Meillä ei ole kotona nukuttu päiväunia enää puoleentoista vuoteen, sen sijaan on 3v poika nukkunut 11-12h yöunia..ja tämä on ollut minulle mukavaa, sillä kaipaan iltaisin omaa aikaa, yksinhuoltaja kun olen ollut nyt vajaa 5kk.
Nyt, kun poika aloitti päiväkodin, siellä on nukutettu päiväunille. Siitä on alkanut seuraavanlainen kierre: päiväunet kestävät puolitoista tuntia..yöunille pojan saa nukahtamaan vasta keskiyön jälkeen, joskus yhden aikaan ja aamulla sitten pitää repiä sikeästi nukkuva ressukka ylös sängystä väkisin. Aamut kiukkuaa ja itkee kun väsyttää, kunnes taas pääsee päiväunille ja valvoo illan ja yön.
Olen aivan lopussa, iltaisin ei ole omaa aikaa, muksuja on kaksi muutakin, joita tämä pikkuterroristi sitten pitää hereillä meuhkaamisellaan ja en pääse ajoissa nukkumaan, kun aamulla pitää herätä puoli seitsemältä valmistautumaan töihin.
Olen vedonnut päiväkotiin, että poikaa ei nukutettaisi. Ei käy, oli vastaus. Poika kuulema pitäisi hereillä muita lapsia (nukkumapaikka on eri kerroksessa kuin normaali hoitoalue).
Juttelin asiasta lääkärinkin kanssa kun olin muuten käymässä, ja lääkäri tuohtui ja sanoi, että tässä elämäntilanteessa päiväkodin kuuluisi olla minun tukenani, eikä huolehtia omasta iltapäiväkahvittelustaan.
En todella tiedä, mitä tehdä, olen tosiaan pinna kireällä, napsahtelen koko ajan koska olen väsynyt ja väsymyksestä johtuen pillitän vähän väliä.
päiväunet päikkärissä
29
4100
Vastaukset
- Taavi
Hae sairauslomaa.
- ......
Meillä päiväkodissa pakotettiin jopa 5-vuotias päiväunille ja vaikka yritit mitä niin mikään ei auttanut.
- Annukka75
Meillä poika lopetti päiväunet jo kaksivuotiaana. Sitten kun meni päiväkotiin 6-vuotiaana oli pakko nukkua. Ei auttanut vaikka kuinka sanoin hoitajille ettei tarvitsisi nukkua. Illalla oli rauha mennyttä kun valvoa piti yömyöhään. Hoitajatkin kun kuulemma tarvisevat tauon niin pakko oli nukkua.
Toinen kokemus oli kun olin itse töissä nuorena päiväkodissa. Siellä ne jotka eivät nukahtaneet hetken levättyään, niin saivat tulla leikkimään. Oli erittäin hyvä systeemi minusta. Saisivat muutkin päiväkodit ottaa siitä oppia.- aika paljon
hoitajasta ja päiväkodista. Itse kun olin päiväkodissa aikanaan, meidät pakotettiin nukkumaan. Jos ei nukkunut, tuli ainakin maata hiljaa selällään silmät kiinni. Hoitaja kiersi aina katsomassa että kaikki "nukkuivat".
Itse en tainnut kertaakaan nukkua näitä päikkäreitä, enkä sen puoleen kotonakaan vaikka äiti yritti pakottamalla nukuttaa. Yleensä tulos oli se, että äitiparka nukahti :D ja minä kehittelin oman keinon päästä äitiä herättämättä vesisängystä pois...
Lasten pakkonukuttaminen on yleensä keino saada vapaa-aikaa itselle - päiväkodissa tällä haetaan sitä kahvitaukoa.
Itse myöhemmin kun menin töihin erääseen päiväkotiin, lapset pistettiin myös nukkumaan, mutta jos ei nukuttanut vielä puolen tunninkaan päästä, sai tulla pois lastenhuoneeseen, mutta piti leikkiä hiljaisia leikkejä koska nukkuhuone tosiaan oli käytävän toisella puolella.. Itse pidin tätä ihan hyvänä ratkaisuna. Toki ne jotka sitten pakolla sen puoli tuntia joutuivat makaamaan sängyssä, olivat vähän tyytymättömiä.. :S - Reija
aika paljon kirjoitti:
hoitajasta ja päiväkodista. Itse kun olin päiväkodissa aikanaan, meidät pakotettiin nukkumaan. Jos ei nukkunut, tuli ainakin maata hiljaa selällään silmät kiinni. Hoitaja kiersi aina katsomassa että kaikki "nukkuivat".
Itse en tainnut kertaakaan nukkua näitä päikkäreitä, enkä sen puoleen kotonakaan vaikka äiti yritti pakottamalla nukuttaa. Yleensä tulos oli se, että äitiparka nukahti :D ja minä kehittelin oman keinon päästä äitiä herättämättä vesisängystä pois...
Lasten pakkonukuttaminen on yleensä keino saada vapaa-aikaa itselle - päiväkodissa tällä haetaan sitä kahvitaukoa.
