Minulla on vuosikausia vanha tavallinen traakkipuu (ei siis lohikäärmepuu, tai tuoksuva traakki vaan ihan tavallinen), ja se alkaa hipoa kattoa. Lisäksi sen alimmissa lehdet ovat aika ruman näköisiä kun ovat aikanaan päässet kuivumaan ja ovat ruskeita päistään.
Kasvilla on tunnearvoa, koska se on lapsuudenkodistani peräisin enkä missään tapauksessa haluaisi menettää sitä. Mutta jotain sille on tehtävä. Voinko leikata tavallista traakkipuuta? Ajattelin että jos leikkaisin latvan pois, ja laittaisin sen veteen juurtumaan. Ja entäs se loppu kasvi, lähteekö tavallinen traakkipuu kasvamaan leikkauskohdasta uutta vartta (useampaa), kuten esim. reunustraakkipuu tekee?
Voiko siis tavallista traakkia leikellä samaan tapaan kuin reunustraakkipuuta, vai miten siinä käy jos niin tekee?
ISO KIITOS jos joku osaa tai jaksaa vastata :)
Traakkipuun katkaisu
3
9336
Vastaukset
- vaan ja juurruta
Kyllä voit leikata, vaikka kuinka moneen palaan.Jätä se vanha kasvamaan ja leikkaa muut eripituisiksi ja samaan ruukuun kasvamaan, näin saat kauniin kasvin,jossa on varret erikorkuisina.
- anelmas
Minulla on jo ainakin kuusi kasvia altakasteluruukussa. Olen vuosia leikannut traakkipuuni, kun se on lähestynyt kattoa. Olen tehnyt sen yleensä keväällä, maalis-huhtikuussa. Jätän n. 20 cm varren ja sitten olen työntänyt leikatusta osasta latvan lehtineen takaisin ruukkuun ja kastellut hyvin. En mitään juurrutusta ole tarvinnut, koska kasvi juurtuu hyvin suoraan mullassakin ja kuluttaa juurtuessaan ne lehdet, jotka on maan alla ravinnon tarpeeseensa.
Hieno kasvi siitä on vuosien saatossa kehittynyt, joten rohkeasti vain toimeen. Uskon, että toinenkin neuvo pätee, että panet paloihin ja nekin ruukkuun takaisin. Näin saat heti moniosaisen traakin. Minä olen jakanut paloja muille halukkaille, mutta voisihan niitä ruukussakin ystäville juurruttaa.- alkuperäinen kysyjä
Kiitos teille molemmille vastauksista. Ja eikun leikkaamaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424310
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1354069- 643726
- 883562
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans333537Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe653351- 862921
- 542835
- 252626
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142334