kehittynyt, joten rohkeasti vain toimeen. Uskon, että toinenkin neuvo pätee, että panet paloihin ja nekin ruukkuun takaisin. Näin saat heti moniosaisen traakin. Minä olen jakanut paloja muille halukkaille, mutta voisihan niitä ruukussakin ystäville juurruttaa.

• alkuperäinen kysyjä

Kiitos teille molemmille vastauksista. Ja eikun leikkaamaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4310
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      135
      4069
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3726
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      88
      3562
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3537
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      65
      3351
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      86
      2921
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2626
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2334
    Aihe