Kylmä kasvihuone!

???

Minulla on kasvihuoneessa lämpömittari joka tallentaa min ja max lämpötilat sekä lasvihuoneesta että ulkoa. Viime yönä sitten mittarin mukaan oli ulkona ollut 4,8 astetta lämmintä, mutta kasvihuoneessa oli ollut vain 4,0. Mistä ihmeestä johtuu että kasvihuoneessa on kylmempi kuin ulkona? Kasvihuoneeni siis toimii käänteisesti. Saman ilmiön huomasin keväällä, sisällä kasvihuoneessa kylminä öinä oli poikkeuksetta 0,6-2,0 astetta kylmempi kuin ulkona, joskus enemmänkin. mittari on ehjä, testattu toimivuus ja paikkansapitävyys toisella mittarilla.
Kasvihuone on kirkasta kovaa muovia, oikein pystytetty ja oven ja luukun suljen illalla, kun sisällä vielä on noin 18astetta. Missä vika?

7

6256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnellinen puutarhuri

Samaa olen minäkin ihmetellyt!!! Vika ei siis taida olla meidänkään mittarissa, mitä olen epäillyt. Viime yönä meidän kasvihuoneessa lämmintä 3. Minä suljen kasvihuoneen monesti siinä vaiheessa kun siellä on vielä n. 25. Kasvihuone on itse tehty rakennusmuovista. Ensimmäistä kesää käytössä ja olen huomannut että sillä ei ole väliä kuinka lämmintä päivällä on ollut ja kuinka ajoissa luukut on lyöty kiinni. siitä huolimatta lämpötila on useimmiten alle 10. Vain muutamina öinä ollut n. 15. Itse tätä lämpötila eroa kasvihuoneessa/ ulkona olen järkeillyt sillä, että ehkä maa on niin kylmää vieläkin, että se hohkaa sitä kylmyyttä yön aikana kasvinuoneeseen, jolloin se jää sinne "jumiin", kunnes aurinko taas alkaa lämmittää. Meidän kasvihuone kun ei ainakaan ole mitenkään alta/sivuilta päin eristetty.

Mutta kaikesta huolimatta: kurkut on mahtavan kokoisia, tomaatit maukkaita, salaattia tulee enemmän kuin ehditään syödä ja maissitkin näyttää lupaavilta :):):)

Aurinkoista kesän jatkoa!

• ???

voisi kuvitella että myös maa kasvihuoneessa lämpenee ja pitää lämpöä paremmin, kuin paljas maa.
        Tässähän menetetään koko kasvihuoneen idea! Varsinkin kun syksyllä alkaa hallaöitä olemaan enemmän ja tahtoisi viimeiseen asti pitää kasvihuoneessa kasvit kasvamassa. Pitänee sitten lämmittää kynttilöillä öisin tai jotain..
        Kyllä meilläkin kasvit kukoistaa kaikesta huolimatta, maissit tosin minulla avomaalla:)

• Juffe

Kun kasvihuoneessa on kaksinkertainen muovi, niin lämpö pysyy paremmin sisällä. Yksinkertainen lasi on muovia parempaa -- lasi heijastaa lämpäsäteilyä (ei kyllä ole kovin olennaista).

Mun korjausehdotus on laittaa kaksinkertainen muovi kasvihuoneeseen. Muovien välille pitää jäädä ilmarako eli eivät saa liimautua kosteuden takia toisiinsa.

Mulla kasvihuoneessa on 6mm kennomuovi ja se kyllä pitää jonkin verran lämpöä. Illalla kasvihuoneessa on lämpöisempää kuin ulkona. 10mm muovikenno on parempaa ... "valmis" kasvihuoneessa hinta vain nousi liikaa ja ostin 6mm paksulla kennolla.

Kuplamuovi on yksi vaihtoehto lämmöneristeeksi, kun se ei liimaudu samalla tavalle ulompiin kerroksiin (laittaisin kuplamuovin sisäpuolelle).

• ???

Tuo eristäminen mnee jakeluuni kyllä. Mutta se ei mitenkään päin, että mistä se ulkoilmaa kylmempi ilma tulee kasvihuoneeseen. Mitä en ymmärrä?

• Juffe
        ??? kirjoitti:

Tuo eristäminen mnee jakeluuni kyllä. Mutta se ei mitenkään päin, että mistä se ulkoilmaa kylmempi ilma tulee kasvihuoneeseen. Mitä en ymmärrä?

Mikä on maan lämpö kasvihuoneessa? Silloin kun lämpöä ei tule ulkopuolelta, niin maa vaikuttaa paljon lämpöön.

Jos maa on lämpimämpää kuin ulkoilma, niin silloin kasvihuoneessa on selektiivinen muovi -- se säteilee lämpösäteilyn ulospäin paremmin kuin sisäänpäin.

• Pumppumies

Entä jos laittaisitte ison tynnyrin tai vaikka kaksi vettä täynnä sisälle lämpöä tasaamaan?

• ???

Kyllä tuo vesiastioiden vieminen kasvihuoneeseen on käynyt mielessä, mutta eipä sinne enää sekaan taida mahtua, hyvä että itse mahdun kastelukierrokselle.
        Maan lämpötilaa en ole mitannut. Kuvittelisin että se on lämmin, pääasiassa hiekkaa on maa kasvihuoneen alla ja siinä on vain harsoa yksi kerros pitämässä pahimmat rikkakasvit loitolla. Ja voisi kuvitella että se maa lämpiää tehokkaasti kasvihuoneen sisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe