Mihinkähän autoihin tuo länsinaapurin 85E biobensa käy? On kyllä niin halpaa, että en enää suomessa tankkais tippaakaan jos omaan audiin käy(94senttiä litra). Siinä on 10% etanolia ja lehdessä luki, että jos etanolia on 5% se käy vielä kaikkiin autoihin, joissa on bensakone. Lehdessä oli myös, että 15% etanolia sisältävä bensa tarvii jo oman erikois moottorin. Tietäisikö joku mihin tuota ruottalaisten ekobensaa uskaltaa laittaa?
85E
46
6107
Vastaukset
- jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Taitaapa Fordilla olla hinnastossa FlexiFuel-auto
- kyll
Ei se sitä tarvi. käy kuulemma useminpiin autoihin ihan suoraan tuo bensa
- en käyttäisi
ST1:n mukaan E85:ssa on 85% etanolia ja 15% bensaa.
Lehtikirjoittelujen mukaan E85:n käyttö lisää kulutusta 20-30% vastaavaan bensamoottoriseen malliin verrattuna.- ekoauto 2006
Kulutus kasvaa jopa 50%. Tuulilasi kehdessä oli Ekoauto 2006 testissä Focus 1.8 Flexifuel. E85:lla ajettaessa kulutus kasvoi 50% verrattuna bensaan.
Jos E85 maksaa 93 s/l, mutta kulutus kasvaa noin paljon, niin sama kuin ajaisi 1,40 €/l maksavalla bensalla. - jeh
Tässä kyseisessä bensassa on 10% etanolia ja 90%Bensiiniä. eikä toisinpäin niinku sanoit.
- Heikki
jeh kirjoitti:
Tässä kyseisessä bensassa on 10% etanolia ja 90%Bensiiniä. eikä toisinpäin niinku sanoit.
Kyseessä on silloin E10 bensiini. Sitä ei kuitenkaan myydä Euroopassa. Kyseistä 10 prosenttia etanolia/ 90 prosenttia bensiiniä sisältävää seosta myydään ainakin Minnesotan alueella USA:ssa.
- ...
Heikki kirjoitti:
Kyseessä on silloin E10 bensiini. Sitä ei kuitenkaan myydä Euroopassa. Kyseistä 10 prosenttia etanolia/ 90 prosenttia bensiiniä sisältävää seosta myydään ainakin Minnesotan alueella USA:ssa.
Siis lehdessä oli että HAAPARANNALLA RUOTSISSA myydään 85E POLTTOAINETTA jossa on 10% ETANOLIA ja 90% BENSAA. koittakaa nyt tajuta. jossette usko niin lukekaa eiliinen pohjolan sanomat. ja se maksaa tasan 94 SENTTIÄ LITRA SIIS 10%etanolia ja 90BENSAA.
- *gasolina*
... kirjoitti:
Siis lehdessä oli että HAAPARANNALLA RUOTSISSA myydään 85E POLTTOAINETTA jossa on 10% ETANOLIA ja 90% BENSAA. koittakaa nyt tajuta. jossette usko niin lukekaa eiliinen pohjolan sanomat. ja se maksaa tasan 94 SENTTIÄ LITRA SIIS 10%etanolia ja 90BENSAA.
Jos näin sanot, niin uskottava on. Voisit toki linkittää sen jutun jos se löytyy jostain.
Tosin on huomattava mitä sanoo esim. OKQ8, joka myy E85:sta Haaparannalla:
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/12/1141226743039/Etanol_E85.pdf
Tai mitäpä sanoo Statoil:
"Vad är Etanol E85?
Etanol E85 som du tankar på Statoil består av 85 procent bioetanol och 15 procent bensin. Den är anpassad för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Det går alltså inte att tanka Etanol E85 i en vanlig bensindriven bil." - ---
ekoauto 2006 kirjoitti:
Kulutus kasvaa jopa 50%. Tuulilasi kehdessä oli Ekoauto 2006 testissä Focus 1.8 Flexifuel. E85:lla ajettaessa kulutus kasvoi 50% verrattuna bensaan.