Itse myöhemmin kun menin töihin erääseen päiväkotiin, lapset pistettiin myös nukkumaan, mutta jos ei nukuttanut vielä puolen tunninkaan päästä, sai tulla pois lastenhuoneeseen, mutta piti leikkiä hiljaisia leikkejä koska nukkuhuone tosiaan oli käytävän toisella puolella.. Itse pidin tätä ihan hyvänä ratkaisuna. Toki ne jotka sitten pakolla sen puoli tuntia joutuivat makaamaan sängyssä, olivat vähän tyytymättömiä.. :SMeillä lapsen päiväkodissa on se käytäntö, että on hiljainen rauhallinen hetki. Hoitaja lukee satua tai kuunnellaan musiikkia. Suurin osa lapsista nukahtaa. Jos joku ei nukahda, niin eihän häntä edes voida väkisin nukuttaa! Lapset saavat tuokion jälkeen nousta ylös, jos siltä tuntuu. Yleensä meno päiväkodissa on sen verran rajua, että kaikki nukahtavat ja nukkuvat vähintään sen tunnin.
- toimintaa
kyllä mielestäni hoitopaikan tulee tukea perhettä, eikä toimia perhettä vahingoittavalla tavalla.
otapa yhteyttä paikkakuntasi varhaiskasvatuksen päällikköön (sillä nimellä meillä) eli kunnan kaikkien päivähoidontarjoajien esimieheen ja keskustele asiasta.
kerro hänelle samat asiat kuin tässä, perusteluineen ja mainitse myös että olet yksinhuoltajana nykyisin ja on kaksi muutakin lasta.
ellei tunnu tuottavan tulosta, ota yhteyttä sosiaalityöntekijään ja pyydä häntä puuttumaan tilanteeseen "asiantuntijana".
oma lapseni käy perhepäivähoitajalla, mutta ei siellä kyllä nukkumaan pakoteta. rauhallisesti pitää olla, jotta pikkuiset saavat nukkua. mutta kyllä hoitotäti tekee mukavia hiljaisia juttuja vanhempien lasten kanssa joita ei nukuta, esim. piirtävät, lukevat, katsovat jonkin sadun, jopa leipovat välillä välipalaa varten vaikka sämpylöitä =)
toivottavasti tilanteenne helpottuu, on ikävää kun perheen sisäiset suhteet kärsivät noinkin hölmöstä asiasta, mikä ihan helposti olisi hoidettavissa... - Kesälomalla oleva Lh
Päiväkodissa työtä tekevänä ymmärrän sen että kaikkien pitää mennä "rauhoittumaan" eli käytännössä levähdetään ja kuunnellaan satu tms.kun se on ainoa hetki jolloin päivän aikana lapsi saa rauhoittua.Mutta eikö henkilökunta voi esim:herättää lapsesi 30min päästä?eikä antaisi nukkua pitkiä unia!kyllä meillä ainakin joustetaan,on lapsia jotka eivän nuku ollenkaan..silloin nämä lapset levähtävät ja nousevat sitten leikkimään.Mutta jos uni tulee,niin vanhempien pyynnöstä lapsi herätetään vaikka 15min päästä.Juttele vielä kerran siitä mikä teillä on tilanne kotona,jos viesti ei mene perille käy johtajan juttusilla.Sano suoraan että päiväunia EI nukuta,pelkästään levähtäminen on ok.Päiväkodin henkilökunnan täytyy tehdä niinkuin vanhemmat toivovat!
- tiituska80
pyydät päästä keskustelemaan asiasta ensin omien hoitajien kanssa ja sitten johtajan kanssa, jos ei suju.
Omalla kokemuksella useammasta päiväkodista ei missään ole pakotettu lapsia nukkumaan ja vanhempien toivetta kunnioitettu erityisesti, jos haittaa iltarutiineja, vaikka herättämällä lapsi kesken päiväunien.
Hoitsut ehtii kahville silloin kun rauhotutaan ja luetaaan satu, sitten nousevat ne ylös jotka eivät nuku ja vaihdetaan kahvilla kävijät!!
Päivähoito on palvelua sinulle ja sulla on myös jotain oikeus vaatiakin, eli rohkeasti vain keskustelemaan! - hoitaja22
Moni lapsi alkaa tarvita päiväunia kun alottaa päiväkodissa, varsinkin nuo 3v. Siellä arki on paljon vauhdikkaamapaa kuin kotona.
1,5 tuntia on kuitenkin aika paljon, siitä kyllä huomaa et poika tarvii edes jonkulaiset unet.. Annan saman neuvon ku muutkin, unia täytyy saada lyhennettyä, aluksi vaikka tuntiin ja katsotte kuin alkaa sujumaan..?
Meillä on esim. hoidossa sellainen lapsi joka ei saisi nukkua mutta minkäs teet kun se ekana nukahtaa, pois ei voi päästää kun sit ei kukaan muukaan nuku! Eli unien kokonaan pois jättäminen ei ole niin yksinkertaista kun moni luulee.. Meilläkin nukutaan yläkerrassa mutta ei silti voi yksi jäädä alas puuhastelemmaan.
Ja tuosta kahvitauko jutusta..
"tässä elämäntilanteessa päiväkodin kuuluisi olla minun tukenani, eikä huolehtia omasta iltapäiväkahvittelustaan."
Millä luulet hoitajien jaksavan kullannuppusi kanssa jos ei hetkeä saa rauhassa istua ja juoda kahvia?! Ja useimmiten juuri noilla kahvihetkillä suunnitellaan lapsille tulevia juttuja.. Eikö itselläsi ole töisää mitään taukoja?
Ymmärrän kyllä sinua, mutta myös päiväkodin henkilökuntaa.. Voimia sulle..- jjj_
Meidän kolmesta lapsesta kaksi on lopettanut päikkärit parin kolmen vuoden iässä.
Hoitopaikoissa ei ole pakotettu nukkumaan vaan on tehty niin että lapsi tulee kuuntelemaan sadun nukkumaan mennessä ja rauhoittuu sänkyynsä. Jos nukahtaa, niin sitten nukkuu päiväunet, jos ei nukahda niin pääsee lukemaan kirjoja tai kasaamaan palapeliä tms. rauhallista toimintaa.
Pitkä tarhapäivä on lapselle raskas ja jos pieni lapsi ei nuku päiväunia niin iltapävä voi olla melkoista kärtyämistä.
Sanoisin niin että jos lapsi nukahtaa päiväunille, niin silloin ne on lapselle tarpeen. Lapsen tarpeistahan tarhassa huolehditaan eikä äidin. - ketjun aloittaja
Siis tottakaihan poika tarvitsee "jonkinnäköiset" unet, kun on yöllä valvonut ties miten myöhään ja revitty yöls aamuvarhaisella.
Tässä kun pyöritään noidankehää koko ajan.
Nyt minulla on täällä iltaisin pieni riiviö, joka terrorisoi meitä muita. Vanhemmilla lapsilla alkaa koulut jälleen, niin ei hekään jaksa tuota enää siinä vaiheessa. Viime yönä tyttö valvoi kahteentoista pikkuveljensä kanssa, koska minä yksinkertaisesti nukahdin sohvaan eikä tyttö minua raaskinut herättää.
Lasten kesken närää herättää myös se, että pikkuinen "saa olla" äidin kanssa myöhään hereillä..
Sitäkin kokeiltiin päiväkodilla, että herätettiin puolen tunnin päikkärien jälkeen..seurauksena oli kiukkuinen pikku mies, joten päiväkodin tädit päättivät että nukkukoot täydet päikkärit ja taas oltiin samassa sopassa..ja tämä herättäminen kuulema onnistuu vain nyt kesällä tilapäisryhmässä, ei laisinkaan omassa ryhmässä johon palaa syksyllä.
Onneksi vanhempani ottavat lapset nyt pariksi viikoksi, huomasivat etten jaksa. Mutta, tämä on siis vain tilapäishelpotus. Sama rumba odottaa kun palaavat kotiin..
Olen itse ollut jokunen vuosi sitten pari kk päiväkodissa työharjoittelussa ja siellä ainakin lapset saivat sadun kuunneltuaan tulla leikkimään, jos näin oli sovittu.
Niistä tauoista...Mulla on tasan yksi tauko päivässä ja se on ruokatunti. Silloinkin saatan joutua puhelimeen, kesken syönnin ja silloin se tauko on mennyttä. Työssäni ei tunneta taukoja, mikäli mielii rahaa tehdä. Sen jälkeen juoksen kauppaan ja hakemaan lapset kotiin. Se niistä tauoista.
Ennen mun taukoni oli ne siunatut kaksi-kolme tuntia illassa, jolloin sain siivota rauhassa ja hengähtää.
Jokin aika sitten tapasin mielenkiintoisen miehenkin, mutta jouduin sanomaan hänelle,että mun aikani ei yksinkertaisesti riitä seurusteluun, koska sitä aikaa ei ole edes itselle =(
No, nytpähän saan nukkua pari viikkoa rauhassa, hermo lepää. - LTO
Niin niistä kahvitauoista... Tauot, olivat ne sitten kahvi- tai jotain muita taukoja, kuuluvat ihan työehtosopimusten mukaisesti kaikille työntekijöille; myös päiväkodissa työskenteleville. Mielestäni päiväkodeissa ei nukuteta ketään väkisin, monet lapset kyllä nukahtavat herättyään aamulla aikaisin ja touhuttuaan aktiivisesti koko aamupäivän. Päivälepo pk:ssa on ikuinen keskustelun aihe, koska toiset lapset taas tarvitsevat lepoa ja unta päivällä, jopa jotkut 5-6 vuotiaat ja se pitää myös heille suoda. Päiväkoti on ryhmähoitoa ja valitettavasti kaikkien yksilöllisiä toiveita ei pystytä toteuttamaan. Henkilökunta kyllä yrittää parhaansa tasapainoilla kaikkien vaatimusten kanssa, mutta yrittäkää ymmärtää, että isoissa ryhmissä tulee eteen tilanteita, jolloin on pakko toimia massan mukana. Valitettavaa, mutta arkipäivää nykyisin päiväkodeissa. Viime lukukaudelta muistuu mieleeni lukuisia päiviä, jolloin 21 lapsen ryhmässä oli vain kaksi työntekijää koko päivän. Meilläkin on pyrkimyksenä lepuuttaa lapsia vain sen aikaa, että ryhmätilat saadaan perusteellisesti siivottua. Aina se ei vaan onnistu, kun henkilökuntaa puuttuu.
- jjj_
ketjun aloittaja kirjoitti:
Siis tottakaihan poika tarvitsee "jonkinnäköiset" unet, kun on yöllä valvonut ties miten myöhään ja revitty yöls aamuvarhaisella.
Tässä kun pyöritään noidankehää koko ajan.
Nyt minulla on täällä iltaisin pieni riiviö, joka terrorisoi meitä muita. Vanhemmilla lapsilla alkaa koulut jälleen, niin ei hekään jaksa tuota enää siinä vaiheessa. Viime yönä tyttö valvoi kahteentoista pikkuveljensä kanssa, koska minä yksinkertaisesti nukahdin sohvaan eikä tyttö minua raaskinut herättää.
Lasten kesken närää herättää myös se, että pikkuinen "saa olla" äidin kanssa myöhään hereillä..
Sitäkin kokeiltiin päiväkodilla, että herätettiin puolen tunnin päikkärien jälkeen..seurauksena oli kiukkuinen pikku mies, joten päiväkodin tädit päättivät että nukkukoot täydet päikkärit ja taas oltiin samassa sopassa..ja tämä herättäminen kuulema onnistuu vain nyt kesällä tilapäisryhmässä, ei laisinkaan omassa ryhmässä johon palaa syksyllä.
Onneksi vanhempani ottavat lapset nyt pariksi viikoksi, huomasivat etten jaksa. Mutta, tämä on siis vain tilapäishelpotus. Sama rumba odottaa kun palaavat kotiin..
Olen itse ollut jokunen vuosi sitten pari kk päiväkodissa työharjoittelussa ja siellä ainakin lapset saivat sadun kuunneltuaan tulla leikkimään, jos näin oli sovittu.
Niistä tauoista...Mulla on tasan yksi tauko päivässä ja se on ruokatunti. Silloinkin saatan joutua puhelimeen, kesken syönnin ja silloin se tauko on mennyttä. Työssäni ei tunneta taukoja, mikäli mielii rahaa tehdä. Sen jälkeen juoksen kauppaan ja hakemaan lapset kotiin. Se niistä tauoista.
Ennen mun taukoni oli ne siunatut kaksi-kolme tuntia illassa, jolloin sain siivota rauhassa ja hengähtää.
Jokin aika sitten tapasin mielenkiintoisen miehenkin, mutta jouduin sanomaan hänelle,että mun aikani ei yksinkertaisesti riitä seurusteluun, koska sitä aikaa ei ole edes itselle =(
No, nytpähän saan nukkua pari viikkoa rauhassa, hermo lepää.Suhtautumisesi työhön kielii vähän siitä että tykkäät olla uhrautuva marttyyri... Älä ole... Ota sinulle kuuluva vapaa niin töissä kuin kotonakin. Lapset pitää opettaa siihen että äiti ei ole mikään palveluautomaatti, jota voi pompottaa koko ajan ympäriinsä.
Tunnen monia yksinhuoltajia, joilla on taipumusta tälläaiseen. Kai se johtuu halusta antaa lapselle kaikkensa. Seuraus vaan voi olla se että laspista kasvaa aloitekyvyttömiä ja he tarvitsevat äidin apua aivan kaikkeen. - hoitaja myös
Ei kai koko henkilökunnan tarvitse olla samaan aikaan siellä kahvilla? Olen itse töissä sairaalassa eikä kyllä tulisi mieleenkään, että kaikki mentäisiin samaan aikaan tauolle, vaan jokainen oman tilanteensa ja töidensä mukaan, ja toiset sillä aikaa kuulostelevat taukolaisenkin potilaat. Perusteluna tuo jaksaminen tuntui siinä mielessä huonolta.
- LTO
hoitaja myös kirjoitti:
Ei kai koko henkilökunnan tarvitse olla samaan aikaan siellä kahvilla? Olen itse töissä sairaalassa eikä kyllä tulisi mieleenkään, että kaikki mentäisiin samaan aikaan tauolle, vaan jokainen oman tilanteensa ja töidensä mukaan, ja toiset sillä aikaa kuulostelevat taukolaisenkin potilaat. Perusteluna tuo jaksaminen tuntui siinä mielessä huonolta.
No ei tietenkään kaikki mene tauoille yhtäaikaa, vaan vuorotellen. Päiväkotien arjesta liikkuu niin paljon urbaanilegendaa ja typeriä uskomuksia, että millä ihmeellä niitä saa oikaistua. Kun osa lapsista nukkuu päiväunia ja osa ei nuku, pitäisi valvonnan olla kuitenkin 100% koko ajan kaikkien lasten osalta. Siis lapsia ei saa jättää nukkumaan keskenään (joku voi vaikka oksentaa kesken unien, Ruotsissa toinen lapsi puri toista lasta lepohuoneessa jne.) ja valvovia lapsia pitäisi riittää aikuinen vahtimaan. Sitten kun lapsia on 21 ja aikuisia kaksi, tämä on ihan arkipäivää monessa pk:ssa, on pakko hoitaa se lepotilanne niin, että kun toinen on tauolla niin toinen valvoo lepääviä lapsia. Tauon aikana myös usein hoidetaan ns. pk:n kirjallisia (ihan lakisääteisiä) töitä, joita riittää joka päivälle. Joskus meidän on pakko päästä pitämään kokouksia myös pk:ssa ja silloin on useampi ihminen yhtäaikaa kokoushuoneessa. Joku kyllä aina hoitaa lapsia kokouksienkin aikana, joten ei siellä koskaan kaikki työpäivän aikana yhtäaikaa ole, niinkuin joku urbaanilegenda taas varmaan väittää...
