Minulla on vuosikausia vanha tavallinen traakkipuu (ei siis lohikäärmepuu, tai tuoksuva traakki vaan ihan tavallinen), ja se alkaa hipoa kattoa. Lisäksi sen alimmissa lehdet ovat aika ruman näköisiä kun ovat aikanaan päässet kuivumaan ja ovat ruskeita päistään.
Kasvilla on tunnearvoa, koska se on lapsuudenkodistani peräisin enkä missään tapauksessa haluaisi menettää sitä. Mutta jotain sille on tehtävä. Voinko leikata tavallista traakkipuuta? Ajattelin että jos leikkaisin latvan pois, ja laittaisin sen veteen juurtumaan. Ja entäs se loppu kasvi, lähteekö tavallinen traakkipuu kasvamaan leikkauskohdasta uutta vartta (useampaa), kuten esim. reunustraakkipuu tekee?
Voiko siis tavallista traakkia leikellä samaan tapaan kuin reunustraakkipuuta, vai miten siinä käy jos niin tekee?
ISO KIITOS jos joku osaa tai jaksaa vastata :)
Traakkipuun katkaisu
3
9122
Vastaukset
- vaan ja juurruta
Kyllä voit leikata, vaikka kuinka moneen palaan.Jätä se vanha kasvamaan ja leikkaa muut eripituisiksi ja samaan ruukuun kasvamaan, näin saat kauniin kasvin,jossa on varret erikorkuisina.
- anelmas
Minulla on jo ainakin kuusi kasvia altakasteluruukussa. Olen vuosia leikannut traakkipuuni, kun se on lähestynyt kattoa. Olen tehnyt sen yleensä keväällä, maalis-huhtikuussa. Jätän n. 20 cm varren ja sitten olen työntänyt leikatusta osasta latvan lehtineen takaisin ruukkuun ja kastellut hyvin. En mitään juurrutusta ole tarvinnut, koska kasvi juurtuu hyvin suoraan mullassakin ja kuluttaa juurtuessaan ne lehdet, jotka on maan alla ravinnon tarpeeseensa.
Hieno kasvi siitä on vuosien saatossa kehittynyt, joten rohkeasti vain toimeen. Uskon, että toinenkin neuvo pätee, että panet paloihin ja nekin ruukkuun takaisin. Näin saat heti moniosaisen traakin. Minä olen jakanut paloja muille halukkaille, mutta voisihan niitä ruukussakin ystäville juurruttaa.- alkuperäinen kysyjä
Kiitos teille molemmille vastauksista. Ja eikun leikkaamaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251078Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759