Jos E85 maksaa 93 s/l, mutta kulutus kasvaa noin paljon, niin sama kuin ajaisi 1,40 €/l maksavalla bensalla.http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/ford/mustang_v6_cabriolet/ford_focus_1_8_flexifuel/index.xml
Seuraavasta linkistä löytyy esim tällaisia tietoja. En jaksa suomentaa, ne jotka eivät osaa lukea voivat jatkaa väärän tiedon levittämistä. Ne jotka osaa voi nauraa osalle kommenteista oikein makeasti.
Provkörning av Ford Focus 1,8 Flexifuel
Om man tankar det förnyelsebara E85-bränslet (85 procent bioetanol och 15 procent bensin) reduceras koldioxidutsläppen med upp till 75 procent - bra för miljön.
Dagspriset för en liter E85 är när detta skrivs 7,91 i Stockholm.
Förbrukning*
E85 blandad körning 1,05 l/mil. (Bensindrift: stad 0,96, landsväg 0,56, blandad körning 0,7 l/mil). - niin suomeksi
--- kirjoitti:
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/ford/mustang_v6_cabriolet/ford_focus_1_8_flexifuel/index.xml
Seuraavasta linkistä löytyy esim tällaisia tietoja. En jaksa suomentaa, ne jotka eivät osaa lukea voivat jatkaa väärän tiedon levittämistä. Ne jotka osaa voi nauraa osalle kommenteista oikein makeasti.
Provkörning av Ford Focus 1,8 Flexifuel
Om man tankar det förnyelsebara E85-bränslet (85 procent bioetanol och 15 procent bensin) reduceras koldioxidutsläppen med upp till 75 procent - bra för miljön.
Dagspriset för en liter E85 är när detta skrivs 7,91 i Stockholm.
Förbrukning*
E85 blandad körning 1,05 l/mil. (Bensindrift: stad 0,96, landsväg 0,56, blandad körning 0,7 l/mil).1,05 l/mil = 10,5 l/100 km etanolilla
ja bensalla 0,7 l/mil = 7 l/100 km *gasolina* kirjoitti:
Jos näin sanot, niin uskottava on. Voisit toki linkittää sen jutun jos se löytyy jostain.
Tosin on huomattava mitä sanoo esim. OKQ8, joka myy E85:sta Haaparannalla:
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/12/1141226743039/Etanol_E85.pdf
Tai mitäpä sanoo Statoil:
"Vad är Etanol E85?
Etanol E85 som du tankar på Statoil består av 85 procent bioetanol och 15 procent bensin. Den är anpassad för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Det går alltså inte att tanka Etanol E85 i en vanlig bensindriven bil."Kieltämättä vähän sekava tuo koko Posarin juttu kun siinä tosiaan puhutaan että olis biobensiiniä jossa on 10% etanolia ja 90% tavallista bensiiniä ja että tuo seos olis niin paljon halvempaa. Kuitenkin kuvissa on pumpun kyljessä ja hintakyltissä Etanol E85.
Ehkäpä asia selkiytyy kunhan ehtii käydä paikanpäällä tutkailemassa, vai tietääkö joku jo olisko jutussa joku virhe tai muu hämminki???- zsdgh
*gasolina* kirjoitti:
Jos näin sanot, niin uskottava on. Voisit toki linkittää sen jutun jos se löytyy jostain.
Tosin on huomattava mitä sanoo esim. OKQ8, joka myy E85:sta Haaparannalla:
http://www.okq8.se/data/internal/data/10/12/1141226743039/Etanol_E85.pdf
Tai mitäpä sanoo Statoil:
"Vad är Etanol E85?
Etanol E85 som du tankar på Statoil består av 85 procent bioetanol och 15 procent bensin. Den är anpassad för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Det går alltså inte att tanka Etanol E85 i en vanlig bensindriven bil."Etanolilla näyttäisi olevan korkea puristuksenkestokyky.....
http://fi.wikipedia.org/wiki/E85 - Porg
Vääntö tosin lisääntyy.
- kenny
Polttoneste, joka maksaa alle euro per litra, jonka kulutus on suurempi, jos pensaa menee 8 litraa, nii e85 kuluu melekeen 10, ja etanoli on valmistettu ruotsin kansan verovaroilla brasiliassa.
Homma terveellä pohjalla.