- lastentarhanopttaja
Kylläpä on ollut ymmärtämätön ja halvenava kommentti lääkäriltä, ei muta voi sanoa. Pitkän työkokemukseni perusteella voin sanoa, ettei lasten päivälepo todellakaan johdu henkikökunnan kahvitteluntarpeesta (!!), vaan lasten levähtämisen tarpeesta. Päiväkodin elämä on paljon vauhdikkaampaa ja lapselle myös rasittavamaa kuin kotielämä. Koko päivän joutuu olemaan parinkymmenen lapsen ryhmässä, vailla omaa rauhaa ja yksityisyyttä, jatkuvasti muita huomioonottaen ja yhteisiä sääntöjä noudattaen. Lepohetki on todella tarpeellinen kaiken touhun tuoksinassa. Henkilökunta sitten toki pyrkii hyödyntämään lasten lepohetkeä pitämällä työpaikkapalavereja, suunnittelemalla ja valmistelemalla tulevaa toimintaa. Ja täytyy muistaa, että joku (väh. yksi, tarvittaessa useampikin hoitaja )on koko ajan myös nukkuvien lasten luona, heitä ei jätetä yksin ja lähdetä kahvittelemaan.
- blondi-72hki
silloin kun tyttäreni oli tarhassa me ratkaisimme asian seuraavasti eli ekeksi sanoin että likka herätettävä tunnin kuluttua nukahtamisesta se oli talvi aikaa ja keväällä puolen tunnin ja jonkin ajan kuluttua sanoin että ei saa antaa nukkua koska muuten meillä illat yhtä helvettiä ja tiukkana kun pysyin niin tekivät kuten pyysin.Parani kotonakin yöunille meno ilman taistelua.
- jjj_
Meillä lapset meni pieninä illalla yliaktiivisiksi, jos eivät nukkuneet päiväunia. Tarhassa ei pakotettu nukkumaan ja pitkän tarhapäivän jälkeen ilta saattoi olla melkoista hulinaa, jos päiväunet olivat jääneet väliin.
- varhkasv
Jos lapsi on aloittanut vastikään päivähoidon voi hän valvoa iltaisin , koska hän haluaa olla äidin kanssa enemmän. Varsinkin kun ketjun aloittaja kertoo, että lapsella on vanhempia sisaruksia, saattaa lapsi odottaa, että muut sisaret nukkuvat ja hän saa nauttia äidin seurasta ihan yksin. Itse olen myös päiväkodissa töissä ja pyydän aina vanhemmilta kuukauden aikalisän, jos he pyytävät vähentämään lapsen päiväunia. Päiväkodissa olo on lapselle (varsinkin pienelle) niin stressaavaa etten ihan helpolla antaisi lapsen olla nukkumatta. Tästä on tehty myös tutkimuksia, ettei yöunien määrä lisäänny paljoakaan vaikka päikkärit jätetäänkin pois. Myös aivojen kehitykselle päiväunet ovat tarpeen. Kukapa lapsestaan tyhmää haluaisi? =)
- ketjun aloittaja
Nyt multa meni ohi...ja pahasti.
Jos lapseni joutuvat suoriutumaan paljon itsenäisesti,kuinka heistä tulee aloitekyvyttömiä? (Ja kuinka tämä liittyy nyt päiväuniin..?)
Kaksi vanhempaa ovat hyvin aloitekykyisiä, oma-aloitteisia, avuliaita ja aktiivisia.
En paapo ja passaa lapsiani, autan kun he sitä tarvitsevat. (Ja jos nyt tämä muka liittyi niihin päiväuniin, niin kerrottakoon että näiltäkin lapsilta jäi päiväunet pois alle 3v)
En ole verrattavissa kaikkiin yh-äiteihin, kuten ei kukaan muukaan meistä yh:ista. Me kaikki olemme yksilöitä ja teemme ja toimimme lastemme parhaaksi YKSILÖINÄ, emme ryhmänä nimeltään yh:t. Sanotte te tarhan tädit mitä hyvänsä..kun joku sanoisi tuon minulle tarhassamme kasvokkain, saisi täti kuulla kunniansa.
Minulla ei ole varaa niihin taukoihin, koska palkkani perustuu tehdyn työn määrään. Jokainen euro ja sentti on PAKKO tienata, tai meillä ei syödä loppukuukautena tai vaihtoehtoisesti, jää laskuja maksamatta (eron jälkeen kun niskaani kaatui huima määrä velkaa, kun siippa sanoi, ettei häntä kiinnosta maksella penniäkään)
En ole marttyyri, pidän työstäni, enkä niitä taukoja kaipaile. Menen töihin tehdäkseni töitä.
Haluan lapselta päiväunet pois myös hänen parhaakseen, ei ole kyse pelkästään meistä muista. Varmasti se repii häntäkin kun liian lyhyiden unien jälkeen kiskotaan ylös ja kiikutetaan tarhaan itkuisena ja puolinukuksissa. Johan tässä toimii terve maalaisjärki!
Myöskään pikkuterroristi ei hakeudu erityisesti minun seuraani muiden mentyä sänkyyn. Yleensä sillä on ihan omat bileet.
Ja kolmen lapsen äitinä osaan sanoa että kylläpä ne päikkärit vaan vaikuttaa yöuniin. Sama se mulle mitä "tutkimukset" sanoo kun olen sen jokusen kerran itse kokenut. Ja jokainen lapsi on erilainen.
Uskon vakaasti lapsen omiin luontaisiin vaistoihin ja luonnolliseen kehitykseen.
Kun päiväunet ovat jääneet pois aikoinaan itsestään, on se tapahtunut lapsen kehityksen kannalta hyvistä syistä.
Siksi ei mun päähäni mahdu että uudelleen opetetaan lasta nukkumaan päiväunille, vaikka sitten perheen ja lapsen oman hyvinvoinnin kustannuksella ja kasvatusperiaatteiden vastaisesti.
Tulipahan purkauduttua, mutta syystäkin. Saitte sappeni kiehahtamaan.
Tärkein pointti tässä on se, että ÄITI tuntee lapsensa ja hänen tutut rutiininsa ja lapsensa parhaan PAREMMIN kuin yksikään HOITAJA. Siihen ei auta, vaikka kuinka änkkäätte vastaan.
Sen jälkeen kun lapset palaavat mummolasta, painelen ensin johtajan luokse, sitä kautta sosiaalitoimen puolelle ja tähän tulee muutos taikka alkaa päitä putoilemaan.
Kiitän. - mitä se meille kuuluu
Jos lapseni joutuvat suoriutumaan paljon itsenäisesti,kuinka heistä tulee aloitekyvyttömiä? (Ja kuinka tämä liittyy nyt päiväuniin..?)
Kaksi vanhempaa ovat hyvin aloitekykyisiä, oma-aloitteisia, avuliaita ja aktiivisia.
En paapo ja passaa lapsiani, autan kun he sitä tarvitsevat. (Ja jos nyt tämä muka liittyi niihin päiväuniin, niin kerrottakoon että näiltäkin lapsilta jäi päiväunet pois alle 3v)
En ole verrattavissa kaikkiin yh-äiteihin, kuten ei kukaan muukaan meistä yh:ista. Me kaikki olemme yksilöitä ja teemme ja toimimme lastemme parhaaksi YKSILÖINÄ, emme ryhmänä nimeltään yh:t. Sanotte te tarhan tädit mitä hyvänsä..kun joku sanoisi tuon minulle tarhassamme kasvokkain, saisi täti kuulla kunniansa.
Minulla ei ole varaa niihin taukoihin, koska palkkani perustuu tehdyn työn määrään. Jokainen euro ja sentti on PAKKO tienata, tai meillä ei syödä loppukuukautena tai vaihtoehtoisesti, jää laskuja maksamatta (eron jälkeen kun niskaani kaatui huima määrä velkaa, kun siippa sanoi, ettei häntä kiinnosta maksella penniäkään)
En ole marttyyri, pidän työstäni, enkä niitä taukoja kaipaile. Menen töihin tehdäkseni töitä.
Haluan lapselta päiväunet pois myös hänen parhaakseen, ei ole kyse pelkästään meistä muista. Varmasti se repii häntäkin kun liian lyhyiden unien jälkeen kiskotaan ylös ja kiikutetaan tarhaan itkuisena ja puolinukuksissa. Johan tässä toimii terve maalaisjärki!
Myöskään pikkuterroristi ei hakeudu erityisesti minun seuraani muiden mentyä sänkyyn. Yleensä sillä on ihan omat bileet.
Ja kolmen lapsen äitinä osaan sanoa että kylläpä ne päikkärit vaan vaikuttaa yöuniin. Sama se mulle mitä "tutkimukset" sanoo kun olen sen jokusen kerran itse kokenut. Ja jokainen lapsi on erilainen.
Uskon vakaasti lapsen omiin luontaisiin vaistoihin ja luonnolliseen kehitykseen.
Kun päiväunet ovat jääneet pois aikoinaan itsestään, on se tapahtunut lapsen kehityksen kannalta hyvistä syistä.
Siksi ei mun päähäni mahdu että uudelleen opetetaan lasta nukkumaan päiväunille, vaikka sitten perheen ja lapsen oman hyvinvoinnin kustannuksella ja kasvatusperiaatteiden vastaisesti.
Tärkein pointti tässä on se, että ÄITI tuntee lapsensa ja hänen tutut rutiininsa ja lapsensa parhaan PAREMMIN kuin yksikään HOITAJA. Siihen ei auta, vaikka kuinka änkkäätte vastaan.
Sen jälkeen kun lapset palaavat mummolasta, painelen ensin johtajan luokse, sitä kautta sosiaalitoimen puolelle ja tähän tulee muutos taikka alkaa päitä putoilemaan.
Kiitän.....
- lhlh
Jos tilanne on tuo mitä ketjun aloittaja kertoi, ei minusta lasta silloin tarvitse nukuttaa päiväunille! Kyllä 3 vuotias jaksaa päivähoidossa iltapäivänkin, kunhan saa hetken levätä. Ja kyllä liian pitkään nukutut päiväunet vaikuttavat yöuniin! Tietenkin lapset ovat erilaisia, toiset tarvitsevat päiväunet, toiset eivät. Ja kyllähän sinun varhaiskasvattajana pitäisi tietää että jokainen lapsi on yksilö ja jokaisella lapsella on omat tarpeensa. Et siis voi tunkea kaikkia lapsia yhteen ja samaan muottiin. Tietenkin suurin osa PIENISTÄ lapsista tarvitsevat päiväunet, mutta hyvin monet 3 vuotiaat jättävät päiväunet jo pois.
Itse olen toiminut jo monta vuotta lastenhoitajana päiväkodissa. Meillä ei tarvitse nukkua, jos vanhemmat sitä pyytävät. Ne lapset tulevat kuuntelemaan sadun ja lepäämään siksi ajaksi, kun toiminta-huone saadaan siivotuksi. Sen jälkeen saavat nousta ja tehdä hiljaisia hommia (esim. palapelit, piirtäminen, lukeminen). Sitten on myös niitä lapsia, joiden unien määrästä on vanhempien kanssa sovittu (esim. saavat nukkua 15min tai 30 min), sen jälkeen heidät herätetään ja saavat mennä myös leikkimään. Osastollamme on kolme aikuista, jotka vuorollaan käyvät kahvitauolla. Ei meidän tarvitse kaikkien sinne yhdessä mennä, kahvitaukoon on periaatteessa varattu 5 min, joten ei se aika riitä lasten seuraavan päivän hommien suunnitteluun (kuten joku edellä mainitsi).
Sinä ketjun aloittaja, vaadi päiväkodissa, ettei lastasi saa nukuttaa. Sinä olet lapsesi kasvattaja ja tiedät parhaiten mikä sopii lapsellesi. Ei se ole lapsen etu, jos yöunet jäävät liian lyhyiksi. Kyllä ne yöunet kuitenkin ovat tärkeämmät kuin päiväunet! - lhlh
Kiitän.Olisi mukava kuulla kuinka asia eteni ja päättyi. Joten kirjoitatahan tänne sitten uudestaan!
- pph2
Yhdyn edellisen kirjoittajan ajatuksiin ja lisäisin vielä yhden lisää...!Päiväunet ovat erittäin tarpeellisia pienen lapsen tasapainoiselle kehitykselle ja pieni lapsi tarvitsee lepohetken pitkän vauhdikkaan päivän jaksottamiseksi. Unen aikana lapsi saa esim. oppimansa uudet asiat sisäistettyä ja silloinhan vain unessa kehittyy lapsen aivoissa mm. pitkäaikaismuisti.
Ammattilaisena minua alkoi kiinnostamaan lapsen iltaisin viettämä aika kotona. Saako hän kotona iltaisin alkuillasta viettää rauhallista ja monipuolista aikaa jokaisen perheenjäsenen kanssa leikkien ja touhuten hetkisen, vai ollaanko häntä nukuttamassa miten aikaisin illasta? Kokemuksesta voin todeta, että lapselle kuuluu vanhemman järjestää myöskin järkevää toimintaa myöskin kotona iltaisin hoitoviikolla. Minusta tältä lapselta puuttuu tässä tapauksessa yhteinen aika läheistensä kanssa ja siksi lapsi hakee sitä vaikka keskellä yötä! Itse olen keskustellut monien vanhempien kanssa ja aina ollaan päästy yhteisymmärrykseen päiväunien tarpeellisuudesta ja lupa nukkumiseen on tullut luottamuksen myötä.
Ensimmäiseksi lapselle olisi saatava säännöllinen päivärytmi ja riittävän pitkä aika iltarutiinien suorittamiseen samalla pikkuhiljaa levolle laskeutuen, sama koskien myöskin isompia lapsia. Lapsi vaistoaa herkästi äidin vastahakoisuuden kahden keskiseen aikaan, jos äidn ajatukset ovat vain omissa asioissa, kuten siivoamisessa yms. Perheen sisällä lapselle on opetettava vuorokausirytmi ja mielestäni sen opettaminen ei pitäisi kuulua isovanhemmille ollenkaan!
Tsemppiä toivotan äidille joka tapauksessa. Sinua parempaa kasvattajaa ei lapsellasi olekaan!
- sokru
Ratkaisimme asian niin että aloin tehdä lyhennettyä työaikaa ja hain lapseni pois 13.00. Lapseni olisi silloin pitänyt herättää ja se häiritsi kuulemma muita lapsia niin hoitjajat päätyivät ratkaisuun että lastani ei laiteta nukkumaan ollenkaan. Itse haen kolmena päivänä ja muuten isovanhemmat. Nyt on rauha kotona illalla. Tämä oli meidän ratkaisu ja ymmärrän hyvin että ei kaikille mahdollinen, mutta näin pitkälle meidän täytyi mennä ;) mutta tämä poiki kyllä sitten muuta hyvää, nyt on aikaa tälle meidän kuopukselle, niinkuin isommillekkin jotka koulusta tulevat...
- koko ketjun
Huomasin, että kaikki pohtivat sitä päikyssä nukkumista, mutta miten kotona. Älkää nousko takaajaloillenne, yritän ilmaista tämän nyt mahdollisimman asiallisesti.
Alotetaan alusta: Siis ymmärsin, että perheellä on hyvä toimiva systeemi, ihmettelen, että miksei päiväkoti voi mukautua sillä ei ole mikään outo asia ettei joku nukkuisi päikyssä. Kyllä se on ihan järjestettävissä oleva asia. Ilmeisesti tämän päikyn kulttuuriin kuuluu, että näin tehdään, kun on aina tehty niin...tiedätte tämän selityksen.
NO toiseksi vetoan siis myös siihen, että kyllä lapsikin voi oppai uudenlaisen rytmin. Tietyillä iltarutiineilla lapsen pitäisi oppia laittamaan nukkumaan aikaisemmin, kun herääminenkin on aikaisin, huolimatta päiväunista, jotka voisivat siis ola ihan lyhyet.