Alkoholi sisältää vähemmän energiaa ja palaa korkeammalla lämpötilalla kuin bensa, lisäksi kylmäkäynistysvyys on alkoholilla heikompi kuin bensalla.
Oikea, todellinen vaihtoehto olisi turve ja puukaasu systeemit. Ei muutaku pilkettä tekemään ;)- kuljettaja myös
-muutetaan kaikki venäjän rajalle niin siel on halapaa pensaa siellä ne käy kaikki jokka on rajanylityspaikkojen tuntumassa, lisäksi saa halapaa tupakkia ja paljon muutakin tavaraa jos vaikka minkä sorttista hautakivistä, huonekaluihin jms..kansa on kyllä kekseliästä kun pensa rupee maksaan tarpeeks !
- khyyllä
Kyllä lehdessäkin oli että tämä 10%etanolia sisältävä bensa käy useimnpiin autoihin. tosin mitään esimerkkiä ei ollut mutta luulisin että useimpiin uusiin kumminkin. mitä väliä sillä on mistä se etanoli on tuotu. maksakoot vaan ruottalaiset sen. lehden mukaan yllättävän moni on alkanu sitä bensaa jo käyttämään (85E) että kyllä ne autot sillä ainakin liikkuu. ja nyt oliskin kiva saada sitä kasivitosta käyttäneiden kommentteja tänne että miten on kulutus lisääntynyt ja miten se auto sillä liikkuu?
- *gasolina*
Statoil kertoo seuraavaa:
"Vad är Etanol E85?
Etanol E85 som du tankar på Statoil består av 85 procent bioetanol och 15 procent bensin. Den är anpassad för bränsleflexibla etanolbilar, det vill säga bilar som kan tankas med både E85 och bensin. Det går alltså inte att tanka Etanol E85 i en vanlig bensindriven bil." - kiero
vieläkö on muistissa kuinka lappalaiset ajoivat kerosiinillä eli "venäjän dieselillä"? Montako mersun nakua meni vaihtoon?
- wvqeveqed
kiero kirjoitti:
vieläkö on muistissa kuinka lappalaiset ajoivat kerosiinillä eli "venäjän dieselillä"? Montako mersun nakua meni vaihtoon?
jaa nesteen kaveriko se siellä...äläs höpäjä!
- Neste Markkinointi Oy
wvqeveqed kirjoitti:
jaa nesteen kaveriko se siellä...äläs höpäjä!
Mitäs hopäjämistä tuossa oli? Tietty klaani ajoi muutama vuosi sitten lapissa rikollisesti hankitulla kerosiinilla. Ainetta välitettiin sekä yksityisille kuluttajille että ammattiautoilijoille.
(juttu sivun alalaidassa)
http://www.turunsanomat.fi/viimeuutiset/stt/?ts=0,3:2026:4:0,4:50:0:1:2001-10-30;4:49:0:0:0,104:50:85484,1:0:0:0:0:0: - qwerty-ytrewq
Kuka hullu pilaa autonsa tankkaamalla E85:sta? Kysymys on ihan vääränlaisesta polttoaineesta bensamoottorille.
"Ainakin liikkuu", kauanko liikkuu? Joko paukkuu Tornion seudulla koneita? - kenny
brasiliassa on ajettu jo vuosikymmeniä etanolilla. brasiliassa valmistetut -80 alun escortit on ollut alunperin noin 1:11 puristus suhteella.
- Arveccio
Kävin juurikin tuolloin 20.7 heittämässä tankkiin yhteensä 50% tavallista ysivitosta ja 50% tuota ruottin E85:sta eli seos on yhteensä 5% etanolia ja 95% bensaa. Autoni on Opel Vectra 2.0i (C20NE) vuosimallia 1991 ja kilometrejä on mittarissa 430000 km. Kulutus on lisääntynyt n. 2-3 desiä sataselle. Tehoissa en ole huomannut mitään eroa pelkkään bensaan verrattuna. Koneen lämmöt pysyvät normaalilla tasolla. Uskaltaisin väittää että ~kaikki elektronisella sytytysennakon säädöllä ja lambda-anturilla varustetut autot toimivat ainakin tuolla 50/50 seoksella. Seoksen yhdistetty litrahinta painuu reilusti alle 1.20€ (kirjoitushetkellä 95E tornion shell expressillä 1,319€/L ja E85 haaparannalla hitusen alta euron litralta) joten ainakin minä jaksan nähdä sen kahden tankkauksen vaivan tuohon litrahinnan erotukseen.