Tiedän, että tämä on ikuisuus kysymys ja lapset persoonia jne, mutta kun ei tunne tapausta niin pakkohan sitä on jotain ehdottaa, niinkuin on 20 muutakin vastaajaa tehnyt.
Toivottavasti ratkaisu löytyy muuta kuin voima keinoin! :) Hyvää kesää! - Lapsen puolesta itsekkäitä ...
lässyn lässyä taas. Aina vika on jossain muualla kuin kodissa. Hitto soikoon missä on lapsen isä, häh? Eikö lapsella ole oikeutta vanhempiinsa ja ehjään perheeseen? Ei, koska itsekeskeiset vanhemmat eivät ajattele kuin itseään kuten sinunkin tapauksesta käy ilmi.
Jos ei tarhan tavat sinulle kelpaa, niin hoida itse lapsesi. Ei kai voida olettaa, että kaikki lapset saavat tarhassa yksilöllistä hoitoa? Katso peiliin ennen kuin lähdet muita syyttelemään.- Äiti samassa tilanteessa
Meillä on isikin kuvioissa mukana. Lapsia kaksi. Kolme- ja kuusivuotias. Molemmat ovat lopettaneet päiväunet alle kaksivuotiaina. Iltaisin kävivät nukkumaan yhdeksän jälkeen ja heräsivät puoli yhdeksän-yhdeksän aikaan.
Kunnes aloittivat päiväkodin.
Kuusivuotias ei todellakaan nukahda ja saakin nousta muiden valvojien kanssa tunnin päästä sängystä pois. Sängyssä he ovat kuunnelleet sadun ja musiikkia.
Kolmevuotias nukahtaa vajaa puolen tunnin nukuttelun jälkeen ja nukkuu kunnes herätetään reilu puolentoista tunnin päästä. No tottakai tuommoinen vaikuttaa iltoihin!
Silloin kun haen heidät kotiin ennen päiväunia, niin he nukahtavat molemmat jo puoli yhdeksältä ja heräävät reippaina puoli kahdeksalta.
Kun pienempi on nukkunut päiväunet, hän valvottaa koko porukkaa puoli yhteentoista ja on puoli kahdeksalta aamulla kiukkuinen. Kierre valmis meidänkin perheessä.
Meillä on jo puolentoista vuoden ajan totuttu siihen, että kun apset menevät nukkumaan, niin isi ja äiti saavat omaa aikaa pari tuntia ennen aikuisten nukkumaanmenoa. Tätä menoa ei hermot kestä. - itsekäs yh minäkin...?
Äiti samassa tilanteessa kirjoitti:
Meillä on isikin kuvioissa mukana. Lapsia kaksi. Kolme- ja kuusivuotias. Molemmat ovat lopettaneet päiväunet alle kaksivuotiaina. Iltaisin kävivät nukkumaan yhdeksän jälkeen ja heräsivät puoli yhdeksän-yhdeksän aikaan.
Kunnes aloittivat päiväkodin.
Kuusivuotias ei todellakaan nukahda ja saakin nousta muiden valvojien kanssa tunnin päästä sängystä pois. Sängyssä he ovat kuunnelleet sadun ja musiikkia.
Kolmevuotias nukahtaa vajaa puolen tunnin nukuttelun jälkeen ja nukkuu kunnes herätetään reilu puolentoista tunnin päästä. No tottakai tuommoinen vaikuttaa iltoihin!
Silloin kun haen heidät kotiin ennen päiväunia, niin he nukahtavat molemmat jo puoli yhdeksältä ja heräävät reippaina puoli kahdeksalta.
Kun pienempi on nukkunut päiväunet, hän valvottaa koko porukkaa puoli yhteentoista ja on puoli kahdeksalta aamulla kiukkuinen. Kierre valmis meidänkin perheessä.
Meillä on jo puolentoista vuoden ajan totuttu siihen, että kun apset menevät nukkumaan, niin isi ja äiti saavat omaa aikaa pari tuntia ennen aikuisten nukkumaanmenoa. Tätä menoa ei hermot kestä.Päätin nostaa tämän aiheen taas näkyviin, sillä painiskelen itse saman ongelman kanssa. On merkillistä, etteivät hoidossa ymmärrä sitä kierrettä, että jos lapsi nukkuu päiväunet, hän valvoo illalla, on aamulla kiukkuinen ja väsynyt ja luonnollisesti myös taas päivällä väsynyt...
Olen hoidossa ottanut asian puheeksi MONTA KERTAA. Aluksi päädyttiin ratkaisuun että nukutaan vain 30min. Sen seurauksena hoitajat alkoivat valittamaan JOKA PÄIVÄ että lapsi on ollut kiukkuinen jne, pitäisi nukkua enemmän, eikä ko. käytäntö edes pelastanut meidän yöunia. Sitten ajan kuluessa hoitajat, mitään minulle ilmoittamatta, antoivatkin lapsen nukkua taas 1,5h päiväunet. Kun taas otin asian puheeksi, sain niskaani epäilyjä etten laita lastani oikealla tavalla nukkumaan... Enää en ole jaksanut sanoa mitään. Eihän mun ole pakko iltaisin tiskata jne, opiskelen töiden ohella - koulutehtävät alkavat olla rästissä, koska en saa illalla mitään tehtyä, kun sen ajan minkä lapsi on hereillä, haluan viettää lapseni kanssa...
Harmillista. Hajottavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1976841- 1592026
- 1131678
- 511380
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991055Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6977Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41919