- kalkulaattor
Arveccio kirjoitti:
Kävin juurikin tuolloin 20.7 heittämässä tankkiin yhteensä 50% tavallista ysivitosta ja 50% tuota ruottin E85:sta eli seos on yhteensä 5% etanolia ja 95% bensaa. Autoni on Opel Vectra 2.0i (C20NE) vuosimallia 1991 ja kilometrejä on mittarissa 430000 km. Kulutus on lisääntynyt n. 2-3 desiä sataselle. Tehoissa en ole huomannut mitään eroa pelkkään bensaan verrattuna. Koneen lämmöt pysyvät normaalilla tasolla. Uskaltaisin väittää että ~kaikki elektronisella sytytysennakon säädöllä ja lambda-anturilla varustetut autot toimivat ainakin tuolla 50/50 seoksella. Seoksen yhdistetty litrahinta painuu reilusti alle 1.20€ (kirjoitushetkellä 95E tornion shell expressillä 1,319€/L ja E85 haaparannalla hitusen alta euron litralta) joten ainakin minä jaksan nähdä sen kahden tankkauksen vaivan tuohon litrahinnan erotukseen.
jos tankkaat 50%/50% E85:sta ja 95E:tä niin tankissasi on 57,5% bensaa ja 42,5% etanolia. Ei kestä ooppeli kauaa tuota rääkkiä.
- Eekasivitosta...
E85 = Etanolia 85%. Loput bensiiniä.
Thaimaassa oli jo viime kesänä joka kylän huoltoasemilla saatavilla E85:aa. Sitä ne Tuk-tuk-kuskitkin tankkasivat. Kun Bangkokin taksit kulkevat kaasulla, ei ole ihme että ilma kirkastuu.
Milloinkohan Suomessakin?- <ajlsdhgf
Kummispäin ne kirjaimet Haaparannan OK:lla ovat?
- tuleva saabisti?
Mielenkiintoinen ketju. Aikaa on vierähtänyt jo 7v joten päivitettävää varmasti löytyy. Kertokaapa kokemuksianne e85 "bensalla" ajelleet! Huoltoväli-onko se lyhyempi? Paljonko kulutus suurempi vs e10 (95e)? Muutostyöt ovatko kalliita?
Itselläni vanha (vm-95) Audi A6 2.6 kutoskoneella. On vähän turhan perso bensalle. Nyt olen katsellut 2000 luvun alun 95 Saabeja. Kiinnostais vähän semmonen hommata... Kokemuksia niistä? Tuntuvat tuolla etanolilla jotkut noilla vehkeillä ajelevan. Mikä se säästö käytännössä sit on...?? On kai se jonkinmoinen? Eihän muuten kai olis järkeä koko e85 touhussa...- prollerieda
Pirullakos siitä huoltovälin pitenemisestä tietää ennen kuin kone leikkaa kiinni?
Eli tuurilla tässä on vedetty ihan samalla huoltovälillä. Säästöt palaisivatkin tiheämpiin huoltoihin. Tosin en usko, että e85 vaatii valmistajan normaaliohjeita tiheämpää huoltoväliä muutenkaan. Voi olla, että öljynvaihto pitäisi tehdä vähän useammin, mutta normiohjeessakin on niin paljon turvaväliä riskirajoille, että etanolillakin voi sen ohjeistetun määrän ajaa. Tietysti tähän vaikuttaa myös auton vanhuus ja halpuus: ei ole maailmanloppu, vaikka leipoisi kone kiinni.
Itselläni ei mitään muutostöitä tehtynä. Kulutus kasvaa riippuen sekoitussuhteesta, mutta euroja palaa vähemmän per kilometri. Tosin säästö taitaa jäädä lopulta alle 10%. - eskosuvanto
hyvä audi mies tai kohta saabisti itse laitoin oman chrysler voyagerin 3.0L
VM:95 E:85 ajettavaksi. hyvin toimii kulutuksen lisäys ei huomattavaa
asennus ei kallis. voi myös asentaa itse tilaa boksi netin kautta.
- DGC
Tästä aiheesta löytyy paljon tuoreempiakin viestiketjuja mutta tiivistän nyt omat kokemukseni. Saabista en osaa sanoa.
Clio 1.2 16V 2002, ajettu E85:lla 31tkm. muutettu ruotsalaisella Etanlodax -muutimella. Kuten melkein kaikki tämän tyyppiset vehkeet, se perustuu ruiskutspulssin pidentämiseen. Bensalinjan materiaaleihin ei ole koskettu. Etanoldax myydään pelkkänä piirilevynä joten sillä tehty muutos on työläs. Maksoi n. 300€. Paljon halvempia ja helpommin asennettavia boksejakin on tarjolla. Ja jotkut ovat kuulemma aika heikkolaatuisia. Auto on muutoskatsastamaton eikä sitä ole mahdollista muutoskatsastaa järkevillä kustannuksilla. Tämä sama sääntö pätee kaikenlaiseen vähäpäästöisen auton lastuttamiseen ja virittämiseen eli vähän laitonhan se on.
Öljyt vaihdan n. 10tkm välein. Viime talvena oli ongelmana tukkeutuneet ruiskutussuuttimet. En ole varma johtuiko se etanolin käytöstä, mahdollisesti se oli aiheuttaja tai osatekijä, mahdollisesti ei liittynyt vikaan mitenkään. Autossa oli samalla myös muita vikoja jotka eivät liittyneet polttoaineeseen.
Auto kulkee paljon paremmin E85:llä. Varsinkin alavääntöä on selkeästi persdynollakin mitattuna enemmän. Itse asiassa jopa niin paljon että olen usein sanonut mielummin vaihtavani koko auton kuin takaisin bensaan. Kulutus bensalla 5,5 - 6,2 l/100km, E85:lla 7,4 - 8,2l/100km. Säästöä kyllä tulee mutta kilometrin hintaero ei ole siis kovin iso, minun perusteluni hommalle oli enemmänkin kokeilunhalu. Ainakaan ei kannata maksaa tonnikaupalla enemmän autosta joka toimii E85:lla jos säästää parisataa vuodessa.- stilomies-2
Jos minäkin vähän. Meikä ajaa 07 mallin Fiat Stilolla, siis sillä 192 koneella varustettuna. Tankkaan jatkuvasti 25 - 30%:n etanoliseoksella ja tosi hyvin kone laulaa. Tankkaus on tehtävä vähän hankalasti kahdessa erässä, mutta ei se mitään, kun lopputulos näkyy kukkarossa. Kulustus ei nouse edes kymmenystä, eikä minkäänlaisia vikoja ole 2 vuoden aikana ilmaantunut.
- pekkuu38483843
stilomies-2 kirjoitti:
Jos minäkin vähän. Meikä ajaa 07 mallin Fiat Stilolla, siis sillä 192 koneella varustettuna. Tankkaan jatkuvasti 25 - 30%:n etanoliseoksella ja tosi hyvin kone laulaa. Tankkaus on tehtävä vähän hankalasti kahdessa erässä, mutta ei se mitään, kun lopputulos näkyy kukkarossa. Kulustus ei nouse edes kymmenystä, eikä minkäänlaisia vikoja ole 2 vuoden aikana ilmaantunut.
Jos 25% seos nostaa kulutusta vajaa 10% niin 85% seos nostaa sitten sen 30%.
- mb85E
pekkuu38483843 kirjoitti:
Jos 25% seos nostaa kulutusta vajaa 10% niin 85% seos nostaa sitten sen 30%.
Ei nosta, kulutus 100% e85 ajossa itsellä kaupunki ajossa 10%. mesen 2,3 eemelillä.
Parempi alavääntö tekee tasoitusta pensaan nähden.Eli jos viina 1,09€/L ja bensa 1,69€/litra jää erotukseksi hyvinkin yli 20%
- rigormortissimo
Ikiliikkujaa ei ole keksitty, eli samalla kuormituksella samassa koneessa korkeaseosetanolin kulutus on seossuhteesta riippuen vajaat 30% suurempi kuin bensiinillä. Siitä ei päästä mihinkään, se on fakta.
Miksi tämä ei aina näytä toteutuvan kaikissa erilaisissa empiirissä testeissä johtuu koeolosuhteiden erilaisuudesta ja/tai kuormituksen vaateesta/tarpeesta suhteessa koneeseen ja poltoaineeseen.
Jos seosetanolin oktaaniluku on suurempi kuin vertailun bensiinin (näin ei toki välttämättä aina ole), niin esim. polttoaineen nakutuksen kestävyydestä saatava hyöty voidaan 'ulosmitata' taloudellisuutena sopivissa 'vääntöolosuhteissa', mutta se ei muuta tosiasiaa, että etanolin lämpöarvo on 30% pienempi kuin bensiinin.- Ei lähellekkään
30 prosentia, oikea luku on n 5-15 prosenttia, omassa autossani kulutuksen kasvu hiukan alle 10 prosenttia, tuo 30 prosenttia voisi olla mahdollinen jos moottori käyttäisi kaiken sille annetun energian voimaksi, näinhän ei ole lähellekkään, ainakaan näissä -90 luvun ruiskuissa..
- 13+16
Ei lähellekkään kirjoitti:
30 prosentia, oikea luku on n 5-15 prosenttia, omassa autossani kulutuksen kasvu hiukan alle 10 prosenttia, tuo 30 prosenttia voisi olla mahdollinen jos moottori käyttäisi kaiken sille annetun energian voimaksi, näinhän ei ole lähellekkään, ainakaan näissä -90 luvun ruiskuissa..
Tuossa pari poimintaa spritmonitorista. Kohtuullisen heikkoja kulutuslukemia E85:llä. Toki emme tiedä käyttö- ja ajotavasta mitään.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/543308.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/591199.html - En tiedä
13+16 kirjoitti:
Tuossa pari poimintaa spritmonitorista. Kohtuullisen heikkoja kulutuslukemia E85:llä. Toki emme tiedä käyttö- ja ajotavasta mitään.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/543308.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/591199.htmlmiksi luotettavia mittauksia ei ole tehty, homma onnistuis perusautoilijoitakin, kaksi samanlaista auto ja tankki täyteen bensää ja etanolia ja ajettaisin vuoroin vetäen niin kauan kuin kulkee ja sitten vaihtaen takaisin..
Moottoritietä Maanteitä Normaali Etanoli 35,81 10,22
Moottoritietä Kaupunki Maanteitä Normaali Bensiini 15,92 12,95 - rigormortissimo
Ei lähellekkään kirjoitti:
30 prosentia, oikea luku on n 5-15 prosenttia, omassa autossani kulutuksen kasvu hiukan alle 10 prosenttia, tuo 30 prosenttia voisi olla mahdollinen jos moottori käyttäisi kaiken sille annetun energian voimaksi, näinhän ei ole lähellekkään, ainakaan näissä -90 luvun ruiskuissa..
Meinannet, että poltomoottorin hyötysuhde paranee jostain syystä sen polttoaineen muuttuessa 30% vähemmän energiaa sisältäväksi siten, että lopputulos on energiataloudellisesti parempi kuin alkuperäistä polttoainetta käytettäessä?
Jes!! Eli kun vähennämme polttoaineen energiasisältöä, vaikka tuon 30%, suhteellinen tuotto paranee, ja lopputulema lopulta on on - ikiliikkuja!
- eskosuvanto
tilaa netistä boksi maksoi omaan chrysleriin V6 160e helppo asentaa
- Andropov
Tyhmä kysymys tähän (ja saattaahan olla että vastauskin löytyy jossain mutta kuitenkin):
Eli jos on auto joka on etanolikäyttöinen niin voiko sillä ajaa tavallisella bensalla ihan vapaasti vai vaatiiko muutostöitä? - DGC
Andropov kirjoitti:
Tyhmä kysymys tähän (ja saattaahan olla että vastauskin löytyy jossain mutta kuitenkin):
Eli jos on auto joka on etanolikäyttöinen niin voiko sillä ajaa tavallisella bensalla ihan vapaasti vai vaatiiko muutostöitä?Tehdastekoisiin flexifueleihin käy bensa siinä missä E85:kin, ainakaan en tiedä yhtään poikkeusta johon ei kävisi. Joissakin (lähinnä Saab Biopower) bensalla saa vähemmän tehoa. Itse viritellyisä se riippuu siitä miten muutos on tehty.
- Andropov
Kiitos infosta. Oletettavasti jenkkiautotkin luetaan flexifuelikoneiksi? Kyseessä 90-luvun loppupuolella valmistettu auto.
- DGC
Valmistusmaa ei tee autosta flexifuelia, eikä se että siellä päin bensassa on ollut etanolia kauemmin ja enemmän kuin euroopassa. Mutta kyllä sielläkin E85 ymmärretään eri aineeksi kuin "regular" vaikka regularissa olisikin joskus 20% etanolia.
Flexifuel-autossa on eroja pelkälle bensalle tarkoitettuun verrattuna, joissakin enemmän, joissakin vähemmän. Joidenkin erona on vain softa, joissakin on polttainetunnistin ja joissakin näiden lisäksi eri materiaaleja bensalinjassa.
90-luvun lopun jenkeistä flexifuelina on saanut ainakin Ford Taurusta muistaakseni -95 tai 96 alkaen ja Chryslerin tila-autoa -98 alkaen, GM taisi lisätä jokun flexifuel-Vortecin valikoimaan vuonna 2000.
Se, että auto ei ole flexifuel, ei tarkoita sitä etteikö se voisi toimia E85:llä. Jotkut hyytyvät kun etanolia on joukossa 20%, jotkut sietävät 85% ilman isompia omituisuuksia. Selviää vain kokeilemalla ja vaarana on että löydät autosta jonkun paikan, joka ei etanolia kestä (tuskinpa vaan).
- Andropov
Juu, syy kysymyksiini oli se että bongasin minua kiinnostavan auton joka on, näin ymmärrän sen nyt, muutettu etanoliautoksi.
Kun lähin etanolipiste on turhan kaukana niin mietin, onko se muutettava takaisin bensakoneeksi vai onko yksinkertaisinta unohtaa moinen menopeli.
Ameriikan keskusteluista olen ymmärtänyt (jos ymmärsin) että pitäisi ohjelmoida sen mukaan millä ajaa, jos vaihtaa polttoaineesta toiseen. Jonkun mielestä se on helppo nakki, mutta se saattaa olla konenörtin mielipide se:)
Tuo mainitsemasi polttoainetunnistin voisi olla laite joka hoitaa säädöt automaattisestikö?- C180 Kompressor
"...auton joka on, näin ymmärrän sen nyt, muutettu etanoliautoksi..."
Ja ihan varmasti on myös muutoskatsastettu? Autoja maailmassa riittää - tuollaista purkkaviritystä kannattaa välttää. - DGC
Automaattinen säätö onnistuu jopa ilman polttoainetunnistinta, tietyin rajoituksin toisin. Chryslerin 3.3 V6 flexifuelissa tunnistinta ei ole. Polttoainetunnistin tarvitsee tuekseen tietysti myös sellaisen softan moottorinohjaukseen joka osaa käyttää polttoaine, tai oikeammin etanolipitoisuustunnistimen dataa hyväkseen. Ja kotikutoisesti muutetuissa ei tällaisia hienouksia ole, eikä sitä voi niihin ilman isoa vaivaa asentaa.
Koska tässä tapauksessa on siis kyse itse viritetystä, pitäisi tietää, miten tämä autokandidaatti on saatu kelpuuttamaan E85 polttoaineeksi. Jos se on tehty koodaamalla ruiskutuskartta uusiksi, tarvitaan polttoainetyypin vaihtoon koodaus. Jos se on tehty lisäämällä moottorinohjauksen ja suuttimien väliin viritysboksi joka pidentää ruiskutusaikaa ja saa näin seoksen etanolille sopivaksi, homma on todennäköisesti helpompi. Useimmissa bokseissa on ohitustila bensalla ajoa varten, esim. kojelaudassa tai konepellin alla polttoaineenvalintanappi. Jos viritysboksia ei ole mahdollista ohittaa nappia painamalla, se pitää irroittaa. Joissakin tapauksissa suuttimet ovat niin piilossa imusarjan alla että piuhoja ei saa sieltä päästä irti (ja alkuperäisiä kiinni) ilman että imusarja pitää irroittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18986Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875